** Huhtikuun Helmet 2012 ~~JOULUKUUSSA~~ **

mieki mittasin vyötärönympärystän, 97cm!! alussa muistaakseni noin 84 että aika paljon on tullu jo mittaa lisää. aika moni ihmetellykki että kuinkahan iso olen huhtikuun alussa.. vastaan, että norsun kokonen.. ei sf-mitta silti neuvossa ollu ku pikkasen keskikäyrän yläpuolella.

jokunen päivä sitte tein äityspakkaushakemuksen netissä ja eilen vein raskaustodistuksen kelaan. tänään oli jo päätös tullu ja pakkaus tulee parin viikon päästä. yllättävän nopeaa toimintaa tällä kertaa kelassa.

susa
 
Huomenna olis sitten se rakenneultra, odotan innolla ja pienellä jännityksellä.
Tämä toinen on ollut huomattavasti rauhallisempi vatsassa kuin esikoinen.

Eilen pukkas flunssa päälle, poskiontelot ja otsa kipeänä, inhottava olo! Ja nyt olis kaikenlaista kiirettä ja tekemistä, mutta ei mitään jaksa.

Saa nähdä paljastuuko vauvelin sukupuoli huomenna, toivottavasti!
Esikoinen kovasti puhuu työttö vauvasta, saa nähdä joutuuko pettymään.
Poikaa pidämme miehen kanssa todennököisempänä.

Ilmoittelen sitten kuulumiset jossain vaiheessa.
 
Moikka ja terveisiä täältä TAYSsista...

Ei mene homma ihan niinkuin Strömsössä :( Aamuyöstä lauantaina kun heräsin vessaan huomasin että vuoto lisääntynyt huomattavasti. Läksin siit het synnärin päivystykseen. Siellä kääkäri epäili että lapsivesi mennyt ja pikatestikin oli sitä mieltä. Lääkäri ei antanut mitään toivoa, passitti osastolla antibiootti tippaan ettei iske tulehdusta.

Osastolla aamulla sattu oleen paikalla ylilääkäri ja hän oli hiukan toiveekkaampi tilanteen suhteen. Antibiootin lisäksi sain verta tyrehdyttävää Caprilonia kolme kertaa päivässä. Ylilääkäri ei ruvennut sen enempää tutkimaan lauantaina kun sikiön liikkeet tuntui hyvin. Lupasi että maanantaina tutkitaan ja hutkitaan. Tulehdusarvot olivat onneksi vain luokkaa 13.

Viikonlopun aikana kätilöt ei suuremmin toivoa antaneet. Ja tässä vaiheessa kun viikkoja on reilu 21 niin sikiön hyväksi ei ole vielä mitään tehtävissä :( Maanantaina ultraava lääkäri oli oikein yllättynyt kun kohdusta vettä löytyi ihan ok määrä. Hiukan niukasti mutta sikiöllä mahdollisuus kehittyä sillä vesimäärällä. Vielä on kovin epäselvää onko vettä mennyt ollenkaan. Joka toinen on sitä mieltä et vettä tihkuu ja toinen puoli sitä ettei tihku.

Tänään ultrassa selvisi että kohtu sen verran kasvanut että istukka ei ole enään synnytyskanavan päällä, mikä on positiivinen uutinen. Ja jos päästän sinne asti et viikkoja on 23 eli ensi viikon keskiviikkona niin sitten ruvetaan tekemään asioita sikiön hyväksi. Ainakin pari kortisoni piikkiä. Nyt pitää vain toivoa ettei iske tulehdusta jolloin kohtu rupeaa supistelemaan ja siitä seuraa luultavammin keskenmeno.

Aika epätoivoiset fiilikset, mitään takuita ei ole siitä että sikiö selviää... Ei auta kun maata täällä osastolla ja toivoa parasta.

~Pumpsi & Taavi 21+6~
 
Tsemppiä pumpuli sulle ja vauvalle ja teidän koko perheelle. Ei ole varmasti helppoa, kun äiti makaa sairaalassa. Toivotaan, että Taavi jaksaa vielä sinnitellä massussa useita viikkoja, onneksi olette nyt hyvässä hoidossa!
 
Heippa!

Täällä ois yks 18 vuotias tuleva äippä lisää Itä-Helsingistä! Nyt ollaan rv 23+6. LA ois sillon 4.4.2012, kuten kattelin, et monel muullakin ois sama. Ollaan menossa sillon tonne kättärille. Ekaa tässä ootellaan ja ovat lupailleet sen olevan tyttö. :) Kesti tosin vähän, että uskalsin tänne kirjoitella.
 
Pitkästä aikaa kävin lukemassa. Muutamia uusia kirjoittajia oli näköjään tullut ja muutamia keskenmenoja myös :( Toivottavasti nyt kaikki loput pysyisivät matkassa mukana loppuun asti!

Ultrakuulumisia meiltä, eli tänään käytiin rakenneultrassa. Kaikki oli ilmeisesti ihan hyvin... Sydämen verisuonia ultratessa paikalle hälytettiin lääkäri diagnosoimaan tilanne (varjostuma), mutta loppupäätös oli kuitenkin terve vauva. Ultraaja ja lääkäri siinä sitten päättelivät, että koska näkyvyys oli nyt poikkeuksellisen hyvä, niin normaalikin asia näytti erikoiselta. Mulla siis maha pysynyt hyvin pienenä ja painokin noussut vain 2kg (ja edelleen mm. "omat" vaatteet päällä, ei äitiysvaatteita) joten kuulemma sen takia ultratessa näkyvyys ollut erinomainen. Kyllähän tuo vähän säikäytti! Mutta nyt kaiken pitäisi siis olla kunnossa. Sukupuolta ei ultraaja suostunut kertomaan, mutta näytti meille kuvia ja käski päätellä itse niistä kuvista...! Me sitten oltiin siinä näkevinämme hyvinkin selkeät pojan merkit (ultraaja sen verran avusti, että näytti meille napanuoran, joten siihen ei ilmeisesti sekoitettu), joten poika mahdollisesti(?!) tulossa lisää tähän pinoon! :D Koko vastasi viikkoja, joten LA edelleen se sama 19.4. :) Kovasti potkii ihan päivittäin :heart:

Säästä, meilläpäin tällä hetkellä liukasta ja loputkin lumet sulaa :( Mä niin tykkäisin, kun olis kunnolla lunta!! Pitäis ponillekin ostaa reki jostain, niin pääsis kunnon perinteiselle rekiajelulle! :heart: Edellyttäen siis että se talvi sieltä vielä tulisi...! :( Liukastunut olen tähän mennessä vain kerran, tallin pihalla loskaiseen lumeen, alastulo tapahtui sentään pepulle, niin maha oli turvassa.
Mulla on kissa hypännyt nyt kerran mahanpäältä, ei onneksi paljoa sattunut, kun ei nuo kissat nyt niin painavia ole :) Koirat ei sentään oo hypellyt, sylissä/mahan päällä sohvalla makoilleet kyllä useinkin, mutta niilläkin painoa vain 6kg, niin ei vielä tunnu missään :D

Nyyti & Paavo 21+4
 
Kukas se kyselikään kotihoidontuesta. Jotain kotihoidon osaa SAA alle 7 vuotiaasta jo äippäloman aikana jos on kotihoidossa. Muistaakseni minä olen saanut tuota hoitolisää johon vaikuttaa perheen tulot, kun ovat olleet yli 3v pienemmän syntyessä. Kaverilla on vauva ja alle 3 vuotias niin se saa 94e kuukaudessa siitä isommasta. Nuokin on muuttuneet varmaan siitä kun minä olen sitä saanut niin kannattaa kysellä kelasta asiaa.
Mulle kävi kun toinen syntyi että kysyin tuota asiaa KELASTA ja sanottiin että en saa mitään. Sit hajettiin 5kk päästä asumistukea, niin eri kelan täti soittaa miehelle että miksi sun vaimo ei ole hakenut hoitolisää. Kerrottiin että oli sanottu että ei saa. No kello oli jotain 14 pintaan kun soitti ja samantien hyökkäsin tekeen sen tätin luoksen sitä hakemusta ja sain sen jätettyä. Jos olisin vasta aamulla mennyt niin olisin saanut vaan 5 kk takautuvasti ne rahat, mut nyt sain koko siltä ajalta kun olisin ollut siihen oikeutettu.

((.)) Neuvolakin oli tänään. Sain kelan paperit täytettäväksi, mutta odotan kk päivät ja palautan vasta sitten. Pissa oli puhdas. paineet 124/72, paino oli puonnut kilolla ja syke 160. Seuraavan kerran nähhään neuvolatätin kans kun vauva on maailmassa. ;)
Joulu hommat alkaa olla plakkarissa, vain muutama pieni juttu puuttuu ja muutama tulossa postin mukana viel.
Tietty siivousta ja leipomista mut ei mittään isompaa kuitenkaan.

Plääh mulla on 2 viikon lääkekuuri päällä, epäilevät mykoplasmaa. :/

Äristäkkin pittää viel vähän. Mulla on otettu omassa labrassa verikokeet jotka on lähetetty oussiin tehtäväksi kun se on ne tilannut. Pitkä sokeri oli viimeksi muka 12.5 kun pikamittarilla sit parin päivän päästä oli 5.7. No nyt sit 5 pvä otettiin uusinta kun tuo mittaus meni pieleen. Tänään soitin polille niin täti lukee papereista että näytteessä joko hyytymiä tai sakkaa ei ole voitu tehdä. :S Saapa nähä kun ens viikolla on taas verikokeet et mokaako ne nytkin ne, jos näin käy niin vaadin et eri täti ottaa ne kokeet ja katotaan onnaako sit et saadaan oikee tulos.

Kette ja ipana pipana 23+1
 
Voi Pumpuli! Toivottavasti kaikki sujuis hyvin vaikka makuuksi menisikin :hug:

(.) Itsellä supisteli eilen kivuttomasti työpäivän jälkeen ja oli tosi inhottavaa kävellä kaupassa. Muutenkin olo on nuutunut ja jalat ihan kaamean turvoksissa työpäivän jälkeen iltasin.. Ei tee mieli hakea saikkua mut jos tänään iltavuoron jälkeen on vielä kurja olo niin varmaan pakko. Eilen oli koko joulukuussa eka vuoro et pääsin työvuoron aikana istumaan pariksi minuutiksi ja sekin vain siksi ettei jalat kerta kaikkiaan kestäneet enää seisomista :|

Champion ja Martti 24+0 (poks :) )
 
Pumpuli-81 Oikein paljon voimia Taaville pysyä mahassa mahdollisimman pitkään. Ja sinulle myös voimia tilanteeseen. Toivon todella, että kaikki kääntyy parhain päin :hug:

ekulainen Tervetuloa mukaan remmiin!

Kette Itellä on epäilys myös tuosta mykoplasmasta, ku oon henkilön seurassa ollu tautiaikana. Ja ku tää kirkkukipu ja keuhkokipu+kuiva yskä on kestäny jo puolitoista viikkoo. Lääkäri vaan totes, että "mykoplasmahan on ihan tavallinen flunssa, levolla lähtee". Jep, olis ihan kiva kuitenkin saada joku lääkekuuri, ett pääsisi takasi elävien kirjoihin.

Tällä hetkellä ei enää onneks oo kuumetta, mutta tää keuhkokipu. Herranen aika! Ja ääntäkää ei lähe. Mahtavat olla mielissään lekurissa ku TAAS meen sinne kitisee, mutta vaikeepa on tehä puhelityötä, ku kurkkuun sattuu puhuminen ja joka ikinen tunti tulee kurkun kutituskohtaus, mikä johtaa hervottomaan yskimiseen ja loppujen lopuks tulee vielä oksennus jos liian kauan yskii. Ja ku ääntäkää ei tosiaan lähe tällä hetkellä. Huoh! Haluan jo olla terve :(..valivalivalivali..

No pian alkaa joululoma ja saa vaan olla ja tehä kaikkee joulujuttuja päivät pitkät.

Parempaa oloa kaikille ja ollaan varovaisia ulkoillessa!

Marimi ja poikanen 24+3
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa!

En ole pitkään aikaan ehtinyt käydä kirjottelemassa. Nyt on pitänyt niin kiirettä töissä ja reissussakin ollaan ehditty käymään. Mutta nyt vain odotellaan joululomaa :)

Pumpuli-81: Paljon jaksamisia sinne TAYS:siin. Toivottavasti kaikki kuitenkin pienellä kunnossa ja pysyy mahdollisimman pitkään masussa.

Uusille terveuloa minunkin puolesta :)

Minäkin olisin kiinnostunut tietää saako toisesta lapsesta kotihoidon tukea tai jotain muuta tukea jos äitiyslomalla. Kelalta en ole ehtinyt asiaa yhtään selvitellä mutta jos jollain kokemuksia, kertokaahan ihmeessä.

Täällä vointi ihan hyvä ja ei ole ollut supistuksia yms. Neuvolassakin kävin maanantaina ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Hemoglobiini hieman laskenut mutta ei tarvitse kuulemma rautaa alkaa ainakaan vielä syömään. Kelan laput sain ja annettiin aika sokerirasitukseen :( Sen olisin kyllä mielelläni jättänyt välistä...

Nyt täytyy taas jatkaa töitä. Mukavaa joulunodotusta kaikille! Ja tsemppiä kaikille ultraan menijoille :)

Sandy rv 24+2
 
Kuulostaa tosi typerältä, ettei esikoisesta saa kotihoidontukea jos on äitiys-/vanhempainvapaalla : / Kun mä saan äitiysrahaa vain sen minimin, millä ei kovin pitkälle pötkitä. Tulot nousee siis kakkosen synnyttyä peräti yhden lapsilisän verran.

Vieläkin vaan töitä riittää, mutta oon jaksanut yllättävän hyvin. Sillon tällön nukun päikkärit kun esikoinen nukkuu, niin ei aikaiset herätykset oo niin pahoja =) Ja onnes tuo mies on kotona. Nyt on ollut joitakin päiviä vähän vaikeempaa, kun ollaan kaikki vähän kipeitä. Varsinkin esikoinen ja mies, mä oon tähän mennessä päässyt helpoimmalla. Saanpahan käytyä töissä kun en oo kipeä =)
 
Rakenneultrassa käyty ja kaikki hyvin!

rv 21+1 ja painoarvio oli 430g. "Pää symmetrinen,kasvot normaalit, sydän nelilokero, suuret suonet normaalit, rintaontelo kunnossa, mahalaukku näkyy, suoliston alue normaali, vatsanpeitteet ehyet, munuaiset ja rakko näkvät, napanuorassa normaali määrä suonia, raajat normaalit, liikkuu normaalisti, istukka takaseinässä, lapsivettä tavallinen määrä"

Oli vain viikari niin ujolla päällä, että istui vehkeidensä päällä =) Ei siis minkäänlaista veikkausta sukupuolesta, eikä pituudesta. Ihme, että pysyi niin kauan paikallaan, vaikka normaalisti riehaantuu aina kun pistän pötkölleen. <3

Paino on onneksi nyt kuitenkin nousussa. Just äsken painoin 49,3kg ja ennen raskautta noin 47kg-48kg. Onneksi vauva kuitenkin on kasvanut tähänkin mennessä normaalisti. Olen aina syönyt ihan miehen annoksia ja usein ja napostelen tosi paljon, enkä käytä kevyttuotteita ja syön myös paljon hiilihydraattejakin, mutta minuun ei vain tartu. Meinas välillä tulla jo hätä, kun paino vain laski, vaikka raskaus jo puolivälissä.

Mahanympärys oli enne noin 60-65cm ja nyt yli 85cm

Selän tilanne: Kipeytyy jo vartin-kolmen vartin istumisesta, riippuen penkistä. Nyt on alkanut kipeytyä kävelystäkin. Neuvolalääkärin mielestä raskaus voi vaikuttaa jo tässä vaiheessa selkäkipuihin pahentavasti ja nyt sain erityislääkärin (fysiatri) lausunnon:"Vaikuttaisi si-nivelperäiseltä kivulta ja takana ilmeisimmin nivelsiteiden löystyminen raskauden aiheuttaman hormonivaikutuksen pohjalta. Potilaalla ollut reumaattisia oireita aiemmin myöskin. Hoidon mahdollisuudet rajalliset, bussia ei kykene ajamaan. Suositan kuukauden sairaslomaa ja arviota sitten."
Tähän kun vielä lisätään se, että luottamusmies ilmoitti työnantajan olevan sitä mieltä, että he eivät halua lähteä Tyky-neuvotteluihin, vaikka työterveyslääkäri niitä ehdottaisikin, niin olo on lievästi sanottuna huojentunut. Työterveyslääkäriä ei toivottavasti tarvi enää muutamaan vuoteen nähdä. Tuntuisi aivan liian pahalta mennä sinne nyt, viimeisten käyntien ja itkujen jälkeen.

Ihanaa, että on hetken aikaa yksi iso huoli ja murhe ja ahdistus vähemmän, niin pienenee vauvankin stressi hieman. Tulot laskee ja hävettää olla kotona, kun "näytän" vapaalla terveeltä ja hyvinvoivalta, mutta itse tiedän että olisi mahdotonta olla töissä paria tuntia tuntia pitempään. En ala leikkimään enää omalla, enkä vauvan terveydellä. <3



Loppuun vielä isot myötäsympatiat täältä niille, joilla asiat menneet huonosti ja suru ja huoli päällä =(
 
Viimeksi muokattu:
Moikka vaan! En ole taas kerennyt pitkään aikaan kirjoittelemaan tai lukemaan teidän muidenkin kuulumisia ja alan olla kuin kissa pistoksissa, koska rakenneultra lähestyy. Enää 2 päivää! Muutama kysymys teille fiksummille tuosta rakenneultrasta: Olikos niin, että se tehdään aina mahan päältä eli enää ei lähdetä sörkkimään tuolta alakautta? Pitikös rakon olla tyhjä myös näin päällipuolelta ultratessa? Onko muuten kukaan harkinnut 4D ultraan menemistä vielä myöhemmin ja jos on, niin mihin aikaan? Aika kalliitahan ne on eikä Kelakaan ilmeisesti korvaa mitään, jollei ole mitään erityissyytä tuohon 4D ultraan...

Nyt lueskelen teidän muiden kuulumisia, mut mukavaa joulunodotusta jo tässä vaiheessa! Ai niin, maanantaina poksui puoliväli, jee... :D

Lilie 20+2
 
Nyytille onnea hyvistä kuulumisista, laitas kuva tänne nii saadaan meki tiirailla:D

championille jaksuja :hug: Ite tein esikoista odottaessa seisomatyötä ja voin kertoa että jalat ja selkä oli luiruna..loppuun asti kuitenki pystyin töissä olemaan...nyt oon edellisen ja tämän odottanut kotosalla hoitovapaalla. :)

Kelankieli on mulle kans hepreaa..saa nähä millon tulee päätökset niistä tuista, vai tuleeko ollenkaa jos on jostaki taas joku pilkku jääny täyttämättä:LOL:

vauvis 24+0:heart:
 

Yhteistyössä