Huhtikuun Helmet 2011 **MAALISKUUSSA**

Neuvolassa käyty ja ei ollut nyt ihan niin "hyviä" kuulumisia. Kaikki muuten siis ok, mutta tää tyyppihän viihtyi tosi pitkään poikittain ja pari viikkoa sitten kääntyi rt. Viikko sitten oli kuulemma alhaalla, ja pää liikkui enää vähän. Tyyppi onkin nyt sitten perätilassa :kieh: Koksista tulee kuulemma aika 1-7vrk sisään niin tarkistetaan tilanne. :headwall:

-snowball ja tyyppi 36+3
 
snowball Älä huoli. Vielä se kerkeää tekemään monta volttia. Mun vetelee pari kertaa päivässä ympäri ja sitten heiluu vielä rt:n ja poikkitilan väliä lopun päivää. Peruin ulkokäännösajan kun en usko että se sillä pysähtyis. Meen lämmityttämään pikkuvarpaitani sairaalaankin jos ei muuten käänny. Viimeksi oli kai 36+5 kun kääntyi. Senkin jälkeen vielä heilui. Jotkut kääntyy vielä synnytyksessäkin, joskin nykyään aika harvinaista.

Tuo "mukavasti" jännitystä elämään! Eikö? :kieh:
 
Heissan!
Mulla viimeistä työviikkoa viedään. Viime viikolla oli neuvola. Tänne en ole ehtinyt kirjoitella. Kaikki muu oli periaatteessa ok, mutta pissassa oli taas sokeria, mutta paastosokerit ok, tosta ei välitetä. Painoa mulle on tullut nyt yhteensä 4 kiloa eli ei hirveesti, esikoisen kanssa sitä tais olla vähän enemmän. Ipana on ollut nyt jo tosi pitkään pää alaspäin ja alhaalla. Neuvolatätikin jo ihmetteli, miten alhaalla pieni on. Pienen liikkeet tekee oikein kipeää. Iltaisin muutenkin supistelee ja iltayöstä on tosi kurja olo. Täytynee käydä lekurilla kääntymässä ja tsekkauttamassa sisätilanne, ei ehkä voi odottaa kolmea viikkoa. Hassua, että tämä pikkukakkonen on pää alaspäin jo pitkään. Esikoinen heitteli volttia sujuvasti viikolla 36 ja risat ja taisi asettua jossain 38 ja risat tienoilla. Toivottavasti tämä ipana ei keksi enää vaihtaa suuntaa.

Mies on nyt tämän viikon ulkomailla, joten pikkuisen ei sentään tällä viikolla tarttis syntyä. :) Valmistelut on vähän vaiheessa vielä, tarvikkeita on kyllä pesty, mutta ne eivät ole paikoillaan.

Chilipapu ja Frendi rv 33+3
 
Heips!

Valkyria, Kysyisin, noista verenohennuslääkkeistä... eikö Klexan on juuri sellainen. Itse pistän Fragminia, eikä ole hajuakaan miten se vaikuttaa synnytykseen, kuinka verenvuotoriskiä huomioidaan ym. Äp:lla ei ole vielä puhuttu mitään.

Eksu 77 toukokuisista
 
eksu77 Klexane on verenohennuslääke.Alustavissa keskusteluissa ollaan kerrottu et klexanen ja epiduraalin välillä pitää olla se 12h väliä ettei tule verenvuotoa.Mielellään eivät lähe tekemään sektiota,vaan alatie synnytys on eessä.
Kirjoittelen tänään lisää asiasta ku oon käynyt hoitavan lääkärin kanssa juttelemassa =)
 
Heippa pitkästä, pitkästä aikaa! Olen viimeksi kirjoittanut täällä syksyn puolella / alkutalvesta. Ensin olimme ilman tietokonetta 1,5 kuukautta ja sitten ei vaan aika ole riittänyt koneella käymiseen kun oli lopputyöt ja kokeet koulussa ym. :)

En vielä lueskellut läpi mitä kenellekin kuuluu, ajattelin kirjoittaa omat kuulumiset tähän ensin ja sitten rupean syynäämään teitä muita :) Toivottavasti kaikki ovat voinneet hyvin!

Elikkäs täällä mennään viikolla 35+1 ja olo on ihan hyvä ollut nyt jo useamman viikon. Alkuraskaudessa vaivasi hirveä pahoinvointi reilu kolme kuukautta, ja keskiraskaudessa alkoivat supistukset joidenka vuoksi jouduin sitten tarkempaan tarkasteluun. Supistuksia tulee edelleen jos rasitan itseäni liikaa, mutta nyt ollaan sen verran varmoilla vesillä että huolta ei sinäänsä ole, vaikka synnytys käynnistyisikin... Mutta, minulle tehdään suunniteltu sektio viikkoa ennen laskettua päivää, (saan leikkauspäivän tietää ensi maanantaina) sillä istukkani on osittain kohdunsuun päällä, ja edellisen synnytyksen ongelmien takia. Lääkäri piti sektiota meidän kohdalla turvallisempana kuin alatiesynnytystä. Hiukan haikea mieli, sillä tämän jälkeen en voi koskaan alatiesynnytystä kokoea, sillä kahden sektion jälkeen loput synnytykset ovat aina sektiolla. No, pääasia että saadaan pikkuinen turvallisesti maailmaan :)

Kävimme joulukuussa 4 D ultrassa ja meille luvattiin tyttöä :) Esikoinen onkin sitten pian ylpeä isoveli. Jännittävää että reilu 3 viikon päästä meillä pitäisi olla pikkuprinsessa maailmassa! Onko muita muuten joilla tiedossa suunniteltu sektio? Jos on, niin milloin suunnilleen ja missä sairaalassa? :) Me siis olemme naistenklinikalle menossa.

Kaikille mukavaa päivää ja hyvää oloa <3 T. Erittäin turvonnut Nereida!
 
Hei vaan kaikille!
Neuvolareissu takana ja kaikki hyvin. sf-mitta oli taas kasvanut viikossa sentillä eli on nyt 31cm. Samoissa lukemissa kuin edellisiltäkin tässä vaiheessa. Vauva on alhaalla ja raivotarjonnassa kuten ollut jo useamman viikon. Toivottavasti ei käännykään enää. Viikon päästä uusi aika, mutta lääkärintarkistuksesta ei ollut mitään puhetta. Liekö sitä kolmatta kertaa sitten enää ollenkaan. Terkkakin jo odotteli mulle kipeämpiä supistuksia että vauva tulis tässä lähiaikoina, mutta eipä taida vielä olla synnytystä luvassa. Olen edelleen asennoitunut siihen, että vauva viihtyy kohdussa yli lasketunajan. Huomenna tulis sitten tasan 36 rv täyteen =)
Kiva kuulla nereidan kuulumisia. Sulla ei sitten enää ole pitkästi vauvan syntymään :D
 
Mulla oli eilen synnytystapa-arvio. Saan synnyttää alakautta =) Vauva ei edelleenkään suostunut paljastamaan sukupuoltaan. Pitää jännityksessä loppuun asti. Painoarvioksi lääkäri sai 2,9 kiloo. Kohdunsuukin oli kuulemma sormelle auki. No onhan supistuksiakin ollut, joten eipä tuo niin ihme ole.
Nyt viikonloppuna alko tulla nilkkoihin turvotusta ja näköjään ihan jäädäkseen, kun sen jälkeen ei oo enää laskenu.
Noh, josko tässä ei enää kovin kauaa menis :whistle:

Donnanen rv 36+2
 
Kauhee lumipyry. Ei oikein houkuttele ulkoilemaan, mutta ipanat on kyllä pakko saada ulos edes vähäksi aikaa. Tuntuu tuota lomaenergiaa riittävän. Itellä on kyllä veto pois. Mulla kyllä aina keväisin tulee sellainen flekmaattinen vaihe, joten tää nyt voi olla ihan sitä. Tai sitten huonosti nukutut yöt vaivaa päivisin...
Eilen sain kassillisen isompia (70cm) unisex vaatteita vauvaa varten. Nyt ne jo pyörii koneessa. Meillä on aika nopeesti jouduttu siirtymään noihin isompiin vaatteisiin kun lapset on ollut kovia kasvamaan ensikuukausina. Mutta enempää en aijo molemmille sukupuolille sopivia isompia hommatakaan. Sitten vasta kun tietää kumpaa sorttia muksu on niin voi hommata tyttömäisempää tai poikamaisempaa.
 
Heippa! Nyt alkaa olemaan hermo tiukilla kun ei käveleen kohta pysty, liitoskivut on niin järkyttävät.
Päiväunien jälkeen sohvalta nousu on kyllä haasteellisinta kun mikään pitkiin aikoihin..
Veri vuotaa nenästä joka päivä ainakin kerran, hb on 111 enkä ole sitä saanut nousemaan vaikka rautaa menee koko ajan, neuvolatäti lohdutteli että kyllä vauva omansa saa ja pärjää sillä hyvin.

Mullakin on vauveli asettunut iglussaan pää oviaukkoa kohti ja välillä vihloo tosi kovaa kun se päätään liikuttelee, no toivottavasti pysyiskin nyt näin päin, en kyllä millään uskois sen edes mahtuvan kääntymään enää, mahanahka on niin sinnillä kun vain voi olla.

Eilen käytiin ostamassa jo pieni vaippapaketti ja muuta tarviketta ettei heti tarvis kauppaan lähteä kun synnäriltä kotiutuu. Kylläpä sekin oli yhtä kärsimystä kävellä iso marketti läpi..supisteli ja pissatti vaikka oli vasta käyny vessassa :LOL:

Hyvä Milas kun kerroit tuosta vaatekoosta, en taida enempää itekkään ostaa nuita pikkuvaatteita, äkkiähän ne tosiaan kasvaa, on vain päässyt unohtuun 14vuodessa..
Chilipapu pääsee kohta äippälomalle, mukavaa :)
Donnasella hyvän kokonen vauva jo, ja olet varmaan ensimmäisten joukossa jotka synnyttävät.
Minusta tuntuu ettei itelläkään mene kauaa enää kun lähtö tulee, yösupistelut on jo aika napakoita ja kipeitä. Näihin aikoihin syntyi kaksi edellistäkin, joten jännät paikat on :eek:

No niin naiset, koitetaanpa jaksaa vielä tovi :)

ElliLei ja 35 poks
 
ElliLei mulla ollut myös viimeisen viikon ihan mahdottomat liitoskivut. Aiemmin ei ole näin kovia ollutkaan. Aamuisin on vielä melko pientä, mutta päivän mittaa käveleminen tulee tosi tuskaseksi. Ja erityisesti kun yrittää itseään kammeta jostain ylös... : / Mulla viikoja nyt 35+5 ja kaikki edelliset menneet yli lasketun ajan, että mukava kuukausi tiedossa, jos tyttö päättää ottaa mallia veljistään (niinkuin todennäköisesti käy)... :whistle:
 
Hei masunaiset!

Tuntuu monella olevan jos minkälaista vaivaa..tsemppiä kaikille! Kohta saadaan nyytit syliin <3

(.) Oma olotila on suht hyvä. Kaveri on varmasti masussa kasvanu viime vkoina aika paljon, sillä nyt painaa tosi pahasti kylkiluihin. Närästys vaivaa onneksi vain yösin, ja liitoskivut alkavat illalla sohvalla pötkötellessä. Eilenkin piti pittää jääpalapussia haarojen välissä..niin kipeää ja kuumottavaa se oli. Auts.

Olen tässä yrittäny metsästää poijalle ens syksyksi osapäivästä hoitopaikkaa..aika heikolta näyttää. Ja useat päiväkodin työntekijät ovat ilmaisseet suoraan, että parasta hoitaa poju vielä kotona. Kyllä siinä sai itkua niellä! Välillä olen niiiiin väsynyt ja ajattelin, että näin saan myös kahen keskistä aikaa vauvan kanssa. Tarkoitus siis pitää poikaa vain 2-3 pvä/vko max 6h kerrallaan. Ja selvästikin poju kaipaa jo muiden lasten leikkiseuraa (täyttää muutaman vkon päästä 2v). Huoh..

Ens viikolla alkaa mammaloma!!!! Ihanaa!! On tätä päivää odotettu. Ja tuplatkin sain ostettuu käytettynä netistä, jesh!

Ihanaa vkonloppua kaikille!
Hennu ja Bertta (34+1)
 
Huhhuh! Äitipolilta kotiuduttu. Juttelu kätilön kanssa oli ihan hyvä. Sain luvan lähteä synnärille jo niin aikaisessa vaiheessa kun haluan. Petidiinipiikkiä ei pitäis vahingossakaan tulla. Lääkäri ultrasi ja tykkäa ettei ainakaan sokerit vaikuta lapsen kokoon. Vähän alle keskikäyrän menee. Saa jatkaa mässäilyä entiseen tapaan. Olis alkanut heti kääntää, mutta kun sanoin että kääntyyhän se kaks kertaa päivässä muutenkin niin päädyttiin ensin kokeilemaan pikkuvarpaiden lämmitystä. Menen siis huomenna toiselle äitipolille akupunktioon. Lapsivettä on taas ihan rutkasti joten siksikään ei ole kiinnittynyt. Kohdunsuu oli luojan kiitos jo vähän auki ja pehmennyt mikä on lohdullista koska viimeksi samaan hommaan tarvittiin vuorokausi lääkkeillä kypsyttelyä ja kipeitä supistuksia jotka ei tehneet juuri mitään. Eli jotakin toivoa on että pääsis ehkä luonnollisesti synnyttämään. Huomenna neulattavaksi. Saas nähdä kääntyykö tälläkin kertaa...
 
Hyviä uutisia! Kävin tänään polilla ja vauva oli kääntynyt oikein päin ja kiinnittynyt. En ole tuntenut kääntymistä ja istukka kun sijaitsee ylhäällä, niin en tunne potkujakaan ylhäällä.
Tyttö olisi tulossa ja painoi nyt 2,9 kg. Kohdunsuu oli sormelle auki ja kaulaa alle 2 cm jäljellä. Lääkäri ronklas paikkoja aika kovakourasesti ja sanoi, et se saattaa käynnistää synnytyksen. Tästä käynnistä lähtien onkin tuntunut supistuksia ja vihlontaa. Oltiin miehen kanssa helpottuneita, kun vauva onkin oikein päin ja nyt ei se synnytys tunnu niin pelottavalta. On se sairaalassa olo kyllä ahdistavaa, mut toivotaan, et saan miehen sinne mukaan. Reissu kesti polilla 4h ja pylly ehti puutua aika mallikkaasti siitä istumisesta. Mutta huojentunut mieli!

Nyt sitten vain odotellaan mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään..

Dolores ja tyttö 36+3

ps. Donnasella taisi olla eilen aika sama tilanne kuin miulla ja samat viikotkin :)
 
Jänniä hetkiä monet parhaillaan viettävät..
Ite en tiiä yhtään mitä tapahtuu vai tapahtuuko. Aamut ja päivät on niinkö olis 5:llä kuulla :DD Iltasin sitten supistelee oikeinki kunnolla, mutta mitään ei tapahu. Meijän vauva on sen verran pieni tällähetkellä, että saiski pysyä kyydissä yli lasketun ajan.
Neuvolassa kävin eilen ja kaikki ok. Lääkäri mainitsi viikko sitten vauvan kiinnittyneen, mutta th:n mukaan neiti liikutteli eilen päätä tuolla alhaalla ja ei kuulemma ihan heti ole tulossa poiskaan.
Saapa nähä kuka teistä ensimmäisenä maalisvauvan pyöräyttää :).

Valjakka rv 36+3
 
kotiuduttu kolmen päivän sairaala vierailulta.. siis maanantaina supisteli jonkun verran, ja tiistai iltana isännän kehotuksesta lähdettiin sitten sairaalaan käymään; lääkäri totesi kolme senttiä auki, jäät tänne kateltavaks.. elikkä siis kortisonit molempiin kankkuihin keuhkoja kypsyttämään, ja seurantoja että, kyllä supistelee.. ja sitten alloi tuntumaan kiristystä alapäässä ja selässä eilen, synnytyslääkäri tutki alakerran ennen kotiutusta; ja selvis että vauva todella alhaalla, ja pää tuntuu jo.. elikkä aikaa sain synnykseen päivän-korkeintaan puolitoista viikkoa, ajoissa tulosssa siis.. nyt vaan odotellaan, pääsin onneksi kotiin (tosin lähtö pitää tehdä heti kun supistaa/tulee vuotoja).. :)
onneksi asutaan sairaalan lähellä (noin puoli tuntia), lääkäri sanoi että tulee vauhdilla todennäkösesti maailmaan.. :)

 
äizikkä sulla on ihan pian synnytys edessä =) Nyt sitten jännätään milloin kuullaan ensimmäiset vauvauutiset.
Dolorez sinulla myös sama juttu, tiiä kuinka pian tulee lähtö.
Minulla ei enteile synnytystä millään muotoa. Lunta olen pukannut kaksi päivää, mutta ei sekään näköjään aiheuta pahempia supistuksia. Ja hyvä niin. Mieheni joutui onnettomuuteen ja pian leikkaukseen joten minä olen nyt yksinään vastuussa taloudenhoidosta. Mies ei myöskään vauvaa saa syliinsä ihan heti. Joten saapi vauveli viettää aikaa kohdussa ihan rauhassa.
Saisi kyllä jo tuo lumen tuleminen loppua. Kevätaurinkoa odottelen taivaalle.
Pinnasänky saadaan tälle viikonlopulle kotiutumaan. Saan laittaa sen valmiiksi. Se hoitoalusta on edelleen hankkimatta. Milloinkahan ehdin sitä metsästämään. No, onneksi tässä on vielä kuukausi aikaa.
 
Kotilohikäärme: Tuohan tää mukavasti lisäjännistystä, en kyllä ois nyt viimemetreille ihan tämmöistä tarvinnut :kieh: Mut onneksi ei ole ensimmäinen lapsi, voin vaan kuvitella miten paniikissa olisin jos ois. Nyt osaa ottaa jotensakin rennosti, kai se siperia on opettanut ;)

nereida: onnea tyttöluopauksesta :heart:

Hennu81: Eikös kunnan ole järjestettävä se hoitopaikka kaikille haluaville? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Dolores Mahtavaa että tyyppi on kääntynyt :)

Milas hui, miten ikävää on miehesi onnettomuus. Koita jaksaa pitää huusholli pystyssä.

(.) Äitipolilta tuli aika, maanantaina pitäisi olla paikalla 8.00 syömättömänä. Toivon mukaan tyyppi on oikein päin. Jos ei ole niin sitten tilanteen mukaan kääntöyritys. Nyt alkaa olla taas ne viikot kun joka paikkaa kolottaa ja kävely on lähinnä linkuttamista/lyllertämistä. Hermot on tiukalla ja huumorintaju on kadonnut huitsin *#¤%&/". Että semmoista tänne...

-snowball + tyyppi 36+6
 
Heippa kaikille:wave:!

Johan on alkanut tapahtumaan! Pian varmaan jo saadaan vauva uutisia tänne:D

Ittellä kans ollu joka ilta olo, että pian tulee lähtö. Sellaista supistelua ja painetta on ollut... Haluisin kuitenkin päästä sen 37 viikon yli, niin olis paljon levollisempi mieli synnyttää... Toisaalta alkaa olla niin väsynyt näihin kipuihin, että mielellään lähtis jo tosi toimiin:(

Meillä on vajaan parin viikon päästä aika äitipolille käynnistyksen suunnitteluun. Ja siellä saa sit tietää vähän oletettua syntymäpainoo, kun neuvolassa sanovat että iso vauva tulossa. Onhan meillä kolmas ollu syntyessään 4660g(tosin kahen viikon yliajalla) ja mies on ollu syntyessään yli viis kilonen. Tällästä sit sattuu kun nai ison miehen:LOL:... Mun sf mitta oli jo kaks viikkoo sitten 33, mikä mul on edellisissä raskauksissa ollu vasta viimesillä viikoilla...

Paljon jaksamista kaikille, pian saadaan omat pikku nyytit syliimme:heart:!

anna79 ja PikkuKuu 35+3:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hennu81 Meillä aloitti poika tammikuussa hoidossa kun palasin hetkeks töihin ja on jatkanut siellä vaikka kotiin jäin helmikuun alkupuolella. Hoitopäiviä on 15/kk eikä siellä ainakaan pidetty outona että lapsi hoidossa, äiti kotona. Juuri tuota aattelin itsekin että saa ainakin lapsi jotain virikettä ja touhua elämäänsä ja muitakin naamoja näköpiiriin kuin että kököttäis kotona mun lärviä katsellen.
 
Milas: Kamala homma tuo miehesi onnettomuus! Toivottavasti paranee hyvin leikkauksesta.

Viime yönä supisteli säännöllisesti enkä oikein saanut nukuttua. Tulee jo aika kipeitä supistuksia, jotka tuntuu kohdunsuulla ja alaselässä. Esikoisen synnytys alkoi kovilla supistuksilla, joten tällainen välillä supistaa ja sitten helpottaa- tilanne tuntuu ihan hassulle. Oispa hauska tietää mitä nuo supparit on saaneet aikaan tuolla alakerrassa. Esikoisen synnytys kesti 6h, joten tää seuraava voi ollakkin sitten aika menoa, jos nuo paikat avautuu tätä menoa.. Nyt on taas illalla juilinut ihan kunnolla ja äsken tuli jo niin kipee olo, et mietin, et tästäkö se sit lähtee.

Tuli kiirus tänään laittaa pinnasänky valmiiksi ja puhdistaa varaston jäljiltä sitteri ja turvakaukalo. Sairaalakassikin on tuolla jo valmiina, mut olen varmaan unohtanut laittaa sinne jotain mitä varmasti tulen tarvitsemaan. Voisin vaikka huomenna jo synnyttää, kun sais lapsenvahditkin esikoiselle niin helposti viikonloppuna :) Kätilöpelko vielä persuuksissa kummittelee, mut miun mies on ollut niin mahtava tuki, et pelkkä ajatus hänen läsnäolosta ja tuesta, saa miut rauhottumaan (ainakin melkein).

Taas juilii, pitää lopettaa..
 
onnittelut MAR-Ille pojasta :heart:

nereida minulle on tehty kolme sektiota, vähän harmittaa, että tuo alakautta synnyttäminen on jäänyt tyystin kokematta.. esikoisen jälkeen alateitse synnytys olisi ollut mahdollinen, mutta kakkonen ei olisi kestänyt synnytystä heikon kuntonsa takia joten päädyttiin sektioon. tärkeintä on saada ipanat turvallisesti maailmaan, tulivatpa ne mitä kautta tahansa.

pojan kuulumisia; tänään otettiin jälleen iso harppaus eteenpäin. päästiin eroon saturaatiomittarista, että nenämahaletkusta :) poika siirtynyt omatahtiseen ruokailuun, joka kuitenkin on vähintään neljän tunnin välein ja maitoa menee 70ml. tänään poika söi koko ateriansa rinnasta, joten lypsäminen on tuottanut todellista tulosta.
huomenna menemme miehen kanssa vierihoitoon teholle vuorokaudeksi, ja sen jälkeen poika pääsee mukaamme :heart: pääsemme kaikki KOTIIN! aivan uskomatonta, ettei sitä edes itse tajua. en ole edes laittanut pojalle mitään valmiiksi, kun kokoajan on pitänyt odottaa jotain ja nyt kotiutus tuli täysin yllättäen, vaikka puhetta olikin, että asia on ajankohtainen ensi viikolla.
yöllä poika saa vielä punasolutankkauksen, kun hb on taas laskenut. ilmeisesti immunisaation vaikutus näkyy tässä jatkuvassa laskusuunnassa, kun tankkauksia on tehty kahden viikon välein. vähän tuo jatkuva laskeminen huolestuttaa kotiutusta ajatellen, että joutuu varmaan olemaan varpaillaan ja tarkkailla pienen vointia tarkasti. kotiin tulee keskosten ravintolisät sekä lisärauta siihen asti, että painoa on 4,5-5kg. tänään painoa oli 2246g, eli puolet lisää vielä :D

voivoi, täällä pyörittelen paniikissa pojan kamppeita pesukoneessa, niin hyvin tämä mamma on valmistautunut :)
sänkyyn pesen reunuksia yms. vaikka vieressähän tuo taitaa sitten kotona tuhista :heart:

heituska (tänään viralliseti rv 36 tasan) ja poika 7viikkoa ja 5pvää
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä