Huhtikuun Helmet 2011 *** tammikuussa***

Huh!
Soitinpa neuvolaan tänään kun eilen supisteli hiukka ilkeesti ja pään toinen puoli tuntuu ihan laholta kun joko ientulehdus tai poskiontelo on jotenkin hellänä. Limakalvot on ihan romuna ja ientulehdus ei parantunut geelillä eikä poskiontwlon tulehdusta yksiselitteisesti joko ole tai ei niin sain penisiliinikuurin. Ja lähetteen äitipolille kun lääkäri oli sitä mieltä ettei mahan ja kohdunsuun kuulu olla niin arkana että sattuu kun vähän kokeilee. Päivystyslähetteestä huolimatta menen vasta parin päivän päästä kun ei mua edes supparoi enää, toki alamaha on vähän hellänä mutta ei se nyt niin paljoa satu, sitäpaitsi kakara potkii koko ajan sinne päin... Ja penisiliinikuuri voi lopettaa taas monia ongelmia kuten viimeksikin. Jos on jotakin virtsiksen poikasta ynnä muuta.
No ei voi valittaa. Täällä ei ainakaan säästellä terveydenhuoltomenoissa, niinkuin
monesti kuulee tosi pöyristyttäviäkin tarinoita.

Tuplarattaista... Mä aattelin turvautua taaperoistuimeen. Niin vähän toi ipana enää paikallaan pysyy että se riittänee. Ostoksilla se pitäis saada viihtymään paikallaan. On sitten n.1v10kk kun isoveljeytyy.

Sokereista.... Välttelen menemästä rasitukseen kun viimeksi laski niin alas että olin ihan taju veks. Sain sitten mittarin kotiin millä mun pitäis mittailla muutamat paastosokerit ja joku tunnin arvo. Paastot on ollu 4,7 yleensä, tänään 4,4. Tunnin arvo isoimmillaan 5,5 ja 2 tunnin 3,7! Yks päivä mittasin kanssa ennenkuin lähdin ajamaan kun tuntui niin huteralta, 3,5 oli! Mä en ymmärrä millä mä saan noi sokrut pysymään ylhäällä. Ne kun laskee heti. No ehkä neuvolan täti sitten neuvoo. Alle 4 jos menee niin on semmonen olo ettei ihan järki luista. Ja hammaslääkäri sanoo ettei saa koko ajan mässätä. Mitä siis syödä?
 
Raskausdiabeteksestä moni on puhunu tai jo käyny, siis testissä. Oon lukenu noita juttuja ei-niin-innostuneena eli oon tyytyväinen, ettei mun tarvii osallistua. Jos olisin ensisynnyttäjä, niin joutuisin kyllä, taitaa olla niin että kaikki yli 25-vuotiaat joutuu nykyisin testiin. Mut koska odotan toista eikä ekassa raskaudessa ollu oireita + ei oo riskitekijöitä, niin vältyn testiltä.

Santtu tais kysyä äitiysjoogista. Löysin ainakin yhden, kurssi alkais 12.1. Sirpa Kuosmanen. Täytyy iteki tota miettiä, sillä se kävely ei hirmusesti innosta, vaikka viimeksi olikin tosi mukavaa aamusta lenkkeillä. Siis jos pääsis aina valoisalla kävelylle, niin kyl se kävis, mut töiden jälkeen pimeellä ei oikein innosta.

Liinukalle kiitokset vaunuvinkistä! Pitääkin vähän alkaa seurailla noita käytettyjen hintoja. Uusia en viitsis ostaa, kun käyttöikä jää kuitenkin niin lyhyeksi, varmaan alle vuosi.¨

Vinkkinä tulevasta uudesta tv-sarjasta eli 28.1. alkaa YLEn uusi sarja "Sydänääniä", joka on 16-osainen dokumenttisarja perheistä, joihin tulossa vauva. Tuo on kuvattu Tammisaaressa ennen sen lakkauttamista. Itteä ainakin kiinnostaa, sillä ne jenkkivauvaohjelmat on jotenkin niin, erilaisia...
 
Viimeksi muokattu:
Mut piti kans mennä sokerirasituksee mut sit muutettii ja se jäi vähä vaiheeseen nii jospa sitä kyselis sitte lääkäriltä ku on se toka lääkäriaika tossa 12. päivä. Pitää myös kysyä et mitä toi on ku on kosketusarka tosta rintojen välistä vähä alempaa. Varmaa jotai mahaonkelmia. Eka epäilin et vihdoinki tietäsin et mitä närästys on mut eikai sen pitäs kosketusaraksi vetää tosta päältä?
Me vaihettii autoa ku ajettii kolari vanhalla. Ei sattunu kellekkää mitää mut ruttuun meni kylki. Oltais muutenki vaihettu, ku meillä on koira ja ei sitä voi pitää takapenkillä sit vauvan kans, mut nyt sitte nopeutu senki vaihto. Ihan luksusta ku on ohjaustehostin :D Pösö 307 farkku tuli meille :)
Nyt oon saanu siivottua muuton jäljiltä lastenhuoneenki melkein kokonaa :) Vois ottaa kuvia ku saan verhot vielä ostettua ja pistettyä paikalleen. Pitäsköhän kohta alkaa peseen noita vaatteita jo vauvaa varte :D Oon ne kyl laittanu jo lipastoon, mut osa on kirpparilta ja osa uutena ja ne on vähä sekasi sielä laatikoissa et pesen kyl kaikki.
Turvakaukaloa en oo vielä ostanu, mut se pitäs ainaki saada hommattua. En vaa osaa päättää minkä haluun. Brion haluisin ku se on hyvä kantaa, mut on sit kyl pienempi leveyssuunnassa ainaki. Graco ois hyvänkokonen mut se on kömpelö kantaa.. Graco myös saatas veljeltä kohtuuhintaan.. Sit haluun sen jalustan nii volvon liikkeessä ois volvoistuinta jalustalla (tänää katoin ku haettii autoo :D) Mut en yhtää tiiä sen turvallisuustesteistä et mite on pärjänny jne..
Minkälaisia teillä kaukalot on ollu/tulee oleen?
 
Kelan paperit sain vihdoin ja viimein pähkäiltäväksi, no onneksi on aikaa niitä täytellä.. Ei tarvi yhdellä kertaa kuluttaa päätään puhki! :D

Neuvolakuulumisia:
Rv 23+3 (ed. 18+5)
Turvotus ekaa kertaa yhdellä plussalla
RR 130/82 (128/76)
Pissa puhdas (myös ed. kerralla)
Hb 122 (123, 28.12. 115)
Syke + 134-140 (+ 135)
Liikkeet ++ (+)

Rautakuuri näyttää siis purreen vajaassa viikossa aika tehokkaasti. Olen ottanut yhden tabletin retaferia iltaisin, samalla linjalla käski neuvolatäti jatkamaan..

Pitää palata paremmalla ajalla lukemaan teidän juttuja vähän tarkemmin ja kirjoittelemaan enemmän, tänä iltana ei jaksa keskittyä!

-Minki ja kanssamatkustaja 23+3-
 
Turvakaukalosta meillä on esikon jäliltä toi Gracon kaukalo telakalla vuosimallia o8 ja tykkäsin siitä ihan hirveesti. Eli se siis tulee käyttöön nyttenkin. On ollut yhessä perheessä lainassakin vauva-ajan ja on edelleen kuin uusi.

Vaatteista Jos jotakuta kiinnostaa niin mulla ois myytävänä aika paljon tytön vaatteita lähtien koosta 58 ja päättyen kokoon 86! Ollut yhellä lapsella käytössä. Jos kiinnostaa niin laittakaa yv:tä niin pistän vaatepaketeista kuvia tulemaan. Ja noi vaatteet lähtee ainakin omasta mielestä halvalla. Sisällytän ostohintaan myös postituskulut!

Yöt on menny mulla ihan kummallisiksi. Viimeyönäkin nukuin tosi hyvin puol viiteen asti ja sit valvoinki puol viidestä puol seittemään ja nukuin sit taas puol seittemästä kasiin. Aamulla sitten ku herää niin tuntuu että on ihan silmät ristissä kun pari tuntia unien välissä valvoo... Nooh jospa tämä ei loppuun asti kestäis, toivotaan... Mutta nyt täytyy painella kotihommiin, kun iltavuoro kutsuu tänään.

liinukka83 ja Onni 25 POKS POKS:heart: (kamala kun aika rientää)
 
Poks 26+0 :heart:

Vitsi kun ei meinaa koskaan saada aikaseksi kirjotella vaikka usein muiden juttuja luenkin. Täällä senkun maha kasvaa ja liikkeet on jo tosi voimakkaita. Kuperkeikkaa heitetään päivittäin ja se on jo aika ilkeen tuntusta,pääasiassa taitaa pikkunen vielä perätilassa majailla tuolla.

Turvotuksista, niin mulla ainakin jalat iltaisin kuin tukit ja löysistäkin sukista jää syvät painaumat jalkoihin niin kyllä itelleni antaisin plussan turvotuksista :D En sitten tiedä miten noita määritellään, kai se vähän siitä kiinni mikä itsestä on normaalia ja mikä ei.

Se olis 2 viikon päästä taas sokerirasitus ja samalla neuvolalääkärin aika,ultraa siellä joka kerta. Varmaan koitan vielä sukupuoleen varmistusta kysellä, vaikka en ole varma kertooko hän. Jotenkin vaikuttaa sellaiselta se ukko että ei mitään ylimääräisiä ala katselemaan..
Huomenna olis neuvola. Paino oman vaa'an mukaan 2kg noussut 4 viikossa. Yhteensä sellaset 11kg,aika järkkyä. Nyt ajattelin oikeasti alkaa panostaa syömisiini jotta ei ihan mahdottomasti enää nousis. Eilinen onnistuikin aika hyvin,herkkuhimoa sain taltutettua ananaksella :)

Äitiysavustus ja äitiyspväraha-päätöksetkin tulivat. perjantaina tulee se 140e tilille ja äippäraha onkin minimi :( Luulin että olisi kakkosen mukaan kun alle 3v on kun mulla la. Mutta se koskeekin vaan jos se aiemmin laskettu työtulosta ja se oli silloin yhden harjottelun työmarkkinatulojen mukaan laskettu. pöh.

Mulla vielä melkein 3vkoa "joululomaa" jäljellä.. meinaa tylsyys ihan iskeä. 24.1 vasta koulut jatkuu. Sitten koitan käydä siellä niin pitkään kuin suinkin vaan kykenen.
Mutta eipä kai tässä muuta,jos lähtisi vaikka asioita hoitelemaan :)
 
Äippäpolita kotiuduttu!

On ne mieslääkärit vaan eri ihania kuin naiset!
parivkoa sitten kun olin eka kerran naisella se oli ihan järkyttävän kovakouranen, mutta tää mies, se vaan hyräily ja pyöritteli anturia kauniisti, ei housunu eikä painanu liikaa.

Kohdunsuu oli emnnyt nyt kiinni mutta kirjottti vielä saikkua pari vkoa, sanoi että kun nyt ois niin tärkeet viikot menossa ettei viiti ottaa riskiä niin levähtelet vaa.
Kyllä mulle sopii, kiitos...

Ukon paino oli noussu 480-> 700g, onko toi paino jotenkin suuri parissa vkossa?
En huomannu kysyä sitä.

Pituudesta ei puhunut mitään mutta 3d.nä se näytteli mulle kuvia, ihanat pitkät jalat, varpaat harallaan ja käsi poskella :heart:

Nyt saan vielä naatiskella rauhallisista päivistä, katotaan miotä sanotan parin vkon päästä.

Ihanaa päivää kaikille!

Ukko 23+4
 
Terkut kaikille ja hyvää uutta vuotta! :) Seuraavaksi mun 23+3 kuulumisia. Pari viimeistä päivää mulla on ollut outoa vatsakipua, niinkuin kuukautiskipuja, viiltävää ja alavatsalla kokoajan painontunne. Nää tuntemukset lisääntyy jos istuu kauan (teen istumatyötä) tai jos kumartuu tai liikkuu paljon. Soitin sitten neuvolaan nyt aamulla, ja sieltä sanottiin että voi olla kohdun kasvukipuja tai sit ennakoivia supistuksia, ja antoi mulle 3 päivää sairauslomaa ja käski levätä. Tämä on mun ensimmäinen raskaus, joten en tiedä miltä supistukset tuntuu, mut nyt olen jotenkin huolissani. Huomenna menen sinne neuvolaan näytille, ja toivon että tutkii kunnolla ja kattoo sisältä kans. Tekeekö neuvolaterkkarit sisätutkimuksia, vai vaan lääkäri? Tuntuu tosi keljulta :( Huomenna saan myös vihdoin KELA-paperit, joita pääsen sitten täyttelemään, en edes tiedä koska mun äitiysloman pitäisi alkaa! Onko muilla tällaisia ennakoivia supistuksia ja kertokaa mulle että se on normaalia eikä tartte huolestua :| Aloin myös miettimään, et mitä jos mulla on virtsarakontulehdus ja se aiheuttaa kipuja, mutta kai sekin selviää huomenna neuvolassa, on nimittäin vessakäyntiä varmaan 15 kertaa päivässä... Muuten on hyvä olo ja mieli, ja toivon kaikille samaa :)

Ainiin, poika luvattiin rakenneultrassa joka oli ennen joulua <3
 
Viimeksi muokattu:
Pakkaspäivää pääkaupunkiseudulta!

Tänään oli neuvolalääkäri ja olo on helpottunut moneltakin kantilta. Ensinnäkin jatkoi mun sairauslomaa automaattisesti ä-lomaan asti. Olen ollut selän vuoksi kotosalla nyt pari viikkoa, ja lääkäri meinas, että eihän ne olosuhteet työntekoon ole mihinkään muuttuneet. Joten s-lomaa jatkettiin, nyt selkä on kuitenkin siinä kunnossa, että pärjää ilman särkylääkkeitä.

Toisekseen olen ollut huolissani liikkeiden vähyydestä. Niitä saa todellakin kuulostella ja hyvä kun muutamat tökkäsyt tuntee. Meidän neuvolalääkärillä on ultra käytössä, ja sillä sitten pitkään tutki. Sen mukaan vauva liikkuu ihan normaalisti. Mun istukka on ihan etuseinässä, joten se kuulemma vaimentaa liikkeet tosi tehokkaasti. Katselin vanhoja äitiyskortteja, ja huomasin, että tämä on ensimmäinen raskaus kahdeksasta, kun se on etuseinässä. Tähän asti aina ollut takana, joten ilmankos tuo liikkeiden tuntuminenkin alkoi jo huolestuttaa.

Tutki myös tarkkaan napanuoran reitin, se on se mikä minulla on koko ajan mielessä. Meidän enkelipojan kuolinsyy kun oli napanuorakomplikaatio. Nyt ei ainakaan vielä ole missään kierteellä, ja toivottavasti ei menekään. Taimi Itunen oli raivotarjonnassa, ja täytyy vain toivoa ettei innostu enää suuntaa vaihtamaan. Painoarvio oli 1, 030kg ja sääriluu vastasi viikkoa isompaa. Eli tästä vauvasta tulee ilmeisesti vähän isomman kaliiperin amatsooni. Enkeliveli oli samoissa mitoissa näillä viikoilla ja syntymämitat oli 56cm/4300g.

Muut arvot olivat ok:

RR 116/74
Hb 128
Sf 24 cm
Painoa tullut lähtöpainoon 4,3kg, eli mielestäni oikein maltillisesti. Toivottavasti linja pitää loppuun asti.

Nyt sitten voi kaivaa kutimet esiin ja alkaa muutenkin valmistautumaan pikkuisen tuloon, kun ei ole enää kiire minnekään.

UlriikkaEleonoora Mun tietääkseni neuvolan terkka ei tee sisätutkimusta, ellei hänellä ole kätilön koulutusta. Eli riippuu ihan siitä mikä neuvolan th:n koulutustausta on. Varmasti kuitenkin th voi varata ajan neuvolalääkärille, jos yhtään on epäilyksiä supistuksista.

Ja tuosta äitiysloman aloittamisesta. Pystyt itse vähän suunnittelemaan sen aloittamista kelan sivuilla olevan laskurin avulla. Sen voi aloittaa 50 päivää aikaisemmin, mutta viim. 30 päivää aikaisemmin. Jos aloitat aikaisemmin, niin se on sieltä lopusta sitten pois.

Minulla ä-loma alkaa 21.2., joka on 40 päivää ennen la:ta. Mulla tuo ei haittaa, synnytys tullaan käynnistämään n. viikoa ennen laskettua aikaa, koska mulla on aikaisempi raskaus päättynyt kohtukuolemaan. Eli eräänlainen varotoimenpide / auttaa jaksamaan henkisesti rankan loppuraskauden.

Tikkipää Oletko käynyt Siki potilaana - Raskauskalenteri - Aydin Tekay - Tervetuloa -sivuilla. Siellä on monenlaisia taulukoita, joihin voit laittaa vauvan mittoja, ja katsella sitten kehitystä. Oikealta valitset "painonkehitys", ja sitten laitat niitä vauvan painoarvioita eri viikoilta siihen, niin saat käyrän sinun vauvasi painonkehityksestä, ja siitä pystyy sitten vähän tulkitsemaan mahdollista syntymäpainoakin.

Hyvää alkanutta vuotta teille kaikille!

Scala ja Taimi "Amatsooni" Itunen (ei ehkä enää niin itunen) rv 26+5
 
Viimeksi muokattu:
Me ostettiin Gracon turvakaukalo. Koon takia ja sit se kun halvemmalla sai kaukalo+jalusta systeemin kuin monessa muussa. Nii ja meillä on niin kaltevat penkit, että on hyvä että saa jalustasta sitä kaltevuutta säädettyä, se oli kans yks iso pointti.

Huomenna ois neuvola, ja pitäis saada aika sokerirasitukseen. :/ Mä en taho...Pcos:n takia mulla taitaa olla vähä normaalia isompi riskiki raskausdiabetekseen. Ja on tätä painoaki ku oon suklaariippuvainen... Nyt raskauden aikana ei oo onneksi paino paljoa noussu.

Mä alotan äitiysloman varhennettuna ihan sen 50 päivää ennen LA, ihan siitä syystä ettei mulla nyt oo yhtään mitään tuloja. Minimiäp-raha mulle tulee. 23.2. sit pitäis alkaa äitiysloma. Hassua kyllä ees ajatella sitä äitiyslomana, ku en nytkään töissä käy.
 
Poks-poks 25+0

Ihan ekkana Snowballille kiitos uudesta pinosta.

Ollaan mummollassa, ja jotenkin on jääny joulusta syönti päälle. Ihan hirvittää. Ja täällä on niin kovat pakkaset, että ei pääse edes kunnolla ulkoilemaan. No sunnuntaina palataan kotiin, ni täytyy sit viimeistään lopettaa tää mässäily. Maha on jo aika kookas, mut itestä ainaki tuntuu, että olis pienempi kuin edellisessä raskaudessa.

Nimistä: Ekan raskauden aikana oli nimet sekä pojalle, että tytölle. Nyt kun tiedetään, että tulokas on tyttö, ei sopivia nimiä tunnu löytyvän. Molemmat meistä makustelee nimiä ja heittää niitä ilmaan, mut jotenkin ei natsaa. Onneksi tässä on aikaa, ja voi sit rauhassa miettiä, kun näkee että millanen ilmestys sieltä oikein tulee.

Hoitopöytä: Me ostettiin sellanen pojalle, ja on ollu kyllä kovassa käytössä. Se on sopivan korkee sekä mulle ja miehellä. Toiset tykkää, toiset ei.

Liikunta: On kyllä nyt täällä reissun päällä jääny tosi vähäiseksi. Aattelin aloittaa jälleen pilateksen ja käydä ostaan 10 kerran salikortin. Tosin täytyy soittaa sinne salille, et jos siellä joku tekis mulle n. 1h ohjelman punteille. Sit ku kottiin pääsee, ni suksetkin on kaivetta esille. Eiköhän se riitä. Olo on vielä suht hyvä, et nyt on urheiltava minkä kerkiää :)

Rattaat: Mulla kans harkinassa ne tuplien ostot. Ikäeroo tulee 2 vuotta, mut poju viihtyy vielä suhthyvin rattaissa. Olis kiva päästä edes hieman pidemmille vaunulenkeille, siinä kohoo sekä kunta että mieli. Ja kevät auronko..ajiai, kuinka sitä kaipaan!

Hyviä vointeja kaikille ja TERVETULOA UUDET!

Hennu ja Bertta
 
Mä oon taas ollu flunssassa tän lomaviikon.4 viikkoo nyt ollu on-off flunssa.Loppu viikolla menen kysymään onko nyt ihan ok olla koko ajan sairaana.Eilen oli poskiontelot kipeet mut tänään ei niinkään,nyr on otsa ja silmät. 10 viikkoa olis vielä töitä loman jälkeen...Aika pitkään vaik toisaalta tosi vähän jos ajattelee et 2,5kk.

Pyysin kelan laput lähetettäväks kotiin niin ei sieltä tullu ku raskaustodistus.Enkö muka muuta tartte töihin vietäväks? Pitäis kelassa käydä viemässä r-todistus niin sais sen avustuksen (otan rahana) mut ei nyt oikeen jaksa.Ehtiihän sen...

NeliApina ja palli-petteri 23+5
 
Neuvolassa käyty, kaikki hyvin niinku pitääki. :) Sf-mitta otettiin nyt ekaa kertaa, hieman keskikäyrän yläpuolella menee, 22,5 cm. Hemppa 126, vähän laskenu taas mutta aivan kohtuullinenhan tuo vielä. Painoa on neuvolan puntarin mukaan tullu 2kg nyt yhteensä, oman puntarin mukaan n. 3kg. Verenpaineet ok, pissa puhdas.

Sokerirasitus ois sitte ens tiistaina. 10 tuntia ravinnotta, kääk. Mutta jos kerran tilkan vettä saa tarvittaessa juoda ni eiköhän sitä pärjää, syö vaan riittävän rasvapitoisen iltapalan.

Neuvolasta pistivät mun kelapaperit menemään. :)
Meinas terkka vaan tuosta varhennetusta äitiyslomasta, ettei sitä välttämättä saa ku en oo töissä tai muuallakaan. Kelan sivulta en kyllä löytäny mitään ehtoja... Mut senpä näkee sitte, samahan tuo sinänsä on miten sitte menee.

Orion & typy 24+4 :heart:
 
Orion- Ei siihen varhennettuun ä-lomaan ole mitään ehtoja. Voit itse valita sen aloituspäivän 50-30 väliltä. Olit sitten töissä tai et.

NeliApina Riippuu vähän työpaikasta mitä papereita sinne tarvii. Jos haet ä-rahaa puolen vuoden tulojen mukaan ja ihan konkreettisesti paperiversiolla, niin sitten tarvii ta:n täyttää ne tulotiedot siihen kelan paperiin. Meillä työnantaja hoitaa sen puolen ihan sähköisesti.

Vanhempainvapaan hakemiseen mun työpaikalla on oma paperinsa, joten sen ja raskaustodistuksen toimitin töihin. Palkanlaskentaan soitin, että laittavat ne tulotiedot jollain Y17-kaavakkeella sähköisesti. Mitään muita kelan papereita ei työpaikalla käytännössä tarvita.
 
Kiitti scala kait ne sit pyytelee jos jotain tarvii.Meilläkin vissiin menee tulotiedot suoraan palkkatoimistosta kelaan.Kelaan vaan pitää joku lappu täyttää mut kaippa sen saa sit sieltäki.

Orion mä oon kans alottanu ä-loman melkeen aina varhennetusti enkä oo ollu töissä.Ite sen päätät.Mä alotan nyt 2 pvää aiemmin niin ei tartte olla ma ja ti töissä.
 
Mulla olis kysymys.. Aiheena ihana hiiva ja lääke siihen..
Kun tuo riesa nyt on, ja apteekista ja tukusta(!!) on turvallinen canesten loppu, niin osaako joku sanoa voiko käyttää gyno-trosyd merkkistä/onko itse käyttänyt raskaana ollessa?
Tuosta on ristiriitaista tietoa, voi käyttää ja ei suositella. Apteekissakaan ei osattu varmaksi sanoa!!:O Ja neuvola lääkäri unohtaa kesken lauseensakin mistä on puhumassa, joten sinne en soita.
 
Unea tuosta mainitsemastasi lääkkeestä en tiedä, mutta minä olen käyttänyt raskausaikoina gyno-daktarinia ja on turvallista käyttää (ainakin ennen oli sellainen vihreä-valkoinen pakkaus).
Mulla oli lääkärinneuvola tänään. Kaikki niin kuin pitääkin. sf-mittaa oli tullut viisi senttiä vajaassa kuukaudessa. Oli nyt 24,5cm eli reilua keskikäyrää. Painoa oli tullut taas mutta senhän arvas kun olen joulun syönyt ja liikkunut niin vähän. Mutta ei kuulema liikaa. Mutta on se tuo mahakin kyllä hurahtanut mittaa. Parin viikon päästä on sokerirasitus. Ensi viikolla pitää käydä se rh-kontrolli kun ei nyt pyhää vasten voinut ottaa, ei ois näyte liikkunut tk:ta mihinkään.
Ihanaa kun on loppuviikko vapaata. Oli jotenkin niin väsyttävät työpäivät nää kolme.
 
Morjens. Äippäpolilta kotiuduttu. Ja kaikki hyvin, tosin labratuloksia odotellaan. Supistukset ei oo tehny mitään ja ilmeisesti johtuvat vauvelin huonosta asennosta tai suussa olevasta tulehduksesta. Alavatsalla oleva kosketusarka kohta mitä tk lääkäri ihmetteli, on kohta johon vekara potkii koko ajan. Mä en vaan tunne sitä potkuina kun istukka on edessä. Se on niin kipeä päältäkin päin ettei siihen saa koskea. Luultavimmin ylenmääräinen herkkyys alavatsalla ja sisuksissa johtuu endometrioosista jota ei koskaan ole diagnosoitu. Mua on aina sattunut kaikki tutkiminen paljon.

Painoarvio oli pienempi kuin esikoisesta. Nyt oli rv 26+4 ja 870g. Muuten vastasi viikkoja hyvin mutta reisiluu oli vähän lyhyempi. Ehkä siitä tulee pitkäsäärinen :)
Hirvittävän vilkas tapaus. Sukuun tullut.

Unen saaminen on vaikeaa. Ennen klo 2 ei uni tule, eikä mitään lääkkeitä saa ottaa. Unohdin kysyä niistä samalla. Se vähä mitä saa nukuttua, kuluu niin villien unien parissa ettei se ole kovin rentouttavaa. Pari yötä sitten kuolin kun maailmanloppu tuli ikkunasta sisään ja toissa yönä mä synnytin pienen ja liukkaan lapsukaisen. Synnytys oli helppo. Yksi muljahdus vaan. En tiedä oliko tyttö vai poika. :)
Ehkä se on taas poika. Viime raskaudessa näin unta mun vuoden ikäisestä lapsestani jonka olin unohtanut ruokkia eikä siitä ottanut selvää onko tyttö vai poika. Nyt mulla on ihan samanlainen lapsi. Pitkätukkainen poika joka on kyllä ruokittu mutta laiha. Virnistys on samanlainen.
 
Hauskaa uutta vuotta kaikille! :flower:

Me mökkeiltiin miehen ja meidän kavereiden kanssa muutama päivä uutena vuonna, pikku neiti oli mummolassa hoidossa. Saa olla kyllä viimeinen uusi vuosi ilman lapsia 15 vuoteen, sen verran mammaa itketti kun kuuli pikkuisen huutavan kato kato puhelimessa jokaisesta pikku pommistakin! No oli ihana kyllä nukkua ja nauttia aikuisten seurasta ennen uuden vauvan tuloa!

Me ollaan lähdössä huomenna takaisin Ruotsiin ja maanantaina oliskin neuvola. Väsyttänyt on ihan kauheana, saa nähdä onko hemppa laskussa, mutta taas huimannut ei ole ollenkaan. Turvotusta on iltaisin ollut vähän, mutta vielä ei valittamiseen asti. Suonikohjut senkun kyllä pahenee, itku tulee kuinka kauhealta nämä jalat näyttää. Tukisukistakaan ei tunnu olevan suurempaa apua. Ja suonikohjut alapäässä tuntuu tosi ikäviltä! Muuten olo on aivan fantastinen, mulla ainakin on tosi hehkuva olo tamän kasvavan vatsan kanssa. Vauva potkii hirveänä ja tuntuu että tila alkaa käydä jo ahtaaksi ei enää toinen heitä kuperkeikkaa niinkuin muutama vko sitten. Neiti oli alusta asti pää alaspäin, mutta tämä kaveri on viihtynyt perätilassa ja poikittain. Saa nähdä milloin tarjonta muuttuu pysyvästi, toivottavasti siis muuttuu!!

Heituskasta ei vieläkään ole kuulunut, toivon todellakin että kaikki on hyvin!!!

Tulen taas päivittelemään maanataina neuvolakuulumisia :)

Voikaa paksusti kanssa sisaret!

Pikkis ja Salamatkustaja 27+5
 

Yhteistyössä