Huhtikuun Helmet 2011 **MAALISKUUSSA**

Ja tosiaan noi supistukset kyllä erotti harkkasupistuksista. Mä jännäsin et erotanki niitä etes kun mun supistukset mitä tiiän oli käynnistyksen tuottamia ja näin ollen ihan hirveitä heti ekasta supistuksesta. Käyrillä supistuksen voimakkuus oli parhaillaan 70% ja ihan napakoita ne oli.
 
Liinukka eiköhän se pikkuinen sieltä kohta tule kun ehti kuitenkin noinkin paljon tapahtua! :)

Täällä supisteli eilen illalla ihan kunnolla ja kipeästi. Alko tulla jo hätä että onko tässä lähtö edessä, ei onneksi ollut! Piti ihan alkaa pakkailemaan sairaalakassia ja iski kyllä sellainen olo että hei tässähän lähdetään ihan just! En ole siis ajatellutkaan että vauva tulee ennenkun ollaan kunnolla kotiuduttu :D No pitää vissiinkin vaan uskoa että viikkoja alkaa olemaan jo tarpeeksi kasassa ja laittaa sairaalakassi oven viereen valmiiksi!

Eilen oli se valokuvaus ja voi että tuli ihania kuvia! Pitää laittaa joku raskauskuva kun parin vkon päästä kuvat saadaan! Oli kyllä ripeä ja osaava kuvaaja ja saatiin kauheana variaatioita niin pikkuneidistä ja perheestä kuin raskausmasustakin! En malta odottaa että näen kuvat kunnolla!!! Jaksoin neiti-F heinosti kuvaukset ja odotella kun äitiä ja isää kuvataan vaikka toisella olikin edellisenä iltana noussut kuume. Toinen on vaan niin ihana ja hieno :heart::heart:

Nyt aamupalaa masuun!

Pikkis ja Salamatkustaja 38+4
 
Liinukka83 voi jukra, kohta teillä on vauva sylissä =)
Pikkis tosi ihana idea tuo valokuvaus. Saat ihan näyttämiskelpoisia kuvia raskausajalta. Mulla on vaan pari kuvaa masusta, naamaa ei edes näy :whistle: Meillä kun minä olen ainut joka ottaa valokuvia niin ite en sitten ole missään kuvassa. Masukuvatkin olen itselaukaisimella ottanut.
Tää mun energiapiikki ei ota laantuakseen. Olen jo seitsemästä asti touhunnut ja siivoillut. Vielä leivon kun on vieraita tulossa. Jännä että virtaa riittää vaikka yö oli yhtä tuskaa. Mutta hyvä ettei ainakaan näin aamupäivästä väsytä.
 
Hui liinukka! Sulla on todellakin nyt kokemusta noista suppareista! Eipä taida mennä enää kauan, kun on vauva maailmassa.

Pikkis onko sulla ollut jo kauan noita kipeitäkin supistuksia? Siellähän on hienosti jo viikkoja kasassa, vaikka jo syntyisikin. =)

Mulla loppui se supistelu myös, kuin seinään eilen illalla. Yö meni suht rauhallisesti eli ihan turhaan panikoin. Nyt pelottaa sekin, että osaako sitä ollenkaan lähteä silloinkaan kun jo pitäisi. Esikoisesta osasi, kun ei muuten supistellut, kuin vasta sitten, kun oli aika. Ne oli heti kunnon kivuliaita suppareita, eikä mitään tälläisiä "arvaa onko tosi kyseessä vai ei"-suppareita, kuten nyt.
 
Täällä saa taas arpoa miten päin tuo vauva tuolla majailee... Neuvolatädin arvauksen haluisin ennen kuin taas rynnin äitipolille. Neuvolatätiä kun ei vaan saa kiinni. Täällä se on nimittäin usein kipeenä ja toisen puolen kouluterkkarina. Jos se täältä valtamerialtaasta edes erottaa mitään lasta. Mä luulen että pää on mun kylkiluun alla. Ei sitten muuta kuin lisää neuloja varpaisiin...
Sokereita ei onneks tarvii mitata kuin kaks kertaa viikossa. Toisena paastoarvo ja toisena ennen ruokaa arvot. Miks ennen ruokaa? Mä ymmärtäisin että ruoan jälkeen olis jotain ideaa...

Huhhuh! yleensä nuo lapset on kai jo viitisen viikkoa olleet jokseenkin samassa asennossa :(

Kotihirviö & lohikäärmeenpoikanen 37+4
 
kotilohikäärme eikäääh, joko hän taas pyörähtänyt pois raivotarjonnasta??
katselin just kahen aikasemman muksun ja tän tulevan neuvolakortteja, kaikki kolme on ollut jo viikoilta 20 + jotain raivotarjonnassa... tää nykynenkin jo kolmisen kuukautta :O ja on tosi rauhallinenkin, edellisiin verrattuna, siks noi liikkeet ain välil mietityttää, mut nyt onneks hillunut hieman enempi.

Milas kade sun energioista :D mulla ois hirveesti kaikki kodin järkkäisty tehtävänä, ja mä en vaan jaksa, ku toi syke hakkaa levossakin yli sataa :( vähän jos jotain tekee, ni heti alkaa puuskuttaa, eikä syke meinaa laskea millään...

Pikkis tosi hienoo että kuvat onnistu =)=)

Liinukka83 kuinkakohan pitkään menee, että saat vaavin maailmaan? =)

täällä POKS rv 36 tänään :heart: ei supistele, mahaa nippailee välillä, mutta ei tietookaan mistään muusta.

ihanaa päivää kaikille =)
 
Juu no rt:ssa tää ei ainakaan ole. Mun edellinenkin oli just samanlainen. Ja karkas lavuaaristakin kesken pyllynpesun jo alle pari viikkoisena. Vaikea pidellä ettei putoa kun semmonen pikku ryökäle kipittää karkuun. Nyt joutuu kamppaamaan viis kertaa että kahden ihmisen voimin saadaan vaippa 1,5-veelle päälle :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23423611:
Juu no rt:ssa tää ei ainakaan ole. Mun edellinenkin oli just samanlainen. Ja karkas lavuaaristakin kesken pyllynpesun jo alle pari viikkoisena. Vaikea pidellä ettei putoa kun semmonen pikku ryökäle kipittää karkuun. Nyt joutuu kamppaamaan viis kertaa että kahden ihmisen voimin saadaan vaippa 1,5-veelle päälle :LOL:
:D:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja [B:
Kotilohikäärme[/B];23423432]
Sokereita ei onneks tarvii mitata kuin kaks kertaa viikossa. Toisena paastoarvo ja toisena ennen ruokaa arvot. Miks ennen ruokaa? Mä ymmärtäisin että ruoan jälkeen olis jotain ideaa...
Minäkin mittailen noita sokereita. Aluksi piti mitata jokatoinen päivä; aamulla ennen aamupalaa eli paastoarvo ja tunti aamupalan jälkeen sekä aina ennen ateriaa ja tunti aterian jälkeen.

nyt mittaan 2 krt/viikko, ennen ja jälkeen aterioiden. Siis kahtena päivänä viikossa päivän kaikki ateriat...

Saitko nla:sta ohjevihkosta ja ruokaohjeita??
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumisia RV 38+4:
Paino +600g/vko (alusta tullut 17,4kg :whistle: ) turvotus ++, RR 136/87 (nousussa on, viikko sitten 124/78), pissa puhdas, Hemppa 132, (raudan syöntiä saa vähentää) ja hauskinta kaikista oli sf-mitta. Se oli nyt 38cm (mitattiin oikein kahteen kertaan) viikko sitten oli 33cm, joten viikossa kasvanut 5cm :O Että morjens!
 
Minäkin mittailen noita sokereita. Aluksi piti mitata jokatoinen päivä; aamulla ennen aamupalaa eli paastoarvo ja tunti aamupalan jälkeen sekä aina ennen ateriaa ja tunti aterian jälkeen.

nyt mittaan 2 krt/viikko, ennen ja jälkeen aterioiden. Siis kahtena päivänä viikossa päivän kaikki ateriat...

Saitko nla:sta ohjevihkosta ja ruokaohjeita??
Joo sain siis äitipolin diabeteskätilön ja lääkärin ohjeet että eka neljä päivää paastorvoja ja sit kaks päivää ennen ja jälkeen aterioiden. Nyt kun niistä ei mitään vikaa löytynyt moneen viikkoon niin kysyin että onks mun pakko rei'ittää sormiani koko ajan. Kun se napin painaminen alkaa muodostua aika hankalaksi neulakammoiselle kun vielä moneen kertaan joudun pistämään että saan verta yhtään. Niinpä ohje oli mitata yks päivä paastoarvo ja toisena ennen aterioita. Ei siis jälkeen. Mutta miksi ei? Kerran mulla on ollu ennen ateriaa korkea (5,6) kun maistelin ruokaa laittaessani ja kerran jälkeen (7,9) kun olin syönyt ruisleipää. Muuten aina alle 5 ja jälkeenkin alle 6. En vaan ymmärrä tota logiikkaa...


Kävin muuten neuvolassa vetämässä tarjontatriviaa tädeille. Lopputulos oli että 80% tarkkuudella ainakin sillä hetkellä oli rt:ssa :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumisia RV 38+4:
Paino +600g/vko (alusta tullut 17,4kg :whistle: ) turvotus ++, RR 136/87 (nousussa on, viikko sitten 124/78), pissa puhdas, Hemppa 132, (raudan syöntiä saa vähentää) ja hauskinta kaikista oli sf-mitta. Se oli nyt 38cm (mitattiin oikein kahteen kertaan) viikko sitten oli 33cm, joten viikossa kasvanut 5cm :O Että morjens!
huih, sehän on kasvanu melkosesti... mä kans ootan innolla ens maanantaita jolloin on neuvola, just ton mitan takia :D annettiin kuitenkin rv 35+4 painoarvioks 2900g joka on sama kuin esikoisella oli syntyessä rv 39+2 :D ja sf tosiaan yläkäyrällä, toivon vaan ettei ala huitelee yli.

mulla on nyt olla pahoinvointia, päänsärkyä, verenpaineet nousussa ja yhtäkkiä tullu turvotus. kuhan ei vaan tulis raskausmyrkytystä, nää ihan samat oireet oli kans esikoisesta n. kuukauden, ja sit ku pissa ei ollu enää puhas ni äippäpolille ja käynnistys...

Hiikka ja tyttönen rv 36
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23427280:
:D Sitä vettä on niin helvetisti ettei tunnustelemalla voi ihan varma olla ja istukka on edessä niin sieltä mun pulssin alta on vaikee saada vauvan pulssia kuuluviin. Se pikku doppleri kuulosti siltä että alienit on siepannu sen avaruuteen :LOL:
Jos ei maanantaina tuu varmaa arvausta niin sit taas ultraan...
:D :D mielenkiintoista, huih!!
 
:D :D mielenkiintoista, huih!!
Viime raskaudessa kaks synnytyskätilöä harrasti tota kun jouduin osastolle myrkytysoireiden takia ja niillä ei ollut mitään äksöniä niin alkoivat kilpaa arvailemaan et miten päin esikoinen oli. Puol tuntia ne mietti ja kokeili ja kuunteli sillä torvella ja kinasteli ja tuli kuitenkin sitten lopputulokseen että todennäköisesti se on perätilassa. Silloin oli istukkakin takana kyllä. Et ei se ihan helppoo oo :D

ps. AFI 28!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23427549:
Viime raskaudessa kaks synnytyskätilöä harrasti tota kun jouduin osastolle myrkytysoireiden takia ja niillä ei ollut mitään äksöniä niin alkoivat kilpaa arvailemaan et miten päin esikoinen oli. Puol tuntia ne mietti ja kokeili ja kuunteli sillä torvella ja kinasteli ja tuli kuitenkin sitten lopputulokseen että todennäköisesti se on perätilassa. Silloin oli istukkakin takana kyllä. Et ei se ihan helppoo oo :D

ps. AFI 28!
haha, kaikenlaista :D ja ei se sit vissiin helppoo oo :D

mulla on tää ollu tosiaan joulukuun lopusta asti pää alaspäin ja selkä oikeella puolella. nyt alkanu pikkasen "kääntyy" et selkä saattaa olla vasemmalla :D ja on niiiiiin rauhallinen, ja sit vissiin sellases asennos ollu et ku potki ni ei kunnol tuntunu. ja sit tosiaan istukka etuseinämäs...

nyt vasta alkanu liikkeet tuntuu kunnolla vatsan päältäkin =)
 
mulla on tää ollu tosiaan joulukuun lopusta asti pää alaspäin ja selkä oikeella puolella. nyt alkanu pikkasen "kääntyy" et selkä saattaa olla vasemmalla :D ja on niiiiiin rauhallinen, ja sit vissiin sellases asennos ollu et ku potki ni ei kunnol tuntunu. ja sit tosiaan istukka etuseinämäs...

nyt vasta alkanu liikkeet tuntuu kunnolla vatsan päältäkin =)
Kuulostaa mun korvaan tosi oudolta :D
Mulla on yks kylkiluu todennäköisesti murtunut ja liikkeet on näkynyt päältä jo iät ja ajat. Joko maha vinksahtaa ihan kieroksi (venyttelee) tai sit semmonen 5cm painauma vetää ympyrää eestaas (muljuttaa jalkaa) ja se sattuu. Viime raskaudessa ihan sama.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23427811:
Kuulostaa mun korvaan tosi oudolta :D
Mulla on yks kylkiluu todennäköisesti murtunut ja liikkeet on näkynyt päältä jo iät ja ajat. Joko maha vinksahtaa ihan kieroksi (venyttelee) tai sit semmonen 5cm painauma vetää ympyrää eestaas (muljuttaa jalkaa) ja se sattuu. Viime raskaudessa ihan sama.
:O :O

kyllä tää mustaki hiukka outoo on, edellinen tosiaan oli neuvolakortin mukaan "rt, pt, poikitt., rt, poikitt., rt....." ja muistan sen ko masu siirty puolelta toiselle ja potkut sattu. oon vähän ehkä huolehtinutkin, mutta onneks kaikki on hyvin =)
 
Viiva Rv 32+6 olin synnärillä yön kun supisteli 3 min välein kipeästi. Sen jälkeen supistellut sillain että tuntuu että vähän supistaa mutta pystyy tekemään samalla. Eilen illalla taas tuntui ihan kunnolla ja kun makoilin sohvalla niin sain keskittyä hengittelemiseen ettei sattunut. Menin sitten suihkuun ja siihen ne lopahti. Hassua että esikosta kun kipeät supistukset alkoi niin silloin synnytettiin ja nyt tällain ripotellen supistelee. Muilla näin toisen tai kolmannen kanssa?

Kotilohikäärme sullahan on villejä pikkuisia, toivottavasti vauva nyt oikeasti on rt ja pysyy!!! Mullakin muuten tollain muljuu jalka kokoajan sellanen iso patti menee ees taas oikean kyljen alla. Luojan kiitos mulla vauvat tipahtaa jotenkin tuonne sisälle, olis muuten pirun kipeät kylkiluut muussa tapauksessa!!! :D

Milas joo meilläkin ihan jäänyt tuo kuvailu. Hyvä kun on kuva lähtötilanteesta ja puolesta välistä ja nyt. Viime raskaudesta on hirveänä yhteiskuvaa ja masua sieltä ja täältä mutta nyt on ihan unohtunut tämän kaiken keskellä. Olen enemmän kun tyytyväinen että mentiin niin saa jotain muistoja masusta :heart:
 
Tää harvapää taas päivittelee eilisiä neuvolakuulumisia! :D

Rv 34+4 (31+5)
Paino +105g/vko (-88g/vko)
Turvotus + (+)
RR 122/80 (130/92)
Pissa puhdas, jälleen
Hb ei mitattu (133)
Rt (Rt)
Syke hyvä, ei kertonut lukemia ja liikkeet ++

Seuraava nlakäynti varattiin rv 36+ ja se on ihan tavallinen terkkari käynti, vaikka yleensä näillä viikoilla käydään nlalääkärillä. Minä kumminkin oon rampannut sielä äitipolilla niin usein, että nlalääkärille ei oo tarvetta.

Mitäs sitten? Eilen oli touhupäivä, jaksoin käydä kaupungilla hakemassa vauvalle vauvamuisto kirjan ja sen jälkeen hain miehen syömään ravintolaan. Juhlittiin siinä tänään alkanutta äippälomaa! Ei vaan tuo maha vedä entisiä annoksia, niin siinä sitten puhkuttiin, kun piti ahtaa maha täyteen! :D

Tarjonnasta on ollut puhetta, täälä ollaan oltu jo pitkään rt:ssä. Ekan kerran on tarjonta mulla merkitty vasta 29+6, mutta sitä ennen on ollut jo useamman viikon rt:ssä.. Viimeisen kerran taisi olla poikittain rv 24.. Typy majailee vielä melko ylhäällä, pää tuntui häpyluun yläpuolella, ja siltä se tuntuukin! Pylly on tuossa ihan ylhäällä ja kyllä ahdistaa välillä! Tämä on kans aika hiljainen tapaus, hellästi venyttelee jalkojaan vasemman rinnan alle ja joskus taitaa kädet heilua tuola alhaalla.. Mitän suuria voltteja ei oo vedellyt missään vaiheessa, tai edes potkinut kylkiluita..

Masukuvistakin oli ollut vähän puhetta.. Minä en oo ottanut ainuttakaan kuvaa tästä mahasta.. Johtuu kyllä suurelta osin siitä, että maha alkoi näkyä vasta tammikuussa kunnolla, kun sitä oli jo ennestään.. Pitää kyllä laittaa tuo mies kuvaamaan, että jää edes joku muisto maha-ajasta..

Nyt katkee taas ajatus.... Iltapala jäätelöt siis hakemaan ja tutimaan! :D

-Minki ja Rinsessa 34+5-
 
P-i-k-k-i-s mulla on kolmatta ja neljättä odottaessa ja nyt siis myös tässä kuudennessa lähtenyt synnytykset niin sanotusti käyntiin, mut sit ollutkin vääriä hälytyksiä, kun säännölliset supistukset loppuukin kesken... Sen takia en varmaan oo aina meinannukkaan ehtiä synnytyssaliin kun sit on ollut lopulta tosi kyseessä, kun ei voi olla varma, että loppuuks tää taas kesken. Tästä syystä mulle on kehittynyt synnytys pelko... Eilen oltiinkin siellä äitipolilla ja käynnistys sovittiin kahen viikon päähän. Eli tasan kahen viikon päästä klo 8 mulle on varattu synnytyksen käynnistys ja päästään suoraan synnytyssaliin... Nyt onkin vaan homma saada pidettyä vauveli siihen asti masussa;). Muuten ollaan taas lähtöpisteessä, eli jos lähtee kunnolla käyntiin nyt kahen viikon sisään, niin pitäs osata ajottaa toi lähteminen(lasten hoitoon saaminenkin vie oman aikansa...

Vauvan koko vastas onneks viikkoja eli mun jättimaha johtuu ilmeisesti vaan siitä, että kohtu ei oo kudoksiltaan enää niin timmi useampien raskauksien takia. Vauvan painoarvio oli 3190g ja siis kaks viikkoo saa viä kasvaa, eli n.3600g syntymäpaino. Tosin jos ultran heitto on just sen 400g väärään suuntaan niin semmonen neli kilonen olis tulossa:LOL:. No on tästä lantiosta yks 4660g saatu puserrettua ulos, eli ei hätää... Eilinen lääkäri sanokin, että mulla on ihan järkyttävä lantio, ja se oli kai olevinaan kohteliaisuus:D

Jaksamista näille loppu viikoille=)!

anna79 ja PikkuKuu 37+2:heart:
 
Täälläkin ollaan vielä maha pystyssä. Kauheasti tekis mieli jo synnyttään mutta ei nuo supistukset vain jatku pitkään. Vaikka muuten olo on tosi kipeä ja väsyny ja yöt hankalia niin ei se näköjään mitään meinaa.
Sauna on pesty, sitäki säästin viimetinkaan mutta eipä auttanu :kieh:

Se on muuten kumma että päivällä jaksaa ja haluaakin touhuta kovasti, muka tekemättömiä töitä, jotka on muutenki jo oottaneet monta vuotta. Sitten illala ollaan aivan puhki mutta kuitenki hyvä mieli kun sai jotain tehtyä, taitaa kuulua tähän loppuraskauteen tuo pesän kunnostus :)

Onneksi kaikki vauvaa koskevat valmistelut on tehty, nyt vain ootellaan :)

ElliLei poksuu 37+0
 
Itku pitkästä...odotuksesta?

Mulla oli viimeinen lääkärineuvola tänään. Tai no, voiko sitä viimeiseksi sanoa, kun ei täällä etelässä pääse lääkärille kuin 2 kertaa koko raskaudessa. Odotin sitä kuin kuuta nousevaa, sillä ajattelin että siellä saa sitten tietää itselle tärkeitä tietoja koskien synnytystä, joka väistämättä on edessä kuukauden sisällä. Ja se on melko lyhyt aika se.

Mutta niimpä niin. Koska resurssit ovat vähäiset ja palvelun taso mitä sattuu, niin pettymyshän tästäkin seurasi. Aikaa ei ollut synnytystapa-arvion tekoon edes käsikopelolla, puhumattakaan oikeasti arviosta ultraäänellä. Lääkäri ei edes vilkaissut lantiota tai sen sisämittoja (jotka mun käsittääkseni pystyy tutkimaan nimenomaan emättimen kautta eikä se vaadi mitään kalliita laitteita.) Hän teki vain normaalin sisätutkimuksen ja siinä oli koko hemmetin proseduuri. Ei mitään arviota siitä, minkä kokoinen vauva on tai mahtuuko lantiostani puristautumaan ulos yhtään mikään. Ja olen sentään ensisynnyttäjä!

Yritin kysellä eikö olisi mahdollista tehdä tarkempia tutkimuksia, mutta ei. Kyllä se synnytyksessä sitten selviää, että mahtuuko tulemaan vai ei. Ja kun mahani sf-mitta on kerta normaali, ei ole syytä epäillä sokerivauvaa. Just. Ihan kuin se ois ainoa määrittävä tekijä siinä, mahtuuko lapsi syntymään meikäläisen lantiosta!

Lähdin vastaanotolta itkien. Ensimmäistä kertaa on sellainen olo, että minut on jätetty jotenkin heitteille. Tuntuu, etten saa edes sitä peruspalvelua, minkä luulisi kuuluvan edes ensisynnyttäjille, ja mielellään ihan kaikille odottajille. Olen aina luullut, että Suomessa pidetään odottajista tosi hyvää huolta. Nyt ei tunnu siltä. Itkettää ja ahdistaa vaan.

Tää on viimeinen kerta kun menen kunnalliseen sairaanhoitoon odottajana. Päätettiin miehen kanssa, että jatkossa haetaan palvelut yksityiseltä, maksoi mitä maksoi. Ja nyt varataan ensi viikolle aika yksityiselle lääkärille ultraääneen, että saadaan edes joku arvio lapsen koosta ja mun tilastani.

Nyt yritän rauhoittua ja lopettaa itkemisen. Samassa nimittäin masensi se tosiasia, että paikat eivät olleet auenneet yhtään lisää siitä, missä mentiin viikolla 27. (Jolloin kuitenkin uhkailtiin ennenaikaisella synnytyksellä...) Eli siis ulkosuu on sormelle auki, mutta muuten kohdunsuu on vielä kiinteä ja kiinni. Suoraan sanoen, masentaa sekin. Positiivista oli se, että lapsi on jo laskeutunut. Mutta muuuten... Kaikki tässä raskaudessa on ollut niin rankkaa, että jokainen päivä on tällä hetkellä tuskaa. Mistään en voi nauttia, mitään en voi tehdä.

Anteeksi naiset tämä masentava tilitys ja valitus. Mutta kun on juuri nyt niin kurja ja pettynyt olo.

Santtu ja katkarapupoika 36+3
 

Yhteistyössä