Huhtikuun Helmet 2011 **MAALISKUUSSA**

MAR-I Oijjoij,onnea kovasti :heart:

eksu77 No eipä siellä äityspolilla yhtään viisaammaksi tullut : / Kuulemma jotkut anestesialääkärit suostuu epiduraalin antamaan 6h päästä pistämisestä.Toiset taas pitää 12h rajana.Tässä nyt oon pohtinut omaa pistämistä,et miten sen nyt osais oikein ajoittaa.Vaikeeta on...

Oma napa ( . )

Eilen supisteli jo niin et sattui.Niitä tuli ja meni.Ei siis mitään säännöllisiä,huoh.Yöllä kellotin muutaman 9min välein mut nekin sit loppui.Lonkka huutaa hoosiannaa ja käveleminen on tuskaa.
Miehen kans vietetään tää viikonloppu viimeistä kertaa kahdestaan ennen kuin vauva syntyy.Piti lähteä käymään reissussa mut tuli mutkia matkaan.Kyläpaikassa on b-influenssa (virus) vai mikä olikaan ja mua kun nyt supistelee kipakasti ni jäämme suosiolla sit kotiin.Varmaan tehdään hyvää ruokaa miehen kans ja lämmitellään ulkosaunaa.
 
MAR-I Onnea ihanasta nyytistä!!!:flower:
heituska Ihanaa että pikkuinen pääsee vihdoin kotiin!!:heart:

Omanapa: vauvan painoarvio oli viikoilla 32+2 2040g. Suuntaan uuteen painoarvioon vielä raskausviikoilla 38, johtuen ihan tästä mun valtavasta mahan koosta. Sf-mitta oli viikolla 33+2 38 cm:whistle: Tuota lukuahan ei etes sf-käyrältä enään löydy... Voitte siis vain kuvitella mikä vaappuva ankka täällä on, kun itsellä ei pituuttakaan ole kuin 157cm.:D Sokerirasituksessakin kävin viikolla, mutta kaikki arvot olivat hyviä. Ultraaja ultrasi vauvan mahan ja rakon erityisen tarkkaan, mutta onneksi niistäkään ei mitään vikaa löytynyt. Nyt vain jännityksellä ootellaan tuota toista ultraa jotta nähdään käynnistetäänkö tämä viimeistään sitten laskettuna päivänä, jos kovin isolta vain vaikuttaa.

Eilen käytiin miehen kanssa kaksistaan shoppailemassa. Viimeiset hankinnat tuli tehtyä ( ja paljon ylimääräistäkin :D ). Liikkuminen isossa kaupassa oli kyllä yhtä tuskaa. Mies naureskelikin että kerään katseita aika paljon puoleeni tämän valtavan mahan kanssa.:whistle: Moni kääntyi vielä peräänsäkkin katsomaan mua.:D Sairaalakassin ostin eilen ja josko sitä jo tänään hiukan sinne tavaraa pakkailisi. Ens viikolla ois tarkotus äitin kanssa vielä käydä vaateostoksilla ostamassa itselle jotkin kivat pöksyt ja paita millä voi sitten kotiin tulla. Mulla ainakin esikoisen synnytyksen jälkeen oli vielä niin valtava maha että ei kiinnosta näitä tiukkoja odotuspaitoja ainakaan päälle vetää.;) Mitäs te muuten meinaatte laittaa sairaalakassiin? Itsellä ois ainaki seuraavaa sinne tulossa:

-vauvalle kotiutus vaatteet - itselle kotiintulo vaatteet
-pesuaineet - hampaanpesuvehkeet
- rasvaa - huulirasva
- siteitä - harja
- liivinsuojia - pompuloita
- tutti vauvalle - lukemista
- puhelimenlaturi - mehua/vishyä
- pientä makeaa - jotkut tossut, inhoon niitä sairaalan

Siinäkait ne vissiin oli kaikki... Kamera tietysti, mutta se kopataan sitten lähtiissä mukaan.

Kait se on siivousvälineitten varteen hypättävä ja koitettava tätä "kaaosta" alkaa purkamaan. Ihanaa ja aurinkoista kevät päivää mammoille!!!=)

liinukka83 ja Onni 34+4
 
MAR-I Suuret onnittelut!! :flower: Tämän porukan toinen vauva pullahti uunista ulos! Nyt alkaa tapahtua! :)

Heituska Onnea teillekin kotiin pääsyn johdosta! Varmasti hieno tunne. On teillä kyllä ollut niin takkuinen taival, että kaiken onnen ja hyvinvoinnin soisi teille. Olet sisukas nainen!

Täytyypä kertoa tässä äkkiä omat kuulumiset. Tämän viikon maanantain ja tiistain välisenä yönä alkoivat 01.30 minulla säännölliset, kivuliaammaksi jatkuvasti muuttuvat supistukset. Ne alkoivat alaselän puolelta ja siirtyivät supistuksen lopulla polttelemaan alavatsaa. Kestivät kerrallaan n. 30-60 sekuntia. Viikkoja oli tuolloin 35+1. Kuvio oli tuttu entuudestaan; molempien lapsieni synnytykset ovat käynnistyneet yöllä, juuri samanlaisilla tuntemuksilla. Olin ihan varma, että saamme tyttömme naistenpäivän kunniaksi. Valvoin supistusten kanssa koko yön, ja olin välillä innoissani, välillä kauhuissani. Nyt jo?? Miten kaikki sujuisi? Mitään en ollut laittanut valmiiksi, sekin pinnallinen seikka häiritsi minua. Mies lähti aamulla kuitenkin töihin, koska kerroin pärjääväni vielä kotona. No, pärjäsin pari tuntia, kunnes soitin hänet takaisin kotiin. Hän palasi puolilta päivin, ja tuolloin - supistukset loppuivat kuin seinään. Niin omituinen episodi, en vieläkään tajua. Mulle tällainen pitkällinen ennakoiva säännöllinen supistelu - ilman että se päättyy synnytykseen - oli ihan uutta. Onko teillä kokemuksia vastaavasta? Nyt olenkin sitten yrittänyt vain levätä, olla tekemättä mitään. Jumpat olen voinut unohtaa, samoin kauppareissut iltatuimaan. Illat ovatkin olleet pahimpia, kun kroppa on väsynyt. Silloin tuntuu aina, että vauva on aivan lähtökuopissa. Positiivista tässä kaikessa on se, että mieheni on vihdoinkin ymmärtänyt, etten oikeasti voi enää rehkiä samalla tavalla kuin aiemmin, muuten vauva syntyy. Olen siis saanut ottaa rennommin! Tänäänkin mies on lähdössä poikien kanssa Ikeaan ilman minua. Ei muuta kuin ostoslista mukaan, ja rouva saa jäädä sohvalle loikoilemaan. :)

Mulla aika pitkälle samannäköinen sairaalakassilista kuin Liinukalla. Otan mukaani myös omat "lökövaatteet", en edelleenkään aio pukeutua sairaalakaapuun... Niin ja tietysti meikit ja suoristusrauta. En muista, onko sairaalassa fööniä, mutta voisi senkin ottaa kotoa mukaan varmuuden vuoksi. Ai niin, ja omia pikkuhousuja, ettei tarvitse niitä kammottavia verkkopöksyjä pitää. :D

Eipä tässä sitten kai muuta! Lähellä synnytystä ollaan täälläkin, se on vissi. Veikkaisin vauvan syntymäviikoksi 37 tai 38. Maanantaina synnytystapa-arviotutkimus, jonka jälkeen lienen viisaampi. Tsemppejä kaikille!!

Allie81 + Tipu 35+5
 
MAR-Ille suuret onnittelut pojasta! :heart:

heituskalla myös ihania uutisia. Hienoa, että pian saatte olla koko perhe koossa. :heart:

Itsellä viikot poksuu 36+0, viikon päästä virallisesti täysiaikainen. :)

Adrianna ja kirpputyttö 36+0 :heart:
 
Allie81 Voi juku, kohta teillekin jo vauva syntyy. Kuinkahan paljon ehti työtä tehdä supistukset!? Seuraavat supistukset voikin sitten jo lähettää sut laitokselle :)
Mulla supisteli eilisen illan, mutta ei silleen että olis olis tuntunut lähdön olevan lähelläkään. Iltaisin vaan tuppaa supisteleen.
Sairaalakassista ollut puhetta. Mulla sinne tulee pesuaineet, hampaitten pesuvehkeet, rasvat, liivinsuojia, imetysliivit, omia laushousuja ja normi siteitä kun ei enää niitä sairaalaan jättivaippoja tarvii, lukemista, kamera, kännykkä. siinäpä ne. Minä pidän mielelläni niitä sairaalan kaapuja ja tossuja niin ei tarvii omia siellä sotkea. Vauvan kotiutusvaatteet tuo sitten mieheni vasta kun vauva pääsee kotiin. Samoin omat kotiinlähtövaatteeni. Vielä en ole tavaroita pakkaillut.
Nyt on kyllä pieni stressi siitä, että jos mieheni ei pääsekään tukihenkilöksi synnytykseen niin kenet sinne saan. Olen alustavasti puhunut siskoni kanssa, mutta hän ei töittensä takia päivällä pääse. Ystävälleni puhuin myös, mutta hänelläkin on ison perheen äitinä omat rajoitteensa. Saa nyt nähdä sitten. Onneksi synnärillä on juuri näin keväisin kätilöopiskelijat jotka ehtii sitten olemaan enemmän asiakkaan tukena kuin oikeat kätilöt.
 
Huomenta kaikille!

MAR-I Onnittelut vauvelista ja heituska kotiutuksen johdosta. Teillä se vauva-arki sitten pian alkaa.

Ja muutama muu taisi olla jo ihan lähtökuopissa. Minulla ei sitä pelkoa ole. Ei minkäänlaista supistusta tai merkkiä. Tuskin tuleekaan, yksikään aikaisemmista lapsista ei ole edes yrittänyt etuajassa. En varmaan edes tajuaisi lähteä sairaalaan, jos jotain poikkeavaa tässä raskaudessa alkaisi tapahtua. Käynnistys on tod. näk. edessä seuraavan kolmen viikon sisällä. Huomenna varmaan selviää sitten tarkemmin, kontrolli jälleen Naistenklinikalla.

Sairaalakassiin olen suunnitellut pakkaavani aikaslailla samoja kuin jo täällä mainitut. Vauvanvaatteita olen tänään pakkaillut, mies tuo sen kassin sitten, kun päästään kotiin. Omaan kassiin tulee omat jutut + vauvalle Ruskovillan myssy ja puuvillatumput. Ne tulee sitten heti käyttöön. Vastasyntyneellä voi olla pitkät, terävät kynnet, joten kädet on hyvä suojata, ettei naama ole naarmuilla.

Mies tunnusti tänä aamuna, että häntä jännittää enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Vaikka seitsemän kertaa on hänkin tämän läpi käynyt. Nyt on jo tuttuja merkkejä ilmassa. Ei tarvi kuin vähän yöllä sängyssä ähkäistä, niin hän pomppaa ylös ja kysyy: joko mennään?

Kätilöopiskelijoista ajattelen samoin kuin Milas. Jos nyt kävisi niin, että mies ei pääse mukaan, ei saada lastenhoitajaa, niin on se mukavampi kuitenkin, että joku on seurana. Kaksi olen synnyttänyt ihan yksin, neljässä on ollut mies mukana, kaksi opiskelijan kanssa (toisessa oli myös mies mukana).

Jännittäviä ja odotuksen täyttämiä päiviä kaikille!

Scala ja Taimi Itunen rv 36+3
 
Paljon onnea MAR-I pienestä pojasta:heart:! Samoin heituskalle, ihanaa, että saatte pojan jo kotiin:heart:!

Kukahan on seuraava? Jänniä aikoja elellään:D.

Allie81, neljättä kun odotin , mulla lähti parikin kertaa käyntiin ihan kunnolla, mutta loppui aina kun seinään. Sit kun olikin tosi kyseessä, en tajunnut lähteä ajoissa sairaalaan ja poika tulikin sitten rytinällä. Ponnistaan rupesin jo synnytysvastaanotossa, mut onneks kerettiin juuri ja juuri synnytyssaliin...

Mut odotellaan taas lisää jännittäviä uutisia:)!

anna79 ja PikkuKuu 35+5:heart:
 
Onnea MAR-Ille!

Meikä on nyt siis lomalainen. Eka viikko pitämättä jääneitä lomia ja sitten mammista. Ens viikolla pitää töissä käydä, kun jäi vähän asioita kesken, kun sijainenkin oli poissa mun vikana päivänä. Nyt on esikoinen sairaana oikein kunnolla. Mun pitää pyytää miestä tuomaa hoitopöytä + pinnis sisään, koska ens viikolla ehdin hyvinkin järjestelemään, kun pitää tuon pikkuisen potilaan takia olla kotosalla.

Chili ja Frendi rv 34+1
 
Onnea MAR-I ja Heituska! :flower::flower:

Itselle ei kummempaa kuin että sokerit meni yli, oon ihan järkyttynyt, vaikkakin aavistin sen jo sitä ruisleipää syödessäni. En tiedä miten päin vauva mahassa majailee. Joku osa painaa pahasti kohdunsuulle ja muutenkin alapäähän. Kävin akupunktiossa, jonka jälkeen ei ole ollut poikkitilassa muuten kuin tänään vähän aikaa ja hikkakin tuntuu pers*essä niin olettaisin että vois olla raivo eellä tulossa. Tuntuu että tippuu justiinsa. Luutkin lonksuu ja natisee. Kylkiluu ei tarvii kuin pienen hipaisun niin vihlasee tosi kovaa. Vaavi ei viihdy oikeastaan hetkeäkään paikallaan. Illalla lämmittelen vielä pikkuvarpaita ja ehkä ens viikollakin. Keskiviikkoaamuna on aika ulkokäännökseen, mikä kuulostaa karmealta vaihtoehdolta. Mä en halua mitään piikkejä mahaani. Eikä tätä mahaa voi edes taputtaa ilman että se sattuu.
Kaikesta päätellen kävelylenkit on tehty. 200m päiväkävelyn jälkeen aavistaisin että shoppailureissutkin voi unohtaa. Kotona pitäis järkkäillä... Ei vaan ihan jaksais.

Ainakin kasseja vois pakkailla jo. Vauvalle on, mutta esikoisellekin ja tietty itselle tarttis kanssa.

Sormet turpoo välillä tosi äkisti... Mistäköhän se johtuu???

T. Kotilohikäärme & Riehumyllääjä 36+1
 
Mulla supisteli aamupäivän tosi kipeästi ja pienelläkin välillä. Ja pitkiä supistuksia. Noh ne loppu kuin seinään kun aloin puolen päivän maissa ajatella et pitäiskö kohta lähteä sairaalaan. Sillon tuli supistuksia n. 6 minuutin välein. Nyt iltapäivän aikana tullut vaan muutama supistus.
: /

Mä olisin kyllä voinut ihan hyvin synnyttää tänään :rolleyes:

Onnea MAR-Ille!

Donnanen rv 36+6
 
shoppailureissut on todellakin tehty. Eilen olin pojan kanssa asioilla ja koko ajan pissatti ja kävely oli hiiiiidasta vaappumista. Vauva painaa tosissaan, kun vessassa ramppaan päiväsaikaan jatkuvasti. Nyt myös istuessa tuntuu "möykky" tuolla alhaalla.
Tänään sain kassillisen imetyspaitoja ja liivejä. Siltä osinkin varustelut hyvällä mallilla =)
Tympii kun väsyn pienestäkin ja veto on ihan pois. Kyllähän sitä kotihommia tekee mut sitten tuntuu että on ihan pakko ottaa unet että pääsee taas tolpilleen. Kavereiden tapaaminen ja vieraiden vastaanottaminenkin on työlästä eikä yhtään huvita. Haluttais vaan käpertyä pikku pesään ja odottaa vauvan syntymää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23347688:
Jos ne tekee ulkokäännöksen niin saa kohtua rauhottavaa piikillä. Ei ihan innosta...
Eikä saa syödä aamulla... :(

Mulla on kaksi kertaa käännetty, enkä koskaan ole mitään piikkejä saanut. Syömättömyys on ihan sen takia, että on sektiovalmiudessa, jos jotain häikkää tulee.
 
Anna79 Okei, pitääpä nyt sitten miettiä seuraavalla kaksi kertaa, että onko lähtö- vai kotiinjäämissupistuksia... Ehkä supistuksia onkin nyt sitten aiempaa enemmän muutenkin, koska tämä on kolmas. Sinullakin vasta neljäs aiheutti tällaisia "Nyt mennään" -supistuksia, jotka eivät sitten vielä johtaneetkaan synnytykseen.

Tänään on laitettu vauvan pinnasänky kuntoon. Tein parivuoteen viereen sellaisen vauvan oman nurkkauksen, jossa on imetysnojatuoli, pikkupöytä ja pinnasänky. Aika vaaleanpunaiselta kyllä näyttää, pinnasänkyä myöten... Oli ihan pakko hankkia Ikeasta se vaaleanpunainen pinnis. :ashamed:

Scala Täytyykin kysyä sulta vielä, että eikö sulla siis ole edes sellaisia vatsan kovettumisia? Missä vaiheessa sulla on yleensä alkaneet supistelut? Millä tavoin sulla on alkaneet ei-käynnistyneet synnytykset? Ihan uteliaisuuttani tiedustelen. :)

Milas Mulla on ihan sama juttu kavereitten tapaamisten kanssa. En enää jaksaisi olla sosiaalinen ennen vauvan syntymää, kun sitten taas saa kestitä vauvan synnyttyä. Miten äkkiä teille muuten ovat kaverit tulleet vauvaa katsomaan? (Siis ei lähisukulaiset, jotka yleensä hyökkäävät jo sairaalaan.) Katsoin juuri kalenterista, että kuopusta tultiin joukolla ihastelemaan kotiimme jo parin päivän päästä synnytyksestä. Sen jälkeen porukkaa lappasi meillä joka päivä parin viikon ajan. En tajua, miten olen jaksanut niin äkkiä vastaanottaa vieraita. No, silloin oli kyllä kesä ja istuimme ulkona kahvilla, minulla vauva rinnalla. Nyt on hiukan eri tilanne, kun on tämä pikkuinen kuopuskin tässä hoidettavana vauvan lisäksi. En usko, että jaksan ihan heti ketäään pyytää kylään tällä kertaa. On aivan eri tavalla väsy kuin aiemmin. Tänäänkin vetelin 3,5 tunnin päiväunet kuola poskella.

Huomenna mulla on lääkärineuvola. Kiva saada tietää, missä mennään. Olen hämmästynyt, ellei kohdunsuu ole vielä lainkaan avautunut.

Hauskaa alkavaa viikkoa!

Allie81 ja Tipu 35+6
 
Mulla on kaksi kertaa käännetty, enkä koskaan ole mitään piikkejä saanut. Syömättömyys on ihan sen takia, että on sektiovalmiudessa, jos jotain häikkää tulee.
Ei vitsit. Mä jätän kyl käännökset väliin... Jos ei kiinalaiskonsteilla käänny niin sit ei käänny. Olkoot sektio sitten edessä. Mä oon lukenut liikaa napanuorajuttuja ja istukan ahtaamia lantioita. Jos kääntyy ite niin hyvä, mitta jos ei niin ei sitten. Kaikki edellytykset on kunnossa. Helkkaristi lapsivettä ja pienikokoinen vauva. Saa päättää ite. Sillä on varmaan syy olla kääntymättä jos ei käänny, tosin voisin vaikka vannoa että taas ollaan pää suht alaspäin. Niinkuin yleensä. Ei ne sitä runnomalla saa kiinnittymään kuitenkaan eikä se ole vielä istuskellut kertaakaan. Välillä vaan kävässyt poikittain.
 
Onneksi olkoon MARI-I!

Kukahan on seuraava? Kaikki näyttää kommenttien perusteella olevan aika valmiita:) Kuten myös allekirjoittanut...

Kotilohikäärme Mulla on myös sormet ja jalat erittäin turvoksissa. Oikean käden keskisormi ja nimetön on jopa tunnottomia sormenpäistä (varmaankin joku hermo painuksissa)! Ei paljon kärsi edes seisoa, kun jalat on ihan sämpylöinä. Käytän lentosukkia ja onneksi ne edes hieman auttaa. Huomasin tämän uuden mega-turvotuksen tän viikon alussa. Pissa oli puhdas neuvolassa, joten raskausmyrkytystä ei epäillä.

Täälläkään ei paljon kotoa poistuta enää. Minusta on kuitenkin kivaa, kun ystävät on käyneet kylässä. Mihinkään en oikein itse viitsi enää lähteä, kun vaakataso on nyt paras vaihtoehto.

En ole vielä pakanut kassia itselle enkä vauvoille, mutta pitää varmaan alkaa laittelemaan valmiiksi. Tosin, jos sektiolla synnytän, niin silloinhan päivä on tiedossa (tietty voi tulla yllätyksiäkin) ja kassit voi pakata esim. edellisenä iltana.

Rv 34+1 menossa. Kulu aika, kulu!!!
 
Täällä ei ole tietoakaan että lähtiä pitäis minnekkään!! :) Kaveri viihtyy vallanmainiosti!! Perjantaina polilla paikat napakasti vielä kiinni, vauva ylhäällä ja ja... Ei kai kovin äkkiä uskois että viidettä tässä oltais tekemässä kun ei mitään merkkejä että olisi ylipäänsä uudelleen synnyttäjä.. :D :p

lysti 36+6
 

Yhteistyössä