Huhtikuun Helmet 2011 *** tammikuussa***

no siis mä jouduin sokerikidutukdseen siksi että meillä miehen kanssa löytyy molemmin puolin 1 ja 2 tyypin diabetestä; elikkä oon riskiryhmässä vaikka paino- ja ikä onkin pieniä.. :stick:

meillä taas tarjolla oli jälleen (oon kaikissa kolmessa raskaudessa käyny) rasituksessa siis sellasta kirkasta erittäin pahaa litkua, minkä maku oli semmonen äklömakea- ja kaiken lisäks sitä ei kunnolla ollu sekoitettu veden kanssa, jotenka kupin pohjalla vasta ylläri odottikin.. :x ja siis oon aina ajatellu olevani kauhea sokerisyöppö; jotenka luulisi että tykkäisin vastaavasta, mutta ei.. yök, yök.......

äizikkä ja hani 27+5
 
Mä kävin kans tänää sokerirasituksessa (ikää 25 ja painoindeksi aika korkee) nii se litku oli kirkasta ja maistu tosi sokeriselle grandille, Ei mitään pahaa mut ei hyvääkää ainakaa toinen mukilline. 10min ennen tokaa verikoetta piti käydä oksentaa ja oli ihan kauhee olo. Sit tokan verikokeen jälkee piti taas käydä veskissä mut ei tullu enää oksennusta, sit ku tulin pois sieltä nii se täti tuli vastaan käytävällä ja sano et haluunko mennä maaten ku oon nii huono-oloisen näkönen. Menin sit pötköttää pedille ja se helpotti. Torkuinki varmaa siinä. En kyl mee uusiksi vaikka toi oksentamine ois pilannu testin!
Maanantaina vois soitella neuvolasta tuloksia ja kysyä valmennuksista kans ku viimeks niitä unohin kysellä..

29+2

Edit. Oli tehty päätös äitiysavustuksesta ja se tulee 27.1. tilille ku rahana sen otin. Vähän kahden vaiheilla olin et otanko rahana vai pakkauksen ku meillä kuiteki on melkei kaikki pakkauksen tavarat mut oisha se kiva ottaa pakkaus. Otin sit rahana kuiteki. Peitto on ainoo oikeestaan mikä puuttuu, mut saadaan se ehkä kaverilta. Ja ei ainakaan vielä ollu mitään selvityspyyntöö äitiysrahaa varten laitettu tuleen et ehkä mä täytin sen oikei :D
 
Viimeksi muokattu:
Selkäkivuista kävin fysioterapeutin kanssa juttelemassa ja oli kyllä mukava & hyvä käynti. Sain ohjeita syvien vatsalihasten treenaamiseen, ihan pari perusliikettä vaan, mut tosi tehokkaita, ku oikein keskittyy. Ja samoin sitten liikkeitä selän venyttämiseen. Se alaselkä ei kuulemma oikein muuten mee mulla yhtään koukuun mut jos laitan selän koukkuun ja jalat kanssa vähän ja sit tartun käsillä polvitaipeiden takaa niin alaselkäkin vähän venyy. Ymmärsinköhän kukaan... No, oon kuitenkin kiltisti päättäny jumpata joka päivä, ei siihen niin kauan mee. Sovittiin, et katotaan kuukauden pääästä mikä on tilanne ja jos selkä kipeytyy pahasti, niin sen voi teipata, se kuulemma auttaa.

Milas, kiitti kestovaippatiedosta! Noi Imsevimset on tuttuja, mut mul oli haussa joku hyvä taskuvaippa, ehkä kotimainen. Viimeksi käytössä oli Bumgeniukset ja ne oli kyllä tosi hyviä!! Kerkesin ne vaan jo myymään ja nyt mietin, et mitä ostaisin. Ja sit olis tarkotus kokeilla ekaa kertaa ihan harsoja ja villahousuja. Aikooko täällä joku muu kestoilla? Tai onko kestoillu?

Liikelaskuista tai liikkeiden laskemisesta joku kysy. Mulla niistä ei annettu edellisessä raskaudessa mitään ohjeita ja jostain luin, että tosta tavasta olis nykyään luovuttu. Tosin näähän vaihtelee tosi paljon eri neuvoloista ja paikkakunnista riippuen... Samoin se painoarvio tai synnytystapa-arvio oli mulle ekassa raskaudessa ihan vieraita, tai siis en saanu mitään arviota missään vaiheessa, vaikka yritin kysyä siitä painosta. Ja synnytystapa-arviokin kuitattiin jotenkin, et vikalla lääkärikäynnillä katsotaan, et onko syytä tutkia tarkemmin. No, ei sitte tutkittu.

Heituskalle onnea ja tsemppiä pienen ihmisen kanssa! Ei siitä oo montaa viikkoa ku mietin, et koskakohan eka vauva syntyy.

Monenlaisia neuvolakäyntejä on teille mahtunu täs ja erilaisia tätsyjä. Oon ite tyytyväinen omaani, on sellainen perustyyppi eli ei hätäile turhia tai hössötä. Nyt vaan vähän mietityttää se, et meil saattaa mennä sekä täti että synnytyssairaala vaihtoon ku vaikuttais siltä, et muutetaan keväällä. Asiat on viel vähän auki, mut ajankohta osuis aika lailla huhtikuulle. Huh, kiirettä pitää! Voisin siis edelleenkin Jorviin mennä, mut Kättäri olis lähempänä uutta asuntoa, joten pitää vähän kysellä, et miten pitäis tehdä.

Perhevalmennuksia pidetään kait vain esikoisen saaville, joten ei mennä. Ne valmennukset on ihan hyvä paikka tutustua alueen muihin tuleviin lapsiperheisiin ja jos kemiat natsaa, niin voi saada uusia ystäviä. Tai sit ne on vaan sellaisia puolivirallisia tilaisuuksia, jossa käydään asioita läpi.

Äitiysavustus tai päätös siitä oli jo tullu, ei menny ku pari viikkoa. Ei siis pakettia oteta, ku esikoiselta on tarpeeksi kaikkea + se pakkaus ei kuosiltaan ihan suurinta ihastusta mussa herättäny. Ajattelin, et katon sen vuoden 2011 pakkauksen ja ostan siitä ehkä jotain vaatteita vauvalle muistoksi.

Täällä muuten voidaan hyvin, tuntuu, et raudan syönti on tehonnut, mutta flunssa vaivaa. Ja siitä sit on seurannu unettomia öitä, koko perheelle. No, kyl kai tää on jo parempaan päin.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Merinen (27 + 3, kait...)
 
merinen hei, ei äitiyspakkauksessa ollutkaan enää imse vimseä vaan bambino Mio-merkkinen kuorivaippa ja taiteltavat sisävaipat. Sit oli se Kushies AIO niin kuin aikaisemmin kirjoitinkin. Mutta toi Mio on mulle ihan uus merkki!!! Meille siis tulee kestovaipat käyttöön, mutta aikaisemmin en oo kestoillut. Nyt oon kauheesti haalinut tietoa aiheesta ja oikein innokkaasti oon touhuun ryhtymässä. Vähän laidasta laitaan oon haalinut vaippoja erilaisine täytteineen. Että on sitten vara valita mikä toimii ja mikä ei. Ja tosiaan en oo ihan fanaattisesti vain kestoja käyttämässä vaikka itkien. Katson millainen yksilö vauva on. Jos on kauhee kakkaruuti niin sitten voi olla, että välillä käytetään kertiksiäkin.
synnytystapa-arvio tehdään täällä ainakin vain, jos on selkeesti syytä epäillä isoa vauvaa tai ahdasta lantiota tms. Mulle ei oo koskaan tehty. Nyt puhuttiin lääkärin kanssa, että se tehdään jos vaikuttaa tulevan kovin isokokoinen vauva, kun edellisetkin on olleet isohkoja.
Sokerirasitus Mulla oli kans sitä cociksen tapaista litkua, en oo tiennytkään että sitä muunlaistakin. Ja FappyFeet mulle sanottiin siellä, että oksentaa ei saa. Jos niin käy niin pitää heille ilmoittaa. Eli se kyllä vaikuttaa niihin tuloksiin. Pomm Mä pyysin pistämään sen kolmannen kerran toiseen käteen, kun kaks pistoa samaan kyynärtaipeeseen tuntui jo inhottavalta. Sain tänään tulokset ja ei ollut mitään hälyttävää. Lukemia en kyllä enää muista.
Orin- joissain kunnissa perhevalmennusta on karsittu eli kaikki ei tarjoa sitä vaan pelkästään esittelyvideoita. Mutta kyllä se esikoista odottavalle on varsin hyödyllinen. Ainakin itse koin niin. Voihan siihen uudelleen synnyttäjätkin osallistua, varsinkin jos on pitkä väli edellisestä kerrasta. Mutta itse en koe tarpeelliseki. Hyvässä muistissa synnyttäminen vieläkin :D
nippiäinen Mulle on tehty vain ne kaks ultraa, np ja rakenne. Ei meidänkään nevolassa edes ole ultralaitetta. Jos jotakin huolen aihetta niin sitten mennään äitipolille ultrauksiin lääkärin lähetteellä.
Tänään tuli tosiaan äitiyspakkaus. ite kyllä tykkäsin ja ulkohaalarikin oli sievä :)
 
Heips!

Mä tänään kirjoitin aamulla tänne pitkät tarinat ... ja poh, ne vaan katos :(

Oon miettinyt nyt itseksein sellaisia ku useimmat sanoo et "onpas sulla pieni maha"
et ei se mun mielestä kyllä oo... En tarkkaan esikoisesta muista, mut sit tietty mietintää lisäsi vielä se et ku eilen mentiin saunaan ja kävin vaakalla niin painossa ei oo tapahtunut muutoksia kohta 4viikkoon. Tosin viime neuvolassa oli 750g viikkoa kohden noussut.
Ja se oli lääkäri käynti joka sf mitan otti ja se meni keskikäyrällä.

Nyt maanantaina olis neuvola et jospa se täti mittais (tässä raskaudessa ei oo otettu ku nyt viimeks niin yhden kerran) Edellisessä otettiin jo paljon aikaisemmin ja aina neuvolakäynnillä otettiin.

Sokerirasituksen mä jätin väliin, lääkäri sano mulle viimeks "et kun hän katsoo sinun papereita ja edellistä raskautta niin hän ei näe sinulle tarvetta mennä sinne ellet itse halua erikseen" Tosin painoindeksin ja iän vuoksi sain lähetteen.
Mut kysyin tolta uudelta neuvolatädiltä tosta niin se sano et älä huoli, jos jotain poikkeavaa tulee niin meet sitten... Eli mä en käy siinä ellei se tuu tarpeelliseksi.

Ultrasta pitäni sanoa et meil nykyään kuuluu 2 ultraa raskauteen. (np ja keskiraskaus)
Neuvolassa on ultralaite, lääkäri käyttää sitä katsoessaan eli sen 3 kertaa. Mut se on tosi vanha ja epäselvä laite et ei paljon ultraksi pysty kehuu....

Mä sain äitiyspakkauksen jo jokunen aika sitten, tykkään kovasti <3 Ainoa mitä en käytä on noi kestovaipat. Ajattelinkin et laitan johonkin ilmon, ellei teistä joku oo innostunut. Et mie voin luopua omastani niin et saan 2 pikku pakettia kertsivaippoja tilalle... Laittakaa viestiä jos joku on innostunut! :)

Mut palaamisiin! :)

nanna80 & Viuhti 28 + 0 :heart:
 
nanna80 Olen samaa pohtinut tosta mahan koon kommentoinnista.Olenkin päättänyt vastata et mun maha on ihan meidän vauvalle sopiva :heart: Mua ärsyttää suunnattomasti mahan kommentointi.Ei kaikille kasva yhtä suurta mahaa.
Mulla menee maha keskikäyrällä.Omasta mielestä se on sopivan kokoinen ja välillä olo on iso.
 
Milas, mä sanoin kyl sille näytteenottajalle et oksensin ja se kirjas sen ylös niihin tarroihin tms. Mut en kyl uusi sitä. Ihan sama. Ehkä sitte jos tulee jotai muita oireita nii sitte mut pyydän heti päästä makoilee johki sitte.. Koko päivän ollu vähä huono-olo aina välillä.. Ja nimi oli hauskasti vääntyny FappyFeetiksi sulla :D
 
Milas, mä sanoin kyl sille näytteenottajalle et oksensin ja se kirjas sen ylös niihin tarroihin tms. Mut en kyl uusi sitä. Ihan sama. Ehkä sitte jos tulee jotai muita oireita nii sitte mut pyydän heti päästä makoilee johki sitte.. Koko päivän ollu vähä huono-olo aina välillä.. Ja nimi oli hauskasti vääntyny FappyFeetiksi sulla :D
No mutta paastoarvohan se useimmiten kai pahemmanlaatuisen rd:n paljastaa niin saihan siitä nyt sen ainakin ennen yrjöä luotettavasti mitattua. Jos joku täti hiillostaa päälle niin pyydä mittari kotiin. Mittaat sitten aina ruoan jälkeen. Ei nouse normaalisti yhtä korkeaksi, mutta kyllä niistäkin näkee jos jokin on pielessä.
 
Milas, mä sanoin kyl sille näytteenottajalle et oksensin ja se kirjas sen ylös niihin tarroihin tms. Mut en kyl uusi sitä. Ihan sama. Ehkä sitte jos tulee jotai muita oireita nii sitte mut pyydän heti päästä makoilee johki sitte.. Koko päivän ollu vähä huono-olo aina välillä.. Ja nimi oli hauskasti vääntyny FappyFeetiksi sulla :D
Hupsis, miten mä nyt noin sähläsin sun nimimerkin kans :D Toivotottavasti et tosiaan joudu uusimaan testiä. Keljua voida pahoin ja jos vielä huono oo jatkuu pitkin päivää :(
 
Hello!

Heituskalle ihan tuhannesti onnea, tsemppiä ja kaikkea ihanaa täältä palstan puolelta! Mä kun en kans ole tuolla FB:ssä. Oon kans pohtinut kovasti, että koska täällä alkaa tulla hiljalleen syntyneet-uutisia ja kuinka monta vauvelia syntyy ennen aikojaan ja ketkä jumittaa yliaikaa masussa.

On jännittävää muutenkin, kun kelaa aikaa taaksepäin. Vastahan tää palsta aloitettiin! Ja nyt jo ollaan siinä pisteessä, että ei ole ihan katastrofeista pahin, jos pikkuiset alkavat syntyä, että suurin osa on jo sikäli riskeimmät viikot ohittaneet. Hurjaa... Synnytyksemme siis lähenevät!

Me kävimme lisätutkimuksissa nyt pikkuisen poikamme vuoksi. Lääkäri oli mahtava. Hän oli ensimmäinen, joka sanoi että pieni koko on geneettistä eikä heti pelotellut muilla ongelmilla. Tutkimusten mukaan rääpäleemme onkin ihan kunnossa, kuten on istukkakin. Jatkossa häntä vain seurataan hänen ikiomalla käyrällään, kun ei toinen kasva samalla muiden kanssa. Lääkärin mukaan on kuitenkin olennaista, että hän kasvaa omalla käyrällään koko ajan. Ja näin oli kaikin puolin käynyt. Poika oli saanut lihaakin luidensa ympärille vajaassa 2 viikossa yli 200 grammaa, joka käsittääkseni oli oikein hyvin. :) Olen huojentunut!

Lääkäri oli kuitenkin huolestunut siitä, että mulla on alkanut tulla supistuksia ja mulla on kohdunsuu jo reilusti sormelle auki. Hänen mielestään se oli liikaa ja liian varhain ensisynnyttäjälle. Mullahan laskettuaika juuri siinä huhtikuun puolivälissä eli tasan 3 kk ois vielä matkaa. Nyt siis käski seurailla tarkkaan supistuksia, ottamaan yhteyttä neuvolaan jos ne lisääntyy ja muutenkin hiljentämään tahtia.

Itseäni se toki samaan aikaan huolestutti, mutta myös hymyilytti. Tottahan mä haluan, että poikasemme pysyy sisällä vielä tovin ja kehittyy eteenpäin ennen kuin kohtaa ulkomaailman. Etenkin, kun on semmoinen rääpäle, kuin on nyt todettu olevan. Mutta samalla se lohdutti ja hymyilytti: synnytys siis vääjäämättä lähenee. Synnytys jotenkin ensimmäistä kertaa "todentui" mulle. Tajusin, että jes, ihanaa, kohta se on menoa, joka tapauksessa ja vauvani on vihdoin ja viimein täällä. Uskomattoman ristiriitainen fiilis. Ymmärtääkö kukaan?

Tästä innostuneena pakotinkin mieheni tänään iltapäivällä mukaani Lastentarvikeliikkeeseen retkelle. Nyt jos koska pitää mennä ostamaan juttuja! Vaunut onkin jo tilattu, mutta turvaistuin puuttuu. Se mennään hommaamaan tänään. Vaatteet yms on jo ja äitiyspakkauskin tuli, joten akuuteimmat jutut on kyllä kasassa. :)

Santtu ja katkarapupoika 27+5
 
ihan pakko kommentoida tuota "valitusta" sokeri asioista/ tutkimuksista, muistakaa että tutkimuksia tehdään niitten pienien vauvojen hyväksi mitä te kasvattelette masuissanne. sokerishokki synnytyksen jälkeen vauvalla ei varmasti ole mikään läpihuuto juttu tai sitten yllätyksenä liian isot vauvat ja ongelmat synnytyksissä kun ei sokeritestiä ole jostain syystä tehty... tulee varmaan paskaa niskaan tästä kommentista mut tulkoon:kieh:

raskauden aikana kun ei voi oikein pelkästään itseään ajatella kun kasvattaa toista alivuokralaisena...

täällä supistuksia riittää ja liitokset paukkuu mut kärsittävä on, palkinto on sitten sen mukainen:heart:

mar-i ja masuasukki 28+6
 
MAR-I: mikäli kommentti oli minulle suunnattu, niin vaikutanko siltä, etten huolehtisi tulevasta pienokaisesta juoksemalla ylimääräisissä ultrissa, syömällä kellon tarkasti ruokavalion mukaan ja valvomalla yökaudet netissä etsien tietoa raskausdiabeteksesta? Valitin ainoastaan mahdollisesti väärästä diagnosista, joka selvinnee kun viikot vierivät eteenpäin. Kun ei tämä stressikään varmasti hyvää vauvalle tee. Mut ehkä ylireagoin kommenttiisi, sori :( Painuu valittamaan muualle...:headwall:

Talitintti80+vavi 29+4
 
Viimeksi muokattu:
Santtu82 Hieno juttu, että vauvalla kaikki hyvin. Olihan se melkein odotettavaakin, eihän kaikista todellakaan tule jättiläisiä. Mutta varoitan sitten lastenneuvolan tädeistä. Todennäköisesti tulet vielä monesti kuulemaan lapsen kasvusta, jos ei mene keskikäyrää. Nim. kokemusta on.

Minulla myös keskivertoa pienemmät lapset. Kahden ekan kanssa käytiin n. 1-vuotiaina tutkimuksissa, mutta kolmannen kohdalla en enää tutkimuksiin lähtenyt. Kaikki ovat kasvaneet omaa käyräänsä myös syntymän jälkeen, vaikkakin siellä miinuksen puolella.

talitintti80 Ymmärrän närkästyksesi, sillä voihan se raskausdiabetesdiagnoosin saaminen olla kova paikka. Diagnoosi ei varmastikaan ole väärä, jos kerran ensimmäinen arvo on yli rajan.

"Raskausdiabetes on kyseessä silloin, kun kahden tunnin sokerirasituksessa yksikin arvo on patologinen. Laskimoplasmasta määritettyjen glukoosipitoisuuksien raja-arvot ovat ? 5.3 mmol/l paaston jälkeen, ? 10.0 mmol/l tunnin ja ? 8.6 mmol/l kahden tunnin kuluttua kokeen aloituksesta." Tämä lainaus terveyskirjaston sivuilta.

Mutta ota se nyt siltä kannalta, että kun asia tiedetään, niin sitä on huomattavasti helpompi myös hoitaa. Hoitamattomana se voi todellakin olla riski niin sinulle kuin vauvallekin. En ala niitä riskejä nyt tässä luettelemaan, helposti löytää kun googlettaa. Vauvan painoon ei varmastikaan ole vielä ehtinyt vaikuttaa, sillä nythän vauva vasta alkaa kasvattaa sitä rasvakerrosta. Sen tähden se rasitus tehdään näillä viikoilla, että pystytään siihen syntymäpainoon jotenkin vaikuttamaan, jos sokereissa on jotain häikkää.

Minulla on ollut kolmessa raskaudessa rd, mutta esim. viime raskaudessa ei sitä ollut. Koskaan en ole mihinkään "rumbaan" rd-diagnoosin myötä joutunut. Neuvolan th on mitannut verensokerin neuvolakäynneillä sekä yksi ultra loppuraskaudessa painoarvion tekemiseen, siinä se.

Johtuen aikaisemmista diagnooseista, rasitus tehdään minulle kaksi kertaa raskauden aikana. Maanantaina on sitten sen toisen kerran vuoro, eikä se tuota minulle mitään ongelmaa. Ainoastaan viime rasituksessa sokerit laski niin alas, että pois lähtiessä alkoi tulla jo oireita matalista sokereista. Kahden tunnin arvo olikin 3,5. Nyt sitten tiedän varata jotain evästä mukaan, jonka syön ennen kuin lähden labrasta kotiin.

liikelaskennasta Aika uskomattomalta kuulostaa, jos jossain oltaisiin siitä luovuttu. Vauvan liikkeiden laskenta on oikeestaan ainut keino äidille, mistä pystyy jotain vauvan voinnista päättelemään. Napanuorakomplikaatiot oireilevat yleensä liikkeiden selvänä vähentymisenä. Jos vauvan hapensaanti vähenee, niin hän lopettaa ensin liikkumisen, varmistaakseen vähäisenkin hapen aivoille.

Puhutaan, että juuri ennen syntyksen alkua vauva vähentää liikkumista. Mutta silloinkin niitä liikkeitä pitää tuntua 10x tunnissa. Itse olen muutamia syyllisyyden hetkiä tuntenut, kun kuudes lapsi kuristui napanuoraan, enkö laskenut liikkeitä tai olisinko voinut tehdä jotain toisin?

Ei tänne muuta tällä erää.

Scala ja Taimi Itunen rv 29+2
 
Viimeksi muokattu:
Scala: Kiitos kirjoituksesta, nuo asiat jo toki tiedän kun lähes kaiken olen lukenut, niin googlettamalla kuin lukemalla diabeteskirjallisuutta :) Voihan se olla, että kieltovaihe menossa ;) Niinkuin sanoin, mennessä näkee eli diagnoosi osoittautuu oikeaksi ja sokerit kohoavat raskauden edetessä. Siksi siis oma-aloitteisesti niitä seuraankin. Diabeetikkokaverini vaan sanoi, että jos en olis huomannu tota liian pitkän paaston vaikutusta omiin sokereihini ja joutunu esim. pitkävaikutteiselle insuliinille, olisin ollu joka aamu sokerishokissa liian matalien arvojen takia, se ehkä herätti myös kyseenalaistamaan vallitsevaa linjaa. Nyt lopetan omalta osaltani tämän sokeriasian vatvomisen tällä palstalla. Jatkan RD-ketjussa, sinne mukaan asiasta kiinnostuneet :) Talitintti
 
Viimeksi muokattu:
no siis eiks tää palsta kuitenkin just siksi olekkin että saadaan vertaistukea?? ja siis että voidaan keskustella asioista mitkä itselle on vieraita (tai tuttujakin)? ja jos nyt sen joku ottaa valittamisena, mun mielestä se on voi voi..
älä siis talitintti katoa mihinkään.. :) siis oikeesti jos ajattelee miten paljon täällä melkeinpä kaikki miettii ääneen ja pukee sanoiks kaikkia kehon mullistuksia mitä tapahtuu nyt just raskauden aikana; niin siis mun mielestä parasta onkin just sanoa asiasta teille palstalaisille,koska te oikeasti ymmärrätte kun olette samassa tilanteessa.. :)

hienoa siis jos jollain raskaus on helppo ja huoleton; mutta annetaan tilaa myös niille kenellä on hankalaa, ja haluaa purkaa taakkaa täällä kirjoittaen... :flower:

äizikkä ja muru 27+6
 
en suunnannut kommenttia sen kummemmin kellekkään suoraan, mut tuntuu et kun saamme mahdollisuuden käydä tutkimuksissa niin sitten niistä naristaan kun niihin joutuu tai saatikka jää "kiinni" jostain poikkeavasta.. kyllähän niistä pitää puhua ja kysellä, tottakai!

mutta siis ihan yleisestkin muuallakin kun tällä palstalla kuulee siitä miten väärin on joutua johonki vaik juuri paljon parjattuun sokeritestiin ja auta armias jos onkin joku arvo kohollaan, aletaan syytellä millon kuka ketäkin... sen hyväksyminen on vaikeaa (ja on oma kohtasta kokemusta) ja eläminen sen asian kanssa et koholla olleet arvot huomioidaan joka ikisessä raskaudessa/ terveystarkastuksessa tms...

sanoinhan että tämä vielä ymmärretään väärin... en oikein tiedä miten viisaasti tämän asian esitän ettei kukaan vedä hernettä nenään mut sanottu mikä sanottu:ashamed:


itselläni ollut kahdessa aijemmassa raskaudessa rd-diagnoosi ja tässä raskaudessa olen jo kahdesti sokrutestissä käynyt mutta tällä kertaa olleet arvot kunnossa.
kolmannessa raskaudessa paasto oli juuri tuon saman 0,1 yli arvon ja se kyllä vitutti kun muuten arvot omalla mittarilla olleet ikinä yli!! mutta diagnoosi on ja pysyy hyvä niin, niin osaavat vauvaa seurata syntymän jälkeen.

ja siis elkää kadotko kukaan minnekkään, piti vaan saada sanoa asia ääneen!

ja niistä helpoista raskauksista - eipä ole minun kohdalle vielä sattunut!!

mar-i ja masuasukki 28+6
 
Viimeksi muokattu:
Heituskalle paljon onnea vauvavasta! Toivottavasti kaikki sujuu parhain päin.

Santtu82 ihanaa et kaikki on hyvin, niinhän me tosiaan täällä vatsan ulkopuolellakin kasvamme jokainen omaa käyräämme.

Sokerirasituksesta, munki mielestä se on hyvä että tukitaan ja jos jotain löytyy ni hoidetaan. Ja kuulun kanssa siihen porukkaan jonka mielestä se litku ei oo mitenkään hirveetä, en sitä muuten vaan jois mut helposti se alas menee. Ja ei vaikuta kyllä mun oloonkaan mitenkään. On vaan todella puuduttavan tylsää istua kaks tuntia sielä odottelemassa.

Ylipäätänsä mun mielestä tänä päivänä on liikaa ongelmien kieltämistä ja varsinki jos epäillään et lapsella on jotain ongelmmaa ni vanhemmat vaan totee et ei meijän lapsella ja haukkuu vaan koko järjestelmää ja työntekijöitä. Minä olen sitä mieltä et parempi et asioihin puututaan ennen ku tulee isompia ongelmia. Ja mitä nopeemmin saa apua sitä helpommalla pääsee.

Omassa olossa ei hirveesti muutoksi ole. Vähän on ruvennu ilmeisesti issias vaivaamaan, mut lähinnä työpäivästä seuraavana päiväna vaan. Mut kyl se niin järkky kipu on sen yhden päivän. Ja vattakin olis jo ihan tarpeeks iso ja viel on pahimmassa tapauksessa 13viikkoa edessä. Nyt kyl riittäis jo tätä laatua. Onneks on vimppa raskaus. Meillä ei siis aikomusta tehdä enmpää lapsia. Kaksi riittää. Tää raskaana olo ei vaan oo mun juttu. Onneks aika tuppaa menemään aika nopeesti.
Liikkeitä on nyt onneks tuntunu taas enemmän, et siltä osin voi olla rauhallisin mielin. Ja perjantaina pääsee kuuntelemaan neuvolaan sydänäänet.

mööpeli & maha-asukki 29+0 POKSPOKS
 
Moikka,

poistin kirjoitukseni täältä häirtsemästä. Sokeriaihe itselle niin arka ja asiaa koko ajan itkusilmässä työstän, etten nyt koe saavani täältä paljoakaan :wave: Palaan palstalle myöhemmin jos jaksan. Hyviä vointeja teille kaikille, etenkin teille joiden raskaus ei ole huoleton :heart:Talitintti80
 
Sunnuntaita kaikille tasapuolisesti!!!
Olen taustaillut nyt jo jonkin aikaa. Lukemassa olen käynyt, mutta kirjoittamaan en ole ryhtynyt. Nyt otan oikein spurtin ja annan tulla kaiken mitä tässä useiden viikkojen aikana on mielessä pyörinyt. :)

Ensinnäkin Onnea Heituskalle pienestä pojasta <3

Sokerirasituksessa meikäläinenkin kävi, kun on tuota ikää jo sen verran (27v) :) Mulla kaikki arvot ok. Litku oli ihan juotavaa, ei hyvää mutta ei se mua kyllä yököttänytkään. Sellaista kirkasta litkua, joka maistui lähinnä hyvin makealle mehulle.

SF-mitta on mulla pikkusen keskikäyrän yläpuolella. Itsestä tuntuu, että nyt muutaman vk:n aikana vatsa kasvanut ihan kamalasti. Kävin tällä viikolla neuvolassa ja ihan kauhukseni "sain kuulla" että painoa on tullut 10kg raskauden alusta!!! APUA!!!! Ihan mieletön työ saada nämä kaikki pois kun lapsi maailmaan tuolta tulee... Noh onneksi on hyvät vaunut ostettuna, niin päästää kärräilemään oikein kunnolla! :) Paljonko teillä muilla on paino noussut?

Mulla on täällä kanssa ihan mitäänsanomaton neuvolatäti. Mitä vaan ikinä kysyt niin ei koskaan saa vastuksia, tai jos saa niin vastaus on että kuuluu asiaan. No niinhän se tietysti onkin. Pikkusen olen kyllä pettynyt neuvolan toimintaan siinä mielessä, että ensisynnyttäjänä sitä tietoa ja tukea kokee tarvitsevansa varmasti enemmän kuin sellainen äiti jolla on jo ennestään lapsia. Minulla ei kamalasti asioista ole tietoa, osittain tietysti johtunee siitä, että en ole kamalasti jaksanut itse tietoa hakea. : / Olen synnyttämässä Kotkassa ja olen nyt käynyt kahdessa ultrassa (alku ja rakenne). Huomenna on vielä yksi ylimääräinen tulossa, kun minulla on neurologinen perussairaus, jonka vuoksi joudun synnytystapa-arvioon. Saa nähdä mitä ne huomenna kertoo. Toivon vaan ihan tosi paljon, että minua ei huomenna ota vastaan kyseisen sairaalan ylilääkäri. Siinä vasta onkin töykeä tapaus kerrakseen! Kävin ensimmäisessä ultrassa hänen luonaan ja melkein itkien pois lähdin kun kohtelu oli varsin ala-arvoista. Ja minä en tosiaankaan ole kovin herkkä ihiminen ja sanon kyllä takaisin tilaisuuden tullen. Siellä en osannut edes mitään sanoa... Jos huomenna on sama lääkäri en tod. uskalla kysyä onko meille tulossa kumpi veijari? Elän toivossa, että kyseessä olisi toinen lääkäri ja mekin saataisiin vihiä siitä kumpi olisi tulossa. Vaikak ei sillä sinänsä ole mitään väliä. Eihän tässä loppu peleissä ole enää kun reilut 11vk kun pienokainen olisi mahdollisesti sylissä :) Aivan ihanaa!!!! <3 <3 <3

Meillä täällä Kymenlaaksossa ei ole perhe- tai synnytysvalmennuksia. Ilmeisesti olisi ollut tai on edelleen (en tiedä milloin ryhmä alkaa..) mahdollista osallistua opiskelijoiden järjestämään valmennukseen. Saatiin neuvolasta vain DVD ja lista nettiosoitteita joiden avulla tulisi synnytyksestä selvitä. Tuntuu hurjalle!!!

Täälläkin on jo pari kuukautta nukkuminen ollut todella vaikeaa ja yöunet ovat hyvin katkonaisia: vessassa juokseminen, asennon vaihto, pelkästää kyljellään nukkuminen (lonkat kipeytyy...) jne. Nyt alkaa menemään jo äärirajoilla jaksamisen kanssa, noin niin kuin työssä käyntiä ajatellen. Itsellä vaan hyvin korkea työmoraali ja en vaan anna itselleni lupaa jäädä kotiin, kun vielä selviän työpäivästä. Illat sitten makaan sohvalla ja kaikki kotihommat tulee hoidettavaksi sitten näin viikonloppuisin. En tiedä onko tässäkään järkeä... Ehkä pitäisi jaksaa muutakin viikolla kun vain suoriutua työstä. Otan asian puheeksi huomenna lääkärin kanssa. Josko se olisi minun työntekoni tältä erää tässä? Saa nähdä. Tähän asti on annettu vähän niin kuin mahdollisuus valita otanko sairaslomaa vai olenko töissä, ja olen valinnut työssä käynnin. Minulle pitäisi jonkun ihan oikeasti sanoa, että nyt se on loppu! :)

Minä sain pakkauksen jo joulukuussa (kun piti Kelan paperit laittaa kauhean ajoissa työnanatajan vuoksi...). Minä tykkäsin, että oli ihan kiva pakkaus ja tulen käyttämään melkein kaikkia vaatteita. Kestovaipat ja potkuhousut eivät tule meillä käyttöön. En tiedä mikä noissa potkuhousuissa tökkää, mutta joku niissä on.

Mutta joo siinä nyt "joitakin" ajatuksia täältäkin!
Nyt toivotan kaikille oikein hyviä vointeja (niin hyviä kun tämän koko ajan kasvavan massan kanssa voi vaan olla...)!!!!
 
mööpeli juuri tuota ongelmien kieltämistä on todellakin joka kohdassa eipä ihme että nyky yhteiskunta voi huonosti.

talitintille voimia rd:n kanssa, toivon ettet loukkaantunut sanoistani! elämä jatkuu vaikka sen rd:n kanssa ongelmia olisikin!

pääsin tänään heittämään puolen tunnin lenkin ja olo on kyllä ihana, poitsukin tuntuu tykkäävän ulkoilusta:hug: saa nähdä kostautuuko illaksi sit supistuksina ja liitoskipuina..
tiistaina taas neuvolaan!
taas yksi viikko lähempänä:heart:
mar-i ja pikku poitsu 29+0:heart:
 
Scala Mä oon miettinyt näitä synkkiäkin asioita kuten kohtukuolemaa (kuulunnee odotuksen varjopuoliin, että pelkää kaikkea mitä voi tapahtua). Jos niitä liikkeitä ei tunne ja lähtee sairaalaan niin ehtiikö ne kuitenkaan siellä mitään tehdä pienen pelastamiseksi? Ja miten ihmeessä sen voi tietää milloin ne liikkeet on vaan hiljentynyt ja milloin loppunut kokonaa? Kuten sinäkin sanoit on liikelaskenta varmasti aiheellista tehdä. Varsinkin jos tulee päiviä, että liikkuminen hiljaisempaa niin on hyvä pysähtyä tarkkailemaan. Meillä oli tytöllä napanuora kaksi kertaa kaulan ympäri ja sykkeet laski vasta synnytyksessä. Mutta kauheeta ajatella, että jos jotakin olisikin tapahtunut jo ennen sitä...
Santtu82 toivottavasti vauva ei nyt kuitenkaan vielä synny vaan viihtyisi kohdussa vielä sen kolmisen kuukautta. Löysittekös turvakaukalon?
Nyt pitää lähtee suihkuun. On ollut hirveen kiireinen viikonloppu ja alkaa voimat olla lopussa. Pitää päästä pian levähtämään.
 
tervehdys pitkästä aikaa kaikille mammoille. en ole päivitellyt tänne pitkään aikaan, ja laiskasti myös naamakirjankin puolelle jo joulukuun aikaan. nyt on vaan ollut niin raskas viikko, että en ole jaksanut. kuten kaikki varmaan jo tietävätkin, meille syntyi maanantaina 17.01.2011 klo 13.19 poika kiireellisellä sektiolla taysissa. olen elänyt ehkä elämäni pisimmän viikon tänään, kun tapahtumien kulusta on viikko virallisesti. kertoilen tänne vähän, miten kaikki lähti etenemään..

olin normaalisti perjantaina 14.pvä naistenklinikalla seitsämännessä verensiirrossa veriryhmäimmunisaationi takia. naikkarilla oli historiallinen päivä, kun samalle päivälle oli osunut kaksi verensiirtoa, omani oli vasta toisena, joten päivä meni pötkötellen sängyllä melkein kokonaan. itse siirto kesti tunnin paikat, koska napanuorassa oli huonosti kohtia, johon olisi ollut mahdollisuus pistää. ilman kummempia oloja pääsin kotiin siirron jälkeen.
lauantaina siivoilin kotosalla ja sen jälkeen menin illaksi/yöksi töihin baariin, valittelin vähän alaselkäni kipeytymistä ja polttelua mutta ajattelin sen johtuvan edellisen päivän makaamisesta kun tuota elopainoakin on vähän enemmän. yöllä jouduin vaihtamaan usein asentoa, kun kuumotus vain jatkui, mutta nukuin kuitenkin melko rauhakseltaan läpi yön.
sunnuntai-aamulla heräsin ja tunsin ensimmäisen menkkamaisen "puserruksen" myös alamahallani, kipua tuli säännöllisesti aaltoillen 5minuutin välein. sitten tajusin, että nyt kaikki ei ole kunnossa, koska nämä olivat supistuksia. (en siis ole synnyttänyt alakautta , joten siitä tämä typeryyteni ja hidas tajuaminen) sanoin miehelleni, että meidän täytyy lähteä käymään seinäjoella äitipolilla tarkistuttamassa tilanne. äitipolilta ei vastattu, joten puhelu yhdistyi synnytysvastaanottoon. selitin säännöllisesti tulevat supistukset ja että olin rv 28+1. puhelimessa neuvottiin juomaan vettä, joka auttaa laimentamaan hormooneja ja tulemaan sitten tarkistuttamaan tilanteen. lähdimme mieheni kanssa ajamaan sairaalalle ja supistukset jatkuivat tunnin ajomatkan aikana. sairaalassa pääsin heti käyrille ja ultraan sekä labra tuli ottamaan useita verikokeita. sisätutkimuksessa ei kohdunsuulla ollut tapahtunut mitään. käyrillä vauvan syke huiteli 175 tasoa kokoajan, ja oma sykkeenikin oli (muistaakseni) 120 tasoa. ultrassa lääkäri totesi olevan mahdollisesti jonkinlaisen infektion ja minut laitettiin heti antibiootti- sekä supistusten estotippaan. supistukset kuitenkin jatkuivat normaalisti 5minuutin välein estolääkityksestä huolimatta. muutaman tunnin tarkkailun jälkeen lääkäri tuli ilmoittamaan, että minut siirretään ambulanssilla taysiin. ennen ambulanssin kärryyn pakkaamista minulle annettiin toisenlaista supistusten estolääkettä suoraan pakaralihakseen ja minut kärrättiin autoon, mieheni lähti kotiin poikien luokse.
vajaan puolen tunnin jälkeen supistukset alkoivat uudelleen säännöllisiksi, joten siinäpä se matka taittui "rattoisasti".
taysissa minut kärrättiin synnytysvastaanottoon ja lääkäri teki uuden ultrauksen sekä sisätutkimuksen. poika oli täydellisessä perätilassa, kohdunsuulla ei edelleenkään mitään mutta supistukset olivat olivat alkaneet pehmittämään paikkoja joten veristä limavuotoa oli alkanut tulemaan. lisää verikokeita ja käyritystä. yksikään supistus ei näkynyt käyrillä, ja sanoinkin, että ne tuntuvat aivan alavatsalla, edellisten sektioarvien tietämillä. pojan syke käyrällä oli tasaista ja liikkeitä ei tuntunut juuri ollenkaan. ainoa liike, jonka tunsin, oli aina ennen supistusta, kun poika nousi vasemmalle puolelle käteni alle ja laskeutui takaisin, kun supistus oli ohi. synnytysvastaanotosta minut vietiin osastolle ja suonensisäistä lääkitystä jatkettiin. yö meni supistellessa ja unta sain joskus yhden jälkeen. olin liikkumakiellossa ja sänkyni vieressä oli metalliastia, johon kävin pissalla. ravinnotta olin ollut aamusta asti, kotona ennen lähtöä olin juonut kupin kahvia ja syönyt jogurtin, joten sain ravintoliuosta suoneen myöskin.
aamuun mennessä minusta oli otettu kaikki mahdolliset kokeet verestä, pissaa ja sukupuolitauteja myöten, tuloksetta. tulehdusarvot olivat nousseet hurjasti, 90 päällä olleesta nousua oli niin, että arvot olivat 195 antibiootista huolimatta. lääkärit alkoivat puhumaan raskauden purkamisesta, kun mitään muuta ei ollut enää tehtävissä. minut vietiin synnytyssaliin käyrille, ja pian lääkäri tulikin ilmoittamaan, että leikkaussali on varattu ja odotellaan vain, että edellinen leikkaus päättyy.
minua kävi katsomassa useampi lääkäri naistentautien, anestesian- sekä lastenpuolelta. kätilö valmisteli tarvikkeita ja vastasyntyneiden teholla valmistauduttiin pienen poikamme tuloon.
n. ko 13.00 tietämillä (ei tullut katsottua oikein kelloa) siirryin leikkaussaliin ja sain spinaalipuudutuksen ja leikkaus alotettiin. leikkauksen aikana olin aavistuksen huonovointinen mutten oksentanut, ja verenpaineeni oli todella matala, joten sain molempiin lääkitystä.
klo 13.19 syntyi kolmas poikamme (rv 28+2) 1015g, 36cm. en nähnyt tai kuullut poikaa, kun hänet vietiin heti pois. sikiökalvot ja lapsivesipussi olivat infektoituneet. minut kursittiin kokoon ja siirrettiin heräämöön. lastenlääkäri teholta sekä hoitaja kävivät kertomassa tilannetta ja tuomassa kuvia pojasta. poika oli hengityskoneessa ja sinivaloissa.
syntymän jälkeen poikaa oli elvytetty ja intuboitu 7minuutin ikäisenä, apgar-pisteet 3/2. (nämä kuulin vasta myöhemmin, ja ehkä parempi niin)
heräämöstä siirryin takaisin osastolle ja miehellekin kykenin vasta illalla ilmoittamaan, että meillä on kolmas poika.
mies otti tiistaina vapaapäivän ja tuli taysiin katsomaan minua. menimme yhdessä pyörätuolilla katsomaan poikaa teholle. miten pieni ja rääpäleen näköinen paketti. pojasta ei näkynyt juuri mitään ison vaipan, kanyyleiden, letkujen ja piuhojen alta. kasvoja peitti "aurinkolasit", mutta kaikesta huolimatta poika jaksoi liikuskella ja voi hyvin. yhden punasolutankkauksen poika oli saanut, joten lääkärit olivat tyytyväisiä naistenklinikan onnistuneisiin tankkauksiin, ettei immunisaatiosta olisi nyt enempää riesaa jo valmiina olevien vaikeuksien päälle.

perjantaina pääsin itse kotiutumaan, tulehdusarvot olivat viimein lähteneet torstaina laskemaan ja sain tipan pois. kaiken kaikkiaan olin 5pvää tipan jatkeena ja useampi kanyyli kerkesi mennä tukkoon. kotiinlähtö teholta oli raskasta, vaikka kovasti kotiin kaipasinkin isompien poikien luokse. mutta jokainen varmasti ymmärtää, millaista myllerrystä mielessä käy hormonien ansiosta. ja varsinkin, kun lapsi pitää jättää ja itse lähtee. vaikka kuinka tiedostan, että poika saa hyvää hoitoa ja vahvistuu, niin siltikin se sattuu niin kauheasti. itku tulee pakosti aina uudestaan ja uudestaan.
itse olen muuten kuntoutunut leikkauksesta hyvin, ja näin kolmannen kerran leikattuna tunnen olevani "veteraani". haava on aavistuksen kostea, koska jää ikävästi poimuun hautumaan. useilla ilmakylvyillä ja suihkuttelulla kyllä asettuu. huomenna on aika tikkausten poistoon.
tänään soittelin teholle, niin pojalta oli otettu nasaali pois ja hengitteli ihan itsekseen, hengityskatkoja ei ollut ainakaan vielä ilmaantunut, myös sinivaloista on oltu pois kohta 2pvää. painoa oli tullut vähän lisää, nyt koossa 925g ja kakkaakin oli alkanut tulemaan pikkuisia määriä. maitoa menee miehelle 4ml 3tunnin välein suoraan letkulla vatsaan. intuboinnissa oli putki tökkäissyt ruokatorveen, niin siihen oli tullut reikä jonka pitäisi korjaantua itsekseen muutamassa viikossa. tilanne siis tasainen toistaiseksi.

tuntuisi, että meillä olisi ollut tässä vastoinkäymisiä ihan "mukavasti", että voisi olla jo jonkun muun vuoro.. onneksi kuitenkin päästiin verensiirroilla näinkin pitkälle, että pojalla oli mahdollisuus jäädä edes eloon. kurjaa vain, että bakteeri pääsi suoraan kohtuun ja käynnisti synnytyksen, muutaman viikon olisi saanut vielä olla masussa. mutta näillä mennään.

nauttikaa te mammat masuistanne, jokainen päivä voi yllättäen olla viimeinen, jolloin potkut tuntuvat sisuksissa :heart:
yritän tännekkin päivitellä kuulumisia, kunhan jaksan.

heituska (nyt olisi 29+1) ja poika 6 päivää
 

Yhteistyössä