Huhtikuun 2013 helmet *elokuussa*

Varovainen hei täältä!

Tuun mukaan tässä kohtaa, ja ehkä siksikin, että haluan kertoa varoittavan esimerkin..

Varasin viimeviikolla ajan varhaisultraan tälle päivälle, ihan vaan kun ei malttanut oottaa ekaa varsinaista ultraa... Tänään piti olla 7+1.

No ennen ultraa tulikin la ja su ja eilenkin vähä verta, ei lorisemalla mutta pöksyyn asti..noo varauduin tälle päivälle jo pahimpaan.

Yksityinen ultras ja sanoi, että täällä näkyy useampi sikiöpussi ja minä kysyn että lyökö sydän? Nainen sanoo, että minä en täällä kyllä sikiöitä näe.. :(

Sanoi, että toinen on varmaan tullut kesken, että se on valunut jo kohdunkaulan kanavan alueelle tai sitten se on kiinnittynyt siihen, että se ei ainakaan voi jatkua. Mutta tilanne näyttää siltä, että sikiöitä ei ole. Sain lähetteen äippäpolille Hyvinkäälle.

Kerkesin jo itkeskellä joka mutkassa kun ilmoittelin läheisille, mikä tilanne..
Hyvinkäällä päivystyksessä erikoistuva lääkäri puheli alkuun ja lohdutteli, ja oli ihana. Toisin kun yksityisen riivinrauta.

Katsoi eka ultralla ja sanoi, että käy vielä pissalla, että on rakko täynnä ja hän pyytää toista lekuria myös katsoo. OK... sitten se sanoikin, että mennään toiseen huoneeseen, että siellä on paremmat laitteet.

Mies kattoo ihmeissään kun suihkin aulan poikki toiseen huoneeseen.

Toisen huoneen ultrassa näkyi 3,6mm öttiäinen jolle laskettiin 6+0 ajaksi ja sen syrän sielä syhkytti. :heart: Minä tirautin itkut, taas.

Kaikki siis kunnossa, no ainakin melkein eli verenvuoto johtui/johtuu istukan reunassa olevasta hematoomasta. Mutta kuulema menen normi seurannan piirissä. Tulehdusriski siihen liittyy, mutta sanoivat, että vuodot ovat yleisiä alussa.

Lääkäri sanoi, että mahan kovista, puukon iskumaisista kivuista ei tule hätääntyä, kuuluu asiaan. Jos alkaa lorisee ja klimppejä tulee niin sitten uuestaa mutta virka-aikaa.

Uskomatonta! Eli olkaa varmoja viikoista, kun menette varhaisultraan, ettei tulee turhaan väärää diagnoosia.. Ja lähti muuten pien palaute yksityiselle, että hankkikaa sellaiset laitteen mitä rahalla hankittavissa on... vaikka enpä tiiä, tunteet vaan aika pinnassa.

Itse olin laskenut kohtuu säännöllisistä menkoista, mutta hedelmöittyminen on siis tapahtunut oletettua myöhempään.

Eli kaikki hyvin tähän asti, ja hartaasti rukoilen (vaikken siis sillein uskovainen olekaan) että kaikki menee hyvin. Isojessen kanssa kävin kauppaa, että jos öttiäinen ei mee keskes niin meen sunnuntaina kirkkoon;)
 
Sori, roikun edelleen palstalla, vaikka tuulimunaa epäiltiin. Ilmeisesti olen sen verran kovapäinen, etten hyväksy asiaa ennen kuin mulla on pillerit kourassa tai ohjattu kaavintaan...
Jostain syystä en vain halua vielä luopua kaikesta toivosta, koska kävin eilen kätilön luona, joka ultrasi vatsan päältä. Hän oli sitä mieltä, että jopa vatsan päältä hän näkee muutakin kuin pelkän sikiöpussin, että jotain muutakin siellä on kuin tyhjä pussi. Hcg otettiin ja arvo oli 4500 jotakin. Niukkaa vuotoahan mulla tulee kolmatta päivää, mutta ei hyytymiä matkassa, eikä ultrassa näkynyt, että raskauspussi olisi mistään kohtaa revennyt.
Tää kätilö kysyi sitten, että tiedänkö tarkan ovulaatioajankohdan ja että mikäli en tiedä, niin voihan kyse olla, että hedelmöittyminen on tapahtunut muutamaa päivää myöhemmin kuin kuukautisista laskettuna oletetaan. Niin, no siitä ovulaation ajankohdastahan mulla ei ole aavistustakaan, meillä kun ei edes tietoisesti yritetty lasta, koska sen piti olla täysin mahdotonta luomusti.
Tokihan tuulimunassakin kuulemma hcg arvo voi nousta normaalin raskauden tavoin, ainakin viikolle 8 saakka (voi olla että jopa vkolle 12, en muista tarkkaan) ja voi olla normaalit raskausoireet tai jopa voimakkaat oireet. Kätilö kertoi, että tuulimunaa ei yleensä voi epäillä oireista, oireettomuudesta, hcg:stä tai mistään muustakaan, tulee ilmi ainoastaan ultrassa.

Ja niin, mullekkin on ilmestynyt nyt raskausoireita: rinnat arat, vatsakipua (kätilön mukaan kohdun kasvukipua), vatsa turvoksissa, etovaa oloa, itku herkässä...
Mutta kätilön mukaan näihin oireisiin ei kannata luottaa, ne ei vielä kerro mitään, onko raskaus oikea vai tuulimuna.

Kauhulla odotan jo perjantaita, että tuleeko sieltä tuomioksi tuulimuna!
 
Heipparallaa!
Väsymys taitaa ruveta helpottaa, toivottavasti!
Mä en ole kertonut kun yhdelle kaverille ja yhdelle siskolle, enkä aio kertoa hetkeen muille. Toivon että töissäkään ei tarvitsisi puhua kun puolen välin jälkeen.
Vatsasta tuskin kukaan raskautta huomaa, kun se on noilta aikasemmiltakin näkyny vasta viikoilla 30+, ja silloinkin ollut aika pieni maha :)
Torstaina oiskin sit eka neuvola, onkohan siellä mitään järkevää?
 
Kauhee hässäkkäpäivä, suhannut sinne ja tänne...

Kuva on huono, kun kameralla vaan nappasin, mutta jotain käsitystä tästä saa:



Vastasi viikkoja, oli oikeassa paikassa ja syke oli vahva :heart: Pienen koko oli päästä peppuun 1,79cm,. Follikkeli on vasemmalla puolella, ja ruskuaispussikin näkyy niin kuin vielä kuuluu. Toistaiseksi siis kaikki niin kuin pitääkin.
 
Menkoista viikot 7+6, lääkäri sanoi, että ainakin viikkoa 8 vastaa. Maksoi muuten paikallisessa terveystalossa 184,50e. Siitä haen sitten kela-korvausta, mikä tunnetusti ei ole paljon mitään. Laskeskeltiin, että jää hintaa n. 150e.

Mutta olipa naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri tekemässä, ja olenpa maksanut turhempiakin laskuja :)

Muoks. ja tämä lääkäri oli mitä ystävällisin ja ammattitaitoisin. Antoi kuvia mukaan, kun ei mies ollut mukana :)

Laitan vähän paremmin onnistuneen kuvan. Sama kuva siis, mutta selvempi.

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81 ja suski90
Heippa taas, mulla siis entuudestaan 12/00 syntyneet kaksoset t+p ja tämä on kauan ja hartaasti toivottu
kolmas.
Kaksosia odottaessa ei ollu lainkaan pahoinvoitia missään vaiheessa, mutta nyt ja iltapainoitteitteista lähinnä, väsymystä enemmän ku normaalisti, mutta ei niin kamalaa, ei ollut aiemmassakaan raskaudessa.
Tänään ostin ihanan pullan joka siis ennen ollut aivan mielettömän ihanaa, tänään se maistui tosi oudolle ja siitäkin tuli paha olo. Vettä on pitäny juoda enemmän ku koskaan aiemmin, maha on turvoksissa ja huomasinpa, että sellanen laihdutuksen tuoma vako on hävinnyt. Ja mä todella toivon vain yhtä, kaksoset riittää.
Tietty jos niin käy että kaksi tulee, ni kaikki otetaan vastaan, tää raskautuminen on ollut todella vaikeeta
stressiä ja murheita, liikaa yritystä ja sit noi kaikki poissa ja olen laihtunut 2v aikana reilu 20kg et kait silläkin on vaikutusta.
Vasta nyttemmin on rinnat alkaneet osoittaa olevansa mukana hommassa,
nyt siis 6+5. Meilläpäin eka neuvola vasta 11-12 viikolla, joten odotellaan rauhassa, silti malttamattoman
 
Kiitos Miima81 Kylläpä tämä päivä on mennyt aika tunnepitoisissa merkeissä tosiaan. Ja UnelmaSirpaleena toivotaan perjantaille parasta, sun tilanne kuulostaa tuolta mikä omani oli.. eihän heitetä kirvestä kaivoon, ennen kun ihan viimene tuomio tulee. Pidän peukkuja sulle kovasti ja tule ilmoittamaan. Minäkin luulin tänään vielä kello 12, kun lääkäri näin minulle sanoi, että ei siellä ketään ole... juttu oli vain liian tuore niiden vehkeillä todettavaksi!
 
Nelly :hug:

Monilla ollut vuotoa ja melkoisia ultrakokemuksia! Erityisesti rankka mutta onneksi lopulta onnellinen kokemus Toiveena... ja Whisky Peat!
Vähän samanlaista täälläkin:

Mulla alkoi myös niukka verinen vuoto toissailtana. Loppui lähes samantien, tuli siis aivan "tilkka", kirkasta verta. Varasin kuitenkin ajan gynelle jotta saan tarkistettua asian. Tänään siis pitäisi olla menkoista laskettuna 7+1. Gyne kuitenkin sanoi heti tutkiessaan, että kohtu siihen nähden kumman pieni. Ajattelin, että o-ou. SItten ultratessa heti näkyi kuitenkin kohdussa "jotain", ei mitään selkeää sikiötä mutta joku kaiku kuitenkin, ja syke :heart: Koko oli 3.2mm vastaten viikkoja 5+6. Jos olisi ollut 7+, olisi koon pitänyt olla jo sentin luokkaa kuulemma. Mulla on molemmissa raskauksissa aiemminkin la siirtynyt reippaasti eteenpäin, jotenkin arvasin, että nyttenkin. Ajatellen, että nyt olisikin 5+6, kaikki oli normaalisti :heart: Ei mitään infektioon viittaavaa, ei hematoomia tms. Gyne sanoi, että joskus alkuraskaudessa, kun sikiön kehitys alkaa oikein kunnolla ja verisuoniyhteydet muodostuvat (=istukka), niin muodostuvista lacunoista (verilammikoista) saattaa vuotaa verta, joka tavallaan siis vain merkki normaalista kehityksestä. Tämä tiedoksi kaikille, jotka vuotojen kanssa tuskailevat, eivät siis aina ole merkki jostain ikävästä. Kovasti tsemppiä UnelmaSirpaLeena ja Toiveena Kauniina ja muutkin.... :heart: Ja, nyt kun syke nähty, keskenmenon riski huomattavasti pienempi, joskin toki ainahan voi tapahtua mitä vaan. Toivotaan parasta....

Laskettuaikakin siirtyi, eli on nyt 24.4., jos Suski90 päivittelee listaan :)

Oireitakin
enenevästi on, todella hankala pahoinvointi aika ajoin, mikään ei maistu, kahvia en ole voinut juoda moneen päivään (ällöttää...), hirvittävä väsy koko ajan. Outoa, koska aiemmissa raskauksissa ei ole ollut MITÄÄN oireita. Mutta ei haittaa, jos joku siellä sitten jatkaa kasvuaan...
 
  • Tykkää
Reactions: suski90
Moi pienen tauon jälkeen! Oli viikonloppuna vieraita ja nyt lueskelin ehtiessäni useamman päivän viestit kerralla. Teistä on moni käynyt jo ultrassakin ja minä en ole vielä edes soittanut neuvolaan... Josko sitä vaikka huomenna hoitaisi sen :) Asun täällä ulukomailla ja täällä on ensimmäinen ja usein ainoa ultra vasta viikoilla 19-20, eli jos aiemmin mielii niin yksityiselle on mentävä. Esikoisesta kävin alkuraskauden ultrassa ja viikolla 12, mutta nyt olen miettinyt josko sitä malttaisi sinne 12 viikolle odotella... Noita teidän ultrakuvia kun kattelee niin tulee hinku päästä itsekin! Saas kattoo.

Äklötystä on nälkäisenä, juuri syöneenä ja muulloinkin ruokaa miettiessä kun mikään ei oikein houkuttele mutta jotain pitäisi syödä vähän väliä ettei olo pahene. Heleppoo :D

En löytänyt itseäni ensimmäisen sivun listalta, eli laitanpa uudestaan:

Pihlaja79 / 33 / 2. / Ulkomaat / LA 25.4.13
 
suski90, viitsitkö lisätä mut listaan=), eli tiedot olis 34 / 4.lapsi/ laskettu 23.4.2013

Paljon onnea kaikille jotka saaneet hyviä uutisia ultrassa:heart:.
Jaksamista niille jotka ovat osakseen murhetta saaneet:hug:.
Tsemppiä heille jotka kärsivät hankalasta alkuraskaudesta:hug:.

Mulla olo aika hyvä, oikeastaan todella hyvä. Ei ole pahoinvointia, väsymystä ja ruokahaluttomuutta vain ja tietenkin turvottaa. Neuvolaan varasin ajan ja täti sieltä laski tuommoisen lasketun eli sillä mennään tässä vaiheessa.

Kertomisesta. Sain kerrottua äidille joka oli kyllä tyytyväisen näköinen vaikka ei sitä oikein näyttänytkään. Pahin edessä, siskolle pitäisi kai lähipäivinä kertoa, sieltä tulee kylmää kyytiä:O.

Yritän pysytellä pinon kyydissä ja kirjoittelujen tasalla mutta nimimerkit ja muiden tilanteet on kyllä ihan hakusessa vielä=).
 
Pinkkikissa, mistä Mehiläisestä noin halvalla saa ultran? Tolla hinnalla ei tarvitse edes miettiä meneekö vai ei. Nyt on olo niin raskaana ettei taas olla varmoja raskitaanko mennä enkä viitsinyt sit neuvolaankaan soitella.... Ihana oli kyllä lukea teidän ultrassa käyneiden uutisia ja kuviakin nähdä :)

Päästiin maanantaina oman kodin rauhaan ja jätin raudan pois sekä vähensin kahvia niin sillä tuli raskausoireet takaisin. Vatsakin on turvonnut jo sen verran ettei housut mene kiinni enkä ole kuin yhden pullan syönyt. Jos joku olisi mulle viime raskaudessa sanonut että olisin joskus onnellinen niistä oireista niin olisin hulluksi luullut. Sillon en edes sängystä ylös päässy joten siihen verrattuna pääsen nyt helpolla.

Nyt pääsin käsiksi raskauslaskureihin ja niiden mukaan 28. päivän kierron kanssa mun laskettu on aika onkin 2.5.2013. Roikun kuitenkin tässä ketjussa kun tänne alunperin tulin :) Ja huhtikuun puolella tuo kuitenkin syntyy kun sektiolla synnytän. Eli nyt on menossa 4+6 virallisten laskurikiekkojen mukaan. Omasta mielestäni tosin 5+1 mut pari päivää kai sinne tai tänne ;)
 
Mulla alkoi ihan hirmuisesti tehdä mieli mennä varhaisultraan!!! Harmi, että maksavat niin paljon :( Meillä kun kunta maksaa vain tuon viikon 20 ultran, joten viikko 12 tulee myös maksettavaksi omasta pussista... Ekasta raskaudesta en edes miettinyt meneväni ultraan ennen tuota viikkoa 12, mutta nyt olisi ihan hirveä polte päästä jo aiemmin! Ehkä siksi, kun oireet ovat tällä kertaa niiiiin erilaiset, joten olisi kiva tietää, mitä tuolla mahassa oikein on meneillään.... Mulla on ollut aivan ihana ultrasetä ekassa raskaudessa. Hänelle haluaisin taas, mutta tuo varhaisultran hinta on n. 90e... Miten paljon KELA tuosta korvaa? Ei ole mitään muistikuvaa...

Olemme myös alkaneet miehen kanssa miettimään, olisiko kaksoset tulossa :) Vatsani on järjettömän suuri viikkoihin nähden ja mies itse on kaksonen, joten pieni mahdollisuus tuohon olisi.

Joko teillä ovat mielihalut astuneet kehiin? Mulla on siis 24/7 pahoinvointi, mutta silti erittäin vahvat mieliteot! Kammottava yhdistelmä :p

Sipulisankari & Narsku 6+4
 
Kiitos suski=)!

Kaksosista. Periytyykö kaksosuus myös miehen suvun puolelta? Olen antanut itseni ymmärtää että riski kaksosraskauteen, siihen että 2 munasolua irtoaa yhtäaikaa periytyy oman äidin kautta.. Identtiset voi sitten olla eri juttu, onko se vaan sattumaa?
Olishan se aika vinkeetä jos odottaiskin kaksosia. Ainakin mun vatsan koosta jos päätellään niin vois epäillä mutta mulla on aina ollut iso raskausvatsa ja näkynyt hyvin aikaisin. Lapsetkin olleet keskimääräistä isompia.

unikettu:heart:6+1
 
Myötätuntoa ja pahoittelut minunkin puolestani kaikille, joilla on tullut suruja vastaan :hug: Kun itsekin jännittää ja väkisinkin pähkäilee, onko masussa kaikki hyvin, osaa varsin hyvin eläytyä toisten ikäviin uutisiin.

Mutta paljon on myös ihania, iloisia juttuja tapahtunut :)
Uusi elämä on aina ihmeellistä.

Jännä, kun aika monilla on tuo kaksosraskaus mielessä.
Oma masukin paisuu niin, että samoja aatoksia tuli mieleen. Lisäksi ollut jotenkin jänniä tuntemuksia. Ihan kuin olisi tuntunut masussa jo jotain aavistuksen omaista liikettä :O
No, ne oli kai jotain suoliston mouruja tai muuta vastaavaa. Ei kai tässä vaiheessa voi mitään liikkeitä vielä tuntua!? Viikkoja omien laskujen mukaan 7+5.
Tosin sekin sitten pälkähti päähän, että mitäs jos raskaus onkin jo pidemmällä.
Joillekinhan ne kuukautiset tulee vielä raskautumisen jälkeenkin.

Liikaa ei kannata kuitenkaan pähkäillä. Ultrassa moni asia sitten selviää :)
Ja mihinkään on kuitenkin itse aika vaikea millään tavalla enää vaikuttaa.
Yksi hyvä ystävä sanoikin, että paras tapa hoitaa itseään raskauden aikana on yrittää olla stressaamatta mistään.

Jaksamista ja ihanaa odotusta kaikille :)
 

Yhteistyössä