Huhtikuun hurmurit 2013 *syyskuussa*

Pikaisesti kirjottelen, kun ollaan kuopuksen kanssa kaksin kotona hetki. Poika lähti isin kanssa sählyyn ja tyttö ukin ja mummun kanssa sieneen. Mulla olis kyllä hommia, mutta tää palsta veti jotenkin enemmän puoleensa. ;)

Tosi selkee kuva Suskin vauvasta. Me ei ihan noin selkeetä saatu.

Mun poikaolo on vaihtnunut ihan selkeeseen tyttöoloon. Meidän 4-vuotias tyttökin on ihan varma, että mahassa on tyttö. Hänellä on kova toive akkavallasta meidän talossa. :D Tämä 4v osasi viimeksi ennustaa kuopuksen syntymäajankohdan, joten luotton hänen taitoihin on suuri. =)

Osaisko kukaan suositella tuplarattaita? Oon kovasti miettinyt, mitkä olis hyvät, mutta en osaa päättää. Meillä tulee nuorimpien ikäeroksi 1v8kk, joten tuplat tarvitaan. Ykkösellä ja kakkosella meillä oli Baby Joggerin City Elitet, mutta nyt en halua niitä (ne on siis jo myytykin). Ihastuin Emmaljungan uusiin Monkey-rattaisiin, mutta ne on ihan sika kalliit. Täytyis olla suht edukkaat ja ehkä käytettynä hankitaan. Tosi hankalaa.

Nyt hommiin.

Natte ja Tinja 11+5
 
Pahan ilman lintu, onneksi selvisit säikähdyksellä, nuo on aina ihan hirmuisen pelottavia!

Mulla on koko ajan ollut tyttöolo, pojasta oli alusta saakka poikaolo,mutta eiköhän sekin sieltä selviä, huhtikuussa viimeistään :)

"Kiva", että muitakin vihloo. Tai siis, että samoja kokemuksia on jollain muullakin. Luin jostain netistä, että kasvava kohtu painaa jotain hermoja, mikä heijastuu sitten vihlontana emättimeen. Toivottavasti kyse on mullakin tästä. Mullakin siis nopeita, lyhyitä ja satunnaisia vihlaisuja.

Repäisykivut olivat taas pari päivää ihan huipussaan : / Eilen en meinannut päästä hetkeen kävelemään, kun nousin vähän reippaammin sohvalta ja repi niin tosi kovaa myös nousun jälkeen kävellessä. Jollain muullakin taisi olla.

Muakin kiinnostaisi nuo tuplarattaat, meilläkin ikäeroa tulee 1v8,5kk

No joo, eipä täällä kummempia. Nyt pojan kanssa ulos, kun kerrankin on kaunis sää! :)

Hjannah&Pallero 13+5:heart:
 
Paljon onnee kaikille hyvistä ultrauutisista! :) Toivottavasti jatkoki menee yhtä nappiin <3

Mulla on ollu koko ajan sellanen tunne, että tää on tyttö. Jo ennenku sain tietää raskaudesta, näin unta että saisin tyttölapsen ja nimiki unessa selvis :) Ja se nimi tytölle tuleeki, jos siis tyttö tulee.

Raskausoireet jatkuu edelleen samana, eli väsymys on ihan älytöntä ja mielialanmuutoksia on tosi radikaalisti. Välillä on tooosi hyvä mieli, ja sit ihan sormia napsauttamalla saattaa v*tuttaa. Kaikki herkät elokuvakohtaukset saa tipan linssiin :p Pahoinvointii ei nyt vklp aikaan oo ollu juuri ollenkaa ja pienen pieniä vihlasuja on alamasussa ollu välillä, jos nousee liian nopeesti seisomaan, taikka aivastaa. Ja nyt on siis menossa rv 9+4 :)

Np-ultra olis 15.10 ja sitä ootellaanki jännityksellä :) Kolmessa ultrassa oonki jo käyny (varhaisultrassa 5+jotain ja 7+1, kunnan lääkärin ultrassa verenvuodon takia 8+2)

Ihanaa odotusta kaikille tuleville äiskille <3

-Nella 9+4 & nuppu-
 
Viimeksi muokattu:
Tatja: samat aatokset... ensi kuussa napsahtaa 37v, ja olen jo valmistautunut narahdukseen np-ultrassa. Tuo +35 ikä kun nostaa jo aikalailla tuota "riskiä" kärähdykseen, vaikkei oikeasti olisikaan mitään syytä. Ei oo helppoa ei :/

WP 10+6

Muoks. etusivulla Karenin ikänä näkyy olevan 34v.
Tähän palatakseni, ei näköjään himpun vaille 37v ikä aiheuttanut narahdusta (vaikka mikäänhän ei takaa silti kaiken olevan ok). Riskiluku oli minulla 1:1900, vertailuluku 1:250. Niin moni asiahan siihen lukemaan vaikuttaa.
 
Hyviä ultrauutisia sadellut roppakaupalla, ONNEA KAIKILLE!! pian alkaa koko porukka olla jo ekan kolmanneksen paremmalla puolella ja np-ultrat pian käyty. Energinen keskiraskaus siis kolkuttelee ovella, jos sellasta siis on olemassa..

Itellä pahoinvointi helpottanut huimasti, ei oksentelua, väsymystä kyllä on, mut voipi johtua pimenevästä syksystä tai että en ole vieläkään saanu aikaseks hommata vitamiineja.. tai sitten että 4v esikoinen herättelee parikin kertaa öisin, raivostuttavaa, 1,5v nukkuu heräilemättä ja isompi näkee unia ja millon mitäkin kun tulee öisin koputtelee meidän makkarin ovea.. huuh! Ite ravaan pari kertaa yössä vessassa joten sitä voi herätä jopa 4krt niin ihme jos väsyttää. Uniakin on nähty enemmän kuin aikoihin, sit heränny aamuyöstä eikä uni olekaan tullu enää..

Miehistä Joku kirjotti osuvasti miehist, just siitä että miehille tää raskaus, synnytys on sellasia juttuja että voivat tuntea avuttomuutta ja erilaisia tunteita kun yhtäkkiä ovatkin ns.tuntemattomalla alueella jolloin eivät tiedä miten toimia. Oon lukenut ja mulla on hyllyssä joku tais mainitakin "Miehet ovat marsista ja naiset venuksesta"-kirja, hyvin pitää paikkansa, esim. miesten tapa käsitellä asioita on "mennä luolaan" eli miettivät itekseen ja haluavat selvittää ongelmansa yksin kun taas naiset usein haluavat puhua ja vatvoa asiat halki mahdollisimman monen kanssa. Onkos se ihme sitten että tulee yhteentörmäyksiä, kaiken a ja o on musta luottamus ja tietysti mitä enemmän puhutaan tunteista ym. niin helpompi on toista ymmärtää (ellei sitten omista kristallipalloa :)

Pääsärkyä on täälläkin ollut tavallista useammin. Mielihaluista soodavesi, hedelmät, kaikki suolanen, makeekin alkaa maistu kun etova olo helpottaa. Oon niin tyytyväinen itseeni kun tällä viikolla jaksanu käydä spinningissä, pumpissa ja eilen 5,5km juoksulenkillä, raitis ilma tekee niin hyvää! Luulen että jaksan juoksu lokakuun loppuun jos vaan hyvältä tuntuu (eli melkeen puoleen väliin)

Vointeja ja poksuttelua mammat!

Manzana81, 14+3
 
Ihan hirmuisesti tullut ihania ultrakuulumisia, ONNEA kaikille!! :heart:

Ollaan sukuloimassa oltu ja ollaan edelleen, niin päivittely ja palstailu on vähän hiljaista. Kuitenkin aivan ihanaa lukea kaikkien ihania uutisia eikä yhtään suru-uutista ole ollut vähään aikaan! *koputtaa puuta*

ON: Olo on parantunut huimasti, etominen on kaikonnut kokonaan ja väsymystäkään ei ole samalla lailla enää :) Mielialat kyllä heittelee vähän väliä ja itku tulee tosi herkästi. Mielihaluista Välillä tekee mieli jotain suolaista roskaruokaa ja välillä taas menee litra jätskiä yhdeltä istumalta :rolleyes: Eli kaikkea menee vaihdellen, usein tekee mieli jo ihan normaalia kotiruokaakin salaatteineen, joka on ihan erinomaisen hyvä asia näiden herkkuviikkojen jälkeen.

Me ei olla vielä kerrottu kenellekään, paitsi mun veljelle, kun hän oli esikon kanssa ultran ajan. Tosin molemmat meidän mummit tietää aivan varmasti jo, kun maha on pullahtanut ja muutenkin mun äiti etenkin on tosi tarkkasilmäinen näiden juttujen kanssa :D Mies haluaa, että kiistetään koko juttu loppuun asti vedoten vaan hurjaan lihomiseen :D Mä kyllä haluaisin jo kertoa, niin ei tarvitsis vetää mahaa sisään koko ajan kyläillessä ;)

Mulla on ihan poikaolo, en tiedä miksi. Toivotaan molemmat vähän salaa tyttöä, mutta sen näkee sitten. Ei ole kova pettymys poikakaan, mutta tyttö olis kiva vaihteeksi :) No, pääasia, että on terve, muulla ei ole väliä.

Kestovaippoja oon käyttänyt esikon kanssa ja todennut ne tosi hyviksi ja kivoiksi. NB- vaippojakin onneksi löytyy jonkun verran. Täytyy sitten katsoa, että miten jaksaa kaiken keskellä pestä pyykkiä konetolkulla.

Suurempia vihlaisuja tai muita kipuja ei ole ollut, välillä tosin yskiessä/aivastaessa repäisee oikein huolella, mutta muuten oon ollut täysin "tunnoton". Liikkeitä odotellessa! Esikosta tunsin liikkeet vasta rv 18+ ja np-ultrassa sanoi, että istukka on tällä hetkellä edessä, eli voi olla että taas on aika vaimeat liikkeet alkuun, jos istukka ei vaihda paikkaa.

Nyt kaikille kauniita unia, päivitän vielä listan :)

Nanski + papunen 12+2
 
MurustenMami!!!!!!!! Mitä ihmeen pahoinvointilääkettä sä oot saanut????joka auttaa vai?
tänne kans ja sassiin:)
en oo ku yhen lapsen odotuksessa saanut B6 vitamiinia purkillisen joka ei tod.auttanut mihinkään oloon...mitä vaan mikä helpottas tätä oloo?

hei kuka puhu soodavedestä?oonko ihan outo mutta siis mitä se on?:)

kiva lukea teitin rimpsuja,en ny tietty muista ketään erityisesti kommentoida...
mulla pahaolo jatkuu siks en oo kirjotellutkaan kun en kykene...koskahan helpottas,hope so pian,,parin viikon päästä vasta pääsee ultraan ja toivon niin että kaikki olis hyvin niin pääsis onnellista uutista levittämään muillekin,ei jaksais pitää salaisuutena:)
liikunta tai ruokavalion katsominen ei onnistu yhtään tällähetkellä kaikki aika menee vain olosta selviämiseen....

mukavia vointeja kaikille,itse sitä odotellessa:)
Alexmama ja nuppunen 9+5
 
Viimeksi muokattu:
Tuli kävästyä eilen extempore-reissu Levillä uimassa ja syömässä, n. 13 tuntia siihen meni mutta kivaa oli! Illalla nukahdin sitten väsyneenä sohvalle ja heräsin ennen 7 tänään ja nyt olis jo kotityöt tehtynä =)

Ens viikko meneekin töissä, 5x aamuvuoro, vp ja ilta....


Nitta ja masuasukki 13 + POKS!!!
 
Kestoilusta: olen kestoillut molempien lasten kanssa, ja nytkin on kestoja vintissä vaikka kolmosvauvoille :) Ne on niin ihania!!! Pienet vaipat narulla kuivumassa, värikkäitä, pehmoisia... Ja mikä rahan- ja ýmpäristönsäästö!! Päiväkodissa työskentelevänä kammoan niitä jätesäkkimääriä, mitä pienten osastoilta kertyy :( En tajua, mihin se kaikki jäte mahtuu tässä maailmassa!

Vauvalla aion käyttää intialaisia nauhavaippoja tai harsoja, imse vimsen taittovaippoja kuoren tai villapökien kanssa, taittiksia voi käyttää myös imuina taskuvaipoissa. Sitten on erilaisia all-in-oneja (muksut jne) kunhan vauva vähän kasvaa ja saa makkaroita jalkoihinsa ettei falskaa :) Olen huutiksesta ostanut äippäpakkauksen kestoja pilkkahintaan, ja niitä todella on paljon!! Jos jotain menee pieleen, niin laitan sitten eteen päin. Nyt haluan olla raskaana ja onnellinen odottava äiti, enkä vain pelätä pahinta :heart:

Niin, ja meillä tyttö oppi kuivaksi tasan 2v ja poika 2v 1kk. Yövaippakin oli kuivana pitjän aikaa, ennen kuin tajusin, ettei sitä enää tarvita :) Tosin tyttö pissasi ja kakkasi usein pottaan jo alle 1v, niin kävi helposti sitten.
 
Alexmama se pahoinvointilääke on Postafen, alunperin matkapahoinvointiin. Ja se on muuten ihan reseptivapaa! Sain sen vaan samalle reseptille yhen närästyslääkkeen kanssa (jep, sekin riesana). Mä en tajua miksei sitä aiemmin mulle ole mainittu?? Nyt kun mulla sitä pientä kuivumaa epäili, niin suositteli nappailemaan ainakin kerran päivässä. Auttoi paljon, mutta toki tietynlainen kuvotus pysyi silti kelkassa ja välillä oksukin tuli. Nyt jätin sen veke kun olo on alkanut helpottamaan :)

Wp juurikin se jätemäärä, mikä kertiksistä syntyy on aika karmaseva. Lasten serkku oli meillä keväällä kylässä pari päivää ja meillä oli hänen vaipoistaan roskis puolittain melkein täynnä :O Asutaan siis ok-talossa ja roskisauto käy joka toinen viikko. Veikkaan että aika iso osa näitten kahen kestoista menee vielä uudellekkin vauvalle, varsinkin sisävaipoista. Toki jotakin uusia olen kuopukselle ostanut, kun ne on NIIN söpöjä :heart:

Tuplista oli kyselyä. Meidän lapsilla on karvan alle 2 vuotta ikäeroa ja 2 isoa koiraa lenkitettävänä. Lähitiet hiekkateita, ettei seisomalautakaan olisi oikein toiminut. Ja keskustaan ja esim. avoimeen päiväkotiin matkaa yli 4 kilsaa, joten eipä tarvinnut paljoa pohtia hankitaanko tuplarattaat vai ei ;) Meillä siis on Brion double wavet, tosi hyvät hangessa ja huonossakin maastossa. Ja tosi pitkäksi säädettävä työntöaisa on plussaa :) Lisäksi Phil & Ted`sit, eli sellaset peräkkäin istuttavat. Tosi kätsyt kaupoilla ja asioilla kun mahtuvat kaikista ovista. Kummatkin hankin käytettynä ja säästin kyllä hurjan paljon rahaa ;) Jos koiria ei olis ja välimatkat ei niin pitkiä, niin oltais noilla Phil & ted`seillä muuten pärjätty.

Tyttöä mä jotenkin veikkaisin tällä kertaa, katotaan sitten rakenneultrassa löytyykö sieltä koipien välistä killuttimia vaiko ei :)

MM ja kolmas murunen 13+2
 
Heippa ja onnea taas hienoista ultrakuulumisista! :heart: ja toi Suskin ultrakuva on tosiaan todella ihana!!

Täälläkin hyviä uutisia, kun torstaina oli se nt-ultra. Erittäin vilkas pikkunen siellä heitti kuperkeikkoja :heart: Oli se niin uskomatonta ja silmät kostui ihan väkisinkin, kun sitä pientä täydellistä, jo niin vauvan näköistä rakasta katseli siitä ruudulta. Alkuun ei meinattu mittoja saada otettua, kun toinen niin kovaa siellä melskasi, mutta lopulta rauhoittui sopivaan asentoon, ja mitat onnistui. Niskaturvotus oli 0,7 ja kokonaisuudessaan vastasi rv 11+4. Huomas kyllä silminnähden, että mieskin huokaisi helpotuksesta ja nyt on ollut paljon onnellisemman oloinen, kun sai itsekkin nähdä vauvelin ruudulta ja kuuli että kaikki on hyvin. Mies ei ollut aiemmin kertonut kellekään tästä kolmosesta (toisin kuin mä) mutta heti perjantaina sekin kertoi muutamalle kaverilleen :)

Kyllä mä kovasti odotan, että tämä pahoinvointi jo loppuisi. Ei jotenkin enää jaksaisi yhtään tätä oloa :x Ehkä se pian tästä.. ehkä.

Tuplista ootte jutellut. Mä en tiedä vielä yhtään miten me tehdään.. Jonkunlaiset menopelit täytyy jokatapauksessa ostaa, koska yhdistelmät myytiin just pari kuukautta sitten, ja 2veelle ostettiin tilalle perus kuomurattaat. Niiden lisäksi meillä on yhdet tuplarattaat, mut ne on huonot vauvan kanssa, koska ne on kasvot menosuuntaan eikä saa ihan täydellisesti makuuasentoon. Ne on siis kätevät vähän isommille.. En tiedä siis yhtään, ostetaanko vauvalle sitten vain perus yhdistelmät vai tarvitaanko kunnon tuplat. Ikäeroa kakkoselle ja kolmoselle tulee n. 2v8kk. Hankalaa :p No tässä on aikaa miettiä ja pohtia..

(Kesken kirjottelun piti mennä kiireesti veskiin yökkimään..plaah!)

Mietityttää vähän, kun marraskuun puolivälissä mulla jatkuu opinnot ja lapset aloittaa päiväkodissa. Mietin omaa jaksamista ja kaikkea sitä uutta mikä yhtäkkiä tulee tähän raskauden lisäksi. Kyllä varmasti kaikki hyvin menee, mutta "väsyttää" jo valmiiksi pelkkä ajatuskin siitä, että pian täytyy jaksaa hoitoonviemiset, opiskelut ja harjoittelut ja koulutehtävät, sekä kotihommat jne. Mutta ehkäpä tämä väsymys ja huono olo on siihen mennessä jo loppunut, toivottavasti.

Anteeksi kovin omanapainen viesti :ashamed:

mmiilia ja Marita 12+0 poks!
 

Yhteistyössä