Huhtikuun Helmet 2011 **MAALISKUUSSA**

sydänsydän täällä on vaan ne kaks ultraa, np ja rakenne. sen jälkeen ei ultrata... eli jos tuossa rakenneultrassa jonku painoarvion niillä viikoilla heittää, niin eipä siitä kauheesti kuitenkaan voi päätellä :/
 
Sydänsydän ihan sama toimitus on kyseessä. Ne seuraa sun mahan sisuksia muusta syystä mutta aina kun ultrataan, vaikkakin esim. istukan paikkaa, tehdään painoarvio. Mulla ne seuras eka istukan paikkaa, sitten vauvan kokoa (edellisen vauvan jumituksen takia ja sf-mittakin on käyrien yli) ja nyt ne seuraa kokoa sekä tarjontaa. Mutta kyllä aina vaikkakin oon käynyt kolarinkin takia ultrassa, niin aina ne tekee kokoarvion. Eli mittaa pään ja mahan (vai rinnan) ympäryksen sekä reisiluun, joista kone laskee arvion. Samalla ne kurkkaa sisäelimet ja aivot ainakin nopeasti.
 
Hiikka Mulla kun on nuo kaks viikaria tulossa, niin en aina muista, että "normaalissa" raskaudessa ei ultratakaan joka välissä ja aloin jo miettimään, että eikö ne mittaile teiltä :D

Oliko sulla Kotilohikäärme muuten huomenna lekuri sen napanuoran/ vauvan asennon vuoksi? Aiotko sektiosta alkaa puhumaan, jos näyttää "pahalta"?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sydänsydän;23405842:
Hiikka Mulla kun on nuo kaks viikaria tulossa, niin en aina muista, että "normaalissa" raskaudessa ei ultratakaan joka välissä ja aloin jo miettimään, että eikö ne mittaile teiltä :D

Oliko sulla Kotilohikäärme muuten huomenna lekuri sen napanuoran/ vauvan asennon vuoksi? Aiotko sektiosta alkaa puhumaan, jos näyttää "pahalta"?
Todellakin aion. Ollut tosi kivuliasta kohdunsuulla joten luulen et olis pää edellä tulossa mutta jos on jossakin muussa asennossa tai se napanuora on jotenkin kummasti niin saavat ottaa kyljestä ulos. Ja tiedän et Jorvissa eivät mielellään ihan vaan perätilan takia sektiota anna mutta mulla jumitti edellinenkin ja sit toi napanuora vielä ja perkele mä vaihdan sit vaikka sairaalaa. Toi lekuri ei mitään vielä päätä kun on eri sairaalakin, mutta voi varmaan edesauttaa Jorvin lekurin taivuttelussa.
 
Mullaki sf menee yläkäyrillä nyt. Toivottavasti se ei tarkoita isoa vauvaa. Sinänsä en kyllä ihmettelis, niin paljo oon suklaata ja muuta vetäny, ihan älyttömästi... Geenien puolesta ei pitäis olla iso.
Viikon päästä saadaan painoarviota. Rv 28+ painoarvio meni hieman keskikäyrän yläpuolella.

Kovin pitkiä lenkkejä ei jaksa kyllä vetää. En oo kyllä aiemminkaan ollu mikään kova lenkkeilemään. Tänään käytiin ehkä n. 2,5km pikku lenkki, aika sopiva... Joitaki supistuksia tuli välillä mut ne ei häirinny sen isommin, oli vaan ikävämpi kävellä sen hetken.
 
Alkoipa sitten tiputella lapsivettä. Muutama kipeä supistus tullut. Saapi nyt nähdä kuin kauan tässä menee. Mulla on hirveä yskä. Koitin tuolla sängyssä maata, mutta yskittää vaan. Parempi siis tulla ihan suosiolla alakertaan etten kaikkia herätä.
Kahdessa aiemmassa raskaudessa meni lapsivedet yöllä, mutta ne vaan holahti sänkyyn. Sillon kaksoset synty alle 4h vesien menon jälkeen. Poika taas synty sektiolla...

Donnanen rv 38+0
 
Heippa pitkästä pitkästä aikaa...oon lueskellu teidän juttuja mutta en ole jaksanut kirjoitella aikaisemmin.Nyt ajattelin hieman kertoa kuulumisiani...
Ensinnäkin rv tänään 36+5 ja paha raskausmyrkytys alkoi 35+1 viikolla. Olen maannut yhteensä 8päivää osastolla tuosta päivästä asti,välillä "kuolemaa" tehden,mutta yksikään lääkäri ei suostu käynnistykseen ennen rv tasan 37 saavutettua,joka on luojan kiitos nyt käsillä. En jaksaisi enää päivääkään tätä sairasta pääkipua,mahakipua/vannetta ylämahassa,näköhäiriöitä,oksentelua ja voimattomuutta. Lähdin sairaalasta viime lauantaina omasta halusta kotiin koska oireet ei helpottanu millään enkä halunnut syödä enää yhtään lääkkeitä,niitä syötettiin koko ajan voimakkaampia ja voimakkaampia. Sain lähteä koska sairaalaan on vain n.20km matkaa.
Nyt on seurattava oloa ja vauvaa koko ajan ja mahdollisesti saatan saada luvan käynnistykseen loppuviikosta. Että sellaista tänne suuntaan,voikaahan hyvin !!

Karoliina83 ja poika 36+5 <3
 
Oijoi, täällähän alkaa tapahtumaan :D

Donnanen on varmaan jo nyyttiään hakemassa :heart:

Sf mitta ei tarkoita automaattisesti isoa/pientä vauvaa. Mulla esikoisesta mitta meni keski/alakäyrän välillä ja likka painoi syntyessään 4160g. Nyt menee aikalailla samoissa...

-snowball ja tyyppi 38+2 :heart:
 
Voi että! Toivottavasti Donnanen on päässyt tositoimiin! :) Jännää miten nopeasti maaliskuu loppujen lopuksi kuluu. Vaikka tässä vaiheessa tuntuu, että laskettuun on ikuisuus ja vaivat senkuin lisääntyvät ja päivät tuntuvat pidemmiltä ja raskaammilta. Täällä tullut sellainen "kummallinen" vaiva nyt viikonlopun aikana, että häntäluuta ja koko alapäätä särkee ja vihloo ilkeästi välillä. Lauantai iltana istuminen teki kipeää tuon häntäluun takia. Välillä myös supistaa, mutta minusta nuo supistukset tuntuvat aika voimattomilta, vatsa ei kiristy hirveästi vaan lähinnä saan menkkakipujen kaltaisen jomotuksen joka kestää 30 sek. noin... Onko muilla tälläistä?

:) Mukavaa päivää kaikille!

nereida ja tyttö 36+6
 
Viimeksi muokattu:
Hiikka niin eihän tuo sf-mitta välttämättä suurta vauvaa tarkoita. Ei mun esikoinenkaan silloin kenenkään neuvolatädin käsiin suurelta tuntunut (tai ei kukaan ainakaan mitään puhunut). Oli ne mitat sitten synnärillä melkoinen yllätys. Mä menisin nyt, vaikka yksityiselle ultraan, jos eivät sitä olisi tuolta puolen tarjonneet. Muuten en edes varmaan uskalla ponnistaa. :O

Donnaselle onnea matkaan!! Samoin tsempit Karoliinalle!
 
Kotona vielä kökin. Vettä lorahtelee, mutta ei juurikaan supistele. Kyllä mä aattelin lähtee kohta aikakin käymään Hyvinkäällä et tarkistavat tilanteen. Oli kuitenkin jo illalla kun alko valuttaa ja yheltä yöllä sitten enemmän...
Tosi mälsää, luulin kyllä et olis syntyny jo tähän mennessä :/
 
Karoliinalle pidän peukkuja että käynnistävät pian!

Donnanen varmaan hyvä käydä näyttäytymässä. Ehkä alkavat laittamaan supistuksia käynnistävää lääkettä piakkoin :) Eiköhän sinulla ole kohta nyytti sylissä! Onnea matkaan!! <3
 
jännää taas seurailla että kuka on lähtökuopissa :) onnea matkaan, eiköhän nytt jo kohta synny seuraava ;)

Täällä vähä haikee mieliala, ei ole vauvan liikkeitä tuntunut koko aamupäivän aikana :( ja ylensä se on aina hereillä ja riehuu siinä yhdeksän aikaan.... kehitän varmaan taas mielessäni höyhenestä kanan, mutt ku on niin vaikeeta olla huolestumatta :( no, ei auta ku päivän mittaan seurailla tilanetta...
Varmaan hormoonit kans tekee osansa, musta tuntuu et mieliala on heitellyt ihan hurjasti nytt viimesellä kolmas osalla. Jotkut illat on niin itkuherkkä että huh huh...


mamsen + "pikkuinen" rv 34+6
 
Maanantai huomenet kaikille mahakkaille!!:heart:

Ensiksi noista vieraista... Ensimmäisen parin kotona olo päivän aikana toivon että vierailee vain isovanhemmat ja vanhemmat, sekä miehen sisarukset. Sen jälkeen meillä kyllä saa käydä, kunhan ilmoittaa ensin tulostaan.:D Haluan ensin tuon perheen esikoisen totuttaa vauvaan rauhassa. Kovasti hän jo vauvaa odottaakin, kaikki päivän tapahtumat kertoo mahalle ja pussailee ja paijaa mahaa.:heart: Toivotaan että into säilyy myös vauvan synnyttyä.

Täälläkään ei mihinkään koko arvioon pääse automaattisesti vaan sinne sitten laitetaan jos on aihetta. Mähän kävin ekassa rv 32+2 koska sf-mitta oli tuolloin ihan tajuton ja seuraavaan meen 38+2 viikoilla. Saas nähä minkä kokoista vauvaa povaavat. Itse en usko että on mikään hirmu suuri, mutta ihana päästä kuitenki kurkkaamaan että kaikki on masukkaalla hyvin.

Omanapa: Olo on iltaisin jo ihan hirveä!!! Tuntuu ettei liikkeelle pääse ollenkaan ja että joka paikka on täynnä vauvaa... Päivätkään ei niitä helpoimpia ole, mutta helpompia kuitenki ku noi illat. Uutena ikävänä oireena on ajoittainen pahoinvointi...:kieh: Mä niin inhoan pahaa-oloa ja kun se paha-olo iskee tuntuu että on kamala nälkä mutta mitään ei saata syödä ja siitä olosta ei meinaa päästä millään eroon... Tämä olotila on tälläkin hetkellä päällä.:( Supistelee täälläkin ihan päivittäin mutta ei tällasilla vielä laitokselle päästä, tosin ei ihan vielä tarviskaan vaikka mieli jo halajais että sais nyytin syliin. Sukkapuikkokivut on välillä jotain ihan kamalia, tuntuu että ne vetää jalat alta... Ja turvotus, sekin on tiensä tänne löytänyt. Noista öistä vielä, mulla on kans yöt tosi levottomia, jalat on kipeet ja hikoilu on jotain ihan käsittämätöntä, tuntuu välillä niinku saunan lauteilla yrittäis nukkua vaikka makaakin omassa sängyssä.:LOL: Ja voi kuinka mä kaipaankaan kävelylenkkejä, mä oon ne joutunu hylkäämään jo joulukuussa. Ootan niin kovin sitä että pääsen sitten vauvan ja esikoisen kanssa kävelylle, tuntuu että siitä on ikuisuus kun on viimeksi kunnon kävelyllä käynyt. Nauttikaa siis te jotka pystytte etes pieniä lenkkejä tekemään!!

Ruetaan tosiaan elämään aikoja kun vauvoja alkaa pikkuhiljaa putkahdella enempiki!!:heart: Ihana odotella uutisia.=)

Keskiviikkona olis taas neuvola. Viimeksi olin hiukan kuiva ja aliravittu ja olen nyt sit koittanu muistaa juoda paljon ja syöny enemmän, toivottavasti tilanne on korjaantunut.

Mutta nyt on lähdettävä kotihommiin!!

liinukka83 ja Onni 35+6
 
Tuli vielä mieleen että oottaako kukaan muu sitä että saa "oman itsensä" takasi? Mä jo odotan sitä että saan luopua tästä vatsasta ja palata pikkuhiljaa omiin mittoihin ja ns "normaaliin" elämään. Ikävä on kaikkea normaalia toimintaa ja olotilaa!! Ja sitten näistä tämmösistä ajatuksista tulee tietty huono omatunto...:D
 
Tervetuloa uusille! Tsemppiä Donnanen!

Menipä taas viime yö täysin harakoille. Minä joka en yleensä näe unia, olen viime yöt nähnyt painajaisia (onneksi ei vauva-asioista). Sitten kyljet kramppaa niin, että tekis mieli huutaa tuskasta. Kääntyessä kylkien lihakset sattuu. Pissalla saa juosta koko ajan. Very kivaa. Tänään heräsin, kun muut lähti, mutta sitten menin vielä tunniksi sohvalle nukkumaan. Meikä ei yleensä koskaan nuku päiväunia, mutta nyt on ollut pakko opetella, kun ei tule yöllä nukuttua.

Tuteista ja tuttipulloista vielä. Jorvissa silloin muinoin oikein tuputettiin pulloa heti, kun imetys ihan pikkuisenkin takkusi. Tutin käytöstä peräti kysyttiin. Ipanalle sitä tarjottiin, mutta sylkäisi sen pois lukemattomia kertoja. Myöhemmin paljastui, että mein esikoinen oli allerginen sille muoville niissä tuteissa (onneksi ei enää oireita muovista). Tällä kertaa olen ajatellut yrittää selvitä ilman tutteja kokonaan. Olen mä niitä pari ostanut. Eihän sitä tiedä, jos tämä pieni on tuttiasiassa ihan erilainen kuin esikoinen.

Masukaveri poraa päällään oikein kunnolla. En millään malttais odottaa ens viikkoon lääkäriin. Enkä kyllä muutenkaan malttais enää ootella.

Chilipapu rv 35+2
 
niinhän se on, ettei sf-mitta kerro välttämättä lapsen koosta, mutta sitä vaan jotenkin vertailee aina edellisiin raskauksiin. tää on kuitenkin kolmas ja kaksi aikasempaa on molemmat mennyt alakäyrillä (esikoinen alle 3 kiloa, tyttö hieman yli), niin sen takia itseä on mietityttänyt tulevan vauvan koko, kun nyt mennään ihan yläkäyrillä.

samoin nuo liikkeiden tuntemiset, edellisessä raskaudessa tyttö hyöri ja pyöri ja potkut sattui, tämä vaava on niin tuolla masussa, että liikkeet tuntee, mutta ne ei satu mihinkään :D

kaikki raskaudethan tietenkin on erilaisia, mutta joskus sitä on niiiin vaikea muistaa, varsinkin jos jostain asiasta erehtyy huolehtimaan :D

ja täällä on yksi, joka niiiiin kovasti odottaa, et sais itsensä takaisin :D haluisin niin kovin lähteä kävelyille (ilman vaivoja) tms. haluis jo pystyy toimii kunnolla, mitäänhän lattialtakaan en suunnilleen enää pysty nostamaan :D
 
Kotilohikäärme Toivottavasti saat haluamasi. Itse oon ollu aika ehdottomana nyt loppuajat ja ei sieltä oo ku pientä taivuttelua tullu.

Donnanen Sulla näytää lähtö olevan lähellä. Tsemppiä! Sanoit, että sulla on kaksoset syntyny aiemmin. Mulla on kans tulossa kaksoset ja ne on ensimmäiset lapset meille. Jos saan udella, niin synnytitkö sektiolla vai luomusti ja olisin iloinen, jos kertoisit hieman heidän synnytyksestä. Esim. minkä kokoisia olivat, olivatko molemmat oikeinpäin, millä viikolla? Olis todella kiva kuulla mahdollisimman paljon. Itse olen ajatellut pyytää sektiota, sillä B on poikittain ja on alkanut hirvittämään.

liinukka83 Täällä odotetaan kovasti, että saan itseni takaisin! Onneksi ei ole enää ihan hirveesti jäljellä.

Karoliina83 Pitää vielä laittaa tsempit! Kuulostaa kamalalta tuo tilanne. Toivottavasti käynnistävät pian!
 
Donnanen Paljon onnea matkaan, pian hän varmasti syntyy!

Täällä toistaiseksi yhtenä kappaleena, onneksi! Ei sen 35 viikon jälkeen ole sitten ollut mitään vakavampaa synnytykseen viittaavaa oiretta. Olen saanut levättyä ja kerättyä voimia tulevaan. Vaikka normaalit loppuraskaudet vaivat rasittavat (siis vihlonnat, säryt, pissahädät jne.), niin tuntuu, etten ole ihan vielä valmis synnyttämään. Ensi viikolla tilanne saattaa jo olla eri. Pidän edelleen tuota 38. raskausviikkoa - eli ensi viikkoa - todennäköisenä synnytysviikkona.

Sydänsydän Hienoa, että olet päässyt näin pitkälle kaksosraskauden kanssa! Varmasti hyvän kokoisia vauvoja ovat. :)

Mamsen Minunkin vauvani liikkuu tosi vähän enää. Alkaa varmasti olla ahdasta. Hyvä kuitenkin, jos pääset kontrolliin!

Liinukka Kyllä vain, minäkin haluan oman vartaloni takaisin mahdollisimman pian!! Tosin se on vielä pitkän matkan päässä... Mulla on imetyksen aikana ollut möhköfanttiolo isoine tisseineni, kun normaalisti olen pienirintainen. Sitten kun imetys päättyy, voin taas alkaa treenata kunnolla, mm. käydä juoksulenkeillä. Niitä odotellessa!

Eipä tässä muuta, positiivisella mielellä mennään eteenpäin, koska tänään vauva on teoriassa täysaikainen. :)

Allie81 & Tipu 37+0
 

Yhteistyössä