Huhtikuun Helmet 2011 **MAALISKUUSSA**

Milas, muutto tosiaan ens viikolla.
Pesänrakennuksesta ootta vähän ite kukanenki innostuneet :D. Mulla täällä se tilanne, että kämppä on ku kaatopaikka, laatikoita ja jätesäkkejä jokapuolella. Tosi viheliäistä hommaa kun enää ei tuo pakkaaminen ja siivoaminen edes onnistu kovin hyvin. Meillä sattu niin ihanasti, että asukas, joka ennen asui siinä mihin ollaan muuttamassa, on muuttanut jo kaks viikkoa sitten uuteen ja tehnyt jo loppusiivouksenki meijän tällähetkellä siis ihan tyhjillään olevaan asuntoon. Noh, avaimet hän aikoo kiinteistöhuoltoon viedä VASTA 31.3, "koska on maksanut koko kuulta vuokran".
Ihanaa.. Meillä tämän takia aikaa muuttaa vain torstai-iltana neljästä eteenpäin, kun nykyinen asuntokin pitää perjantaiaamuna jo luovuttaa seuraavalle.
Ei oo itkut kaukana..:headwall: ... niin ja asia erikseen vielä, että missä sitä ite oon silloin.

Onko muilla huonoa oloa? Mulla ihmeen usein nykyään maha tosi kipeä, kuin mahataudissa olis. Supistuksia vieläkin peräänkuulutetaan!! Lähettäkää niitä mulle, please! :) Vauva vain kairaa ja kairaa ja tuntuu, että se on niin tulossa jo, että tulee kohta pois ilman niitä supistuksiakin.
 
mamsen, minulla ainakin on tuota esimaitoa tullut ihan kiitettävästi, mutta käsittääkseni sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten maitoa lähtee tulemaan synnytyksen jälkeen.

Täällä ei ole mitään pesänrakennus viettiä tai muuta. Vauvan vaatteet ja lakanat on siististi laitettu laatikoihin, mutta esim. häkkisänkyä ei vielä ole edes hankittu. Ajattelin ehkä vuokrata vauvalle ensisängyn jonka toimitus on nopea. Minulla on niin pieni makuuhuone ( noin 7 neliöinen), että olisi kiva jos heti aluksi ei tarvis häkkisänkyä laittaa tilaa viemään. Se ensisänky on kätevän pieni ja pyörät alla, että saan liikuteltua kätevästi ja mahtuu tarvittaessa vaikka ihan mun viereen =)

Onpas muuten ihanan rento olo saunan ja pizzan jälkeen :p Pitää kyllä nykyisin varovasti syödä kun maha täyttyy niin nopeasti ja käy helposti koskemaan. Nyt vaan joku hyvä ohjelma pyörimään ja sohvalle köllöttelemään :cool:

syyslaulu ja örvelö 35+
 
Päivän asento on todennäköisesti rt! Wohoo! En kyllä ole ihan satavarma kun kunnon potkua ei ole tänään kuulunut, sitäpaitsi kädetkin on vahvat tai sitten jalkoja on joka puolella. Ruoan menekistä päätellenkin majailee pää alaspäin. Jos on perätilassa, ei ruokaa oikein mahdu vatsalaukkuun kun siellä on pää.

Valkkarista Välillä tulee mietittyä että pissaako allensa vai onko iskenyt vaikka korkea vedenmeno, mutta vähäistä valkovuotoahan se. En ole kuitenkaan viittinyt pikkuhousunsuojia läheä hakemaan. Tilanne ei ole niin hälyyttävä vielä :)

Ensimmäisestä nukkumapaikasta. En ole sänkyä hommannut kun ei edellinenkään ensimmäiseen vuoteen semmoista käyttänyt. Synnäriltä asti teki selväksi ettei siinä akvaariossa nukuta. Ja onneksi sattui hyvä kätilö kohdalle joka rohkaisi ottamaan vauvan viereen nukkumaan. Siihen loppui kaikki vauvan huuto ja kaikki mun painajaiset. Suunnilleen siihen vuorokauden ikään asti vauva huusi ja mä heitin suorin vartaloin puolen metrin pomppuja makuultaan nukkuessani. Kun otettiin muksu viereen, koko perhe nukkui mukavasti 9 tuntia putkeen.
Kotona jatkan meidän sänkyä vauvan patjalla vaan. Meillä on sängyn vieressä semmonen ovela koko huoneen pituinen koroke minkä kautta pääsee parvekkeelle...
On mulla viime kertaa varten laitettuna sellainen vanha pyykkikorikin reunapehmusteilla jonka voi laittaa vaikka katosta roikkumaan köysillä.

Ultrista täälläkään ei ole kuin ne kaksi pakollista, mutta tosi herkästi lähetetään äitipolille jos mitään epäilyttävää ilmenee. Neuvolalääkäristä en tiedä kun en siellä käy. Lääkäri on vanha ja vähän dementoitunut. Osaa kyllä perusasiat muttei ikinä määrää oikein mitään lääkkeitä vaikka tarve olisi. Neuvolantädin painostuksella tai toisen lääkärin kautta saa sitten ne tarpeelliset reseptit ja asiat hoidettua. Jos en olis tämmöinen lääkärissä ravaava ongelmaodottaja niin varmaan menisin tän kuntayhtymän toiseen, isompaan neuvolaan missä on ultra. Täällä tuppukylän neuvolassa ei ole kuin vanha pikku doppleri. Toisaalta tarinoita mitä ihmiset kertoo terkkareiden ja joskus kätilöidenkin ultraustaidoista, voi olla vaan tyytyväinen että täällä on liikaa aikaa lääkäreillä. Toisaalta jatkuva ultrassa juokseminen sairaalalla on kallista. Vielä kun matkaakin on. Vähempikin riittäisi välillä. Nyt on sentään kaks viikkoa väliä ellei tää hurjimus taas käänny. Mä kyllä luulen että se ei enää mahdu. Tänään selkeästi yritti muttei onnistunut.
Jee! Kylki hajoo, eli rt:ssa on! =)
 
Syyslaulu Kyselit liikkeiden terävyydestä. Mun vauva alkaa olla hyvin passiivista sorttia tätä nykyä. Ei ole kyllä missään vaiheessa ollutkaan mikään kova potkiskelija. Liikkeet ovat sillä tavalla kuitenkin teräviä, että tunnen/näen esimerkiksi vauvan kantapään. Liikkeet eivät satu. Pikkuinen on jollakin tavoin enemmän "rullalla" kuin edeltäjänsä, joten en ole missään vaiheessa saanut ikävän tuntuisia potkuja kylkiin.

Kotilohikäärme Onnittelut raivotarjonnasta! :flower: Toivottavasti heppu viihtyisi pää alaspäin loppuun asti. :)

Kiitos kun olette vastailleet ihanaan valkovuoto- ja tisugallupiin. ;) Tekisi mieleni vielä kysellä limatulpan eksistenssistä, mutta nyt taidan toistaiseksi jättää limat käsittelemättä. :D Omaa tulppaa ei vielä ole ainakaan näkynyt!

ON: Oon nyt vähän ihmeissäni taas viime yön jälkeen. 01.30 heräsin vatsakipuun. Supistuksia alkoi taas tulla säännölllisesti 10 minuutin välein loppuakseen 04.00. En ymmärrä. Kuinkahan monta tällaista episodia tässä mahtaa vielä olla edessä ennen viimeistä koitosta? Supistukset ovat siis ihan sellaisia kuten aiemmissakin raskauksissa, eli menkkakipujen kaltaisia jomotteluja, jotka ovat toki ihan siedettäviä mutta ei niiden aikana mukahtaakaan voi. Tämänkaltaiset supistelusessiot ovat siis aiemmin johtaneet synnytykseen, mutta tällä kertaa niin ei ole käynyt. Ei muuten mitään, mutta olen aina seuraavana päivänä ihan naatti, kun olen valvonut melkein koko yön. Viikkoja nyt vasta 37+4, joten vauva saa mielihyvin majailla vielä vatsassa.

Nyt taas vatsaa särkee , onkohan luvassa taas yksi uneton yö? Taidan heittää särkylääkkeen heti huiviin ja painua petiin. Vielä en ole valmis synnyttämään! Nukkukaa niin hyvin kuin näillä mahoilla on mahdollista. :)

Allie 81 + Tipu 37+4
 
Valjakka kelju tilanne, ettei entinen asukas päästä muuttamaan yhtään aikaisemmin. Toivottavasti ei synnytys satu samaan myräkkään. Huonoa oloa on tälläkin ajoittain, en tiiä mistä johtuu. Varmaan monen asian yhteissumma, vatsa painaa kaikkia elimiä ja verisuonia, oiskohan jotakin semmoista. Mutta vatsa mulla ei ole kipeänä ollut. tyttöä odottaessa maha meni sekaisin ennen synnytyssupistusten alkua.
kotilohikäärme jospa se pikkuinen nyt jo malttais pysyä oikeassa asennossa =)
Nukkumapaikka-asiaa meillä on pinnis laitettu valmiiksi, mutta epäilen sen olevan aika vähällä käytöllä alkukuukausina. Meillä on edelliset nukkuneet vauva-ajan vieressä. Esikkoa yritin nukuttaa pinnikseen, mutta se ei sujunut vasta kuin lähempänä vuoden ikää, kun imetys loppui (8kk vauva lopetti). Kakkonen nukkui jo laitokselta lähtien vieressä ja siirtyi siitä suoraan lastensänkyyn 1,5v. Mutta pinnis on ollut päiväunipaikkana kyllä jonkin verran. Minusta on itestä ihanaa pitää vauva kokoa jan lähellä; sylissä, kantoliinassa tai vieressä. Molemmilla on silloin parempi ja tyytyväisempi olo =) Sitä symbioosiahan se on. Kakkosen kanssa se varsinkin onnistui. Esikko on adhd joten hällä oli nuo menohalut jo vauvana vähän erilaiset :D
Mä onn nukkunut kaksi yötä loistavasti. Syyksi epäilen sitä, että olen nukkunut päivisin päikkärit siihen pahimpaan väsymykseen. Rauhoittaa mulla näköjään öitä eikä vaikuta unentarpeen vähenemisenä. Viime yönä näin unta, että olin kotona ja synnytys oli käynnissä. Oli kätilötkin kotona. Supistuksia ei vaan tullut ja olin ihan turhautunut kun kätilö väitti vauvan kohta syntyvän. sitten yhtäkkiä olin uimarannalla muka samassa puuhassa mutta ihan yksin kun kaikki oli vaan jonnekin häipynyt. turhautuneena keräilin lakanoita ja tutteja hiekalta. Ihme uni :p
Scala kirjoitteli noista sss-keinoista synnytyksen käynnistämisen lääkkeinä. Mulla toimi viimeksi seksi. Siitä puuhasta ei mennyt kuin kaksi tuntia ja supistukset alkoi. Voi olla myös ihan sattuman kauppaa ja synnytys olisi voinut alkaa ihan ilman petipuuhikin, arvailuksi jää ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos naisille taas tuesta!

Kyllä minä aion nyt sinne yksityiselle ensi viikolla mennä. Miksi elää epävarmuudessa ja tehdä olostaan entistä epämiellyttävämpää, jos kerta voi helpotustakin hakea? Sen verran on edellistä omaa itkuista valituskirjettä korjattava, että mä en siis sinällään pelkää että lapsi ois iso (pieneksihän sitä epäiltiin oikein ultrassakin) tai että hän ei mahtuisi syntymään. Se mikä alkoi ahdistaa, on ettei kukaan vaivautunut edes vilkaisemaan mun paikkoja tai sitä mahtuuko syntymään.

En ole ennen synnyttänyt, joten takeista siitä että toinen mahtuu, ei kerta kaikkisesti ole. Siihen mahtumiseen kun vaikuttaa aivan muut tekijät kuin se lapsen koko, lantioni ulkomitta tai mun mahani suuruus. Mulla on nimittäin ystävä täällä etelässä, joka repesi tosi pahasti synnytyksessä ja joutui vielä korjausleikkaukseenkin juuri tästä syystä: esikoista odottaessa ei tsekattu mahtuuko, koska lapsi ja mamman maha kasvoivat keskikäyrällä. Ja kuinkas ollakaan! Sisämitat lantiossa olivat liian ahtaat eikä lapsi mahtunut.

Tiedän, että tuon lantion sisämitan voi tutkia sisätutkimuksella yhdistettynä siihen, että tutkitaan peräsuolen kautta. ei sillä, että itse tutkimusta kovasti hinkuisin saada, mutta lopputulos olisi tärkeä tietää. On kummaa, ettei niin yksinkertaista "kopelointi" tutkimusta voidan ensisynnyttäjille kaiken varalta tehdä, vaikka silmämääräisesti maha olisikin normaalikokoinen!

Muuten täällä on vähän väsynyttä... Valvoin yön, kun iski kovat supistukset. Mutta niinkin kipeitä kuin ne olivatkin ja pitivät mua juuri sopivasti hereillä 20-30 minuutin välein, tiedän etteivät ne olleet riittävän kovia tai säännöllisiä, että niillä lasta synnytettäisiin. Toivottavasti näitä "ennakkonäytöksiä" ei tarvii montaa viikkoa kärsiä ennen tositoimia. Se voi uuvuttaa.

Ajattelin tänään pysyä liikkeellä ja tehdä paljon. Jos se jouduttaisi synnytystä, kun kerta nuo supistuksetkin oli ihan kunnollisia? Mutta toiveajatteluahan se voi olla... :) (Pitäsköhän aloittaa kolmen S:n tekniikan harjoittaminen?)

Santtu ja katkarapupoika 36+5
 
Santtu82, varmasti hyvä ajatus käydä yksityisellä ni ei jää sitten asiat vaivaamaan :wave: Itsekin tekisi mieli käydä vielä ultrassa jotta katsottaisiin tuo painoarvio, mutta nyt ei anna lompakko periksi ja tosiaan jo kolmas lapsi tulossa. Aiemmat mahtuneet hyvin tulemaan ulos. Tosiaan ihan eri käytännöt kaupungista riippuen. Toisillahan ultrataan välillä tavallisenkin neuvolan aikana :O Täällä sentään kuuluu kolmaskin lääkärineuvola uudelleensynnyttäjille. Ymmärsin, että joissakin kaupungeissa sekin on jäänyt pois.

Hei onko täällä ollut jo puhetta vauvan kotiintulo vaatteista? Anteeksi jos tulee toistoa. Minulla on reikä päässä, että minkä kokoisissa vaatteissa nuo isommat tulleet kotiin :confused: Kannattaako varata sekä 50 cm että 56 cm vaatteet mukaan? Epäilen, että laskettuna aikana olisi tulokas n. 4kg, mutta eihän sitä koskaan tiedä vaik olisi pienempi tai isompikin. Mitä ulkovaatetusta meinaatte varata vauvalle? Kevyt toppapuku, kevätpuku vai joku fleecehaalarin tyylinen? Minulla ei ole mitään noista ja pitäis ruveta jo hankkimaan. Parissa viikossa voi ilmat jo lämmetä huomattavasti ja loppupuolella huhtikuuta on vasta laskettuaika joten ehkä tuollainen fleecehaalari riittäisi. Laittaa sitten kaukaloon tarvittaessa vielä peiton tms. päälle, hmm.

syyslaulu ja örvelö 35+4
 
Nukkumapaikoista olitte keskustelleet. Meillä menee vauva pinnikseen meidän huoneeseen. En aio opettaa viereen nukkumaan tainukahtamaan tissille/pullon kanssa. Alussa voi olla rankkaa, mutta palkitsee myöhemmin. Sama systeemi on ollut esikoisella (nyt 1v 10kk) ja on toiminut hyvin. Käy itse nukkumaan omaan sänkyyn, eikä tarvitse olla hyssyttelemässä vieressä.

Kotiintulovaatteet
laitoin tuossa muutama päivä sitten. Alle body+potkari+sukat+tumput+ohut myssy, päälle kevytvanupuku (hihat ja lahkeet saa käännettyä "umpeen"), myssy, villasukat ja mukaan otetaan viltti jonka saa heitettyä päälle tarvittaessa. Kaukalo on kuitenkin toppauksineen melko lämmin paikka ja matka sairaalan ovelta autolle ei ole pitkä. Koko taitaa olla 56cm. Sukilla pysyy vähän pidemmätkin potkarit paikoillaan ja se on aika se ja sama jos vaatteet on vähän isot,vaihtaa sitten kotona pienempiin jos siltä tuntuu.

Ultria on kaksi, np ja rakenne. Lääkärissä käydään kolmesti raskauden aikana jos ei ole mitään kummempia. Neuvolasta sitten laittavat lähetteellä ultraan jos tuntuu että on tarvis käydä. Itse kävin pari viikkoa sitten kun tyypin tarjonta tarkastettiin. Onneksi oli pyörähtänyt takaisin ihan itse =)

(.) Selkää särkee. Sinäänsä lupaavaa, sillä esikosen synnytyskin lähti käyntiin selkäsäryllä ja supistukset tuntuivat vain selässä. En silti jaksa olla kovin toiveikas, sillä itselleen siinä vaan ihan turhaa stressiä tekee, syntyy sitten kun syntyy. Kaikki on kuitenkin ulos saatu tavalla tai toisella. Mukavaa ja ihanan aurinkoista kevätpäivää kaikille toivottelee:

-snowball ja tyyppi 39+0 POKS
 
Donnanen paljon onnea tyttösen syntymän johdosta :flower: Tulehan kertomaan tarkempaa synnytyskertomusta kunhan ehdit/jaksat.
syyslaulu oli tuossa muutaman sivu sitten puhetta vauvan kotiintulovaatteista. Mun lista oli aikalailla sama kuin snowballilla sillä erotuksella että mä oon vielä laittanut toppahaalarin odottamaan. Sen voi sitten vaihtaa vanuhaalariin, jos ilmat yhtäkkisesti lämpenee tai vauva menee reilusti yli lasketun. Juu ja noista neuvolalääkäreistä. Täällä Oulussa oli mun ylläriksi se kolmas lopetettu.
snowball jospa selkäsäryt vaikka jo enteilis synnytystä. Sulla noita viikkojakin jo on hyvin =)
Mulla on tänään tullut muutamia kipakampia suppareita, mutta ei mitään lähtöön viittaavaa.
 
Suuret onnittelut Donnaselle ihanasta nyytistä!!!:heart:

Täällä on aamulla harrastettu siivousta ja päikkäreitten jälkeen onki sit supistellu ihan kivasti, kauppareissu meinas olla melkosta tuskaa. Mutta eiköhän tässä kasassa vielä pysytä. :whistle:

Nukkumapaiaksta: Meillä vauva nukkuu pinniksessä meidän huoneessa sängyn vieressä. Tämä onnistu hyvin ainakin esikoiselta ja sitä ei ole tarvinnut nukuttaa vaan on aina nukahtanut itsekseen nätisti.

siinäpä pikaisesti vähän tekstiä, nyt takas uunin lämmitykseen...

liinukka83 ja Onni 36+4
 
Paljon onnea Donnaselle! Olen jo hieman kateellinen..miekin haluun =)

Täällä jatkuu inhottava kuumeinen olo ja väsyttää kovasti. Oon taas oksennellut ja sen jälkeen on olo aivan KAMALA ja pitkän aikaa :x.

Rinnat on kasvaneet hurjasti ja vähän tulee jo maitoa. Imetysliivejä olen käyttänyt jo monta kuukautta. Viime aikoina ottaneet kasvuspurtin jostain syystä ja päivittäin särkee ja kivistelee. Esikoisen aikaan maitoa tuli runsaasti ja luovutinkin jonkin aikaa. Nyt vähän pelottaa, että miten paljon nämä tulee venähtämään sitten maidon noustua ja mikä on tilanne sitten imetyksen jälkeen. Taitaa olla, että saa laittaa rullalle a-kupin liiveihin...nyt nautin muhkeista muodoista kun vielä voin :p.

Dolores ja tyttö 38+5 (esikoinen syntyi 38+6, voi kun tääkin haluis..)
 
Onnea Donnaselle :flower:

Täällä on menossa rv 38+4 :heart: Aivan niin ku limatulpan oisin bongannut tos yks päivä ja tänään on alkanut tuhruvuotoa tulemaan sit enemmänkin.Lantio on välillä tulessa ja viime päivät on supistellut.
Hirveen kiukkuinen olen ollut viime aikoina.Itkettää ja kiukuttaa vaan :( Täällon miehellä kestämistä ku tiuskin vaan.

Vauvalla on pinnasänky valmiina ja pinnikseen pedattuna äitiyspakkauslaatikosta pesä.Mut sehän voi olla et vauva nukkuu vieressä :heart: Mies kyllä sanoi ettei nuku...Pitää laittaa kaikki viehätys voima sit peliin :D
 
Lämpimät onnittelut donnaselle!

Ja täällä supistelee, vielä näiden kanssa pärjää, mut niin ovat jo kipeitä ettei voi nukkua lainkaan. Herää joka supistukseen ku sattuu ja välitkin menee jo aikalailla pyöriessä...
Kunpa nää nyt sais lähdön päälle....
 
jospa buam olis jo päässyt synnyttämään.
Valkyria sullakin varmasti pian lähtö :)
Mulla ei ole merkkiäkään synnytyksestä. Olo on taas huono, mutta siinäpä se. Ei supistuksia. Limatulppaa en ole aikaisemmillakaan kerroilla tavannut joten en osaa sellaista nytkään odottaa. Viikon päästä voisi vauva kyllä vaikka syntyä.
 
Onnea Donnaselle tytöstä!:heart:

Täällä huonosti nukuttu yö takana : / paikat puutuu, maha oudosti kipeä ja jalat hirveen levottomat.. ei tullu montaa tuntia vedettyä sikeitä ...
Olen Milaksen kans samalla linjalla : viikon päästä sais jo syntyä, nytt ei jaksais yhtään pidempää odotella! meinaa iskee kateus ku muille alkaa vaaveja tuppailemaan ;)
 

Yhteistyössä