Huhtikuun Hurmurit 2013 *Lokakuussa*

Jessix tsemppiä odotteluun. On varmasti piinaavaa, eivätkä lohduttelut välttämättä lohduta yhtään. Mutta yritän minäkin: ne on niin tarkkoja nykyään nuo seulat, että pienikin hälytys huomioidaan ja tutkitaan tarkemmin. Kuten moni muukin sanoi, niskaturvotusta voi olla reippaastikin ja ihan terve vauva syntyy. Voimia!
Maksalaatikosta tässä linkki Eviran ohjeisiin: Maksan käyttö raskauden aikana - Maksan käyttö raskauden aikana - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira
siinä manitaan että maksalaatikko, maksapihvit ym. olisi kokonaan kielletty, mutta maksamakkaraa esimerkiksi saa syödä enintään 100g kerrallaan, tai jos joka päivä, niin enintään 30g kerrallaan.
Namida itse voisin antaa saman nimen, mikäli en olisi ystäväni kanssa tekemisissä. Mutta jos näette usein, niin kuten Sipulisankari ehdottikin, voisi kysyä että haittaako häntä jos annatte saman nimen. Vaikea uskoa että häntä haittaisi (tai kehtaisi sitä ääneen sanoa) mutta oletpa kysynyt mielipidettä. :) Mun jo monta vuotta etukäteen miettimä tytön nimi "varastettiin" ja vieläpä exän toimesta (tästä tosin vuosia aikaa) niin en todellakaan voinut kuvitella antavani enää samaa nimeä tyttärelleni. Tympäsi aika paljon, vaikken missään tekemisissä ole hänen kanssaan ollut yli kymmeneen vuoteen enkä edes tiedä missä asuu. Mutta niin korpesi että nimi piti sitten unohtaa.

Täällä neuvola ensiviikolla, ja rakenneultra kuukauden päästä. Tänään taas muutama harjoitussuppari ollut. Jos vielä tulee, niin soitan terveyskeskukseen että pääsee tarkistuttamaan ettei ole mitään oireettomia tulehduksia. Onneksi on ollut monta päivää ettei ole suppareita tuntunut.
 
NaksuP !!! Paljonko sulla on ollut suppareita ja kauanko? Mulle ilmaantui myös viikonloppuna ja jatkunut satunnaisina siitä asti, enkä oikeen tiedä, onko turhaa panikointia soitella neuvolaaan... Mitä sulla niiden kanssa tehdään?
 
Jessix: :hug: Toivotaan että olisi väärä hälytys tuo turvotus, ja kaikki menisi silti ihan hyvin.

Neuvolakäynneistä: Mulla oli se eka silloin rv5 ja toinen on parin viikon päästä, eli rv16. Mä tahtoisin kans että näitä ois useemmin, mutta ei tainnu esikoisestakaan olla... Kauheen pitkä aika kun kerran kuussa seurataan tässä alussa.

4D: Meillä on äitipolilla 4D-ultralaite ja mä pääsen tarjonnantarkistukseen viikolla 36 kun tyttö oli perätilassa ja syntyi sektiolla.

Meidän äiti: On kyllä suloinen maha, täällä varmaan samankokoinen, tosin hiukan enemmän läskin kanssa :)

ON: Meillä oli tytöllä ehkä parvorokko loppuviikosta ja kävin itse verikokeessa perjantaina. Eilen ei vielä ollut tullu tuloksia, ja tänään pitäisi soittaa neuvolaan jos olisivat jo tulleet. Käytiin kyllä lääkärissä silloin torataina tytön kanssa, mutta lekuri ei kyllä ollut mitenkään fiksu. Kun puhuin parvosta niin alkoi ehdottelemaan enterorokon oireita, ja sitten kun sanoin että parvo on raskaana olevalle vaarallinen niin vain voivotteli että sellaista se on ja kaikkeen pitää varautua kun pitää raskausaikana lasta päiväkodissa. Päätyi sitten nokkosrokon diagnoosiin, mikä ei kyllä ollut sekään ihan oikea. Ihottumat ei kutisseet yhtään ja seuraavana päivänä oli lämpöä.
 
Sipulisankari Mulle sanottiin että jos on kivuttomia (eli pelkkää mahan tiukkenemista), ja kestoltaan lyhyitä, kuten 10-20 sekuntia, ja loppuvat asentoa vaihtamalla, niin ei oel syytä huoleen. Jos tulee samalla kipua tai supparit on pitkäkestoisia, ja niitä tulee useita päivässä, pitää soittaa terveyskeskukseen.

Mulla noita suppareita oli edellisessä raskaudessa viikolta 15 alkaen, ensin yksi silloin, toinen tällöin, ja raskauden edetessä niitä tuli sitten enemmän. Mutta olivat ihan harmittomia. Kuitenkin ne täytyy tarkistaa etteivät auo paikkoja. Tässä kuulostelen jos vielä tänään tulee (aamulla tuli muutama sängyssä makoillessa) niin soittelen aikaa.

Ne katsoo kohdunsuun ettei se ole lähtenyt aukenemaan. Lisäksi otetaan virtsatulehdus- ja jotain muita gynekologisen tulehduksen testejä. Kun nuo tulehdukset voi aiheuttaa juurikin supisteluja, vaikka tulehduksen oireita ei edes olisi.

Mulla siis oli monta päivää tässä välissä ettei tullut yhtäkään supistusta. Onko sulla kuinka monta niitä päivässä? Voithan soittaa terkkarille ja mainita asiasta.
 
Alley jos se selvii, että tytölläs oli parvorokko tai että olet itse saanut tartunnan, niin tekisin sinuna suullisen muistutuksen paikan potilasasiamiehelle, missä kävit. Tuskin se lääkäri katsomalla päältäpäin näki mikä näppylä kyseessä, ja tuo kuullostaa vähättelyltä asian sivuuttamiselta, että sanoo, että kaikkeen pitää varautua. Argh!!

Bigmama itselläinhän on vasta eka tuloillaan, mutta mitä ajatuksia tuo sinun pohdinta herätti, niin jos on jo viisi lasta, ja nyt tuntuu, että tämä on viimeinen, niin voisin kuvitella, että viiden lapsen jälkeen se tunne voi ollakin ihan pysyvä. Sterilisaatio on kuitenkin "helppo" jatkon kannalta. Ja aikaahan teillä on asiaa vielä miettiä. Ikinähän sitä ei tiedä jos mieli muuttuu.. tuttavani oli purkanut sterilisaation ja joutui ilmeisesti sitten hormoonihoidolla vielä avustamaan lasten saantia, mutta onnistuivat kuitenkin. (Nyt siis puhun asiasta mistä en oikeesti tiedä mitään, että onkos siinä montaa eri tapaa tehdä itse toimenpide ja vaikuttaa miten pysyvä se on, eli klipsit tai kokonaan katki..??)

Namida tuota nimi asiaa, jos hän tosiaan on hyvä tuttu kenen kanssa olet tämänkin jälkeen tekemisissä niin kysyisin nimen antamista, edes kohteliaisuuseleneenä. Ja siis jos ystäväsi on jo kerennyt antaa nimen omalle lapselleen, ennen kuin sinä annat sen omallesi niin se ei ole niin paha, kuin että sinä annantaisit sen omallesi ensin. Toisaalta jos, et ole hänen kanssaan juuri tekemisissä ja on sama mitä mieltä se aiheuttaa niin silloinhan se on sama vaikka et kysyisi. Ymmärrän hyvin, että jos löytää nimen jonka just haluaisi itse antaa, niin nyt vaan pitää miettii miten tilanteen hoitaa nätisti.. ehkä se silloin ois vähän hassua jos teidän tenavat olisi koko ajan tekemisissä ja sitten niillä olisi molemmilla nimi Matrix, mutta voihan ystäväsi ottaa sen jopa kohteliaisuutena :) jos itse antaisin nimen lapselle ja kaverini kysyisi voiko antaa saman nimen, niin miksi ei, oli erikoinen nimi tai ei!

pitkäääää sepostusta...vapaapäivänä on aikaa :)
 
Toiveena: Näin itsekin ajattelin, ja kieltämättä oli vähän rahastuksen makua tuossa käynnissä. Nopeasti vain katsoi läikät, mitkä löytyi ja teki diagnoosin. En usko että olisi ollut iso juttu lähettää minua samantien verikokeeseen varmistukseksi... Kuitenkin työterveys samassa puljussa, ja mehiläisestä siis kyse.
 
Jessixille paljon voimia piinaavaan odotteluun! Toivon todella, että olisi vain väärä hälytys kyseessä. :hug:

Bigmama mulla on ihan samoja mietteitä, kun sulla. Meille siis tulossa nyt neljäs ja kolmosen piti jo olla se viimeinen. Tän jälkeen ei enempää lapsia haluta, joten sterilisaatio houkuttais. Silti siinä on se pieni mutta. Olen kuitenkin alle 30-vuotias. Mitä, jos mieli tässä matkan varrella muuttuukin, kun onhan näitä lapsenteko vuosia vielä jäljellä. Vaikka en nyt usko sen muuttuvan. Sterilisaatio olis vaan sit niin helppo. Ei enää tarvitsis miettiä ehkäsyä ja ei tarvitsis vauvakuumeen tultua yhtään miettiä, tehtäskö asialle jotain vai ei. Olen miettinyt, että ehkä otan nyt ensin kierukan ja sitten sen mentyä vanhaksi, mietin uudestaan sterilisaatiota.

4D-ultraan ei aijota mennä. Ei olla menty aikasemminkaan. Meillä sairaalassa on niin hyvät ultralaitteet, että niillä näkee myös 4d:nä, joten en ole katsonut aiheelliseksi mennä vielä sen lisäksi yksityiselle.

Namida se nimijuttu mun mielestäni riippuu siitä, onko ystävälläsi jo sen niminen lapsi vai kertoiko, että heidän lapsesta tulee sen niminen. Jos on vasta tulossa, olisi ehkä ikävää antaa itse sama nimi varsinkin, jos olette tekemisissä. Jos nimi on jo, voisi kysyä (niin kuin moni jo ehdottikin), haittaako jos annatte saman nimen. Mun kaveri kertoi anntettuaan jo nimen kolmannelle lapselleen, että olisi halunnut antaa saman nimen, kun mun tytöllä, mutta ei viitsinyt. Mun mielestä olis vaan ollut kiva, jos olis antanut saman nimen. Eikä sitä ikinä tiedä, minkä nimisiin aiukuisiin ja lapsiin sitä elämänsä aikana tutustuu. Mun hyvällä ystävällä on saman niminen esikoinen, kuin meillä. Me ollaan tutustuttu sillain, että meillä oli jo molemmilla nämä saman nimiset pojat. Ei silti ole haitannut menoa. Pojat leikkii tosi kivasti yhdessä vaikka ovatkin samannimisiä. :)

Alley mun toka lapsi syntyi perätilassa, mutta en silti päässyt kolmannessa raskaudessa tarjonnantarkastukseen. Tuleeko sulla siis tuo tarkastus ihan automaattisesti vaikka neuvolassa olisivat varmoja, että vauva on rt?

Neuvola meillä on uudelleensynnyttäjillä n. kerran kuussa. Ultra aina korvaa neuvolan. Mulla oli rv7 eka neuvola, ultra rv11 ja seuraava neuvola rv16 ja ultra taas rv20. Loppua kohti tahti sit vähän kiihtyy.

Supistusia tai jotain ihme kipuja tuntuu mullakin ajoittain alavatsalla nyt. Ne viikonlopun menkkajomotukset on onneksi hävineet, mutta välillä tulee sellanen menkkamainen puristava tunne tonne alavasaan. Ei silti ihan supistukseltakaan tunnut. Jos ne jatkuu, täytyy varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä, jos pääsis labraan, että ei ole mikään tulehdus kyseessä. Aikasemmissa raskauksissa ei ole mitään vastaavaa ollut tässä vaiheessa.

Nyt pitää mennä kuopuksen kanssa lounaalle ennen, kun se nukahtaa tähän mun syliin.

Natte ja Tinja 14+1
 
Moi!
Eilen tuli tulokset sikiöseulonnan verinäytteistä, eikä ole suurentunutta riskiä Downin syndroomaan. Helpotti! Eilen lenkille lähtiessä aiemmin niin isot tuulihousut oli jostain kumman syystä oudon napakat tuosta navan kohdalta... :) Pahoinvointia on edelleen samaan malliin...Toiv. helpottaa jo pian! Unettomuus on toinen ikävyys, josta vieläå kärsin, mutta kaipa tää tästä...
 
NaksuP sunnuntaina mulla tuli noita supistuksia tosi monta parin tunnin sisään (oli vähän stressiä). Sen jälkeen aina silloin tällöin tullut, silloin yritän rauhoittua ja yleensä meneekin ohi. Soittelen huomenna ja ainakin ilmoitan asiasta, tietävätpähän sitten .

Sterilisaatiosta sen verran, että te, jotka sitä mietitte, niin tutustukaa ihmeessä ensin siitä aiheutuviin seurauksiin (tuo estrogeenin tuotannon katkaisu kun aiheuttaa naisen elimistölle vähän sitä sun tätä). Tein osteopporoosista opiskelujeni päättötyön ja siinä sitten joutui penkomaan urakalla luonnollisesti myös vaihdevuosia... Tämä vaan vinkkinä, kun aina ne lääkäritkään eivät muista valistaa "sivuvaikutuksista".
 
Mulla olis ollu eka neuvola vkolla 8, mutta jouduin vaihtamaan aikaa. Seuraavan sain vasta vkolle 11+1, ja np-ultra oli 12+0. Seuraava neuvola on lääkärineuvola vkolla 16+0.

Sterilisaatiota mietin jo muutama vuosi sitten, kun oli ehkäisyn kanssa ongelmia ja mies oli ehdottomasti kolmatta lasta vastaan. Jokin minussa ei kuitenkaan sellaista ratkaisua antanut tehdä, ja kas kummaa, mieskin muutti mieltään ja itse ehdotti kolmannen yritystä :)

Hormonikierukka on hyväksi todettu, ja siihen varmaan päädyn seuraavankin kerran.

WP 14+6
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista kaikille! :)

Juu, siis ehdottomasti aion kysyä nimestä, enkä kehtais kysymättä sitä omalle muksulle antaa. Tällä ystävälläni siis on pikkuinen poika jolla tuo ihana nimi on. Ja mä ainakin itse haaveilen, että oltaisiin nyt jatkossa enemmän taas yhteyksissä.

Masuista: Mulla ei vielä (kai) näy vauvamasua. Lihosin jo ennen nyt raskaaksi tulemista koosta 34 kokoon 38. Ja vaikka onkin ehkä hiukan vaikeata suhtautua mun uuteen peilikuvaan, en onnistunut tulemaan raskaaksi ollessani niin hurjan hoikka. Vatsakumpua siis on, mutta kai se on vaan lihomisesta tullut. Joku tuolla edellä niin hauskasti musta totesi, että näyttää siltä kuin olisi muuttanut asumaan jääkaapin luo kun sama fiilis on itselläkin aika ajoin. :D

Neuvolakäyntejä on mulla ensisynnyttäjänä ollut nyt kaksi, edellinen viimeviikolla missä kuunneltiin sydänäänet ja seuraava varattiin marraskuun alkuun.

Nohnalle onnittelut hyvistä uutisista!!
 
Tsemppiä odotteluun Jessix!!

Nohna onnittelut hyvistätuloksista myös täältä :)

ja tervetuloa uusille, tai ainakin yhden taisin bongata :)

House LUNTA???!! ihanaa???!! mä en vaan yhtään tykkää talvesta ja lumesta ja ja ja.. joulu on kyllä ihanaa aikaa, ja sillon saa olla lunta :) mutta vois tulla viikkoo ennen ja sulaa uudenvuoden jälkeen pois :)

ON: mulla tämä eturellukka on melko tuhti ollut jo ennen raskautta, niin on vaikea sanoa näkyykö vielä mitään, mutta turpealta ainakin tuntuu ja varsinkin mahallaan nukkuessa alkaa huomaamaan että joku siellä "painaa", siispä se on jäänyt vähemmälle :)
Ultrassa tosiaan käytiin perjantaina, niskaturvotus 0,8mm ja veriseulan tulokset menee suoraan sairaalaan josta lähtee sitten kuopioon analysoitavaksi ja jos jotain hälyyttävää niin sitten soittelevat perään :)
hieman oli Hippu pienempi kuin 12+3 joten LA siirtyi sitten vähän ja on nyt 28.4 :)
pieni sydän siellä sytkytteli, ihanaa :heart:

ja mä voi edelleen erittäin huonosti, tänään yrkkis lentäny jo pari kertaa heti aamusta, kampesin sitten työterveyshoitajan juttusille ja se kirjotti 2 päivää huilia, jospa sitten vielä pari yötä kykenis, sit ois taas vähän vapaata :) Mä vaan NIIIIN vihaan mun työ"kavereita", mä olen jostain syystä nyt joutunu ns. työpaikkakiusatuksi, ja heille ei riitä että töissä, vaan pitää jo tunkeutua hitto vie mun yksityisiin asioihin yms.. onneksi siinä porukassa on edes yksi johon voi luottaa ja joka aina vähän niitä HULLUJA sitten tiputtelee takas maanpinnalle.. huh, tulee kyllä mammaloma niin täydellisen hyvään saumaan että :)

Me ollaan melko liikkuvainen perhe ja matkarattaat oli esikoisella kovassa käytössä, mut tossa keväällä myin ne pois ja ostin tilalle sellaset ihan perus carenan buggy luxit kun ne oli helpommat ottaa ulkomaanmatkalle. nyt sitten tartteis taas alkaa miettiä.. viimeeksi menin kauppaan ja ostin edullisimmat sen kummemmpin miettimättä, ne ei sitten kuitenkaan ihan täysin vastannut tarvetta, juurikin sen takia ettei ollu ns. sateenvarjomalli.
mä olen nyt mieltynyt hartanin i go rattaisiin sekä gesslein swiftiin, hinta suunnilleen sama, vajaa 200€ (juuri siinä rajoilla mitä matkiksista raaskin maksaa) onneksi on reilusti aikaa tehdä valinta :) kokemuksia saa kertoa kyseisistä merkeistä :)
 
Apua, muistankohan kaikki nimimerkit ja jutut mihin vastata.. Vähän venähti täällä käynti kun harmitti alkuviikosta niin paljon :'( Vauvalla ja miulla kaikki hyvin, mutta aikamoista kränää kavereiden kesken...

Jessix: Mie pidän kaikki peukut ja isovarpaat pystyssä siulle! Varmasti tosi raastavaa vain odottaa tuloksia.

Mahasta sen verran, että oon ylipainoinen mutta vatsani on kuitenkin ollu melko litteä ennen raskautta ja maanantaina satuin vilkaisemaan itseäni auton sivuikkunasta ja kyllä siellä kumpu kasvaa! :D

Huh, olin viikonlopun vanhempieni luona niin saatiin kyllä omituisimmasta asiasta riita isäni kanssa aikaan. Hän alkoi valittaa siitä, kuinka haluamme mieheni kanssa (jos mahdollista) tietää kumpaa sukupuolta vauvamme on. Hän huusi ettei sitä ennenkään tiedetty ja miksi meidänkään pitäisi. Huoh...Päätettiin sitten vaan, että ei kerrota tulevalle ukille ennen lapsen syntymää kumpaa siellä odotetaan. Hän niin kovasti odottaa poikaa sieltä tulevaksi.

Eilen tunsin muuten hassuja pieniä satunnaisia tuntemuksia vatsassa, sen verran tunnen kroppaani että voin varmuudella sanoa ettei se ole vatsalaukun tai suoliston kuplintaa :))))

Napppi+ mönkijäinen 14+2 <3 <3
 
terkkuja edelleen valkoisesta pohjoisesta, mie niin tykkään tuli lunta ja ulkona on niin kirkasta ja valoisaa. =) Kohta voi jo laittaa ulos jouluvalot päälle =)

Neuvoloista mulle on sattunut kaikki peräviikoille, viikolla 10+ oli eka neuvola viikolla 11+ oli ultra ja tänään 12+6 oli lääkärineuvola. seuraava kerta on tosin vasta kuukauden päästä.
Meinasi tulla pieni paniikki lääkärineuvolassa kun ei meinannut lääkäri löytää sydänääniä, kokeili varmaan lähemmäs 10 min, sitten kysyi harjottelijalta haluaako hän kokeilla ( oli siellä lähinnä lapsenvahtina kun piti ottaa 8kk poika mukaan) no hänkään ei löytänyt ääni, sitten vielä pyydettiin oma terkka joka pitkän etsimisen jälkeeen sai äänet kuulumaan... Huh, meinas jo tulla tippa linssiin että ei siellä mitään ääniä enää kuulu. Mutta kaikki olikin kunnossa ja hemppa oli vähän noussut ettei tarvinutkaan rautaa aloittaa.=)

Ehkäisystä täällä on ollut puhetta, itellä ei ainakaan sterilisaatio oot vielä vaihtoehto, ehkä se neljäskin jossain vaiheessa tehään =) Mutta hormonaalinen ehkäisy ei mulle sovi, musta tulee kamala hormoonihirviö :D kumiukoilla on menty tähän asti mutta ei nekään kovin kivoa ole pitemmän päälle. Pitänee kysyä neuvolassa loppuajasta että mitä ne siellä suosittelee seuraavaksi kokeileen..

Mutta nyt vähän siivoileen ja kutoon juriorin villasukat loppuun =)

House 12+6
 
Tiistai terkut täältä lumen kekseltä =)

Ihanaa olla esikoisen kans koko loppu viikko lomalla, viime viikko oli kyllä niin raskas henkisesti :/ Ensin maanantaina hälytti veriseulat ja sitten lauvantaina palo lapsuudenkoti maan tasalle :/ Pää on ollu tosi väsyny, kävin eilen hakeen "raskaus-vitamiineja" ja tottakai huuliherpeskin muistutti läsnä olostaan :/ Eilen illalla tunsin taas liikkeitä, ehkä en niitä ole stressin takia tuntenut muutamaan päivään... Olopa omanapanen juttu mutta ihana kun on joku paikka mihin voi "avautua"!!!
Tänään vähän rennosti siivoillut ja pizza tulossa uunissa.....
Tsemppiä kaikille ja ihanaa viikon jatkoa!
 
Alley aika lähekkäin me sit asutaan, kun meiltä on sairaalaan noin 2,5 km. :)

Maha mulla on kasvanut ihan kiitettävästi. Kyllä selvästi huomaa, että on raskaana, mutta onhan tää jo neljäs raskaus. Painokin on noussut ihan hirveesti, mutta toivon, että se ei enää lopussa nouse, kun niin on aikasemminkin käynyt, että kaikki kertyy heti alussa.

Niitä supistuksen omaisia kipuja ei ole tänään enää tullut. Luulen, että ne oli jotenkin yhteydessä siihen, kun mulla oli vatsa löysällä muutaman päivän. En tosin ymmärrä, miksi se oli, kun ei ollut mikään vatsatauti kuitenkaan. Muuten mahassa on kaikenlaisia tuntemuksia. Tuntuu painoa ja kiristystä. Aamulla meinasi tulla itku, kun käänsin kylkeä ja vihlasi ihan tajuttoman kipeesti koko alavatsan alueelta.

Ootteko miettineet jo vauvalle nimeä? Mä olen nyt oikein urakalla alkanut pohtimaan. Tytölle olis aika kiva ehdolla, mutta mies ei ole vielä ihan varma suostuisko. Pojalle en keksi oikein mitään tosi hyvää ja omalta tuntuvaa. Ja pojan nimistä ollaan miehen kanssa ihan eri linjoilla. Kivaa silti tää nimien pohdinta. =)

Täytyis ottaa itseä niskasta kiinni ja lähteä tyttöjen kanssa ulos, kun sadekin loppui. Jospa se vähän piristäis.

Natte ja Tinja 14+2
 
House mä olisin varmaan jo pyörtynyt säikähdyksestä sydänäänistä.. huh! Mä olen niiiiiiiiiiiiiiiiiiin kateellinen lumesta sielä... :) siis mä olen jo kuunnellut juutupesta Have Yourself a Merry Little Christmas, White Christmas jne.. toissa viikolla kävin jo ihailemassa joulukoristelaatikosta, viime vuonna Porvoosta, vanhan kaupungin ihanasta pienestä putiikista, lonihtemani pienet lasiset mattapunaiset kuusenkoristeet. Eilen katsoin jo postissa käydessäni joulukalenteria, mutta hennoin jättää vielä sinne.. oi oi, joulu on iiiiihan parasta aikaa!! Ai miten niin jouluhullu? Tänä jouluna vaan pannassa on punkku, graavilohi ja mätipallerot..

Nimiä olen kovasti pohtinut. Mies on tässä suhteessa helppo, että melkein saan yksin päättää, se sanoo vaan jos EI käy.. no ehkä se tosta aktivoituu. Tänään se oli sulkku kun oltiin ruokakaupassa niin vatuloin kahden tuotteet välillä, niin se sano, että ota halvempi, lapsi tarvii leluja :)

Napppi on se joo kumma, että luulis tuonkin olevan ihan teidän kahden asia haluutteko tietoon, onko se tyttö vai poika, mutta kummasti tuntuu aina monella muullakin olevan oikeus sanoa, miten homma pitäis hoitaa. Noo, "vanhan kansan" ihmiset osaa olla jääriä, ja ihmetellä maailman menoa, miksi nyt toimitaan erilailla kuin ennen hyvään aikaan, milloin lapset kuitenkin kotoisasti synnytettiin saunassa (ei nyt ihan mutta melkein..)

Nitalle jaksuja! Ja pahoittelut tuosta lapsuudenkodin palamisesta, siinä menee moni muisto mukana. Ja kylläpä minun mielestä täällä saa avautua niin paljon kun haluaa :)

Minä tilasin sitten kuitenkin dopplerin :ashamed: mutta kyllä se huojentaa, kun on pitkä väli neuvolaan ja itellä niin oireetonta meininkiä ja liikkeitä ei varmaan pitkilleen tunnu. Olen jonkun verran lukenut, että onko doppleroinnista sikiölle haittaa, mutta montaa mieltä asiasta ollaan ja kovimmat ja varmimmat mielipiteet on niillä jotka sitä pitää vahingollisena. No sen vaan sillä kuuntelen, että saan äänet kuuluviin jotka nyt olettevasti tunnistan sykkeen ääneksi, enkä napanuoran virtaukseksi.. Mulle sillä on vain se merkitys, että kun tulee olo, että onkohan kaikki ihan jees niin sillä voin tarkastaa. Tiiän, että moni on erimieltä ja pitää ihan pöhkönä mutta muutamalla tutullakin on niin olen sitten pöhkö niitten kans.

Toive ja 13+3
 

Yhteistyössä