Huhtikuun Hurmurit 2013 *Tammikuussa*

Hei!

Ahkerasti on ullut käytyä lukemassa mutta kirjottaminen aina kiireessä jäänyt. Ollaan vielä reissun päällä niin kylä paikkoja riittää. Ylihuomenna onneksi palataan kotiin Tampereelle niin alkaa taas arki pyöriä. Meinaan ei tämä lomailukaan aina niin leppoista ole.:) Toivotaan kaikille onnea supistusten kanssa etteivvät aiheuttaisi ennenaikaista avautumista. Inhotttavaa jos ei neuvolassa oteta vakavasti oireita. Koitetaan muutenkin selviytyä mahdollisimman vähillä vaivoilla ja kivuilla.:)

Isyysvapaiden muutos on kyllä hyvä asia ja ainakin meidän perheessä otetaan uudistus innolla vastaan. Uskoisin että isien kynnys jäädä kotiin myös hiukan madaltuu uudstuksen myötä.

Kantovälineistä itsellä kokemusa manducasta ja rengasliinasta. Manducaa tuli kyllä käytettyä melko vähän kun saimme sen sattumalta lahjaksi. Mutta ihan näppärä peli sekin oli. Itse tykkään rengasliinasta, ei tarvitse solmia niin nopea laittaa vauva kyytiin ja pois. Miinusta siitä että sillä ei kovin isoa/painavaa lasta jaksa kantaa, mutta erityisesti 2-6kk vanhan kanssa koin rengasliinan toimivaksi. Esim. kesällä pihalla ulkoilessa jne. oli nopea ja helppo ratkaisu.

Hankinnoista olisi vielä sisarusrattaat hankkimatta. Mielelläni kuulisin kokemuksia nuista jos joltakin löytyy? Meillä esikoinen vauvan syntyessä sen 1v 1kk vanha joten rattaita tullaan kyllä tarvimaan. Ainut mikä mietityttää on se että painoa esikoisella on jo 12kg ja sisarusrattaissa painorajat näyttäisivät olevan 2x15kg, joten tämä ehkä ylittyisi aika pian. Toisaalta löysin omaan makuun sopivat vaunut 2x20kg painorajalla, mutta hintakin on sitten sen mukainen.:) Vauvan vaatteita on tullut jo osteltua mutta en ole vielä uskaltanut repiä hintalappuja irti ja pestä vaatteita jos tulokas sittenkin on poika.:D kovasti kyllä tekisi mieli jo järjestellä pienelle vaatteet valmiiksi ja käydä esikoisen vaate laatikot läpi.
Sitteri täytyy myös vauvalle ostaa kun meni esikoisen vanha jo rikki!

Vaivoista itsellä ei ole onneksi supistuksia ollut mutta ei niitä ollut viime kerrallakaan ennen kuin pari päivää ennen synnytystä. Sen sijaan sormi nivelten kipeytyminen ja turvotus oli viime raskaudessa ikävä vaiva ja nyt tuntuu että sama vaiva alkaa nostaa päätään. Aamulla herätessä ei tahdo saada sormia koukkuun ollenkaan ja ensimmäisenä saa mennä hautomaan niitä kylmän vesihanan alla niin vähän helpottaa. Ja nyt on menossa kolmatta päivää elohiiri oikean silmän yläluomessa. en tiedä liittyykö raskauteen, mutta on kyllä todellla inhottavaa.

Torstaina on sitten sokerirasitus ja perjantaina lääkärineuvola.:) Toivottavasti kaikki on kunnossa vaikka puntarin viisari tuleekin reilusti värähtämään.:D
 
Iniss ja Mindi tervetuloa! =)

Sipulisankari turhaan tunnet huonoa omaatuntoa, jos vauvan takia joudut jäämään pois töistä. Kyllä kaikki sen ymmärtää. Tiukkana olet sitten neuvolassa. =) Tiedän tosin tunteen, että tulee huono omatunto kotona olosta vaikka on ihan hyvä syy olla sairaslomalla. Itsekin poden moista vaikka tiedän, että töissä ei mikään kaadu mun poissaolon vuoksi ja muutenkin olisin niin lyhyen aikaa ollut, että ei mun varaan ole mitään laskettu. Ja, kun itse tiedän, että en kykenisi tekemään töitä tällä hetkellä. Saa nyt nähdä onko neuvolalääkäri keskiviikkona sitä mieltä, että mun pitäis yrittää olla töissä vai jatkaako sairaslomaa.

Suskalle paljon onnea kihlauksen johdosta! :flower: Miten kihlauduitte? Kumpi kosi vai oliko yhteinen päätös?

Meidän äidillä ihana vauvakumpu. :heart:

Lokkis me ostettiin jo syksyllä sisarusrattaiksi Emmaljungan vierekkäin istuttavat tuplat (oikosulku tuli ja en muista mallia), joissa kääntyvät etupyörät. Ostettiin syksyllä uutena, kun oli hyvässä tarjouksessa poistuva väri. Ykkösellä ja kakkosella meillä oli Baby Joggerin tuplamalli. Ne oli kans tosi hyvät ja kevyet työntää.

Meillä on trikoinen kantoliina ollut myös kovassa käytössä. Varsinkin kotona pienen vauvan kanssa on hyvä. Nyt haluan vaan sen repun, koska ulkona ollessa se kantoliina on vähän hankala, kun laitettaessa sitä liinaa joutuu laahuuttamaan maassa ja muutenkin reppu on pikkasen näppärämpi.

Onkohan se monessakin paikassa voimassa tuo, että täytyy olla töissä ennen äitiysloman alkua, jotta saa palkaa? Mitäs nyt, jos joudun tän loppuajan olemaan saikulla? Enkö silloin saa niiltä ekalta kolmelta kuukaudelta palkkaa? Täytyykin ottaa selvää tosta.

Tänään tuli mun nettitilaus postista, kun tilasin vauvalle tavihaalarin ensi talveksi ja yhden 50cm podyn. Ihmetytti vaan se podyn koko, kun tosiaan halusin ihan sellasen pikkupodyn, jossa saa ne tumput tehtyä hihoista. Tämä 50cm Tutan pody oli järkky iso. Se mahtuis melkein meidän 1v4kk ikäselle taaperolle. Tai mahtuis, jos pukisin, mutta pikkusen vois olla kireähkö. Vähän harmitti, mutta en jaksa alkaa palauttamaankaan, kun meneehän se sit jossain vaiheessa vauvalle.

Kovasti odotan keskiviikkoista neuvolalääkäriä, niin saan tietää, onko tuolla alakertaosastossa kaikki kunnossa ja muutenkin kiva päästä kuuntelemaan pitkästä aikaa sydänääniä ja juttelemaan näistä mun vaivoista.

Natte ja Tinja 26+1
 
Meidän äidillä ihana masukuva! :) Koitin verrata omaani, niin aika lailla samassa kokoluokassa taidetaan mennä :D

Natte mun luottamusmies selvittelee juuri parhaillaan liitosta tuota, että miten sairausloma ennen äitiyslomaa vaikuttaa työnantajan palkanmaksuvelvoitteeseen. Toivotaan, että vastaus saadaan jo tänään, voin sitten koittaa muistaa ilmoittaa, mitä sanoivat (en usko, että tuo on liittokohtainen juttu).

Tevetuloa joukkoon mindi ja suskalle isot onnittelut kihlauksesta! :flower:

Olettekos muuten jo liittyneet kaiken maailman Libero-kerhoihin ym.? Mä en ole ihan vielä uskaltanut laittaa itseäni noihin. Esikoisen kanssa olin juurikin tuossa Liberon jutussa, mutten sitten jaksanut enää muita. Aika kivasti sieltä sain myös niillä pisteillä kerättyä kaikkea kivaa, joten tarkoitus olisi kyllä taas jossakin välissä liittyä...

Sipulisankari & Narsku 26+1
 
Tervetuloa uusille!

Eilen oli vapaapäivä ja jo aamulla silmäni sain auki, niin oli ihme alakulofiilis ja se jatkui koko päivän ja nukkumaankin menin sen kans, mutta tänä aamuna ihan tavan olo. Enkä edes tiedä mistä johtui, kun ei ollut mitään näennäistä syytä masistelussa.
No sit alkoi ihan oikeesti jo vituttaakin, kun kävin vajaa tunnin kävelyllä niin supisteli ihan jatkuvasti..eli ehkä vaan liikun pakolliset tai sit lyhyempiä pyrähdyksiä. Nyt jo ahdistelee vähän kilojen pudotus, mikä on edessä. Vähän liiankin rennosti ottanut tän raskausajan syömisten kans :ashamed:

hankinnat on vaaville hyvällä mallilla, tai siis "pakollisista" uupuu turvakaukalo, pinnasänky ja hoitoalusta. Turvakaukalon ja hoitoalustan ostan uutena, mutta muuten menen käytettyjen etsintöjen linjalla.

Lastenhuone meillä on siis kolmio ja tuo yks huone ois sitten vaaville siinä vaiheessa kun se sitä tarvii. Jotenkin "kuuluis" että sen laittas jo nyt siihen malliin lasten väreihin kun se sit kuuluu olla, mutta mitäs sitä vielä, eihän se vauveli tarvii sitä vuoteen ainakaan? Millois pikkuiset siirtyy omaan huoneesee? Tai siis näin ollaan ajateltu, että pinnis on makkarissa käytännön helpottamiseksi alkuun ja sitten kun ei yösyöntejä ole, eli ajan x jälkeen niin sit omaan huoneesee.. ett kai sitä sit myöhemmin kerkii tapetoida ym. Ja alkuun oli syöttötuoli ostonlistalla alkuun, mutta nyt olen miettinyt, että en vissiin siinä syöttötuolissa vauvaa imetä:D järkee käteen itelleen mikä on tarpeellista ja mikä ei tässä vaiheessa.

Mitäs Karenille kuuluupi??

toive ja 25+2
 
  • Tykkää
Reactions: Myymamma
Heipähei!

tervetuloa myös mindille.
Ja onnittelut suskille kihlauksesta. :)

Meidän äitillä ihana masu! :)

Meillä hankinnat on rajottunu vaunuihin ja turvakaukaloon. Pinnasänky saadaan käytettynä. Nyt pitäis kait vähän noihin vaatepuoleen panostaa. Hoitopöytää ei olla hankkimassa kun kaksi edellistäkin on pärjännyt ilman.

Meillä vauvan pinnasänky tulee meidän makkariin. Ollaan tässä jo suunniteltu, että tullaan tekemään tulevaisuudessa hieman muutoksia kotiin ja lisätään yksi makkari niin sitten katsotaan miten huonejako menee. :)

Kävin tänään lääkärillä ja sairasloma jatkuu vain. Kohdunkaula on kiinni mut pää on todella matalalla. Kerroin myös kipeistä supistuksista ja lääkäri siihen totesi että jos tulee uudestaan useampia kipeitä supistuksia ja säännöllisesti niin pitää lähteä heti synnärille ottamaan estolääkitystä, koska on niin matalalalla voi lähtee tulemaan piankin. Täällä kun ei näin pieniä hoideta vaan tulis sitten lähtö 200km päähän jos ei saada pysäytettyä ajoissa joten täytyy kai tässä nyt vähän herkällä tuulella olla jos alkaa uudestaan kivuliaat supparit. No kuitenkin uskon levon riittävän. Pidetään nyt kuitenkin sormet ristissä ja jalat myös. :) Sain myös työasiatkin hoidettua sille mallille, että voi ihan oikeesti jos sairaslomaillakkin. Joten nyt vain lepoa ja kutomista.

Olo kuitenkin on muuten hyvä ja painoa oli kolmessa viikossa tullut vain kilon verran. Jei!
sf mitta oli kyllä noussu 19,5 jopa 24 senttiin, mutta viimeksi on ollut poikittain vauva masussa joten ehkä tämä vähän asiaan vaikuttaa. Ja eri mittaajakin.

Vointeja kaikille!

26+1
 
Suska onnea mahottomasti! :heart: Mekin kihlauduttiin aattoiltana, tai mies siis kosi ja ristiäisissä sanomme tahdon! :) Onko teillä miten häät suunnitteilla? Isot juhlat vai?:)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää Uutta vuotta 2013 kaikille Mammoille tasapuolisesti!!

Ahkerasti olen lueskellut, usein vaakatasoasennossa kännyllä, kirjottelu jäänyt kun niin hidasta kännyllä, nyt istun hetken koneella kun kuopus päikkäreillä ja esikoinen pelaa ipadilla.

Yhdellä jos toisella tuntuu supistelevan, niin täälläkin! Ei onneks kivuliaita mut epämukavalta tuntuu jos usein tulee, varsinkin iltasin mulla supisteluja.

Saikusta ennen äippälomaa Ei pitäis vaikuttaa mitenkään äippärahaan. Mä esim. kun jäin esikoisesta äippälomalle, olin 2vko ennen ä-loman alkua saikulla ja ä-loma jatku siitä suoraan, niin sain 3ekalta kk:lta töistä kelan ja palkan välisen erotuksen. Esikoisen ja kuopuksen välissä en ollut töissä joten sitten en saanut tolta ä-loman ajalta kun äippärahan, samoin käy nyt eli toisaalta ois kannattanut olla vaik sen 2pv kuten joku meinaa olla niin saa paremman rahan n.3 ekalta kuukaudelta. Toi voi kyllä olla työpaikkakohtastakin miten maksavat. Siitä tuliki mieleen että pitäs ilmotella töihin etten vielä tulekaan.. saa nähä palaanko koskaan.. ei ollut niin unelmatyö eli unelma-ammattia vielä mietitään =) varmaan hamaan tulevaisuuteen asti...

Eilisiä neuvolakuulumisia:

rv 28+5
Verenpaineet= 140/67
Hb=102, ihme jos väsyttää.. viimeks oli 108, eikä 3vk:ssa näy mitään nousua :(
syön rautaa päivittäin nestemäisenä, täytyypä ruveta syömään rautaruokia, mitäs niitä nyt onkaan..?! pinaatti ainakin
pissa puhdas
sykkeet 140-150
liikkeet ++
sf-mitta 26 (ihan keskikäyrillä mennään)
Paino +580/vko, mun laskujen mukaan enemmänkin.. nyt yhteensä +11kg, jos ois ollu sama lähtöpaino kun kuopuksesta niin painoo ois vaan +5kg On kyl herkuteltukin sen 2vkoa joulu ja uusi vuosi+kaikki välipäivät että ei kai ihme, no kaipa tasottuu nyt vähän (toivottavasti!) Toisaalta stressaan tota painoo, toisaalta tiedän että saan sen pudotettua ja nytkin liikun 3krt viikossa, eilen pumpissa, huomenna spinningiin ja kesällä alotan taas juoksemisen. (viime toukokuussa juoksin puolimaratonin helsinki cityrunilla (21km) joka jää nyt tältä vuodelta väliin..

Isyysvapaa uudistus kiva juttu, meil mies piti viime keväänä 4vkoa, sitähän saa siirtää 6kk:lla ettei tarvii heti vanhempainvapaan jälkeen pitää, meillä se ois ollut joulukuu ja miehen duunissa kiire sillon. Nythän sen voi pitää ennen 2veetä ja aikasemmin ennen n.1v 2kk. Tosin en tiedä onko taloudellisesti mahdollista ihan 9vkoa, mut katotaan, ainakin kuukauden jossain vaiheessa, saakohan sen pitää kuinka monessa osassa?!

Äippärahapäätös tullut ja pakettikin tuli, jonka tosin siis myin eteenpäin (hintaan 250e) 2pakettia oon ottanut enkä nyt ois ottanut ellei tää isoäiti ois halunnut sitä pojalleen Usaan lähettää.

Hankinnat Eipä tarvii oikein mitään, kerkesin myydä ammeen, leikkimaton, kaukalon, mut saadaan kaukalo siskolta, ammeen ostin käytettynä ja leikkimatto on siskon tytön ja oli meidän äitin varastossa, jouluna otettiin mukaan kun käytiin.

Ensisänkyks ollaan mietitty kehtoa joka saadaan kaverilta lainaan, pinnikseen sitten kun jää toi pieneks.

Kantoliina Mulla trikooliina mitä käytin paljon esikoiselta, kuopukselta paljon vähemmän. Manducakin löytyy mitä käyttänyt aika vähän, syystä että tuntuu et tavaraa pitää olla aina mukana.. kätevä toi manduca jos vauva ei viihdy lattialla tai jos puistoilee isompien kans, tosin sit hiekkalelut ym. täytys kantaa.. no katotaan tulee käyttöä, jos joku sen uutena ostaa niin sen saa kyl hyvään hintaan myytyä että jälleen myyntiarvo on hyvä, ite huutonetistä ostin ja tais olla 60e.

Libero-kerhosta Oon ollut, mut meil pampersit enemmän käytössä jotenkin en tykkää liberon jäykistä pakuista vaipoista (makuasia tietty)

Nyt lepäileen!

Manzana, huomen poksuu 29 ja sit alkaskin 30. vko, huih!!

 
Ei ole vielä kuulunut liitosta vastausta tuohon palkanmaksuun. Odotellaan.

Hankintoja eli hoitoalustaa ja tutteja =) pitäisi käydä joku päivä ostamassa. Esikoisen on pakko päästä mukaan, on niin innoissaan vauvasta :heart: Huutelee kuulumisia napaani joka päivä :D

Meillä esikoinen siirtyi omaan huoneeseen 7kk ikäisenä, sillä alkoi tuossa vaiheessa huutamaan maitoa öisin 30min välein :kieh: Tuo siirto pois äidin hajun vierestä auttoi onneksi jonkin verran :)

Ensisänkynä on äitiyspakkauksen koppa pinniksessä. Olen tuohon itse ommellut molemmin puolin tulevan reunapehmusteen, joten ei näytä sänky pahvilaatikolta :)
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Heip!

Kiitos kysymästä, Toive, ihan hyvää tänne kuuluu. Olen käynyt lueskelemassa kirjoituksia, mutta en ole vain saanut kirjoitettua itse. Olen nyt joulun pyhien jälkeen koittanut aktivoitua ja nähdä ystäviä useammin. Alan myös käymään laulutunneilla pitkästä aikaa. Yritän pitää tällä tavalla yksinäisyyden tunteita loitolla, kun mies on päivät töissä ja minä saikulla. Olen selkeästi virkeämpi kuin ennen joulua, vaikka nukunkin joinain päivinä päikkäreitä ja aamu-unet ovat pitkät. Supistuksia mulla ei ole ollut, mutta välillä kävellessä tulee sellaisia kipeitä kramppeja vatsan seudulle, jotka kestävät useamman minuutin. En oikein tiedä, mitä ne on, mutta neuvolan täti ei ainakaan huolestunut niistä, vaa sanoi niitten tod. näk. liittyvän rasitukseen.

Hankinnoista: Me ollaan hommaamassa Bumbleriden Indie-yhdistelmävaunut. Ostettiin siihen Oran pehmeä kantokassi käytettynä, niin ei tarvi ostaa sitä kalliinpuoleista kassia Bumbleridelta. Pinnasänky on mun vanha. Turvakaukalo pitäis vielä ostaa, kun vain tultais johonkin johtopäätökseen sen kanssa. Haluttais säästää, ja ostaa käytettynä, mutta mietityttää, miten hyvin niitä on pidetty, onko säilytetty lämpimässä jne. Voiko tuntemattomaan myyjään luottaa näissä asioissa? Hmmm. Sit ihan pieniä ostoksia, niin kuin tuttipulloja ja sen sellaista, mutta äitiyspakkauksen myötä tuli niin monenlaista, että eiköhän noilla pärjätä.

Liikkeitä tunnen ihan mukavasti ja se tuo sellaiisa helliä tunteita tuota pikkuista kohtaan... Ajatella että kolmen kuukauden päästä hän luultavasti on jo tässä maailmassa!

Karen 28+0 *POKS*
 
mindi16/37 v./ 3 / ulkomaat

Outoa lueskella teidan Kelan aitiysrahapaatoksista kun sellaista en tule saamaan kun asun ulkomailla. En saa siis mistaan mitaan rahaa eika taalla tunneta mitaan aitiyspakkauksia. Luksusta on kun menee synnyttamaan eli oman huoneen saa missa isa voi yopya ja synnytyshuone muistuttaa enemmankin jotain makuuhuonetta tai hotellihuonetta. Omassa huoneessa on tv ja puhelin. Tietenkin kaikki maksaa, mutta maksupuolen hoitaa lopulta vakuutus. Ihan kuin olisi ensimmainen raskaus kun kaikki on niin erilaista kuin Suomessa. Taalla ei ole mitaan neuvola jarjestelmaa. Kayn joka kerta omalaakarillani joka tulee myos synnytykseen mukaan. Ollaan ostamassa uusia rattaita, mutta tuottaa vaikeuksia valita juuri oikeanlaiset. En voi hyodyntaa teidan tai Suomi ystavieni suosituksia, koska taalla on ihan eri tarpeet rattaille. Ei ole lunta esim ikina.

mindi16 25+4
 
Tervehdys!

Hankinnoista Meillä on pinnasänky autotallissa ja jotain vaatteita (en tarkkaan tiiä mitä). Eli lähestulkoon kaikki on hommaamatta, ajattelin alottaa kun jään äitiyslomalle.

Tänään oli neuvola lääkäri

paino +95g/vko yhteensä 400g
RR 129/81
Hb 138
kohdun pohjan korkeus 27cm
Syke 152
Kaikki paikat kiinni ja kanavaa hyvin jäljellä =)

Ahdistaa mun th, kun se koko ajan yrittää saada mua sairaslomalle, vaikka voin ihan hyvin! Onneksi lääkäri antoi siunauksensa työnteolle =)

Kantoliina, mulla trikoinen liina ja oon tykännyt. Itse en rintarepusta tykkää.

Kaukaa hyvän näkönen 26+2
 
Minkäs vuoks th sua kaukaa hyvän näköinen yrittää tyrkkiä saikulle? Hassua miten eri linjaa vetävät neuvoloissa. Pääasia kunhan ei tarvii ruinata saikkua jos tarve olisi.

Kiva kuulla Karen, että hyvin pyyhkii. Mä mietin kans tuota kaukaloo, sillein että siihen satsaa kun ei ikinä voi tietää mitä kaupataan käytettynä, ellei sitten joltain tutulta saa hankittua. Sama täällä, että jotenkin kun vauveli kovasti kamputtaa masussa niin siitä tulee jotenkin niin todellinen että ihan herkistyy.

Mindi, ihan oudolle tuntuu tuo systeemi, mutta eihän se mikä sano, että toinen systeemi ois toista parempi, tuo ainakin tuntuis kivalle, että sama lekuri tulee synnytykseen mikä on seurannut sua koko raskauden ajan. Kyselit siitä sokerirasituksestakin aikaisemmin, mulla se tulee olemaan ens viikolla eli kun olen 26+

Kantoliina houkuttelis, mutta jotenkin ensajatus on että sen kanssa on ihan rusetilla, vaan ei se taida olla kauheen suuri investointi rahallisesti jos ostaa vaikka jäis sitten käyttämättä..
 
Toiveena kauniina Sen mielestä mun työ on niin kauheen raskasta. Mä oon siis hoitajana kehitysvammasten palvelukodissa ja mielenterveys/päihde palvelukodissa. Mä en koe omaa työtäni kauheen raskaaksi ja työkaverit kyllä ottaa vaikeammin hoidettavia. Se alotti ton puhumisen saikusta jo viikolla 15, kummallinen pakkomielle sillä. No ei se mun mielestä muutenkaan ihan realistinen ole ajatuksineen. Kauhistelee mun sf-mittaa, kun niin korkee, et nyt varmaan tulee kamalan iiiso vauva ja oon kuiteski menossa painoarvioon (vk32) pienipainoisuuden takia (tokassa ultrassa sikiö vastasi viikkoa pienempää).
 
Sokerirasituksesta joku kyseli. Mulla oli se rv 25+. Viime raskaudessa oli 26+.

En muista tätäkään nimeä:ashamed: mutta joku muukin puhui isoista vauvoista. Minkäkokoisia lapsia teille on syntynyt? Meidän poika oli 4380g, syntyi 41+0, eikä minullakaan ollut raskausdiabetestä siinä eikä tässäkään raskaudessa. Miten synnytyksesi ovat menneet? Oma synnytys oli aika vaikea, mutta johtui kai vauvan asennosta enemmän kuin koosta. Itsekin olen ollut iso vauva eli 4210g.

On se kummallista, kun aina noilla ammattilaisilla on mielipide siitä kuinka kenenkin pitäisi toimia sairaslomien ja muiden suhteen. Kyllähän ihminen nyt pääsääntöisesti tietää ja tuntee itse miten pitkään jaksaa. Pitäisi kyllä tässäkin asiassa kuunnella enemmän odottajia.

Mun ystävä on ollut kaksi kertaa raskaana ja synnyttänyt jenkeissä ja kyllähän täytyy sanoa, että se mistä olen kateellinen, niin siellä kuulemma ultrataan joka lääkärin yhteydessä(tarkistukset tekee siis aina lääkäri, kun ei siellä mitään neuvolasysteemiä ole) ja omalääkäri tosiaan sielläkin on synnytyksessä mukana. Tietenkin kaikki nämä palvelut ovat hyvin epätasa-arvossa. Ilman vakuutusta ei käsittääkseni juuri palveluja ole.Että sinänsä tämä Suomen systeemi on hyvä, kun on kaikille sama riippumatta omasta varallisuudesta ym.

Meillä esikoinen muutti omaan huoneeseen n. 10kk iässä. Mies ei saanut nukuttua, kun poika pyöri ja hyöri öisin. Mulla kyllä on paremmat unenlahjat ja heräsin vasta jos alkoi itkeä tai jotain. Mutta kyllä rauhoittui pojankin uni ja heräilyt vähenivät. Ehkäpä häntäkin häiritsi meidän pyöriminen. Olen jostain kuullut, että vauvan olisi hyvä olla vanhempien/äidin kanssa samassa huoneessa ensimmäiset puoli vuotta. En kyllä muista mihin tämä perustui. Meillä vauva tulee meidän huoneeseen ja tuskin sieltä muuttaa ainakaan ennenkuin yösyömiset loppuu.


Hjannah&Pallero rv 28+1:heart:
 
Manzana hbtä nostavista ruuista eikös paprika ja veriruoat ole ainakin.Mulla on kumma ku hb laskee alan himota näitä ruokia liekö elimistö tietää mitä tarvii?
Omaa napaa eli verenpaineet ei ota laskeakseen ja flunssaki tavalhaan uusi eilen tuli kuiva yskä lisäksi tuntuu että nyt kaikki maholliset raskausajan vaivat ehkä se kostautuu kun voin alussa niin hyvin.No huomenna taas neuvolalääkäri ja toivottavasti antaa lääkkeet verenpaineeseen ja lisää saikkua verenpaineen nousu tekee olon niin tökkyräiseksi ettei minusta taida nyt töihin olla keittiötyön lisäksi kassatyötä mikä tällä ololla ja väsymyksellä on työnantajallekin etu etten sitä tee...
Lepäilty nyt ja olen meän vatsassa asustelevan"pikkupomon" <3 kanssa kuunnellu musiikkia ja hänen lempikappaleensa tuntuu olevan lintu ja lapsi 10 v. Tytön laulamana luin vasta että vauva voi oppia tunnistamaan musiikin joten ajattelin tästä tehdä meän lauluun.Hölmöäki mutta ajattelin kokeilla :)
Tervetuloa uusille ja onnea kihlautuneille <3 Ja tsemppiä kaikille supistusten kanssa painiville :)
ylläri iltatähti 28+5
 
Viimeksi muokattu:
Sokerirasitus tehdään täällä rv 24-26, mä olin tänään. Tuloksia odotellessa...:kieh: Ekaa kertaa siis ikinä jouduin siihen tutkimukseen nyt kun on tota elopainoa kertynyt sen verran että BMI oli piirun verran yli 25. Nyt jännittää että mitäs jos niissä sokereissa onkin jotain häikkää, vaikka alkuun olin sitä mieltä et turhaan menen koko rasitukseen kun ei kerta aikasemmissakaan raskauksissa oo ollut mitään ongelmia sen suhteen. Syntymäpainot noilla sisaruksilla on ollu sirot: 3290g (rv38+), 3620g (rv 40+) ja 3190g (rv39+). Nopsaan nuo ovat syntyneetkin, parilla punnauksella :)

Hankinnoista piti vielä sen verran puhella että se kalleinhan multa on jäänyt mainitsematta, eli autohan tässä vaihtoon menee! Keväällä kun meitä on sitten 6hlöä ja 2 isohkoa koiraa. Kovasti ollaan vaihtoehtoja yritetty selailla, mut aika huonosti löytyy netistä selkeitä kuvia, mistä sais ees jonkunlaista käsitystä esim. takapoksin tiloista tila-autoissa.. Liikkeisiin varmaan pitäis lähteä kiertelemään, vaan kun ei lainkaan kiinnostais! Vinkkejä siis otetaan vastaan! :)

Meidän Äiti ja pieni 25+2
 
Ensinnäkin tervetulotoivotuksetIniss ja Mindi!

Suskalle ja suskille ihan hirmuiset onnittelut kihlautumisen johdosta! :heart:

MeidänÄitillä on ihana masu, mulla ei ole kuin puolet tuosta :D

Kantovälineistä mulla on kokemusta Bb:n Active-repusta ja kantoliinasta. Liinaa en oikein koskaan oppinut käyttämään, vaikka into oli aluksi kova. Se vaan jotenkin osoittautui liian monimutkaiseksi arkikiireissä. Reppua sen sijaan käytettiin useasti koiralenkeillä metsissä ja mä olin 6viikkoisen pojan kanssa agilitykisoissa töissä koko päivän repun ja kaukalon kanssa ja hyvin meni :D Nyt hieron kauppoja Manducasta, toi BB alkoi pojan saadessa painoa enemmän painaa mua lonkkiin ja hartioita alkoi särkeä lyhytkin kantaminen. Jospa toi M olisi parempi pidempään. Mä voisin siis myydä ton liinan, jos jollain on kiinnostusta, Toiveena?

Neuvolassa käytiin taas ja lääkärintarkastuksessa.
Hemoglobiini vaan 107, ei ihme että väsyttää, laskenut viime kerrasta, vaikka olen ollut yli kuukauden jo rautakuurilla. Manzana rautaa saa ainakin naudanlihasta, pinaatista, persiljasta ja tietty veriruuista (joita itse en voi sietää yhtään).
Verenpaine 117/72, mut en ehtinyt istua kuin hetken ennen mittausta.
Pissa puhdas.
Painoa tullut +400g (vaa'an mukaan +1kg), nyt tullut yhteensä 5,4kg.
Kohdunpohjan korkeus 23cm eli hyvin kasvua viime kerrasta, keskikäyrän alarajalla menee.
Syke vaan 137, mitähän se meinaa, kun ennen ollut lähempänä 150:tä. Vahva syke :)
Supistuksiin/alavatsan fiiliksiin lääkäri sanoi, että ei kuulu asiaan ja jos jatkuu vielä pitkään tai pahenee, niin heti yhteys uusintatarkistukseen ja lepoa vaan pakko yrittää. Paikat oli onneksi kiinni, vaikkakin kohdunkaula oli vähän lyhentynyt ja aavistuksen pehmeän oloinen, ei kuitenkaan mitään huolestuttavaa.

Ensisängyksi tulee äippäpakkauksen koppa pinnikseen meidän sänkyyn kiinni. Pinniksestä otetaan toinen laita kokonaan pois aluksi, niin on helppo yöllä kaapata vauva kainaloon imetettäväksi ja kuitenkaan ei tarvitse pelätä, että vauva tippuisi, vaikka itse nukahtaisinkin. Mulla on äp-lootaan sekä tytölle että pojalle reunapehmusteet ja lakanoita, niin on kivemman näköinen. Esikoinen nukkui lootassa n.3kk ikäiseksi, sitten alkoi ottaa pituudesta kiinni ja siirtyi pinnikseen. Lastenhuone meillä on vaan mun unelmissa :( Meillä on tässä talossa siis alakerrassa 2makkaria ja iso olohuone/tupakeittiö, mutta toinen mh on varastona/työhuoneena. Lisäksi on yläkerrassa parvet molemmin puolin, mutta siellä ei ole täyttä huonekorkeutta koko alalta ja toisekseen jyrkähköt portaat sekä ylös lavereille että tähän alakertaan, niin ei voi esikoistakaan kuvitellakaan siirtävänsä sinne ennen 3v. ikää. Eli samassa makkarissa nukutaan koko porukka. Suurena haaveena siis jonkinasteinen lottovoitto, että voisi muuttaa isompaan kämppään, jossa olisi vähintään se 4-5h. No, jos pitää yrittää jotain positiivista etsiä, niin eipä tule lapsille koskaan turvatonta oloa, kun me ollaan koko ajan vieressä :D

Ollaan jo 27.viikolla, huii!

Nanski+tyyppi 26+1
 
  • Tykkää
Reactions: suski90
Jos jollain on kokemusta peräkkäin istuttavista tuplarattaista, niin mielellään otetaan kokemuksia vastaan. Haluan ehdottomasti sellaiset, kun kuljetaan päiväsaikaan aina julkisilla ja muutenkin ne rinnakkainistuttavat on mun mielestä meidän tarpeisiin epäkäytännöllisemmät.
 
Ja mäkin muuten voisin ottaa kokemuksia vastaan peräkkäin istuttavista tuplista, jotka nyt on sit kuitenkin harkinnassa koiralenkkejä varten sekä myösisoista perheautoista. Me ei todellakaan enää mahduta tuohon farkkuun, kun tulee kaksi turvaistuinta, iso lätkälaukullinen tavaraa pitkää viikonloppua varten mummolassa ja 3-4koiraa tavaratilassa. Eli uusi auto on etsinnässä, vaikkakaan ei ole mitään tietoa, että millä rahalla se hommataan :D
 
Moikka!

Kyselin tuossa joitakin viikkoja sitten fb-ryhmästä. Laitoin Mams:lle yksityisviestin mutta hän olikin tänään vastannut että ryhmä on suljettu ja on olemassa jokin toinen ryhmä.

Tietääkö joku keneen pitäisi olla yhteydessä?

Kiitos jo etukäteen :)
 
Hyvää uutta vuotta kaikille! Kovasti heräsi ajatuksia kun lueskelin yhteen pötköön useamman sivun kirjoituksia, kaikkia en varmasti muista mutta koitanpa edes joihinkin aiheisiin kommentoida minäkin :)

Meillä oli esikoisen kanssa käytössä ihan alkuun trikooliina ja myöhemmin sellainen napakampi kudottu. Lisäksi Manduca, jota varsinkin koiraa ulkoiluttaessa tuli käytettyä paljonkin, kun sen kanssa pääsi kivasti metsään ja muille pienemmille poluille toisin kuin vaunujen. Se oli myös pitkään aina matkassa kun lennettiin Suomeen sukuloimaan. Varsinkin yksin matkustaessa oli tosi kätevä kun jäi kädet vapaaksi ja poika nukahteli siihen kyytiin helposti.

Omaan huoneeseen jannu siirtyi 7 kk:n iässä ja vaikka ajatus hieman alkuun ahdistikin, parani kaikkien unet heti merkittävästi. Itse ei herännyt kuulostelemaan joka äännähdystä ja poika nukkui pidempiä pätkiä syöttöjen välissä. Saa nähdä missä vaiheessa Typyn punkka muuttaa meidän huoneesta kun siirtynee alkuun samaan huoneeseen velipojan kanssa. Aika näyttää... Esikoinen siirtyy sitten jossain vaiheessa omaan huoneeseen, mutta se kun on eri kerroksessa kuin muut makuuhuoneet niin en vielä osaa ajatella missä iässä muutto rappusten toiseen päähän voisi tulla ajankohtaiseksi.

Auto menee vaihtoon täälläkin, vähän yritetty katsella minkälaiseen mahtuisi hyvin kaksi istuinta ja 10-vuotias (bonuslapsi joka asuu meillä suurimman osan ajasta) takapenkille ja koira/rattaat ym. vielä auton perään. Ihan hirveästi noita vaihtoehtoja ei tuntuisi olevan, mutta kuten Meidän äitikin niin koeajohommia aletaan suunnitella täälläkin.

Vaivoja on riittänyt viime aikoina enemmän kuin riittämiin... Joulun aikoina olin flunssassa, joka ei oikein kunnolla tullut päälle, mutta ensin oli kurkku kipeänä viikon päivät ja sen jälkeen yskin toisen viikon. Ja nukkumiset oli vähän niin ja näin. Jo ennen joulua jouduin käymään pari kertaa kiropraktikolla kun sattui lonkkiin ja pakaraan sen verran äkäsesti. Välillä oli jo parempi, mutta nyt on liitoskivut (niitä kai ne on..? sellainen kummallinen paineen tunne alapäässä ja liikkeelle lähtiessä tuntuu kuin puukolla tökittäis) vaivannut niin että taas olen saanut rampata kiropraktikolla ja huomenna kokeillaan akupunktiota. Kotona menee kuta kuinkin ookoo, mutta töissä ei kestäisi istua ollenkaan mutta kun ei koko ajan jaksaisi seistäkään... Vaihtelen tuolia ja istun-seison-istun niin että työkavereilla menee varmaan pian hermo :D Esikoisesta pääsin ihan olemattomilla vaivoilla ja olin jotenkin asennoitunut että samoilla mennään tämäkin raskaus mutta katin kontit! Raskausajan joogaan ajattelin kampeutua kun viimeksi moisessa kävin ja kovasti tykkäsin... Josko se vaikka auttaisi näiden kipujen kanssa ja vaikkei auttaisikaan niin se on niin ihanan rentouttavaa ja akkuja lataavaa :)

Tulipahan vuodatusta vaivoista ja muutenkin pitkä postaus, sorppe! Nyt pitää pistää piste tarinoinnille ja painua nukkumaan.

Pihlaja79 ja Typy 24+5?
 
Suskille onnittelut kihalutumisen johdosta ja vuosien täyttämisestä! :flower:

Isompi auto on meilläkin hankintalistalla, kun ei enää "normaalikokoiseen" tän nelosen synnyttyä mahduta. Meillä on harkinnassa Volkswagen Touran tai Toyota Verso seitsemänpaikkaisena. Noilla paikkamäärillä kovin paljon ei jää taakse tilaa, mutta me ei kovin kauas ajella eikä ole koiria. Viisipaikkaisena noihin varmasti mahtuu hyvin koirat ja lätkäkassit. Vielä isommat autot taitaa olla jo sit pakettiautoja. :D

Aiksempien vauvojen syntymäkoko on meillä ollut niin, että esikoinen ja kuopus olivat siroja, ja keskimmäinen keskikokoinen. Esikoinen syntyi rv 41+0 ja oli 3245g, toka rv 39+6 ja 3450g ja kolmas rv 39+3 ja 2895g. Kaikki synnytykset on sujuneet hyvin ja ponnistusvaiheet olleet nopeita myös tolla keskimmäisellä, joka tuli pylly edellä. Saa nähdä, millanen sintti tämä neljäs on.

Omaan huoneeseen lapset ovat meillä siirtyneet 2-vuotiaina. Kaksi isointa nukkuu vielä yhdessä, mutta keväällä on tarkoitus antaa esikoiselle oma huone, kun menee syksyllä kouluun. Tytöt saavat sitten muuttaa samaan huoneeseen. Kolmonen silti varmaan vielä pidetään meidän huoneessa yöt, kun edelleen nukkuu perhepedissä ja ei haluta vauvan tulon yhteydessä alkaa häntä siitä häätämään. Vauva varmaan nukkuu myös meidän kanssa 2-vuotiaaksi.

Se mun kova väsymys kai enteili sit tulevaa vatsatautia. Esikoinen on oksennellut pitkin iltaa. Voi itku! Mä niin vihaan oksennustautia. Meillä tosin oli pitkä väli tässä, kun viimeksi on meidän perheessä ollut oksutauti 5 vuotta sitten, joten osasin jo odottaa, että jossain vaiheessa napsahtaa meidänkin kohdalle. Toivon vaan, että me muut säästyttäis. Ja toivon, jos se mulle on tulossa, niin tulis vasta huomisen neuvolalääkärin jälkeen. Supistelujakin on taas tänään ollut, joten tosissaan haluaisin päästä sinne lääkäriin.

Natte ja Tinja 26+1
 
  • Tykkää
Reactions: suski90
Moikka!

Halaus: facebookissa on toinenkin ryhmä kun huhtikuun vauvat 2013, johon pääsee vapaasti.

Suska: onnea kihlautumisen johdosta.


Itse olin eilen sokerirasituksessa ja ihan mukavasti meni, ei se litku ollut niin pahaa. Johtu varmaan kun ajattelin juovani jotakin spriteä, vichyä.

Lauataina tuli ostettua sormus, vaikka piti käydä sormus kaupassa katsomassa sormuksia, siis nykyään ollaan kihloissa.

Hankinnoista: meillä on kaikki hankittu, huutonetin kautta tehtiin tarjous syöttiksestä ja sitteristä.

martsu 24+4
 

Yhteistyössä