***Huhtikuun Helmet 2012 ' MAALISKUUSSA ' ***

ihan pakko kysyä että ootteko kuulleet että lapsi voisi ripuloida koska ikävöi jotain ihmistä? itse en oo kuullu koskaan... enkä siis usko että ripuli voisi johtua ikävästä
 
Viimeksi muokattu:
Suska84 mä pitäsin sitä ihan mahdollisena. Mun oma poika on hirveen herkkämahanen ja pienikin jännitys saa sillä mahan sekaisin. Muistan kun pari vuotta sitten mentiin ekan kerran elokuviin niin jätkä oksensi jännityksestä.
 
jännitykseen reagoimisen mäki uskon ja koen että on mahdollista. mutta suoraan jos sanotaan niin miehen poika oli meillä ke-su, alkoi ripuloimaan sunnuntaina ja jäi sit vielä maanantaihin meille. tässä tapauksessa en usko et oli ikävää äitiä kohtaan, ei puhunu ainakaan sanallakaan äitistä vaikka puhui hänen kanssaan puhelimessaki ja muutenki on meillä niin usen ku mahdollista... tähän hain mielipidettä vaikken heti halunnu kertoakaan...
 
Jännityksestä meilläkin esikoinen on vatsalla jännittäjä niin kuin äitinsäkin. Vatsaan alkaa usein koskea jos on jotain erikoista tapahtunut tai tapahtumassa. Ihminen on herkkä otus eikä lasten pää ja vatsakivut ole ollenkaan harvinaisia!

Meikäläinen poksuu tänään 37+0. Että kyllä se aika tuntuu menevän eteenpäin vaikka välillä tuntuu että mitään ei tapahdu: /
Perjantaille tuli äippäpolille aika ultraan jossa sitä vauvan kokoa sitten ihmetellään.
Taitaa mun "toiveet" pojasta karista jos kerran vauva on pieni ja siro kokoinen vatsan päältä tunnustellessa. Tosin mä en noista niitten arvioista olis niin moksiskaan kun mitä tahansa voi tapahtua seuraavien viikkojen aikana.
 
Eiköhän vatsa ole se, joka useimmilla reagoi tunteisiin, positiivisiin ja negatiivisiin. Itse ainakin olen stressimaha ollut pienestä pitäen.. :wave:

Piti vielä äsken kysyä kokemuksia vauvan "tärinästä" mahassa? Viime lauantaina havahduin päiväunilla siihen, että koko maha tärisi. Sitä kesti ehkä noin minuutin ja meni sitten ohi. Mieskin tunsi sen ja kuulemma koko sänky tärisi : / Olen jostain lueskellut, että sellaista saattaa toisilla olla ja ei olisi haitallista vauvalle. Onko muilla kokemuksia tärisevästä mahasta? Neuvolasta perjantaina voisin kysellä siitä..
 
Huoh, onpa aina henkisesti raskaita nuo kuopuksen palaverit. Porukka puhuu pojasta ja mä katselne ikkunasta taivasta ja mietin, että mahtaakohan noo puhua mun pojasta, ite tunnen vähän erilaisen tyypin... no aina näistä noustaan. Kiva oli että neuvolatäti oli mukana, hoitaa siis sekä poikaa, että mua (siis tätä raskautta) ja hän sanoikin kivasti, kun lähti, että "torstaina sitten katsotaan sitä äidin jaksamista ja arjen sujumista, teillehän tämä ei ole mikään projekti". Tuli kiva fiilis, että joku huomio senkin, että meille tämä on arkea, eikä mikään hemmetin harjoitusleir, vaikka halutaankin, että poika mahd. paljon asioita oppii.

Lounaaksi tämän kunniaksi sipsiä ja namia, hyvä minä:)

Mutta sainpa kantopussin hankittua, taas etiäpäin.

Suska: Meillä kanssa esikoinen reagoi tosi voimakkaasti massulla. Ennen joulua esim. maha kuralla, mutta voi mennä pienemmistäkin jutuista. Toisaalta esim. sunnuntaina oli ripuli, eikä nyt taas oo mitään kummaa ollut ja jo eilen pakki ihan kunnossa. Eli yhtähyvin voi vaan olla herkkamasusella tommosia päiviä.


Sit soffalle ennen kuin perhe kotiutuu, jospa tänään lähtis ihan iltakävelyllekkin.
 
mymosa
Kyllä meillä alkujaan oli lapset joka kerta kipeinä kun tulivat pois isältään. Joten uskon kyllä, että herkästi voivat reagoida asioihin.
Toki mahatautiakin liikkeellä.
 
Tämä meitin pienin on kanssa tärissy muutamaan otteeseen vaan ei noin pitkään kyllä. Outo tunne on loppunut ihan muutamien sekuntien jälkeen. Kovasti olen kyllä pohtinut, että miten se tuollaisen tunteen saa aikaan?? :eek: Aikasemmat eivät ole moista harrastaneet.

Uskaltaako kysyä, että oletteko salaisesti toivoneet jompaa kumpaa sukupuolta (eikä vain sitä perinteistä "tervettä vauvaa")? Toki tuo terveys on ehdottomalla ykkössijalla toivelistalla, mutta tunnustan, että esikoista odottaessa toivoin tosi kovin tyttöä. Syynä tähän oli se, ettei minulla ollut mitään kokemusta poikalapsista! Itsellä on vain siskoja ja serkut joiden kanssa olin tekemisissä enemmän, olivat tyttöjä. Pelkäsin, etten pärjää pojan kanssa. Ja se poikahan sieltä tuli. Ihana sellainen!! :heart:

Kuopuksen kohdalla oli oikeastaan ihan sama kumpi tulisi. Ehkä sitä poikaa siinä kohtaa enemmän ajatteli, kun yksi sellainen oli jo. Ja sehän sieltä tuli. Toinen rakas! :)

Nyt täytyy sanoa, että jos tämä onkin tyttö eikä poika, olen aivan kauhuissani!! (Lupauksiahan meille ei ole annettu eikä niitä olla kyseltykään. Tahotaan varmuus vasta kun nähdään tenava.) Nyt tuntuu, etten osaisi mitään tehdä tytön kanssa ja toisaalta pelkään, että nuo isoveikat -ja koko poikavaltainen suku- hemmottelisi typykän niin pilalle, että sen kanssa on väkisinkin helisemässä. :confused:

No viimestään parin kuukauden jälkeenhän se tiedetään, että helistäänkö vai jatketaanko vanhalla kaavalla. :wave:
 
Heips

Ensinnäkin onnea tuhannesti Tijoonalle ja koko perheelle :heart:

Mie en esikoista oottaessa toivonu sukupuolta, olin kyllä varma pojasta ja tyttö tuli. Kakkosta oottaessa toivoin avoimesti tyttöä ja tyttö tuli, nyt olen avoimesti toivonu poikaa, ja poikalupaus saatu.

Tämä viikko on lasten talvilomaviikko. Eilinen päivä meni pulkkamäessä (5h), tänään mies vapaalla ja tuossa ulkona ajeltiin mönkkärillä, ja grillattiin nuotiolla makkaraa. Lättyjä paistettiin sitten sisällä. Ja nyt katsellaan lasten leffoja. Huomenna mennään uimaan ja kirjastoon. Perjantaina mulla on ihan omaa aikaa, meen 1,5h kosmetologille käsi- ja jalkahoitoon. Sain viime vuonna lahjakortin synttärilahjaksi, ja nyt meen sen käyttään pari pv ennen seuraavia synttäreitä :D Jos torstaina alottais leipomisurakan miehen 30v ja kuopuksen 5v synttäreille (vietetään 24.3.). Niin ja lauantaina voitais käydä markkinoilla koko perheen voimin. Mukava viikko siis tiedossa. Toivottavasti koululaisestakin, kun ei tänä vuonna mennä kylpylään tms. Yleensä kuitenkin jossain reissussa käyty.

Ehkäisynä meillä oli aiemmin hormoonikierukka. Nyt en tiedä vielä, ajattelin huomenna kysellä neuvolassa sterilisaatiosta.

Lahjat tuoreille isosiskoille ajattelin ostaa. Jotain pientä. Varmaan jotku Topmodel piirustuskirjat tms. ja ne on multa kun tytöistä on tullut isosiskoja.

Tässä tuore mahakuva:


kultakurkku ja Eemi 34+0 POKS
 
mymosa
Esikoisesta ei ollut toiveita, mutta kyllä kuopusta tehdessä ajatteli, että ois ihanaa kun ois sitten se toinen, että ois tyttö ja poika.

Nyt toivottiin tyttöä molemmat, mutta ei me tuota poikaakaan laiteta takas ;)
 
Miten musta tuntuu että suht moni täällä pähkii tota sterilisaatiota... Huh, itse en kyllä todellakaan pystyis moista edes ajattelemaan tai edes täällä pohtimaan ennen kuin olis tosi vahvat perustelut itsellä käyty. Se kun on kuitenkin vähän eri asia, kuin moni muu ehkäisykeino. No, kukin toki tavallaan...

Mä en ole vielä ajatustakaan uhrannut aiheelle "ehkäisy synnytyksen jälkeen". Kyllä sitä sit ehtii...
Vähän veikkaan että synnytyksen jälkeen seksielämä ei ole se kaikista ajankohtaisin asia ihan hetkeen... Luulen että yöheräilyjen tiimoilta ihan halipusilinja riittää kummallekin osapuolelle.

Tuunausta
Tänään löysin vihdoin hoitopöydän pehmusteiden päälle sisustukseen sopivat vahakankaat. Inhoon niitä kuoseja, joita molemmissa oli (toisessa jotain nalleja beigen värisellä pohjalla, toisessa mitälie hauvoja sin. pohjalla). Meillä on nyt vauvanhoitopisteet sekä ylä- että alakerrassa ja molemmat istuu uusien päällisten myötä mun visuaaliseen silmääni. ;) Eikä maksanut paljon, kun molemmat alustat ostettu käytettynä netistä ja molemmat vahakankaat löyty Robinhoodista. Mulla on aina tavoite sisustamisessa saada hyvän näköistä mahd edullisesti.

Pinnasängyn suojankin tuunasin esikoiselle ompelemalla kirppikseltä ostettuun suojaan uuden kankaan. Nykyisin on kyllä saatavilla kivakuosisia suojia ja alustoja ym., mutta on ne sitten pirun kalliitakin! Mutta ulkonäköseikat kodin sisustuksessa on mulle ammattinikin kautta jo tärkeitä, että onneksi pystyy pienellä vaivannäöllä saamaan halpaa ja silmää miellyttävää. :)

Huomenna lääkäri ja synnytystapa-arviota!

-Annapellu ja pallomaha 36+2
 
mymosa
Mua taas ihmetyttää, miten niin moni ihmettelee sitä miksi joku voi sterilisaatiota haluta/miettiä.
Eihän se nyt mikään kuolemantuomio ole ja ehkäisee aika varmasti niitä, jotka ei enää lapsia halua.

Vaikka itsekin epäröin (lähinnä vain sen kannalta onko toimenpiteenä ok ja miten vaikuttaa) niin mietin taas, että miksi söisin hormooneja ikäni.
 
Äitipolilla oli kaik ihan hyvin. Mitänyt eri hoitajalla kun oli niin meni aikaa sika kauan. Se ei osannut organisoida sitten yhtään. Sisätautilääkärille oli kamalat jonot ja gyne pyöritteli sormiaan. Sanoin sitten et miksei niitä papereita voi viiä tuonne gynelle ja sitten vasta sisätautilääkärille. :/ tunti nelijäkymmentä ootettiin siis ekalle lääkärille pääsyä. Se kävi siirtämässä ne paperit ja kas kummaa pääsin gynelle 10 minuutissa ja kun sieltä tultiin niin vartissa toiselle lääkärille. Menihän tuolla sit 3 tuntia aikaa.
Seuraava käynti on JO viikon päästä kun vauvan paino on lähtenyt taas nousuun. Nyt paino arvio oli 3040g ja viikkoja siis 35+1. Korkeintaan sinne 38 viikolle siis mennään.

Sain sitterinkin kotiin eilen ja tänä aamuna pesin kankaan siitä. Ei mitenkään niin kivassa kunnossa ollut lainauksen jäliltä. Käyttämättömänä ollut kuitenkin reilu pari vuotta ja oli säilötty likasena. :S Noh sain suht puhtaaksi sen, MUTTA kun esikoinen oli sen sauna katon rajasta ottanut pois kun oli saunan laittanut päälle,
niin siihen oli tullut kamala reikä. :/ Ihan kun olis joku kuuma käynyt siihen vaikka sauna ei ollut vielä päällä kun ottanut sen pois. Sellainen 8 sentin reikä tullut siihen pään kohalle. Plääh eli siis sitteri pitää ostaa vielä. Kattelin uusia, mut en suostu maksamaan uudesta sitteristä liki satasta. Naamakirjan kirpalta löysin parikin vaihtoehtoa, joita pitää isännälle näyttää.
Mulla on jatkuvasti ketoaineita pissassa ja nyt niitä sitten tutkitaa ja hutkitaan.
 
Tänään oltu taas perhevalmennuksessa. Siellä oli meijän lisäks vain yks pariskunta ja pitäjinä oli lastenneuvolan terkka ja sen harjottelija, joka on tuleva sijainen. Neuvottiin kuinka lasta pidetään sylissä yms.. Jotenkin ahistavaa kun ihmisiä niin vähän ja kummatkaan ei oikeen puhuneet mitään. :D No ehkä ens kerralla sitten mukavempaa. Mut on se minusta silti kiva, että järjestetään tuommosia. :)

Mulla on ollut mahoton koirakuume ja nyt tuli vielä ponikuumekkin. Koitin jo ehottaa, et joko poni tai koira, mut ei kumpikaan kelvannut. Ehkä se oma järkikin juoksee jossain mukana, et ei nyt ihan vielä.. :D
 
Onnea jouskarillekkin täysistä viikoista, ihanan pitkällä ollaan!

Pari kertaa ollut täälläkin tärinää, jota en ole kahdessa aikaisemmassa raksuadessa kokenut. Tässä ollaan kyllä kaukana konkarista, koko ajan tulee jotain uutta, mitä ei oo aikaisemmista ollut. Ulkona olen välillä kuin lumiukko:)

Hienoja massujakin on kuvattu. Nyt onkin mielenkiintoista alkaa seuraamaan kellä alkaa massut rojahataan oikein kunnolla alas, kun vauva laskeutuu. Ja hattua nostan meidän pinon kaksosten odottajille, kun jo yhdestä vauvelista massu on täynnä vauvaa, teillä on varmasti jo aika pinkeetä:)

Tänään esikoisen kanssa heurekaan. Eilisen lenkin jäljiltä nivuset kiukuttelee, mutta muuten sellanen olo, että eiköhän uskalleta lähtee kaksin ajeleen. 2h suuntaansa tuo taitaa motaria ottaa, että ei nyt paha. Meillä on ainakin kunnon reissueväät pakattuna!

Mukavaa päivää kaikille

Ai niin ja mun napakin on pomsahtanut pintaan, miten ei oo pojista käynyt, kiva kokea tämäkin:)

Pomppuli ja muru 34+5
 
Viimeksi muokattu:
suska-84 Ilman muuta ihminen (etenki pien laps) voi reagoida erilaisiin tunnetiloihin kehon reaktioilla. Jos miettii esim.rakastumista, ni voihan se aikuisella aiheuttaa ruokahaluttomuutta ja vatsan väänteitä, niin mikseikäs lapselle tärkeän ihmisen ikävöinti. Ja varmasti poika on teillä viihtyny, mutta pitempi ero äidistä kuitenkin on iso asia. Tai sit on vaan rehellinen "purjotauti".
Ite kyllä reagoin muutoksiin juurikin mahalla. Lähinnä ripulilla, koska oksentaminen on niin kivuliasta ettei mitään rajaa.

Jouskari-80 Onnittelut täysiaikaisuudesta! Perästä tullaan :)

Vappuvaavi Välillä mahassa tuntuu siltä, ku vauva puistelis niin ku koira märkää turkkia. Tosin nämä ihan parin sekunnin tärinöitä.

Pomppuli on kyllä varmasti rankkoja noi palaverit. Ja tosiaan ku kyseessä ei ole mikään sillä tavalla ohimenevä juttu, vaan kuitenkin teidän koko perheen "juttu", ni luulis hoitohenkilökunnanki ottavan tämän huomioon. Onneks edes neuvolan täti on sympaattinen. Muutoin nuo lääkärit ym.on usein niin "kylmiä", ett juttu muiden juttujn joukossa- aatteella mennään.
Oikein mukavaa Heurekan reissua teille :)

Jatiska esikoisesta toivoin tyttöä, mutta kaikki povailivat poikaa mahan muodon vuoks. Tyttö kuitenkin tuli. Nyt oon ihan avoimesti toivonu poikaa jo senki takia, että serkkuparvessa on tällä hetkellä tässä ikäluokassa poikia ja kyllähän se ihana olis saada molempia sukupuolia. Mutta jos nyt onki kolmesta poikalupauksesta huolimatta tyttö, en katkeroidu :)

Kette On kyllä jo ihan hyvän kokonen vauva. Ku vertaan vaikkapa tuohon esikoiseen, mikä synty 38+2 ja oli 3380g. Sulla onki sit jo aika lähellä synnytys. Ihanaa :)

Huomenna neuvola klo 8, joten pitäis taas lopettaa ruuan puputtaminen klo 20 illalla. Mahtaa olla taas jano. Onneks neuvola on ihan vieressä.
Tänään pitäis taas muutokuorma roudata. Ja saadaan vieraitaki tänään. Mukavaa!

Oikein aurinkoista viikon puolta väliä kaikille. Ens viikolla räpsyyki useammalla täydet viikot :)

Marimi ja rakas 36+3
 
Mun masu kans tärisee ja aika usein, mut enpä mä oo sitä kokenu mitenkää epämiellyttäväks tai alkanu pelkäämää, et mistä on kyse. Se on mun mielestä aika hauska tunne ja sit saman tien melkeen tyyppi alkaa johonkin kohtaan tönimään. :)

Mun vlei kiusas mua pienenä, et mulla on pohjaton napa ja olin siitä ihan huolissani sillon. Nyt on kyllä napa ihan pohja pystysssä ja olin melkeen pahalla päällä, ku se pohja näkyy. :D

Vauvan sukupuolta en oo toivonu, mut enimmäkseen tuntuu, että tyttö tulis, välillä tosin meinasin kallistua poikaan. Terve lapsikin on niin suhteellinen käsite. Ite oon oppinu arvostamaan erilaisuutta, ku oon tehny paljo töitä kehitysvammasten ja autistien kanssa ja esimerkiks downin syndrooma ei tee niistä ihmisistä sen vähempää terveitä, ku muutkaan on. Kaiken kanssa oppii elämään ja mun mielestä se on monessa perheessä suorastaan voimavara, että on erityislapsia.

Takasin sukupuoleen.. Miehen äiti tuntuu kyllä kovasti toivovan tyttöä, ku sillä itellä on 3 poikaa ja eka lapsenlapsi oli poika. Tyttö vois kyllä vähän tasapainottaa tätä koko sakkia, sais sitte mun veljen tyttö tytöstä kaverin, ku siellä on sit kans vaa poikia. Kaikenmoisista jutuistahan noita yritetään ennustaa. Mulla ja miehellä on molemmilla toinen varvas ukkovarvasta pidempi, ni sen mukaan olis kai akkavalta tulossa. Mahan muodon mukaan myös moni veikkaa tyttöä, mut muutama on taas ihan varmoja, et kaveri on poika. :)
 
Onnea Tiijonalle! :flower:

Ehkäisy
synnytyksen jälkeen menee varmaan kumilla aluks. Paluu suhteen alkuaikoihin ja kaikkiin teiniajan säätöihin, nostalgiaa. Pillerit on imetyksen takia pois suljettu, ja mitään minipillereitä en ala syömään. (Oon se ihminen, joka unohtelee pillereitä miten sattuu, ja mineissä ajat on käsittääkseni vielä tarkempia kuin yhdistelmissä.) Lapsia on kuitenki jossain vaiheessa tarkoitus lisääkin saada, mutta haluan saada opiskelut alta pois ennen seuraavaa. Yhdistelmäpillerithän saatto alottaa täysimetyksen lopetuksen jälkeen? Tai siis että lapsi on osittaisessa imetyksessä vielä?

Oon kyllä miettiny ikäeroa lasten välillä. Toisaalta onpa aikaa keskittyä itellä siihen yhteen. Oishan niillä seuraa toisistaan jos ikäero ois pieni, mutta oikeen elämäntilanne ei anna siihen myöten. Tai voihan se mieli tässä muuttua. :D

Ehkäisylaastariaki oon kokeillu, mutten kauheesti tykänny. Itellä iho ärty ja oli välillä ongelmia kiinni pysymisen kanssa. Toisaalta kaverilla toimineet hienosti. Ehkä ärsyttävintä laastarissa oli, että joka toinen, joka sen näki, kysy että onko se nikotiinilaastari. Useampi on myös kehunu ehkäisyrengasta.

Liikkeitä en laske, ei oo tarvetta kun yks myllertää joka päivä niin paljon.

Nimistä juteltiin täälläkin yks päivä, ja etunimet taitaa olla lähes selvät nyt kummallekin vaihtoehdolle. Mies vaan hermostu, että pitää keksiä ne muutki nimet, jää se homma ehkä myöhemmäksi.

Kotiutusvaatteita
ei oo tullu mietittyä. Koitan nyt ekaks saada turvakaukalon valmiiks, tarkotus ois siis saada tehtyä siihen uudet päälliset, kun vanhat on kuluneet ja tahraset.

Suska84: Oon kyllä kuullu, mä oon ymmärtäny että ns. tuhriminen on ihan normaalia reagointia lapsilta henkiseen stressiin tms. Kun ei osaa ilmaista muuten, niin tulee sitten fyysisiä oireita. Aikuisetkin reagoi osa vatsalla, mutta lapsilla toi on vielä yleisempää. Ja se "tuhriminen" voi olla ihan kunnon ripulointia.

Tänään lääkärineuvola ja ultra, saa kuulla kokoarvion. :)

felina + pikkupulla 36+0 (poks!)
 
Tuota tärinää oli minullakin joskus rv 26-32 suunnilleen, nyt en muista viikkoihin että olisin tuntenut sitä, vai olenko vain tottunut siihen.. Luin silloin jostain myös että voi tulla silloin kun vauva pissaa tai sit se voi olla hermoston kehittymiseen liittyvä juttu.. Neuvolassa sanoin silloin ja sanoivat, että jotkut äidit on huolissaan menneet äippäpolille sen takia, mut ei ole ollut mitään vakavaa sit kuitenkaan ja syntymän jälkeen joillain vauvoilla on kuulema voinu olla pientä tärinää aika ajoin, mut se on jäänyt sit aika äkkiä pois, eli ollut ns. "normaalia".. Tiiä nuista sit..

Lapset lähti 4:n päivän lomalle isänsä mukaan, nyyh, mun mussut :heart: Mut nyt saan nukkua ja tehdä rästihommia ihan rauhassa tässä kotona, kun vaan malttais ja kiinnostais..

Eilenkö "kehuin" että nukun kuin tukki, nooh, eilen nukahdin sohvalle, heräsin klo. 3, valvoin 2 tuntia!! Sit noustiin tuossa 8.30 lasten kanssa.. Se siitä hyvin nukutusta yöstä |O

Joo on nuo sitterit uutena kyllä aika törkeen hitaisia samoin pinnasängyt sun muut, me saatiin ilmaiseksi uudenveroiset, (sitteri ja pinnis) että iso säästö siinä oli.. Vaunut on ite ostettu uutena, mut oli 200 euron tarjouksessa, hintaa jäi 350 euroa ja kaukalo ostettiin käytetttynä uudenveroisena puolet halvemmalla kuin olis uutena ollut..

rv 34+4
 
Neuvola 34+3:

RR:hyvä
turvotuksia ei
paino nousee tappavan tasasesti ja vaikka kuinka aattelen etten ressaa siitä niin kumminki ressaan :( nyt tullu rv32+1 -> vajaa kilo joka tuntuu suurelta kun massaa on ennestäänkin way too much..
Ipana rt, kiinnittymisestä ei puhuttu mut eilen heilautti pyllyn vasemmasta kuljestä oikeelle niin tuskin on kiinni..
Sf 30cm, himpun alle keskikäyrän taas tipahettiin.
Liikkeet ++, syke 145 keskiarvo
pissa puhas

Ens viikolla lekuri ja tsekataan alapään tilanne + streptokokkinäyte otetaan, toivon niin kovasti että olis jotain pientä tapahtunu alapääs, edes pikkusen :D

Pomppulille kivaa heureka päivää ja jaksamisia :hug:

ja enempää en taas muistakaan...
 

Yhteistyössä