Huhtikuun Hurmurit 2013 *Maaliskuussa*

Moi kaikki kevään mammat!

Täällä on menossa rv 35+2. Pallona pompin.

Kivoja juttuja teillä, näitä on kyllä todella mukavaa lueskella illan iloksi. Eihän tässä muu pyörikään juuri mielessä kuin vauva ja synnytys, jostain sattuneesta syystä.

Kaikkeen olis jotain kommentoitavaa kyllä mutta mä en osaa käyttää tätä chattia mitenkään kovin taidokkaasti niin kommentoin vaan mitä tulee mieleen.

Raskausmyrkytyspelko on silloin aiheellinen jos tulee proteiinit koholle (kyllä enemmän kun yksi plussa tarvii) ja verenpaineet huitelee korkealla. Etenkin verenpaine jos on korkealla niin se indikois. Mä oon ite ollut koko raskauden ajan tehostetussa seurannassa verenpaineiden takia. Albetol-lääkitys on toiminut, kuten myös akupunktio. Sairaslomalle jouduin jäädä töistä jo joulukuussa päiväkotihommista, myös iltakoulu jäi. Nyt ihan vaan olen mökkihöperöitynyt ja mies on duunissa yötä päivää että pärjättäisiin taloudellisesti kun on vain yksi tienaaja. Onnea teille joilla menee paineet matalalla. Se on vauvalle paras. Mutta kaipa noi äkilliset rajut laskut on pahasta.

Ihanaa kun te mietitte jo ristiäisasioita. Meillä on nimi aivan varmaksi päätetty ja kummeja innostuttiin kysymään jo yht. viisi. Liioittelua, kyllä :D. Ortodoksiksi kastetaan sitten jossain vaiheessa, ei kiirettä. Sitruunamuffinien ohje kuulostaa aivan ihanalta, pakko koklaa jo pääsiäiseksi lasten kanssa. Meillä mies sai päättää etunimen ja minä sain suhteellisen erikoisen ehdotuksen toiseksi nimeksi ilolla vastaaanotettuna-kyllä tuli hyvä mieli kun päästiin niin helpolla sopuun. Kauniin nimen isä tyttärelleen valitsi. Musta se on jotenkin ihanan romanttinen ajatus että nimi on tytöllä isän antama, pojalla äidin. Se on jo jotenkin niin latautunut täyteen toiveita, rakkautta ja lämpöä lasta kohtaan, tuo mie, että se on aivan hellyttävä.

Iso maha on alkanut oleen tiellä. Se on jo täynnä naarmuja ja onpa yks palovammakin (hoidin laventelilla niin ei noussut edes vesikellolle=)). Mahdotonta kuvitella et tää vielä kasvaisi tästä. Pelkään raskausarpia ja suunnittelen jo synnytyksen jälkeistä kunto-ohjelmaa itelleni. Sohvalle en jää makaamaan, vaan linjat on oltava kuosissa puolen vuoden päästä, hehheh. Onneksi meille tuli pieni koira joka vie mua ulos ja juoksuttaa noissa 4 krs ilman hissiä rapuissa useita kertoja päivässä, niin etten ihan höperöidy tähän mökkiin. Imetykseen uskon kilojen karistajana, kun ainakin edelliset vei kilot pois ja olin sutjakampi kuin ennen raskauksia. Voihan tohon kyllä liittyä sekin ettei ole autoa ja saa sporttaa perheen kauppakassit lumihangessa tuplarattailla...nyt on vaan ikää jo 30+ niin että arvelen ulkonäkömuutosten olevan lopullisempia. Tissit oon jo hyvästellyt, hyvät tissit oli. Nyt meijerit.

Nukkumisjärjestelyt meillä ajattelin hoitaa tämän kolmosen kohdalla siten et laitan äitiyspakkauslaatikon (mies oli vähän kauhuissaanb et laitetaanko se kullanmuru pahvilaatikkoon nukkumaan) sängyn viereen jollekin korokkeelle aluksi. Siirtyy lastenhuoneeseen kun alkaa yöt menemään ilman syöttöjä. Niin varmaan...todennäköisesti on meidän viekussa kuten noi edellisetkin.

Oon lukenut kirjakerhoa varten ihan loistavaa Pamela Druckermanin kirjaa "French children don´t throw food". Siinä on mielenkiintoisia ajatuksia eri kulttuurien tavoista kasvattaa ja suhtautua äitiyteen, lapsiin ja kasvatukseen. Suomeksi nimella "Kuinka kasvattaa bebe". Suosittelen kylä lämpöisesti, ei ole mikään perus kasvatusopas vaan viihdyttävää havainnointia ympäröivästä maailmasta. Lisäksi anopin kanssa on ollut mahtavaa jutella äitiydestä ja elämästä vauvan tulon jälkeen. Ihanasti oon myös siskoltani saanut tukea. Oma äiti on lähinnä ollut ärsyttävä, puuttu meidän asunnon säilytysratkaisuihin, pakko löytää aina lisää stressinaiheita jos kaikki tuntuu olevan hienosti! Perus hämäläinen meno.

Oma napa (.) paisuu tosiaan ja viikolla 35+2 mennään. Yritän nyt kovasti nauttia vielä tästä ajasta kun vauva on vatsassa, mutta kyllä ne ajatukset karkaa sinne synnärille koko ajan ja jo pelottaa kun toi kupu ja vauva ovat isompia kuin aiemmissa raskauksissa. Synnytykseni ovat olleet helppoja eikä oo tullut tikin tikkiä, saas nähdä kuinka nyt ämmän käy.

Sisaruslahja, mikä loistoajatus! Pitää ehdottomasti kehittää jotain noille. Viikonloppuna annoin tytön (8v.) maalata ja koristella mun vatsan kasvomaaleilla. Tuli aivan mahtava. Sitten ne maalasi omat kasvonsa ja otettiin sisaruskuva, masu,sisko ja veli. :)

Vauvaunet on todella tullut nähtyä unia vauvasta. Yleensä liittyen siihen että vauva on unohtunut tai jäänyt johonkin.

Kelit on olleet loistavat ja on tullut ulkoiltua. Ulkoilun jälkeen liitoskivut ovat olleet karseita. Terkkari sanoi että kannattaa kokeilla paracetamolia, kokeilin ja tepsi. Eipä tullut pieneen mieleenkään että vois olla apua :D.
 
Kuten monet muutkin ovat kirjoitelleet kuinka mukava näitä juttuja on lukea - samaaa mieltä minäkin. Netti ei oikein toimi, joten kännyllä yritän tähän jotain raapustaa. Saattaa muutama kirjotusvirhekin esiintyä!

Sitruunaiset cup cake -ohje aivan loistava!! :flower: Mä olin näpsä mamma tänään ja tekaisin illan ratoksi vähän herkkuja. Suosittelen lämpimästi muillekin. Oli niin ihanan raikkaita ja sopivasti kirpakoita..nams! Ja sokeriarvot kiittää.

Muutto siis saatu alta pois ja Vantaalle asetuttu. Kodin sisutuksesssa mennyt kaiket päivät :) muutenkin oon niin sisustushullu, mutta kun muuttaa niin saa ihan luvalla laittaa kaikki uusiksi. Ihanaa...vaikka täytyy tunnustaa, että ehkä hieman liikaa tullut rehkittyä. Nyt voi jo kuitenkin huokaista helpotuksesta, voiton puolella ollaan :D koti alkaa olla kunnossa ja myös vauvan sänky laitettu, vaatteet pesty, uusi hyllykkö vauvan vaatteille (joita oon taas kerran tainnut hamstrata vähän liikaa) ostettu ja kasattu... Samalla sitä kasatessani olin ylpeä osaamisestani, että hyvinhän mä pärjään ihan yksinkin. Telkkariakin pari miespuolista henkilöä yritti saada näkymään, tuloksetta, mutta minä itse näppäränä senkin laitoin kuntoon. Lämmöllä muistelen äitiäni, jolta olen kyllä oppinut tekemisen taidon....ei löytynyt omakotitalossa asiaa, jota äitini ei olisi osannut laittaa kuntoon (vaikka se mieskin sieltä löytyi)!

Nimi on tulokkaalle valmiina, jos nyt tulee olemaan tyttö ;) Pojalle sitten ei olekaan. En vain yksinkertaisesti löydä mitään kivaa. Tytön nimi oli helppo tai helppo päästä yhteisymmärrykseen siitä. Mä olin ihan varma, ettei ikinä päästä sopuun nimestä, mutta niin se vain meni kun esitin nimilistan, johon olin kirjannut kivoja nimiä, niin yksi sitten osu ja uppos miehelle. Se oli sit siinä :heart:

Tänään poksuu 34+0!! Äitipolin kutsua odotellen, jonne neuvola minut laittoi ja suht pikana vielä. Sokerit ei meinaa pysyä enää kohdillaan, vauvan kokoa seurataan ja kun ei tiedä miten päin siellä majaillaan, niin pitäisi suunnitella kuinka tulokas saadaan sieltä ulos. Neuvola sanoi, että jos ei ole kääntynyt niin ensin ulkokäännös ja jos ei käänny, niin ei lähdetä yrittämäänkään muuten kuin sektiolla kun on niin suurikokoinen. Mä pelkään sektioo, mutta on sekin parempi kuin lähteä pusertamaan joku 5 kg jötikkä perätilassa tms. sieltä ulos!! Jännityksellä odotan mitä tuleman pitää :D

Näin siis täällä ja harmi kun en päässyt Jumbotapaamiseen mukaan. Tai oisin päässyt, mutta ylivilkkaan esikoisen kanssa ja siitä kahvittelusta olisi ollut nautinto kaukana kaikilta ;)

Taratar ja tulokas 34+0 **POKS**
 
Mä täällä kateellisena lueskelen teidän juttuja kun niin monella synnytys jo aivan nurkan takana! :) Itellä vielä pari aamuherätystä ennen mammalomaa... Jaksaa, jaksaa!! :D

Omaa Napaa tässä vaan röyhkeesti (töissä kun istun).. Olo on mainio, sillon kun vauva päättää makoilla pää alaspäin rauhallisesti. Vielä möyrii välillä ihan ympäri ämpäri ja ihan poikittain ja sillon tuntuu että kyljet repee. Liikkeet on aikamoista muljuamista täälläkin, ihan kipeetä tekee.. Varsinkin joku kantapää jossain kylkiluiden välissä.. :/ Talvivaateasiassa oon jo luovuttanut! Toppapuvun pakkasin jo varastoon ensi talvea varten, kun ei ne enää tätä mahaa paljoa lämmittäny.. Onneks tää sisäinen lämpöpatteri toimii hurjan hyvin, eikä hirveesti huimaa kulkea pakkasilla takki auki, pelkissä mammafarkuissa! :D Oikeen tiukan paikan tullen oon nyysiny ulkovaatteita isännän kaapista ja näyttänyt niissä ihan michelinukolta! :LOL:

Paremmalla ajalla sitten enemmän turinointia.. Ihanaa kuitenkin että täällä on ahkeriakin kirjottelijoita! Näitä jutusteluita on niin kiva lukea! :)

Meidän Äiti ja Juniori 34+2
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Heips kaikki!


Täällä olisi vielä yksi "myöhäinen" tulokas tähän ryhmään. Vieläkö huolitte mukaan? LA olisi 18.4. ja innolla odotamme uutta tulokasta.

Olen taustaillut täällä jo jonkin aikaa ja ollut mukava seurata teidän tilanteita. Voinut
samaistua täällä aika moniinkin asioihin :) Itselläni alkoi tänään virallinen äippäloma. Wuhuu :)Mutta sairaslomalla ollut supisteluiden vuoksi jo tammikuun lopusta.

Tämän palstankäyttöä vasta harjoittelen, joten voi tulla virheitäkin...

Tässä vielä tietojani: Säde-77 / 35 / 2. / OAS / poikalupaus


Säde-77 ja Santeri 34+5
 
Viimeksi muokattu:
Heissuli vei tasapuolisesti kaikille! :D

Ensinnäkin suuret onnittelutSuskalle, Annalle ja Martsulle!

Taas on mennyt niin monta päivää, etten ole ehtinyt juttuja lukemaan, etten ihan kaikkia nyt taas muista... Manzana pohti tumppuja vauvalle, olen yrittänyt haalia paljon niitä bodyja, joissa on ne sormisuojat valmiina, mutta sukkalaatikosta löytyy myös valikoituina sellaisia vähän pienempiä ja tiukemman oloisia, jotka pysyivät esikoisen käsissä. Ne kynnet ovat kyllä aivan uskomattomat jo tosiaan heti syntymän jälkeen! :)

Mieslääkäreistä oli myös juttua. Mulla on ollut tasan kaksi kertaa, enkä kyllä enää huoli. Ihan ammattitaitoisia olivat molemmat, mutta kun omat aivot tekevät rentoutumisen mahdottomaksi miesgynen kanssa, niin toimenpiteestä tulee tuskainen ja kivulias :(

Muffinseja on kyllä pakko kokeilla! Tänään leivon kuitenkin jo tuollaisen pääsiäistortun, kun on siihen kaikki tarvikkeet ostettu :D

( . ) Eilen poksui! Tänään oli taas neuvola ja tässä päivitystä sieltä:
Paino: +663g/vko (vähemmän kuin viimeksi, mutta silti...!!! Nyt yhteensä +13,7kg)
Turvotus: +
RR: 121/70
Pissa: puhdas (käski juomaan enemmän...)
Syke: 132
Sf: 32cm
Tarjonta: rt (täysin kiinnittynyt, voi tulla kuulemma sen puolesta koska vain!!!!)

Kahden viikon päästä on lääkärineuvola, vähän jännittää, mikä on kohdunsuun tilanne... Välillä tuntuu siltä, että käsi jo tulee ulos ;)

Siitä viikon takaisesta kaatumisesta jäi ihan hirveä kipu selkään :( Sen kanssa yritän nyt elää, mitkään särkylääkkeet eivät toimi. Illalla ei voi kivun kanssa tehdä enää muuta, kuin istua tuetusti.

Mun makeanhimolleni on vihdoin löytynyt kohde!!! :D Syön aivan hirveät määrät puolukkapuuroa!!! Voin keittää sitä 2 litraa kerrallaan ja sitten taas parin päivän päästä toisen samanlaisen setin :LOL: Onneksi terkkari oli sitä mieltä, että tuo on ihan terveellistä ja sallittua syötävää (ainakin tuhat kertaa parempi vaihtoehto kuin se iänikuinen suklaa!!!)

Tällaisia tällä kertaa, nyt puuroa sekoittelemaan ;)

Sipulisankari & Narsku 35+1
 
Tervetuloa Säde! =)

Mä näin jo unta niistä sitruunamuffineista. :LOL: Siinä unessa se oli enemmänkin sellanen sitruunakakku. Maistui taivaallisen hyvälle. :p

Ollaan me outoja täällä huhtikuisissa, kun ei vielä yhtään virallista huhtikuista ole syntynyt. Maaliskuisilla oli helmikuun 12. päivä jo 8 syntynyttä vauvaa. :O

Kiitos myötätunnosta tossa kiusaamisasiassa. Mä niin allekirjoitan sen sanonnan, "mitä isompi lapsi, sitä isommat murheet". Eilinen meni tosi hyvin. Kiusaajapoika oli leikeissä mukana, mutta ei aiheuttanut ongelmia. Oli mun saarna ainakin purrut yhdeksi päiväksi. Se on vaan kumma, miten noi kiusaajat onnistuu samaan aina muut lapset puolelleen. Kukaan ei uskalla puolustaa kiusattua vaan mielummin menevät kiusaamiseen mukaan vaikka olis kaverista kyse.

Aamupäivällä lorahti jotai nestettä housuihin n. ruokalusikallinen. Pelästyin, että lapsivettä tihuttaa. Ei ole kuitenkaan sen jälkeen lorissut, joten tuskin sitä oli.

Nyt hakemaan eskarilaista ja sit syömään. Aurinkoista päivää kaikille! :cool:

Natte ja Tinja 35+1
 
atshii, köhköh ja sitä rataa.. joku ihmeen kevät flunssa iski eilen ja tänään oon ollu kyllä ihan tööt. yön nukuin tosi huonosti ja nytkin otin jo 10 maissa päiväunet.. mitään en saa täällä kotona tehtyä vaikka kivoja hommia ois paljon (+toki sitten niitä iän ikuisia kotitöitä).. noh, jospa tää tästä, täytyy varmaan käydä jotain droppia kyselemässä apteekista.

ostin tosiaan hetki sitten vauvalle sellaisen ensisängyn käytettynä, noh, siinä on sellainen tooosi vanha patja mukana. ihan siisti mut ainakin 10 v vanha.. ajattelin sitten että pesen sen ja sit laitan joko kuumaan saunaan tai pakkaseen ulos (nyt kun noita pakkasuia näyttää riittävän). noh, netistä sitten katsomaan jotain pesuohjetta tms niin sieltä vaan tuli kauheet keskustelu ketjut vastaan että ei todellakaan saa vauvalla olla vanha patja vaan aina uusi patja jokaisella lapsella. joku ikivanha (2006) tutkimus oli myös sinne liitetty aiheesta että käytetty patja lisää kätkytkuoleman riskiä kun siinä voi olla jotain haitallisia uuteen vauvaan siirtyviä pöpöjä..ja käytön jälkeen ainakin puoli vuotta ne pöpöt siellä muhii.. ja NYT mä olen sitten ihan sekaisin että pitääkö mun muka hommata pinnasänkyynkin muka uusi patja. meillä esikoinen on käyttänyt sitä joskus ehkä 3 vuotta sitten ja aina siinä on ollu petari päällä. ja seuraavana luin siitä ketjusta ettei missään nimessä saisi olla vauvalla petaria.. siihen ensisänkyyn mä kyllä nyt laitan ä.pakkauksen patjan (ja esikoisen pakkauksesta myös kun sitä ei oo yhtään käytetty) , pääsen todennäköisesti vähemmällä kun en pese sitä ikivanhaa rutkua :)

jep, kyllä sitä tosiaan saa päänsä sekaisin mistä vaan..

miten teillä muilla muuten ton petarin kanssa? ootteko vastasyntyneellä käyttäneet? kyllä varmaan se pinniksen patjakin riittää aluksi, mutta se petari oli vaan niin paljon helpompi pestä jos tuli pahoja ylivuotoja..

mulla ei ole koskaan ollut mieslääkäriä, mutta meidän neuvolassa on kaksi lääkäriä, toinen mies ja toinen nainen niin nyt kun oli silloin se nlalääkäri niin pelkäsin kyllä että siellä on vastassa se mies, mutta varmaan se mies sitten tekee enemmän noita lasten juttuja ja se nainen hoitaa äidit :D

natte tuo kiusaaminen on kyllä ihan kamalaa, ite en ole joutunut onneksi kiusatuksi,(olin kouluaikaan ennemminkin sellanen näkymätön hiiri ettei kukaan paljo nnoteerannu) enkä sen puoleen ole tainnut olla kiusaajienkaan puolella.. mutta mies on tavallaan tahtomattaan ala- ja yläasteella leimattu kiusaajaksi, kun pyöri paljon sellaisen kaverin kanssa jolla oli tapana ilkeillä muille. ei se koskaan ite mitään kenellekkään sanonu tms, mutta jo se riittää että seuraa vierestä eikä puutu.
on katunu jälkeenpäin ihan hirveesti sitä että ei oo käskenyt kaveriaan lopettamaan. kerran jopa ihan mietti ´sitäkin että jos sattuis omalle lapselle tilanne missä joku kiusaa ja kukaan ei puutu..

mutta, eipähän taas kummempia, pakko oli tulla jakamaan tuo patja asia :D

m-m & hippu 33+2
 
35+3 Kipeitä harkkasupistuksia on tänään koiran aamulenkin (45 mnin.) jälkeen niin paljon että peruin tutustumiskäynnin naistenklinikalle. Jos levossa tuntuu näin kovin, niin en kyllä uskalla lähtee liikkeelle minnekään pidemmälle. Ihan vain mukavuussyistä.

Yritin myös perua ylihuomista terkkarin aikaa, olenko hullu? En jaksa vaan ravata siellä kun mulla on kotona verenpainemittari, stiksaustikut joilla näen proteiinit pissasta, joita mun kohdalla siis vahdataan. Lapsi on virkeä vatsassa ja liikkeitä tuntuu kyllä ihan säännöllisesti. Paineet nousee ihan turhaan tosta matkanteon hankaluudesta ja sen reissun jälkeen olen aina ihan poikki. Ei sinne oikein pääse muuten kuin kävelemällä edestakasin yht. noin 4 kilsaa. Sen jälkeen on hirveitä liitoskipuja. Kyllähän toi joukobussi kulkisi sinne kerran tunnissa mutta vaan ihan väärään aikaan. Ja mulla on kuitenkin rv 36+5, 22.3. lääkäriaika. Jonka kyllä senkin haluaisin perua! Viimeksi oli ihan paras lääkäri koko raskauden aikana (mulla on säännöllisesti ollut kerran kuussa aika kättärille) joka oli mieslääkäri, ihana ja asiallinen, kohtelias ja ei tehnyt alatutkimustakaan kysymättä. Kysyi ensin että haluanko että tehdään, no en halunnut kun siellä oli vielä joku mieslääkäri tutustumiskäynnillä. En olis pystynyt olemaan siinä kyllä kovin rentona. Yksi naislääkäri on joka nostaa karvat pystyyn, sanoinkuvaamattoman törttö. En menisi sille mistään hinnasta, mutta pakko se on. On muuten kummallista kuinka paljon tää riskiraskaus on tullut kalliimmaksi kuin silloin kun oli matalat paineet. Kerran kuussa 25 euroa, kertaa sen 9. Toki me se pystytään maksamaan mutta mietin vain että sehän on sen lapsen edun mukaista ja lapsen vuoksi, eikä alle 18-vuotiaan tarvitse lääkärikäynnistä maksaa ainakaan täällä Helsingissä. Mikä oikein onkin, jotta lapset pääsee matalalla kynnyksellä hoitoon. Sillä logiikalla sen pitäs olla ilmaista myös odottajalle päästä tällaisille lääkärikäynneille.

Muoks

Kyllä on maailman mahtavin terkkari ikinä. Sanoi ettei pakota mua tietenkään paikalle kun on noi stiksit ja mittari kotona, kehotti vain kuuntelemaan rauhoittavaa musiikkia ja silittelemään vauvaa. Ja juuri noinhan mä olen vaistomaisesti toiminutkin. Tulee hyvä mieli kun ei turhan takia hyppyytetä ja luotetaan äidin omaan järkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei
Säde Tervetuloa mukaan :)

m-m Me ostettiin vauvalle uusi sänky ja kylläkin sijauspatja.Miksiköhän sitä ei sais olla tuliko se ilmi siinä kirjoituksessa ?

Verenpaine nousi sitten tänään 160/105 ja pissa oli haalealla yhellä plussalla.Soitin heti äitiyspolille vaikka huomenna aika sinne.Käskivät ottaa ylimääräisen verenpainelääkkeen ja seurata liikkeitä.Minulla pari ystävää jotka saaneet vauvan nelikymppisenä ja molemmilla paineet nousi synnytyksen lähestyessä, toisella meni vedet samana päivänä ja siksi plussaa pissassa ja toisella nousi paineet kanssa 38 vkn tietämillä ja käynnistettin synnytys.Toivoisin niin että mullaki lähtis pian luonnollisesti liikkeelle tai käynnistettäis...viime yö oli rauhallinen supistusten suhteen tosin nyt iltapäivästä on supistellut ja selässä kipua.

Mieslääkäreistä kun odotin ensimmäisiä lapsia meän neuvolan lääkärit oli molemmat miehiä toinen vanhempi ja partanen,toinen nuorempi ja erittäin komea.Sen nuoremman tykö oli jotenkin vaikea mennä ;) Nyt onneksi ovat naisia.Tosin Ystäväni kertoi että hänen aikana oli sijaisena viime keväänä LKS:ssä synnyttäneiden osastolla mieskätilö joka oli erikoistunut imetysohjaukseen ja oli kuulema siinä huippyhyvä,ajatuksena tuntuu erittäin oudolta mutta mikäpä se siinä :)

Makoilen ja kirjoitan kännykällä ja vauvalla <3 tuli just hikka eli se on minusta hyvä merkki koska silloin pikkuinen yleensä on oma virkeä itsensä <3
Jotta tälläistä tänne tänään
Ylläri iltatähti 37+5
 
Viimeksi muokattu:
Anna kovasti onnea uudesta raskaudesta ja tarrasukkia pienoiselle! :flower:
Martsulle vielä täälläkin onnittelut! :flower:

Onnea myös teille joilla vauvat päässyt jo täysaikaisiksi Niin ne viikot vaan vierii ja kohta huhtikuisiakin alkaa tupsahdella kunnolla :heart:

Täällä ei sen kummempia, tylsistynyt ja ankea olo on jatkuvasti. En tiedä voiko tätä ihan masennukseksi luokitella, mut on kyllä jo pitkän aikaa ollu tosi alakuloinen olo, ja viimepäivinä pahentunut. Itku tulee välillä ihan tyhjästä, välillä ihan pikku asioista. Jotenkin sitä on vain jo niin lopen uupunu kun koko raskausaika on ollut pelkkää kovaa väsyä ja muita vaivoja. Ihan sumussa mennyt alusta saakka, onneksi nyt jo loppu häämöttää, huh!! Onko muita joilla olo tälläinen, masentunut?
Niin, ja hermot kanssa kireellä jatkuvasti, miehelle ja lapsille tulee tiuskittua ihan koko ajan ja ihan typeristäkin asioista :ashamed:

Olo on myös tosi malttamaton jo, ei enää millään malttaisi odottaa vauvaa syntyväksi :heart: mutta alle 4 viikkoa enää, kai se aika nopsaan menee, meneehän..?!? |O

mmiilia ja Ruu 35+2
 
Mansikka-Maija
Kiva että joku muukin on hännänhuippuna mun kanssa:p
Pidetään yhtä me,mulla on kaikki 4 syntyneet ennen laskettua aikaa mutta tää viimesin ukkeli vetikin sitten yliajalle,luulin jottei ikinä synny,ja vaivat oli kovat monta viikkoa ennen kuin syntyi. Supisteli toosi paljon ja kipeesti ja säännöllisesti ja sairaalassakin rampattiin turhaan kun luulin synnytksen olevan käynnissä:eek:

Mietin että enkö nyt ees tiiä millon synnytys alkaa kun oon jo 4 punkenu pihalle,mut ne lohdutteli etten oo ainoo,että useamman saaneella se kohtu saattaa toimiakin vähä heikonlaisesti,toisinsanoen pitää kovia suppareita muttei heti käynnistä kunnolla synnytystä. Olo oli kyllä tosi naatti ja kohdunsuu auki jotaki 2cm,enkä silti ite tajunnu vaatia pientä apua että käynnistyis,kotiin vaan palattiin aina kärvistelemaan.Melkein aattelin ettei mun keho enää osaakaan käynnistää synnytystä itekseen,mutta alkohan ne oikeetkin supparit sitten joku päivä lopulta:heart:

Et nyt en tiiä millon sitten luottaa taas niihin suppareihin ettei ne loppus kesken sairaalaan menoa..

Ihana muffinsien ohje,tota täytyykin kokeilla joku päivä!

Ainii musta mullakin noi sykkeet on vaihdellu aika hurjasti kun neuvolantäti on kuunnellu,mut sit se aina sanoo et ny se liikkuu siellä jne.En tiä kuin ne nii paljo vaihteleepi.

Mmiilia Kyllä on mulle ainakin ihan normaalia nuo mielialanvaihtelut ja itkun tirautukset.Se mieli ja hormoonit on vaan nii herkässä tässä olotilassa.Ja hermo on paljon lyhyempi kuin muulloin toisinsanoen ei raskaana ollessa.Mutta kantsii varmaan vaikka ottaa puheeks neuvolassa tms.Jos tuntuu ihan masentuneelta.

Eilen tuli siivoiltua ja kyllä sen edestä tänään onkin sitten väsyttänyt ja paikkoja kolottanut,ootan sitä et pääsee taas käveleen ja taipuu kunnolla siivoamaan,ainii ja pukeen vaatteet ja kengät jalkaan normaalisti,siis kunhan vauva on maailmassa.=)

Nyt vielä vähän harjoittaa tätä pesänrakennusviettiä sun muuta ja laittaa kotia kuntoon,vaikkei kaiken nyt tarviskaan olla ihan tiptop.Jokasen loppuajasta oon kyllä vaan kulkenu rätti kädessä ja pyyhkiny ja järkänny joka paikkaa,kai siinä on joku homma,et kaikki olis sit puhdasta ja siistiä uuden elämän saapua kotiin.Ja kun loppuaika on vaan sitä pitkäveteistä oottamista kalenterin ja kellon kaa et millonkahan kaveri mahtais syntyä:whistle:

Jaksuja kaikille!! Alexmama 33+1
 
Viimeksi muokattu:
NO NIIIN elikkä; Oli se lääkärin neuvola kaikki muut ok, streptokokki-B näytteen otti myös, kanavaa jäljelä 2cm, pehmeä, sormele auki mutta sitten ultrassa oli beibi n.2vkoa pienempi ku mitä pitäis, painoarvio 2530g, RT ja ei saanut sitä liikkumaan... eli lähete synnärille, siellä olin tunnin käyrissä ja sitten lääkäri otti vastaan, painoarvio 2270g ja n. 2,5vkoa pienempi ku pitäis... mutta kaikki rakenteet yms näytti ok... huomenna taas käyrille ja 2vkon päästä viimeistään ultra taas, liikelaskentaa kuulema pitäis tehä JOKA PÄIVÄ JOKAISEN raskaana olevan loppu raskaudessa, sanoin että neuvolassa ole puhuttu mittään eikä ole annettu ohjeita, ei näyttäny lekuri kovin iloselta :/ NO SITTEN jouduin saateri taas peräänajon uhriksi, siinä vaiheessa meinas jo itku tulla.... autolle eikä mulle käyny mitenkään toiselta lähti pala puskurista.. 36+2

Nimeä meilä ei ole vieläkään ja remppa edelleen kesken eli en ole voinut laittaa mitään valmiksikkaan
 
Viimeksi muokattu:
ylläri laitan tähän nyt sen tekstin mikä oli se joku tutkimus:
" tutkijat ovat jo vuosia tienneet, että kätkytkuolemariski on suurempi vauvoilla, jotka nukkuvat käytetyllä patjalla. englantilaisen de montfort- yliopiston tutkijat uskovat nyt löytäneensä syyn: superbakteeri staphylococcus aureus viihtyy pesemättömissä patjoissa , ja jopa 50 prosentilla kätkytkuolemaan menehtyneistä vauvoista on löydetty normaalia suurempi määrä tätä bakteeria elimistöstään. terveiden ihmisten iholla ja nenän limakalvolla tämä stafylokokiksi kutsuttu bakteeri on yleinen, mutta vauvan immuunijärjestelmä on vielä niin kehittymätön, ettei siitä ole vastustamaan bakteerin myrkyllisiä aineita. bakteeri voi säilyä käyttämättömissä patjoissa jopa puoli vuotta. aiemmissa kokeissa on todettu, että vauvan liikkuessa patjalla siitä voi irrota niin paljon myrkyllisiä aineuta, että ne riittävät aiheuttamaan hengenvaarallisen kurkkutulehduksen. ongelma koskee lähinnä patjoja, jotka on päällystetty muovilla vain osaksi ja joiden pinta on huokoinen. tutkijat suosittelevat perheen jokaiselle vauvalle joko kokonaan päällystettyä tai uutta patjaa." valitut palat tammikuu 2006 s. 14

ja siitä petarista oli sitten vaan ihan keskustelua että vauvan sänky olis liian pehmeä jos on petari, että jos kääntyy mahalleen niin petari upottaa naaman sinne sisuksiinsa helpommin kun pelkka peruspatja joka ei samalla tavalla jousta..

mun mielestä vaan esikoisen sänky oli mukavan pehmeän oloinen kun siinä se petari oli, eikä sillon käynyt edes mielessä että ois liian pehmeä, kun ei se petari mikään hirveen paksu ja muhkea ole.. mutta taidan nyt jättää sen sitten heti alkuun laittamatta ja kokeilla jossain vaiheessa sitten :)

alexmama mä taas en oikein tiedä mitään synnytyksen käynnistymisestä, esikoinen syntyi sektiolla parisen kuukautta etuajassa. lapsivedet meni ja muutama supistus kerkes tulla - ja sit kiireellä leikkuriin.
jotenkin mä luotan sokeesti siihen että ei tää yli mee tälläkään kertaa.. jotenkin mulla on alkanu mielessä olemaan huhtikuun puoliväli, sillon vois vaikka syntyä :D ihan kun se nyt ois musta kiinni..

Nitta mulle taas terkkari sanoi että "teet sitä liikelaskentaa sillon kun siltä tuntuu", vaikka siinä lapussa kyllä lukee että pitäis tehdä päivittäin. mutta kun liikkeet niin hyvin tuntuu niin ei oo okein sitten tullut mieleen tehdä sitä.
ou nou, onpahan sulla nyt huonoa tuuria autoilun suhteen :/
toivotaan sun vauvalle nyt paaaaljon kasvuvoimaa että pääsisi edes lähemmän sitä 3 kiloa ennen kun syntyy :)

mielialanvaihteluita ei täällä ihan hirveesti ole kyllä ollut, eikä itkukaan ole tavallista herkemmässä (oon aina jotakuinkin itkuherkkä :D ) joten siinä mielessä muu perhe on päässyt aika helpolla :)

mä vaan miehelle koko ajan puhun synnyttämisesti ja sitä varmaan kohta ahistaa. se siis meinas pyörtyä ultrassakin - sen tekee pahaa ajatella että mun sisällä liikku JOKU, tai lähinnä se kai miettii että jos HÄNEN sisällään liikkuis joku niin miltä se tuntuis.. eli siis voitte vaan kuvitella mikä jännitysmomentti meillä on jos alateitse joudun synnyttämään.. mun tuki ja turva istuu käytävällä ja yrittää pitää ittensä tajuissaan ja mä siellä itekseen pusken ulos ties minkäkokoista mötikkkää :D
sanoinkin jo sille että pitäiskö mun pyytää mun sisko mukaan sinne varmuuden vuoksi..ja sit lähdön hetkellä tekisi sen päätöksen että tuleeko vai ei kun ei siitä ole mitään hyötyä mulle tai kenellekään jos se on ite ihan kuutamolla...

mun olo se vaan pahenee, kuumetta ei ole mutta muuten olen kun jyrän alle jäänyt.. ja vielä pitäis lähteä asioille.. huoh.. nooh, kohta on viikonloppu eikä toivottavasti tarvii tehä mitään :)

m-m & hippu 33+3
 
Terveiset sairaalankahviosta :)
Pikaisesti Nitalle isot,isot tsempit....Mulle sanottiin että jos vauva liikkuu kuten ennenkin ei tarvi seurailua mut jos tuntuu että hiljasempaa niin sitte asettua ja vaikka vähän töniä vauvaa hereille.Hyvä kuiten että saat käydä käyrillä niin ei tarvi yksin miettiä onko liikettä ja mulle ainaki kätilö aina kertoi että käyrä näyttää hyvältä ja vaihtelut sykkeessä jne.
m-m Mietinki illalla sotä petaria ja arvelin oisko tuo syy meiläkään ei kovin paksu mut taian ottaa pois kiitos infosta :)
Nyt jännittää ihan kauheasti mutta tuulta päin kohti äitiyspolia ja sydänkäyrään makoileen :)
Ylläri iltatähti 37+6
 
Huomenta. Huh huh, viime yönä olin jo ihan varma, että NYT tuli lähtö synnärille!!! Kipeitä supistuksia tosi usein ja sitten sellainen samanlainen olo, kuin esikoisen kanssa lapsiveden menosta... (Eli kroppa käskee mennä vessaa, vaikka ei edes pissata :confused:) Ei sitten kuitenkaan tarvinnut lähteä, väsymys voitti :D Mutta taidan pikkuhiljaa ihan oikeasti alkaa laittaa sairaalakassia ja vauvan tulevaa sänkyä valmiiksi....

Patjasta ollut puhetta ja aioin minäkin käyttää tuota esikoisen vanhaa äitiyspakkausta ja sen patjaa sänkynä. (Tosin siitä luulisi pöpöjen jo kuolleen, kun viime käytöstä on yli 4v aikaa...). Tuuletan sen vain hyvin ja joka tapauksessa vuoraan patjan niillä "kroonikkovaipoilla", jotta patja säästyy sitten vaipan ylivuodoilta. Eiköhän se kelpaa?

Nyt en muista lainkaan, että oliko sulla Nitta ollut aiemmin jotain vaivaa? Vai huomattiinko tuo vauvan pieni koko nyt tällä kertaa ihan sattumalta? Ikävää, kun tulee vielä tässäkin vaiheessa murehdittavaa :( Ja tosiaan sulle tuntuu lankeavan nämä autoilun vaarat nyt sitten oikeen kunnolla, tsemppiä! (Ai niin, käy silti tarkistuttamassa auto, ettei joku tukiakseli tms. ole kuitenkin pohjasta vääntynyt, jos kerran takaa tulevalle aiheutui tuollainenkin vahinko...)

Ylläri mikäs sun tilanne siellä sairaalassa on? Pitävätkö sut siellä synnytykseen asti ja koska sitä käynnistystä sitten aletaan suunnittelemaan, jos siltä näyttää? Jaksamisia!

Sipulisankari & Narsku 35+2
 
Poksis! Kolmena iltana on supistellut, että on saanut tosissaan puhallella ja hakea asentoa. Vetää alavatsalle, peppuun ja nivusiin. Toivon, ettei synny vielä pariin viikkoon, mutta että nämä supparit tekisivät jo jotain tuolla alakerrassa :)

Nitta: mullakin välillä vähän huoli vauvan koosta, kun tosiaan viimeksi katsottu 29+5 (1,5-1,6kg), ja siitä lähtien oma paino on pudonnut, ja sf-mittakin yläkäyrältä lähes keskikäyrälle. Mutta kaipa se vaan johtuu siitä, kun masu on nyt selvästi valahtanut alemmas, ja herkkuja en syö juuri ollenkaan. Vauva kyllä liikkuu, suorastaan myllää :) Oma vointi on hyvä, ja kaikki testit neuvolassa loistavat. Ensi viikolla varmaan neuvolantätikin puuttuu asiaan, jos alamäki painossa jatkuu. Toisaalta, jos laittaisi lääkäriin, niin eipä haittaisi :) Syön kyllä säännöllisesti, ruokahalu sinänsä vain ei ole kovin hääppöinen ollut enää viikkokausiin :/

Mukavaa keskiviikkoa kaikille!!

WP 36+0
 
Kuulumisia osastolta,sipulisankari jo kyselikin eli en ollut ennen tätä päivää osastolla vaan pelkkejä käyntejä polilla viikottain joskus jopa parikin kertaa viikossa.Nyt sitten jäin lepäileen ja nostetaan verenpainelääkitystä.Kohdunsuu ennallaan supisteluista huolimatta.Lääkäri teki kivuliaan sisätarkastuksen mietin jo että yrittääkö tuo hoputtaa toiminnallaan :D Sanoi vaan että jos paineet tasoittuu ja toksemiaverikokeissa ei ole mitään laittavat kotia odottelemaan luonnollista käynnistymistä nyt kohdunsuun tilanne epäkypsä ja käynnistyksenä tippa ainoa vaihtoehto...No perjantaina tilanne arvioidaan uudelleen..
Vauvanpainoarvio 2500 g eli alakäyrällä mut lääkäri muistutti että se on arvio lopullisen painon tietää vasta synnytyssalin vaalla...Voi kuinka toivon että oltais jo siellä..
Ylläri iltatähti
 
Keskiviikkoa kaikille!

Mansikka-maija, suuret kiitokset muffiniohjeesta! :flower: On kyllä jossakin vaiheessa ihan pakko kokeilla noita :) Ja kiva että ohjeesta on näyttänyt olevan muillekin iloa :) Semmoista vielä mietin, että saakohan kuorrutteesta vaaleansinisen ihan vaan lisäämällä hieman sinistä elintarvikeväriä? Jos siinä tapauksessa jättäisi sitruunan pois sekä taikinasta että kuorrutteesta.

Meillä kyllä on kanssa mies se, joka jännittää tätä synnytysrumbaa enemmän kuin minä. Kerran erehtyi jo sanomaan, että kuinka rankkaa tämä raskaus ja synnytys hänelle on :kieh: Vaikka on kyllä sitten myös innoissaan mukana ja huolehtii omalla tavallaan kovasti.

Vauvan sykkeet on mulla vaihdelleet kanssa, vauvan liikkumisen piikkiin se on mielestäni laitettu sekä esikoisen kohdalla (käyrillä kävin silloin muutaman kerran äippäpolilla) että nyt ihan neuvolassa tämän toisen kohdalla.

Alexmama, kiva kuulla sinusta ja hienoa, että kaikki näyttää olevan nyt kuitenkin hyvin :flower:

Sipulisankari, tsemppiä selkäkipujen kanssa! Laittele vaan jo sairaalakassi ja vauvan sänky valmiiksi :D Ajattele vaikka niin, että joka tapauksessa ne täytyy laittaa :)

Säde, tervetuloa mukaan :wave:

Annalle täältäkin vielä onnittelut uuden raskauden johdosta ja paljon onnea matkaan :heart:

Hjannah
, ajattelin kysäistä tuosta meidän vauvan kokoasiasta vielä uudestaan ylihuomenna perjantaina neuvolassa, ja sitten myös reilun viikon päästä sillä toisella äippäpolin kontrollikäynnillä.

Natte, kiusaaminen on tosiaan asia, joka pitäisi heti saada loppumaan! Tiedätkö muuten, onko lapsesi koulussa käytössä Kiva Koulu –matsku ja –periaatteet?

Äitituuli
, mitäs jos vaan yrittäisit pyytää pääsyä sinne synnytystapa-arvioon, jos se itsestäsi tuntuisi hyvältä ja helpottaisi jännitystä tai pelkoja?

Jopas sulla Nitta sattuu liikenteessä tielle kaikenlaista! Onneksi kuitenkin vauva on säilynyt turvassa.

Wanda Amanda, tuo teidän kasvomaalijuttu oli kyllä luova ja ihastuttava idea, ja jää takuulla lasten mieliin pysyvästi :) Ja tietysti ne kuvat jää muistoksi :)

Taratar, hyvällä mallilla olet muuton suhteen :) Tsemppiä sokereiden ym. kanssa!

Whisky Peat, toivotaan että sun tukala olo vähän helpottuu, ja että vauva kasvaa vielä hetken aikaa kaikessa rauhassa masun suojissa.

Liikelaskennasta. Mua ei ole kehotettu seuraamaan liikkeitä erityisemmin, mutta taitaa olla vakkarikysymys joka paikassa odottavalle äidille, että onko tuntenut vauvan liikkuvan. Sanoin synnytystapa-arviossa, että en kyllä saa joka tunti bongattua sitä kymmentä liikekertaa. Lääkärin vastaus mulle oli, että ei sitä joka tunti tarvikaan saada. Mutta jos huolestuu jotenkin asiasta, voi seurata sitä liikkumista tarkemmin.

Tuosta vauvan koosta tosiaan sen verran, että ei näytä olevan ollenkaan niin harvinaista, että niitä mittoja vielä kontrolloidaan ja tarkistellaan. Meillä se vatsanympärys oli suurempi suhteessa muihin mittoihin. Hetihän sitä huolestuu, että miksi näin, vaikka todennäköisintä lienee, että on joku tilapäinen kasvupyrähdys, tai vaan yksinkertaisesti vauveli on siitä kohdasta pulskempi :) Rd:ta mulla ei pitäis olla. Ja ne mittauksetkin on aina kuitenkin sillä hetkellä saatuja tuloksia, ei välttämättä täsmällisesti paikkansa pitävää tietoa. Mutta mielelläni toki itsekin menen vielä kontrolliin tuon asian vuoksi!

Minäkin ulkoilen tällä hetkellä miehen toppahousuissa. Oma talvitakki menee just ja just vielä kiinni. Itsestä tuntuu kyllä, että alkaa olla kokonsa puolesta jollakin akselilla valas-tankkilaiva. Hermoihinkin alkaa ottamaan jo hiljalleen. Esikoiselle jaksan tällä hetkellä, ainakin toistaiseksi, olla normaali ja ehkä vähän korostuneen huolehtivakin äiti, kun ajattelen, että toinen joutuu kohta tottumaan yhtäkkiä huomion jakamiseen.

Mieheen välillä ärsyynnyn, kun en mielestäni saa aina oikeanlaista myötäelämistä tässä ”tukalassa tilassa, jossa kaikki tekeminen on kymmenen kertaa hankalampaa” jne. Mies sai kuulla kunniansa mm siitä, kun oli syönyt yöllä mun jäätelön pakastimesta :snotty: Omansa oli jo aiemmin syönyt. Ja minä kun odotin kauppareissujen ja esikoisen verikoereissujen jälkeen sitä pientä hetkeä, että saan edes jäätelön syödä rauhassa, kun esikoinen nukahti. Muutenkin jotenkin odottaa, että mieskin ajattelisi yhtä paljon tätä synnytystä, mun tukemista ja esikoisen hoitamista kuin mitä itse nyt ajattelen. Mutta kun mies karkailee välillä harrastuksiinsa, jotka tuntuu kiinnostavan välillä enemmän kuin tämä kaikki muu, niin sekös ärsyttää :ashamed: Itsestä siis tuntuu tältä, kun yrittää olla tän mahan ja kaikkien vaivojen kanssa esikoisen kanssa, leipoo ja laittaa kaikkea valmiiksi. Ja väsyttää kroonisesti. Oikeasti tiedän, että miestä jännittää nämä tilanteet ja se on näistä innoissaan, jää kolmen viikon isyyslomalle, jne. Mutta kun mun mielestä se ei sais ajatella nyt mitään turhanpäiväisiä harrastuksia :saint:, jotka vie päivittäin kuitenkin aikaa joskus useita tuntejakin. Huoh.

Eli kyllä! olo on jo jokseenkin hermokireä :whistle: Toivottavasti hyvin tilapäisesti ;) Oon kuitenkin aika perusrauhallinen tapaus, enkä ihan helposti korota edes ääntäni minkäänlaisessa tilanteessa. Mulle siis tämmöiset ärsyyntymiset on jo aika isoja juttuja.

Esikoinen onkin nyt kuumeessa, joten ei päästä ainakaan tänään liikkumaan sisältä mihinkään. Mies tulee vasta kuuden maissa kotiin.

Mutta ulkona on ihanan aurinkoista! :) Jospa itsekin pääsisi vaikka sitten myöhemmin illalla pienelle kävelylle.

Eipä näitä ison masun päiviä enää niin kovin hirmuisesti pääse olemaan, koitetaan jaksaa! Ja nauttiakin, jos jollakin on semmoinen olo, että voi vallan mainiosti :)

Viljavainio ja Pikkumuru 37+2
 
Viimeksi muokattu:
Keskiviikkoa eli mun poksupäivää 38+0, puuskutttaa jo ajatuskin synnytyksestä..
Oon asennoitunu että lähellä LA:a menee tai ainakin 39+ viikoille.

Natte Huhtikuiset taitaa olla hautojia kun toukokuisiakin on pari jo poksahtanut, tosin toisella oli aika vähän viikkoja ja sitä myötä ongelmia. Toive mulle vaan kahvittelun lomassa mainitsi kun seuraa niiden pinoakin, kävin kans kurkkaa, kuten maaliskuisten pinoa välillä lukenu.

Mansikka-maija Mä kyl ostasin uuden patjan, nehän ei paljoo kyl maksa, muistelisin että jyskissä n.15e, meidän pinnis on normikokoa pienempi (100cm) mut ostin sen 120cmx60 ja leikkasin palan pois. Petaria meillä ei oo koskaan ollut, mut jostain lukenut että vauvan patja ei sais olla liian pehmee onkos se 5cm? Esikoisen 4,5v patja taitaa olla jo enemmän, mitenkä lie menee iän mukaan noi suosituksen mut just pienellä vauvalla kai ei suositella liian pehmeetä alustaa nukkua että selkäranka ois hyvässä asennossa, kun herkkä muotoutuu. Monethan kauhistelee jos nukuttaa vauva sitterissä ettei sekään ole hyvä, eikä auton turvakaukalo jne. Sit on näitä joiden mielestä hyppykiikut, kävelytuolit jne. ovat pahasta.. maalaisjärkeä mukaan asiassa kuin asiassa oon sitä mieltä. Tosta kätkytkuolema jutusta en kyl oo ikinä kuullutkaan että se vois liittyä vanhaan patjaan, no huh!

Nitta Onneks ei pahemmin käyny, ärsyttäviä noi peräänajot kyllä! Mulle sattu reilu vuos sitten 3kk:n sisään pari peräänajoa, siis joku ajo mun perään ja oma hommansa kun joutu sitten korjaamolle viedä ym. vaikkei itelle kuluja tullutkaan.

Sipulisankari Meillä kans muutamissa bodeisas noita kääntöhihoja, jossain käytetyissä pestyissä tuntuu vaan että sais olla pisemmät hihat koska body on sopivat pituussuunnassa mut hihat vois olla pisemmät just ton takia jos haluu kääntää ettei raavi.

Kiva kuulla että muiden hermot koetuksella, mulla napsahtaa kun joutuu toistelee sen sata kertaa samasta asiasta, nyt puetaan.. nyt sisällä pulkkamäestä jne. Tiistaina muutama mamma totes pulkkamäessä että ei uskois mahan koon perusteella että enää pari viikkoa, taitaa hyvin peittää takki tai maha on siel alla niin tiukassa että näyttää pienemmältä.. :LOL: En siis tosiaan oo ite laskenu pulkalla vaa 4,5v ja 2v tykkää laskee, kiva jääliukumäki ihan 200m päässä. Pari vuotta sitten olin vielä iltapäiväl esikoisen kans just samasessa pulkkamäessä kun yöllä tuli lähtö synnärille. Su:na kun olin Toiveen kans kahvittelemassa naapuritalon mamma näki miehen ja lapset ulkoilemassa ja oli kysyny joko vauva synty ja tänään soitin siskolle kun pitäs hakee sieltä turvakaukalo niin se heti puhelun alkuun että "et kai sää oo synnyttään lähössä?" Että vasta neljäs kyselijä..

Whisky peat Kuulostaa lupaavilta suppareilta, tsemppii niiden kans, inhottavaa vaan jos joutuu monia viikkoja kärvistelee kovista suppareista, toivotaan että ne tekee ees jotain. Vaihdetaanko ruokahaluja :) Mulla on koko ajan nälkä ja vois syödä vaikka ja mitä.. ja puntari kiittää ma:na taas neuvolassa, meil ite punnitaan paino/verenpaine omassa huoneessa eli voishan sitä huijatakin jos haluis, hih, mut en oo kuiteskaan viittiny ja th ei oo mitään painonnoususta sanonu.

Taidan nyt pakata sairaalakassin 38viikon kunniaks. Ma:na haettiin kehto ja 2v sitä jo keinutteli ja laitto omia pehmolelujaan siihen, kerra keikkaskin koko kehto että pitänee tarkkailla vähän sitä varsinkin ton 2veen kanssa ettei vauva nuku kehdossa ja toinen sitä kaada. 4,5v esikoiseen kyl luotan enemmän.

Alkaa kyllä oleen niin pinkee olo kyljistä että PUUH! iltasin varsinkin. Tää mamma myös on kunnon kuumakalle, yölläkin sais nukkuu melkein ikkuna auki kun on kuuma ja mies vieressä palelee! Harva se yö vaihdan paitaa kun hiki lentää, tää on alkusoittoa sille mitä tulee synnytyksen jälkee oleen, sillon nukutaan hikilammikossa :) Ainakin kahen muun synnytyksen jälkeen.

Toiveelle Hyvää mammalomaa, eikös sulla nyt alkanu virallisesti kun oli puhetta su:na.

Manzana81, ja poks 38!
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Iltaa :)

Alkaa se vissiin meillä huhtikuisillakin pikku hiljaa tapahtua kun on noita kunnon supistuksiakin ollut jo useammalla... Elämme jännittäviä aikoja!

Mieslääkäreistä ollut juttua, mun oma lääkäri on mies ja oikein jees sellainen mutta ensimmäistäkään sisätutkimusta ei ole tässä raskaudessa tehty. Eikä tehty viimeksikään ennen kuin ihan viime metreillä kun kävin valmistavassa (?) akupunktiossa ja kätilö tsekkasi tilannetta, vieläkö uskaltaa neuloilla tökkiä. Täällä ei turhia ronkita mitä varsinkin ekassa raskaudessa vähän stressasinkin, kun muut palstalaiset päivitteli joka neuvolakäynnin jälkeen kohdunkaulan tilanteita ynnä muita ja itellä ei ollut mitään tietoa moisista... Mutta yritin ajatella, että maassa maan tavalla ja mitäpä se ronkkiminen kuitenkaan auttaa. Syntyy kun on syntyäkseen ja ihan yhtä "yllärinä" se lähtö tulee sit kuitenkin :D Tällä kertaa en ole aiheelle turhan montaa ajatusta uhrannut.

Tänään kävin ultrassa ja aika keskikokoista arvioi vauvasta, viikkoja on nyt kasassa 34 (huomenna poksuu) ja painoarvio tänään 2200 g. Kaikki oli hienosti ja virtaukset napanuorassa tosi vahvat ja mitä se nyt vielä tsekkailikaan. 3Deelläkin katseltiin ja hassua kun nyt on vähän niin kuin ajatus minkä näköinen pimu siellä kasvaa <3 Sen verran oli napanuoraa ja istukkaa tiellä ettei näkymät olleet ihan täydelliset mutta kuitenkin. Edelleen raivotarjonnassa mutta ei ollut kiinnittynyt.

Toissapäivänä oli ekat oikeat supistukset täälläkin, mutta pari hassua vaan. Oli töissä hieman haipakkata niin tuli pikku muistutus, jotta rauhottua pitäis.

Patja-asiasta en ollut kuullutkaan... Olin ajatellut ottaa esikoisen käyttämät patjan ja petarin käyttöön sellaisenaan mutta nyt en tiiä pitäiskö ne kuitenkin viedä pesulaan ennen käyttöönottoa. Eipähän tartteis sitten hormooneissaan murehtia moisesta.

Olipas omanapaista tänään, sorppe... Nyt nukkumaan, jotta jaksaa aamulla kammeta ittensä töihin. Tasan kaksi viikkoa enää niin pääsee pääsiäisvapaiden kautta äippälomalle, jee!

Pihlaja79 ja Typy 33+6
 
Täällä Manzanaa lainatakseni yksi onnellinen hautoja. Olo on tuhat kertaa parempi kuin esim. tammikuussa, valtava massu tuossa keikkuu edessä muttei juuri paina eikä haittaa. Yöni olen jo oppinut rytmittämään: tiedän että unta riittää tasan kuudeksi tunniksi. Pidän siis puoliväkisin itseni hereillä (esim. alkuviikosta katsoin kaikki Girls-jaksot) yli puolen yön, sitten nukun sukkana lähes seitsemään. Paljon kivampi kuin että unille 10.30 ja hereillä sitten puol 5. Päivisin sitten nukahtelen mihin sattuu...

Neuvolalääkäri oli tänään. Kohdunsuu kiinni ja kaulaa jäljellä. Paineet kunnossa ja paino myös - mistä jälkimmäinen on ihan luojan ihme. Vetelen makeaa karmaisevaan tahtiin, mm. Snickers jäätelön päivässä tuolta pakastimesta (mokomakin Lidl!). Painoarvio käsikopelolla nyt 3 kg eli ei olisi sitä pelkäämääni jättivauvaa tulossa - jätsketistä huolimatta!

Pihlaja
, täällä tuntuu olevan päinvastoin kuin teillä: ronkitaan muttei ultrata. Sisätutkimuksia on tehty koko liuta, mutta ultraa lääkäri käski pyytämään kun synnyttämään menee. Viimeksi tehty jouluna sairaalassa ja sekin liittyi supistuksiin, aikataulun mukaan olisi marraskuun puolivälissä. Kuulemma nuo pelkäämäni tarjontavirheet (jollainen siis oli molemmilla tyttärillä) näkyy vasta ennen synnytystä, hoih.

Yliaikatarkastuksista
kysyin. Kuulemma neuvolatädillä (joka ei niitä ronkkimisia tee) aina vko 42 asti. Voiko olla mahdollista!!!! Ihan eri systeemejä tuolta maaliskuun pinosta olen lukenut.

Meidän äiti,
juu niin tunnistan tuon masupatterin, joka lämmittää. Legginsseillä painelin pari kilsaa neuvolaan -15 astetta eikä takki ole mennyt tammikuun jälkeen kiinni. Pahimpaan pakkaseen saatan laittaa villapaidan väliin, yleensä en sitäkään.

Patjat, vanhat vaunut, mökin kunto.
Nämä kuuluu minun ylityöllistetyn pääkoppani huoliin. Patjat saattaisin kiikuttaa saunaan ja imuroida, auttaisikohan. Omat vaununi ovat vainoharhaisuuteen asti asuneet lämpimässä varastossa, mutta luulisi tuollaisten homeongelmien yms. olevan niiden kanssa paljon suuremmat kuin patjoissa?! Siksi en uskalla ostaa käytettyjä vankkureita. Mökille meno kuuluu samaan kategoriaan, viimeistään äitienpäivänä ollaan sinne painelemassa syntyi pieni koska syntyi. No sitten siellä on aina talven jälkeen sitä hiirenkakkaa ja myyräkuumeriski. Kehtaisiko pyytää jotain ystäviä käymään siivoamassa: isovanhemmat ja mies ovat jo aika hyvin työllistettyjä. Nuo ystävät siis mökkeilevät kanssamme kuukausittain, joten varmaan talkoihin osallistuisivat...

Säde, tervetuloa! Nitta ja mmiilia voimia!

Tervehdys,
Äitituuli 36+1
 
Hei
Tulin poksumaan eli poks 38+0
Fiilikset ei ole kovin katossa oisin niin toivonu sitä käynnistystä.Eilenki supisteli illan kätilö kyllä sanoi että sillä alapäätutkimuksella oli vaikutusta,verenpaine ei laskenu illalla yhelä tabletilla jouduin ottaan kaksi :( Tänä aamuma sitte valkuainen yhelä plussala ja aloitettu virtsankeräys :( No onneksi olen seurannassa sydänkäyrää kolmesti päivässä ja verenpaineita usein....
Voi olla ettei täältä kotiuduta ennen synnytystä..
Ylläri iltatähti 38+0
 
B]Manzana[/B] kiitos toivotuksista, kyllä, eilen oli viimeinen työpäivä ja tänään vapaapäivä ja huomenna virallisesti eka ÄIPPÄLOMAPÄIVÄ wohoo!!! On tätä odotettukin, vaikka oli haikee olo sitten kuitenkin eilen kun lähtöä tein töistä ja lähtökahviteltiin. Työkaverit muistivat lahjalla, ja olivat ihania. meidän äitin kanssa taidetaan mennä samalla päivällä prikulleen, että eikös sullakin siis huomenna ala!!!:)


m-m minun mielestä se on normaalia että sydämensyke vaihtelee..eikös se enemmän ole huolestuttavaa jos on vaan liian tasaista. Silloin ku pyllähdin ja käytiiin polilla sykettäkin tsekkailee, niin vaihteluväli oli aika iso!! eikös se vois olla niin että kun vauva lötköttelee paikallaan niin syke rauhallisempi ja kun se jumppaa mahassa niin sittenhän se nousee?? en tiiä, mutta noin se voisi olla:)


Natte, kiusaamisesta kommentoin minäkin sen verran, sitä ala-asteella myös kokeneena, niin tiedän jo nyt, että jos oma muksu joutuu jatkuvan kiusaamisen kohteeksi joskus niin tulistun varmaan valtavasti ja marssin hanhiemona kiusaajien luokse räyhäämään vaikka tietenkin lapset ovat lapsia, eivätkä ymmärrä sitä välttämättä, mitä haukkuminen ym aiheuttaa. Mutta yleisesti ottaen se iso asia, eikä kenenkään pitäisi joutua pienenä, eikä sen paremmin isompanakaan kiusauksen kohteeksi. Nih!JA tuntuu, että osataanko koulumaailmassa edelleenkään puuttua asiaan sen vaatimalla vakavuudella...

Taratar kiva kuulla että muutto on takana!! Siitä se elämä asettuu uomiinsa :)

Säde tervetuloa :wave:

Mmiilia juu, eiköhän tuo ole ihan vallan normaalia osalla raskaana olevista, että on herkkis ja alakuloinenkin!! Muutama viikko taaksepäin tuntui että olin pitkän aikaan aika itseeni käpertynyt ja jotenkin tuntui maailma murjovan, vaikka samaan aikaan tajusin, että kaikki on ihan hyvin ja onnen kukkuloilla kuitenkin samaan aikaan vauvasta.

Nitta onpa harmi, että on huolta. Hyvä kuitenkin että on rakenteet kunnossa ultrassa. Olen lukenut aikaisemminkin, että vaavin koko jätättänyt, mutta kuitenkin kaikki ollut ok, eikä mitään varsinaista syytä ole löytynyt. Arvojen kyttäilyähän tämä raskaus on. Liikelaskennasta mulle sanottu, että jos tulee päivällä fiilis, että ei liiku samaan malliin kun yleensä niin sitten laskeskelee. Sulla varmaan nyt tuon koon vuoksi painotettu sen tärkeyttä. Hyvä, että nyt on tiedossa ja seuraavat kokoa ja sitten jos liikkeissä tulee tavanomaisuuteen muutosta tai joku hämminki niin se on sekuntti ja vauva saadaan masun ulkopuolelle kasvamaan. Kyllä ne lääkärit pitää huolen, kun tietävät tilanteen. Ja nyt jos vaan et enää menis autoon olenkaan loppuraskaudesta, jooko ;) onneksi ei käynyt mitään!!

Viljavainio kuule, jos meillä ois mies mennyt syömään MUN jäätelön pakastimesta, niin se olisi ollut kolmas maailmansota pystyssä!! :D minäkin natkutan miehelle, että sen pitäis nyt huomioida minua enemmän ja rapsutella leuan alta jne. Vaikka varmasti on tukena sitten h-hetkellä jne. ja jää kotiin ku vauva syntyy. Mutta esim. se harmittaa vähän kun ei se juuri ikinä tulee silittelee mahaa, tai ei ole kärppänä kokeilemassa mahaa kun ilmoitan kymmenennen kerran päivässä miten vauva mylttää mahassa :D no miehet taitaa olla jossain asioissa vähän miehiä..;)

Yllärille tsemppiä osastolle. Siellä olet ainakin hyvässä seurannassa ja kuulosta kyllä, että kohta olet myös vauva sylissä....Koitahan jaksaa!!


Masupatteri mikä kuvaava nimi :) töissä oli välillä hankalaa, kun minä halusin, että ikkuna on auki, kun olin ihan tuskassa ja kuumissani ja muut valitteli kylmää.. no nyt saa hippaloida ihan rauhassa säädyttömässä asussa kotona :D

Noh, vauva edelleen väärin päin, ihan vaan tunnen sen liikkeistä ja pää tuntuu kovana kylkikaaren alla. Olen lukenut paljon perätila synnytys/sektio vertailua ja olen koko ajan ollut sillä kannalla, että tottakai synnytän jos lääkärit niin suosittelee, ja haluaisin kokea alatiesynnytyksen, ja onhan se luonnonmukaisempaa lapselle.

Keskustelupalstoilla on kuitenkin aika monen suusta kirjoitettu, vaikka on synnytyksen puolustajiakin, että pt-synnytyksessä on hiiirrrveeet riskit ja napanuora jos on liian lyhyt niin se aiheuttaa hapenpuutetta ja pää ei välttämättä mahdukaan vaikka kuvaisivat lantion ja niin moni ja niin moni on vammautunut perätila synnytyksessä että "jos yhtään ajattelet lapset parasta niin valitset sektion" :| no tätä voi nyt olla turha ressata vielä jos vauva kääntyy, mutta ressaan kuitenkin. Eli jos päädyn lääkärin suosituksesta sitten synnyttää alakautta, että kaikki näyttäisi siltä että synnytyksen pitäisi onnistua, mutta sitten kävisikin jotain mitä ei ole osattu ennustaa, niin sitten syyttäisin lopun ikääni ja muut syyttäisi vaikkeivat sanoiskaan mitään, että aiheutin itse vauvalle vaaran ja vian kun valitsin alatiesynnytyksen. Kun periaatteessa kai se sektio on vauvalle turvallisempi??...että teenkö valinnan sitten vääristä syistä jos haluan alakautta synnyttää, kun haluan kokea synnytyksen ja luottaisin lääkärin suositukseen vaikka periaatteessa jos punnitsen tällä tietämyksellä/lukemisella riskejä niin tuntuu, että sektiossa niitä on vauvalle vähemmän kuin synnyttää alakautta perätilassa.. ja kun jotkut toivat esille keskustelupalstoilla, että sairaalassa enemmin painostetaan alatiesynnytykseen pt-tapauksissa ja otatetaan riski, koska synnytys on halvempaa, kun ei tarvii niin paljon resursseja verrattuna sektioon leikkaussalissa. Okei, eli tähän asti tää oli ihan selkee, että tottakai synnytän ja nyt olen saanut tästä tehtyä tälläisen ongelman. Eikä mikään lääkäri myöntäisi sitä, että joo tää on taloudellinen kysymys, miksi kannustetaan synnyttää alakautta.. :( myyh, mihin voin luottaa jos lääkäri suosittelee, että synnytä alakautta enemmin kuin sektiolla. Entä jos jotain tapahtuukin.
Tuli nyt kyllä melkoinen vuodatus.

Toive 34+4
 
  • Tykkää
Reactions: Viljavainio

Yhteistyössä