Huhtikuun Hurmurit 2013 *Maaliskuussa*

Eeevp siun masukkis on vaan siellä sisälläpäin. Itse en ole vastaavaa nähnyt mutta olen kuullut että siskoni ystävällä oli juurikin sisälle päin kohtu ja vauveli syvällä lantiossa joten ei hänestäkään nähnyt kuin viime metreillä, että vauva tulossa, mutta ei todellakaan näyttänyt että la ois käsillä.
Supisteluista, niitä olen jo kuunnellut viikolta 18 lähtien, ja joka päivä, ja USEITA. Mutta viimeisimmässäkin kontrollilekuritarkastuksessa kaikki oli vallan hyvin. Petihommista kysyisin sinuna th:ltä/lääkäriltä kun on jo paikat pehmennyt sulla.
Kerro sitten minkälaiset ilmeet sisaruksillas oli kun saavat kuulla :D voi olla ylläri melkoinen!!!

Sipulisankari, ole hyvä, ja tule tänne leipomaan!!! Ois niin kiva vetästä pakkasesta pullat pöytääv vieraille, ja vaikka itekin innostuu välillä leipomaan, niin kyllä ne keretään kahestaa jo syömäänkin, ennen kuin vieraita eksyy :)
Hyvä, että sulla verenpaineista ei muuta haittaa kun oma olo, bonuksena tuo, että saa lakua mässätä :)

MizzyMazzu selvä, minä tilaan tatuoijan heti synnärille, niin tikataan meidän neidille hellokitty-kuva olkavarteen niin saa tarkastaa, että oma vauva sylissä!! huh huh, aika uskomatonta että noin voi käydä... paitsi että lähdekritiikki hyvä muistaa kun iltalehteä lukee ;)

Neuvolassa käyty:
hemppari 133 (3.kerta koko raskauden aikana ku mitattiin)
verenpaine 108/85
vauvan syke 127
sf 30
ja tarjonta PT ja th veikkas, että ei mahda tuosta kääntyä.. parin viikon päästä on seuraava neuvola ja jos edelleen pt niin sitten lähete hyvinkäälle.. ou nou, vähän jänskättää, että eikö nyt tosissaan meinaa enää muljahtaa oikeinpäin. Pää on sujuvasti ollut jo useemman viikkoo samassa kohtaa oikean kylkikaaren alla. Th sanoi, että se on suosikki jemma pt vauvoilla..

Toive ja 33+1

muoks. paino siis +600g/vk..... ei siitä sen enempää..
 
Viimeksi muokattu:
Olipahan tosiaan omituinen tarina toi vauvojen vaihtuminen. Miksi ei äiti tarkistanut ranneketta vaikka vielä kotiin lähtiessä. Ja outoa sekin, että hoitohenkilökunta ei tehnyt tarkistusta, kun äiti epäili vauvan olevan väärä. Meidän nuorimmainen ravasi alvariinsa kansliassa ilman minua, kun oli sokeriseurannassa, mutta nimilappu oli kotiin saakka paikoillaan ja neiti taisi vielä olla sairaalan ainoa tyttövauva silloin, kun me siellä oltiin, joten viimeistään vaippaa vaihtaessa olisi sekaannus huomattu. Hirveetä olis oikeesti, jos vauva vaihtuis.

Vai on jo huhtikuinen putkahtanut mahan ulkopuolelle. Kiva olis, jos jaksaisitte sieltä fb:stä käydä tännekin hihkasemassa, kun vauva syntyy. Ne siis, jotka täällä ylipäätään ovat kirjoitelleet. :)

Soitin neuvolaan sokerituloksista ja ne oli hyvät. Eli syy suureen sf-mittaan ei ole radi. Nyt sit vaan ootellaan ilmeisesti postitse tulevaa äitipoliaikaa. Oliskohan joskus viikolla 36 nämä kokoarvioultrat?

Karmee lumentuprutus alkoi. Taas pääsee lumitöihin. Onneksi mulla on ne supistukset lakanneet, tai vähentyneet huomattavasti, joten pystyn vähän tota lunta käydä tönimässä tossa pihalla. Tsemppiä Whisky Peatille kipeiden suppareiden kanssa. Ne on inhottavia, jos niistä joutuu pitkään kärsimään.

No, nyt ne sit soitti äitipolilta. Eli synnytystapa-arvioon olen siis menossa tasan kahden viikon kuluttua. :)

Natte ja Tinja 34+0 edelleen
 
Voi kun minullakin olisi pieni maha. Valitettavasti edessa mollottaa iso rantapallo joka on vaan tiella.

Sairaalakassia olen jo pakannut, mutta en ole varma onko siella kaikki tarpeellinen. Yopaidan pakkasin sinne kun taalla sairaalapaidat ovat sellaisia missa selkapuoli on auki. Omat huoneet on kaikilla, mutta jos lahtee liikkumaan huoneensa ulkopuolelle niin sitten tarvii olla jotain etta selka ja takapuoli ei ole paljaana.

Ristiaisiin olen miettinyt jo tarjottavia. Pappikin on jo varattuna koska olemme Suomessa vain tietyt paivat ja kesa on kiireista aikaa kun osa papeista on lomalla jne. Kummitkin on jo paatetty.

Kasien puutuminen on vain pahentunut ja nyt sita on 24h/vrk. Oisin heraan tunnin valein ja pitaa nousta ylos kun kasissa on niin hirvee sarky. Sarkylaakkeesta ei mitaan hyotya ja rannekin tuettu etta pysyy suorassa jne. Perjantaina ultra ja laakari ja taytyy varmaan keskustella etta kaynnistellaan niin aikaisin kun mahdollista tama synnytys koska en todellakaan kesta tata kasien sarkya. Vauvan syntyminen poistaa ainoastaan taman puutumisen ja saryn. Sormet ovat turvonneet ja on vaikeaa tehda yhtaan mitaan. Maidon kaataminen lasiin voi olla aamuisin mahdotonta puutumisen takia. Ilman tata kasien puutumista vointi olisi hyva.

Verenpaineesta. Mulla on aina ollut alhainen verenpaine ja mulle sanottiin joskus aikoinaan etta ei lakujen syonti sita verenpainetta nosta juurikaan ellei ole taipumusta korkeeseen verenpaineeseen. On kurjaa jos pyorryttaa alhaisen verenpaineen takia. Onneksi itsella sita on harvoin vaikka onkin alhainen verenpaine.

Vauva potkii ja venyttelee edelleen ihan valtavasti. Mieskin sai eilen kunnon potkun kasille kun sen kasi oli mahan paalla. Vakivaltainen tytto kun noin paljon potkii aitiinsa :)

Unista. Olen nahnyt useampana yona unta etta olen saannut vauvan. Yhtena yona nain unta etta vauvoja tulikin kaksi. Oletteko muut nahneet unia etta olette jo saanneet vauvan?

mindi16 33+3
 
Hei :) Iloisia uutisia napanuoravirtaukset ihan priimaa :) Ja vasta vklla 38 tai oikeastaan viikolla 37+6 seuraava mittaus...Oli eri lääkäri ja odotti että vauva rauhottuu ja jotenki tuntu muutenkin tekevän asiat erilailla ehkä painoi ultralaitetta minun mahalla lujemmin ja kuljetti erilailla tiä häntä mut jotenki kaikki vaan sujui niin hyvin,verenpaine oli parempi ja pissa puhas :) Nyt lepoa ja oleilua lasten kanssa hiihtolomalla :)
Leipomisesta pari kuivakakkua olen tehny ja mokkapaloja,pullataikinaa tuskin enää väännän mut jotain helppoa.Ristiäisiin oli meilläkin suunnitelmissa kakun lisäksi yhtenä makeana juuri cup caket vaalean sin kuorrutus jos poika ja vaal. Pun tytölle.Meän teinineiti tehny niitä jonku kerran ja lupautunut tekeen niitä ristiäisiinkiin
Luulen että makeat muutenkin organisoin muilla kun ite tykkään enempi tehä suolasia,voileipäkakun tehen ainakin ja savuporopiirakkaa :)
Ylläri iltatähti 36+4
 
Mindi, painaako se vauveli jotain tiettyä paikkaa vai turvotuksenko vuoksi kädet puutuu? jalat ymmärrän, jos painaa suonia jne, mutta kuulostaa niin kokonaisvaltaiselle tuo käsien puutuminen, että toivottavasti saat helpostusta jos ei muuten, niin sitten käynniestelevät kun on on vaan mahdollista.

Natte tällä hetkellä ainakin tuntuu vahvasti siltä, että jos pt:ssa mennään loppuun asti, niin alateitse haluaisin yrittää. Tietty vaikuttaa mitä mieltä lääkäri on kun olen ensisynnyttäjä, mutta ainakin tahtoa itelläni ois.
Vähän mietityttää nuo hapenpuute- ja napanuoransotkeentumisriskit mitkä on pt:ssa suuremmat, mutta sen mukaan mitä lääkäri pitää pienenmpi riskisenä, kun onhan sektiossakin aina riskinsä. Sithän se menee automaattisesti sektioon jos menee sen kaks viikkoo yli, eivät vissiin käynnistele mielellään pt:ssa ja jos on peppu+jalkatarjonta. Kovasti olen jo näitä lueskellu ;)
Ulkokäännösyritykseen suhtaudun edelleen varauksella. Levee lantio mulla ainakin on, että pitäis mahtua vaikka sekinhän tarkistellaan magneettikuvalla sitten. Saat olla sitten mun vertaistuki jos päättää nurinperin tulla pikkunen:D

Muoks. kävin vielä kertaamassa natte sun kertomuksen tuolta edellisestä pinosta ja samat asiathan sä siellä sanoitkin just:)
 
Viimeksi muokattu:
Mindi nyt vasta havahduin tuohon lapsivesikysymykseen. Keskimmäisestä minulla ei ollut mitään merkkejä etukäteen. Siihen vain lorisi keskelle lattiaa illalla kotona ja heti alkoi supistaa. Odotettiin isovanhemmat hoitamaan Esikoista ja oltiin tasan klo 12 yöllä sairaalassa, klo 2 olin jo karmean kipeä ja neiti syntyi klo 8 aamulla. Tuli tuo kipeyden tunne tosi nopeasti, joten en näe itseäni kyllä kauaakaan kotona supistusaikoja laskemassa. Sairaalaanhan on vallan 3 km!

Eeevp sarjassamme 'asiahan ei minulle kuulu' mutta todella suosittelisin kertomaan sisaruksillesi vauvasta. Meillä on tuosta lähes sukuriita päällä. Yksi serkuistani sai toisen lapsensa 43-vuotiaana ja 'kun on tässä iässsä noita riskejä' niin ei halunnut kertoa kenellekään. Raskausviikolla 38 sitten lipsautti omalle äidilleen ja siitähän sitten sukukin kuuli. Siskot olivat raivoissaan kun oli tietysti soiteltu ja nähty kuukausien aikana: 'kaikkea tyhjää se (tuleva äiti) jauhoi kuukausitolkulkulla muttei kerro mitä oikeesti kuuluu. Näkee miten tärkeitä me sille ollaan...'. Tätä saa nyt sitten sukujuhlissa kuunnella, vaikka kyseinen vauva on täyttänyt 4 V!

Sipulisankari, Eepekka
ihan sama kuvio, Keskisisko on 3 päivää viikossa tarhassa ja syksyllä menee jo eskariinkin. Tänään oli just kotona ja Esikoinen kotiin suoraan koulusta - rankkaa - hatunnosto teille, joilla on taaperoita kotona!!!!! Nää meidän neidit kun on jo aika itseohjautuvia, pitävät toisilleen seuraa - tappelevat toki myös!

Äitituuli 34+5
 
maanantaita! :wave:

huuh, vähän alkaa painamaan, mutta töissä ollaan loppuun asti, kyllähän tuo pari viikkoo menee vaikka päällään seisten! Kun ei kuitenkaan mitään selkeetä syytä ole jäädä poiskaan.

en ole ristiäisiä vielä miettinyt yhtään. Siis en edes nimen vertaa. Tai siis siitä ei olla päästy sopuun. Ja kun nyt nähdään koska tämä syntyy ja kuinka kaikki lähtee rullaamaan. Jos tulee baby bluesia, niinkuin esikoisesta, niin en heti jaksa alkaa miettimään juhlien järjestämistä. Ite teen sinne varmaan jotain, tykkään kuitenkin leipomisesta! =) Pakkaseen en tosin ole tehny vielä ainakaan mitään, ehkä sitten kun äloma alkaa...

Eeevp: jatkan tätä sarjassamme asiahan ei minulle kuulu...mutta tässä lähipiirissä on käynyt juurikin niin että eräille ei kaverimme olleet kertoneet raskaudestaan, kun sen ajateltiin olevan toisille kiva ylläri, ja sitten kun asia tuli julki, niin nämä hieman loukkaantuivat kun eivät olleet aikaisemmin saaneet kuulla, vaikka muut olivat...eli juurikin tuo että 'ei kai olla sitten riittävän tärkeitä' tms. (sekavasti selitetty!!) Mutta tokihan yllätys voi olla erittäin onnistunutkin!!! ;) Toisaalta vaan, haluisko lähipiiri olla mukana hössöttämässä vauva-aikana? Itse tietysti sukulaisenne parhaiten tunnette. :)

vauvojen vaihtumisesta: tuntuu ihan käsittämättömältä!!! :O :confused: just niin Kauniit&rohkeat-meininkiä. Ja mulle todellinen kauhuskenaario!!!

ON: eilen poksahti 33! Huisia! Mutta silti niin jälkijunassa moneen muuhun nähden... Pinnasänkyä ei olla pedattu, sairaalakassia en ole pakannu, muutamat vaatteet olen pessy. Ajattelen, että kyllä sitten ehdin älomalla. Toivottavasti sitä aikaa sitten on, ettei vauva heti putkahda maailmaan! :D

Niin, ja hei olis kiva kuulla kuulumisia sieltä fb:n puoleltakin!!! Etenkin jos vauvojakin alkaa syntyä, joten toivottavasti ette tätä palstailua kokonaan ole unohtaneet!!! ;)

33+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Verenpaine lääkitystä ei vielä aloitettu, varoitteli kyllä lääkäri että jossain vaiheessa todennäköisesti joudutaan aloittamaan. Sitten joutuu pariksi päiväksi osastolle. Seurataan ettei vauvalla tai mulla romahda paineet. Kontrolliaika ensviikoksi.
Heppu oli vaihtanut raivotarjonnan perätarjontaan. Sanoivat kyllä että voi vielä pyörähtää moneen kertaan ympäri. Kuulemma rv 36 asti voi hyvinkin pyöriä. Tässäkin näkyy olevan sairaala kohtaisia eroja jos osalle on sanottu että jos näillä viikoilla on PT niin luultavasti pysyy..
Mulla taitaa olla kasvamassa pikku jättiläinen tuolla masussa, kaks viikkoa sitten oli painoarvio 1,7kg ja nyt 2,5kg eli 800g tullu kahteen viikkoon painoa vauvalle!!!!! Oli tosin eri lääkäri joka mittas mutta silti tuntuu hurjalta tuo kasvu. Vauva vastasi kooltaan nyt viikkoja 34+

House 32+4
 
Heippa!

36+0 *poks*!!

Hurjaa, mun vauva on viikon päästä täysiaikainen! Nyt täytyy kyllä ruveta miettimään sitä sairaalakassia... Mulla ei taida olla edes tarkoitukseen sopivaa kassia olemassa. :O Pitäiskö ommella? En kyllä oo kovin hyvä siinä puuhassa. Mitä sinne kannattais pakata mukaan? Musiikkia ainakin.

Ristiäisistä, mä oon kans suunnitellut ristiäisiä. En aio etukäteen juuri leipoa niihin, kun pakastimemme ei ole kovin iso, mutta pyydän sukulaisilta apua leipomispuuhiin kesäkuun alussa. Olemme jo sopineet sukupapin kanssa päivästä (kesäkuussa) ja kummithan pyydettiin jo kauan sitten. Yksi kummeista onkin ihanasti elänyt mukana odotuksessa. Hän jopa lupasi (sinkkuihminen kun on) tulla auttamaan yövalvomisissa, jos tuntuu että emme mieheni kanssa jaksa. Uskomatonta avuliasuutta! On kyllä aarre, että on tuollaisia ystäviä lähipiirissä.

(.) Väsyttänyt on ihan hirveästi, koko raskauden ajan joo, mutta nyt erityisesti. Asiaa ei tietysti helpota että heräilen yöllä, niin kuin nyt, enkä saa unta. Mutta enää 4 viikkoa LA:an... Jaksaa, jaksaa! Synnytykseen en oo osannut valmistautua mitenkään kummemmin, mutta pitää nyt koittaa jaksaa ainakin kävelyllä käydä lepäämisen lisäksi, harjoitella rentoutumista, kuunnella hyvää musiikkia, SYÖDÄ (onkin koko ajan nälkä). Luin kaksplussan uutiskirjeestä, että synnytyksen aikana kuluttaa 500 kcal per tunti! Huhhhuh! Aika maratoni.

Tänään olis neuvolalääkäri iltapäivällä. Saapa nähdä, onko pikkuinen laskeutunut. Mä en oo ottanut vielä ensimmäistäkään masukuvaa! Alkais vissiin olemaan korkea aika.

Kaikkea hyvää teille itse kullekin vaivojen keskelle tai ilman!
 
  • Tykkää
Reactions: Wanda Amanda
Mulla oli esikoisen aikaan sairaalakassissa vaikka mitä: monta cd-levyä, meikit, vaatetta, pulloa ja purnukkaa... musiikit jäi koskematta, halusin olla ihan hiljaisuudessa, lähes kaikki muukin hammasharjaa lukuunottamatta oli turhaa. Suklaille oli käyttöä - mies oli kuolla nälkään yöllä :D Eli evästä tukihenkilölle ainakin mukaan. Ja Taysiin tarvii sisäkengät hänelle myös.
 
  • Tykkää
Reactions: Wanda Amanda
äitipolilla menikin sitten eilen jokunen tovi :)
ensin kun menin sinne niin laittoivat käyrille, siinä sitten potköttelin reilu puoli tuntia, sykeet vaihteli tosi paljon 138-156 eli ainakaan niistä ei taida voida sukupuolta päätellä :)
sitten takas aulaan oottelemaan lääkärille pääsyä, SITTEN kun se ovi aukesi ja mun nimi sanottiin niin jäädyin ihan totaalisesti.. koko osaston KAMALIN lääkäri seistä törötti siinä. muistan siis kyseisen tyypin esikoisen ajoilta kun sairaalassa makasin..puhuu niin tylysti ja jotenkin,äh, en ees osaa selittää mutta siis olin varma että se löytää vauvaasta jotain vikaa..
no siinä sitten hetken aikaa se kyseli jotain ja mä vastailin sen minkä jännitykseltäni kykenin.
sitten katottiin vauvan kokoa, mulle se ei sitä ruutua kääntänyt jotta olisin ite jotain nähnyt, mumisi siinä jotain ja osittain sain selvää puheesta. raivotarvonnassa oli, ja paino arvio 1425g.
totesi vain että ei ole ainakaan sokerit vaikuttaneet missään nimessä kun on kerran noin pieni.
parin viikon päähän uusi aika ja katotaan sitä kasvua sitten..
en siis tiedä mistä johtuu että noinkin pieni on kun en sitä saanut kysytyksi, enkä myöskään saanut sairaslomaan jatkoa kun en sitäkään tajunnut pyytää.. saatikka sitten että olisin sukupuolta uskaltanut kysyä :D

eli huomenna työterveyteen, ne kun siellä kirjottaa vaan viikon kerrallaan niin vielä ainakin pari kertaa on siellä käytävä, työkykyinen en oikein enää ole..

joudunkin nyt sitten käymään siellä sairaalassa ihan urakalla.. kun ensi viikolla menen diabetes lääkärin juttusille, ja sitten seuraavalla viikolla se paino kontrolli.
näyttäis vähän siltä että insuliinit joudun ottamaan käyttöön :( paastoarvot on alkanu olemaan liian korkeat, ei siis huimasti yli, mutta sehän riittää että on vaikka sen 5.3.. ei hirveesti houkuttele, mutta pakko mikä pakko jos niin sanovat.

näin, juhlallisesti aloitin omalla navalla :D

sairaalakassin valkkasin ja pakkasin jo viime viikolla.. mulla on jotenkin sellanen olo että joudun osastolle ennen synnytystä (tai ehkä se on vaan pelko) niin päätin ajoissa laittaa :) sieltä puuttuu hammasharja. sekä kotiutumishousut :) aa, niin ja imetysliivit, en vaan oo oikein nyt enää niitä muistanu kattoa/ etsiä.. kai mä jotkut kattomassa h&m:ltä.
vauvan kotiutumis vaatteet laitoin myös valmiiksi kassiin, jonka mies sitten tuo kun se aika koittaa :) valkkasin sekä 50cm sekä 56cm sisävaatteita, pari bodyä,sukkahousut ja housut. myssy, sekä sellanen nalle/pörröhaalari + tumput ja sukat. kyllä pitäis tareta tulla kotiin vaikka oliskin vielä viileetä, autolla kuitenkin liikutaan :)

ristiäisiä mä olen myös miettinyt PALJON, sillä mä olen kans sellanen häärääjä ja juhla ihminen että haluan laittaa melkein kaikki itse, askarrella ja leipoa yms. olen siis katellu netistä erilaisia kutsukortteja, ja sitten kun vauva on syntyny ja tietää sukupuolen niin käyn ostamssa tarvikkeet ja alan pikku hiljaa värkkäillä niitä :) ei niitä kauheen montaa tarvitse tehdäkään. tarjottavia olen myös miettinyt, varmaan mennään samalla kaavalla kun esikoisella - eli voileipäkakut, täytekakku, pikkuleivät, pullakranssi (tätä en osaa tehdä, ja meidän suvussa on AINA ristiäisissä pullakranssi niin mun kummitäti varmaan taas tekee, tulee varmaan myös kahvin keittäjäksi/köksäksi :) ) ja sitten jotain muuta pientä jos keksin. mutta ei mitään hirveen erikoista kuitenkaan tule.

tytön synttäritkin on sitten vielä tässä jossain vaiheessa, varmaan siellä toukokuun puolella juhlitaan. pitäis nekin kutsut askarrella, vaan kun ei tiedä vielä että millon niitä vietetään :) jos tää tirppana tuleekin jo vaikka ensi kuun alussa niin sitten neiti saa viettää synttäreitään siellä kuun lopussa normaalisti, mutta jos meneekin yli niin sittensiirretään toukokuun lopulle :)

esikoinen, kohta 4v. jää kotiin sitten kun minäkin jään, nyt on vielä ollut hoidossa 3pv/vko mutta nää vikat viikot saa olla kokonaan.. vähän jännittää kyllä tuleva kesä, kun tyttö on niin kovin touhukas , ei mikään villi, mutta hääräilee koko ajan, harvemmin edes piirrettyjä tms jaksaa katella 10 min pidempään :D onneksi mies on kotona huhtikuun puolesta välistä melkein juhannukseen :) saadaan pehmeä lasku jos vaikka tuleekin tosi isoja mustis kohtauksia :) tosin mä olen ajatellut että tyttö sais sitten sellanen oikein vauvanuken synttärilahjaksi (nyt sillä on sellasia pienempiä pehmeä vartaloisin) ja siten myös hänellä on uusi vauva mitä pitää hoitaa, ja voidaan yhdessä käydä vaunuttelmassa yms.. kovasti kyllä jo kyselee että millon se vauva tulee ja koska ikäeroa on jo noinkin "paljon" niin ei välttämättä ees kovin mustis tule olemaan kun saa ja (vähän) osaa jo "auttaa".

mä jo aloin tässä miettimään että teen jonkun pienen nauhan tms vauvalle ja laitan sen HETI syntymän jälkeen nilkaan tai ranteeseen niin eipä pääse vaihtumaan toisen kanssa.. meidän sairaalassa sitä "kätilöiden kansliaa" sanotaan vauvalaksi, eli siis on siinä osaston päässä sellanen iso tla missä vauvat köllöttelee omissa pedeissään. mutta kaiketi vaan silloin jos äiti on tosi väsynyt tai huonossa kunnossa ja on saatava levätä yöllä. muuten suositellaan jatkuvaa vierihoitoa. usein myös viimeisenä yönä ennen kotiutumista äiti voi halutessaan viedä vauvan vauvalaan jotta saisi ehkä hieman paremmin nukuttua. mutta monetkaan ei vie, sillä siellä vauva on pulloruokinnassa :)

nyt alkaa olla käsillä ne viikot millä esikoinen on syntynyt.. huih, niin vaan tämä raskaus taitaa pidemmälle mennä :) kivaa kokea myös tällainen "normaali" raskaus :)

kelasta en vieläkään ole saanut päiväraha päätöstä, ja kun sitä sielät kyselin niin sanoivat vaan että ei voi tehdä päätöstä kun ei ole tulotietoja, V***U sanon minä! ois pitänyt arvata ettei se meidän pösilö palkanlaskija saa edes tätä hoidettua, nyt sitten täytyy lähtee töissä käymään, pyydä sitä tekemään sen lapun ja vien sen ITSE sinne kelaan.mieluusti olisin tän päivän makoillu kotona kun nii pirusti väsyttää, mutta huomenna on niin paljon menoa että pakko vaan pukea päälle ja lähteä :)

tsempit kaikille vaivoista kärsiville!

m-m & hippu 32 + 2
 
  • Tykkää
Reactions: Wanda Amanda
mansikka-maija oli pakko kommentoida että tuo vauva nukke idea on hyvä,melkein 40 vuotta sitten mulle syntyi pikkuveli olin 3 v.Äiti kertoi että ostivat mulle nuken ja mummoni nuken vaunut hoidin omaa vauvaa koko ajan kun äitini veljeäni jopa neuvolassa terkka muka katsoi minunkin vauvaa ja mustasukkaisuutta ei ollut,vieraatki huomioi aina myös minut ja minun vauvani :) Äitiäni oli niin peloteltu että 3 v. On juuri mustasukkaisuuden kannalta vaikein ikäero,mutta tämä oli ollut viisaan äitini ratkaisu ja kuvia katellut ajalta olin tosi tomera äiti " nukkevauvalle"
Ylläri iltatähti 36+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mansikka-maija
Jahas, työt on sitten tehty meikäläiselläkin. 4 päivää tuli saikkua ja sit la onkin eka äitiyslomapäivä. Lääkäri sano et vaikuttais ettei supistukset oo tehneet mitään tonne alakertaan, mut silti pisti saikkua. Tänään meen vielä käymään duunissa hakemassa henk.koht kamat ja silleen.

Sairaalakassia en oo pakannut, edes kunnolla miettinyt mitä sinne tarvis.
Varmaan joku kirja vois hyvä olla varalta ja sit perus kännykkä, laturi, kamera ja kameran laturi. Ja toki hygieniavehkeet. Emmä mielestäni viimekskään tarvinu oikein mitään siel sairaalassa. Olin niin univaje-hormonitokkurassa koko sairaalassa oloajan, etten muista kunnolla koko ajasta mitään muuta kun että HIKI VALUI !

Verenpainelääkityksestä Mulla oli edellisessä raskaudessa lääkitys (Albetol), eikä siinä alussa ollu mitään extraseurantaa. Alotin vaan lääkkeet ja sillä selvä. Mut ei mulla niistä lääkkeistä ollu muuta apua kun että hillitsi ettei paineet noussu enää korkeammalle. Jorvissa otettiin kantaa sit vaan siihen et jos paineet nousee edelleen synnytyksen jälkeen... Mutta siinähän kävi sit silleen et ku vauva oli pihalla ni paineet meni liian alas ja alko pyörryttämään...
Nyt on paineet pysyny kurissa hyvin ilman lääkkeitäkin. Ainakin tähän asti.

Ruokia Yritän tehdä valmiiksi pakastimeen et on sit ruokaa esikoisen hoitajille ja toki itellekkin vauvan syntymän jälkeen. Oon tosin niin surkee ruuanlaittaja et kovin ykspuolisia juttuja sinne pakastimeen tulee... Keittoja ja jotain kastikkeita :D Leipomuksia pitää kattoa tossa myöhemmin. Viimekskään ei kyllä pahemmin käynyt vieraita vauvaa katsomassa, et siinä mielessä varmaan pärjäis ihan kaupan leivonnaisillakin.

Meillä esikoinen on vielä päiväkodissa. Ja tarkoituksena ois ottaa kokonaan kotiin kevätjuhlien jälkeen. Kauhee syyllisyys kyllä painaa et toinen lähti tänäänkin hoitoon ja ite oon kotona :( Onko kenelläkään kokemuksia miten tuo esikoisen kotihoitoon ottaminen kannattaisi toteuttaa ? Siis ihan silleen kerrasta poikki vai alkuun lyhentää päivää ja / tai vähentää tarhapäiviä ? Veikkaan että jos kerrallaan otetaan pois siitä seuraa kauheesti raivoa.

Eeevp Soma tuo sun masu. Mulla on ilman raskautta isompi ku tuo sun vauvamasu :) Nauti kun maha ei oo tiellä.

Pai80 ja pikkutyyppi 34+0
 
Viimeksi muokattu:
Ylläri kiva, että äitipolilta tuli hyviä uutisia. :heart:

Toive mää tsempitän sua sit ihan kybällä, jos sun vauva nyt sit päättää tulla nurin päin. Tosta napanuorasta en muuten ole ehkä muistanut mainita. Meidän pt-vauvalla oli syntyessään napanuora kaksi kertaa kaulan ympärillä, mutta löysästi. Lääkäri vaan kiepsautti sen pois ja siitä ei ongelmia koitunut, kun ihan 9 pisteen tyttö oli. Mulla on vähän sellanen tuntuma siihen ulkokäännökseen, että sillä vauvalla varmasti usein on joku syy, miksi on väärässä asennossa. Juurikin vaikka se napanuora. Siksi tosiaan harkitsisin sitä tarkasti ja neuvottelisin lääkärin kanssa, onko järkevää yrittää. Joitain kotikonstejakin on vauvan asennon muuttamiseksi. Muistaakseni äiti voi olla kontillaan jossain asennossa (en nyt muista tarkalleen). Siitäkin kannattaa kysellä lääkäriltä.

Lapsivesi mulla on mennyt kaikissa raskauksissa vasta ponnistusvaiheessa. Siinä hässäkässä en ole edes tajunnut, miltä se tuntuu. Mulla on varmaan niin sitkeät kalvot, että tuskin tässäkään raskaudessa synnytys alkaa vesien menolla.

House, hyvinkin ehtii vielä vauva kääntymään rt, kun sulla viikkoja vasta noin vähän. Toivotaan parasta. =)

Karen, mua vaivaa myös yöheräily. Viime yönäkin heräsin neljän aikaan enkä meinannut enää saada unta. Ja sit tuli vielä nälkäkin ja kävin syömässä banaanin ja juomassa lasin maitoa. Ärsyttävää pyöriä sängyssä, kun muut vetää sikeetä ja itsekin on ihan väsy.

Mansikka-maija toi on tosi ärsyttävää, kun kovin toivein odottaa jotain lääkärikäyntiä, mutta sit se lääkäri onkin sellanen, jolta ei viitsi kysyä mitään ja käynnin jälkeen on ihan pettynyt olo. Hyvä, kun muistutit noista synttäreistä. Mä olen jotenkin tuudittautunut siihen, että huhtikuuhun on vielä pitkä aika ja ei vielä tarvitse tikkua ristiin pistää esikoisen synttäreitä ajatellen, mutta nehän on ihan pian. Täytyy alkaa urakalla suunnittelemaan, kun pitäis keretä järkkäämään kaverisynttärit ja sukulaissynttärit erikseen. Jos jostain sais riivittyä rahaa, niin voisin ulkoistaa ne kaverisynttärit. Jotenkin ei nyt yhtään jaksais järkätä ja paimentaa sellasta n. 12 hengen 6-7v poikalaumaa tän mahan kanssa. :kieh:

Meidän keskimmäinen neiti oli tasan 3-vuotias, kun nykyinen kuopus syntyi. Ei ollut yhtään mustasukkaisuutta. pikemminkin tyttö oli ihan innoissaan vauvasta. Nytkin ne tuolla keskenään leikkii 4,5v ja 1,5v. :heart:

Pai, meillä on keskimmäinen tyttö ollut aina vaan osa-aikaisesti hoidossa, joten otettiin nyt kerralla pois. Ei ole muuten kommentoinut, kun sunnuntaina sanoi, että haluaisi mennä maanantaina päiväkotiin. Sitä ennen toitotti koko ajan, että ei halua mennä. Aina on siis väärinpäin. Meidän neiti on siis nyt 6kk pois päikystä ja jatkaa sit syksyllä.

Täytyis tyttöjen kanssa lähteä kauppaan, kun esikoinen on vielä eskarissa. Ärsyttää, kun on edelleen tosi tukkonen nenä ja henki ei kulje. Ei oikein jaksa tehdä mitään. Täytyis vaan nyt ottaa itseä niskasta kiinni, kun vauvaa varten on vielä paljon tekemättä. Huomenna on sit neukkulääkäri mulla ja taaperolla. Tuskin siellä mitään ihmeitä tulee vastaan. Vaikka olis mitä kypsymistä tapahtunut kohdunsuulla, niin eihän se uudelleensynnyttäjällä välttämättä tarkoita yhtään mitään. Voi silti mennä yli lasketun ja reippaasti.

Natte ja Tinja 34+1
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Sairaalakassia en oo vielä pakannut, mut listan oon kirjottanut:
-shampoo&hoitoaine
-hammasharja&tahna
-kasvojenpuhdistusjutut
-kasvo- ja vartalorasva (mulla kuivaa iho helposti) + huulirasva
-imetysliivit
-liivinsuojuksia
-pari harsoa vauvalle
-kamera
-puhelin+laturi
-naposteltavaa
-vauvan ja mun kotiinlähtövaatteet

Aikalailla samat jutut ollut edellisilläki kerroilla pakattuna mukana, mutta en muista yhtään oliko jotkut ihan turhia. Mutta uskoisin, että aikalailla noita kaikkia tuun tarvitsemaan. Sairaalassa aion käyttää sairaalan vaatteita, kun kuitenkin ne menee sotkuun joko maidosta tai verestä, tai molemmista. En viitsi tehdä itelle pyykkiä. Vauva kans saa käyttää sairaalan vaatteita, mutta ehkä oma myssy laitetaan päähän :)

Leipomisesta En oo nykyään enää mikään jauhopeukalo. Ennen tykkäsin tosi kovaa leipoa kaikenlaista, mut musta on tullut laiska sen osalta :p Tykkään kyllä juhliin kokeilla jotain uusia kivoja reseptejä, ja ristiäisiin tarjottavia oon kanssa jo vähäsen mietiskellyt.
Pakkasessa on pari pussia perus pullia, joita jäi kun viimeksi leivoin niitä. Toisaalta olis kyllä kiva leipoa jotain mokkapaloja tms. pakkaseen vielä vieraiden varalle, mutta katsotaan tuleeko innostusta tässä vielä..

Meilläkin lapset päiväkodissa. Jatkoin siis marraskuussa opiskeluita, jolloin lapset aloittivat päiväkodissa. Tammikuun puolessa välissä jo jouduin jäädä saikulle ja lapset jatkoi hoidossa, koska muuten en olis saanut lepoa. Viime viikon olivat kokonaan kotona, kun hiihtoloma, ja oma pk oli kiinni, en halunnut että olisivat joutuneet jonnekin outoon paikkaan varahoitoon, kun ihan pakko ei ollut. Nyt tästä viikosta eteenpäin aiotaan pitää 2-3pv/viikko. Tänään ovat hoidossa ja huomenna kanssa, mut sitten varmaan loppu viikon kotosalla.
Vauvan synnyttyä ovat kotona niin kauan kun mies on isyyslomalla, ja sen jälkeen jatkavat todennäköisesti 2pv/viikko. Tykkäävät siellä kuitenki kovasti käydä kavereiden kans leikkimässä, on siis varmasti hyvä juttu. Ja meillä kans jäävät sitte kesäksi, eli kevätjuhlan jälkeen kokonaan kotiin. Syksyllä esikoinen menee eskariin ja elokuussa 3v täyttävä tyttö aloittaa avoimen päiväkodin kerhon 2pv/viikko :)

Eilisiä neuvolakuulumisia voisin tähän listata:
Rv 34+1
Paino 72,4 (yhteensä tullut n. 14kg..)
Painon muutos/vko +117g (viimeks olikin kahessa viikossa tullut +4kg... )
Turvotus +
RR 129/79
Pissa puhdas
Hb 112
Sf-mitta 29,5
Vauva RT
<3 syke 158
Liikkeet ++

Neuvolantäti tunnusteli vauvaa ja hänkin sanoi että siro on. Ensiksi sanoi, että reilusti alle 3kg vielä, sitten, että korkeintaan 2,5kg. Mutta eikös se oo kuitenkin ihan ok näille viikoille, mun mielestä..? :) Esikoinen oli rv 38+4 syntyessään 3320g ja kuopus rv 39+1 3345g. Tällekin on käynnistyspäivä sovittu just rv 39+1, syntyyköhän samana päivänä.. No, käynnistykseen joka tapauksessa olis päivää vajaa 5 viikkoa.

Eeevp kovin on siro masu sinulla :) Ei kyllä tosiaan uskoisi viikkoja olevan tuon verran, huisia kuinka joillakin se vauva vaan jotenkin kasvaa ihan sinne selkään päin.

Nyt persus puutuu, joten ruokaa lämmittämään ja sen jälkeen ehtisi ottaa torkut ennen kun lapset saa hakea :)

mmiilia ja Ruu 34+2
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Kävin tänään siellä synnytystapa-arviossa, missä kaikki oli hyvin :) Painoarvioksi saatiin 2,7kg, keskikäyrällä kuulemma menee. Oli nyt hypähtänyt keskikäyrän alta keskikäyrälle parissa viikossa. Mutta edelleenkin odotettavissa kuulemma on pienempi vauva kuin esikoinen. Vilkkaasti poika liikkui ja virtaukset ym. oli hyviä:heart: En oikein osannut kysellä mitään. Olin vaan niin helpottunut, kun kaikki oli hyvin(se kolari kun edelleen säikyttelee mieltä). Kohdunsuu oli sormelle auki, juuri ja juuri. Kanava vähän lyhentynyt, mutta yhä kaksi senttiä jäljellä. Mutta kaikki hyvin! :)

Torstaina menen sitten normi neuvolaan. Tulen myöhemmin kommentoimaan muiden juttuja, nyt on pakko mennä lepäilemään, kun esikoinenkin nukkuu.


Hjannah&Pallero rv 36+1:heart:
 
Kiitos Meidän Äiti maaliskuun pinosta! :flower:

Meillä on sairastettu koko perheen voimin oksu- ja vatsatautia :x, eilinen taisi olla se pahin päivä. Vieläkin vähän heikko olo kaikilla, mutta selvästi parempaan suuntaan menossa :) Eilen oltiin kyllä kuin hidastetusta elokuvasta, kaikki liikkeet piti tehdä superrauhallisesti, ja petipotilaina viruttiin koko päivä. Onneksi tuo yksivuotias ei oksentanut kuin pari kertaa toissapäivänä ja eilen. Ei ole kyllä viimeisillään raskaana ollessakaan kaikkein kivoin tauti tuo.

Sunnuntaina käytiin päivystyksessä esikoisen kanssa, kun toissapäivänä näytti yleisvointi niin heikolta, eikä ruoka eikä juoma meinannut kelvata enää ollenkaan.
Samalla reissulla mainitsin hoitajille, että kun meidän mielestä tuon lapsen iho hieman kellertää. No siitä lähdettiin sitten isompaan sairaalaan verikokeisiin ja tutkimuksiin.
Selvisi, että semmoinen kuin alkalinen fosfataatti-arvo oli reilusti koholla. Tuo voi viitata ainakin maksan toimintaan tai luustojuttuihin. Sitten saatiinkin käsky maksan ultraukseen ja lisäverikokeisiin, jossa oltiin tänään. Ultraavan lääkärin mukaan kaikki näytti maksassa kuitenkin ihan normaalilta, onneksi! Koska muut maksa-arvot oli pienellä kunnossa, tuo yksi arvo saattaa ehkä liittyä ihan vaikka luuston kasvupyrähdykseenkin. Mutta torstaina sitten lähettävältä lääkäriltä kuullaan tarkemmat tulokset. Yhtään mitään ylimääräistä ei kyllä noille pienille toivoisi : /
Touhukas tuo kuitenkin nyt on, syö ja juokin jo reippaasti, kun oksu- ja vatsatauti alkavat helpottaa :heart:

Mindi, mulla kävi lapsivesien suhteen siten, että synnytys alkoi voimakkailla supistuksilla illalla. Nukuin yön kotona, ja aamulla kellonsoittoon herätessä ja sängystä noustessa menivät lapsivedet. Tai oikeastaan osa vesistä. En kuullut missään vaiheessa napsahduksia. Loput vedet menikin vasta ponnistusvaiheessa, kun kalvoja vielä puhkaistiin.

Eeevp, nyt ymmärrän, miten jotkut ei välttämättä tajua olevansa raskaana ennen kuin synnytyssupistukset alkavat :D Sun vauvamasu on kyllä tosi siro ja hyvin piilossa :)

Eepekka, täällä on ainakin yksi, joka todella odottaa synnytystä! Tai oon ajatellut niin, että kun se 37-38 rv tulee täyteen, niin väliäkö tuolla vaikka jo syntyisi :) On käynyt jopa mielessä, että jos saisi vaikka ihan sovittua sektiopäivän, niin olisi jotenkin helpompi järjestää esikoisen hoito ja kaikki muu vastaava. Ja kun esikoinenkin tosiaan päätyi sitten monen päivän ähkinän jälkeen kuitenkin leikkaukseen.

Hieman mietityttää tuo esikoisen suhtautuminen uuteen tulokkaaseen, kun on kuitenkin uuden vauvan tullessa vasta sen 1v2kk. Luottavaisin mielin kuitenkin. Ja koitetaan ehtiä antaa huomiota esikoiselle niin paljon kuin suinkin. Vauvahan sitä saa väkisinkin, kun syöttöjä ym. on usein.

Tuntuu kyllä hurjalta, että joillakin on sovittu jo käynnistyspäivämäärä! :)
Minäkin haluan! Tai sen sektiopäivämäärän :D

Perjantaina mennäänkin synnytystapa-arvioon, mitä odotetaan jännityksellä :)

Käytiin viime lauantaina kirppiksellä, ja siellä mulle suorastaan tyrkytettiin tuliterää, vielä pakkauksessa olevaa kantoliinaa kahdella eurolla. No sen sitten ostin, josko vaikka tulisi kokeiltua ja käytettyä. Täytyy niihin solmimistapoihin koettaa tutustua vähän etukäteen.

Meillä on nimiäiset tiedossa sekä täällä Etelä-Suomessa että Pohjanmaalla. Tarjottavia olen jonkun verran miettinyt, kummit on vielä hakusassa. Etunimi on nyt päätetty aika varmaksi, toiset nimet vielä vähän mietinnässä.

Voisko joku muuten kertoa, mistä noihin cup cakeihin saisi hyvän ohjeen? Ja siihen kuorrutukseen. Kun useampikin niistä mainitsi. Kiinnostuin :p Haluaisin just leivonnaispöytään jotakin vaaleansinistä :)

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta varmasti ne tärkeimmät on juurikin känny ja kamera + laturit, pesuaineet ja muut hygieniatarvikkeet ja kotiintulovaatteet sekä vauvalle että itselle. Täällä onkin ollut monilla jo hyviä listoja :) Naikkarilla tarvitaan auton pysäköintiin kolikoita, joten niitä ollaan kerätty tässä jo parin kuukauden ajan. Tuo asia helposti unohtuu...

Jaksamisia ja mahdollisimman hyviä vointeja kaikille!

Viljavainio ja Pikkumuru 36+1
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa mammat!!

Tänään käytiin ultrassa tarkistamassa vauvan tarjonta ja kyl helpotus oli kun näyttäs olevan siellä raivontarjonnassa. Huomenna poksuu viikot ja täysaikasia ollaan eli sitten saiskin jo luvan tulla. Oli kyl ultra tosi nopee ja kätilöllä kiire/tiukka aikataulu kun sit rupesin kyselee koko arvioo niin hän siihen että voi käsikopelolla tehdä arvion ja sano että ois nyt n.3,4kg?! pitäsköhän paikkaansa? Mä niin en luota noihin mahan päältä tehtyihin kun esikoisestakin arvioi th lähellä LA:aa ja sano että 3,5kg, synnärillä joku sit totes että lähemmäs 4kg ja oli 4135g, aika oikein synnärillä tehty arvio oli mut kuullut että noi voi heitellä paljonkin.. Jos nyt ois ton verran niin mitähän tää vauva on laskettuna päivänä? tai jos menis 2vkoa yli? huih!!!!

Sulusta kyselin että onko usein ollut sulkua päällä, totes että on, kättärillä siis. Tuli sit puhetta millä aikataululla edellinen synnytys mennyt, oltiin siis 1,5h synnärillä ennen kun kuopus synty. Kehotti tuleen ihan ajoissa ja että tällä kertaa kävisin kuumassa suihkussa synnärillä, en kotona kuten viimeks jollon paikat avautu ja alkokin olla kiire ja että ei oo aikaa lähtee jorviin/hyvinkäälle/porvooseen, sinne lähettävät kai ensisynnyttäjiä joilla kestää useimmiten kauemmin.

Sairaalakassia taidan alkaa hiljalleen pakkaileen, hygeniatarvikkeita, rentoutus cd:t, kaurapussit, kotiutumisvaatteet ym. omia/miehen eväitä jonkin verran oli ainakin viimeks mm. mehua.

Viikonloppuna pitäs hakee siskolta turvakaukalo ja ens ma:na kehto kaverilta.
Pakkasessa Kuopuksen synttäreiden jäljilta on nyt mokkapaloja, pasteijoita, pullaa. Sit ruoista jauhelihakastiketta, lihapullia, kanaa ruskistettuna ym. mistä on sit nopee tehä pastaa tmv. nopsaan.

Mies näki ekan synnytysunen, mä en vielä, tais jäädä alitajuntaan kun illalla ennen nukkumaanmenoa puhuttiin. Mua alkaa hirvittää koko homma!! On vielä kyl hyvin muistissa kahen vuoden takanen yö.. Nytkin kun on supistellut sillai vähän tuntuvasti niin miettii/muistelee, että mitä se kipu on kun on kunnon kovat supparit menossa.. en haluu ketään pelotella, ehkä mietin tätä kun en muuta ehtiny saada kun ilokaasua et jotenkin se kipu jäi enemmän mieleen tokasta kun ekasta synnytyksestä.

Mä ostin viimeks esikoiselle pienen lahjan jonka "vauva toi tullessaan" ja esikoinen sen sai sairaalassa kun tuli miehen kans mua ja vauvaa kattomaan, oli vaan sellanen pieni lentokone lelu ja esikoinen vieläkin muistaa mitä sisko toi. Nytkin ajattelin kummallekin jonkun pienen jutun ostaa ja vauva sen sitten ns. antaa heille, näin vauva saa pointsit kotiin heti alkuun :)

Viljavainio Tsemppii oksujen ja ripulien keskellä, huh, huh. Meil oli vuos sitten toi tauti ja vieläkin muistissa kuinka yks sunnuntai meni iha sumussa ja monetko ripulilakanat piti vaihtaa jne. mies säästyi silloin taudilta. Teil tulee kyl pieni ikäero, mä miettiny kans kuopuksen suhtautumista kun just 2v ja uhmaa ym. ekan ja tokan välillä 2v 9kk ikäero ja isompaa mustasukkasuutta ei ollut. Toisaalta tollanen reilu 1v ei välttämättä ihan kauheesti ymmärrä ja voi mennä hyvinkin, se riippuu niin lapsen luonteesta mut kaikki varmaan jotenkin reagoi, ohan se iso muutos pienelle ihmiselle että tuleekin toinen pieni ihminen ja äidin huomio yhtäkkiä siinä eikä hänessä.

Väsymystä täälläkin ja pitkään paikallaan istuminen ei tunnu kyl enää hyvältä, kuten ei seisominenkaan, yöllä puutuu kyljet ja vessassa ravataan ja supistelee, huh, huh, kyl nää vikat viikot on aika ahdistavia, maha pinkeenä ja kävely alkaa olla vaappuvaa, onneks vatsa toiminut vielä ainakin hyvin.

Vointeja kaikille, vain päivien kysymys koska ekat uutiset tänne tulee, ois kyl kiva et fb:n puolelta tännekin kerrottais. Vilkasin kans maaliskuun pinoa ja tosi moni siel syntynyt ennen laskettua aikaa ja pieniä vauvoja.

Mua stressaa nyt et jos tää meneekin paljon yli että kuka tulee tänne jos yölähdöks menee, kaveri on luvannu, mut pääsiäisenä (mul LA ke 27pv kun pitkäperjantai sit 29pv..) ne lähtee reissuun ja meidän äitiä en halua tänne jos joutuskin viikkotolkulla oleen, tulis vaan lisää ressiä, huoh!! ja yksin en mee synnyttää!


Kahvitreffeistä Toiveena kauniina, kahvitellaan sitten kaksin, kyl se mulle sopii, mielellään hetken omaa aikaa kyl otan sunnuntaina ja jumboon tuun sua treffaan. Laitan yv:lle nroni. Harmi ettei muita nyt oo tulossa, vai onko?

Perjantaina neuvolaan, mun ja kuopuksen 2v nvla samassa syssyssä. Palaan nvlakuulumisten kera viimestään sillon.

Huomenna siis poks, poks 37!!


 
Heipparallaa! En ookkaan tänne kirjoitellut vähään aikaan johtuen siitä, ettei oo ollut nettiä! Nyt kuitenkin on, ihanaa :)

Meille kuuluu muutoin hyvää, mutta eilen kontrolliultrassa kävi ilmi, että istukka virtaa väärään suuntaan ja siks uus kontrolli torstaina. Jos istukka ei ole lähtenyt toimimaan kunnolla, lähdetään sitten käynnistelemään synnytystä. Hassua, musta saattaa tulla äiti jo tällä viikolla... Viikkoja tosiaan kasassa 35+1. Pojulla oli painoa 2,7kg, joten syntyminen ei ole enää kovin riskialtista :) Saa nyt nähdä mitä käy!! Parempihan silti olis, että tuo nyt pysyis tuolla vielä pari viikkoa...
 
Moikka taas.

Jos nyt yrittäis jotain ihan ajatuksella kirjoitella ja lukea...

Leipomuksista: Tää aikoo olla niin laiska, et ostaa pakkaseen joko valmiita tai puolivalmiita ja tuunaa iitä sitten kahvivieraille. Jos jotain erikoisempaa haluaa, niin saavat tuoda mukanaan...:D

Nukkumajärjestelyistä ollu puhetta... meille tulee vauvalle pinnis meidän makkariin, ja siinä nukkuu sitten alkuyön ja kun tulee syömään niin sitten jää viereen. Tai näin mennyt isompien kanssa... ja isommat sitten nukkuu omassa yhteisessä huoneessaan...

Kotiutumishaalarista... Meillä on pestynä odottamassa pieni toppapuku jonka saa myös pussiksi, ja lisäksi on sitten pakkauksen vanuhaalari. Jommalla kummalla kotiin. Ja kaukalon päälle on vielä fleecepeittoa jos vanupuvulla pärjää niin saa tarvittaessa peiton viel lisäksk...

Ristiäiset pidetään varmaan taasläheisellä srk talolla. Porukkaa tulee kuitenkin sen verran, ja itse pääsee helpommalla kun ollaan muualla. Näin oli viineksikin. Ja srk tilat on 3,5h maksuttomia, nii tilatkaan ei lisää kustannuksia... Viimeksikin sitten kunmit auttoi loppujärjestelyissä ja kantoivat lahjoja autoon ja meille kotiin ja tulivat sit vielä kahville ja avaamaan sankarin lahjoja...

Sairaalakassia en oo aiemminkaan pakannut enkä nytkään. Asutaan niin lähellä, et mies saa tuoda tullessaan mitä sit tarvitaankin...

Sitten oma ( . ) : Kävin sitten lauantaina synnärillä päivystyksenä kovenevan pääkivun vuoksi. Verikokeissa alat oli 77. Sitten suunnitelman mukaan maanantaina aamulla verikokeelle ja lääkäriaika aikaistui iltapäivästä jo puolille päivin. Alat oli noussut jo 97 tuossa ajassa... Äitipolilla ultrattiin, vauvalla kaikki hyvin ja kovasti harjoitteli hengitysliikkeitä. Painoarvio oli 2,7kg (rv 35+1). Siitä passitus osastolle, ja täällä oon vielä... Tosin alkaa ottaa päähän tämä touhu, ja sanoinkin jo että mikäli huomen aamuisissa labroissa alat ei oo kovin paljon noussut (tänään oli 105, eli noin 10 yksikköä(?) Nousee vuorokaudessa...) niin haluan kotiin. Tänään lääkäri passittimut maksan ultraan koska uskoi et vika olis siellä. Eipä ollut. Ei oikein tahtonut uskoa et ekassa ja kolmannessa raskaudessa mulla myrkytystä ei ollut, utta kaikkien sääntöjen vastaisesti toisessa oli, vaikka sama isä kaikilla... Ja kun ei ole verenpaineet koholla ja pissakin puhdas, niin tuskin tämä toksemiaa on, koska viime raskaudessa ei ollut... Eli kun mulla on vain kolme oiretta (lisääntyvä turvotus, kohoava alat ja jatkuva päänsärky) kuudesta niin tuskin tämä toksemiaa on, vaikka samalla kaavalla mentiin silloinkin kun myrkytys oli... Ehdotteli hepatoosia ja sappikiviä... :headwall: Saas nähdä mitä huominen tuo tullessaan... Tänään on turvotukset lisääntyneet ja särky pahentunut, mutta jos tämä kerran ei huomennakaan toksemiaa ole, niin mitä mä täällä sit makaan... voin hyvin mennä kotiin ja käydä pari kertaa viikossa verikokeella toteamassa et alat on noussut... Kun tämän päiväinen lääkäri sanoi ettei näillä oireilla vielä näillä viikoilla käynnistetä...

Huoh... Nyt loppuu valitus, ja meen kokeilemaan nukkumista, kunhan haen yököltä jääpussia, se on auinut mikä vähän helpottaa särkyä hetkellisesti..

Parempia vointeja teille kaikille muille. :)

Pahis ja Hakkarainen 35+2
 
Voi himpura!

Mulla lohkesi aamupalaa syödessä hampaaasta palanen! Juurihoidetussa hampaassa oli pieni paikan repeämä, jolle hammaslääkäri ei tarkastuksessa muutama viikko sitten tehnyt mitään. En tiedä miksi. Nyt sitten leivästä meni siemen siihen rakoseen ja lohkaisi hampaasta palasen irti. Jäi kuitenkin tuo palanen alareunastaan kiinni hampaaseen. Onneksi sain päivystysajan tälle päivälle... Mun mielestä tuon kyllä pitäis mennä takuuhuollon piikkiin eikä mulle pitäis laskua siitä tulla, kun ongelma on nähty muutama viikko sitten, mutta sille ei ole tehty mitään. Ottaa päähän!
 
Moi! :wave:

Hurjaa että meidänkin pinossa rupeaa täysiaikaisuudet jo poksumaan! Oma laskettu aika tuntuu vielä niin kaukaiselta asialta, loppukuussa kun on.. Tsemppiä kaikille vaivoista kärsiville ja osastolla makaaville, ei oo herkkua.. Mut kohta niitä nyyttejä rupeaa tupsahtelemaan! :) :heart:
Oma olo rupee olee jo tosi kypsä! Joka paikkaa vaan kolottaa ja ihan normi liikkuminenkin vaatii niin paljon ponnisteluita ettei vaan enää jaksais. Tää maha on jo niin kauan ollut niin iso, et pikkuhiljaa rupee kyllästyttää.. Puoleen vuoteen en oo kenkiäkään saanut jalkaan ähkimättä! :LOL:

SAIRAALAKASSIA en oo vielä ajatellutkaan.. Oon niin "ehdottoman varma" että mähän en sinne osastolle ole jäämässä, niin en mitään tavaraakaan sinne tarvii.. Mut ehkä sitä kuitenkin pitäis jotain pakata, varmuuden vuoksi.. Isäntä ainakin kovasti on sitä mieltä... (haluaa vaan viettää varpajaisensa rauhassa! HAH! :D)
-Hammasharja ja-tahna +muut peseytymisvälineet
-Verkkarit, t-paita, huppari (mä vihaan sairaalavaatteita!)
-Puhelin ja laturi
-Joku kirja tai käsityö, ajan tappamiseksi.
Siinä ne tärkeimmät.. Synnytykseen en ajatellut tarvitsevani mitään, isäntä saa itse ottaa viihde-elektroniikkavehkeensä mukaan :LOL: Ja jos namia tekee mieli niin ehkä sitä jostain lähistöltä voi sitten käydä hakemassa :)
KOTIUTUMISVAATTEET (body, sukkahousut, housut, pipo, villasukat ja nallehaalari) vauvalle oon jo pakannut turvakaukaloon valmiiksi samalla kun kävin kokeilemassa kaukalon kiinnittämistä autoon..
Vielä ajattelin hankkia isosiskolle (5v.) LAHJAN VAUVALTA kassiin pakattavaksi. Tyttö on jo jonkun aikaa halunnut itselleen sähköhammasharjaa, niin ehkä nyt isosiskona olisi kyllin iso sellaisen saamaan! :)

Toi VAUVOJEN VAIHTUMISJUTTU kuulostaa munkin mielestä ihan uskomattomalta! Ihmettelen vaan, että minkä takia sen henkilökunnan sanaan täytyy luottaa niin sokeasti, ettei yhtään uskalleta kyseenalaistaa..? Joku tässä kirjoittikin tekevänsä jonkun nauhan sidottavaksi vauvaan.. Taidan itsekin ideoida jotain vastaavaa! :)

NIMIJUHLIA oon tässä minäkin vähän miettinyt. JOS niitä nyt lainkaan järjestetään, niin ois kiva viettää sellaiset ulkoilmajuhlat.. Ihan vaikka grillijuhlameiningillä, kun kerrankin ois lämpimään kesäaikaan juhlittavaa.. :)

( . ) Lumitöitä on taas saanut tehdä ihan kiitettävästi.. Lonkat huutaa hoosiannaa ja liitoskivut haittaa liikkumista, vaikka kuinka rauhallisesti yrittäisi edetä. Supistuksia esiintyy jonkun verran, ei päivittäin kuitenkaan. Turvotusta aina vaan, mut en kyllä odotakaan että se enää tästä katoais ennen synnytystä. Ärsyttää vaan kattoo itseään peilistä kun naamastakin näyttää ihan mursulta! Viikko vielä töitä jäljellä, sitten voikin kaivautua sohvan uumeniin synnytystä odottelemaan! :)

Sori, tää tekstin jäsennys ja muokkaus on taas vähän rajallista tällä kännykällä...!
Meidän Äiti ja Juniori 33+3
 
Viimeksi muokattu:
Inissillä onkin jo jännät paikat, jos jo tällä viikolla aletaan käynnistelemään synnytystä. Tosi hyvä, että vauva on jo noin hyvän kokoinen. Jänskää... =)

Pikasesti tulin vaan neukkulääkärikuulumiset raapustamaan.

Eka ne mitat.

rv 34+2
painon muutos/viikko +525 (nyt oli farkut jalassa, kun viimeksi olin ohuissa housuissa :whistle:)
turvotus -
rr 133/75
pissa puhdas
hb 124
sf 31
tarjonta rt
syke 150
liikkeet ++
kohdunsuu pehmentynyt ja kanavaa jäljellä 2cm

Kohdunsuun tilanne on siis sama, kun viikolla 26+2. Ei sanonut mitään auki olosta eikä edes merkannut sitä korttiin, mutta kai se sit kiinni on. Sf mitta oli siis pienempi, kun kaksi viikkoa sitten neuvolantädin mittaamana. Nyt olis keskikäyrällä, mutta mun mielestä ei mitannut sitä oikeesta kohdasta. Mitään ei sanonut myöskään vauvan koosta eikä laskeutumisesta. No, onneksi on parin viikon päästä se synnytystapa-arvio. Ehkä sit olen viisaampi.

Meidän taaperoisellakin oli 1,5v neuvolalääkäri. Painoa on tullut hälle vähänlaisesti, kun oli nyt 9,3kg ja pituus 80,5cm. Vauvahan menee pian kasvussa ohi meidän taaperoisesta. :D Taapero näytti hienosti omaa tahtoaan tappelemalla meidän keskimmäisen neidin kanssa kynistä. :kieh:

Eilen illalla tuli jonkun aikaa supistuksia. Ne oli erilaisia, kun harkkarit, mutta ei mitenkään kipeitä vielä. Kohtu alkaa valmistautumaan tulevaan koitokseen. Mä olen myös toooosi malttamaton. Ei jaksais tätä raskasta olotilaa ja sitä, että ei jaksa mitään. Mä haluan keventyä ja haluan vauvan halittavaksi ja ihasteltavaksi. Muutama viikko enää, jaksaa jaksaa.... :)


Jumbotreffeille en nyt sit taida päästä. :( Mies on töissä viiteen silloin ja en viitsi koko katraan kanssa lähteä. Ja joudun silloin aamulla viemään anopinkin lentokentälle, joten en ehkä jaksa ajella kahta kertaa tota samaa matkaa edestakaisin. Järkätäänhän uudet rehvit pian? =)

Natte ja Tinja 34+2
 

Yhteistyössä