Huhtikuun Helmet 2011 **MAALISKUUSSA**

Mä tiesin odottaaki raskausarpia, ku niitä oli jo ennestään. Nuorena tuli tisseihi kun ne kasvoi, ja sit lihomisen myötä tuli kylkiin, lantiolle ja reisiin. Oon koittanu rasvailla, en tosin päivittäin mutta kuitenki. Mut eipä mua nuo arvet sinänsä haittaa...tulkoot mitä tulee, kutiaminen on vaan ärsyttävää.
 
Kuulumisia!

Heti ekana onnea superina kaikille vauvan saaneille! Olette ylittäneet juuri sen ihanan kynnyksen ja päässeet nyt paremmalle puolelle. Paljon rakkautta teille!


Kävin synnyttäjien päivystyksessä, kun poikanen päätti hiljentyä ja alkaa johonkin retriittiin. Muutoin koko raskauden ajan erittäin vilkas tapaus, lakkasi liikkumasta viikonloppuna. Pikkuinen oli hiljaa kuin huopatossutehtaassa koko viikonlopun, niin että ihan pelästyin. Maanantaina hän taas mellasti mahassa ihan normaalisti, mutta tänään taas vietti jotain pyhää, hiljaista hetkeään. En tajua.

Ihan siitä asti, kun liikkeet alkoivat tuntua, meidän tapaus on mellastanut kunnolla. Mun ei todella ole tarvinnut edes miettiä liikelaskentaa. Nyt sitten sain hätinä sen 10 liikettä ja reilussa tunnissa. Soitin päivystykseen ja menin näytille. Sydänäänet olivat okei ja käyrä normaali. Ei siis sen suurempia tutkimuksia tehty. Huomenna aamulla meen vielä äitiyspoliklinikalle, jossa katsotaan jotain lisää, en tiedä mitä.

Itse toivon, että se ois jotain mihin liittyisi ultra. Saisi samalla tarkempaa painoarviota ja ois myös kiva, jos joku sanoisi mulle suoraan onko lapsi kiinnittynyt jo vai ei. Laskeutunut se on, mutta kiinnittyminen on käsittääkseni eri asia? Ja se ois taas askeleen lähempänä synnytystä.

Eilen koitettiin kolmesta synnytyksenlaukaisumetodeista sitä hauskinta eli seksiä. Ei tuloksia, mutta kivaa oli :) Siivoamista vihaan eikä pesänrakennusviettiä ole vieläkään näkynyt, joten sen metodin taidan jättää suosiolla muille. (Auttaisikohan, jos katselisi, kun joku siivoaa?) Saunaa voisi kokeilla, mutta siihenkään en usko: joka lauantai käydään ja mitään se ei oo auttanut.

Odottavan aika on pitkä... Näin se on.
Santtu ja katkarapupoika 37+2
 
Hei vaan kaikille!

Täällä kirjoittelee onnellinen äiti-ihminen. Meidän "Taimi-tyttö" syntyi eilen tiistaina 29.3.2011 klo 19.54, ja raskausviikot olivat 38+5. Painoa oli 3618g ja pituutta 49cm, py 35cm.

Sovittuun käynnistykseen menin tiistaiaamuna. Yksi cytotec-murunen sai aikaan sellaisen tilanteen kohdunsuulla, että jäin jonottamaan paikkaa synnytyssaliin ja kalvojen puhkaisuun. Ensin minulle laitettiin epiduraali, ja vasta sen jälkeen puhkaistiin kalvot. Tällä haluttiin varmistaa se, että ehdin kivunlievityksen saada. Minulla kun nuo viimeisimmät synnytykset ovat olleet suht nopeita.

Kalvot puhkaistiin klo 17.50, ja lähes välittömästi alkoivat supistukset. Vauva syntyi sitten klo 19.54. Synnytyksen kokonaiskesto 2h 4min. Vauva oli pihalla kahdella ponnistuksella. Aivan mahtava synnytys, helppo kuin mikä, tähän on hyvä tämä ura lopettaa. Mukana oli ihana kätilö sekä lääkäriopiskelijapoika. Hän oli hieman hämillään nopeasta toiminnasta. Synnytyksessä opiskelijan tehtävä oli laittaa ylös mun verenpaineet, sekä kunniatehtävänä käydä punnitsemassa mun istukka.:LOL:

Kotiin päästään tod.näk. huomenna, jos vauvan sokerit pysyy hyvinä. Niitä tarkkaillaan ainakin vuorokausi mun rd:n vuoksi.

Toivon teille kaikille oikein rauhaisaa loppuodotusta, ja suojelusenkeleitä matkalle.

Meillä alkaa nyt ihana vauvantuoksuinen arki!

Scala ja Taimi Itunen, melkein 1vrk
 
Oikein paljon onnea vauvansa saaneille:heart::D!

Itellä ei haluja lähtee spontaanisti synnyttään eli yritän kärvistellä sinne käynnistyspäivälle joka häämöttää viikon päästä... Ajatuskin siitä, että rupeen ponnistaan taas väärässä paikassa ja ilman kivunlievitystä saa mut valvoon öisin:(

Tosta sss-tekniikasta on puhuttu... Mulla siivous saa aikaan supistuksia, sauna saa aikaan supistuksia ja seksi se vasta saakin aikaan ja kipeitä. Viimeksi kun miehen kanssa peuhattiin, olin seuraavan yön tosi kipeä ja lähtö oli kyllä lähellä. Yhden synnytyksen olen saanut käyntiin juuri tällä sss-tekniikalla;)... Eli kannattaa kokeilla jos on muutenkin herkkä supistelemaan ja haluaa jo päästä synnyttämään!

Sf-mitta mulla on ollu koko raskauden ajan huomattavasti suurempi kun kolmosen odotuksessa(painoi syntyessään 4660g), mutta on arvioitu huomattavasti pienemmäksi ultran painoarvion mukaan. Eli sf-mittaan ei ainakaan mun kohdalla oo luottaminen. Lääkärin mukaan mun kohdalla syy on se, että olen kantanut viisi vauvaa ennen tätä, eli mun kohtu ei kudoksiltaan oo enää niin timmi...

Paljon jaksamista kaikille:D! Ei enää kauaa kun kaikilla on omat vauvat kainalossa! Ihanaa:heart:!

anna79 ja PikkuKuu 38+1
 
Onnea scala!!

Santtu: ei ne kaikki kiinnity... Kuulostaa muuten että sulla olis jo parempi mieli jotenki ku aina välillä oot ollu jotenki surullisen ja ahdistuneen olonen :hug: Loppusuora häämöttää jo!!

NeliApina ja p-p 35+5
 
Onnea Scalalle!

Santtu, ei se kiinnittymättömyys tarkoita mitään muuta kuin että jos menee vedet, pitää mennä saman tien pötkölleen ja oottaa piipaa-autoa ettei napanuora tule ulos. Ei se synnytystä lähennä vaan hankaloittaa kävelemistä ja helpottaa hengittämistä. Mun esikoinen ei ikinä kiinnittynyt enkä usko tämänkään tekevän niin. Mulla on vettä liikaa ja ehkä myös väärän mallinen lantio niin että kiinnittyminen lienee mahdotonta. Tippuu sit ku syntyy.
 
No nyt niitä vauvoja on alkanut syntymään. Onnea kaikille jo käärönsä saaneille :heart:

Oli puhetta siitä jos vauva ei ole kiinnittynyt ja lapsivedet menee. Meidän terkkari oli sitä mieltä, että jos vain holahtelee vettä ni normaalisti omalla autolla vaikka ihan istuenkin sairaalaan. Jos menee rytinällä ni sit vaakatasossa mutta silti voi mennä omalla autolla. Toki kiireesti pitää lähteä. Kyllä sitä itsekin tuntuis et ambulanssi olis kuitenkin se paras ratkaisu tuossa vaiheessa. Minullakaan ei vauva ole edes laskeutunut saati sitten kiinnittynyt joten jos synnytys alkaa ni toivottavasti ihan supistuksilla. Kaikilla ei tosiaan kiinnity vauva ollenkaan, varsinkin uudelleensynnyttäjillä näin joskus. Voihan toki kiinnittyminen tapahtua ihan pari päivää ennen synnytystäkin.

Täällä ei näy raskausarpia ollenkaan. Syynä on tämä ylipaino. On vatsassa niin reilusti jo ylimääräistä ennestään, että nyt vaikka maha jo tosi iso ni silti tuolla alavatsalla roikkuu toi ällö ankannokka :x Ei kyllä voi tätä mahaa kauniiksi sanoa.

Sain yllättäen kutsun työhaastatteluun ja se on tänään. Onneksi on ryhmähaastattelu ni ei jännitä niin paljon. Muutenkin tosi pirteänä sinne itseään kehumaan tässä tilassa. Eikä minulla ole edes cv:tä ku olen tehnyt töitä lähinnä vaan päivähoidossa. Vien sellaisen lapun kyllä missä on kaikki mun työrupeamat tarkalleen. Kutsu työhaastatteluun tuli siis toissapäivänä joten en ole ehtinyt mitään hienoja lappuja tehdäkään. Aina on töitä ollut viimeisen viiden vuoden aikana (eri päiväkodeissa) mutta nyt vasta rohkaistuin kunnolla hakemaan toimea. Minulla on aina ollut pahoja itsetunto-ongelmia joten olen pelännyt joutua haastatteluun ihan kauheasti. Tällä on kyl sellainen meininki, että on jo suunnilleen päätetty ketkä saa toimen ja noi haastattelut on vaan muodollisuus. Kaikki joutuu käydä läpi haastattelut kaksi tai kolme kertaa ja sitten menee vähintään pari hakua ohi jolloin ei edes kutsuta haastatteluun ja sit saa toimen. Näin on ollut kaikilla. Minä vaan aloitin turhan myöhään tämän hakemisen joten vähintään pari vuotta saan vielä odotella. Omaa tyhmyyttä joo :headwall:

Muutenkin olen joutunut olemaan välissä poissa työelämästä ku sairastin keskivaikean masennuksen pari vuotta sitten. Melkein puolitoista vuotta olin saikulla ja töihin palaaminen oli vaikeaa. Mietin jo alan vaihtoa sun muuta. Ei auta ku pää pystyssä mennä sinne haastatteluun ja tehdä parhaansa. Käyn nyt aamulla hakemassa pomolta uuden työtodistuksen. Minullahan on määräyskirja kesäkuun alkuun asti voimassa joten olen jäänyt ihan virallisesti töistä äitiyslomalle. Joillekinhan on tehty niin, että työsopimusta ei ole jatkettu kuin äitiysloman alkuun, mutta sehän on laitonta ja onneksi ei tarvinnut ruveta tappelemaan siitä asiasta. Selvitin kyllä varuilta jo etukäteen luottamusmieheltä miten asia on.

Nyt karkas puheet vähän sivuraiteille raskaudesta. Eipä varmaan kenelläkään ole työkuviot nyt mielessä ja ei ollut minullakaan kunnes tuli kutsu tuohon haastatteluun.

Noista kotikonsteista synnytyksen käynnistämiseen (sss). Kuopuksen kohdalla kokeilin kaikkea niistä viikolla 38 ja se mukavin ässä kyllä aiheutti napakoita supistuksia, mutta siihen ne jäi. Tyttö syntyi sitten rytinällä ilman ennakkovaroituksia rv 40+2.

Tällä kertaa niistä tuskin kokeilen mitään koska a) ei ole saunaa, b) ei ole miestä siihen mukavaan s juttuun (tai kyllä tuo isä suostuisi, mutta kun nyt on erottu ja muuta ni ei kiitos), sitten c) siivoaminen on turhan rankkaa näiden kipujen kanssa. Joten ässät jää kokeilematta, mut eiköhän tämä ennen pitkää ihan itsekseen lähde syntymään ;)

Nyt hörppäsen aamukahvit ja sitten työpaikan kautta sinne haastatteluun :) Onneksi nämä isommat lapset on jo niin isoja et osaavat itsekseen lähteä kouluun yms.

syyslaulu ja örvelö rv 36+2
 
Miten synnytys sitte jos ei oo kiinnittyny? Kun maate pitää mennä. Pitääkö olla koko synnytys sit maate, pystyasennot poissuljettu?
Ei todellakaan. Päinvastoin. Kunhan kätilö tai joku ensin kokeilee ettei se napanuora kuroudu. Jos se nimittäin sattuis tulemaan ensin ei vauvalla ole kovin hyvät selviytymismahdollisuudet ellei leikkaussali ole lähellä. Mutta sairaalassa voidaan seurata sydänääniä ja niistäkin jo paljastuu jos jotakin on pielessä.
Ikipäivänä en uskaltais lähteä millään omalla autolla kun on sanottu sairaalasta että kun on näin vempula vauva, pitää mennä samantien makaamaan eikä siitä nousta edes vessaan tsekkaamaan sidettä tai taaperon perään ja jos sattuu olemaan kaupassa tai jossain niin eiku pötkölleen vaan. Jos joku voi tuoda tyynyn niin semmonen persauksen alle.
 
Onnittelut Scala!! <3

Näköjään se riippuu pelkästään synnyttäjästä ja raskaudesta, et miten kiinnittyy. Meijän maha-asukas on nimittäin ollut kiinnittyneenä jo rv 35+jtn viimeisessä lääkärineuvolassa :eek:. Ja kääntyikin lopullisesti rt:aan viikolla 29. Mutta eipäs kummatkaan synnytystä oo lähentäneet :D.

Mies lähti kouluun ja mun pitäs vielä vähän luututa täällä lattioita, ettei tarttis olla enää sisäkengät jalassa. Sitte oottais vanhan asunnon loppusiivous, huhhuh.. Saa nähä miten siitä selvitään näitten kipujen kans, mutta pakko se on.
Jos parin päivän sisään tulee lähtö niin en tiiä mitä siitä tulis.. Ei yhtään riittäis voimia nyt synnytykseen :(.

Ässistä, jotka mun kohalla ihan huuhaata. Siivottu on parin kolmen päivän aikana varmaan puolen vuoden eestä, saunotaan yleensä n. 2 kertaa viikossa ja seksi on kuulunut ohjelmaan koko raskauden ajan, eikä ainakaan vähentynyt ole loppua kohti. Missähän supistelut lienee..? :D

Raskausarpia mulla mahaan ei ole ilmestynyt ollenkaan, mutta reisissä on. Eivät kuitenkaan kutia yhtään yms. Kosmeettinen haitta lähinnä ;). Olihan se "kiva" ylläri kerran suihkussa huomata ku luuli jo välttyneen tämän ekan raskauden muistoilta :D.

Nyt siivous jatkuu..
Valjakka rv 39+3
 
Mulla vaan eka on ollu kiinnittyny eikä mulle ole koskaan sanottu mistään makuu asennosta...No onneks kaikki on menny hyvin.Mullahan keskimmäinen oli perätilassa vielä 38+ viikoilla ja syntyi 40+0.Tääkään ei vielä ole kiinnittynyt. 6.4 on vika lääkäri niin saa sit nähä miltä paikat näyttää ja missä vaiheessa toi kakara on.

Raskausarpia ei ole tullu kun edellisessä raskaudessa pari navan ympärille.Muuten oon säästyny onneks.

NeliApina ja p-p 35+6
 
Scalalle tuhannesti onnea tytöstä!!! :flower: Ihanaa kuulla näitä helppojakin synnytysjuttuja! ;)

syyslaulu onnea työhaastatteluun!

Ässät on täälläkin kyllä kaikki kokeiltu jo monesti. Joskus vaikuttaa lupaavalta, mutta loppuvat AINA kesken jossain vaiheessa. Tosin mulla nuo supparit voi alkaa ihan ilman ässiäkin.
Raskausarpia mulle ei ole tullut yhtään tässäkään raskaudessa, mutta kutinan vuoksi joudun silti öljyilemään vatsaani päivittäin.
Viime aikoina ei ole taas hyvästä olosta ollut tietoakaan. Tänään taas heräilty jo ennen viittä. |O Väsynyt päivä siis jälleen edessä.
Supistuksetkin ovat jotenkin nyt hiukan harventuneet (?) Voiko tämä lisääntyvä väsymys vaikuttaa?? Eikös niiden pitäisi loppua kohden tihentyä?? :kieh:
Vaavilla olisi sen arvion mukaan ihan kivasti jo kyllä kokoa, että sopisi äiskän puolesta jo ihan tulla jo!

viiva&fantti rv 38+2
 
Scala Onneksi olkoon!

syyslauluTsemppiä työhaastatteluun! Hienoa, että jaksat vielä tässä vaiheessa!

Mulle ei ole sanottu mitään tuosta kiinnyttymisestä tai kiinnittymättäjäämisestä! Tarkoitan siis noita puheita makuulle menosta ym. Outoa, etteivät ole ollenkaan ohjeistaneet, kun olen ensisynnyttäjä:( Onneksi on tämä pino!

Mullekaan ei sauna aiheuta mitään supistuksia. Siivous ja seksi vähän, mutta ei mitään merkittävää.
 
Jos pää tai peppu on alhaalla muttei kiinnittynyt, on tosi harvinaista että napanuora luiskahtaisi, mutta etenkin jos vauva on poikittain tai vaikka jalkatarjonnassa niin tosi outoa ettei siltä varalta ole asiasta mainittu. Mulle neuvolan täti sanoi että vaakatasoon vaan vaikka vauva on jo pää oikeassa paikassa mutta kun liikkuu vielä niin koskaan ei voi olla liian varma.
 
Minä ihan vartavasten kysyin viime neuvolassa terkalta, että mitä siinä tilanteessa pitää tehdä jos vedet menee, kun ei tääläkään ole mitään ohjeistusta muuten annettu.. Sanoi, että jos nyt ennen seuraavaa äitipoliaikaa (rv 38) menee vedet niin ambulanssilla makuuasennossa sairaalaan. Äitipolilla seuraavalla käynnillä voi sitten kysyä jatkoon ohjeet, että saako mennä omalla autolla vai mitenkä ja missä asennossa.. Tääläkään ei olla kiinnitytty, ja pää keikkui häpyluun yläpuolella viimekäynnillä.. Eli onhan siinä mahdollista, että se napanuora luiskahtaa väärään paikkaan jos vedet ihan kunnolla hulahtaa..

-Minki ja Rinsessa 35+6-
 
Onnea kaikille vauvan jo saaneille! :flower:

Oon viime aikoina nukkunu öisin suht hyvin ja sikeesti kaikista vessareissuista huolimatta, mutta viime yö oli kamala. Päivällä alko jo jostain syystä ahdistunut olo ja kesti koko yön..oli vaikee hengittää ja aamuyöstä siirryinkin nukkumaan sohvalle istuvaan asentoon ja se helpotti. Tuskailin vauvalle yöllä, et alkais jos syntyä..mie en jaksais enää! Mielialat vaihtelee niin inhottavasti, et hermot meinaa mennä. Laimeita harjotussuppareita vaan välillä, mut ei paljon muuta.

Maha on aivan karseen näköinen! Esikoiselta tuli navan ympärille hieman raskausarpia, mutta nyt ne vanhat arvet on venähtäneet ihan uskomattomiin.. :O no ei se mitään! Miulla arvet vaalenee nopeasti ja toivottavasti nämäkin häipyvät melkein näkyvistä niin kuin edellisellä kerralla.

Edellisessä neuvolassa oli painoa tullut viikossa 1,2 kg :eek: tosin sen painon mittasi harjoittelija ja vähän epäilin, et tais mennä yläkanttiin. Ei kyllä ole kovin turvonnut olo edes ollut, et aika hassua..

Meidän typykkä on jo kiinnittynyt, mutta pää kuulemma liikkuu hieman, kun terkka ja lääkäri kokeilivat.

Dolores ja tyttö 39+3
 
Karoliina ja Scala: Onnea pikkuisista nyyteistä ja ihanaa vauvantuoksuista arkea! :flower:

Täällä ei mitään uutta..tyyppi selvästi hiljentänyt masujumppaa, joten toivottavasti olis pää nyt kunnolla kiinnittynyt ja kroppa kasvanut. Sairaalakassi pakkaamatta, mutta sinne ostetut herkut olen jo tuhonnut.:popcorn:

Yirtän muistuttaa itelleni, et olisi hyvä vetää nyt päikkäreitä poijan kanssa, mut ei vaan jotenkin saa unenpäästä kiinni. Kiroan varmasti synnytyksen jälkeen kauheaa väsymystäni...sitä saa mitä tilaa!

Ja ei minkäänlaisia merkkejä, että päästäs tositoimiin..niin varmana vetelen mahapystyssä vappuna simaa ja munkkeja!

Hennu ja Bertta (37+1)
 
Ei mitään merkkejä täälläkään... ei yhtäkään supistusta ole tullut, vaava ei ole laskeutunut eikä kiinnittynyt.
Pari päivää oli ihan ihme tohotusvaihe päällä, nukuin öisin vaan n. 5 tuntia kun en saanut illalla unta ja heräisin aamulla kuuden aikaan, ja vessareissujen jälkeen ei meinannut nukahtaa.
siivoilin ja laitoin kämppää, mut nyt oon taas ihan naatti. viime yönä 9 tunnin unet ja silti nukuin äsken kahen tunnin päikkärit...

ois vaikka mitä mitä haluaisin tehdä, mutta en vaan jaksa :(

sairaalakassia en oo tosiaan pakannu, enkä lasten hoitoreppuja... jotenki tuntuu et tää ei todellakaan tuu ennen laskettua aikaa.

Hiikka ja vaava 37+1
 
Viimeksi muokattu:
syyslaulu onnea työhaastatteluun. Ja haitanneeko tuo mitään vaikka täällä jutellaan muustakin kuin odotuksesta ja synnytyksestä :) Miekin oon vielä käynyt työsähköpostia lukemassa vaikka töistä oon pois ollut jo pitkään. mutta ei sinne kyllä ikävä ole.
neuvolakuulumisia Verenpaine hyvä, pissa puhdas ja painoa oli taas tullut. Tällä kertaa 600g. Vauva oli taas vähän almpana kuin viikko sitten. Pää kuitenkin vielä hiukan liikkui, eli ihan ei ollut jämähtänyt. Ei kuitenkaan enää nouse lantiosta ylös liikuteltaessa. Viimeksikään vauva ei kiinnittynyt ennen synnytystä ja siksipä se pää sitten ehti synnytyksen aikaan mennä vinoon vaikeuttaen ulostuloa. sf mittaa oli tullut viikossa puoli senttiä eli mitta on vaivaiset 31,5cm. Terkka oli sitä mieltä, että käsituntumalla vauvalle tulis kokoa laskettuun aikaan mennessä semmoiset 3800g mutta varmuuttahan siitä ei tietenkään ole eikä ultrata kannata kun ei sekään ole varma. Eikä mulla tarvetta sinne ultraan toki olekaan paitsi jos yliaikaiseksi menee. Eli nyt sitten vaan taas odotellaan.
 

Yhteistyössä