***Huhtikuun Helmet 2012 ' MAALISKUUSSA ' ***

Supistuksista, ei niitä kaikille tuu ennenkuin on tositoimet. Itelle ei ekassa raskaudessa tullu edes näitä harjoitussupistuksia joten en edes tiedä miltä ne tuntuu. Kyllä sitä sitten ties kun oli 40 viikkoa ja säännölliset supistukset alkoi pikkuhiljaa tulla et taitaa synnytys lähestyä. Muistaakseni sisko vielä patisti menee synnärille kun supistuksia alkoi tulla 5 min välein.

Tuosta kivunlivityksestä vielä, et en ite oo suunnitellu mitä haluaisin, vaan mennään henkilökunnan arvioiden mukaan sitten, koska tietenkin jos nyt suunnittelen et menis yhtä "hyvin" kun esikoisesta ni ei tietenkään mee sinne päinkään ja jos tilanne on se ettei lievityksiä kerkeä saamaan ni sit mennään silleen.

Mitenköhän erottaa tuleeko housuihin valkovuotoa vai voiko olla jopa lapsivettä..?? Kun jotenkin tuntuu et välillä tulee enemmän sellasta nestemäistä housuihin, oon miettiny et oisko sitten vaan pissaa, alkaako jo lirahtamaan ihan tahtomatta!? En oo mitenkään paniikissa mut mietityttää vaan. Ei sitä varmaan hajustakaan erota..

Inger, huomenna 34+0
 
Inger mä pähkäilin kans viime viikolla että mitä vuotoa tulee. neuvolassa sanottiin että valkovuotokin saattaa olla hiukan vetisempää kuin normaalisti. soitin äippäpolillekin loppuviikosta kun en saanut vieläkään selvyyttä omien korvien väliin. sieltä sanottiin että laittaa pöksyihin pikkuhousunsuojan päälle vielä vessapaperia. pikkuhousunsuoja imee niin hyvin ettei siiktä välttämättä tunnista mitä sieltä tulee... valkovuoto jää paperiin, ei siis imeydy läpi kun on vähän paksumpaa, ja lapsivesi imeytyy läpi, mutta niin kyllä pissakin... sieltä sanottiin vielä semmonen että jos se on lapsivettä, sitä tulee joka päivä, ei tule mitää taukopäiviä niin kun mulla oli pari päivää selkeetä valkovuotoa.

on: tein tuossa aikasemmin liikelaskentaa ja liikkeitä alkoi paukkua kylkeen pienen herättelyn seurauksena... nyt taas ollu hiljasempaa, mut äskenki tuntui kyllä vähän raajojen suoristelua... varmaan säikähdin kun on itellä koko päiävän ollu tosi surkee fiilis ja vaan maannu. mutta olo on ku olis tehny pirusti vatsalihaksia... ja vasemman rinnan alta pistää tosi paljo välillä... on inhottavan tukala olo...

kivunlievitykestä otan mitä tarjotaan, uskon että hoitohenkilökunta tietää mkä on hyväksi ja tarjoaa varmasti vaihtoehtoja jos näyttää siltä... niitä aquarakkuloita en ota, mut kaikki muu.

nyt takasi lepäämään...
 
tänään kävin äitipolilla synnytystapa-arviossa. alun perin oli selvää, että sektio on edessä, nyt tehtiin kokoarvio ja saatiin päivämäärä... ultran mukaan vauvan koko nyt noin 3,2kg että hyvän kokonen on jo. sektio tehdään maanantaina 2.4!! sunnuntai-iltana pitää mennä jo osastolle verikokeisiin yms tutkimuksiin. varmaan heti aamusta sitte leikataan. alko jännittään, alle 3 viikkoa ja oma nyytti on sylissä <3

susa 36+0
 
Susa12: Kyllä alkaisi jännittämään, kun päivämäärä olisi jo tiedossa, milloin pienen saa syliinsä!! ;) Helpottaa tosin menojen ja touhujen suunnittelussa paljon. =)

Felina: Jos isäntä käy salissa kovin hankalaksi, niin anna sille välistä tujaus ilokaasua. Tietysti sillä oletuksella, että olet itsellesi sen pyytänyt käyttöön. Kyllä meidän isi maisteli annoksensa sitä ihan kumpaakin poikaa hakiessa. Ja hyvin kesti rauhallisena. ;)

Kummeja ei olla vielä edes mietitty. Sen aika on meillä vasta sitten, kun pieni on turvallisesti saatu yksiöstään ulos ja kotiin. Nyt tuottaakin pientä hankaluutta koko homma, kun molempien sisarukset on jo "käytetty" noille edellisillle. Nyt tarvii mennä tuonne kaveriosastolle ja pohdiskella sieltä ne sopivat ja lisäksi toivoa, että kyseiset henkilöt haluavat tehtävän. :rolleyes:

Lirahtelua on valitettavasti tässä viikon sisällä alkanut olemaan, mutta olen olettanut sen olevan vaan pissaa. Tuota valkovuotoakin on, mutta se tulee jotenkin toisella tyylillä. Jostain syystä en ainakaan vielä osaa pelätä, että vesiä olisi menossa. Esikoisen kanssa ne menivät kotona ja se ei ollut tälläinen lirahtelu -tunne. Enemmänkin se oli hyöky. Vaan kai ne vedetkin voi monella eri tavalla. ;)
 
Kiitos sektiokertomuksista. Varsinkin Annapellun kertomuksesta jäi positiivinen fiilis.

Josefia: mulla ei oo mitään ns. oikeaa syytä sektiolle. Kaksi edellistä synnytystä sujunut lopulta ihan ok ja isot vauvat olen ulos pykännyt. Nyt siis puhdas pelko vauvan voinnista olisi ajamassa mua sektioon. Kuoupuksen tuore kehitysvammadiagnoosi on saanut mut pelkään niin paljon sitä, että jos tämäkin vauva vammautuu synnytyksessä, vaikka siis ei ole edes pystytty todistaan, että kuopus olisi synnytyksessä vammautunut ja tuskin onkaan, mutta syytä ei tosiaan ole mistään löytynyt. Tuntuu tosi rajulta tehdä päätös sektiosta vaan pelon takia, mutta ehkäpä ajatukset synnytystapa-arviossa selkeytyy. Tähän asti lääkärit/neuvolan täti ovat sanoneet vaan, että päätös on minun, mutta odotan, että tayssin lääkärillä olisi joku mielipide asiasta.

Kummiasiaa olen kanssa alkanut pohtimaan, että pyydettäskö jo nyt vai sit vasta kun on syntynyt.

Liikkeet, muru nykyisin tosi hiljainen päivisin, mutta onneksi näin iltaisin aloittaa melskaamisen. Öisin pientä venyttelyä, ei enää pahempaa rumbaa, mitä oli vielä hetki sitten. Päivisin aina tuo liikeseuranta mielessä, mut sit maltan ooottaa iltaan ja sieltähän se jumppahetki on tullut. Suihkussa muru myös nykyisin aina herää.
 
Pomppuli: Niin justiinsa, jospa saat selkeyttä synnytystapa arviossa tuohon :hug:

Kummit pyydetty :) Kirkkoherrallekin soitettu kun vaan toinen kuuluu kirkkoon, eli meillä pitää sit täyttää lappu jolla anotaan lasta kastettavaksi vaikka konfirmoituja kummeja on vaan 1, kirkkoherra sanoi, että se kyllä tänä päivänä onnistuu, mut pitää vaan anoa se ja hyväksyttää kirkkoherralla virallisesti..

Mä oon taas ollu niin äkäinen ja jotenkin allapäin tänään :ashamed: Jospa huomenna parempi päivä..
 
37+0 POKS!

Jotain lorahtelee hieman pöksyihin kerran-pari päivässä, ei ole virtsaa, koska ei haise siltä. On sellaista hiukan imelän tuoksuista ja tahmaista, mut kuitenkin selvästi nestemäistä. Tiedä sitten mitä tuo on.

Nälkä tuntuu olevan jatkuvasti- ja lisäksi kamala makeanhimo- vaikka söisin hiukan karkkia tai jäätelöä, niin ei hellitä millään. Tällähetkellä voisin elää pelkällä jäätelöllä :p ei siinä muuten mitään, mut liiasta sokerista saan migreenin :kieh:
 
Täällä lorahtelee kans!! Edellisyönä luulin jo et pissasin housuuni. Mies oli herätessään aivan pöyristynyt kun löysi mut kännykän valossa tutkimassa omaa puoltani sängyssä. SE EI EDES EHDOTTANUT ET ONKS LAPSIVEDET TULLU!!! Vaan luuli automaattisesti et oon pissannu meen sängyn :D

Ja täällä myös kauhia makeanhimo. Sokerit vaan estää tuon herkuttelun. Ja kuka kiusaa itseään ostamalla tokmannin tarjouksista neljä levyy maitosuklaata? Minä:wave:

Onko muilla ollut alaselässä jomotusta? Mietin mistä moinen tulee,onko ne vauvan liikkeeitä vai mitä. Itsellä on tuollaista kipua alaselässä myös silloin jos on ihan hirvee pissahätä.

Nänniarkuutta on myös. Tuntuu että ne syttyy tuleen minähetkenä hyvänsä! Ja valuu tosiaan kirkasta nestettä aika paljon?


Näin viime yönä unta et saatiinki tyttölapsi. Ja mies huusi mulle et oon ihan täys dorka kun oon ostellu kaikkea sinistä ja hän oli alusta asti varma et tyttö tulee. Muistan myös unessa olleeni ihan järkyttynyt kun lapsi alkoi imeä rintaa,ja työnsin toisen päätä vaan pois et "mitä sä teet" :D ihan ihme uni. Synnytys siis tapahtui keskellä kaupunkia bussipysäkillä ja kaveri vähän autto mua.
 
Huomenta :)

Makeanhimoa on täälläkin, aina pitää olla jotain saatavilla.. Nyt uusimpana on tuo jäätelönhimo, pussitolkulla ostan kaupasta mehujäitä- parhaita on pommacit ja macit sit yks mitä on oltava niin- mansikkapuffet :p Nam Nam

Jaahas ja se on 14.3 eli tasan 1kk laskettuunaikaan :)

rv 35+4
 
Hei!

Kaytiin eilen neuvolalääkärillä viikoilla 34+1

Painoa tullut alusta n.9kg
sf29,5 (ollut 16,2 jo 28)
rt
syke +145
kohdunkaulan pituus 1,5cm ja ulkosuu sormelle auki

Oli onneksi tällä kertaa eri lääkri, joten oli paljon helpommat tutkimukset, vaikka joutuikin paljon enemmän kopeloimaan ja vääntelemään. Ei sattunut, vaan tuntui vain ikävältä, joten en edes joutunut paniikkiin =)
Sain lähettteen äippäpolille, jossa tutkitaan onko vauva kasvanut tarpeeksi ja samalla mietitään mahtuuko kuitenkaan edes syntymään, sillä lantioni on kuulemma ahdas.

Sattuisko kukaan tietämään onko suunniteltua sektiota mahdollista tehdä nukutuksessa? Minut on nukutettu kolmesti ilman minkäänlaisia ongelmia tai pahoinvointia, mutta epiduraalipuudutusta pelkään aivan hirveästi. Ennemmin nukun heräämössä, kuin odottelen täysin valveilla tuntoa jalkoihin, että pääsisin vauvaa katsomaan.
 
Annamariaplus2 onnea kovasti! :flower: Ihania uutisia. :)

Täällä vaan turvotaan ja olo on kuin paksulla virtahevolla. Alkaa jo väsyttämään jossain määrin. Eilen olin laittanut resorittomat sukat jalkaan, mutta silti oli nilkat illalla ihan rinkuloilla. Mieskin järkyttyi, ei ollut tajunnut kuinka paljon vaimo kerää nestettä. Patisti mua tänään mittauttamaan verenpaineen neuvolaan. Saas nähdä... Ei ne siellä mitään voi tehdä, kun tää nyt on tätä. Mieltä vetää alaspäin, kun tiedossa on että raskausmyrkytyksen oireitahan nää on. Lieviä, mut silti. :(

Olki kyllä mä pelkään lääkkeiden sivuvaikutuksia, ja juurikin siksi toivoisin pääseväni kevyemmällä kivunlievityksellä. Tuo raskausmyrkytysepäily ja epätietoisuus lapsen kasvamisesta vaan saattaa johtaa käynnistykseen ja mahdollisuus sektioonkin kasvaa. Ei tietty voi ennustella mitään, voihan sektio olla edessä muutenkin. Silti pelottaa. Toivois kovasti että synnytys alkais itsestään, kun pelkään noita tippoja ym ja kuulemma supistuksetkin on kovempia käynnistetyssä synnytyksessä. Onko muilla kokemusta käynnistyksestä? Oon nää keskustelut kahlannut läpi mut en enää muista...

Vähän alan olla allapäin kun vaivat vaan lisääntyy, ja vasta ensi viikolla on taas ultra jossa nähdään jos vauva on kasvanut normaalisti. Tekis mieli vaan kaivautua peiton alle siihen asti että synnytys alkaa.

No, ehkä tää päivä tästä taas kirkastuu. Kunnon suklaakakun palanen vois vähän piristää. Parempaa päivää muille odottajille!

Systeri 36+6
 
Sairaalakassin sisältö kirjattu paperille ja runo vauvan syntymästä valittu myös paperille :) (tai vaihtoehtoja otin pari ylös) Taas jotain vauvan tuloon liittyvää saatu aikaiseksi :) Me lähdetään nyt kaupoille..

vauvikselle onnittelut täysiaikaisuuden saavuttamisesta :flower:
 
SysterP Mun ensimmäinen on käynnistetty ja synnytys oli mielestäni oikeasti helppo. Mut en usko, että käynnistyksestä voi sanoa, että onko se kivuliaampaa vai ei, koska se on niin tilanteesta riippuvainen. Jos paikat ei ole yhtään kypsyny ja supistuksia yritetään lääkkeellisesti tuottaa, ja joskus vielä useita päiviä vaikka elimistö ei vielä ole kovin valmis siihen, niin uskon että se on oikeasti hankalampaa/kivuliaampaa. Minun tilanteessani olin ensisynnyttäjä mutta kohdunsuuta ei ollut ollenkaan, ja olin myös noin sentin auki ja vuotanut lapsivettä 2 päivää, eli tilanne oli kuitenkin kypsä ja sain pienen tabletin suun kautta, joka vaan aloitti synnytyksen.
 
Sectiosta: En ole ainakaan koskaan törmännyt elektiivisesti tehtävään sectioon, jossa äiti olisi nukutettu. Enkä näe siinä mitään järkeä. Nukutukseen mennään sectiossa vain välttämättömistä syistä. Yleensä on siis kiire saada vauva ulos. Silloin myös viilto on pysty keskiviilto. Kiireellisissä/kiireettömissä tehdään siis pf-viilto eli poikittain alavatsalle. Nukutusaineet vaikuttavat hyvin nopeasti syntyvään vauvaan ja silloin vauva pitää saada vatsasta nopeasti ulos. Vauvat siis nukahtavat samoista aineista kuin äitikin. Eikä kyse ole pelkästään nukahtamisesta. Nukutuksessa lääkkeitä annetaan myös muita kuin pelkkä "nukahtamislääke". Toki voidaan vältää tiettyjä aineita siihen asti kun lapsi on ulkona.
Ehdottomasti parempi ratkaisu on puudutuksessa tehtävä sectio jos se vain suinkin on mahdollista. Yleensä sectiot tehdään spinaalipuudutuksessa (toki tässä voi olla pieniä talokohtaisia erojakin, en tiedä), joskus jos epiduraalikatetri on jo selässä eikä kovaa kiirettä ole, niin voidaan koettaa puuduttaa myös sen kautta. Spinaali kuitenkin paljon yleisempi. Spinaalineula on hyvin ohut, joten toiset eivät edes juuri tunne sitä. Puudutusasennossa selkä vain mahdollisimman pyöreäksi (iso maha tietenkin vähän tiellä), jotta nikamavälit aukeavat hyvin. Yleensä puudutus onnistuu nopeasti jos oikea tila löytyy.
Eli puudutusvaihetta ei kannata jännittää liiaksi sectioon päädyttäessä. Se on molempien etu, että nukutusta ei tehdä. Eritoten lapsen. Nukutus on aina tietynlainen riski, oli leikkaus mikä hyvänsä. Siinä potilas on yleensä myös relaksoituneena (jos käytetään intubaatioputkea) eli kone hengittää potilaan puolesta.

Itse nyt olin viikko sitten nukutuksessa, niin kyllä siinä nukuimme sekä minä että vauva ja molemmat myös täysin relaksoituneita. Eli ilman hengityskonetta ei henki kulkisi :)

Sectio itsessään on tietyllä tavalla iso leikkaus. Yleensä siinä menee aikaa n. 30min-1h, riippuen monesta tekijästä. Hyvin rääkyvä lapsi voidaan vilauttaa äidille jo mahasta nostettaessa (tässä voi olla vaihtelua), mutta yleensä lapsi tuodaan äidille näytille vasta sen jälkeen kun vauva on käynyt lastenlääkärin tarkistuksessa ja napanuora solmitaan kiinni ym. Rinnalle vauvaa ei voi saada, koska leikkausliinat ym. ovat siinä äidin tiellä. Yleensä vauva menee sitten jo edeltä osastolle ja äiti hetkeksi tarkkailuun heräämöön (kivunhoito, haavan ja vuodon seuranta ym.) ja pääsee osastolle sitten kun tilanne sen sallii.

Epiduraalissa iho puudutetaan aina ennen varsinaisen epiduraalineulan laittoa selkään. Selkään jää sellainen pieni ja hyvin ohut katetri, josta voidaan annostella puuduteainetta tarvittavan ajan.

Puudutekomplikaatioita tapahtuu hyvin vähän. Varsinkaan mitään vakavia. Yleisin ehkä on postspinaalipäänsärky, johon voidaan tarvittaessa laittaa ns. veripaikka. Eli omaa verta ruiskutetaan selkään paikkaamaan ns. reikää, josta päänsärky johtuu. Aina sitäkään ei tarvita. Eikä tällaista vaivaa todellakaan tule usealle.

Rinnoista: Omistani ei ole tihkunut mitään pisaroita missään vaiheessa eikä tällä hetkellä rinnat tai nännit edes aristele mitenkään.

Neuvola oli eilen ja siellä kaikki ihan hyvin. Läpikäytiin munuaiskiviepisodi. Luettelin sitten kaikki ne lääkkeet mitä baby on kauttani mahassa saanut ja ne kirjattiin korttiin. Aikamoinen lista tuli.
Painoa ei ole tullut sitten viime kerran ja muutkin arvot olivat normaaleita. Muuten painoa on tullut n. 10kg koko raskauden aikana.

Liikunta Nyt on vähän säännöllisemmin tullut kävelylenkkien jälkeen liitoskipuja, että iltaisin on vähän vaikeaa nousta sohvalta ylös. Kävellessä ei tee tuskaa. Supisteluiden mukaan kävelen. Välillä hidastellen. Salilla pystyn edelleen jumppailemaan. Alavartalotreenit on nykyään vähän köyhiä. Tuleepahan jotakin silti tehtyä.

Kivunlievitystä synnytyksen aikana mietin sitten h-hetkellä. Otan kaiken mitä tarjolla on ja muu hoitohenkilökunta suosittelee sillä hetkellä. En itsekään ole kokenut selkäpuudutuksia henkilökohtaisesti, eikä ne herätä mitään erityistä intoa, mutta uskon sen kestäväni. Lukuisissa mukana olleena kuitenkin tiedän, etteivät ne ihmisiä yleensä kovasti satu. Ja moni sanoo synnytyshetkellä kuitenkin, että epiduraali ym. on ollut paras kaveri hetken aikaa :) (saa levätä ym.) Mutta menen siis tilanteen mukaan.
Kärsiessäni munuaiskivikohtauksista ym. niin totesin, että suostun esim. sen virtsajohdinstentin laittoon ilman varsinaista puudutusta ja kärsimään "pikkuisen" tuskan lyhytaikaisesti, kunhan pääsin niistä helvetillisistä kivuista muuten. Tosin se stentti ei sitten toiminut minulla ja päädyttiin päivien päästä siihen toiseen operaatioon, mutta tarkoitan sitä, että asenne itselläni on, että kestän neulan nippaisun kunhan se auttaisi pidempiaikaiseen kipuun.

Liikkeet ja vauva Liikkeet ovat täälläkin hieman vähentyneet. Kyllä niitä silti paljon tuntuu, mutta ehkä hitusen vähemmän kuin ennen. Ei ole niin suurta möyrintää. Peppu tosin vaihtaa paikkaa oikealta vasemmalle ja päinvastoin. Hikkailua myös tulee miltei päivittäin. Ihan kuin baby myös välillä kaivautuisi oikeaa reittiä pitkin pois. Tuntuu ihmeellistä painon tunnetta ja epämääräisiä tuntemuksia tuolla kohdunsuun alueella. Kai siellä pää painaa. Kanava on sisäsuultaan jo auki ja pituudeltaan jo aika lyhyt, että kai sekin vaikuttaa. Muuten ei tunnu maha kyllä yhtään laskeutuneen.

Nyt pitäisi siivota kämppää ja lähteä ulos aurinkoon kävelylle. Täällä on kaunis ilma.

Babylonialainen 34+0
 
Viimeksi muokattu:
Kaupoilla käyty, apteekista multitabsin täydennystä mulle ja muistin senkin Pebanthenin ja hm:ltä löysin itselleni sporttipuolelta housut :) Ne on tosi hyvät, menee jo nyt kun sellaista kangasta ja aivan varmasti on hyvät synnytyksen jälkeenkin :) (vähän sillä silmällä kattelin, että saa sit synnytyksen jälkeen jotkut kivat päällensä :) )Löysin myös sellasen paksun pusakan ulos kevät ilmoille :) vauvalle vaippapaketti lähti Prismasta mukaan ja isommille lapsille lehdet :) Oikein onnistunut kauppareissu siis :)

Liikkeitä täälläkin välillä vähemmän, mutta esim. viime yönä piti sellaista jumppaa tuolla, että heräsin siihen, samoin kauppareissulla oli jotkut bileet käynnissä :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
susa: Oii, hienoa toisaalta jo tietää päivämäärä! Nyt aamukampa esiin!:)

Kummit: On jo pyydetty ja ovat tehtävään lupautuneet :heart:

Makeanhimo: Hahaa, todellakin on! Suklaata ja limua, pakko saada joka päivä! :p Toivottavasti tää mässytys loppuu vauvan synnyttyä...

Sairaalakassikin on ollut jo tovin pakattuna... Oon sellanen ihminen, et haluan tehdä kaiken aina etukäteen niin valmiiksi kuin mahdollista.

(.) Kävin eilen ostelemassa ihania kevätvaatteita (bleiserin ja housuja), en siis niihin todellakaan vielä mahdu, mutta odotan kun pääsee mammahousuista eroon (tavallisia paitoja olenkin käyttänyt koko raskauden ajan). Alkaa jo kyllästyttämään! :D

Täällä ei lorahtele, mutta muuten saa kyllä käydä vessassa aika usein. Öisin onneksi vaan kerran:)

Aurinkoista kevätpäivää kaikille!

c&l 37+1
 
BABYlonialainen Kiitos selvennyksistä tuon nukutuksen suhteen. Oli muuten aivan uusi tieto minulle, että pistokohta puudutetaan ennen epiduraalia. Hankala selittää mikä siinä pelottaa, kun en ole neulakammoinen, enkä pelkää pistämistä, mutta jostain syystä olenaina pelännyt enemmän epiduraalia kuin koko synnytystä yhteensä. Olen kuitenkin varma, että jos alateitse synnyttäisin, niin haluaisin epiduraalin ja toivottavasti kivut olisivat siinä vaiheessa jo sen verran kovat etten muistaisi koko pelkoa =) Hieman kuitenkin helpotti saada tietää, että pistokohta puudutetaan.
 
Epiä laitettaessa voi tuntua sellasita paineen tunnetta selässä kun varsinaista neulaa laitetaan. Samoin katetria uitettaessa epiduraalitilaan voi jalassa tuntua sähkötyksen tunnetta. Nämäkin tunteet ovat vähän yksilökohtaisia. Jos epin laitto sattuu, niin sanoo siitä rohkeasti ääneen. Puudutetta saa aina lisää.
Puudutusasento sama kuin spinaalissa eli selkä mahdollisimman pyöreäksi (supistukset voi vähän häiritä olotilaa). Muistaa hengitellä normaalisti ja olla mahdollisimman rentona. Ehkä paremmin sanottu kuin tehty tuossa synnytystilanteessa :)
 
Äitiyspolilla käyty täälläkin! Käynti siis oletetun poikkitilan vuoksi. Siellä pikku tyttönen potkutteli jo pää alaspäin :heart: Nyt vaan peukut pystyyn että pysyykin näin :D Tosin minkäänlaista kiinnittymistä ei ole tapahtunut, keikkuu ihan ylhäällä vielä eikä mahdollisesti kiinnitykkään ennen h- hetkeä. Lääkäri sanoi että jos vedet menee kotona niin reippaasti sitten vaan täytyy soittaa ambulanssi kuskaamaan makuuasennossa ettei napanuora yritä syntyä ennen vauvaa :confused: Pienenkokoiseksi sanoi vauvaa myös, arvio 2600g. Vettä normaalinrajoissa reilusti ja vauvalla tilaa jumppailla. Kohdun ulkosuu sormelle auki mutta kanavaa 2cm jäljellä. Normitilanne siis uudelleensynnyttäjälle. Alkaa kohta tosissaan jännittää tuo synnytysasia :kieh: Edellisiltä synnytyskerroilta jäänyt vähän semmonen fiilis että ei niitä kivunlievityksiä tulla tarjomaan vaan ite pitää osata pyytää :O Vähän on hämmentynyt olo siitä mitä sitä pitäisi "nautiskella". Ekassa epiduraali ei tuonut toivottua tulosta ja nyt viimeisimmässtä oli spinaali mutta senkin teho loppui kesken eikä muuta saanut. Ilokaasu onkin ollut paras ystäväni synnytyksissä ja ilman sitä en synnytä !!

kummiasiat on edelleen mietinnässä. Kaikki ihmiset jo käytetty edellisillä ko kunniatehtävään. Yhdellä on neljä kummia, lopuilla viisi. Aikamoinen pohdinta keitä pyytäisi uudestaan meidän perheen lapsen kummiksi. Kysellään sitten kunhan lapsi maailmassa :)

Mun uusi hieno hoitokassi tulee meille loppuviikosta ja aion pakata sen sairaalaan mukaan vauvalle valmiiksi. Oman reppuni nakkailen tavaroilla täyteen sitten vasta kauheiden supistusten lomassa :LOL:

Kuudes ihme :) 36+1
 
Viimeksi muokattu:
Moi vaan! En olekaan tänne moneen viikkoon kirjoitellut; välillä oon teidän muiden kuulumisia lukenut, mutta olen koko ajan viikon, kaksi lukemisessa jäljessä, lähinnä omien sairastelujen vuoksi. Ei mitään vakavaa kuitenkaan, flunssaa, selkäkipuja ja taas flunssaa... Tänne on näköjään ehtinyt syntyä jo kaksi uutta vauvaa poissaoloni aikana. Ihanaa! Onnittelut tuoreille vanhemmille! :heart: :flower:

Jospa tänään kerkeisin lukea alkukuun kirjoitukset ja pääsisin ajantasalle myös muissa kuulumisissa ja keskusteluissa. Ihanaa kevään ja vaavin odotusta kaikille! :)

Lilie 33+2
 
Yhtä läheistä kaveria oon pyytäny kummiksi. Todennäköisesti kummeihin vaikuttaa se, kumpaa sukupuolta lapsi on. Ihan sen takia, että on pari ihmistä mielessä, mutta nää haluaa olla mieluummin esim. tytölle kuin pojalle kummi. Tyhmää, ehkä.

Heh, se lantion tilavuuden tutkiminen oli kyllä järkkyä. Kiva siinä sitten lohdutella itseä, että odotas kun päästään synnytykseen, mitä kivoja kipuja siellä on odotettavissa... :D

Jatiska, täytyy muistaa toi ilokaasu miehelle. Sikäli ku sitä on siinä tilassa, että mitään ajattelee. ;)

Mulle on iskeny hirveä puputushimo kanssa. Mikään ei oo turvassa ees yhtä päivää kaapissa. Kun keksit ja muut herkut loppu, niin aloin vetelemään pilttejä, joita joskus oon ostanu leivontaa varten. Ja syömään mysliä suoraan pussista. :ashamed:

Sairaalakassi pyörii lattialla. Siellä on tällä hetkellä muutama pari sukkia, hammasharja, kännykän laturi, joitaki harsoja. Pikku hiljaa...

Miten epiduraalin kanssa, te keillä se on ollu, ootteko kokenu ahdistavaks, että sitä pitää sitte maata sängyssä sen jälkeen? (Ainakin Oysissa kuulemma neuvolan mukaan sängystä ei pääse ylös, jos epiduraali laitetaan.) Vai onko sitä siinä vaiheessa niin poikki, että tuutii vaan onnellisesti ne pienetkin lepohetket? Tottakai synnytykset ja synnyttäjät on erilaisia etc, mutta miten ootte ite kokenu? :)
 

Yhteistyössä