Huhtikuun helmet 2011 ** joulukuussa **

Hui maikki, kuulostaapa aika hurjalle!

Todellakin usea on kelan papereista puhunut, mullakin ne tehdään vasta 10.1 kun on seuraava neuvola.

Mulla on ne supparit nyt aika hyvästi vähentyneet kun ei ole tarvinnut töissä ola vaan on saanut kotona lepäillä, vkon päästä on uusi lääkäriaika jolloin katotaan kohdunsuun tilanne uudestaan ja menenkö töihin vai en.
Jotenkin mua huolettaa että ne supparit alkaa siellä taas, kun kotonakin jos tekee jotain pientä kumartelua niin heti supistaa ja töissä toi kumartelu on jatkuvaa kun on pieniä lapsia kyseessä.
Muutenkin kun ei ole pystynyt töissä toimimaan 100% niin nyt se laskis vielä enemmän ja jotenkin tuntu työkavereita kohtaan tylsälle kun itse vaan menee sinne "muka" töihin vaikka todellisuudessa ei voi tehdä lähes mitään ja he joutuu tekemään sitten munkin hommat omiensa lisäksi, joten paremmalta tuntuis että sinne otettais sijainen eikä revittäs kahta muuta hajalle.

Mahakivutkin on on menneet ja mietinkin jotta oiskohan ne olleet vaan taas kasvukipuja?

Poika möykertää kiitettävästi, usein jopa yöllä herään kun siellä on omat kivat käynnissä, välillä oikeen tuntuu pahalle kun se tirvasee johonkin kivaan kohtaan terävästi ja napakasti, mutta antaa potkuttaa vaan, tietää että siellä on kaikki kunnossa.

Mies ei tunne vielä liikkeitä, on tuota omaa rasvaa tuossa kuitenkin ihan kiitettävästi että se vaimentaa kaiken ulospäin.

Katsottiin muuten eilen se Helistimen dvd minkä sai neuvolasta, se oli niin jotenkin...tyhmä?
Vauvat vaihtu tiuhaan tahtiin.

Tänään pitäs lähteä kaupunkiin, katsotaan miten jaksan olla, onneksi ei ole muuta tärkeää kuin miehen silmätarkastus aika, sen jos jaksaa niin on hyvä.

Ukko on jo iso poika 22+5
 
Hyvää joulun jälkeistä aikaa!

Täällä menee muuten ihan hyvin, mutta mun yöt on menny levottomiksi. Jalkoja kuumottaa, ei turvota, mutta se kuumotus on ihan syvältä. En saa unta, kun pitäisi vaan potkia jalkoja. Kylmä vesi auttaa niihin, mutta ei huvittaisi nousta ylös, vaan yritän vaan nukkua. Lonkkia särkee öisin, kun puutuvat ja kaipaan kovasti mahalla nukkumista.
Kelan papruja täyttelin verkossa tossa about viikko sitten. Jouduin käyttämään Kela-tädin apua, kun systeemit ei oikein toiminut (mm. puolison tiedot puuttu jne.). Kela-täti sanoi, että äitiyspakkauksen käsitttelyssä menee parisen viikkoa, eikä joululomat sitä haittaa. Enpä usko. Töissä katsottiin mun lomia. Mulla on niin paljon lomia, että voin ketjutella niitä sujuvasti vanhempainvapaan jälkeen eikä tartte olla kauheemmin hoitovapaalla (tarkoitus palata duuniin elokuussa 2012).
Mitään en ole vielä tälle pienelle hommannut. Kaukalo ostettiin kavereilta. Vaatteita on ullakolla ja kavereilta saa lisää. Vaunut haluaisin, mutta ensin pitää myydä entiset.

Jaahas, ruoka valmis. Kinkun jämät laitettiin hernekeittoon.

Chili ja Frendi rv 23+3
 
Kauheesti tuntuu olevan ihmisillä jo jos jonkimoista pientä tai isompaa kolotusta. Se taitaa vaikuttaa myös siihen, että tuntuu et raskaus on jo aika pitkällä. Ite ku on säästynyt noilta kaikilta kolotuksilta, ni jotenki tuntuu et raskaus olis vielä ihan alkumetreillä. Toivottavasti silti säilyy näin loppuun asti, ku on tossa toi aika vauhdikas 2,5v esikko joka pitää päivät liikkeessä. Ja tsemppiä kaikille jotka kärsii erimoisista vaivoista.

Kokeilin eilen ekaa kertaa elämässäni zumbaa ja voi vitsit et oli hauskaa. Olis ihanaa ku olis varaa ostaa jumppakortti tohon lähellä olevaan kuntokeskukseen. Oli koko loppu päivän niin hyvä ja energinen fiilis :) Harmi vaan ku noi kortit on niin kalliita ja edellytyksenä vuoden jäsenyys.

Ja noista kelan paperista. Vein viikko sitte paperit kelaan ja tänään tuli päätös et äitiysavustus(ei oteta pakkausta) tulee tilille 30.12. Aika nopeeta toimintaa, vaik oli joulu välissä. Muuten kyllä inhoon noita kela juttuja.. oon kotihoidontuella ja siit tuli joku lappu et sitä on kai jonku suurusena mahdollista saada siihen asti et esikko täyttää kolme, mut en taas tajunnu niistä paperista yhtään mitään. Mut ilmeisesti ainaki vino pino kaikkii papereita pitäs toimittaa kelalle.. aina yhtä ihanaa asioida kelan kanssa :headwall:

Ihanaa kun vuosi vaihtuu, niin ollaan lähempänä kevättä :) Sais vaan kelit lämmetä, lumet sulaa ja huhtikuu vaihtua kalenteriin =) Mukavaa loppuvuotta kaikille :)

mööpeli ja maha-asukki 25+2
 
Miltä vuodelta lasketaan äitiyspäivärahat ja isyysrahat? 2010 vai 2009? Ja voiko tuon isyysrahanki laskea puolen vuoden ajalta jos tulot noussu?
Mietin vain kun ukko on ollu viime vuosina lomautettuna ajoittain, nyt on kyllä kesästä asti saanu olla töissä ja saa todennäköisesti ollaki ainaki tuone kevääseen.

En jaksa käydä kelan sivulta tutkimassa... :D
 
Juu, tulipa mullakin mieleen että mitä se puoli vuotta töissä ennen laskettua aikaa(vai oliko se nyt äippäloman alkua) vaikuttaa niihin äitiysrahoihin?
Kun minä olen ollut nyt paremmalla palkalla kuin esim. vuonna 09 niin voiko ne 09-vuoden tulot silti vaikuttaa tuleviin rahoihin?
Mikä virka tässä suhteessa sitten on siihen että on oltava puolivuotta töissä ennekuin saa sitä "korkeampaa" avustusta jos on ollu pienemmällä palkalla sillon-09?

Oltiin kaupungissa ja muutaman tunnin jälkeen mun maha huutaa hoosiannaa, ei siis käydä alemyynneissä, mutta saatiinpa uudet patat sänkyyn, ne oli kuitenkin ne tärkeimmät, vaikka niihin meni rahaa suunniteltua enemmän.
 
Moro :wave: Tänään oli eka työpäivä loman ja saikun jälkeen.Olipa outoa pitkästä aikaa :xmas: Tää viikko ja sit ois taas viikko talvilomaa. Raketteja on ostettu kassi kaupalla ja suklaata riittää vielä monta pakettia :p Mieheltä sain joululahjaks mun herkkua mozartin kuulia ja lahjakortin kampaajalle.Mozartin kuulat syön laitoksella aikanaan,se on äitiltä periytyny tapa ja kampaajalla kävin eilen.Lyheni tukka aika reilusti,tykkään kovasti.
Eipä muuta asiaa just nyt.
Kivaa loppuvuotta kaikille!!

NeliApina ja palli-petteri 22+4
 
Huomenta!

Orion Vuonna 2011 alkavat päivärahat lasketaan vuoden 2009 tuloista. Katselin tuota isyysrahan laskemista kelan sivuilta. Siellä ei sitä laskemista puolen vuoden tuloista kyllä suoraan sanota. Siellä kirjoitetaan, että lasketaan samalla tavalla kuin äitiys- ja vanhempainrahat, eli periaatteessa kyllä, mutta sitä ei siellä siis suoraan sanota. Muistelisin, että meillä ei koskaan ole isyysrahoja (6 krt) laskettu puolen vuoden tuloista.

Tikkipää Päivärahat voidaan laskea ä-lomaa edeltävän puolen vuoden tuloista (kerrottuna kahdella) jos ne on 20% suuremmat kuin vuoden 2009 tulot. Kannattaa siihen hakemukseen pyytää palkanlaskijalta ne tiedot puolen vuoden tuloista. Kelan virkailija on velvollinen virkansa puolesta sitten laskemaan sen päivärahan niistä tuloista mitkä on sinulle parhaimmat. Lisäksi sellaisilla joilla on alle 3v lapsia ennen la:ta, niin otetaan huomioon vielä se päiväraha mitä on silloin siitä lapsesta saanut. Eli kelan virkailija valitsee kolmesta päivärahasta sen parhaimman.

Mulla on sellainen hassu tilanne, että alussa saan sekä palkkaa, että kelan päivärahaa. Työnantaja kun maksaa ä-loman aikana vain peruspalkaa, ja mun päiväraha on huomattavasti suurempi kuin se. Päiväraha lasketaan mun vuosituloista, johon siis sisältyy lähes 30% vuorolisiä. Eli tulen saamaan työnantajalta peruspalkan ja kelalta palkan ja päivärahan erotuksen. Muutenhan se olisi epäreilua, häviäisin rahaa sinä aikana kun on palkallinen ä-loma.

Eilen käytiin Ikeassa koululaisten kanssa "vähän" shoppaamassa. Kuinkas ollakaan, mukaan tarttui limen vihreä pinnasänky, sen ja vaaleanpunaisen välillä vähän epäröin. En sitten kuitenkaan sitä vaal.punaista ottanut, kävi mielessä, jos vaikka Taimi Ituselle on ne pallit kuitenkin kasvaneet.
Sen verran olen kuitenkin vielä pökerryksissä tyttölupauksesta.

Meidän 2-vuotiaalle on hieman epäselvää, kenelle se pinnasänky oikein on. Kun kysytään, kenelle se on? Vastaus on, että vauvalle. Jatkokysymys kun on, että missäs se vauva nyt on, niin pyörittää vain päätään ja sanoo: ei näy. Päätti sitten itse eilen sitä testata ja nukkui siellä päiväunet. Kun sitten illalla kysyin, että aikooko nukkua siellä yönkin, niin vastasi, että ei oo vauva. Jotenkin niin hellyttävä ja isoilla siskoilla oli hauskaa.

Scala ja Taimi Itunen rv 25+6
 
Viimeksi muokattu:
Eilen pyrähdettiin lastentarvikeliikkeissä ja mullahan meni pakka ihan sekaisin. Ne vaunut jotka olin jo päättänyt hankkia ei olleetkaan livenä yhtään toimivat meidän käyttöön. Mutta löysin kyllä kolmesataa euroa kalliimmat jotka olis just kuin meille luodut.... Nyt sitten mietin kuumeisesti raaskinko laittaa vaunuihin noin paljon suunniteltua enemmän.
Kelan sivuilta kävin tsekkaamassa onko mun hakemukset päässyt perille. On päässyt, vanhempainraha oli käsittelyssä. Äitiysavustuksesta ei ollut mainintaa joten ootellaampa pakkausta vielä ihan rauhassa.
 
Heippa kaikille=)!

Kauheesti on ollu kelan hakemuksista juttua... Mä oon aikoinaan jääny valmistumiseni jälkeen suoraan koulun penkiltä äitiyslomalle kun oon odottanu esikoistani ja nää 11 vuotta oon ollu jatkuvasti joko kotihoidon tuella tai sit äitiyspäivärahalla eli saan pienintä äitiyspäivärahaa kun jään taas "äitiyslomalle":LOL:...

Ensviikolla ois neuvola ja mua kauhistuttaa mennä siä vaakalle... Kauheesti on tullu nyt jouluna herkuteltua ja suklaasta en meinaa päästä millään irti:ashamed:... Mulla on suklaariippuvuus...

Saa nähdä miten sitä pääsis kohottaan kuntoaan uudenvuoden jälkeen, kun supistelee niin herkästi pelkästään jo tavallisista kotihommista tai kun ulkoilee lasten kanssa...

Hyviä vointeja kaikille ja oikein hauskaa UuttaVuotta:D!

anna79 ja PikkuKuu 25+1:heart:
 
Huhhuh! Ekaa kertaa pääsen kunnolla koneelle joulun jälkeen!

Joulu meni mukavasti anoppilassa syöden ja paketteja aukoen, siitä kotiin nauttimaan ja joulupäivänä sitten toiselle puolelle Suomea mun sukulaisiin! :) Ihana oli olla kotonakotona äidin patojen äärellä! :) Eilen sitten takaisin kotia kohti!

Minä sitten aattelin käydä päivystyksessä eilen illalla, kun ei ollut koko päivänä tuntunut liikkeitä, ja vähän kipuili maha oikealta puolelta.. No, sielähän meni koko yö! Ensin laittoivat synnytyssaliin ultrattavaksi, lääkäri joutui lähtemään kesken kun tuli kiireellinen tapaus. Synnärillä oltiin sitten puoli kahteen ja siitä ensiavun tarkkailuosastolle aamuun asti, odoteltiin kirurgin konsultaatiota.. Varttia vaille 9 pääsin sitten lähtemään äitipolille rakenneultraan, joka oli siis 9 jälkeen.. Eli 13 tuntia tuli vietettyä sairaalan seinien sisällä! Kaikki siis kunnossa sekä vauvalla, että äidillä!

Rakenneultrassa saatiin näkyviin puuttuvia rakenteita, ei tosin edelleenkään kaikkia.. Uusi ultra 4 vkon päästä. Vieläkään lääkäri ei suostunut kommentoimaan sukupuoleen.. Painoarvioksi saatiin tälläkertaa n. 600g. Hb laskenut 123 -> 115 muutamassa viikossa, joten pitää tuota rautaa syödä vähän tiheämmin.. Huomenna aamusta sitten taas neuvolaan, ja saan vihdoin ne kelan laput! :D

-Minki ja kanssamatkustaja 22+5-
 
Ajattelimpa hiukan päivittää omia kuulumisia.. Lähes päivittäin tulee luettua teidän kuulumisia, mutta en sitten saa aikaiseksi kirjoitettua mitään :/

Laitoin eilen Kelan hakemukset vetämään, joten niitä päätöksiä ja pakettia odotellessa. Yllättävän yksinkertanen ne oli täyttää netissä.. ei menny kauaa aikaa. Katotaan mitä olin sitte pieleen laittanu :D

Olin koko jouluviikon kipeänä, siten että aatonaattona jo alko parempi olo olemaan ja joulun sain aika lailla rauhassa viettää.. no eilen sitten jotenkin kummasti se nosti mulle lämpöä (aikasemmin ei ollu kuumetta, eikä mulla juuri koskaan nouse yli 37) ja veti kaikki, joka ikisen, lihaksen kipeäksi.. yön nukuin tosi huonosti, kun alaselkään sattui ja lihakset huuti hoosiannaa.. Edelleen ihan kamalan kipeet lihakset, mutta lämpö laski kun oli pakko särkylääkettä ottaa. Miten teillä muilla on flunssa parantunut? Missä vaiheessa kannattaa käydä lääkärissä, kun tämä periaatteessa on kestäny jo yli viikon..

Masussa voidaan hyvin, tyttö potkii tosi paljon ja eilen liikkeet näky päällepäin ihan selvästi. Hauska oli vaan istua ja seurata kun maha pomppi. Mikälie potkunyrkkeilijä sieltä tullee.

En oo varma miten paljon on ollut puhetta täällä nimistä.. Onko teillä jo nimi päätettynä/mietittynä? Oliko helppo miettiä?
Meillä tuo nimen miettiminen meni hassusti, kun mietittiin nimiä jo alkuajasta ja sanoin vaihtoehdon tytölle, joka mun mielestä ois kiva, niin sitten sattuikin, että rakenneultra oli juuri tämän nimen nimipäivänä.. Ja kun sieltä se tyttölupaus tuli niin sanoin miehelle, että tämä on kyllä joku kohtalo, että se sen nimen varmaan täytyy olla :) no, katsotaan sitten kun lapsi syntyy, että näyttääkö yhtään nimeltänsä :)
Toisen nimen keksin sitten, kun äiti kertoi oman mummonsa koko nimen, sitä sitten aloin miettimään mielessäni ja se sopi kauniisti tuon ensimmäisen nimen kanssa. Tuo toinen nimi on sellainen vanha, suomessa on kastettu vain reilu 100 sen nimistä koskaan.. Kuitenkaan nimi ei ole mikään kummallinen väännöskäännös mistään.

Kovasti oon miettiny sisustusta vähän uusiksi, että miten saataisiin mahd. hyvin pinnasängyt ym asettumaan meille.. Hoitopöytä tuottaa ongelmia, sellaisen kun haluaisin, mutta tilaa ei oikein tahdo olla, höh :/

Minä jatkan lepäilyä, jos vaikka päikkärit nukkuisi..
Heituska onnea 24 viikon saavuttamisesta. Olet jäänyt jotenkin mun mieleen ja usein mietin ja toivon, että teillä menisi kaikki hyvin loppuun saakka!

Meilläkin huomenna taas viikot poksuilee, nyt 23+6 :)

Pippuri ja Tiuku
 
Pippuri tosta nimi asiasta jutteli niin meillä alko olla nimi tytölle mut hitto ku ne sen pojan sit lupas tarttee miettiä varmaan uus... En edelleenkään pidä oikeen mistään poikien nimestä ja en saa tuntea sen nimistä joten ei oo ku pari vaihtoehtoa. Mut ykshän riittää... Pitää kattoo sit miltä se näyttää. Ja flunssasta et ite oon nyt ollu nuhainen syyskuusta asti ja taas pari viikkoa enemmän flunssassa.aamuisin on kurkku kipeä. Oon kans miettiny et pitäiskö ihan jostain kysyä onks ihan ok. Rautatabletit pitäis muistaa ostaa.Neuvolassa sano et otat sit yhen eikä niin välii vaik et joka päivä ottais. Aika turhaa koska ennen jouduin ottaa 3-4 päivässä ja kesti ennen ku alko hb nousta. Ajattelin vähä olla ottamatta ollenkaan ja kattoo mitä tapahtuu. Kertokoon sit ku mun oikeesti pitää alkaa niit käyttää.
 
Missähän Heituska muuten on? Onkohan joutunut jäämään sairaalaan. Viimeksi ilmeisesti kirjautunut 21. päivä. Toivottavasti kuitenkin hän ja vauva ok.

Meillä on tytölle jo nimi valmiina. Ollut jo vuosia, mutta kun niitä poika on viime vuosina syntynyt, niin ei ole päästy sitä käyttämään.

Rautaa pitäis minunkin jo ottaa. Opsidania käytin viimeksi ja se sopi mahalle, mutta nyt ei sovi. Joten en ole vielä uuttakaan merkkiä ostanut. Monivitamiinitableteissa on vähän rautaa mukana, mutta voi olla, että se annostus ei riitä. Täytyy kattoo sitten ens kerralla neuvolassa, mitä se hb näyttää.

Scala ja Taimi Itunen poksis rv 26
 
Minä olen kans heituskaa kaipaillut, kun lähti silloin ennen joulua Helsinkiin. Onkohan siellä tullut jotakin...
Nimiasiaa Tytön kutsumanimi on mietitty. Pojalle oli nimi valmiina jo vuosia sitten, mutta eiköhän käynyt niin että kaveri laittoi just sen nimen omalleen tuossa syksyllä ja naapuri myös. vieläpä sen toisenkin nimen :mad: Pojan nimi on siis ihan hukassa kun ei vaan tunnu löytyvän mitään mieluisaa.
 
Moikka!

Luen kaikkien jutut jokapäivä, mut nyt omaa napaa...

Sokerirasituksessa kävin tänään ja valitettavasti raskausajan diabetes osui kohdalleni. Ensimmäinen eli paastoarvo koholla 5,4 (raja-arvo 5,3). Huomenna neuvolaan uusiksi, saan ilmeisesti jonkin laitteen, jolla mittailen itse sokereita viikon verran tms. Myöskin sf-mitta seikkailee kaikilla käyrillä...

Palailen asiaan kun tiedän enemmän. Jos joku tietää jotain tosta paastoarvosta, ni mielelläni otan kaiken tiedon vastaan :)

Talitintti ja vavi 26+2
 
Minä kävin eilen sokerirasituksessa ja olin vaihteeksi viittä vaille pyörtyä sinne penkkiin... No selvisin kutakuinkin ehin nahoin reissusta ja tänään sain tulokset! Ja oikein hyvältä näytti arvot!!!! :) Paastoarvo vain 4.2 ja muutkin selkeesti rajan alla....

Maksaarvotkin otettiin ja ne viellä viite arvojen sisällä, mutta hivenen viime kerrasta nousseet elikkäs niitä seuraillaan vielä jatkossakin....
 
Moi kaikille! Olen aika ajoin lueskellut ketjua, mutta kommentointi jäänyt vähemmälle.

Talitintti80 Olipa ikävä uutinen tuo raskausdiabetes. :( Pahoitteluni ja tsemppiä.

Nimestä Meillä oli sekä pojalle että tytölle nimet valmiina. Kun nyt sitten tyttöä pukkaa, niin sen verran voin kertoa, että nimi on erittäin harvinainen Suomessa, ja se on alkuperältään juutalainen. Koska olemme suomenruotsalaisia ja meillä on ruotsinkielinen sukunimi, emme oikein voi (emmekä haluakaan) antaa lapsillemme supisuomalaisia nimiä. Ne eivät meistä millään muotoa sointuisi sukunimen kanssa, otettakoon esimerkiksi vaikka "Kaisla Sjöblom". Sinänsä ei suomenkielisissä nimissä ole mitään vikaa, päinvastoin. Joskus oikein harmittaa, kun ei ole perusvirtasia, jotta voisi laajentaa nimirepertoaaria suomenkielisempään suuntaan. Tosin meillä oli jossakin vaiheessa yhtenä nimivaihtoehtona tytölle "Vilja", joka suomeksi viittaa peltojen antiin ja joka ruotsiksi tarkoittaa tahtoa. Se olisi voinut olla ihan hauska vaihtoehto, mutta päädyimme selkeyteen. Valitsemammeetunimi tarkoittaa jaloa. Toiseksi nimeksi olemme valinneet tähteä tarkoittavan nimen, joka sekin muuten sattuu löytymään juutalaisetunimistöstä... Ja ei, emme ole juutalaisia, vaikka ehkä siltä vaikuttaakin. :) Olen vain sattunut lukemaan sellaisia kirjoja, joissa vilahtelevat juutalaiset naisennimet. Tärkeintä minulle nimenvalinnassa on nimen sointuminen sisarusten nimiin ja itse nimen merkitys ja tausta. Minusta on vähän hassua, kun esimerkiksi Vauva-lehden nimitohtorilta kysytään jo lapselle annetun nimen merkitystä, eikä sitä tehdä ennen nimen antamista.

(.) Olen viime aikoina ajatellut yhä enemmän masuvauvaa. Ajatusprosessi on siis alkanut. Mietin esimerkiksi niitä ekoja päiviä kotona uuden asukkaan kanssa, ja sitä, miten kuopus tähän äidissä roikkuvaan loiseen mahtaa suhtautua. Te, joilla on useampi lapsi ja lapsilla pienet ikäerot, mielelläni kuulisin kokemuksianne. Ainakin sinulla, Scala, lienee tästä kokemusta? Tietysti mietityttää myös se oma jaksaminen. Loppuuko henkilökohtainen elämä tyystin? Ehtiikö sitä edes kerran päivässä pissalle/syömään/tyhjentämään pyykkikoneen? (Taisin juuri luetella elämäni peruspilarit. :LOL:)

Fyysinen vointi täällä edelleen hyvä, varsinkin nyt kun rautakuuri on alkanut purra. Ihana olla jaksava taas. Kuntosalillakin rauta nousee suht samaan malliin kuin aiemmin. Pumpissa olen vähentänyt painoja hiukan. Kuka muu täällä kävikään pumpissa? En enää muista. Mielettömän hyvä treenimuoto myös rantavalaalle, nimittäin. :)

Nyt aviomiehen kainaloon hakemaan halia, kauhea väsy ja läheisyyden kaipuu.

Koettakaa selvitä uudenvuodenaaton yli mahoinenne, neidot! Hauskaa uutta vuotta 2011 kaikille!! Meidän vuosi!

Allie ja Tipu 25+3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Allie81 Mietit sisarusten suhtautumista uuteen tulokkaaseen. Minä sain ensimmäisen lapsen 22v, ja sen jälkeen kaksi seuraavaa tuli 2,5 vuodessa. Tuosta ajasta on jo kauan aikaa, joten muistikuvat ovat hieman jo haalenneet. Mutta missään nimessä tuo aika ei ole jäänyt mieleen mitenkään katastrofaalisena. Vessa-asiat tuli hoidettua ja kotihommat tehtyä. ;) Toki tuossa tilanteessa on kyllä suureksi avuksi, jos isä pystyy olemaan kotona sen isyysloman.

Sen olen huomannut, että uuden lapsen syntymän jälkeen menee toki aikaa, että kaikki sopeutuvat ja tottuvat tilanteeseen. Se, miten he käyttäytyvät ja reagoivat ensimmäisen kuukauden/kahden aikana, ei kerro sitä mitä se tulisi lopun aikaa olemaan. Silloin alussa jokainen joutuu hakemaan sen paikkansa siinä perheessä uudelleen, ja varmistumaan vanhempiensa huomiosta ja rakkaudesta.

Itse huomasin, että auttaa, kun ottaa jokaista sisarusta mukaan siihen vauvan hoitoon lapsen omien kykyjen mukaan. Imetyshetkiin kirja mukaan, jos isompaa sisarusta kirjat kiinnostavat, vaipan vientia tai tuontia, pyllyn rasvausta jne. Meillä oli toki suureksi avuksi sekin, että isä tekee vuorotyötä. Hän oli ja on edelleen paljon päiväsaikaan kotona, ja todella suureksi avuksi.

Kolmen lapsen jälkeen meillä nuo ikäerot ovat hieman kasvaneet, koska olen halunnut olla myös työelämässä mukana, lisäksi meillä isä on pitänyt hoitovapaita. Minulla tuohon jaksamisen on siis auttanut se, että olen työelämssä välillä mukana. Sitten on kiva taas uudella puhdilla jäädä kotiin. Omaa aikaa pystyn järjestämään silloin kun miehellä on vapaata. Meillä ei siis ole mitään ns. tukiverkkoja, ei sukulaisia tai mummoja/pappoja hoitamaan lapsia.

Nyt kun tämä vauva syntyy, on minulla jo vanhemmat lapset isoja. Vanhin 16v, sitten 14v, 13v, 9v, 6v ja 2v. Vanhemmat lapset oikeestaan tietävät jo, mitä on tulossa. Suurin muutos on siis tulossa tuolle meidän kuopukselle. Kotihommiin en tule myöskään hukkumaan, koska jokaisella teinillä on omat kotihommansa, jotka he joutuvat viikkorahansa eteen tekemään.

Hei, ei kannata stressata niillä kotihommilla. Pyykit ei karkaa, eikä villakoirat hauku. Jos tähän mennessä on imuroitu joka maanantai ja torstai, voi siitä vähän luistaa välillä. Pitää myös muistaa huilata välillä vaikka silloin alussa hormonihuuruissa tuntuu, että jaksaa vaikka mitä.

Hyvää Uutta Vuotta 2011 huhtikuiset, kohta on meidän kuu!

Scala ja Taimi Itunen rv 26+1
 
Heipat pitkästä aikaa! :)

Oikein ärsyttää kun ei jotenkin pääse paneutumaan tähän ketjuun niin että kaikki iskostuisi päähän! :)
Mahtaa tulla omanapainen viesti..

Hmm.. Kelan lappuja täälä on ainakin porukka kovasti pähkäillyt. Mä vein jo omani, ja just eilen Kelan sivuilta katoin, niin pakkaus on lähtenyt tilaukseen! JEe, suuri virstanpylväs tekee tulooan! =)
Haen sitä äitiysrahaa näillä viimeisimmillä tuloilla, just tammikuussa tulee täyteen se 6kk. eli elokuu 2010-tammikuu 2011. Kai se läpi menee, eipä tuo Kelan täti ainakaan mitään sanonut.

Rakenneultra meillä oli joulukuun alussa, ja siellä kaikki näytti olevan ok! Villi tyttö näyttäis kovasti tekevän tuloaan! :D Painoarvio oli 441g ja viikkoja tuolloin 21+6. Vastasi viikkoja 21+1, mutta eipä lähtenyt laskettua aikaa muuttelemaan. ..On tuo ultra aina niin sydämen pysäyttävä hetki, sielä se pieni vaan möyryää! :heart:

Hui-hAi, vuosikin se vaihtuu tänään! Uskomatonta, taas! :O
Meillä pieni neiti valittaa vatsaansa, joten katotaan nyt kuin käy suunnitelmien.. Tarkoitus olis lähtee pulkkamäkeen, ehkä ulos syömään, kaupungille kattoon ilotulitus ja pari omaakin tulitetta paukauttaa. Nii hei ja tosiaan ihan limsalla sitten kilistelläänkin! :D

Toivottavasti sillä Heituskalla tosiaan kaikki olis ok.. :heart:

Mun taitaa alkaa olla aika alkaa kuoriutumaan tästä aamulookista jos sitä kehtais jonnekin lähtee..

**OiKEin RiEmunTäytEiStä ja ONnELLiSta vuOtta 2011!**

-unea & möntti 25+2-
 
Allie meillä kaikki lapset on ns. pienillä ikäeroilla. Esikolla ja kakkosella on ikäeroa 1v6kk, kakkosella ja kolmosella 1v8kk ja nyt kolmoselle ja neloselle tulossa ikäeroksi hiukan alle 1v4kk. Neljä lasta siis 4,5v. Ja en minäkään koe olevani jo aivan järkeni menettänyt mökkihöperö :LOL: Meilläkin on kolme lasta reiluun kolmeen vuoteen ja kyllä tästä on ilmeisestikin ihan hyvin selvinnyt kun lisääkin olemme pienellä ikäerolla halunneet. ;) Minusta tuntui, että esikolla ja kakkosella siinä pienessä ikäerossa oli se hyvä puoli, että esikoinen ei oikeastaan ehtinyt tottua olemaan ainoa lapsi. Mitään mustasukkaisuutta ei kakkosen syntyessä ilmennyt, toki vastaavasti itsellä on enmmän työtä kun hoitaa kahta pientä. Samoin kun kolmonen synty, meillä silloinkin vältyttiin pahoilta mustasukkaisuuksilta. Pojat olivat silloin jo tottuneet touhuamaan keskenään niin sekin vei ehkä heidän huomiotaan pois vauvasta. Ja kuten Scala sanoikin, kun muistaa huomioida niitä isompiakin lapsia, niin se auttaa asiaa kummasti. Meillä myös mies kotona ollessaan hoitaa lapsia ja tekee kotihommia siinä missä minäkin. Että kyllä varmasti olisi raskaampaa, jos kaikki pitäisi tehdä aivan yksin 24/7. Niin ja pissakaan ei ole kertaakaan ollut tulossa housuihin, ihan hyvin on ehtinyt :LOL:

Nimistä meille nyt olisi se tyttö tulossa niin nimi on ollut jo valmiina kun noita poikia ennestään on. Mies sanoi jo vuosia sitten minkä nimen hän tytölle haluaisi ja minä olen ollut tässä poikien myötä niin varma, että meille ei tyttöä voi tulla, että olen luvannut hänelle, että jos tyttö ikinä tulee, niin hän saa päättää nimen. :D No, nyt sitten ollaan siinä tilanteessa, mutta kyllä minustakin miehen haluama nimi sopii oikein hyvin tähän meidän katraan jatkoksi. :)

Hyvää uutta vuotta 2011!!

Adrianna ja kirpputyttö 25+6 :heart:
 
Mukava aamupäivä takana. Oltiin muksujen kans kunnolla ulkona kun vihdoin pakkanen lauhtunut ulkoilulukemiin. lapset hiihti ensimmäisen kerran tälle talvelle ja minä kasvatin pulkkamäkeä kolaamalla lunta. Supistelemaan ei alkanut vasta kuin ihan kolaamisen lopulla, joten jätin sitten pienen osan pihaa miehen tehtäväksi. Lasten luistimetkin etsin näkösälle, mutta eipä taideta huomenna kentälle päästä kun oli terät niin tylsät.
Uusi vuosi otetaan vastaan ihan kotona, oman perheen kesken. Ei edes kaupungille kehdata lähteä ilotulitusta katsomaan. sieltä ei meinaa koskaan päästä pois vaan autojonossa joutuu odottamaan hirveän pitkään. laitetaan hyvää ruokaa, saunotaan ja lapset saa valaa tinat. Naapurit ampuu paljon raketteja joten ihaillaan niitä sitten omalta pihalta =)
Oikein hyvää ja onnellista uutta vuotta. Huomenna voidaan sanoa, että vauvat syntyy tänä vuonna :D
 
Kiitos Scala ja Adrianna vastauksista. Ehkä jopa selviän tulevasta vauvavuodesta! Onneksi meilläkin on esikoinen jo 8-vuotias. Hänestä on ollut ihan hirveästi apua pikkuveljen viihdyttämisessä - itse asiassa he leikkivät kovasti keskenään. Eniten ehkä jännitän tosiaan mahdollista kuopuksen (nyt 1,5-vuotias) mustasukkaisuutta vauvaa kohtaan. No, liikaa ei saa stressata!

Unea hienoa, että vauvalla kaikki hyvin, ja onnea tytöstä!

Edelleen hyvää uutta vuotta!

Allie81
 

Yhteistyössä