Huhtikuun Helmet 2011 **MAALISKUUSSA**

Scalalle tsemppiä tositoimiin ja Alliellakin varmasti pian käärö kainalossa :wave:
Kotilohikäärmeellä todella liikkuvainen pieni kyydissä :heart: Varmasti tekee kipeää tuollainen kun tällaisen rauhallisenkin vauvan liikkeet välillä satuttaa.

Lääkärineuvola oli siis tänään ja ei sieltä mitään kummempaa tietoa tullut esim. just vauvan koosta kuten olin toivonut. Sf mitta 35 eli edelleen yläkäyrän yläpuolella tai sen tuntumassa. Siihen lääkäri vaan totesi, että kun koko ajan kasvanut tuolla käyrällä ni tuskin on isompi kuin edellisetkään lapset, siis häh :O Hän kun ei tiedä edellisten käyriä ollenkaan. Kohdunsuusta totesi, että tyypillinen uudelleensynnyttäjälle. Oli pehmeä mutta ei lyhentynyt ja 2 cm auki. Joten ei ainakaan antanut kovasti toiveita, että tulis vähän etuajassa. Niin ja vauva ei ollut vielä kiinnittynyt eikä edes laskeutunut. Uudelleensynnyttäjällä voi kuulemma laskeutua vasta vähän ennen synnytystä. No onhan tässä vielä 4 viikkoa laskettuun aikaan...

Tulin just paikallisesta ostoskeskuksesta ja jo 10 minuutin kiertelyn jälkeen tuntui jaloissa (lonkissa lähinnä) ja ylämahassa. Kyllä olen päässyt vähällä edellisissä raskauksissa kun ei ole ollut mitään tällaista. Toisaalta helpottaa ku tiedän, että monilla muillakin näitä vaivoja joten kuuluu asiaan kaiketi. Laitoin tänään tilaukseen sen ensisängyn (vuokra) ja toiveikkaana laitoin toimituspäiväksi just kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Menee sit tietysti kaksi viikkoa yliaikaiseksi mun tuurilla :LOL: Tai eipä paljon naurata jos menee.

Vauvan isä ilmoitti, että saa lisää nitä omia vauvavaatteitaan. oli kuulemma hänen isänsä antanut väärän laatikon. Nyt olis tulossa sitten ihan pieniäkin vaatteita. On niin innoissaan noita vaatteita tuomassa ja toki niistä jotain löytyy varmasti käyttöönkin :D

Nyt jokapäiväiselle kävelyretkelle lähisiwaan (matkaa huimat 50 m, heh).

syyslaulu ja örvelö
 
Moi! On meinannut kyllä taas tänne kirjottelu jäädä minimiin. Miten se onkaan muka niin hankalaa.. lukemassa kyllä käyn useemman kerran viikossa :)

Scala, meillä onkin sitten sama tilanne huomenna, kahdeksalta pitäisi osastolle mennä ja aletaan synnytystä käynnistelemään. Kyllä meinaa jännittää ja paljon..

Vauvan kotiintulo-vaatteista olitte puhuneet, mä pakkasin kassiin pari erikokoista bodya (kattoo kumpi sopivampi), veluor-housut,sukat ja semmosen nappipaidan. sitten töppöset,hanskat,hatut ja puku semmosta pehmeetä kangasta. Ei ole mikään toppapuku, mutta ulkona niin vähän siinä matkalla niin veikkaan että riittää ja joku viltti sitten päälle jos tuntuu että kylmä ilma on.

Omia vaatteita en ota mukaan muuta kun sellaset missä sitten kotiin tulen. Kamaliahan ne sairaalan vaatteet on mutta eiköhän ne mene sen aikaa :)

Kotilohikäärmeen vauva kuullostaa kyllä ihan harvinaisen villiltä tapaukselta!! :D

Niin ja Donnaselle hirmusesti onnea tytöstä!

Muille jaksamista ja voimia viime metreille!


Viva ja tyttö rv37+6
 
Scala ja ViVa onnea synnytykseen ja toivottavasti synnytys etenee vinhaan eikä kestä huomista pitempään =)
Donnanen Kiitos kun kerroit synnytystarinaa. Voimia koliikkivauvan(?) kanssa.
Onkohan äizikällä kaikki hyvin :|
Allie81 Kyllä sinäkin pian taidat synnyttämään lähteä =)
Kotilohikäärme Mulla oli edellisessä raskaudessa yhtä voimakasta tuo kairaus, tuntui ettei itkemättä voi olla. Nyt on huomattavasti lievempänä ja luottaisinkin siihen, että vauva on nyt asettunut lähtökuoppiinsa aikaisemmin.
Kyllä minäkin jo voisin pian synnyttää. mun tuurilla kyllä olen täällä viimeisten joukossa. Päivällä kun kävin kävelyllä niin kyllä vauva jo painaa tuonne alas ihan kunnolla, mutta supistuksia kävely ei aiheuttanut. Ensi viikolla laskettuaika. on tää aika vaan mennyt nopeesti.
 
scala ja ViVa: Tsemppiä molemmille hirmusesti huomiseen!! Ja voimia tulevaan koitokseen!!:kiss::heart: Kohta teillä on ihanat nyytit molemmilla sylissä ihailtavana!! IHANAA!!!

Nyt kun näitä vauvoja alkaa ihan oikeasti tänne tupsahtelemaan, niin hinku itselläkin vaan kasvaa saada se oma pikku-nyytti syliin ja pian!!:p
 
ViVa onnea huomiselle!! :heart:

Kotilohikäärmeen ei taida tarvita liikelaskentaa suorittaa! :D Tuo "kairaus" kuulostaa kyllä tutulta ja se ei ole kivaa ei!

mamsen aloita joku iso projekti, kuten 2000 palainen palapeli. Sain itse viimeksi kehykset vain valmiiksi, niin lähtö tuli. :D Enkä ole sitten tähän päivään mennessä sitä koonnut, pitäisi kaivella varmaan esille ja aloittaa. ;)
 
No just naureskelin neuvolan tädille kun yks lääkäri just sanoi että pitäis liikkeitä laskea ja neuvolan täti vaan hihitti ja sano et ei todellakaan tarvii. Tulee tuo 10 liikettä noin 5sek täyteen jos lasketaan käsien ja jalkojen heilutukset erikseen :D
No ei. Oikeesti yks päivä jo huolestuin kun riehunta taukosi parikis tunniksi. Kävin äitipolillakin missä selkis että kakara poikkeuksellisesti oli vaan aamupäiväunilla eikä sen takia potkinut mua järjiltäni :)
Ja ei tää sikäli poikkeuksellista ole että esikoinen oli ihan tasan samanlainen. Syytän siis mieheni geeniperimää. Minussahan ei vikaa voi olla :D
 
Scala ja ViVa toivottavasti kaikki menee hyvin, tsemiä!! =)
Donnanen onnittelut =)

Paljon on tullut tekstiä, tässä vähän omiakin kuulumisia:

Nukkuminen ei tuu mitään. ei yhtään mitään. ensin oli kaikkia vaivoja, kuten särkyjä, jalkojen puutumista yms. mut nyt oon vaan pirtee :O en saa illalla unta, yöllä kun käyn vessassa en enää sen jälkeen nukahdakaan. aamulla saattaisin nukkua hieman pidempään, mut kello soittaa seiskalta, kun pitää esikoista alkaa laittamaan kouluun. hmm... mutta energiaa riittää kuitenkin, koska en nuku päikkäreitä.

Energiaa tosiaan tuntuu riittävän, laitan vaan kotia ja järjestelen paikkoja :D pinnasänky laitettu valmiiksi, ja vauvalle vaatteet pesty.

Sairaalakassin sisältö on vielä mysteeri, jotain ajatusta on mitä ottaisin vauvalle kotiinlähtövaatteeksi, mutta en ole vielä pakannut, vaikka koko ajan takaraivossa on tunne, et PAKKAA PAKKAA PAKKAA :D omia vaatteita en sairaalaan ota, en ajatellut siellä montaa päivää edes olla, jos kaikki on hyvin, max päivän (lapsi on kuitenkin kolmas).

Kyläilijöitä en ihan heti varmaan jaksa, sen näkee sitten. en kuitenkaan mitenkään rajoita, kun ei täällä niin kauheesti sellaisia tuttuja asu, ketkä kyläilemään tulisi, sukulaisetkin asuvat toisessa kaupungissa...

Tsemi ja jaksamista kaikilla tähän loppuun, ja kohta tulee varmaan lisää vauvauutisia =) :heart:

Hiikka ja pikkuinen rv 36+6
 
Voit vitsit kun oli inhottava yö. Lonkat niin pirun kipeenä ja ihan nilkkoihin asti särkee : / Meinasin jo ottaa parasetamolia, mutta en sitten kuitenkaan. Käytän muutenkin lääkkeitä harvoi, saatikka nyt raskausaikana en halua ollenkaan. joten kärvistelin sitten. Pitää taas päivätirsat otta.
Sairaalakamppeista on edelleen ollut puhetta. Minäkään en omia vaatteita ota mukaan sairaalaan, koska sen kaksi, kolme päivää pärjää mainiosti sairaalan kamppeilla. Mutta jos meinaa visiitti pitemmäksi mennä niin sitten voi pyytää tuomaan omiakin vaatteita. Viimeksi oli sairaalassa sen yhdeksän päivää ja silloin jo sairaalan mekot alkoi tökkimään. Mulla ei kiire ole kotiin sairaalasta. Mielellään olisin sen kolme vuorokautta niin olis varmempaa alkaako vauva kellastuun. Se kun tapahtuu yleensä 2-3vrk iässä. Ei ole sitten kiva palauttaa vauvaa sairaalaan.
syyslaulu ihana kun miehesi vanhoja vauvanvaatteita on vielä tallessa. Mun mieheltä oli kans säästynyt ihan muutama. Villatakki, myssy, sellainen neulottu kesäpuku, kesähattu. Käytössä on olleet. Minulta oli säästynyt 2 mekkoa ja 2 villatakkia, mutta ne ei ole ihan vastasyntyneelle vaan vasta noin 8kk ikäiselle. Muistan, että pensakana sain nukkeleikkiin ison läjän vauvanvaatteita, mutta ne on sitten kadonneet jonnekin. Harmi.
Mutta nyt sämpylätaikinan tekoon.
 
Onnittelut Donnaselle!

Mulla on tänään lääkärineuvola. Sitä ennen neuvolatäti ottaa verikokeet, kun mulla on ollut sokeria pissassa. Saan syödä aamupalan tuntia ennen käyntiä, joten tässä sitä kärvistellään. Heräsin seiskalta ja syödä saan vasta puol kymmenen.

Mua jännittää aivan pirusti tuo lekurikäynti. Tää pikkuinen on kairannut erityisesti öisin sen verran ilkeästi, että mielenkiintoista, onko paikat auennut yhtään. Eilen siivoilin kaappeja ja sen jälkeen tuli ihan ekaa kertaa kunnon kipeä supistus. Yöt menee nyt aina puol neljään valvoessa ja vasta sitten saan unta. Päivisin vasenta pakaraa kramppaa. Ennen mulla on krampannut oikeaa pakaraa, kun selässä vikaa ratsastusonnettomuuden takia.

Sairaalakassia en ole pakannut, mutta pikkuisen kotiintulovaatteet olen ottanut laatikosta esille. Tai siis eri kokoja. Esikoinen oli pienikokoinen syntyessään, mutta tästä ei ole tietoa. Pitäis kai pakata joku versio sairaalakassista. Viime kerralla oli niin liukas lähtö, että ennustan vielä mukavampaa tällä kertaa.

Sais tää pieni pysyä vielä hetken vatsassa. Tällä viikolla kun pitää esikoista kiikutella lekurissa (yskä ei vaan lopu), kummi- ja kaverilasten synttäreitä, auton huolto + mies lähtee perjantaina ulos kavereittensa kanssa pitkästä aikaa (ja se ansaitsee tuon poikien reissun ennen vauvan syntymää).

Palailen kertomaan neuvolan kuulumiset.

Chilipapu ja Frendi rv 36+3
 
Huomenta hyvin ja huonosti nukkuneet :wave:

Täällä yksi huonosti nukkuva, illat vauva melskaa sellasella vauhdilla menemään, et täyty jo käydä goolettamassa, voiko vauva liikkua liikaa! Juu ei voi ;) Yöllä sitten taas poraudutaan lähtökuoppiin ja vihloo tuonne kohdunsuullelle, saako se mitään aikaiseksi kuitenkaan :confused:

Kävin juuri neuvolassa ja meinasin sinne pyörtyä kupsauttaa. Onko teillä muilla noita pyörtymisoireita? Verenpaine oli 121/72 eli oikein hyvä, mut sitte menin siihen laverille makaamaan ja niin paha olo tuli taas eli vauva varmaan paino johonkin hermoon. Alko kuulo ja näkö taas hekkenemään, terkkari kiikutti onneks vettä ja käski kyljelleen. Oli sitte saanu kuunneltua vauvan sykkeet ja sf-mitankin oli ottanu, ei muistikuvaa tosta viimeisestä ollenkaan... Mut ihan ok olo nyt ja näyttäs siltä, et odotusneuvolat nyt takana. Perjantaina polille painoarvioon ja suunnitelmassa käynnistysaika alkuviikolle. Katotaan antavatko kuitenkaan...? Vauva oli muuten laskeutunut ja kiinnittynyt, omasta mielestä masu on samanlainen kuin ennekin, joten eipä sitä ulospäin huomaa, noi kivut, jäytämiset ja vihlasutkin niin hepposia, etten ajatellut niiden oikeasti mitään tehneen, mut hyvä näin. Haluisin jo lähteä vauvan hakureissulle :heart:

(neuvola: 39+0, painoa +0,400g, turvotus: --, kohdunpohjan korkeus 34, pissa puhdas, rt, hemppa 143)

Talitintti80+ vavi 39+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Milas mäki kyllä mielellään oisin sen kaksi tai kolme päivää, mutta lastenhoidollisista syistä se ei välttämättä oo mahdollista, niin siksi tuo max päivän aika siellä sairaalassa... tosin, jos hyvin käy, eli vaava päättä syntyä vaikka pääsiäisenä, ni sit mulla ois monta päivää aikaa ollakin.

ja mulla on kanssa ollut noita lonkkakipuja, ihan hirveitä. samoin oikeeta pakaraa kiristää ihan nilkkaan asti, ja nää on tosissaan tuota yöunta häirinnyt, mutta kahtena viime yönä ei oo särkenyt vaan oon vaan innolla oottanu seuraavaa päivää et pääsen taas touhuumaan :O :D

ainii, kävin siellä neuvolassa eilen, ja vaava ei ole vielä kiinnittynyt, täti tunsi pään ja se liikkuu vielä... toisaalta, ei ois kiirekään tulla, kun ois tässä vielä vaikka mitä :D
 
Allie81 jes, kohta olet tositoimissa, onnea koitokseen! :)

Scalalle onnea koitokseen! :)

Innolla odottelen teidän kuulumisia!

Kotilohikäärme Voi ei, tiedän tuon tunteen :) Minulle kävi samoin viime viikolla, kun tämä lapsukainen pisti oikein ranttaliksi. Olin tarhaamassa hevosia ja talutin siinä omaani pihalle kun sattui niin perkulan lujaa koko alapäähän ja alavatsaan kun vauva päätti heittäytyä rajuksi. Siinä sitten tarrauduin hevoseni kaulaan kiinni ja en pystynyt liikkumaan mihinkään, sattui niin että vedet roisku silmistä. Mun maha sensijaan heilui kuvailemallasi tavalla. Huusin kaverin apuun, onneksi heppani seisoi kiltisti paikallaan sillä ilman tukea olisin varmaan mennyt nurin, niin kovin sattui. Mietinkin että olisiko siinä samalla ollut supistus myös.. Mutta juuri tuo mainitsemasi kohdunsuun kairaus, on ihan hirveätä! En muista esikoisen kanssa tälläista olleen :D

Täällä ei nukkuminen onnistu sitten yhtään, valvon tunnin pätkissä yöllä ja nukun maks 2h putkeen. Viime yönä sain vähän paremmin nukuttua kun nukuin ihan istuallani sohvalla... Joka paikkaan puristaa ilkeästi tai sitten tulee niin yleis-tuskallinen olo ettei voi vaan maata. Vaikea selittää kun vaivoja on paljon ja vaihdellen :D

Täällä tänään 38+0 :)
 
Aurinkoista huomenta!!

Täällä kans yö on vietetty erittäin huonoissa merkeissä. Ensinnäkään omasta nukkumisesta eimeinannu tulla mitään, noh sitten kun itse oisin sanu nukuttuaa niin esikoinen heräsi ja valitteli korvakipua. Tänään siis suunnataan iltapäivällä lääkäriin tutkituttamaan korvat.

Mulla tota virtaa tulee yleensä aina päiväunien jälkeen. :whistle: Niitten jälkeen jaksaa touhuillakkin jotain. Oon siivoillut paikkoja nyt mitkä ei niin muille näy, eli kaappeja. Saas nähä mitä sitä tänään sitten keksii. Tai jos oman syntymäpäivän kunniaksi olis ihan vaan tekemättä mitään. =) Hoksasin vasta tänään että tämä meijän kakkonen tulee olemaan horoskoopiltaan todennäköisesti sama kuin minä, paitsi jos mennään yliajalle niin sitten ei.

Nyt täytyy koittaa saada silmät auki ja herätä tähän päivään...

liinukka83 ja Onni 37+0 POKS POKS:heart:
 
Hei vaan! Ja onnea jakautuneille :flower:

Täällä ollaan edelleen yhtenä kappaleena, eikä kyllä vaikuta että olisi tulossa ulos (olen muuttunut norsuksi ja kannan vuoden päivät :)

Kotilohikäärme: Kuulostaa tutulle tuo älytön myllertäminen ja kairaaminen. Tämä kaveri ei ole kiinnittynyt tuonne alas ollenkaan ja saa välillä älyttömiä potku-pyörähdys "kohtauksia" jotka saattaa kestää monta tuntiakin. Yleensä iltaisin tai öisin. Toisinaan taas saattaa nukkua koko yön läpeensä ja herätellä minut sitten aamulla aina samaan aikaan klo 6, pienillä varovaisilla potkuilla että nouseppas mamma aamupalalle :)

Esikoinen oli todella rauhallinen masuasukas, liikuskeli rauhallisesti silloin tällöin. Kuopus taas oli alussa hyvin rauhallinen mutta ennen kuin kiinnittyi, yltyi liikkeet koviksi pyörähtelyiksi ja tuntui että aikoo syntyä vatsan läpi...

Aikaisempiin raskauksiin verrattuna vatsa on paljon pienempi ja vauvan liikkeet näkyy tosi selvään vatsan päälle Jalan kuva kulkee pitkin vatsaa ja joskus selällään maatessa vatsa on kolmion muotoinen joka vaihtaa puolta...

Yhtenä yönä tämä kaveri veti semmoiset bileet ettei tämä mamma nukkunut kuin pari tuntia. liikkeet oli kivuliaita ja aiheutti supistuksia. Aikojakin otin jo ylös mutta väli oli 30 min joten koetin nukkua. Sitten oli nla-aika ja tätikään ei ollut varma kuinka päin se kaveri siellä on, joten tänään on ylimääräinen ultra ja katsotaan tarjonta.

Ensi viikolla sitten kokoarvio ultraan....

Välillä olo on kuin ei olisi raskaana ollenkaan, paitsi ettei taivu ottamaan tavaroita lattialta. "vesimeloni jalkojenvälissä" tunnetta ei ole ja kävelen suht normaalisti, mutta hitaammin, koska vatsa menee pinkeäksi kävelystä.

Muistan esikoista odottaessani yllättyneeni vauvan liikkeistä ja silloin ne aiheutti hiukka kuvotusta, jotenkin silloin tuntui pahalta että vatsassa liikkuu toinen ihminen. toisella kertaa tunne ei ollut niin voimakas ja nyt ei tunnu "miltään".

Esikoisen jälkeen huomasin myös että kengän koko on kasvanut yhdellä... :) Ilmeisesti ne nivelet löystyy sen verran eikä palaudukkaan samoihin mittoihin....?? Onneksi se ei toistu joka raskauden jälkeen :D

Apukeinoja nukkumiseen: Olen tässä kokeillut kaikenlaista että saa nukuttua paremmin. Vähempi syöminen illalla: ei niin levottomat jalat, ei närästä niin paljon.
Piikkimatto jalkojen/pohkeiden alla helpottaa levottomiin jalkoihin.
Lämmin suihku rauhoittaa.
Lämmin jyväpussi alaselällä helpottaa selkäkipuihin ja rauhoittaa. Tosin jos on jo muutenkin kuuma olla niin olen aukaissut ennen nukkumaan menoa ikkunan ja viilentänyt huoneen.
Istualleen nukkuminen on todettu toimivaksi minun kohdalla. Eli kasaan kaikki sohvatyynyt sohvan kulmaan niin että ne tukevat minut puoli istualleen, sitten tuo Lidlin kokovartalotyyny jalkojen alle, jalkaterät peiton ulkopuolelle ja nukkumaan :)
Korvatulpat: välillä tuntuu ettei nukkumisesta tule mitään vaikka väsyttää aivan älyttömästi. Silloin laitan tulpat korviin ja saan nukuttua paljon sikeämmin.

Mutta sen olen huomannut että nukkui hyvin tai huonosti, herään 1-3 tunnin välein...

Niin ne hormoonit: Katsoin tässä yksi päivä sitä "sydänäänet" sarjaa ja itkeä pillitin kun isä höpötteli vastasyntyneelle vauvalleen :) Oli niin suloista... Muuten en ole tainnut ratketa. Välillä tosin ottaa hermoon joku asia mutta jälkeen päin ajatellessa tuntuu turhalta vetää pulttia moisesta asiasta.

No nyt karkasi ajatus :D Tännekin tullut paljon tekstiä mihin olisin voinut kommentoida vaan eipä muista enää mitä...

Pomm ja Marakatti 37+1
 
Viimeksi muokattu:
Pomm joo noi monen tunnin kohtaukset on tuttuja. Eilen riitti kolmisen tuntia mutta yks päivä arvelen että meni viisikin. Ja koko ajan änkeämässä kyljestä ulos. Tai navasta... Ei ole kiinnittynyt enkä usko että tuleekaan kiinnittymään. Ei esikoinenkaan niin tehnyt. Ei sen väliä vaikka riehuu, kunhan pysyis pää alaspäin. Vesi on kyllä huikeesti vähentynyt. Ei varmaan pääse enää kääntymään.

Hitsi että yks uhmaikäinen osaa olla hermoja raastava! Hitto sentään kun suututtaa ettei kukaan vienyt tota ulos. Sitten kun ei ruoka maistu eikä nukkumisesta tule mitään. Harvoin menee pinna, mutta nyt on kyllä kireenä... Hitsi kun en ite pysty tuota ulkoiluttamaan. Enää ei vaan pysy perässä.
 
Pomm, mä kans pillitin samanlaista juttua siinä. Oli se suloista.

Lekurineuvola nähty ja käyty. Sokeria oli taasen pissassa, mutta ei veressä, joten se siitä. Paineet koholla, mutta jännityksestä, joten uusintamittaus näytti jo ok. Painoa ei ole tullut lainkaan lisää, nyt on alkupainoon +5,9 kg.

Vauvan kairaus on tuottanut tulosta. Paikat sisältä sinipunaiset ja turpeet. Kaikki pehmeää. Kohdun suu auki sormelle. Pää on alhaalla, mutta ei ihan kiinnittynyt. Lekuri sanoi, että ei sano synnytystä seuraavaan kahteen viikkoon, mutta ainakaan yli lasketun ajan ei mene. Mä olin niin onnellinen, kun tää on kohta ohitse, että lääkäri oikein kysyi, että ymmärsinkö nyt, mitä hän sanoi. =) Viimeksihän Jorviin tullessa olin auki 4 cm ja nyt jo 2 cm (onneksi meillä on vain 10-15 min ajomatka Jorviin, jos kiire tulee). Neuvolatäti ja lekuri kysyivät kummatkin, että mietityttääkö synnytys ja pelottaako. Juu ei, kaikkihan on mahdollista - turhaa sitä etukäteen murehtia, viimeksi selvisin ihan hyvin hengissä ilman kipulääkkeitä.

Muuten, Sydänääniä-sarja on rauhoittanut mieltä, vaikka luulisi, että päinvastoin. Mä huusin esikoista punnertaessa kuin pieni sika ja mua hävetti jälkikäteen (varsinkin kun kätilöt käski sulkea suun ja lopettaa huutamisen), nyt olen ollut tyytyväinen, kun katselen, että muutkin huutaa - ja vielä pahemminkin.
 
Talitintti Oiskohan tuo sitä pahaa oloa, mitä kysellään lääkärissä ja neuvolassa aina kun menen selälleen makuulle tutkimuksia varten? Olen ihmetellyt sitä, kun itsellä ei tule mitään oloja selällään makaamisesta. Sanovat kuitenkin, että usein loppuraskaudesta selällään makaaminen saa aikaan huonon olon. Meikäläinen vielä nukkuukin selällään.

Mäkin kuulin noista jaloissa olevista pisteistä, mistä Kotilohikäärme mainitsi. Hieroja sanoi, että ei tee loppuraskaudesta enää jalkahierontaa, ettei vahingossa käynnistä synnytystä. Sanoi, että niistä lähtee nesteetkin hyvin liikkeelle. Olen kyllä ajatellut pyytää miestä hieromaan jalkojani, sen verran alkaa olla loppu jo ;)

Kävin tänään taas ultrassa ja kaikki oli mainiosti. Pojat arvioitiin 2800g per lapsi. Näyttää myös siltä, että ovat vaihtaneet paikkoja! Entinen B onkin nyt A ja toisin pän. Ihmettelinkin, että jotain outoa oli vatsassa meneillään ja vauvat tuntui jotenkin erilaisilta, mihin olin tottunut. Hauskaa, kun niillä on jo kohdussa ihan eri persoonat. Huomaan eroavan käytöksen esim., kun soitan musiikkia heille.

Sain taas uuden ultran ensi viikolle. Silloin katsotaan myös se sydänkäyrä. Mitään leikkausaikoja ei siis olla sovittu ja olen muutenkin ihan kysymysmerkkinä synnytystavan kanssa. Haluaisin kokeilla alateitse, mutta samalla se pelottaa. Suunniteltu sektio tuntuu turvallisimmalta, mutta alatiesynnytyksen muut edut ovat paremmat. Päättäispä joku mun puolesta!

Oikeastaan kohta on varmaan aika lailla sama, miten syntyvät, kunhan syntyvät.. ja pian! Lauantaina ovat kuitenkin jo virallisesti täysaikasia. Onneksi kohdunkaula oli lyhentynyt edes 2 senttiin ja paikat oli pehmenneet. Pää tuntui myös.

Kävin tuolla monikkopuolella ja siellä oli yhdellä kaksosten odottajalla kuollut toinen vauva ihan loppumetreillä vatsaan, vaikka paria päivää ennen kaikki oli ollut ultrassa hyvin. Tuo on ollut yksi pahimmista peloistani ja siksikin haluaisin, että synnytys olisi jo pian, ettei mitään pahaa ehdi tapahtua. Tässä saa jo esimakua siitä kuinka lapsistaan saa olla huolissaan jo kohdusta asti läpi koko elämän.

Chilipapu Sanoiko kätilö sinulle noin ("Suu kiinni.")? Luulin, että synnytyksessä saa huutaa, jos siltä tuntuu ja se jotenkin helpottaa. Apua, onko siellä salissa kovinkin tiukka kuri yleensä? En ole koskaan ajatellut, että synnyttäjä voisi tehdä mitään hävettävää. Siellä varmaan aika lailla tulee jos jonkinlaista primitiivireaktiota tms. ja voisin kuvitella, että tunneskaala on aika laaja. Luulen, että multa saattaa päästä vaikka mitä suusta, jos normaalisti synnytän :D

Onkohan tullut vauvoja tänään?
 
Sydänsydän jos tuntuu siltä niin karjua saa vaikka miten, ei sitä välttämättä itse edes tajua. Se voi viedä voimaa väärään asiaan mutta jos se tuntuu helpottavan niin anna mennä vaan. Ja jos kätilö alkaa aukoa niin karju sillekin jotakin =)
Vitsikkäintä mitä oon kuullu oli jonkun äiti, joka siis oli mukana synnytyksessä, oli sättinyt tytärtään et "ei saa kiroilla kun täällä on lapsiakin" :D

Mä just mietin kans että onkohan kaikki synnyttämässä kun on ollut niin hiljainen päivä täällä :)
Mäkin voisin jo mennä kun tää vaan potkii mun keuhkoja, sydäntä ja kyljyksiä niin et ei voi olla edes seisaaltaan kun sitten lisäks vielä kairaakin.
 
Itse asiassa mullekin tuli mieleen tuo "lasten kuullen kiroilu", kun aloin miettimään, kuinka varmaan päästelisin jos jonkinlaista kirousta :D

Toivottavasti edes jotkut onnelliset ovat päässeet synnyttämään. Eikös sullakin, Kotilohikäärme ollut ihan lähellä laskettu? Muistaakseni kuun alussa?
 

Yhteistyössä