Huhtikuun Hurmurit 2013 *Tammikuussa*

Voihan ihmetys...

Eilen illalla mulla tuli niin selkeet virtsatieinfektion oireet, että varasin aamuksi lääkärin. Olin 99% varma, että mulla on se, kun pissaaminen sattui ja tuntui, että koko ajan piti käydä vessassa ja kauhea paineen tunne ja kipu alapäässä. No, se pikatesti oli täysin negatiivinen. Ei ollut edes sitä protskua. Pyysin myös hiivanäytteen ottoa, kun on vähän sellasiakin oireita ollut, mutta epäselviä. Yleensä tunnistan hiivan helposti, kun se on mulla niin yleinen vaiva raskausaikana. Se oli sit positiivinen. Lääkäri sanoi, että joskus hiivakin voi aiheuttaa virtsatieinfektion oireita. Tiistaihin täytyy odottaa niitä kunnon bakteriviljelyn tuloksia, mutta en usko, että niissä mitään on, kun kerran se pikatesti oli ihan negatiivinen. Plaah! Ihme vaivoja... Toivottavasti hiivalääkkeet vie kaikki vaivat mennessään. Vauvakin vielä potkii tonne kohdunsuulle ja se tuntuu ihan kauheelta. Onneksi sitä valkuaista ei nyt sit ollut siinä näytteessä. Niin ja sitä jäin miettimään, kun lääkäri sanoi, että siinä hiivanäytteessä oli myös jotain bakteeria, mutta on kai niitä normaaleja, mitä siellä kuuluukin olla. Niitä ei siis sen tarkemmin tutkittu. Jäin vaan miettimään, että ei kai siellä joku emätintulehduskin sit muhi.

Eilisen yön oksenteli sit meidän keskimmäinen. Vielä on taapero, minä ja mies jäljellä. Toivottavasti edes taapero säästyisi taudilta.

Kauheita sairaskertomuksia nää mun viestit nyt. Jahka tää elo tässä helpottuu, niin voin vähän muutakin kirjotella, kun sairaskertomuksia. :ashamed:

Natte ja Tinja 26+4
 
Hei!

Pahoitteluni kun en ole aikoihin kirjoittanut tai lukenut. Tänään tuli kuitenkin 30+0 viikkoa täyteen (meinasi mennä kyllä ohi). Tämä raskaus kyllä tuntuu olossa ja eilen supisteli tunnin verran. Mutta läheiseni tekee kuolemaa ja on saattohoidossa, joten se kuoleman läheisyys valtaa mielen niin ettei tätä juuri ehdi miettiä. Päivä kerrallaan nyt hänen kohdallaan nyt mennään. Kauhean vaikea katsoa toisen kipuja ja miettiä sitä, että elämä loppuu kesken. Jotenkin toivon etteivät ne ajallisesti tapahdu ihan yhtä aikaa ne syntymä ja kuolema. Mutta sillehän ei sitten mitään voi jos niin käy ja ristiäisiä ja hautajaisia järjestetään yhtä aikaa.

Tietysti on ihanaa, että on myös jotain muuta odotettavaa kuin kuolema, mutta maaliskuun loppu tuntuu vaan juuri nyt tosi kaukaiselta asialta ja syntymä joltain toiselta ulottuvuudelta. Olen kiitollinen, että nyt juuri tämä lapsi kulkee mukana, eikä vaadi vielä henkisiä voimavaroja ja vuorovaikutusta. On tilaa surulle. Toivonkipinä odottaa sitten viimeistään huhtikuussa.

Moika ja Nuppu 30+0
 
Moika, voimia! Kuoleman läheisyys on aina kouriituntuvaa ja joskus pelottavaakin. Älä vaadi nyt itseltäsi mitään ylimääräistä! Mulla oli häittemme alla 1,5 vuotta sitten isä vakavasti sairaana ja pelotti, tuleeko häiden lisäksi hautajaiset. Niin ei kuitenkaan käynyt ja isä voi nykyään ihan hyvin, mutta oli siinä kyllä ristiriitaiset tunteet häiden alla. Vielä kerran, voimia!
 
Onpa tullut kivasti kuulumisia!

Iniss, Mindi ja [Ingu, lämpimästi tervetuloa mukaan huhtikuisten odottajien joukkoon! :)

Suska ja Suski, kovasti onnea kihlautumisen johdosta :heart: Suska, teidän hääsuunnitelmat kuulostavat tosi ihanilta :)

Ylläri, hienoa että sait lepokäskyn :) Tulee varmasti tarpeeseen. Ja kaikki muutkin sairaslomalle jääneet ja jäävät, lepo on hyvä lääke niin vauvoille kuin äideillekin.

Natte, pikaista toipumista sinne teille kaikille!

Moika, oikein paljon voimia ja jaksamista surun keskelle :hug:

Silkkii, meille on myös äitiyspakkaus jo kotiutunut :) Itse tykkäsin kovasti sisällöstä ja itse laatikostakin :D, etenkin kun pojalle tulevat. Jos tyttöä oltaisiin odotettu, olisin saattanut ottaa äitiysavustuksen ehkä rahana, ja hankkia kirppareilta tosi tyttömäisiä, mutta käytännöllisiä vaatteita sillä rahalla.

Viime päivinä ollaankin kierretty ihan ajan kuluttamisen kannalta kirpputoreja. Ja ainakin omasta mielestäni ollaan tehty hyviä löytöjä :) Esikoiselle kivoja isompia vaatteita sekä molemmille lapsille mm. petivaatteita, liinavaatteita ja leluja.
Jesper Juniorissa hypistelin tänään talvihaalareita ja -pukuja, kun oli aika hyvät tarjoukset ja vielä kokojakin hyvin jäljellä. Ensi talveksi saisi nyt priimaa halvalla. Ensi talvena tarvittavaa kokoa on vaan niin vaikea vielä tietää.
Sanokaas viisaat, missä vaiheessa se kasvu noilla pikkuisilla oikein hidastuu, että osaisi sen huomioida tulevissa hankinnoissa?

Joku kyseli peräkkäin istuttavista tuplista. Meillä on nuo Baby Joggerin City Selectit, joista tykätään kovasti. Liikutaan tosi paljon ostoskeskuksissa. Talvisessa sohjossa eivät ole ehkä parhaat mahdolliset pienempien etupyörien vuoksi, ja pituussuunnassa lyhyempiäkin malleja löytyy. Mutta meidän käyttöön juuri hyvät!

Nukkumajärjestelyistä oli keskustelua. Syntyvä vauvaa nukkuu meillä monien muiden tavoin aluksi äitiyspakkauksen kopasta tehdyssä ensipedissä, joka laitetaan pinnasänkyyn. Koppaan laitan reunarimpsut ja pitsipetivaatteet, jotka halusin jo esikoiselle hommata. Esikoiselle löydettiin muuten huutonetistä juuri se jatkettava viktoria-sänky, jota himoitsinkin :heart: Näin vältytään kahdelta pinnasängyltä yhtä aikaa. Tai itse asiassa saatiin edullisesti hyväkuntoinen huonekalupaketti, johon kuului sängyn lisäksi myös tilava leluarkku ja kaappi, samaa viktoria-sarjaa :) Leluarkku ja kaappi ovat jo lastenhuoneessa, minkä sisustaminen leikkihuoneeksi jatkuu edelleen hiljakseen. Esikoinen kun alkaa jo itse hakeutua sinne leikkimään. Sisustaminen onkin hauskaa puuhaa, kun saa rauhassa värkkäillä :)

Meillä siis ainakin aluksi nukkuvat sekä vauva että reilu 1-vuotias esikoinen meidän vanhempien makkarissa. Saas nähdä, herättääkö vauva esikoista öisin, tai toisin päin :whistle: Täytyy sitten tehdä jonkinlaisia muutoksia, jos tuo järjestely ei toimi.

Minua kiinnostaisikin tietää, onko kukaan muu siirtänyt noin 1-vuotiasta jo jatkettavaan sänkyyn nukkumaan? Ja jos on, niin miten on sujunut.

Matkan pituudesta synnytyssairaalaan oli juttua. Meiltä on naistenklinikalle vajaa 40 km, kättärille vähän vähemmän. Naikkarille siis kovasti toivottaisiin. Täytyy pitää sormet ja varpaat ristissä asian puolesta. Tosin nyt naikkarin remontin alkaessa synnytyspaikka voi sitten olla myös Jorvi, Hyvinkää, tai jopa Porvoo : /

Syntyvälle vauvalle meillä on tässä vaiheessa mielessä semmoinen "ihan kiva" nimi. Vielä kuitenkin halutaan miettiä, löytyisikö jokin, mikä oikein kunnolla kolahtaa. Esikoisen etunimeksi kun löytyi meiltä niin selvä yhteinen suosikki :) Esikoinen painoi syntyessään 3740 g ja oli 53 cm pitkä. Kaiketi siis ihan keskivertoa kooltaan.
Tästä toisesta ei ole rakenneultran jälkeen tehty minkäänlaista kokoarviota.

Ajattelin tämän syntyvän vauvan kanssa kokeilla Baby Björnin Active -kantoreppua, jonka ostin halvalla käytettynä. Kaupassa sitä ensin sovittelin. Esikoiselle sain kesäreissun ajaksi lainaksi/vuokralle Manducan, mistä kyllä myös tykkäsin. Manducan huono puoli on se, että vauvaa ei voi siinä kantaa kasvot menosuuntaan päin. Arvoitushan se vielä on, kuinka paljon kantoreppua tulee sitten käytettyä. Ehkä kesällä ulkoillessa, kun esikoinen istuu rattaissa tai kävelee pieniä matkoja. Kantoliinasta olen kuullut monien tykkäävän, mutta itse olen vähän huono myös niiden sitomisien kanssa. Ilmeisesti kantoliinoissakin on kuitenkin jokin semmoinen "valmis pyörylä" versio, mikä vain laitetaan kaulan taakse, ja vauva sitten siihen eteen kellimään. Tietääköhän joku tällaisesta?

Monia muitakin kohdannut flunssa löysi tiensä myös meidän huusholliin. Ensin aivasteli ja yski mies, sitten minä. Kohta viikon on miehellä jo tauti kestänyt, mutta nyt ilmeisesti pois menossa. Toivon vain hartaasti, ettei tuohon pieneen esikoiseen tulisi ainakaan kovin tujuna tuo tauti. Tai ehkä meillä on sitten lopputalveksi ja kevääksi vastustuskyky kaikkia flunssapöpöjä vastaan, kun vastasyntynytkin tähän pyörähtää :saint:

Oma vointi on ihan hyvä, tuota turruttavaa flunssaa lukuun ottamatta. Maha on jo aika iso, ja tuntuu painavan hieman keuhkoja varsinkin tietyissä asennoissa. Mutta tuo kuulunee asiaan. Heräilen edelleen aamuöisin, aika usein valvon suunnilleen neljästä kuuteen.
Viimeisen viikon aikana on iskenyt aivan hillitön himo klementiineihin. Joka kauppareissulta tuon niitä ison pussillisen, ja tuhoan niitä hyvää tahtia... Kenties elimistö tarvitsee nyt ekstramäärän c-vitamiinia :) Noin ajatustasolla on alkanut jo hieman jännitys tulevasta perhetilanteen muutoksesta hiipimään mieleen. Viikot hupenee ja vauvan syntymähetki lähestyy :)
Samainen pesänrakennusvietti on heräillyt täälläkin, kuin mistä monet muutkin mainitsivat.
Kaappeja ja huoneita on tullut järjesteltyä valmiiksi. Kahden pienen kanssa ei sitten enää varmaankaan niin helposti häärätä "ylimääräisiä" :)

Kuulin muuten eräältä tutulta perhetyöntekijältä, että pienelle lapselle vauvan syntyminen perheeseen on vastaavan suuruinen kriisi, kuin olisi puolisolle tieto toisen puolison pettämistä, tosin lyhytkestoisempi vain. Nyt on jotenkin tosi vahvasti itselläkin mielessä, että kunpa osaisi tuon pienen esikoisen kanssa toimia viisaasti, ja ehtisi häntä hoivata ja pitää sylissä tarpeeksi. Vaikka kyllä luotankin, että kaikki sujuu hyvin, ja huomaahan se lapsikin, ettei rakkaus häntä kohtaan vähene, vaikka perheessä onkin sitten toinen lapsi :) Ja vauvan kasvaessahan nuo todennäköisesti ovat oikein hyvät leikkikaverit toisilleen, mikä taas on lasten mielestä varmasti kiva juttu! :)

Vauvan asennosta en osaa varmaksi sanoa. Melko runsaasti edelleen tunnen liikkeitä. Välillä potkut tuntuvat selvästi ihan ylhäällä. Välillä kuitenkin tuntuu myllerrystä, minkä arvelen johtuvan vauvan kääntyilystä, ja sitten potkut tuntuvatkin taas ihan eri kohdassa. Mutta joka tapauksessa on tosi ihanaa ja jotenkin niin konkreettista tuntea ja nähdäkin ne liikkeet :heart:

Tulipas tällä kerralla tekstiä :D :ashamed:

Levollista viimeistä raskausajan kolmannesta kaikille mammoille! :)

Toivottelee Viljavainio ja Pikkumuru 28+5
 
  • Tykkää
Reactions: Ylläri iltatähti
Moika Voimia :hug:

Yskä ei ota taltuakseen :( eka kertaa elämässä kyljet kipeenä yskimisestä...Meän 9 v. Tuumailikin yhtenä päivänä ku sanoin että vaavi ei liikusjele ko isin ja muitten lasten ääniä kuulessa että kun äiti vain yskii niin poitsu tuumas että jos vauva pelkää että yskit sen ulos vatsasta :LOL: kieltämättä joskus käyny mielessä...
Nyt ens viikolla on sit neuvola,oikea sellainen olen käyny ylimääräisiä käyntejä että nyt joka viikko päässy tarkistukseen no hyvä näin ja seuraavalla viikollahan on sit äpolikäynti ja eikös minun mielestä viikolta 30 aleta käydä kahen viikon välein vai onko se paikkakuntakohtaista ?
Ylläri iltatähti 29+3
 
Moikalle paljon voimia! :hug:

Kauheeta, en ole täällä käynyt kirjoittelemassa sitten alkuraskauden! :eek:
Viikkoja on nyt kertynyt yhteensä 25+3 ja rakenneultrassakin on tullut käytyä. Rakenneultrassa kaikki oli oikein hyvin ja Myttynen kasvaa niin kuin pitääkin. Sukupuoltakaan ei tarvinnut kauaa miettiä, kun poika niin komeasti esitteli sukukalleuksiaan. Ultratätikin naureskeli, ettei varmasti jäänyt epäselväksi kumpaa sukupuolta hän edustaa. Eli vahva poikalupaus sieltä tuli. :)

Energistä keskiraskautta ei täällä suunnalla kyllä ole näkynyt. Väsymys on vaivannut alusta saakka ja niin se vain kulkee mukana edelleen. Voisin nukkua läpi vuorokauden käyden välillä syömässä ja palaten nukkumaan. Toki asiaan varmasti vaikuttaa sekin, että Myttynen on niin kova möngertämään, että se pitää minua hereillä öisin. Ja kun Myttynen rauhottuu, onkin aika nousta jo pisulle.

Meillä onkin tässä kahden viikon päästä muutto edessä, sillä saatiin meille aivan unelma-asunto!
Tähän asti ollaan asuttu koiran ja avomieheni kanssa pienessä yksiössä ja plussan jälkeen ollaan yritetty etsiä isompaa asuntoa. Mikään hakemus ei oikein ottanut onkeensa ja alkoi pikkuhiljaa toivokin loppua.
Mutta sitten viimeviikolla välittäjä soitti että mikäli vielä kiinnostaa, niin meidät olisi valittu vuokralaisiksi rivitalo kolmioon! Voi sitä onnen määrää! Asunto on siis rauhallisella alueella missä asustelee muitakin lapsiperheitä ja vanhuksia. Asunnossa on 3H+K+SAUNA+PIHA. Eli se on aivan täydellinen meille. :)

Eipä tässä varmastikaan sen kummoisempia ole tapahtunut sitten alkuraskauden. Täällä paisutaan kuin kuumailmapallo, mutta niin varmasti kaikki muutkin. :)

Hannans ja Myttynen 25+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ylläri iltatähti
Huomenia. Ja taas alkaisi sitten uusi viikko... Niin se aika vaan kuluu ja huhtikuu lähestyy kovaa vauhtia =)

Moika voimia ja jaksamista surun keskellä, ei varmasti ole helppoa aikaa nyt eikä edessäpäinkään :hug:

Mulla on kerrankin vain hyviä kuulumisia :) Supistelujen suhteen on ollut nyt perjantaista asti hiljaista =) Lupasin pomollekin osallistua sille kauan haluamalleni kurssille, kun tuntuu, että olo on taas oikein hyvä. Perjantaina kävin neuvolassakin ja kaikki oli hienosti (mitä nyt tuo tulokkaan pää jo tosiaan lähtökuopissa, mutten nyt murehdi sitä). Kovasti tuntui ihmettelevän jyskytysääniä, kun sydäntä kuunneltiin ja antoi dopplerille monoa oikein kunnolla! :D Tässä taas vähän lukuja:

RR: 128/64
Pissa: puhdas
Hb: 131
Paino: +530g/vko (nyt yht. +7,5kg)
Sf-mitta: 23,0
Syke: 148
Liikkeet: ++

Hormonit selvästi jo vähän heittelee, kun mielialat vaihtuu lennossa, voi mies parkaa! :D Viikonloppuna olin taas oiekin hyvällä tuulella, jonka jälkeen sain kiukkukohtauksen aivan pienestä ja sitten paruttiinkin jo täysillä! Tuon jälkeen aloin nauraa räkättää, kun tajusin olevan niin kaukana normaalista käyttäytymisestäni ja muistin kaikki stereotypiat raskaana olevista naisista ja sivussa kärsivistä miehistä :LOL:

Ai niin, tänään taas POKSUU!

Sipulisankari & Narsku 27+0
 
Ylläri iltatähti mä kävin ainaki neuvolassa parin viikon välein esikoisesta tosta 30vko:lta asti.

Hannans onnea teille uuden kodin löytämisestä! Toivon kipinä alkaa itellä jo hiipua ihan sammuksiin asti tämän kämpän myymisestä, uus olisi jo tiedossa muttei olla haluamassa enää toista kertaa kahden asunnon loukkuun, niin että nyt vaan ostajaa odotellessa... tässä kodissa on kyllä tilaa mutta haluttaisiin vaan sinne maalle ja omaan rauhaan, nyt alla siis rivitalotyyppinen (yhteen kytketty omakotitalo) päätyasunto isolla pihalla. mutta hienoa joku pääsee muuttamaan näin pesänrakennusvietin aikaan=)

sitten omaa napaa... mulla oli taas eilen illalla supistuksia ja ihan ihmeellinen olo, yöllä poltteli lantioo ihan kamalasti. lueskelin aamulla muistiinpanoja vuoden takaa esikoisen odotuksesta, olin suunnilleen samoilla viikoilla silloin kun nytkin. ja esikoisesta oli kanssa nuo yölliset polttavat supistukset alkaneet näihin aikoihin. onneksi on keskiviikkona neuvolalääkäri... kun mielestäni tuo mahakin on laskeutunut alaspäin, ei lukenut muistiinpanoissa mutta muistelisin tammikuun aikoihin myös esikoisen laskeutuneen... pieni paniikki myllertää siitä syystä että tuosta esikosen synnytyksestä oli tosiaan tuo 3kk kun aloin odottaan "paukkua ja neuvolassakin sanottiin että tällä kertaa kannttaa lähteä herkemmin sairaalaan kun on näin nopeaa toimintaa... niin että kuinkahan on paikat reagoineet supistuksiin... en ihan vielä oo halukas synnyttämään... meinaan nyt kuitenkin soittaa neuvolaan kun on soittoaika tunnin päästä...

onneksi on tuo ihana pikku tarzan (huudoista/juttelusta päätellen tarzan) päiviä piristämässä ja viemässä ajatuksia muualle:heart: nyt mennään tarzanin kans laittaan takkaan valkeeta, tarzan on mielellään mukana siinä=)

suska ja paukku 28+1
 
Viimeksi muokattu:
Täällä käyty neuvolassa aamusta.

Paino:+275g/vk(yhteensä 5kg)
Turvotus:-
Pissa: puhdas
Verenpaine: 94/62
Hemoglobiinia ei otettu
Sf-mitta: 27cm
Lapsiveden määrä: Normaali
Tarjonta: Nyt oli vauva kääntynyt mitä ilmeisimmin pää alaspäin, ainakin tällä erää.
Syke: ~150
Liikkeet: ++

Olo on ihan ok, vähän alkaa tuon termiitin(1,5v poika) matkassa pysyminen olla raskasta, lähinnä näiden selkäkipujen takia. Muuten kaikki hyvin :) Neuvolatkin alkavat olla tästä eteenpäin kahden viikon välein!

Moikalle hirmuisesti voimia:hug: On varmasti todella raskasta!
Kihlautuneitakaan en ole muistaakseni vielä onnitellut eli Onnea!:)
Toivottavasti Suskan supistukset helpottaa ja vauva pysyy matkassa vielä hyvän tovin! :) Mutta onneksi sulla on pian lääkäri ja jos siltä tuntuu, niin meet käymään synnärin päivystyksessä, niin saat mielenrauhan. Turhia käyntejä ei ole :)

Ja tänään poksuukin :)

Hjannah&Palmis rv 29+0:heart:
 
Heissan!

Eilen illalla ekaa kertaa teki oikeen kipiää noi vatsan kiristelyt, pitipä ihan peiton heiluttelut keskeyttää kun olo oli niin tukala. Supistuksia nuo kaiketi on, tuntuu vaan pelkästään tuossa sectioarven kohdilla alavatsalla, ei lainkaan kohdunsuun suunnalla... Ens viikolla ois neuvolalääkäri, mut mulle jo etukäteen neuvolatäti totes että sisätutkimusta ei tehdä jos ei ole syytä, kuten supistuksia tms.

Niskavaivojakin oon saanut itelleni jostain kummasta. Pää ei tahdo kääntyä mihinkään ja kipeetä tekee, huomenna työterveyteen kinuamaan lähetettä fysikaaliseen.. Mitenköhän tuo niska-hartiahieronta onnistuu tän mahan kanssa? Normaalisti tällasen niskavaivan kanssa oisin jo napsinu rentouttavia ku karkkia ja vähän tulehduskipulääkettä päälle, mut nyt en oo uskaltanu ottaa mitään.. Panadolia toki vois kokeilla pahinta terää poistamaan.

Kaikesta tästä krempasta huolimatta kävin tänään tutustumiskäynnillä paikallisella kuntosalilla ja hyväähän se teki! Keholle ja mielelle! :) Työpaikan piikkiin päästään kokeilemaan kaikenlaisia tunteja tuolla: spinningiä, pumppia, steppiä, combattia, zumbaa, jne.. jännityksellä ootan jaksanko tän mahan kanssa pysytellä mukana loppuun asti.. :D

Natelle piti kertomani että mullahan oli myös tossa oisko ollu reilu kuukaus takaperin ihan selkeet virtsatietulehdusoireet ja sain niihin ab-kuurin ihan vaan soittamalla neuvolaan (koska noita tulehduksia on tässä ollut useempia), toki kävin näytteet viljelyä varten antamassa ja samalla otettiin myös joku näyte valkovuodosta ettei oo tulehdusta sillä puolen. No, oireet helpottui kyllä tolla antibiootilla, mutta parin päivän päästä neuvolantäti soitti ja kertoi ettei mun näytteissä ollut mitään infektiota. Eli söinkö sitten turhaan sen lääkekuurin? En tiedä, ite kyllä aattelin ettei se näyte ollut ehkä ihan riittävä kun väkisin jouduin sitä tiristämään...

Mut joo, mukavaa viikon alkua kaikille!
Toivottelee, Meidän Äiti ja pikku pyörijä 26+1
 
Jahas mistäs alottaisin. Lueskellut olen kännykällä, mut en oo saanu aikaseks kirjautua ja kirjotella kuulumisia. Ensiksikin hyvää kuluvaa vuotta kaikille huhtikuisille !

Onnittelut kihlautuneille. :flower:

Moikalle voimia suuressa surussa. :hug:

Uusille tervetulotoivotukset täältäkin.

Isommista autoista oli juttua… Me meinataan pärjätä nykyisellä autolla myös kahden lapsen kanssa. Ei yksinkertaisesti ole vara alkaa vaihtamaan autoa.

Vanhempien lapsien syntymäpainosta joku kyseli. Meidän esikoinen oli 3335g ja 48cm syntyessään 40+4, eli aika pieni poika.

Hankintoja pitäisi vielä tehdä: turvakaukalo, Britax b-dualeihin vauvalle pehmeä kantokoppa ja jotain muutakin pientä. Vaatteita on tullut osteltua enemmän kun laki sallii, kirppareilta ja alesta. Hukutaan jo muutenkin lastenvaatteisiin. Mut ne on vaan niin ihania… Trikoisen kantoliinan ostin 10 eurolla työpaikan kirpputorilta. Ja nyt olen hieronut kauppoja Manducasta toisen työkaverin kanssa, saisin 60 eur hintaan.

Meillä esikoisen ensisänkynä oli äp-laatikko kera reunapehmusteiden, mutta en nyt jotenkin osaa ottaa laatikkoa tuolta vaatehuoneesta sänkykäyttöön kun on jo melkein 3 vuotta pölyttynyt ja ollut säilytyskäytössä. Eli vauva menee suoraan pinnasänkyyn, pienennellään sitten tarpeen mukaan ja laitetaan vauvaa kapaloon jos on levoton.

Omaa huonetta meidän lapsille ei tule, jollei sitten vanhemmat muuta olohuoneeseen asumaan. Asutaan nimittäin 55m2 kaksiossa, eikä nyt ole tarkoitus muuttaa mihinkään. Minkäs kokoisissa asunnoissa muut asustelevat ?

Meidän kuulumisia…

Täällä on sairastettu. Marraskuun lopussa tuli flunssa ja yskä. Yskää kesti jotain kuukauden verran. Söin siihen ab-kuurin ja otettiin myös hinkuyskä ja mykoplasma-näytteet. Onneksi ei löytynyt mitään. Nyt onneksi yskä on helpottanut, vaikka vielä kylki muistuttelee että tuli yskittyä ja paljon… Noh, eikä siinä vielä kaikki. Poika sairastui ensin enterorokkoon, sitten mies ja lopulta myös minä. Huoh, olihan tauti. Mutta nyt suunta on parempi jo.

Supistuksia on tullut.
Ja eilen illalla kun ajeltiin kyläilemästä kotiin alkoi supistelemaan kipeästi 2-4min välein. Supistuksia kesti reilu 2 tuntia. Rauhottuivat kun otin Panadolin ja kävin suihkussa, liekkö näin kuuluu menetellä näillä viikoilla ?

Tänään oli neuvola (en jaksa kaivaa neuvolakorttia nyt esiin). Lääkäri huolestui kun verenpaineet olivat lähteneet nousuun plus ettei saanut luotettavasti vauvan sydänääniä kuuluviin ja siihen lisättynä vauvan vähäliikkeisyys tänä aamuna… Kävin sitten Jorvissa näytillä. Vauva voi hyvin, painoarvio jotain vajaa 1kg jo. Lääkärille kerroin eilisistä supistuksista jne, niin kirjotti ihan kaikki kolme päivää sairaslomaa. Edellisessä raskaudessa sain sairaslomaa ihan pelkästään sillä että supisteli… Hmmh… Sanoi että jos olo on huono niin sitten uusiks yhteyttä sinne Jorviin. Mut jotenkin tuntuu että mitäpä ne siel jos soitan ja sanon et olo on huono ? Eli töihin sitten torstaina. Tuli fiilis että mua pidettiin jotenkin hulluna ku kerroin et edellisessä raskaudessa olin saikulla 26+0 -> ja paikat alko olee kypsät jo 32+ viikolla.
Neuvolalääkäri vaan sysäsi vastuuta Jorvin lääkärille, joka ei sit oikein ottanut kantaa mihinkään... Mutta näillä mennään. Töitä ois jäljellä 7 vkoa plus sitten tällä viikolla to-pe.

Pai ja pikkutyyppi 26+6
 
Maanantai iltaa mammat+masut!

Moika Kiva kuulla susta, täällä jo kirjottelinkin jokin aika sitten,että ollaan nähty kun hait pojan vaatteita meiltä. Voimia kovasti surun keskellä. :hug:

Natte Tsemppii oksujen keskellä, joko helpottaa?Meil oli viime keväänä järkky oksu-ripulitauti, eka lapset sitten minä, vain mies säästyi. Loppuvuosi oltiinkin suht terveitä pientä nuhaa, yskää lukuunottamatta, toivotaan että jatkuu näin kun on esikoisenkin kerhossa ollut vesirokkoa, enterorokkoa ym.

Pai80 Kiva kuulla sustakin! Me asustellaan kolmiossa 73,5m, lapset (4,5v, kohta2v) isommassa makkarissa, me pienemmässä, turhan pieni toi meidän makkari mut pinnis sinne taitaa nippa nappa mahtua kun sängyn kääntää ja aluks vauva kehdossa mikä saadaan lainaan kaverilta. Haaveissa tietty isompi asunto mut eipä oo kohtuuhintasta löytyny. Auto ei mee vaihtoon, on tila-auto mallinen ja istuimet mahtuu niin se riittää, esikoinen jo turvavyösistuimessa, voi olla että siirtyy pelkkään korokkeeseen niin mahtuu paremmin keskellä kaukaloa ja istuinta.

Meil esikoinen 4135g poika 40+4, 3785g tyttö 39+6, te joilla useampi kuin 2lasta onko seuraavat syntyneet aikasemmin vai samoilla viikoilla? mä toivosin että tää syntys viimestään 39viikolla..

ON: Toi hemppa vaikuttaa varmaan että väsyttää aivan sikana, aamulla kun herää ok olo, sit aamupalan jälkeen valtaa uupumus että tuntuu ettei mitään jaksa tehdä/saa aikaseks. Lounaan jälkeen iltapäivällä vähän helpottaa, mulla siis hb vaan 102 ja nyt oon ottanut kyl rautaa päivittäin ja syöny puolukkaa, paprikaa, pinaattia. Toivotaan että 3vk:n päästä neuvolassa ois vähän noussut. Maha tuntuu pinkeeltä pallolta iltasin ja jotenkin ahdistava olo.. aamulla helpompi. Että pitäs vielä jaksaa yli 2kk:ta.. jospa tää syntys jo 8vk:n päästä.. thumbs up!

Synnärille matkaa on 10km eli ruuhkasta riippuen reilu 10min, kuopuksen aikaan ajeltiin yöaikaan jollon ei ruuhkia ja parkkipaikkakin löyty helposti (toisin kun ollaan käyty ultrassa päiväaikaan) Tuol kättärillä kyl voi olla ruuhkaa kun naistenklinikan remppa alkaa että kai sitä pitäs olla valmis ajaan jorviin? tai kuka mainitsi jopa hyvinkäälle?! Edellisellä kerralla ehdittiin olla 1,5h kun vauva jo synty ettei kauheen kauas huvittas ajella. Tällä kertaa ky lähdetään aikasemmin! Olin jo 8cm auki kun päästiin sinne ja oli kyl kivutkin sellaset et mielummin sitä ois jo synnärillä eikä kotona kun alkaa ponnistuttaa! Tulikin mieleen että onko kellään kokemusta kohdunkaulan puudutteesta? kaveri joka sairaanhoitaja ja 3lasta niin oli kolmannesta saanut ton ja sano että toimi hänellä hyvin, ekasta mä saanut epiduuraalin ja tokassa ilokaasulla menty.

Me siirrettiin 1,5v jatkettavaan ja meni tosi hyvin, edelleenkään ei tule sieltä itse aamulla pois vaan haluaa että tullaan hakemaan. Ajattelin että nyt alkaa iltasin ramppaus kun neiti tulee pois ja pitää viedä sata krt takas, mut on tainnut 2-3krt vaan tulla pois ja nyt nukkunut 5kk hyvin siellä. Meidän pinnis oli normia lyhyempi (100cm) joten alko jo vähän oleen tilaakin vähänlaisesti. Myös sitä mietin että siirretään ajoissa ettei hänelle tuu tunnetta että vauva vei hänen sängyn (vaik siis aluks nyt laitetaankin kehtoon kun saadaan lainaan)

Meidän äiti Suosittelen jumppia oman tuntemuksien mukaan niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Ite pidän jäsenyyden helmikuun loppuun ja varmaan helmikuusta siirryn kuntosalille. Tänään kävin bodypumpissa ja hyvältä tuntu, steplautaa asensin niin että vähän vinopenkkinä rintaliikkeissä ja ojentajissa. Spinningissä myös käyn, tankoa vaan tarpeeks korkeelle niin ei oo maha tiellä. Mul sykemittari spinussa mukana, hetkittäin saattanu nousta 160 mut ei kauan siel oo ollut, aikalailla 140-150. Bodycompatissa aika paljon potkuja ym. en oo käyny aikoihin, Zumba tuol niin surkeeta ette oo sielkään käyny. Tasapainolauta tunnilla aika paljon hyppyjä joten jätin senkin pois, viimeks siel viime viikolla kävin vielä.

-Manzana81, 29+5
 
Täällä jäätiinkin sitten kokonaan pois koulusta ja työharjoittelusta, ei mun fyysinen jaksaminen riitä nyt kun nukun yössä 2-3 tuntia arkena :( ... Tämä johtuu siis vain ja ainoastaan univaikeuksista; mulla kestää tosi kauan nukahtaa (helposti muutama tuntikin) ja kun uni vihdoin tulee, heräilen ainakin tunnin välein ja en edes nukahda heti uudestaan :/ Mut no, jospa nyt saisin vähän nukuttua, kun ei ole töitä stressaamassa!
 
Nyt aletaan olemaan taas jokseenkin voimissaan. Mä vietin la-su yön vessassa ja veto oli täysin pois sunnuntaina. Mieskin tietysti koko sunnuntain töissä, mutta onneksi isovahemmat riensivät avuksi ja ottivat lapset hoitoon niin mä sain levättyä. Nyt on jo ihan hyvä olo. Vähän aamulla oli vielä hutera ja väsy, mutta päiväunet auttoi. Toivottavasti tää olis nyt sit tässä ja mies ja taapero säästyis.

Meidän äiti mä kyl kans ihmettelen niitä mun oireita, kun niin selkeet virtsatieinfektion oireet olivat. Nyt ovat tosin helpottaneet sillä hiivalääkityksellä. Ehkä se sit oli vaan sitä. Huomenna tulee sit lopullinen vastaus. Pääasia tietty, että oireet lähti.

Siis kolme päivää sait vaan sairaslomaa Pai vaikka noin kovia supistuksia jo? Mä kans ihmettelen tota lääkäreiden vastuun pakoilua. Mähän kävin kaikkien näiden mun vaivojen takia ensin työterveyslääkärillä, joka kirjoitti sairaslomaa neuvolalääkäriin saakka ja sanoi, että neuvolalääkärin kanssa sit hoidat nää asiat. Neuvolalääkäri sit kirjotti kaksi viikkoa sairaslomaa ja sanoi, että menet sitten työterveyslääkärille, jos ei vaivat sairasloman aikana helpota. Varmaan, jos vielä joudun tonne työterveyslääkärille hakeutumaan se käskee taas neuvolalääkärille. Jos sulla tulee vielä noita suppareita noin, niin mene ihmeessä lääkäriin ja vaadi toimenpiteitä.

Manzana mulla on ollut laskeva trendi noissa synnytysviikoissa. Esikoinen syntyi siis 41+0, kakkonen 39+6 ja kolmonen 39+3. Eli odotan tän nelosen syntyvän siinä 38 viikolla. :) Mulla myös maha tuntuu tosi ahdistavalta iltaisin. Kauhulla odotan, miten tää tässä etenee tämän 3kk aikana. :O

Iniss hyvä, että jäit kotiin. Ei tee hyvää sulle eikä vauvalle sätkiä noin heikoilla unilla. Mä kärsin myös nukahtamisvaikeuksista. Mulla menee vähintään tunti, että saan unen päästä kiinni ja siis ihan umpi väsyneenä menen nukkumaan.

Synnärille matkaa meiltä olis jalan sellaset 3 km, mutta kävellen en ehkä kuitenkaan halua lähteä synnyttämään, niin autolla matkaa tulee noin 7 km. Eli noin 10 minuutissa päästään synnärille. Kakkosen jouduin synnyttämään naistenklinikalla, kun oli riskisynnytys. Silloin matkaa oli joku 60 km ja aamuruuhkassa tosta vielä Espoon läpi Helsinkiin, ei ollut kovin kivaa kärvistellä supistusten kourissa. Kaikki sympatiat niille, joilla on pitkä synnytysmatka.

Väsymystä on täällä liikkeellä. Mä olen myös ollut tosi väsynyt. Nukuttaa koko ajan ja ei jaksa mitään tehdä. Ihan joku ulos lähteminenkin tuntuu kauhealta ponnistukselta puhumattakaan siivoamisesta tai muusta. En tiedä, mikä tähän auttais... muu, kuin synnytys.

Supistukset mulla on aika hyvin hellittänyt, kun oon nyt vaan levännyt. Liitoskivutkin on aika siedettäviä. Selkäsärky vaan on ihan kamala. Istuessa, nukkuessa ja seisoessa särkee ihan älyttömästi ja Panadolia joudun vetelemään. Ärsyttää olla näin raihnanen, kun mikään ei ole hyvin ja aina vaan sattuu. Tuntuu, että on ikuisuus sinne huhtikuuhun, kun toivottavasti pääsee kaikista vaivoista eroon. Onneksi palkinto on, mitä mahtavin, joten jaksaahan tässä. Ja helpottaa, kun tietää, että jossain vaiheessa tämä loppuu. Tää on kyllä nyt vahvistanut mun mielipiteen siitä, että tämä on ehdottomasti mun viimeinen raskaus. Ei enää ikinä tätä kiitos! Ja onhan siinä neljässä lapsesa jo varmasti riittävästi hommaa meille "muutamaksi" vuodeksi. :D

Ainiin, Suskalta piti kysyä, mitä neuvolassa sanottiin sun supistuksista?

Ja Viljavainiolle vielä piti kirjottaa, että kurjaa, jos isommille sisaruksille uuden vauvan taloon tulo on noin kamala kriisi. Varmasti onkin. Meillä etenkin tolle taaperolle, joka on vielä ihan mun sylivauva. Kaiket päivät me ollaan yhdesä ja se on tosi paljon mun perään. Mitähän se pieni kokee, kun tuleekin äidin syliin kilpailija? Täytyy yrittää kaikin keinoin tehdä taaperonkin olo sellaiseksi, että ei tunne itseään hylätyksi vaan yhtälailla rakastetuksi.

Natte ja Tinja 27+1
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta.

Tänne tullu paljon tekstiä, kiva lukea niitä. :)

Manzana kyseli kohdunkaulanpuudutteesta. Mulle se on tokassa synnytyksessä laitettu ja laittaminen mun kohdalla otti niin kipiää, etten uudestaan sitä ottaisi. Mutta siitä tuntuu olevan niin yksilökohtaisia kokemuksia, että varmaan paras kun itse testaa, jos siltä tuntuu.

Täällä liitoskivut voimistuu päiväpäivältä ja eilenki illalla kävely sattui jo aika paljon. Häpyluukivut myös välillä jo aika kovia. Kauhulla odotan tulevaa, kun laskettuun aikaan vielä niin pitkä kuitenki näiden kipujenkans. Mutta eiköhän tää tästä. Töitä vielä oon tehnyt normaalisti. Katotaan missä vaiheessa haen saikkua.

Synnärille meiltä on matkaa vajaa puolituntia. Ihan sopivan matkan päässä siis on, ei tarvi pelätä, ettei ehtisi sinne. Mulla on kaikki kolme itsestään käynnistynyttä synnytystä mennyt yli lasketun ajan. Eka 6pv yli, toka 12pv yli ja neljäs synnytys 2pv yli. Kolmas käynnistettiin. Yli tämäkin varmaan menee.

Mutta nyt töihin.

silkkii ja itu poksuu 27+0
 
Natte Juu-u ihan kolme päivää kirjotti saikkua. Edellisessä raskaudessa kun rv 26+0 mainitsin neuvolassa supistuksista tuli suoraan 2 viikkoa. Noh, torstaina kokeilemaan. Työpäivän pituus matkoineen minimi 10h, niin katotaan katotaan...

Kenen kautta siihen FB-ryhmään pääsee nyt mukaan ? Onko se salainen ryhmä vai miten ?
 
Huomenia
Manzana helpottavaa kuulla että muillakin näitä aamu-uupumuksia mulla tulee joskus jopa huono olo aamupalan jälkeen olen ajatellut sen kyllä johtuvan verensokerin heittelehtimisestä koska minun paastosokeri alhainen ja kun syön se varmaan nousee kohisten ja kun olen närästyksen vuoksi pyrkinyt syömään iltapalan kevyemmin ja varhaisemmin niin ateriaväli pitkä ja vauva kuiten liikkuu öisin ja vie energiaa..huomasin nimittäin kun oli unettomuutta saatoin juoda yöllä mukillisen kaakaota tai syödä banaanin niin aamupalan jälkeen ei tullu huonoa oloa....mut tiä näistä sitten....väsymystä kuiten nytkin poden täällä sohvan pohjalla....
Mukava kun kuulumisia nyt tullut tänne enemmänkin :)
Ylläri iltatähti 29+5
 
Huomentapäivää!

Synnärille meiltä on matkaa 40km, mikä on tuplaten se mitä oli viimeksi kun synnyttämään ajeltiin. Silloin kerettiin olla sairaalassa 15min ennenkuin tyttö oli syntynyt, vaikka heti lähdettiin kun tajusin että nyt on tosi kyseessä, joten mä oon ihan satavarma että tälläkertaa ei sairaalaan ehditä! Pientä paniikinomaista tunnetta siis ilmassa sen suhteen, mut ei auta muu kuin ootella mitä tuleman pitää.

Me asutaan omakotitalossa, tällä hetkellä meillä on asuintiloina 2 makuuhuonetta, olohuone ja keittiö. Kovasti toivon että saataisiin vintin remontti taas käyntiin jossain välissä että saatais lisätilaa ennenkuin tää tuleva nuorin muuttaa pois pinnasängystä :) Vähän tiukalta vaan vaikuttaa remonttibudjetti tällä hetkellä kun ei isäntä ole töissä, mut pikkuhiljaa...

Auton vaihto tulee kiireellisemmäksi vaan koko ajan. Rupes meinaan toi vanha rotisko taas temppuilemaan, eikä tykkää oikeen käynnistyä. Jostain pitäis siis rahat siihen repiä.. :headwall:

Mut nyt takaisin töiden pariin! :wave:
 
Vauva potkii todella paljon. Tuntuu valilla tosi epamukavalle kun vauva moyrii mahassa. Mahaan on tullut jonkun verran raskausarpia ja maha on iso, vaikka kiloja on tullut 4.9kg tahan mennessa. Mulle kun on taipumusta tulla iso maha. Se ei ole levinnyt vaan on suoraan edessa. Rasvailen mahaa 2-3 krt paivassa Body Shopin butterilla, mutta ei auta vaan raskausarpia on silti tullut :(
Onko teille muille tullut raskausarpia?
Urheilen melkein entiseen tapaan. Juoksemisen olen joutunut jattamaan jo ajat sitten ja hyppyja en tee. Kayn body Pump tunneilla ja spinningissa. Body pumpissa en vain voi olla enaa selallaan laudalla koska mahaan rupee vihlomaan tosi paljon. On vihlonnut jo aikaisessa vaiheessa, mutta sinnittelin pitkaan ja tein rintalihakset makuullaan. Painoja olen joissakin liikkeissa vahan vahentanyt etten rehki liikaa. Jotkut ovat salilla ihmeissaan miten vielakin voin kayda tunneilla ja jaksan paremmin kuin muut. 27+0 viikolla menen sokerirasituskokeeseen. Tanaan minulta katsotaan sairastanko Willebrand tautia eli verenvuototautia. Olen vuotanut niin totaalisen paljon edellisissa raskauksissa etta parempi tarkistaa asia kun suvussa on kyseista tautia. Edelliseen synnytkseen lahes kuolin veren vuodon takia.
Onko teilla uudelleen synnyttajilla jo paikat auenneet? Itseani vahan mietityttaa onko paikat jo vahan auki kun kuitenkin supistelee aika paljon valilla.

mindi16 26+4
 
täytyy myöntää että on tosi kiva lukea kuulumisia kun niitä alkaa oleen hiukan enemmän/useammin=)

meillä ei ole ollut aikomus vaihtaa autoa, toivottavasti ei ole pakko, meillä on ihan tavallinen farmariauto, vähän jännittää miten sinne menee telakka kaukalon kanssa, kaukaloa astetta isompi istuin tälle tarzanille joka on nyt 9kk ja vielä ainakin koroke miehen 4 vuotiaalle pojalle... saas nähdä miten onnistuu

meidän tarzanin mitat oli syntyessään 2790g ja 49cm viikkoja oli 37+5, joku niitä tais kysellä. ei olla miehen kanssa kumpikaan oltu mitään isoja vauvoja joten toivon kohtalaisen holppoa synnytettävää myös nykyisestä masuasukista...

ennen ensimmäistä raskautta olin aktiivinen liikkuja sekä salilla ja ryhmäliikuntatunneilla, mutta en pystynyt supisteluiden takia ekassa raskaudessa liikkumaan muuta kuin madellen koiralenkkejä... niinpä jäsenyyteni oli jäissä syksyyn asti ja irtisanoin jäsenyyden syksyllä kun ajattelin että sit tän uuden synnyttyä taas alotan kun liikunta aiheuttaa kipua ja epämukavuutta raskausaikana edelleen niin miksi kiusata ja riskeerata itseä ja asukkia. mutta hirveä ikävä on liikuntaa ja varsinkin pumppia...

Natte kyselit mitä neuvolassa sanottiin suppareista, ei lenkkejä eikä siivoomista (harmi;) joutuu miehen pistää hommiin) eikä mieluusti muutakaan rasittavaa kun keskiviikkona on neuvolalääkäri ja tarkistetaan sit mikä tilanne. nyt ei oo ollu sit mitään suppareita, mut jos niitä olis tullu lisää niin ohje oli suoraan päivystykseen. itse epäilen edelleen ettei oo mitään tapahtunu alkerrassa mut vähän silti jännittää kun on toinen synnytys ja niin lähellä ensimmäistä.
eli mindi16 huomenna selviää onko mitään tapahtunu, kerron neuvolakuulumisia sit huomenna=)

raskausarpia tuli ensimmäisestä kaksi ihan tonne alavatsaan. nyt ei oo vielä ainakaan lisää ilmestynyt. mulle neuvottiin ekassa raskaudessa että aina kun menee saunaan niin öljyää masun ja rinnat ja miksei reidetkin oliiviöljyllä, niin kosteuttaa ja hoitaa ihoa niin ei pitäis tulla arpia. mut silti uskon että se on niin ihmisestä kiinni, toisilla kai tulee vaikka rasvais 9kk putkeen eikä tekis mitään muuta ja toisilla ei tuu vaikkei rasvais ollenkaan... nyt en oo ölynny kun en uskalla saunassa oikeen käydä kun tulee niin jännä olo, joka johtuu ehkä siitä että esikoisesta tuli lapsivesi seuraavana yönä kun olin ensin kärsiny koko päivän parin minuutin välein tulleista suppareista ja st menin vielä saunaan illalla... nautin saunasta sit jälkeen=) kyllä sinne ehtii. nyt saunon muutaman minuutin alalauteilla jos oikeen mieli tekee, mut en niin usein ku normaalisti oon käyny...

taisin löytää muuten tuplarattaatki lapsille:D meen huomenna koeajamaan niitä ja katon sit otanko ne mut luulen että otan...

mutta nyt ilmeisesti syöksyn tarzanin kakkavaipan vaihtoon... jee jee...:stick: haju on aina mitä huumaavin... mies kun joutuu tekee tosi pitkää päivää kun sillä on niin paljon kylpytynnyritilauksia... kakkavaippojen aikaan toivon usein että tekis vähä lyhyempää päivää :kieh: tiedän et miehen tekee vähä pahaa vaihtaa kakkavaippaa ja naureskelen aina olkkarissa ku se köhii vaipanvaihdossa:LOL:

suska84 ja paukku 28+2
 
Pikainen moi pitkästä aikaa.

Ihan just lähtö neidin kanssa treeneihin, niin paljon ei aikaa kirjoitella..

Oma olo on pyllystä... liitoskivut ja väsymys tekee tehtävänsä...

Olin maanantaina lääkärissä, silloin 28+1. Sain nyt tahtoni läpi, ja seuraava lääkäri pitää saada 36 viikon ihan alkuun, jotta silloin saan lähetteen suoraan tyksiin eikä uä yksikköön kuten tavallisesti toimittaisiin. Pääsen siis rv 38 arvioon josko silloin voitaisiin jo synnytystä käynnistellä. Kaks edellistä olleet niin suuria niin siksi tämä. Ja kun tuskin tämäkään käynnistämättä tulee, niin nyton menossa se ajatus läpi ettei ole järkeä odottaa rv 42 asti. Ssnoin nla lääkärille, ettei mun tartte käynnistystä saada tasan 40+0 mut jos 42 asti ei mentäis niin ois hyvä. Lääkäri totesi, että jos käynnistys tehdään vauvan mahdollisen suuren koon takia, niin käynnistys olisi sit jo rv 38. Olin enemmän kuin tyytyväinen, 10vkoa siihen enää... :D

Pahis ja Hakkarainen 28+2
 

Yhteistyössä