Huhtikuun helmet 2011 ** joulukuussa **

Heipä hei,

Täällä on juuri tultu kotiin rakenneultrasta. Kaikki hyvin! Lapsi vastasi viikkoja ja oli muutenkin oikein reipas ja kunnossa. Äidinvaistoni ilmoittama poikaolo meni oikeaan ja saamme pienen pojan! Pippelistä on oikein lähikuvat nyt näytettäväksi asti :)

Painoarviota me ei kyllä saatu, enkä muistanut kysäkään, kun vaan itkin sitä poikaa. En ole lainkaan itkenyt ultrissa, koska musta ne on olleet vaan ihania ja kivoja tapahtumia. Mutta nyt tuli itku, jotenkin vaan, kun ultraaja sanoi että poika tää on. :)

Santtu ja katkarapu-ipana 20+4
 
kiitos snowball uudesta pinosta. mulle sais varmaan vaihtaa tuonne synnytyssairaalan kohdalle naistenklinikan, niin ja tulokas on kolmas.

ihania rakenneultra kuulumisia, santulle ja liinukalle onnittelut poikalupauksista, saadaan lisää pikkumiehiä huhtikuulle :D

minki SeKS:n alueella on ainakin toi hätäkastenimien täyttö käytössä, meillä on vain paperisena versiona, joka viedään neuvolaan, ja toimitetaan sieltä synnytyssairaalaan.

täällä tänään käyty napasuonipunktiossa, täytyy myöntää, että tämän kertainen pistäminen sattui enemmän, mitä viime viikkoinen. puudutusainetta laitettaessa lääkäri tuikkasi neulan pojan takamukseen vähän huonosti, ja poika lähti karkuun. toisella pistolla puudute osui ja ukko rauhottui. reilun vartin kalastelun jälkeen neula osui onnistuneesti napanuoraan ja pojasta saatiin hb-näyte. pikatestillä hb oli 38 ja labran kokeissa todellinen lukema oli 37 (hyvin piti pikatesti paikkaansa). kovin aneeminen tämä tulokas on, lääkäri sanoi, että hb:n olisi hyvä olla 100-120 väliin, joten kovasti ollaan heikomman puolella. punasolupuuroa tankattiin napanuoraan 15ml verran, jonka jälkeen uusi hb-näyte oli 100. uusi tankkaus on torstai-aamuna. näin kovan anemian takia voi olla, että tankkauksia joudutaan tihentämään 3päivän väliseksi.. saa nähdä, miten tässä käy. kätilö vielä muistutti ennen toimenpidettä, että mikäli sydänäänet katoavat, niin vauvalle ei tehdä mitään, kun viikkoja on alle 24. vielä pari viikkoa pinnisteltävää, on vaan niin kurjaa kuunneltavaa tämmöisestä jatkuvasta menetyksen pelosta, kun kuitenkin ollaan jo niin lähellä, mutta kuitenkin liian kaukana. huoh.

heituska 21+6
 
Voi heituska, rankka odotus sinulla :hug:

Kohtukuoleman kokeneena vauvan menetys on minullakin usein mielessä, mutta kyllä se pelko nyt asettuu ihan toisiin mittasuhteisiin, kun vertaa siihen mitä sinä koet parhaillaan. Meillä syynä oli napanuorakomplikaatio, jonka toistuminen seuraavissa raskauksissa on mahdollista, mutta todella harvinaista.

Kätilön kommentti kuulosti varmasti ikävältä tuossa tilanteessa, hoitohenkilökunta kun ottaa nämä jutut ihan lääketieteen kannalta. Minusta tuntui silloin kohtukuoleman yhteydessä pahalta, kun lääkäri puhui koko ajan sikiöstä. Meille Väinö oli ihan oikea lapsi ja vauva, vaikka syntyikin kuolleena.

Uskomattomia juttuja vauvan hyväksi voidaan tehdä jo tässä vaiheessa. "Tuikkasi neulan pojan takamukseen", hauskasti kirjoitettu, vauva on todellakin niin lähellä vaikka tuntuu joskus, että ikuisuuksien päässä.

merinen kyseli neuvolakäynneistä. Minä olen Helsingistä, ja todellakin, tänään oli tämän raskauden toinen neuvolakäynti. Ensimmäinen oli rv 8+4 ja tänään rv 22+1. Tuossa välissä on ollut np- ja rakenneultrat. Minulla on jo niin monta raskautta takana, että en ole edes kokenut tarvetta useammalle neuvolakäynnille. Ymmärrän kyllä, jos ensimmäistä odottava kaipaa tiheämpää seurantaa.

Painoa on tullut 3,5 kg lähtöpainoon, hb pysynyt samana 122, ja verenpaineet 123/80, kohdunpohjan korkeutta ei edes mitattu. Oma tuntuma on, että isompi maha on kuin edellisistä. Vähän on sellainen olo, että iso tyttö on tulossa. Aikaisempien lasten painot ovat olleet 3300-4300g ja pituudet 49-56 cm, luulen, että tämä tytteli on tuota isompaa kaliiperia.

Nyt sitten pohdin, että otanko pakkauksen vai en. Alkuun olin sitä mieltä, että en, tuota vaatetta ja tavaraa on kertynyt. Mitään ei tarvitse oikeestaan enää ostaakaan, joten sille rahalle ei vauvan kannalta ole mitään käyttöä, Prismaan se menisi kuitenkin maitoon ja leipään. Joten ehkä otan kuitenkin sen äitiyspakkauksen, onhan sen saaminen eräänlainen merkkipaalu.

Mulle tuli vapaa viikonloppu, meillä pyörii mahatauti, joka näyttää etenevän ketjureaktion tavoin. 3/8 on sairaana ja 5/8 vielä toistaiseksi terveenä :x

Scala ja Taimi Itunen rv 22+1
 
Viimeksi muokattu:
Ihana uusi pino!

Heituskalle ja pienelle toivotan kaikkea hyvää

Rakenneultra takana, kaikki hyvin, painoarvio 330g, pieni pyörähteli karkuun monta kertaa ultralaitetta :) Ja näyttäisi että meille on tulossa kolmas tyttö :)

Ultrassa löytyi myös lisä istukka joka on lähellä kohdunsuuta, tätä tarkkaillaan ja toivotaan että se siirtyy kauemmaksi kohdunsuulta.

Pikkuinen potkii paljon ja yölläkin kun herään kääntämään kylkeä pieni potkaisee merkiksi :) Kädellä olen tuntenut potkun vain kerran (taitaa olla äiteellä eristeitä välissä)

Ostin Lidlistä vartalotyynyn kun tähän asti olen nukkunut toinen peitto jalkojen välissä. Uniasentoja kun on tasan 2: oikealla ja vasemmalla kyljellä. Aivan ihana unikaveri tuo tyyny :D mukavasti tukee asentoa.

Eipä täällä kummempia, massun kasvatusta ja joulun odotusta

Pomm ja ? 20+4
 
Pomm Mullakin on toi istukka kohdunsuun päällä osiks ja sitä tarkkaillaan jälleen. Ekassa raskaudessa se oli kokonaan sen päällä ja jouduin käymään kuukauden välein seurannassa mutta kyllä se sit oli noussu kohdunsuulta pois. Oliko se jotain 3 cm mitä istukalla piti olla olla väliä kohdunsuuhun..
Sunnuntaina on työpaikan pikkujoulut ja näillä näkymin hääpuku on ainoa vaate mikä menee vatsan kohdaltaKIN päälle joten mulla on vissiin se sit päällä niissä bileissä ;)
Muuta ihmeellistä tässä ei kai oo, kaveri mahassa on aika hiljainen sillöin tällöin joku potku.
 
merinen ja Minki teille piti kertoa että täällä K-HKS suunnalla ekan kerran kun käy neuvolassa saa sellasen lomakkeen mukaan missä kysytään synnyttäjän esitiedot, sairaudet,allergiat, nimiehdotukset lapselle(tytölle ja pojalle)ja siis juurikin tota hätäkastetta varten, yms ja sit se viedään synnärille kun käy ekassa ultrassa eli siis niskapoimu uä.
Labrassa kävin verikokeissa noin rv 9. Ekassa neuvolassa kävin 2.9., 24.9.(silloin oli myös lääkäri),29.10. ja nyt seuraava kerta on 9.12. Noiden kahden viimeisen neuvolan välissä oli rakenneuä. Samanlaisena kaikki jutut on pysyny paitsi että nyt jokainen ite mittaa neuvolassa tikulla pissasta valkuaisen ja oliko se toinen sokeri(toki saa kysyä apua jos on epävarma tuloksesta) Odotan siis toista.
 
Heituska Kunpa kaikki menisi hyvin teillä. Joudutte käymään läpi ihan hirveän raskaita asioita. Miten muuten sitten kun vauva syntyy? Normalisoituvatko veriarvot itsestään kohdun ulkopuolella? Olen vähän ulkona näistä jutuista. Voi, toivottavasti saat synnyttää terveen pojan, ja tulla ylpeäksi kolmen pojan äidiksi. :hug: Paljon jaksamista sinulle! :heart:

Sellaista pitää kysyä, että käykö siellä Facebookin puolella kova kuhina ja keskustelu? En nyt sitten liittynytkään ryhmään, ainakaan vielä. Taidan olla vähän ujo, joten pysyttelen kaapissa toistaiseksi. ;) Kiva tietysti olisi, jos täälläkin kävisi kuhina, ettette nyt kaikki vallan linnoittaudu sinne Facebookiin!

Pomm Lohdullista kuulla, että jollakin muullakin jo alkaa vatsa haitata nukkuma-asentoa... Miten muilla, ovatko vatsat jo suuria? Mulla on jo tosi iso kumpu, joka tulee taas ihan tuohon eteen ja aika ylös. Olen niin lyhyt (154 cm), että mihin muuallekaan vatsa tulisi? Onko täällä sellaisia, joilla vatsa on ollut viimeisilläänkin niin pieni, etteivät muut ole edes välttämättä huomanneet raskautta? Mulla on yksi kaveri, jolle kätilö oli sanonut synnytyssalissa, ettei uskoisi että tämä on raskaana, ellei olisi synnyttämässä. Tämä ystäväni on niin pitkä, että vatsa vain katosi johonkin. Mulla ei ole kyllä sitä riskiä...

Nyt iltapalan laittoon!

Allie81 ja Tipu 21+4
 
Noista hätäkaste/nimijutuista. Täälläpäin täytellään sellanen lomake mis on äidin toivomukset ja allergiat yms. ja siinä lapussa on myös nimi tytölle ja pojalle hätäkasteen varalta. Ja neuvoloista, täällä on näin alkuun kerran kuussa neuvola, oli siinä välissä sitten ultraa tai lääkäriä. Sit ne tihenee 2 kertaa kuussa ja lopuksi mennään sit kerran viikko. Meillä on ihan mahtava neuvolantäti!!

Täällä edelleen ollaan aika onnesta soikeina ultran jäljiltä.:p Mulla oli istukka tossa edessä ja se selvensiki sit sitä miksi liikkeet on niin erituntuisia kun esikoiselta. Eli ne ei ole niin "teräviä" vaan sellasta "kuminaa ja muksuntaa". Tokikin ihan selkeesti ne kyl tuntuu. Mutta nyt saunanlauteille rentoutumaan.

liinukka83 ja Onni 20+3 ( mytty vaihtu Onniksi :) )
 
Ja Allie81 mulla on toooosi suuri vatsa ja se on haitannut nukkumista jo tosi monta viikkoa!! Saa nähä mihin mittoihin se tästä toisesta kasvaa, esikoiselta oli aivan valtava maha, ja sen kyllä huomaa raskausarpien määrästä.:ashamed: Mutta mä oon kans lyhyt 157 cm, ja neuvolantäti tuumasi, että se kasvaa siihen mahaan kun ei muualle mahdu. :whistle: Ja mulla lääkäri totesi esikoisen syntymän jälkeen etten koskaan tule saamaan ihan kiinteää vatsaa koska nahka on sen verran venynyt ja repeillyt, Ei se nyt ihan nahkana roiku, mutta ei se samanlainen ole ollut ku ennen synnytystä. Mutta sehän on merkki äitiydestä, näin minä sen ajattelen ja mulla ikääkin jo sen verran ettei tarvetta ole napapaitoja pitää.:LOL:
 
En mäkään ole kertaakaan antanu mitään nimiä hätäkastetta varten.Ei oo ollu nimet valmiinakaan ennen syntymää...Eikä oo muuten koskaa paino arvioitakaan annettu mut en oo kyllä kaivannukkaan...Siskon kohalla kävi niin et arvioks annettiin et hädin tuskin 3,5kg on syntyessään mut sisko tais suivaantuu ja painoki sit 4,8kg :LOL: Et ei heittäny arvio paljookaan...

P-i-k-k-i-s mä tulen lasten kanssa Tukholman risteilylle.Maanantaina lähtö ja tiistai sit Ruotsin puolella.En oo kyl aikoihin käyny et en tiiä mihin päästään siit viking linen terminaalista sit =)
 
Scala on varmasti kauheaa menettää lapsi niin "loppusuoralla", kun jo lämmin sylikin odottaa tulokasta.. itse en oikeen tiedä, miten osaan suhtautua tähän jatkuvan menetyksen pelkoon. sitä vaan jotenkin saa aina koottua itsensä, uudestaan ja uudestaan. mutta eiköhän tämä tästä!
annoitkin viimeksi ohjeistusta naistenklinkan suunnalle. olen yöpynyt mieheni siskon luona mannerheimintiellä toimenpidettä edeltävinä öinä, jos tänään olisin itsenäisesti lähtenyt sairaalalle, niin vaatimattomasti olisin hypännyt väärään suuntaan menevään raitiovaunuun :D ehkäpä tämä tästä pikkuhiljaa hiotuu kulkemisenkin kannalta, heh.

Allie81 toivotaan pojalle mahdollisimman pitkää raskausaikaa vielä, ettei tarvitse asustella kauaa sitten syntymän jälkeen teholla. meidän kakkonen syntyi rv 36+, hb oli 91 tämän samaisen vaivan aiheuttamana, hänelle vaihdettiin veri sekä tankkailtiin vielä punasolujen lisäksi myös trombosyyttejä. valohoitoa oli parisen viikkoa, jonka jälkeen pääsimme kotiin viikottaisten verikokeiden tahdittamana. viimeinen punasolutankkaus tehtiin n. 6vkon ikäisenä ja sen jälkeen tilanne rauhottui. viralliset "terveen" paperit poika sai vajaan puolen vuoden ikäisenä. enemmän minua nyt kuitenkin pelottaa tuo välimatka, kun synnytys hoidetaan melko varmasti naistenklinikalla, ja meillä täällä kotosalla on kuitenkin 3 ja 1vuotiaat pojat, jotka myös tarvitsevat äitiä.. enemmän se kuitenkin taitaa olla toistepäin.. kakkosen aikaan eroahdistus oli jo melko sietämätön, ja tuskin ainakaan helpottuu nyt kun kotona on enemmän sakkia. pitää yrittää vaan asennoitua asiaan jo valmiiksi niin hyvin kun vaan voi. se kuitenkin on pieni hetki ajallisesti, kun katsotaan isommalla mittakaavalla.
 
Neliapila ollaan sitten samalla laivalla tiistaina kun me täältä Suomea kohti taas lähdetään! Voidaan kummatkin arvuutella keitä ollaan! Meidän pikku neiti kyllä pitää semmosta showta kokoajan että jos ohi menee ei voi olla huomaamatta :D

Neuvoloista meillä on täällä n. rv 8, rv 20, rv 24, rv 28, rv 32. Sitten tihenee loppua kohti joka toinen vko ja sitten joka vko. Eli tosi vähältä tuntuu ainakin alussa kun potkujakaan ei tunne ja ultrakin vasta n vkolla 20, jolloin näkee/kuulee lapsen ensimmäistä kertaa. Täällä rakenneultra on myös normaalisti ainoa ultra. Nimiä ei täällä täytetä mihinkään etukäteen. Esikoista odotellessa olin rekan kanssa kolarissa Suomessa ja siitä kun menin sairaalaan katsomaan, että vauvalla kaikki ok, kysyttiin multa nimet vaikka ultra oli jo tehty ja vauva ok. Olin ihan hämilläni kun ei oltu saatu vielä nimiä mietittyä eikä niitä oltu täällä koskaan kysytty. Painoarviotakaan ei täällä anneta vasta kun ihan vikolla jos ultrassa silloin syystä tai kolmannesta pitää käydä. Ja mikä muuten on ihan outoa täällä ei nähdä lääkäriä kertaakaan raskauden aikana eikä tehdä sisätutkimusta. Suomessahan nämä on ihan perusjuttuja jos oikein olen ymmärtänyt? Tulipas nyt valitusvirren kuuloinen pätkä vaikka niin ei ollut tarkoitus! =)

Heituskalle paljon jaksamisia ja toivotaan kaikkea parasta pikku pojallenne! :hug:

Pikkis ja Salamatkustaja 22+6
 
Heituskalleiso iso :hug: toivotaan että kaikki menis hyvin ja tulokas saatais noilla tankkauksilla pysymään kunnossa ainakin pari viikkoa, ja toivotaan että menis vielä ylikin siitä paljon; että saisi olla masun suojissa mahdollisimman pitkään.. :heart: ihan kauheeta ajatellakkin, mitä teidän perhe joutuukin kokemaan; että nyytin saa syliin.. :| onneksi nykyään suomessa on keskoshoitokin ihan maailman ykkösluokkaa, mutta toivotaan silti että masussa kaveri vielä pitkään asustelisi.. :hug:

noista neuvola käynneistä joo, siis helsingin seudulla niit on vähennetty; mä kävin siin ekassa neuvolassa, sit np-utrassa, sit rakenne utrassa; ja nyt seuraava on vast ens viikolla.. :) ja sit seuraava on vissiin se kela-käynti jos en nyt ihan väärin muista.. :confused: mut on niitä huomattavasti vähemmän, kun mun aikasemmissa odotuksissa.. ja samalla kaavalla mun kaverillakin on menny ja se oottaa ekaa.. mut sitte olikohan se viikon 30 jälkeen niit on useemmin.. no mut toisaalta ei tässä alkuodotuksessa oikeastaan olekkaan mitään seurattavaa, noitten ultrien lisäks.. viimeks toi neuvola tätikin sanoi että nykysuositus on vasta rv20+ jälkeen alkaa lisärautaa syömään, koska usein naisen keho itse sen "hoitaa" jos alussa putoaa alas.. tietty onhan se eriasia, jos nyt liian alas menee.. :)

mahasta mä oon kans pieni (alle 165 cm), mutta koska mä olen luonnostani erittäin hoikka; mun maha on paksujen vaatteiden alla melkein näkymätön!!! :) se on ollu kaikissa odotuksissa.. :) mulla maha kasvaa vielä tosi alas, että tosi pitkään näyttää siltä että mä vaan lihon.. :) kuopusta odottolin, ja bussissa joku mummo kysyi että kuinkas pitkällä`?? tokasin että yhdeksännellä kuulla; se vaan siihen oikeastikko??! jooh... kyllä siis maha on mun silmiin iso, ja siis mun mittasuhteisiin se on iso; mut vaatteet huijaa paljon... :) sen takia oonkin saanut pidettyä asian salassa päiväkodilla, vaatteet huijaa niin paljon.. :) pitäs varmaan asia sinnekkin päin kertoa???!!!


 
P-i-k-k-i-s noniin,tuleeki jännitävä matka ku joka äidin kohdalla miettii et onkohan toi se... :D Varmaan istun hiton leikkihuoneen nurkassa 6v:n kaa ja isommat huitelee omiaan...Voin antaa vinkin et nuorimmalla on pitkä punertava tukka ;) voit sit ilmiantaa ittes jos uskallat. Sit siel on laiva pullollaan punatukkaisia tyttöjä kuitenki :LOL:

Vauva remuaa tuolla alakerrassa.Kivaa kun alkaa olla jo kunnollisia liikkeitä vaikka oonki tuntenu jo monta viikkoa.

NeliApina ja projekti 19+1
 
22+0 POKS! :)

Meillä tosiaan kuopus sairastellut, keskiviikkona nousi kuume yhtäkkiä alle tunnissa 40 asteeseen ja poika meni aivan veltoksi. Lähdin samantien viemään terveyskeskukseen, josta heti lähetettiin Satakunnan Keskussairaalaan ambulanssilla, kun epäilivät ettei vaan olisi keuhkokuumetta. No, onneksi sellaista ei sitten ollut, ilmeisesti vain jokin viruksen aiheuttama hengitystieinfektio ja poika virkosikin aika nopeesti, kun saatiin kuume laskemaan ja annettiin kehkoputkia laajentavaa lääkettä. Nyt siis ollan jo kotona ja tänään on ainakin tähän asti vielä ollut ensimmäinen kuumeeton päivä. Ventolineä hengitellään edelleen useampaan kertaan päivässä täällä kotona niin henkikin kulkee jo paljon paremmin. Toivotaan, että pienen olo rupeaisi jo helpottamaan.

Neuvolakäynneistä täällä niitä on jotenki hirmu usein. Tai itsestä tuntuu kun neljättä odottaa, ettei välttämättä niin usein tarvitsisi käydä kun ei mitään erityistä ole. Ensimmäistä odottaessa se tosin on varmaan ihan hyvä juttu, että käyntejä on usein. Täällä käynnit siis rv 9-10, np-ultra rv12, rv15, rakenne uä 19-20, rv 23, ultra rv28, rv32, rv34, ultra rv36 ja siitä eteenpäin viikon välein. Eli ultriakin on siis neljä. Mulla seuraava käynti olisi ens viikon torstaina.

Hätäkastenimistä SatKs:ssa kysytään etukäteen hätäkastenimet, tosin täälläkin ne täytetään sellaiseen synnyttäjän esitietolomakkeeseen ihan paperiversiona, joka sitten sairaalaan lähetetään etukäteen neuvolan kautta.

Tyttölupauksia on tullut aika paljon, vai tuntuuko minusta vaan kun olen itse tottunut saamaan vain noita poikalupauksia. :LOL: Reilun viikon päästä sitten selviää saanko jälleen kerran sen odottamani poikalupauksen vai kuinka käy... :)

Heituskalle myös täältä ihan hirmuisesti voimia. Todella kurjaa, että teidän perhe joutuu elämään tuollaisen pelon keskellä, toivottavasti kuitenkin saisit pienen pojan syliisi. :hug: Ja näin kolmen pojan äitinä ajattelen samoin kuin Alliekin sanoi, saisit olla ylpeä kolmen pojan äiti.

Adrianna ja kirppu 22+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moi!
Alkuun taas Heituskalle :hug: ei voi kyllä kuvitellakaan miten vaikeaa tuo varmasti on. Täälläkin toivotaan et kaikki menee hyvin!

Me käytiin tiistaina rakenneultrassa,kiva oli kun iskäkin pääsi mukaan. Pikkunen majailee tuolla ihan kohdun pohjalla viistosti,niinkuin makailee siellä :D Liikkeet tuntuukin tuolla ihan alhaalla ja on kokoajan tuntuneetkin. Saas nähdä koska hän viitsii asentoa vaihtaa. Ultrassa jouduin välillä kävelemään ja pomppimaan että kätilö saisi kunnolla näkymän sydämeen,hetkeksi toinen sielt' hieman nousikin ja sitten äkkiä takasin. Kaikki rakenteet oli kunnossa ja oma tyttöolo sai vahvistusta, tytöltä kuulemma näyttäisi :) paino-arvio oli 377g ja vastasi muutaman päivän pienempää mitä viikot. Mutta niin mulla on nuo aiemmatkin vastanneet tuossa vaiheessa vielä ja lopussa sitten ottavatkin kasvuspurttia ihan liikaakin :D Ja NeliApinako puhui vikaan menneistä paino-arvioista? Täällä kans luotto niitä kohtaan aika vähäistä,eka oli muka viikkoa ennen synnytystä 3,8kg (syntyessään siis 4,53kg) ja toisenkin arviokin n. 300g oli alakanttiin. sanoinkin toisen ultrassa että lisään hänen arvioonsa suoraan sellasen 500g niin menee lähemmäs :D

Täällä neuvolakäyntejä ihan suht usein vaikka jo kolmatta odotan,eka neuvola oli 9+2 toinen 14+6,kolmas 18+6 ja neljäs aika ens perjantaina jolloin viikkoja 22+3 ja saa niitä kelan lappuja täytellä.

Täällä kanssa maha aika iso,vaikka aika pitkä olenkin itse (172cm). Mulla on aina aika ajoissa alkanut maha näkyä. Aika alhaalla kyllä on,varmaan kun omistan pitkän selän ja pikkunenkin tuolla ihan matalalla majailee.

Niin joo,ja hätäkastenimet täällä kysytään sellasella lomakkeella jonka saa ekassa neuvolassa ja se sitten viedään nt-ultraan. Meillä oli jo yhdet nimet mietittynä mutta mies päättikin että ei ollutkaan se tytön nimi hyvä,joten mietintä jatkuu.. onhan tässä aikaa onneksi :)

Viva ja pikkunen 21+4
 
19+0 jeee!!!!

Rupes pelottaan ku puhuitte nuista hätäkastenimistä ku en mä oo silleen vielä miettiny ollenkaan jos se ois tyttö. kun pojan nimen me päätettiin aikaa sitten :s Apua paniikki iskee ku aattelee ees että tarvittais joku hätäkaste :S

Asiasta kolmanteen sitten tuleeko telle mitään vauva lehtiä tai muuta ja onko niissä mitään kunnon luettavaa edes? Mietin jos alkaisin tilamaan, mutta haluaisin ensin kuulla kokemuksia ennen ku alan ite testaamaan.

_Mariah 19+0
 
_Mariah Sie kyselit vauvalehdistä; mulle tulee Kaksplus ja olen ollu ihan tyytyväinen kyl siinä lukemista riittää. Ja niitä vanhoja lehtiä on mukava silloin tällöin selata. Luen myös Vauva-lehteä ja hetken jopa ajattelin senkin tilata mutta aika samaa juttuahan niissä on joten tyydyn edelleen ostamaan sen joskus.
Huomenna pääsis vähän hurvittelemaan firman pikkujouluihin ja mikäs siinä kun vielä jaksaa eikä mahakaan ole kamalasti tiellä. Ja ihme ja kumma mä pystyn halutessani nukkumaan vielä mahallaankin!
Joku kertoi että oli ostanut Lidlistä vartalotyynyjä, mä myös ostin joskus kauan sitten niitä peräti kaks kappaletta mut ne oli johonki muuhun tarkoitukseen meillä silloin mutta nyt kun miettii niin hyvä ostos oli. =)
 
Moi kaikki! Heti aluksi kysyn oletteko kaatuilleet tai muuten kompuroilleet nyt raskaana ollessa? Tänään koiria ulkoiluttaessa kaaduin tuolla lumisateessa 2 kertaa persauksilleni, ei kai siitä ole mitään haittaa vauvalle!?!?! Siis mihinkään ei satu, mutta on ensiraskaus ja kaikki huolestuttaa.

Toinen juttu on, etten ole vielä tuntenut vauvan liikkeitä, jotain omituista tunnetta on joskus ollut, mutta ei mitään selvää. Neuvolassa/ultrassa ei myöskään puhuttu mitään istukan paikasta, onko meillä Turussa jotenkin huono neuvolasysteemi? Kohdunpohjankorkeutta ei ole myöskään mitattu, vaikka viimeksi olin neuvolassa viime viikolla :/

Muuten kaikki hyvin, maha jo sen verran iso että tuntematonkin huomaa että raskaana ollaan :) Yöllä vaikea löytää nukkuma-asentoa koska mahallaan ei todellakaan enää ole mukava olla.

19+2 <3
 
Noista hätäkastenimistä...
Tammisaaren synnärillä eikä neuvolassakaan kysytty. Tai sitten he ovat lukeneet väestörekisterit hyvin sillä minun lastanihan ei kasteta edes hätäseen kun ei me muutkaan olla taivaaseen matkalla. Jos lapsi kuolee niin ensimmäisenä kukaan ei nimeä tivaa. Sen saa miettiä ihan rauhassa. Toivotaan kuitenkin ettei kukaan joudu sellaisia miettimään.

Neuvolassa kaikki hyvin. Hemoglobiini noussut, verenpaineet alhaalla ja muut ok. En halunnut mennä sokerirasitukseen kun ei mitään syytä tai perustettakaan ole niin neuvolan täti antoi mulle sokerimittarin kotiin että jos vaikka parina aamuna mittaisin. Lienee kyseessä myös lievää virkaintoisuutta kun opiskelijakin oli mukana. Mulla siis laskee sokerit todella alas nopeesti sen litkun jälkeen niin että puolen tunnin päästä en oo ihan mukana enää. Viimeksi joku hoitaja poimi mut odotushuoneesta huoneeseensa lepäämään kun simahdin sohvalle.
 
Viimeksi muokattu:
Puoliväli saavutettu. :)

Käytiin Oulussa shoppailemassa (päivävalinta oli kyllä niin virhe, voi luoja sitä ihmismäärää..). Ostettiin turvakaukalo (Graco) ja jotain mammavaatteita, nyt on housut ostettu, voi alkaa maha kasvaa. :D Paitoja pitäis löytää, pitää koittaa normaaliosastolta katsoa sen verran pitkää peruspaitaa että menee, ja sit jotain neuletakkia jonka vois jättää auki sit ku ei enää tila riitä (jos vaan löytys jotain nättiä, ei taida yksinkertaiset ja nätit olla muodissa, hörsövirityksiä en halua, enkä polviin asti ulottuvia).

Maha ei vaan oo ollenkaan vakuuttava...ei näytä yhtään vauvamahalta, pelkältä läskiltä, jota siinä kyllä onki ihan liikaa. Lyhyt oon minäki, 158cm, ja silti ei oo maha noussu ku ihan hivenen. Tietty se piiloutuu ku en mikään hoikka oo mutta silti...puolivälissä jo eikä tämän kummempaa: Aijaa.com - 7140405.jpg Kalsarit oikeen painaa makkarat näkyviin... Ärsyttää ihan ku haluais näyttää jo odottavalta äidiltä eikä vain läskiltä. :D
Mahallaan niin että toinen jalka on koukussa sivulla pystyn jonkin aikaa olemaan, tosin heti alkaa kyllä potkuja tulemaan ikään ku protestina. :D

Keskiviikkona sitte rakenneultra, jännää. :)
 
Santtu82 Kaipailinkin sua tossa jo ja kuulumisia :wave:

Neliapina Mulla on kans punatukkainen lapsi.Kuopuksella (poika) on syntymästään lähtien ollut ihan punainen tukka :heart: Nyt sit kyllä taidat tunnistaa mut jos samoille kulmille osutaan ;)

_Mariah Mulle tulee vauvalehti.Tykkään siitä enempi ku kaksplussasta.Molemmissa lehdissä kyllä samat asiat pyörii.Ostan irtonumerona kaksplussaa jos siellä jotain kiinnostavaa on.

Allie81 Omasta mielestä on aika iso maha.Jotkut on kyl sanonu et eihän toi isokaan oo.Yhellä hupparilla saan "piilotettua" mahan.Oli aika jännä nähä erään ihmisen ilme ku riisuin hupparin ja maha tuli esiin.Laittelen tänne maha kuvaa tulemaan ku saan noi kuvat koneelle asti.
Nukkuminen mahallaan alkaa olemaan hankalaa.Viime yön pyörin ja hyörin sängyssä.Välillä rötkötin miehen päällä puoliksi et pystyn joten kuten mahallani olemaan.Sitten survoin peittoa tonne mahan alle/tueksi jne.Täytyy tänään varmaan viritellä kolmas peitto tonne sänkyyn ja kantaa lisää tyynyjä.
 
:( Verta....... Eilen illalla huomasin että tulee veren sekaista vuotoa, soitin sitten päivystykseen ja sanoivat että jos ei ole kipuja, supistuksia eikä veren vuoto runsasta, odotellaan ja yhteyden otto uudelleen jos pahenee.... Päivystäjän kanssa tuli puheeksi että oli lähikontaktia (varovaista kylläkin) puolison kanssa aikaisemmin joten johtunee siitä :|

Eilinen päivä oli kyllä muutenkin "vauhdikas", kävin isompien lasten kanssa uimassa ja eikä se mahallaan uiminen tuntunut oikein hyvältä kun "köli" veti alaspäin. Joten suurimman osan kelluin altaan reunalla jaloilla potkutellen. Omasta mielestä olin kuitenkin rauhallinen uimari. Sitten vielä ruokakaupassa käynti...

Aamuun mennessä ei nyt ole onneksi ollut mitään kipuja ja vuotokin näytää loppuneen....

Jahas, viikot on vasta puolivälissä ja nytkö se sitten tulee stoppi "kontaktilajeihin" miehen kanssa??? Mies raukka....:D

Kyllä se osaa säikyttää, kun ei ole ikinä aikaisemmin ole ollut vuotoja tai muita kompikaatioita. Voin vain kuvitella miltä niistä tuntuu jotka joutuvat pelkäämään/säikähtelemään jo esim. raskauden alusta asti... Voimia ja Onnea matkaan heille

Pomm ja ? 20+6
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan muutaman päivän tauon jälkeen. En oo ehtinyt lukemaan enkä kirjoittamaan, kun remppa on vihdoin valmistunut ja ollaan muutaman päivä siivottu ja mööblerattu taloa uuteen uskoon. Ja nyt sitten juhlitaan esikon synttäreitä pari päivää. Kavereille ja sukulaisille omat juhlat. Nyt on sitten tilaa alkaa laittelemaan vauvan tavaroitakin kaappeihin.
Oulussa täytetään synnärin esitietolomake vasta nyt lähiviikkoina ja palautetaan sitten neuvolaan, josta toimittavat synnärille. Siinä on myös hätäkastenimikohta, mutta me ei olla täytetty eikä täytetä koska ei kuuluta kirkkoon.
Neuvolakäyntejä täällä on myös enempi suhteessa joihinkin muihin kuntiin. Nyt siis rv 22+3 ja oon käynyt neuvolassa 3krt + ne 2 ultraa. neljäs neuvola siis ens viikolla.
Pomollekin jo uskaltauduin tulevasta äippälomasta kertomaan. Hän vaan totesi, että on odottanutkin milloin kerron kun vatsa on jo niin iso :whistle: Eli ei ollut v...mäinen niin kuin pelkäsin.
Pomm toivottavsti vuoto ei tarkoita mitään vakavaa ja ei uusi.
Mulla kans nukkuma-asennot on köyhtynyt kylkiasentoihin ja olen miettinyt sitä vartalotyynyn hankkimista. Ja koska toisilla on siitä hyvät kokemukset niin voisin sen ostaakin. Selkä ja lonkat oireilee koko ajan enemmän ja selkä on nyt aika huonona noitten siivoushommien takia. Mutta jospa saisin nyt vähän leppuutettua sitä niin oon tiistaina taas työkuntoinen.
Hyviä ultakuulumisia oli tullut lisää ja onnea niistä :flower:
Oli jotakin muutakin kommentoitavaa tullut mutta en enää muista mitä. Nyt kuitenkin viikkaamaan pyykit kaappeihin ja muutenkin tekemään viime siivoussilaus ennen juhlien alkua.
 

Yhteistyössä