Huhtikuun Helmet 2011 **MAALISKUUSSA**

Heippa kaikille!

Täällä kans kärvistellään supistusten kans... Saa nähdä pianko alkaa tapahtuun. Vauveli onneks kääntynyt raivotarjontaan, mut asennon vaihdos aiheuttaa enemmän painetta alapäähän supistusten aikana... No vielä olis reilu kaks viikkoo niin saiskin tulla=)

Hyviä vointeja kaikille! Jänniä aikoja elellään:D!

anna79 ja PikkuKuu 34+2:heart:
 
Epäilen, et tää mein mukula ois maailmassa noin kolmen viikon kuluttua.. alkaa olla niin tukala olo ja nyt on alkanu vähän supistellakin. Maha tuntuu tosi painavalta!

Käytiin eilen neuvolassa miehen kanssa ja tuli rauhoittuneempi olo, kun sain juteltua peloista terkan kanssa. Kyllähän siinä kyynel vierähti ja mies kertoi asioita miun puolesta silloin, kun en saanut sanaa suusta. Vauva on perätilassa ja poikittain viihtyy.. ensi viikolla aika polille, jossa katsotaan ultralla vielä asento ja suunnitellaan synnytystä. Pakko ottaa taas mies mukaan, kun pelkään saavani paniikkikohtauksen siellä. Jo neuvolassa käynti tuntui ahdistavalta aluksi.

Sain lähetteen myös verikokeeseen, jossa katsotaan jotain vasta-aineita. Esikoinen joutui olemaan sinivalohoidossa bilirubiinien takia ja epäilevät sen johtuneen miun vasta-aineista tai jostain..mie en oikein oo perehtyny näihin asioihin.

Sain lähetteen myös neuvolapsykologille, mutta saa nähdä kerkeenkö/pääsenkö sinne, jos on pitkät jonot. On kai joku toinenkin henkilö, jonka luona voisi käydä juttelemassa, mutta terkka selvittää sitä vielä. On menny öitä itkiessä ahdistusta (kätilöpelosta), joten ei kai siitä juttelusta mitään haittaakaan olisi.

Neuvolaterkan mukaan joku muukin on valittanut saman kätilön toiminnasta, et ei olla vainoharhaisia miehen kanssa. Voi kun olis jaksanut silloin tehdä valituksen. Olin vaan niin väsynyt ja kaikki oli niin uutta...

Hyviä vointeja kaikille :)

Dolores rv 35+3
 
Kiva lueskella teidän juttuja. Itellä ei oo mitään uutta kerrottava, kaikki edelleen hyvin.
Neuvolassako te ootte noita painoarvioita lapsesta saaneet? Mun terkkari ei osaa edes satavarmasti sanoo onko pää alaspäin vai ylöspäin. Viimeks katto mun painon 3 kiloo alaspäin mitä oikeesti oli. Kohdun mittaaminen sattuu aina ihan pirusti ja se ei vaan ymmärrä, serkku (kätilö ammatiltaan ) mittas saman asian eikä tuntunu ollenkaan eli ilmeisesti sekin on mahdollista. Ei oikeen luottoa oo siihen terkkatätiin. No onneks täällä kuulemma vaihtuu terkka ku lapsi on sytyny.

Netsuli ja Papunen 33 rv
 
Nyt alkaa olla sellainen olo, että voi kumpa vauva jo syntyisi. Raskaana oleminen on ihanaa, mutta nyt alkaa olla jo tosiaan raskas olo. Supistuksia tulee heti kun tekee jotakin. Kun vien ja haen tyttöä eskariin supistelee koko matkan joten hidasta on käveleminen. Kävelylle ei erikseen huvita edes lähteä. Mutta silti ei tunnu siltä, että vauvalla olis mitään kiirusta maailmaan, kunhan kohtu harjoittelee. Pesänrakennustarve on kadonnut jonnekin. Ei innosta oikein tehdä mitään. Viime yönä näin unta, että vauva syntyi jo.
Dolores etköhän nyt saa apua ja tukea. Ainakin tuntemuksesi on otettu tosissaan. Ja toivottavasti vauvakin kääntyy pää alaspäin.
 
Täällä annettu myrsky varoitus.... : / Kävin aamulla labrassa otattamassa taas ne maksa-arvot...
Ja nyt ne oli sitten lähtenyt nousuun!!! Ei vielä paljoa, mutta selkeää nousua ja yli viitearvojen.... Näinköhän sitä taas hepatoosi pukkaa päälle??? Hepatoosihan mulla oli kolmosta odottaessa, neljättä odottaessa ei... Tähän saakka arvot pysyneet kurissa.... Sappihappo arvoja vielä odotellaan niissä menee kauemmin.. Jos ne koholla niin äippäpoli kutsuu....

Pahinta on tässä se tietoisuus ettei arvot ole kurissa ja se että liikkeitä pitää kytätä vielä vähän tarkemmin.... Ja jos nyt viikonlopun aikana kutinat lisääntyy, niin päivystykseen samoin tein..

Mitähän huominen tuokaan tullessaan??

lysti 35+4
 
juu kieltämättä alkas riittämään tämä möhömahailu jo...pelko persiissä ku on saanut viime viikot elellä mutta ihanaa tavote alkaa häämöttää jo.
sitteri käytiin ostaa tänään ja tutteja, vaipat sit myöhemmin ku tietää minkä kokoiseks tämä kasvaa ennen ku kotiin pääsee..
saahan nähä mikä on maanantain tuomio...yöt menee vollottaessa omaa ahistusta ja tämä tilanne saa koko perheen ihan kireeks. onneks isommilla alkoi loma, jospa se isäntä jaksas ens viikolla keksiä paljon kivaa puuhaa=)

nyt taas makoilemaan- mar-i ja poitsu 34+5
 
käyn täällä tasaisin väliajoin kurkkimassa, jokos pojalle saataisiin pian seuraa :D
kiitokset Adriannalle uudesta pinosta! jännittävää seurailla, kuka poksahtaa seuraavaksi, kun monilla tuntuu olevan ipanat lähtökuopissa, ja vaivoja jos millaisia. ja tietenkin parasta on se, että kaikilla alkaa olemaan viikkoja mukavasti kasassa, ei ole nimittäin ollut mitenkään rentouttavaa laskea päiviä, että poika vahvistuisi.

meillä on siirrytty isoja harppauksia, kun vaikeuksista ollaan päästy ylitse. poika on aloittanut ruiskututista syömisen muutama viikko takaperin, jaksamisen ja valveilla olon mukaan. maanantaina päästiin siirtymään keskoskaapista vierihoidon vauvakoppaan, niin vaipanvaihdot, yms. onnistuvat huomattavasti helpommin, ja syliinkin pojan saa nopeammin :) hengityskatkoksia ei ole enää ollut, ja kofeiinilääkitys on lopetettu myöskin. tiistaina poika söi ensimmäistä kertaa tissiä 10min ajan! aivan meinasi itku tulla tältä mammalta, kun puolentoista kuukauden odotus palkittiin, maitoa lypsän päivittäin ja vien sairaalaan mukanani kun menen poikaa hoitelemaan. maidontuotanto on pysynyt yllä, kun lypsän 6-7kertaa vuorokaudessa ja maitoa kertyy n. 400ml päivässä.

tänään oli myös melkein yksi iso askel päästy, kun painoa oli aamun punnituksessa 1995g. kotiinpääsyn rajanahan on 2000g-2500g joten painon puolesta suuntaus on mukavasti kotiinpäin, vielä reenaillaan syömistä ja itsenäistä lämmön säilymistä niin paketti on kotiutusvalmis <3
arviolta menee kolmisen viikkoa ja meidän perhe olisi vihdoin kokonainen.

pitkältä ja vähintään ikuisuudelta on tuntunut meidän polkumme, mutta hiljalleen määränpää häämöttää (ja laskettu aika) joten loppurutistus vielä.

nauttikaa mammat masuistanne ja jaksamista :heart:

heituska (rv 35+0)ja poika 6vk 5pvää
 
heituska Ihania uutisia teillä =) Varmasti kovasti odotatte, että saatte pojan kotiin. Ei olisi enää pitkä aika, kun noin hyvin edistyy.
MAR-I Voimia! Viikot vähenee ja pian vauva saa syntyä :hug:
lysti Voi kurjuus. Toivottavasti et joudu osastolle, mutta jos joudut niin voimia sinne :hug:
 
Ihan ensiksi kun nyt satun muistamaan: 36+0 POKS!

heituska Ihanaa, että poika kasvaa hyvin ja voi jo paremmin. Paljon jaksamisia koko perheellenne vielä loppumetreille,että saatte poitsun kotiin :heart:

lysti Aika raastava tilanne. Onneksi viikkoja alkaa olemaan jo hyvin kasassa, tsemppiä =)

(.) Tänään tosiaan poksuu viikot ja mie en jotenkin vieläkään tajua, että tämä vauva syntyy kohta. Se tuntuu jotenkin vielä TOSI kaukaiselta asialta, mutta sitten kun katsoo vikkoja, niin HUPSISTA... Ei sen puoleen, ei mulla ole vielä mikään kiire synnyttämäänkään. Mun puolesta saisi pysyä masussa laskettuun aikaan asti. Tuo koiranpentu aiheuttaa sen verran lisätyötä, että mitä pitemmälle menisi, sen parempi. Toisaalta onneksi ilmat lämpenee, niin voi alkaa tuota pentua pitämään pitempiä aikoja tarhassakin. Toisaalta tähän mun olotilaan varmaan vaikuttaa sekin, ettei ole ollut nyt mitään sen kummempia kremppoja tai vaivoja (nämä normaalit yökukkumiset ja liitoskivut vaan). Kaiken kaikkiaan tämä on ollut paljon helpompi kuin esikoisen odotus. Voihan tietysti olla, että oma asenne ja "kiire" vaikuttaa myös siihen ettei kaikkea ehdi niin miettimään, voivottelemaan ja analysoimaan puhki. Sekin voi tietysti olla osasyynä, että tämä toinen lapsukainen jää todennäköisesti meidän viimeiseksi lapsukaiseksi (ikinä ei kyllä pidä sanoa ei ikinä, mutta nyt ajattelen niin...) niin haluan "nauttia" tästä masusta loppuun asti :heart: Mie vaan olen niin itsekäs että on mun uran ja työn vuoro kunhan tämä toinenkin on pihalle saatu ja vähän isommaksi kasvanut. Menipäs taas syvälliseksi... Mukavaa päivää kaikille :)
 
35+0 POKS! :heart:

heituska ihania uutisia sieltä, että poika on voimistunut jo noin kovasti! :heart:

MAR-I voimia vielä loppumetreille sinne! :hug:

lysti kovasti voimia myös sinne! :hug:

Mulla tuntuu, että jalat irtoo jo pelkästään kävellessä. Aikalailla pahimmin tuntunut nyt nuo liitokset venyvän ja löystyvän. Aika hidasta alkaa tämä meno olemaan... Eilen oli neuvola ja siellä kaikki ok. Ensi viikon tiistaille laitettiin aika ä-polille kätilön vastaan otolle. Käydään läpi vähän noita edellisiä synnytyksiä, kun ovat olleet aikaslailla nopeita, että mites nyt sit tällä kertaa olis paras toimia, kun meillä on sen verran matkaa sairaalaan. Tavoite kun olisi, että saisi synnyttää kuitenkin sairaalassa. :whistle: En sitten tiedä, onko tuolla käynnillä niin merkitystä, mutta kait se on hyvä kuitenkin vähän varautua...

Adrianna ja kirpputyttö 35+0 :heart:
 
Hei mammat!!

En ole täällä piiiiitkään aikaan käyny kommentoimassa saati lukemassa. Olen niin jämähtänyt tonne Naamakirjan puolelle, sori! :(

Täällä masua kasvatellaan vielä ihan rauhassa. Olo on tosi hyvä, ja salillakin olen jaksanut käydä. Pitkät kävelylenkit tosin ovat historiaa, issias (tai persuus) kipeytyy ihan sairaasti ja seuraavana päivänä ei pysty jalalla lainkaan astumaan. Kerroin tästä terkalle ja olis mahdollista käydä fysioterapeutin luona. Täytyy katella..ehkä vois ainaki tukivyön kipasta lainaan, ku alaselkäkin välillä aika turtana. Ja mulla on myös ihmeellisiä polttoja (?) alaselässä..ei kai ne voi olla supistuksia? Kestää vaan ihan hetkisen. Mun supparit on aina tuntunu vaan mahassa..voiko istukan paikka vaikuttaa tohon (nyt istukka takaseinässä).

Painoa tullu alusta n. 9 kiloa, tosin olihan mulla jo ennestään ainaki +5kg edellisestä raskaudesta. Joten jospa nyt tulis lopussakin ihan rauhallisesti kiloja, ni ei olis niin kamala työ saada niitä karistettua. Turvotusta on täälläkin, sormukset otin jo pois. Pelottaa, et ne jää jumiin.

Olen buukannut koko loppuraskauden ajaksi ihan kamalasti ohjelmaa..leffaa,teatteria, keikkaa, jalkahoitoo, synttäribileitä (+muut bileet)..tukkakaupassakin pitäisi käydä ennen LA. Ei ole tekemisen puutetta. ;) Ja on niin ihanaa, kun aurinko paistaa ja lämmittää..mutta pirun pölyt pöydillä näkyy.

Vauvalle olen laittanut lähes kaiken jo valmiiksi. Enää pinniksestä puuttuu lakanat, ja odottelen vaatelähetystä kaverilta. Jokos muuten olette sairaalakassia pakanneet? Ja mitäs meinaatte sinne laittaa?

Aurinkoisia odotuspäiviä kaikille!

Hennu ja Bertta (33+3)
 
36+0 *POOOOOOKS*
Viikon päästä ollaankin jo täysaikaisia, HUI!!!

MAR-Ille jaksamista viimeisille viikoille :hug:

Heituskalla taas ihania kuulumisia, ei enää kauaa että olette koko perhe yhdessä kasassa kotona :heart:

Lääkäri/neuvola kuulumisia täältä,

No niinkuin osasin epäilläkin neuvolakäynti oli tosi sekava kun täti joka mut otti vastaan ei ollut mun oma täti ja oli ensimmäinen neuvola Suomessa. Toinen yritti ei ruotsia puhuvana saada selkoa mun papereista ja 15 minuutissa vertailla tuloksia ja saada kaikki paperit kopioitua. No se sitten otti kaikki perus "testit" ja kaikki oli ok, totesi että oma täti saa kirjottaa kaiken koneelle :) Menin sitten lääkärille joka onneksi puhui ruotsia ja ymmärsi mitä kaikissa papereissa luki. Katsoi sitten kohdunsuun tilanteen ja sanoi että vielä on kanavaa jäljellä kaikesta huolimatta 3 cm ja kohdunsuu kiinni, mutta että paikat on ihan pehmeenä. Vauva oli raivotarjonnassa ja pää alhaalla, muttei kiinnittynyt. Tämänkin lääkäri naureskeli että kuitenkin sen 2 vkoa menee yli, kun pikkuinen yritti aikaisemmin tulla ja jouduttiin jarruttelemaan toista. Seuraavaksi on sitten rv 37 neuvola ens perjantaina oman tädin kanssa ja puhelinajankin sain maanantaille, että saadaan synnäri yms valittua :) Tuntuu että täällä on niin hirveästi käyntejä, kun Ruotsissa olen koko raskauden aikana käynyt ehkä 5 kertaa :D
Mutta tässä vielä neuvola kuulumiset
Rv 35+6 (32+3)
Paino yht. +10,8kg (+11kg)
Hb 118 (106)
Hg 114/70 (110/70)
:heart: syke 142 (132)
Sf-mitta 33 (31)
Liikkeet ++
Turvotus +-

Mitään erikoista ei tänne siis kuulu, olo edelleen hyvä ja jaksamista on paljon enemmän kuin viime viikkoina! Varmasti tällä ihanalla säällä on vaikutusta asiaan kun on saanut kunnolla ulkoilla pikkuneidin kanssa!

Hyviä vointeja mammat, yritetään jaksaa nauttia masuistamme vielä viimeisetkin viikot!

Pikkis ja Salamatkustaja 36+0
 
Moikka vaan täältäkin! Minä myös täällä käynyt kyllä lueskelemassa mutta kommentoitua tulee useemmin fb:n puolella kun on niin helppoa.

Tänne ei kummosia kuulu, olo alkaa olla tosi ISO ja hankala.. liikkuminen on ihan vaappumista ja vähänkään pidempään jos pystyssä/istumassa niin jo koskee ja kolottaa. Alkais siis täälläkin jo rittää tämä raskaana oleminen :D
Kokoarvioissa olen käynyt nyt pariin kertaan rv32+3 ja 34+1 ja arviot oli 2,2kg ja 2,6kg. Seuraava olis sitten rv36. Ja vaikka nuo arviot ei olekkaan kun hieman keskikäyrän yli niin ihan varma olen että samaa kokoluokkaa on täältä taas tulossa kuin aiemmatkin, jotenkin sen vaan tuntee että ei ole pieni ja arviot olleet samaa luokkaa myös aiemmissa, että olivat muka hieman keskikäyrän yli mutta lopulta kuitenkin aika paljon isompia. Viimeksi lääkäri puhui että hänen mielestä hyvin voitais taas harkita käynnistystä 38 viikolla, että turha on vauvan antaa taas liian isoksi kasvaa. Mutta kun joka kerta on eri lääkäri ja jokaisella eri näkemys, niin saa nyt sitten nähdä miten käy.. Joo eli mulla siis on tuota synnytyspelkoa,ja varsinkin pelko vauvan koosta.

Mulla nyt ihan luxus-viikonloppu,olen ihan yksinäni ollut eilisestä ja huomenna vasta kotiutuu perhe. En vaan näköjään osaa enää ollakaan yksinäni.. :D Mutta ihan mukavaa kyllä ollut, siskon kanssa vietettiin leffa-iltaa eilen ja tänään kävin yksin kirpparikierroksella ja uimahallissa.
Nyt jos koittaisi vaikka käydä nukkumaan. Voikaa hyvin kaikki!

Viva ja tyttönen 34+5
 
Sormet turpoo. Kihlasormus oli jo pakko repiä eilen väkivalloin pois, vihkisormus on vähän isompi joten sen uskaltaa vielä sormessa pitää.
Lähdetään pian lasten kanssa mummolaan talviloman viettoon, joten pidän nyt muutaman päivän tauon palstalta. Keskiviikkona on kuitenkin jo neuvola ja sitten päivittelen taas kuulumisia.
Aurinkoisia ja ihania kevätpäivän säitä toivotellen
Milas rv 35+3
 
Moi piiitkästä aikaa!

Mukava lukea etenkin Heituskan kuulumisia, hyvinhän poika on kehittynyt=)

Täällä on jakseltu melko hyvin. Suurimpana ongemana ollut viime viikot levottomat jalat ja kipeät polvet. Muutenkin nyt on iltaisin alkanut olee tukala ja kolottava olo:headwall: Ei pitäisi valittaa, mutta ärsyttää kun kaikki illat on niin vaikeita ja töissä jaksaa hyvin! Vielä viikko töitä ja sitten saapi jäädä kotiin=)

Joillekin on tehty jo painoarviota, mulla vasta viimeksi neuvolatäti kokeili, et vauva on raivotarjonnassa, painosta ei ole hajuakaan. Parin viikon päästä neuvolalääkäri, niin josko siellä katsottais...

Pikkaisen on alettu jo hankintojen suhteen valmistautuu vauvan tuloon, kotiin asti on nyt päätynyt pinnis ja vaunut. Vaatteita ajattelin alkaa pesemään sitten viikon päästä, kun oon jäänyt kotiin.

Hyviä vointeja mammat loppumetreille ja pitkää pinnaa:hug:

Nippiäinen POKS 34+0
 
Mulla oli viime viikon ke tarjonnan tarkistus nlalääkärissä ja oli silloin nätisti rt...mutta eipä ole enää!! Viikon 36 lääkäriä ei ole koska se on kerta rt:ssä.Tunnen kyllä kuulema ite jos kääntyy...No mitäs mä sille sit teen?! Laittakoon neuvolassa sit johki tarkastukseen jos ei käänny lopullisesti oikeinpäin. Kohdunkaula lyhentyny 3cm->2,5cm ja edelleen pehmeähkö ja ulkosuu auki. Nyt venyttää kohdunkiinnikkeitä kun on poikittain.Niin ja paino arvio 2,3kg. Viikkoja oli 31+5 ja viikolla 29+0 arvio oli 1,5kg et aikamoinen painonnousu. Vois olla perätilasynnytys aika epätodennäköinen...

NeliApina ja palli-petteri 32+2
 
Morjensta!

Tämä möhköfantti ei oikein pysty liikkumaan enää... Koitin käydä pojan kanssa puistossa ja autosta puistoon kävellessä kaduin jo typerää ideaani kun sattui ja vihloi aika lailla. Onneks kaikki keikuttimet oli jäässä eikä puistossa ollut muita lapsia niin kakarakin halus heti pois :D

Oon tehnyt ihan liikaa kaikkea. Käynyt Ikeassa, maalannut hirsiä ja kattoa ja koittanut järjestellä nurkkiin jääneitä tavarakasoja hyllyihin ja kaappeihin sitä mukaa kun saan niitä pystyyn. Iltaisin en sitten pysty kävelemään.
Torstaina lääkäriin. Saas nähdä mitä sukkapuikkovihlaisut on tehneet kohdunkaulalle. Viimeks sitä oli vissiin viitisen senttiä jäljellä, eli saiskin jo lyhetä. Viimeksi ei ikinä luonnostaan lyhennyt eikä pehmennyt mihinkään.
Sokerit on olleet tosi alhaisia vaikka otin kaikki sokerit, mehut, karkit ja pullat takaisin ruokavaliooni. En ihan tajua missä se rd on... Lääkkeen lopettamisen jälkeen oli parina päivänä muutama 6 yli menevä tunnin arvo, mutta sitten tippui paastoarvot ja muutkin lukemat, mitkä ei kyllä missään vaiheessa kovin korkeita olleet, lähelläkään mitään rajoja. Lääkäri varmaan sättii etten oo syönyt mitään, mutta mätän koko ajan hirveet määrät sapuskaa. Välillä laskee liiankin alas. 3,5 kun on niin aika heikosti jo menee...

Ultria on tiedossa joka viikolle. Täällä niitä on liiaksi asti tarjolla. Asiaa ei yhtään helpota se että oon kahden sairaalan loukussa. Oon käynyt äitipolilla edelleen Tammisaaressa ihan siksikin että se on lähempänä, mutta myös kannatuksen vuoksi, että se pysyisi siellä. Ihan käsittämätöntä että jossakin säästellään ultrakäynneissä vaikka on rd ja isonoloisia lapsia tulossa tai muutakin ongelmaa. Mä oon käynyt vasta neljässä vissiin. Vielä muutama tiedossa. Just laskin että esikoista kun odotin, mut ultrattiin 12 kertaa. Olin muutaman yön osastolla ja sielläkin katottiin monesti. Mitään varsinaista vikaa ei löytynyt mutta istukan paikkaa, veden määrää ja tarjontaa tarkkailtiin ja sitten meni vielä yliajalle. En pysty edes kuvittelemaan että tosta systeemistä voi päästä läpi vain kahdella ultrauksella...

Mahatyyppi on hirveä mylläämään. Siis ihan älytön! Viitisen tuntia putkeen pisti päivällä volttia. Tarjonta-kohdassa lukee aina poikkitila, mutta ihan sama mitä siinä lukee. Joka päivä ollaan ainakin poikittain rt:ssä ja perätilassa, kaikissa muutamaan kertaan. Ja öisin myös. Sattuu pirusti joihinkin kohtiin mahaa kun myllertää koko ajan.

Noh. Ens viikolla ollaan taas viisaampia, et missä mennään...

Kotilohis & Wilbert(-ina) 35+1
 
Huoh!

Tukaluus ottaa vallan meikäläisestä! Viimeiset pari viikkoa on ollut melkoisen paisunut ja ahdistunut olo. Koko ajan närästää, koko ajan ahdistaa keuhkoissa, hengittäminen on haasteellista, syöminen on vaikeaa, kun mikään ei mahdu ja liikkuminen on lyllertämistä. Ahdistaa. Aika rankkaa, etten sanoisi... Tuntuu, ettei jaksa mitään vaan haluaa vaan maata. Mutta makuuasennossa ei kyllä todella voi olla, kun ahdistaa. Tuntuu, että pitäs koko ajan olla vaan puoli-istuvasti tai seisten, mutta sitten puutuu joka paikka ja turvottaa. Argh.

Oon aina luullut, että vatsa sitten laskeutuu n. kk tai vähän alle kuukausi ennen synnytystä. (Koska siskolleni kävi niin.) Kunnes eilen sain kuulla, että ei se välttämättä laskeudu ollenkaan. Tai sitten voi laskeutua vain muutaman päivän ennen synnytystä. Voi itku. Olin odottanut sitä helpotusta ja kuvitellut sen olevan aivan nurkan takana. Huoh. Ei sitten.

Laskin, että laskettuun aikaan on n. 40 päivää. Eihän se paljon ole. Mutta tässä olotilassa 10:kin päivän odottelu tuntuu tuskaiselta. Mietinkin, että millä voisi nopeuttaa mahdollista synnytyksen alkua? :) Vaikka joo, tottahan tiedän, että lapsi tulee kun on tullakseen. Silti hekottelin, että pitää varmaan alkaa villinä siivoamaan, saunomaan ja sekstaamaan joka päivä. :D

Luontoäiti todella saa minut ainakin haluamaan synnytystä! Tulisi jo!

Muuten ei ole mitään hepuleita tullut, kun kaikki kamat alkaa olla järjestyksessä lasta varten. Itsellekin ostin jo yhden kesämekon, vaikka en tiedä tarkalleen minkä kokoinen olen sitten synnytyksen jälkeen ja kesällä. Tää mekko oli kuitenkin sen mallinen, että menee vaikka kiloja jäisikin ja maharöllykkää myös. Tai sitten jos hoikistuu hyvin, niin tää mekko sopii silti. Malli on niin hyvä.

Mullahan ei onneksi ole varsinaisia ylimääräisiä kiloja juuri tullut. Kiitos 3,5 kk:tta kestäneen oksentelun. Se olikin sen homman ainoa hyvä puoli... En vieläkään paina kuin 5 kiloa enemmän kuin silloin kun tulin raskaaksi. Joskin on myönnettävä, että olin omaksi itsekseni melko pulskassa kunnossa raskaaksi tullessani, mutta silti. Toivon kovasti, että imetys sujuisi ja se laihduttaisi silleen mukavasti vanhoihin mittoihin. Tosin juuri kuulin kyllä, että ei se imetys kaikkia laihduta, vaikka kuinka pitkään täysimettäisi.

Ei mulla muita ajatuksia. Kunhan täältä mammaloman tuskaisista syövereistä huohotan ahdistustani. :)

Jaksua kaikille!
Santtu ja katkispoika 34+0
 
Nopsasti vain halusin tulla lähettämään tsemppiterveisiä Heituskalle ja pikkuiselle! Ihan uskomattoman sitkeitä olette olleet kumpikin. Ja urheasti olet jaksanut lypsää maitoakin, wau. Suuri hatunnosto! :flower:

Santtu82 Tukalat oltavat täälläkin, huh huh. Fakta on kuitenkin se, että viimeiset raskausviikot OVAT tukalia, eikä tuska edes välttämättä tarkoita, että synnytys olisi ihan nurkan takana... Mulla raskausviikot 20-33 ovat aina olleet mukavia, mutta viikolle 34 tultaessa olo on muuttunut ratkaisevasti. Silloin olen ollut fyysisesti siinä jamassa, että apua. Kuitenkin raskaudet ovat jatkuneet 38 viikolle saakka. Itse asiassa muutamaa päivää ennen synnytystä olo on yhtäkkiä muuttunutkin hyväksi, ja olen ehtinyt ajatella, että ehkä mennään jopa lasketun yli. No, tyyntä on ollut myrskyn edellä... Synnytykset ovat siis minun kohdallani käynnistyneet silloin, kun olotila ei enää olekaan ollut niin tuskainen, vaan pikemminkin ihan ok. Näin minulla, mutta voihan tuo sinun olosi toki enteilläkin ennenaikaista synnytystä. Ei muuta kuin että jännäillään ja seuraillaan tilannetta! :)

Nyt ruokakauppaan lasten kanssa *huokaus* Aika haastavia nämä kauppareissut tämän puolitoistavuotiaan kanssa, joka ei malta pysyä ostoskärryissä ja säntäilee joka paikkaan. Äitiä juoksutetaan...

Jaksuja, naiset!

Allie ja Tipu 35+0
 
Hei vaan vatsakkaat! Ja Heituska pienen pojan kanssa :)

Joo, täälläkin närästää ja yöt on pyörimistä. Rennietä menee, nukun alkuyön miehen vieressä sängyssä mutta parin tunnin jälkeen on pakko siirtyä sohvalle puoli istuvaan asentoon.

Uusi vaiva tuli muutama yö sitten: levottomat jalat :( Kylmä tuntuu helpottavan tätä oirettä niinkuin aikaisemminkin. Nyt painan jalat kylmää betoniseinää vasten nukkuessa ja peittoa ei voi pitää jaloilla. Eilen illall mies hieroi oikein ronskisti pohkeita ja AVOT, sain nukuttua ilman jalka oireita :)

Tänään oli lääkärineuvola ja kaikki ihan ok.

Bakteeriviljelmän otti (sterptokokki B, kuulemma ottavat kaikilta tässä vaiheessa ja jos jotain löytyy niin lääkitään synnytyksessä)

sf mitta 32 (edellinen 30)
rt (rt)
Painoarvio 2270g (edellinen on kait 700g rv 24, kun ei ota tuosta lääkärin käsialasta oikein selvää :)

Siellä se pikku neiti pötköttää pää alaspäin, toinen jalka ainakin sojotti naaman edessä että aika notkea tyyppi :D

Paikat on kiinni ja kiinteät että minä taidan olla se joka siirtyy tuonne Toukokuisiin :D AAARRGGHH! Toivottavasti ei. (edellinen käynnistettiin 42+1) täytyy lähteä vaikka Zumba tunneille..

Supistelee kyllä päivittäin muttei kipeästi, menee vain vatsa aivan kivikovaksi ja täytyy hiljentää vauhtia että helpottaa tai vaihtaa asentoa.

Tukala olo on kyllä ollut ja kun vatsakaan ei oikein toimi niin tuntuu kuin olisi uretaanilla täytetty. Sitten helpottaa pariksi päiväksi kun saa suolen toimimaan. olo kevenee.

Sokerit pysyneet kondiksessa. Ja lääkärikin mainitsi että näkyy myös painossa... edellisessä raskaudessä olin näillä viikoilla 5 kiloa painavampi :O Ja synnytyspainoon on matkaa vielä 8kg! Nou vei, sitä painoa en aio saavuttaa!!!

mutta mutta... eipä tässä kummempia tämän navan ympäriltä. Jaksamista masuille ja nasuille!

Pomm ja Marakatti 34+0
 
Täällä olo on varsin hyvä ollut.Ehkäpä vähän liiankin hyvä...Kuten Allie81 kirjoittikin et tyyntä myrskyn edellä =)
Sunnuntaina supisteli pari tuntia 7-10min välein ku oltiin autoilemassa.Ei kuitenkaan ollut oloa et pitäis synnyttämään lähteä.Ei mitään niin kipeitä ollut.Välillä tuntuu etten jaksais polttelua selässä,alamahalla ja reisissä mut yritän ajatella et kaikki se vie aina vaan lähemmäs synnytystä.Itse synnytystä en pelkää.Luotan itseeni ja siihen että saan kipulääkettä jos en kestä kipua.
Huomenna menen taas sairaalaan ultrattavaksi.Samalla keskustellaan synnytyksestä ja siitä miten tästä eteenpäin piikitän itteeni.Klexanen ja epiduraalin välillä pitää olla 12h.

Täällä aletaan olemaan jännittyneissä fiiliksissä et milloin pipana syntyy.Mies kärttää koko ajan et supisteleeko,kuinka usein,mikä olo.Eilen mies tuumas kaverilleen puhelimessa et vauva on äitiinsä tullut ku antaa odotuttaa itteensä :D Tänään alkoi 37:s raskausviikko et onhan tässä aikaa laskettuun aikaan vielä.
 
Huomenta!

Ihania uutisia heituskalla. Teilläkin päästään pian normaaliin arkeen, kun saatte vauvankin kotiin. Hienosti saat lypsettyä maitoa. Minä en koskaan ole saanut kuin pieniä liruja pullon pohjalle.

Mulla on yöunet parantuneet, kun olen jättänyt päiväunet pois. Kaksi kertaa käyn vessassa, mutta simahdan heti uudestaan. Taimi Itunen tuntuu edelleen olevan perätilassa, vähäisetkin supistukset ovat loppuneet, kun ei pää enää paina tuonne alas. Rinnan alla täyteläinen olo, ja se närästys. Hieman on alkanut pelottaa, että näinkö minun viimeinen synnytys sitten on sektio. Perätilassa olevaa vauvaa en kyllä uskalla perinteisesti synnyttää. Ja todennäköisesti se ei olisi edes mahdollista, kun tämä synnytys pitää käynnistää.

Nyt meille on rantautunut flunssa/kuumeaalto. Toivottavasti se ehtii käydä kaikki läpi ennen vauva tuloa. Täytyy kuitenkin hakea varuiksi sellainen "räkäimuri" (säiliö + 2 letkua) apteekista. Esikoinen vietiin aikoinaan ambulanssilla sairaalaan kun meinasi tukehtua limaan. Ikää oli silloin 2 viikkoa. Heräsin yöllä korinaan ja vauva oli sinisenä sängyssä. Sen jälkeen olen aina vauvan tullessa varautunut vastaavaan, ja tuo ensiapu löytyy aina kotoa.

Ensi viikolla taas kontrolliin Naistenklinikalle, kylläpä aika rientää. Silloin sovitaan mahdollisesta käynnistyspäivästä, toivottavasti tuolla mahan puolella tajutaan kääntyä lähtöasemiin.

Scala ja Taimi Itunen rv 35+5
 
Meinaa hieman väsyttää. Heräsin yöllä 3 kertaa, 2 kerralla piti käydä vessassa. Ei taho tuota hyvää nukkuma-asentoa oikeen löytää. Tähänkö se nyt alkaa mennä... pätkäuniin.

Pitäis varmaan oikeesti alkaa laittaan nuo kaikki jutut, vaatteet ja petikamppeet pestä ja laittaa, ja loput tarvikkeet ostaa. Ompeluksiaki olis vielä...merinovillapökät vauvalle, lakanoita, ja kestorättejä jälkivuotoon... Miehen pitäis tekasta kakkosvessa valmiiksi, ja khh:ssa pitää siirtää allasta tasolla hieman eteenpäin. Vaatehuone saada valmiiksi...lasten/vierashuone maalata...

Vielähän tässä on oikeesti aikaa, mutta alkaa jotenki tuntua että ei sitä niin paljoa ole... Ja jaksaako sit viimesillä viikoilla nii laitellakaan enää.
 
Hienoa, että Heituskan pojalla alkaa olla kotiintulo lähellä! Kukahan seuraavaksi?!

Näyttää siltä, että moni täällä kärvistelee samoissa oloissa kuin minäkin. Eli, närästystä, kauheeta väsymystä ja turvotusta löytyy (mulla on ihan hirveet nakkisormet ja nakkivarpaat). Öisin ei tosiaan saa nukuttua ja joka aamu tuntuu kuin ei ois silmäystäkään nukkunut. Kävelynkin voi näköjään unohtaa lähes kokonaan, sillä nivuset on ihan tulessa jo pienen tassuttelun jälkeen.

Lastenhuone on melkein valmis samoin remontti. Tosin vauvan vaatteet täytyy vielä pestä.

Yrittäkää kaikki nyt jaksaa!

P.s. Oon jäänyt ihan koukkuun tohon Mitäs nyt? -palstaan. Siellä on niin älyttömiä juttuja välillä, että pakko vaan silmät pyöreinä lukea :D Huomaan tuhlaavani siihen ihan liikaa aikaa...
 

Yhteistyössä