Huhtikuun hurmurit 2014 ~Lokakuun lorut~

Yönenkeli kuulostaa raskaalta, pikaisia paranemisia sinne!

Marpa mä oksentelin sillon esikoista odottaessa pahimmillaan jotain kymmenen kertaa päivässä ja myös kävin tiputuksessa naistenklinikalla silloin rv11+jotain. Sitä ennen olin saanut niitä Primperan tabeltteja en paljoa napsinut koska en halunnut syödä ylimääräisiä lääkkeitä, niinkuin säkin taisit tuossa sanoa. Mutta sieltä naistenklinikalta silloin laittoivat reseptiä sitten niihin primperan suppoihin, jotka on siis muistaakseni tuplavahvuisia suunkautta otettaviin verrattuna. Kiltisti käytin niitä muutaman paketin vaikka varsinkin alkuun olin ihan kauhuissani että ootteko nyt ihan tosissanne, mutta ne tosiaan vei sen pahimman terän siitä pahoinvoinnista. Koskaan eivät siis kokonaan vieneet pahoinvointia mutta ilman niitä oksentelin kaiken minkä söin ja olin kuin merisairas joten pakko oli turvautua kun se paino vaan laski muuten (ja sillä kertaa ei olisi tarvinnut laskea, kun ei sitä ylimääräistä juuri ollut). Osa sukulaisista taisi epäillä jopa jotain syömishäiriötä kun olin ennen raskautumista laihtunut 40kg, mutta kyllähän mä yritin syödä. Mulla kesti se oksentelu sinne synnytykseen asti, mutta loppuraskaudessa oksensin vaan kerran viikossa tai jopa harvemmin enkä enää käyttänyt niitä lääkkeitäkään. Lopussa se ruokakin alkoi uppoamaan vähän paremmin mutta ei silti jäänyt kuin se yksi raskauskilo.

Tää oli mun kokemus enkä loppujen lopuksi olisi kyllä pärjännyt ilman niitä lääkkeitä, vaikka kyllä se raskausaika niistä huolimatta oli aika helvettiä. Esikoinen syntyi pienipainoisena ja vaikka meillä on siihen suvun kautta taipumusta niin uskotaan myös että myös tuo rankka raskausaika on vaikuttanut asiaan, vaikka väitetään ettei pahoinvointi vaikuta lapseen. En tiedä mikä sai mut haluamaan heti perään toisen (miehessä olikin hieman suostuteltavaa koska ei tuo herkkua ollut hänellekään) mutta onneksi olen päässyt tällä kertaa helpommalla! Voimia sulle, toivottavasti ei sulla kestä koko raskautta!

Kp & Kultakala 12+2
 
Tervetuloa uusille! :)

Äippyli_81: Paljon voimia sinne! Toivottavasti asiat eivät olisi ihan niin, miltä nyt itsestä tuntuu. :)

Täällä on pahoinvointi alkanut helpottaa. Etovaa oloa on päivittäin, mutta suurin osa päivästä menee ihan ok-ololla :) Eikä ole enää hetkeen tarvinnut oksennella. Liikkeitä tuntuu jo useita kertoja päivässä, mutta silti tulee silloin tällöin dopplerilla kuunneltua pikkuisen sydänääniä :)

Viikon päästä onkin muutto, joten ensi viikko menee pakkaillessa. Sen jälkeen alkaakin työharjoittelu...eipä ole intoa edellenkään moiseen, mutta sinnitellään, niin saa ne paperitkin kouraan joskus :D

17+3
 
Viimeksi muokattu:
No ainakin täällä on alkanu antibiootti puremaan kunnolla tänään käytiin labrassa otti verikokeet että nähään onko crp arvo laskenu ja olihan se puolittunu ja enemmänkin eiliseen verrattuna tänään se siis pienellä oli 64.9 :) vertailuna eilen siis 167.3.

tänään kuuntelin taas pikkasen sydänääniäkin pitkästä aikaa :heart:



Yönenkeli ja tiitiäinen 14+6
 
Niin tai eihän sen just panadol tarvi olla vaan mikä vaan paracetamol. Joo mä en myöskään tiennyt tuota buranajuttua aiemmin, mutta me ollaan muutenkin ostettu yleensä paracetamolia. Mietin tota ibuprofeeniakin (mitä buranassakin on) kun sitä annettiin synnytyksen jälkeen että saako sitä ottaa imettäessä. Luotin kyllä sit et lääkärit tietää mutta taisin kyllä kotona lukee sit pakkausselosteen vielä :)

Muutenkin oon aina tosi vainoharhainen noiden lääkkeiden kanssa ja särkylääkettä yleensäkin otan vaan todelliseen tarpeeseen kun sitä on nuorempana tullut vedettyä migreeniin aika paljon ja jossain vaiheessa tuli niitä särkylääkepäänsärkyjäkin joskus. Rennietäkin oon nyt vältellyt vaikka on alkanut närästää ihan pystyasennossakin viimeaikoina, ehkä tässä joku päivä tulee otettua kun eihän toi närästyskään kurkulle hyvää tee :p Mut niitä inhoan eniten sen maun ja koostumuksen takia... ihan ku hammastahnaa imeskelis : /
 
Huomenia,

Kännykällä kirjoittelen,kun ei tietokonetta jaksa avata näin aamusta...on se jännä,että kun saisi nukkua niin sitä herää virkeänä kukonlaulun aikaan,mutta,kun arki ja työpäivä niin se herääminen todella vaikeaa.
Mulla pientä flunssaa,paracetamolia olen ottanut...otrivinin nenäsumutettakin pari kertaa laittanut,kun nenä niin tukossa,että ahistaa.
Se olisi ensi viikolla np-ultra,nyt ehkä jo vähän alkanut jänskättää.

Täällä naama ihan kauhean näköinen,kun isoja,kipeitä näppyjä tulee,yök. Onko muilla sama ongelma? Toivottavasti kohta helpottaa,ei haluaisi kulkea koko raskausaikaa näpyt naamalla,ei kauhean hehkeää ole :D tai olisko jollain vinkkejä pesuaineesta,jota voisi kokeilla?

JuLiDe 11+6
 
Buranaa saa käyttää. Vikalla kolmanneksella kielletty, kuten täällä jo joku mainitsikin. Mulle on ihan neuvolalääkäri määrännyt Burana 600 kipuihin.

Työnimikin vauvalta löytyy, mutta julkisesti sitä ei käytetä. Se on oikeastaan vaan mun ja miehen käyttöön.

Tänne ei kuulu mitään ihmeellistä. Odotellaan seuraavaa ultraa ja tietty niitä liikkeitä. Vielä ei ole tuntunut mitään.

Neksu 13+3
 
JuLiDe täällä kukkii naama myös vieläkin, välillä tuntuu että helpottaa jo mutta pian on tulee taas pari uutta näppyä. Kuitenkin helpottaa pikkuhiljaa mutta sais jo lähteä, huomenna pitäis edustaa ristiäisissäkin :p

Nyt täytyy alkaa vääntää muumimustikkamuffinsseja :)

Kp & Kultapupu 12+3
Ylihuomenna ultra! (Jos jollekin on jäänyt epäselväksi :D)
 
Iltoja!

Täällä vietetty kylästelypäivää.. Ja vihdoin ja viimein saatu kerrottua myös isälle ja molemmille mummuille ja vähän muillekkin sukulaisille.. Isä mummu meinas et katto mun lihoneen mut ei kehannu sanoa mitään.. ;) Syykin selvis niille siis miksi maha pyöristynyt.. Ilosia kaikki oli asiasta.. :rolleyes:

Lääkkeitä syön yleensäkki tosi vähän.. Harvemmin ees semmosta vaivaa et tarvis särkylääkettä ottaa.. Ennemminki tarvisin allergialääkkeitä.. Tänäänki sen huomas et ois pitäny ottaa kun kylästelypaikoissa oli koira ja kissa.. Piti sitten ottaa yks hönkäsy ventolinea kotimatkalla että sai ilman paremmin kulkeen.. |O Mitä allergialääkkeitä muuten saa syödä raskausaikana??

Tänään kävin ostaan talveksi toppatakin.. Löyty hyvään hintaan fb-kirpparilta.. :) Ei siis varsinaisesti oo äippätakki mut ajaa saman asian.. Vielä pitäis ne uudet farkut käyä ostaan..

Jep.. Jospa nyt kömpis tuohon sohvalle(jos pääsen tästä penkistä irti) kun päivän ollu menossa.. :)

manije ja sintti 14+4
 
manije: Mulla on paljon allergioita sekä astma. Astmalääkkeitä (seretide ja tarvittaessa ventoline) mun on ehdottomasti otettava, sillä astman on oltava tasapainossa myös raskauden aikana. Allergialääkkeistä sanottiin, että saan ottaa, jos siltä tuntuu, mutta toki parempi, mitä vähemmän syö. Erona myös se, että astmalääkkeet ovat inhaloitavia ja allergialääkkeet pillereitä/tabletteja. Allergialääkkeenä mulla on Xyzal.
 
Sokerimassa-muumeja väännetty yötä myöten ja juhlinnat hoidettu alta pois, nyt voi keskittyä jännäämään HUOMISTA! Huomenna kauan odotettu np-ultra, saa nähdä miten sitä saa nukuttua tänä yönä..

Pakko käydä täällä aina purkamassa näitä fiiliksiä, ettei hehkuta liikaa läheisille ja kavereille. Voin vaan kuvitella huomisen fiilikset, kun nyt jo tuntuu ettei tiedä miten naaman laittais ja miten päin sitä ite olis! (Unen puutteella ei ole varmaan mitään tekemistä asian kanssa). En muista olleeni näin kauhee viime kerralla. Tai sitten aika kultaa muistot!

Kp & Kultakala 12+4
 
  • Tykkää
Reactions: Karviaismarja
Heipä hei pitkästä aikaan! Nyt uskaltaa huokaista helpotuksesta ja alkaa ottamaan rennommin tätä raskautta. Nt-ultra oli viime viikolla ja siellä kaikki oli hyvin <3 Ihan siihen päivään asti oli kauhea pelko takaraivossa, että jos kaikki ei olekkaan hyvin. Sen myötä kirjoittelu jäi vähemmälle. Nyt uskaltaa jo ajatella tulevaa :) Oireiden perusteella aika helpolla on päästy eli ei juuri mitään oireita, paitsi väsymystä, näppyjä kasvoissa ja nyt on ilmestynyt jatkuva elohiiri silmään, mikä on tosin ärsyttävää :D

Minkä mukaan muuten laskette noita rv? kun minulla on kolme vaihtoehtoa eli oman laskuni mukaan, neuvolan ja ultran mukaan. Tosin niillä ei ole kuin päivän heitot, eli ei sinäänsä väliä, mutta oman pään selvennykseksi. Nyt kun ihmiset kysyvät rv tai laskettua aikaa, niin kerron kaikki kolme vaihtoehtoa, kun en tiedä minkä mukaan menen. Päätättekö vain sen, että näiden laskujen mukaan nyt mennään vai miten? :)

Clavel
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Lotus: joo mullakin on astma, siihen ei kyllä oo moneen vuoteen ollu muuta lääkitystä ko ventoline tarvittaessa.. :) Tuntuu et nyt raskaana ollessa on allergiatki taas herkistyny.. Siis nuo elukat.. Jospa tuota pärjäis ilman allergialääkkeitä kuitenki vielä..

Clavel: raskausviikot lasketaan neuvolan laskujen mukaan.. :) Silloin pysyy kaikki kärryillä missä mennään..

Ihana kun viimisilläkin alkaa oleen nyt np-ultrat käsillä! :) Toivotaan et kaikille tulee sieltä hyviä uutisia! Ja jospa saatais tähänkin ketjuun vielä joku tuplien oottaja.. ;)

Jahas, nyt kutsuu esikko pottahommiin! :)

manije ja sintti 14+5
 
Heippa!

Mahtuisko vielä tässä vaiheessa tänne mukaan? Täällä olis yks 25v ensisynnyttäjä. Tuntuu, ettei muita viitti koko ajan rasittaa omilla raskauspohdinnoilla, niin tällaisesta vertaistuesta olis varmasti paljon iloa :) Vointi on koko raskauden ajan ollut aika hyvä, väsymystä ja pientä pahoinvointia on ollut, mutta nekin jo helpottamaan päin. Ens viikolla olis seuraava neuvola ja samalla eka lääkärineuvola. Odotan jo malttamattomana :D

Eli tässä vielä tiedot:

11.4.
kenke/25/ensimmäinen/PS


Olisin muuten myös kiinnostunut tuosta FB-ryhmästä :)

kenke+tirri 14+2
 
Viimeksi muokattu:
Clavel: Mä olen pitänyt sen 14.4, vaikka ultran mukaan olisikin 13.4. Kuulemma neuvolassa se lasketaan jotenkin eri tavalla kuin heillä ultrakone sen laskee ja mulla on parempi feng shui tosta 14. päivästä :D Tai se on helpompi muistaa jotenkin :p

OMANAPA: Aika hiljaista on ollut. En ole jaksanut juuri kirjoitella tänne enkä blogiin kun tuntuu niin oudolta koko raskausajatus. Tai se, että ollaan jo näin pitkällä ja kaikki on vieläkin hyvin. Rakenneultraa jännitellen...
Seuraava neuvola meillä on muuten 4.11, saas nähdä mitä siellä tällä kertaa turistaan.
 
Fujn Toivottavasti me molemmat synnytetään juuri tuolloin 14.4 ;) Outoa kun sulla on ollu noin pitkä aika neuvoloiden välillä, mä meen jo kolmanteen neuvolaan 30.10 :O

Kuuntelin ennen töihin lähtöä pikkuisen sydänääniä ja voi jessus kun kuuluikin kovaa että ihan säikähdin, kun on joutunu vähän säätämään volyymia kun aikasemmin ei oo oikeen kuulunu :D

Jos taas poksutellaan, poks 14+0 :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Fujin
Tervetuloa uusille!

JuLiDe: Mulla sama ongelma, iho tosi huonossa kunnossa..

Mulla ei ole vielä paino noussut. Mun painoindeksi on 25 ja tiedän, etten ole mikään solakka vaan kiloja voisi olla vähemmän. Kuitenkin liikun päivittäin paljon ja hoidan kotona raskaitakin maatilan töitä, syön suht. terveellisesti paitsi kerran viikossa herkuttelen. Enkä koe, että olisin mitenkään hirvittävän ylipainoinen vaan aika tyytyväinen itseeni tällä hetkellä. Silti mua ärsyttää kun neuvolassa parikin eri ihmistä on päivitellyt mun ISOA painoindeksiä ja ylipainoa ja miten mulla todennäköisesti tulee olemaan raskausdiabetes kun "sulla tuota ylipainoakin on ton verran". Siis mua ärsyttää tosissaan tällaiset ihmiset, varsinkin, kun kummankin painoindeksi on varmasti ollut enemmän kuin mulla :)

Sain kerrottua lopuille läheisille raskaudesta, ja hankintalistakin lyheni kun kuulin että saan sisaruksien lasten pinnasängyn ja hoitopöydän.

Oon stressannut tosi paljon töistä ja raha-asioista, kun mulla loppuu työt kuun lopussa. Kävin viime viikolla yhdessä työhaastattelussa, ja mut valittiin työhön. Olen tosi innoissani uudesta työstä, kun pääsin juuri sellaiseen hommaan mitä haluan tehdä. Kuitenkin mua huolettaa raskaudesta kertominen, en kertonut haastattelussa siitä, eikä mun ilmeisesti pitäisi kertoa kun 2kk ennen äitiysloman alkua. Mutta, en tiedä osaanko salailla asiaa töissä niin pitkään. Mietin, pitäisikö mun kertoa kun menen tällä tai ensi viikolla kirjoittamaan työsopimusta? Mitä muut tekisitte tässä tilanteessa. Ymmärrän, jos työnantaja ei halua mua palkatakaan, koska työ on sellaista, että siihen on vähän hankala perehdyttää lyhyessä ajassa sijaista.

Tulipa vuodatus tällä kertaa :) Hyvää viikon alkua!

Mirenna 11+5
 
Pikaisesti yritin lueskella ketjua läpi, kun en ole pariin viikkoon ehtinyt täällä käymään muuton ja lasten kerho/eskari kiireiden takia. Sisarusrattaista voisin myöhemmin laittaa omia kokemuksia, kun nyt en oikein ehdi.

Mulla on vasta huomenna eka ultra ja jännittää ihan hirveästi! Jotenkin vaan ajattelen, että onko siellä edes ketään, vaikka vieläkin väsyttää tosi paljon ja pahoinvointiakin on..
 
Mirenna: Aika kummaa touhua neuvolalta. Mulla oli painoindeksi just ton 25. Nyt ja esikoista odottaessa myös. Neuvolassa sanoivat et joutuu sokerirasitukseen koska sairaala jossa synnytän on niin tarkka ton BMI:n kanssa. Neukkutäti sanoi että vaikka eihän sulla ylipainoa ole vaan ihan normaalimitoissa. Viimeksi ei ollut mitään diabetekseen viittavaa enkä nytkään kyllä ole huolissani. Hyvähän siellä sokerirasitukssa on käydä niin voi olla varma, mutta ei kannata stressata.

Mä en välttämättä vielä sanois raskaudesta, jos kerras työn sait. Vaikka raskaus ei olekaan peruste palkkaamatta jättämiselle niin ei kovin moni palkkaa oikeesti raskaana olevaa kun tietää että kohta pitää kuitenkin taas uusi työntekijä etsiä ja perehdyttää. Nyt oon tehny sijaisuukisia ja pomolle oli vähän pakko kertoa kun muuten olis pitäny alkaa tekeen myöhemmin yövuoroja. Toivottavasti hommia riittäis niin pitkälle kun jaksaa töissä olla.

Np ultra oli perjantaina ja kaikki hyvin, vaikka labra vastauset ei vielä olleet tulleetkaan.
Huomenna 13+0.
 
ens viikolla oliskin sitten se neuvola :D mulla masu kuva tuossa ylempänä :D me aletaan täällä selättään toi keuhkokuume ja alkaa lapsissakin oleen virtaa kuumeiluiden ja muiden jälkeen. ensviikolla onkin sitten kiva palata arkeen :D IIIIk huomenna 28v
 

Yhteistyössä