***HUHTIKUISET Lokakuussa***

Yeb
Blissin päivähoitojutut kuullostaa ihanilta :heart: Mekin ollaan ton esikoisen (06/07) kanssa kotosalla vaan, tykkään kovasti! Niin tai siis oikeestaan tyttö on vaan kotosalla, mä joudun käymään kerran-pari viikossa töissä tekemässä muutaman tunnin illalla tai sitten viikonloppupäivän. Tosin alkuvuodesta meidän ulkoilukaveri menee päiväkotiin niin luulen että vien ehkä parina päivässä viikossa tuota pariksi tunniksi puistotätin ja muiden lasten kanssa puistoon ulkoilemaan, jos itse yrittäisi sitten lenkkeillä sen aikaa.

Heittoaisa löytyy meidänkin yhdistelmävaunuista mutta sitä on tosiaan tarvittu vain pienissä hisseissä ja busseissa.. Meidän vaunuissa on toki isohkot kääntyvät etupyörät edessä niin ei ole kovin käytännöllistä työnnellä sitten väärinpäin ;)

Onkohan toi mun kotidoppleri jotenkin viallinen.. En saa sillä edes omaa sykettä tuolta alamahalta kuulumaan, kuuluu vaan suhinaa ja rätinää, sykkeistä toivoakaan. Ostin sen uutena ulkomailta mutta takuuhan se siinäkin olisi, täytynee vielä se pian testikäyttöön jollekin pidemmällä olevalle.

Yeb 14+6 (Iik, kolme päivää punktioon!)
 
lähinnä kuittailen.

Sitä mun piti vielä tohon omaan päivähoitojuttuuni lisätä, että meillä se hyvä tilanne sitten syksyllä että poika on sitten 3v. joten sitten voidaan kanssa mennä noihin kerhoihin. :)

Hilipatuinen 15 tasan :)
 
Teretulemast uusille! =)

Hui kun Tiitu on jo pitkällä, kohta jo puolessa välissä :D

Mä olen kanssa miettinyt tota päivähoitojuttua. Esikoinen on vauvan syntyessä n. 1v 10kk ja olen ajatellut, että olis ehkä kiva laittaa hänet hoitoon pari kertaa viikossa ja pari tuntia kerrallaan. ((täällä meillä on tuollainen mahdollista)) Mutta poika pitäisi kumminkin viedä sinne jo ENNEN vauvan syntymää, eihän se sitten sinne suostu jäämään, kun vauva on jo syntynyt.. luulisin.. Mutta jääkö sittenkään? Nyt sille on meinaan tullu kauheet eroahdistukset. En voi edes vessaan mennä jos ollaan jossain kylässä kun sitten tulee kauhee huuto. Mut toivottavasti menis ohi ennen vuodenvaihdetta :) Mulle tulis ihan varmaan itellekin poru kun veisin sen sinne ja jos se jäis sinne huutaan. Oon meinaan aikas herkällä päällä aina näin raskaana ollessa. :D

Piti taas niin mennä itekkin päikkäreille kun poika menee, mutta täällähän mä vaan koneella istun :D
No jos kohta menis.. Söis vaan ensin jotain :p

Katyana & Väpä <3 11+1
 
Oi, oi.. nyt on täälläkin np-ultra takana :). Voi juku, että olikin IHANAA nähdä pikkanen.. siellä se huiski kovasti. Saatiin tosi kiva kuva, missä näkyy kasvotkin jotenkin yllättävän selvästi. Niskaturvotusta oli 1.4mm ja ikäni kanssa pelkästään riskiluku oli 1:690, mutta sitten kun katsottiin se veriseula+turvotus siihen niin pieneni huomattavasti 1:15 000 ! OHO. Olin ihan satavarma, että tämä 32 vuotta jo vaikuttaa ja niinhän se jo hiukka vaikuttaakin, mutta nuo verisysteemit sitten muutti sen ihan muuksi. Olin tosi yllättynyt-pyllättynyt :D.

VAUNUISTA: Meillä esikoiselta jotkut vanhat emmaljungat, jotka tuli meille käytettynä. Ihan peruskiesit, mutta hyvin pärjättiin.. heh, se aika mitä kaveri nyt suostui vaunuissa olemaan (3kk!). Sen jälkeen poika oli sitä mieltä, että hän ei siellä suojaisissa vaunuissa pötkötä vaan halusi selvästi nähdä ympärilleen enempi. Ostettiin Oran Jovi matkarattaat, missä selkänojan saa ihan alas. Jo rauhoittui!

Nyt esikolle ja tälle uutukaiselle nuppuselle tulee ikäeroa 1v11kk ja tuplat on hommattava. Kuitenkin itsekseni liikun suht paljon lasten kanssa, kaupoissa jne. Himoitsen Phil&Ted´sin Vibe-kärryjä. Menevät tosi pieneen tilaan ja mahtuu ovista ja hisseistä hyvin. Kalliithan nuo on kuin mitkä, mutta pitää ulkomailta katsella tarjouksia. Nuo on siitä kätevät, että saa ne myös sitten käyttöön vain yhdelle lapselle, kun kuitenkaan loputtomiin tuo esikoinenkaan ei kuitenkaan rattaissa suostu istumaan.

Onko täällä muuten kestovaipoista innostuneita mammoja? Meillä on pojan kanssa ne olleet käytössä ihan alusta asti ja samalla linjalla jatketaan.

Kotidoppleri: Vauvaöljy on myös kätevää sen geelin sijaan. Ja tekee ihollekin siinä samalla hyvää. :)
 
Heippa Naiset!

Kirjoittelen enempi tuolla lapsettomuudesta kärsineitten plussaketjussa, mutta seurailen tätäkin välillä.
Nyt vaan löytyi kohtalotoveri, niin ajattelin piipahtaa täälläkin kirjoittamassa.

Yeb: Me kärähdettiin seulasta suhteessa 1:60. Istukkabiopsia meni hyvin ja otettiin eilen. Vastaus saadaan ensi viikon lopulla. Jos tulee kirje, kaikki on hyvin ja saamme tietää sukupuolenkin. Jos kaikki on huonosti, soittavat miehelle perjantaina.

Jotenkin olo on kuitenkin luottavainen ja hyvä. Meidän sikiö liikkuu normaalia enemmän (downit vähemmän), syke löytyi 2 viikkoa normaalia aiemmin ja edistyksellisen vakaana (downeilla usein sydämessä näkyvääkin häikkää ), nenäluu näkyi jo np-ultrassa (useimmilla downeilla ei vielä pitkään aikaan) ja niskaturvotustakaanei ollut yli sallittujen rajojen.

Np-ultrassa jo selvisi, ettei lapsi ole turner, joten siitä ei ole huolta. Siksi tuo down on nyt se, mitä täällä jännätään!

Ja vielä dopplerista: mullakaan ei toiminut ilman öljyä. Öljyistä parasta oli tavallinen rypsiöljy!

Tsemppiä sullekin punktioon!

Toivoopi Bee ja Ee 12+6 (pikkuinen suuttui kovasti istukkabiopsiasta, alkoi käsillään nyrkkejä puimaan vimmatusti ultrassa) :D
 
Puliina, mullakin on jo tuota ikää ja ikäriski olisi ollut 1:450, mutta ikä, ultra ja veriseula yhdistettynä riski oli onneksi häviävän pieni, 1:34 000! Niskaturvotusta meillä oli 0,9mm ja viikkoja oli tuolloin 12+3.

Sain tänään kuulla tutultani, että jos on saanut ekan / aiemman synnytyksen yhteydessä lisäverta / punasoluja, niin pitää ottaa jotain verikokeita loppuraskaudesta ja tarkistaa jotain asioita. Tietääkö joku, mitä nämä "jutut" ovat tai yleensäkään mitään tästä asiasta? Itsekin nimittäin sain punasoluja sen kaksi pussia ekan synnytyksen jälkeen ja nyt mietiskelen, mikä tämä juttu oikein on... :whistle:

Piipa rv 13+3
 
Piipa75: Olisko noi jutut niita vasta-aineita? Mun neuvolantäti kyseli olenko saanut lisäverta synnytyksen jälkeen ja kun sanoin että en ole niin sanoi että sitten varmaankaan niitä vasta-aineitakaan ei ole.

Onko muuten jossain taulukkoa noista niskaturvotuksista, iästä jne?
Meidän pikkuisella turvotusta oli 1,6 mutta sekin on ihan "normaalin" mitoissa vielä. Mulla ikää 33v mutta tosiaan siihen veriseurlaan en halunnut mennä.

KiiajaVille 15+0 poks
 
Tervehdys taasen!

Mulle tuli tänään tulokset veriseulasta, ei todettu lisääntynyttä 21-trisomia riskiä. :) Mitään riskilukuja mulle ei ole missään vaiheessa kerrottu, np-ultrassa tulos oli 0,5mm. Eli kaikki hyvin nyt ainakin tältä osin. Onko teille muille siis kerrottu nuo riskiluvut kysyttäessä vai ihan lääkärin aloitteesta? Itse en aio nyt tämän enempää selville koittaa ottaakaan, tämä tieto riittää kuitenkin ihan hyvin.

Tänään on, ihanaa, migreenitön päivä! Mahtava tunne kolmen päivän kivun jälkeen! =) Pahoinvointikin on minimissään, aamulla meni tovi ennen kuin helpotti, mutta muuten ok. Ainoastaan tietyt hajut (esim. tiskikoneen haju, kakkapyllyn pyyhkiminen... :x ) aihuttavat ikävästi yökkäilyä, mutta kyllä tässä jo pärjätään! :)

Hemoglobiinikin testattiin tiistaina, ja muistin tänään viimein kysyä siitäkin tulokset; 138. Vaikka mulla normaalisti onkin 145-152, niin ei silti tarvitse vielä lisärautaa nappailla. Tosin väsymystä saattaa aiheuttaa tämänkin kaltainen lasku kuulemma. Jospa vaikka ottaisi mieluummin kuurin mustaherukkaa, voisi vaikka keittää mustaherukkakiisseliä! Hmmm... sepä alkoikin kuulostaa herkulliselta, taidanpa ottaa kattilan, mehua ja marjat esiin... :p

Ultran mukaan tänään poksuisi 13+0, mutta menisikö tässä nyt sitten kuitenkin sen alkuperäisen mukaan? Eli 12+3.

Bliss ja pikkuinen, joka vielä odottelee parempaa kutsumanimeä.
 
Hei, tuli tänään sen vasta aine kokeiden tulokset.. kaikki oli ok :heart: joku on vähän koholla jota tarkkailevat.. joku e juttu. 24viikolla ottavat uudet kokeet. Huh kun tuntuu helpottavalta<3
Tänään mennään hakee yhet vaunut jos tykästyn niihin.. onkohan liian aikasta.. vähän pelottaa ostaa iso ostos jo nyt.

maussa on ollu vähän outoja tuntemuksia.. sellanen jomotus.. vähän saman tyylinen kun menkka mutta se on ollu toisella puolella mahaa aina.. hmm.. onkohan normaalia..

 
Moikka taas!

Erehdyin sitten haravoimaan tänään ja nyt on selkä jumissa! Kyllä mä itse arvasin et selkähän tuossa hommassa mulla TAAS menee, mut ajattelin et jos ihan vähän vaan "kapsuttelen" ja varovasti.. Mut ei! Jääräpää kun olen niin.. :headwall:

Meille sanottiin np-ultrassa että mitään ns. taulokkoa tuosta niskaturvotuksesta ei ole, se on aina "henkilökohtainen" (ikä, paino, veret ym. vaikuttaa). Meiltäpäin tulokset menevät Helsinkiin jossa tehdään nuo tarvittavat tutkimukset. Nykyisin on täällä niin että sieltä ei tule mitään kirjettä tai muuta palautetta jos kaikki on ok. Jos on jotain häikkää niin sitten kuulemma ilmoittelevat. (aiemmin tuli ilmoitus suhdeluvuista)
Kätilö kumminkin sanoi että ei usko meillä olevan mitään, turvotus oli 0,8 mm, ja minun iän, painon ja terveydentilan huomioon ottaen, pitäisi kaiken olla hyvin.
Odotellaan ja katsellaan että tuleeko ilmoitusta vai ei!?

Wentti ja weijari 12+3
 
Moikkelis kaikille:) !
Tiistaina kävin fysioterapeutilla , sain sieltä harjoituksia kotiin ja myös tukivyön( olisin muuten ostanut sellaisen, mutta nyt saikin ilmaiseksi:)).
Se tukivyö on auttanut tosi hyvin, selkä ei enää särkee niin paljon ja varmaan jos tekee harjoituksia parisen viikkoa nekin tuottaa tuloksia. :)
Keskiviikkona oli sitten se kauan odotettu ultra. Koko viikon kuvittelin kaikenlaista tyhmää. Vatsa oli sekaisin ja mieli levoton.
Mutta KAIKKI OLI HYVIN!!! Siellä se pieni sydän sykkii! Ainoa juttu että vauva oli 2 viikkoa nuorempi kun mitä kuukautisien mukaan laskettiin. Mutta niin mä kyllä itsekun veikkasin. Sen takie neuvolassa ei kuultu sydänääniä;).
Tosiaan laskettu aika olisi 4.5. 2010. Mutta jos teitä ei haitta mä jäisin tänne teidän luo:)?
Teistä on jo tullut minulle tuttuja ja mukava on kuulla teidän kuulumisia.
Mutta menen nyt lukemaan teidän kirjoituksia, kun tässä on jäänyt 3 päivä väliin ja tekstia on tullut huimasti!
Onnittelut kaikille jotka ovat nähneet oman pikkuisen nyytin!!!:):)
Dagger ja papu 10+3
 
Niskaturvotuksesta Mulle ei oo sanottu kummallakaan kerralla mitään turvotuksesta. Pojalla se oli 0,5 ja nyt oli 1,2 mm, sanottiin vaan että kaikki alle 3 on normaalia. Mulla ei oo ikää tosin kun nyt 23 ja pojasta ku mitattiin niin olinkohan täyttänyt 21. Seuloihin muuten en oo halunnut mennä.

Saankos udella mitä teette työksenne? :) Mä oon ite kehitysvamaisten toimintakeskuksessa ohjaajana :) (silloin kun en oo saikulla :LOL: )

Oma napa:) Tänää on taas nukuttanut kiitettävästi, mutta huono olo on ollut aika vähäistä. Kävin jopa pojan kaa uimassa täss äalkuillasta :)

Tämmöstä tällä kertaa :)
Hilipatuinen rv 15
 
Dagger Pysy toki tässä pinossa! :wave: Hienoa, että ultrassa kaikki oli ok.

Työstä Mä olen töissä niinkin hohdokkaalla nimikkeellä kuin vartija. :ashamed: Opiskelin tuossa vielä reilu vuosi sitten amk:ssa, mutta lopetin koulun kesken ja ryhdyin tämän alan hommiin. Ensin olin töissä lentoasemalla turvatarkastajana, nyt erään firman respassa. Kevyttä mutta yksitoikkoista työtä. Asiakaspalvelua ja silleen. =) Nyt olen tuon työn puolesta ahdistunut, koska sain vakkariparikseni miehen, johon mulla menee hermot alle puolessa tunnissa. Mä en vaan voi sietää sitä. Ahdistaa, puolisen vuotta pitäis jaksaa. :(

Suolakurkkuja nautiskeleva Empuuu ja Anni rv12+5
 
Olipa hyvä, että kehuin päivällä jo parempaa oloani (koputin sentään puuta)! Oksensin just kaiken mitä söin illan mittaan. Mies luuli, että vedin wc:n, kun tuli niin vaihdikkaasti tavara ulos. Toisen kerran kun kuuli, niin tajusi että oksennan. Hyi v... :x
 
Työstä - minä olen historiantutkija ja -opettaja.

On nyt niin tyttöolo tästä raskaudesta. Kauheasti finnejä, isoja märtsejä oikeen joita ei edes voi puhkoa. Ja ei vain naamassa :ashamed: Hiukset myös rasvoittuu nopeasti ja on ohentunut. Viimeksi ainakin tämä tiesi tyttöä :p

Päivähoidossa on tällä hetkellä kaksi tyttöä ja jatkavat siellä kun vauva syntyy. Jollen ole taas synnytyksestä megakipeä ja vauvakaan ei mikään hirmu vaativa niin tytöt voisivat olla pari päivää tarhassa per viikko ja muut sitten kotona. Mieluisaa tarhapaikkaa ja ystäviä siellä emme halua menettää.

 
Huomenta!

Käytiin olemassa yö oysissa pojan kanssa ja nyt taas kotona ja hetihän se piti tänne ryykästä....(addiktiko???) :D

Tännepä ei mitään uutta, eilen aamulla oli taas oksennus aamu, mutta muuten on aikalailla jo hyvää oloa (koputtaa puuta).
Oikeestaan vaan oottelen torstaita, et pääsee sinne ultraan. Mun mies ei sinne pääse mukaan, ku on työreissussa mut mun paras ystävä lähtee sinne sit kaveriksi. Muutenki meillä on sillain, et mies on paljon poissa kotoa kun ajaa rekkaa, mut niin oli jo sillon ku esikoinen oli vauva, niin on totuttu siihen. Poikakin jo niin tottuneesti kysyy et ootko isi kauan kotona.
Synnytyksen lähestyessä alkaa sit tekeen pelkkiä pohjosen keikkoja, joilta pääsee sitten nopeempaa pois.

Te olitta täällä pulissee kauheesti tuosta päivähoidosta niin taisin vissiin jo aiemmin sen mainitakin, että meillä esikoinen jatkaa kokopäiväsenä päivähoidossa, koska on siellä kuntoutuksellisista syistä. Kevään ja kesän siellä on ja sitten alkaakin jo eskari, joten on sittenkin päivät koulussa.

Mutta täytyy tästä lähtä keittään aamupuuroa meille, äidillä on ainakin kova nälkä!

Ai niin, eilen illalla kuuntelin dopplerilla vauvaa, ni mä sain aina sekunniksi äänen kuuluviin, ko sitten kuulu ku se karkas alta pois. Kaikenmaailman ihmeellisiä kääntymisiä kuului.. =)

buam 11+3
 
Täällä olis tänään 13+0 :) Nopsaan ne viikot menee, ei voi muuta sanoo..
Päänsärky vaan vaivaa.. :( Mutta aina en välttämättä kyllä tiedä että johtuuko se hartioista vai sit jostain muusta..
Ihanaa kun ei enää väsytä niin kuin vielä jokin viikko sitten! :)
Sitä olen ihmetellyt kun mulla alkaa heti sattumaan alavatsaan kun kävelen hetkenkin vähän reippaammin, toivottavasti ihan asiaan kuuluvaa mutta heti jos vähänkin liikkuu just kävellen tai pyörällä niin heti sattuu.. sattuu kyllä muutenkin mä just tässä mietin että siitä asti kun olen positiivisen testin tehnyt niin ei varmaan oo päivääkään ollu ettei mua mahaan sattuis.. täytyy varmaan siitäkin neuvolassa mainita..? Siihen neuvola aikaan nyt on tosin reilu pari viikkoa vielä mutta kuitenkin..
 
Sanonpas minäkin nopsaan tuosta päivähoidosta: en näe mitään tarvetta laittaa ketään mihinkään =) Esikoinen on koulussa, kakkonen käy kerhossa 2 krt viikkoon ja ens syksynä siten meneekin jo eskaan. Tää kolmonen on vielä niin pieni etten raskis edes mihkään laittaa :heart: Mummot varmaan auttelee sitten tarvittaessa kun vauva syntyy :heart:

stoppis ja OivaIines 14+4 ehken?
 
Te päänsärkyise, Oksennatteko kanssa? Mulla tulee helposti siitä pää kipeäks eikä meinaa helpottaa.

Onko kellaan muuten tietoja kannattaako vanhoihin vaunuihin ostaa uusia renkaita?

Unico 11+1 (yökkää ja särkee)
 
Heips!

Mä olin viime yön evakossa mun vanhempien luona, että saisin edes joskus nukkua täydet yöunet. Se olikin luksusta: heräsin yön aikana vain kerran ja nukuin melkein puoli kymmeneen. Illalla äiti sit hieroi mua pitkään ja vasta hieronnan jälkeen huomasin, että öljy oli ihan täynnä erilaisia eteerisiä öljyjä. :/ Toivottavasti ne ei nyt ole aiheuttaneet mitään huonoa pikkuiselle. :eek: Pitää varmaan googlettaa kaikki ainesosat vielä erikseen netistä.

Muuten oma olo samanlainen kuin ennen, mitä nyt ehkä pahoinvointi alkaa vähitellen vähän väistymään.

Piipa rv 13+4
 
Lauantaita Arvon rouvat ja neidit tasapuoleisesti.. :)

Väsyttää!!! Ja kuten Sapfolla täälläkin tuo puberteetti vaivaa.. Kamalia näppyjä ja hiukset rasvottuu ihan hetkessä.. Mutta kun on kuivahko päänahka niin ei voi joka päivä pestä.. ÄLLÖÖ!! Täytyis löytää joku hyvä helläshampoo, vinkkejä?!?
En kuitenkaan ole ihan varma tietäiskö toista tyttöä.. Jotenkin tässä poikavallassa odotan nytkin poikaa.. :D

Päivähoidosta.. Meilläkään ei kukaan vielä ole päivähoidossa, esikko siis koulussa ja muut kotona. En usko että tulee muuttumaan vauvankaan myötä. Neidille ehkä jotain kerhoa tms voisin ajatella.. Tai sitten puistotädille.. Toisaalta kun näiden kaksosten kanssa tulee kuitenkin puistoiltua niin... Ehkä jotain kerhoa sitten ensi vuonna.. :)

heittoaisastakin olette jutelleet, mulla niiin huonot kokemukset yksistä vaunuista joissa oli heittoaisa etten toisia halua. En tiedä johtuiko heittoaisasta mutta kerran vaunulenkillä vaunujen toinen sivuputki meni poikki siitä heittoaisan vierestä... :eek:

Omassa navassa ei ihmettä, välillä tuntuu kuin supistelisi.. Ei kai vielä voi?!???
Onneksi alkuviikolla on neuvola.. :)

Nyt siivoilemaan.. :D Kaunista lauantain jatkoa!! ( Ainakin täällä Helsingissä on kaunis syksyinen aurigonpaiste.. :) )

 

Yhteistyössä