Huhtikuun hurmurit 2014 ~Lokakuun lorut~

Suuret pahoittelut Yeminalle! Voimia jatkoon! :hug:

Onnittelut hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Praline Nams, korvapuusteja! Kelpais mullekin! :)

Seisomalauta tulee meidänkin hankintalistalle. Vauva voi sitten nukkua ja hengailla vaunuissaan eikä esikon tarvitse välttämättä kävellä. Onko ne laudat semmoisia, että ne kiinnitetään ihan ruuveilla tms? Vai saako ne jotenkin kätevästi nopeasti irti? Tietääkö kukaan?

Niin ja vauvaa tulen kantamaan myös Manducassa, kun esikoinen käyttää rattaita. Toivottavasti vaan tykkää kantorepusta!

Neksu 12+2
 
Naksu: Riippuu rattaista millaisella kiinnityksellä oleva lauta sopii, tai sopiiko mikään lauta. Meillä ollut parikin erilaista lautaa, ja kyllä ne kaikki näppärästi irti sai kun käyttöä ei ollut ja vastaavasti takaisin muutamassa sekunnissa.
 
Yeminalle voimia ja isot pahoittelut :hug:

Äippyli_81 joo voi mennä vähän hankalaksi se lauta :) Joo kyllä toi sitominen on vähän hankalaa tälläiselle pätkälle, ulkona jos joutuu sitomaan niin ei kiva kun puoli liinaa laahaa maata kun yrittää kieputella sitä ympärille. Mulla myös trikoinen liina, tosi pitkä ja sidonnasta jää aina yli niin paljon että saan tehtyä ison rusetin tuohon mahan alle :D On sitten nätti paketti ;) Mutta muuten oon pitänyt hyvänä ratkaisuna, vähän aina vaatteista riippuu että saako hyvin kiristettyä jne. Oon itse opetellut vaan yhden perussidonnan, siihen tuo meni alussa sammakkoasennossa, sitten jalat ulkona ja nyt menee siinä samassa naama ulospäinkin. Mua kiinnostaa ne sidonnat joissa sylivauvan saa sivuttain makaamaan, jossain oli että ei tarvi irrottaa imetystä varten niin se olis aika hyvä. Täytyy opetella joku kerta :) Se selkään sitominenkin voisi olla hyvä jos joskus tulee tuo esikoinen laitettua kyytiin kun vähän kasvaa.

Mutta kyllä oon ihan kantoliinojen puolella, on niin monipuolinen ja saa vielä heitettyä vaikka peitoksi lapsen päälle. Mulla on vaan tuo babybjörnin kantoreppu mutta siitä en tykkää yhtään, kun laittaa naama ulospäin lapsen, tuntuu että se putoo heti jos kumartuu tai jotain, kun ei tule lapsen olkapäiden päälle mitään. Ja muutenkin tosi huono päällä, ainoa plussa siinä on että helpompi laittaa päälle kuin liina, mutta ei niin paljon että jaksaisin sitä käyttää :D Ei olis varmaan ikinä tullut hankittua liinaa jos en olis miehen siskolta saanut, mutta oon kyllä monet kerrat mielessä kiittänyt.

Kp & Kultakala 11+3
9 yötä ultraan!
 
Heippa kaikki! Mikäs täällä on käytäntö et pääsee teijän matkaan? oon tässä lueskellu (koko päivän) näitä juttuja ja olis kiva jatkaa myös =) Viikkoja mulla on 11+3. Nyt ehkä sitä jo uskaltaa ajatella että ehkä pikkunen jaksaa matkassa pysyä. pari vuotta sitten tuli kaksi keskenmenoa melko aikasilla viikoilla niin nyt sitä ihan vaihoharhasena joka nippauksen tuntee kauhusta kankeena! np ultra on 9.10 ja parissa ultrassa oon jo kerinny käymään ku neuvola täti oli laitellu vähä omia päiviä sairaalalle. mut eipä se mua haitannu sanoinki sairaalassa et voin hyvin tulla vaikka joka päivä kurkkimaa masuasukkia :D olisi ihan super kiva päästä mukaan fb:n ryhmään!!?

ja siis tietoja mitä on muut laittaneet niin tässää tulee..
funkyest/26/toinen lapsi/ps

ihanaa odotus aikaa kaikille! :heart:
 
Yemina, pahoitteluni! Kauniin runon olit kirjoittanut :hug:

Sykkeistä, mun täti on yrittänyt molemmissa raskauksissa veikkailla sykkeiden perusteella kumpi on tulossa (esikosta tiedettiin mutta ei kerrottu muille, toisesta ei tiedetty). No vähän se oli vaikeaa, kun aina pyöri siinä 140 paikkeilla :D poikaa täti veikkasi molemmilla kerroilla mut meillä on kaksi tyttöä. :)

Semmonen mitä ite oon miettiny tässä, on oikeastaan se elämä vauvan syntymän jälkeen ja millainen tyyppi sieltä tulee :) Oon sillai vähän tylsä odottaja, tai ehkä se ei oo mun kohdalla vielä tullut esiin, mut en jaksa kauheasti stressata asioista tai olla käpertynyt tuleviin neuvolakäynteihin tai ultriin yms. Tää on yllättäny mut itsenikin, mut ehkä se on sitten jo niin tuttua, kun kolmatta odottaa?

Mutta oikeestaan siihen asiaan, jota lähdin jo kertomaan. Oon ihmetelly suuresti, miksen tunne jo liikkeitä. (Siinä mielessä on hyvä että seuraava neuvola on tiistaina, niin pääsee kuuntelemaan sydänäänet.) Esikoisesta tunsin ihka ensimmäiset rv 15+, ja noin kuukauden ajan mietin onko ne niitä, kunnes rakenneultrassa oli helppo nähdä ruudulta liike samaan aikaan, kun sen itse tunsi. Kakkosesta tunsin liikkeet jo rv 11+, ja pääsin nt-ultrassa todistamaan tuntemukseni oikeiksi. Nyt olen jo rv 14+, enkä edelleenkään tunne mitään muuta kuin kiertävää ilmaa (joka on yksi raskausvaivani, onneksi jo helpottamaan päin!). Kysyin istukasta nt-ultrassa, ja olen onnekkaana saanut kolmannen kerran takaseinäistukan. Ei pitäisi siis siitä johtua. Tämä kolmas oli nt-ultrassa erittäin rauhallinen, kun kakkosen muistan melskanneen ihan hurjana. Esikoisesta ei oo jäänyt selvää mielikuvaa ultrista, silloin oli varmaan niin jaskat housussa.

Meillä on lapset fyysiseltä olemukseltaan ja tempperamentiltään hyvin samanoloisia kun ovat olleet mahassa, esikoinen rauhallisempi ja keskittyvämpi ja kakkonen vauhdikas ja meiän oma "sättä". Onkohan tämäkin masuasukas joku rauhallisempi versio? Tajusko kukaan mun löpinöitä =)

Talvis ja salamatkustaja 14+1
 
Yöenkeli olisko mahdollista että laittas tonne ekalle sivulle maininnan fb-ryhmästä, että se on salainen eikä kukaan ulkopuolinen näe mitään sen juttuja eikä sitä löydä haulla jne, ja että halukkaat pääsee sinne laittamalla mulle täällä yksityisviestinä linkin fb-profiiliin :) Miltei jokainen aina kysyy onko se salainen ja kuinka sinne pääsee, täytän tän kohta kommenteillani kun käyn päivittäin kertomassa kuinka sinne pääsy onnistuu! :D Kiitos jo valmiiksi! :)
 
Yeminalle :hug: vielä täältäkin.

Talvis, mulla on vähän sama juttu tuon suhteen, mitä kirjoitit stressaamisesta ja neuvolakäynteihin "käpertymisestä". Tää nyt on toinen lapsi, neuvolassa mua pidetään ensisynnyttäjänä koska esikoista odotin ulkomailla ja nää Suomen systeemit on mulle uusia. En silti jotenkin vaan osaa hyppiä innosta kattoon joka aamu. Tietysti olen onnellinen, iloinen jne, mutta enemmän minäkin mietin sitten huhtikuuta ja tulevaa kun lapsi on jo sylissä. Saatan hyvinkin päivän aikana unohtaa, että olen raskaana, tästä ei ole tullut elämäni keskipiste ja ainoa asia. Ainakaan vielä, siis.. :)

Onko kaikilla "työnimi" vauvalle? Multa on kyselty, että milläs nimellä sitä nyt kutsutaan, kun ei ole syntynyt vielä. Öö.. no jos vaikka ihan vaan vauvaksi. Miehen kanssa käytetään kyllä myös tulevaa nimeä, vuorotellen tyttö- ja poikavaihtoehtoa kun ei tiedä kumpi tulee.

Liikkeitä en tunne, mutta viikkoja onkin vasta 11. Mies piti yksi ilta kättään mun vatsalla ja meinasi saada sätkyn, "se potkaisi, tunsitko??!". Miesparka, pakko oli kertoa että ilma vaan kiertää. :D Mulla on kohtu melko takana, kauan sai odotella esikoisenkin potkuja. Mutta sitten kun ne alkoivat, olivatkin melkoisia!

Joku kyseli onko kaikilla doppleri kotona. Mulla ei ole. Mietin kyllä hankkisinko, mutta yritetään muutenkin rajoittaa "turhan" tavaran määrää. Olishan sillä joskus ihan kiva kuunnella tietysti. Meillä dopplerin virkaa toimittaa esikoinen, joka kuuntelee vauvan juttuja pää mun mahaa vasten. Oudon usein vauva haluaa kakkua tai huutelee, että isosiskon pitäisi saada poni..
 
  • Tykkää
Reactions: Talvis
Hei kaikille, enpäs tiedä mitä mun edelliselle viestille tapahtui, joten älkää ihmetelkö jos sama asia tulee nyt kahdesti :D. Elikkäs LA vaihtui NT-ultrassa ja on nyt 5.4. ja siinä pysyy :)


Suski28 ja baby 14+1
 
Mä olen kanssa vähän tälläinen "tylsä" kun en jaksa niin hirmuisesti neuvoloista sun muista intoilla, mutta vastaavasti vauvan vaatteita on muutamia tullut osteltua ja kaukaloa ja vaunuja mietittyä. Ennestään on vintillä peg perego pliko p3 matkarattaat joista en ole raskinut luopua kun ovat niin huiput.
Ja pitää myöntää että en ole aina niin viikoistakaan perillä, suurinpiirtein viikot tiedän vain. En ole joka välissä jaksanut laskea ja muistella. ;)

Tänään oli aamusta kaivettava isompien vauva laatikot esiin, kun kuopus ei tiennyt mikä on tutti ja tuttipullo, niin piti esikoisen laatikosta kaivaa esille. Meidän tissitakiainen ja peukun imiällä pieni aukko sivistyksessä.
 
Heh, "kiva" että on muitakin tylsiä, en ilmeisesti ole ainoa. Olen mäkin ostellut jo kirppiksiltä vauvanvaatteita, laitoin kakkosen vauvavuotena kaiken pienen pikaisesti eteenpäin. Ajattelin etten halua marinoida niitä montaa vuotta laatikoissa kun meillä oli alunperin ajatuksena enemmän vuosia toisen ja kolmannen lapsen välille =) Kaukalokin heitettiin kaatikselle kun se oli jo niin vanha, yhdistelmät meiltä edelleen löytyy.

Hankintoina tulee sitten hieman myöhemmin kestovaipat (jotain hajanaisia meille on jäänyt laatikollinen, kun en ole saanut myydyksi), imetysliivejä/-paitoja, rintapumppu... Vaatetta tarvii myös lisää. Pinnis löytyy mut lakanat myin ja typeränä myös ne muovitetut froteet, en hoksannut et ehkä meiän kakkonenki saattaa tarvita niitä aikanaan kun jättää yövaipan pois :headwall:
 
Yritin kovasti mutta en millään jaksnu nyt kaikkia kommentteja kerta istumiselta lukea. :)

Oon ollu hiljanen mut oli ihan hullu työ viikko, jonka jälkeen olin viikon ulkomailla ja sittten taas hullu työ viikko.. tuntuu välillä että olis ihan kiva vaan ollakkin välillä :D ehkä tää tästä tasaantuu nyt pikku hiljaa ja saan rytmistä kiinni.

täällä siis käyty jo kahessa ultrassa eka oli viikolla 8+6 mut masussa olikin mato joka vastas vasta viikkoja 7+2 viikolla 10+6 oli uus ultra ja masussa olikin jo ihan ihmisen näkönen olia joka vastas viikkoja 9+2 niimpä LA muuttui 4.5 mutta en usko että tuonne asti päästää ja vaikka päästäskin niin aattelin pysyä tässä ketjussa. :)

Hankinnoista oli ollu puhetta niin meillä on kaikki tallessa. Ainut että tarvitaan sisarrattaat ja ne hankitaan käytettyinä kuhan sopivat tulee vastaan. Sitten minnuu hirveesti kiinnostas se manduca ja myös bumbo. Nuo nyt vaan on taas ehkä ihan turhan päiväsiä mut silti kiinnostas astaa ne. :) ja varmaan tuleekin hankittua. Ja lisäksi jos tulokas onkin poika niin pojalle vaatteita pitää sitten hamstrailla :) mut muuta tuskin tarvitaan, joten aika erilainen raskaus ku ei tarttee hirveesti hankkia kaikkee :)

Mie kerroin viimeviikolla töissä ja sukulaisillekkin ollaan kerrottu pikku hiljaa. :) miun maha on alkanu paisumaan JO NYT!! :eek: niin ei tätä hirveesti enää salailla vaikka viikkoja on vasta 10+0. niimpä ollaan silleen että avoimin kortein pelataan ja yritetään kertoo nyt noille lähisukulaisille enneku muualta kuulevat. :) kaikki on ottanu aika hyvin, mut silti on jännittäny kertoo :)

yritän olla aktiivisempi tästä lähin ja lukea nuo loputkin kommentit kuhan kerkeen :)
 
Onkos täällä joku, jolla on sisarusrattaat? Itse ajattelin katsoa vasta lapsen synnyttyä, että tarvitaanko me sellaisia, mutta kokemuksia olisi toki kiva kuulla, että onko ollut tarpeelliset ja millaiset (peräkkäin vai vierekkäin). Meillä lasten ikäeroksi tulee n. 1v4kk.

Meillä ei vielä ole työnimeä vauvalle. Esikoisesta oli jo tähän aikaan, mutta eiköhän tällekin joku tässä ajan kanssa kehity :)

16+6
 
Se olisi nla keskiviikkona, ja nt-ultra sen jälkeen. Vähän jännittää miten käy LA:n, tosin aika paljonhan siinä saa eroa olla ennen kuin vaihdetaan, jotenkin luulen että toukokuun puolella syntyy oli merkattu LA mikä tahansa..

Mä en muista kirjoittelinko jo noista meidän tuplarattaista, meillä ollut yhteensä kolmet tuplat. Yhdet lähti heti kättelyssä muutaman viikon jälkeen menemään, yksistä en olisi luopunut ellei oikeasti olisi jääneet tarpeettomiksi, yhdet taas ei meinannut mahtua autoon, ja varsinkin mun oli vaikea niitä edes sinne sovittaa kun painoivat tuhottomasti ja piti juuri tietyssä asennossa tunkea jotta mahtui.

Ensin oli Emman vierekkäin istuttavat, onnettomat työntää loskassa, kuomu ei ollut kovinkaan suojaava ja talvi vaatteissa ei 2v meinannut kyytiin mahtua. Katukivetyksen reunoista pääseminen kävi taitolajista, viimeinen niitti oli kun näin että samanlaiset rattaat kippasi ympäri juurikin kadun ylityksessä, tismalleen samaa olin itsekkin pelännyt mutta tuudittauduin siihen uskoon että kyllä ne rattaat on niin suunnittelu että eivät tuollaisesta pääse kippaamaan vaikka siltä tuntuu. Miinusta vielä että ei saanut kasvoja työntäjään päin.
En tiedä onko tullut vuosien mittaan muutoksia malliin, nämä siis muistaakseni 2008 malliset.

Sitten herqules twin raptor spin-4, vm 2008, hyvät ei moittimista muuten mutta näissä myös yhtenäinen kuomu ja isommalle vähän matala istuintila, kuomu kyllä tosi suojaava. Mutta ei mennyt todellakaan pieneen tilaan kasaan, oli paketilla korkeutta ja leveyttä+painoa.

Carena double swingit oli meidän käyttöön parhaimmat, iso tavaratila, erilliset kuomut, menivät ihan hyvin kasaan, hyvät työntää säällä kuin säällä, hinta ja laatusuhde erittäin hyvä.
 
Hankinnoista: Kantoliina kuulostaa kätevältä, ja sitä aijon ehdottomasti kokeilla. Samoin kestovaippoja. Lastenhuoneen kalusteet täytyy ostaa kaikki, olen katsellut ikean malleja, ne näyttää mukavilta. Ainakin pinnis, hoitopöytä ja vaatekaappi hankitaan. Ensisängyksi ajattelin mun vanhaa kehtoa, joka on mulle tehty aikoinaan. Tutuilta olen saanut jo aika kivasti lakanoita, makuupusseja ja täkkejä ym. Vaatteita ei vielä ole hankittu. Haluan hankkia mahd. paljon käytettynä. Mulla hankinnoissa etusijalla on yleensä ekologisuus, joten ekovaatteiden nettipuoteja ym. saa vinkata :)

Työnimeä meillä ei ole, eikä varmaan aleta keksimällä keksimään. Vauvasta puhutaan.

Vielä pitäisi kertoa mummolle raskaudesta, kerron torstain ultran jälkeen jos on jotakin kerrottavaa. Muille on kerrottu kenelle oli tarkoituksin, muutama pidetty tarkoituksella vielä pimennossa.

Mua jännittää ja ahdistaa ihan hirveästi torstain ultra. Pelkään kuollakseni keskeytynyttä keskenmenoa!! En ole saanut sydänääniä kuulumaan dopplerilla. Vointikin on ollut yllättävän hyvää.. Yritän koko ajan olla ajattelematta asiaa, mutta ei tunnu onnistuvan.

Mirenna 10+5
 
Yeminalle kovasti voimia ja halauksia. Sun runos sai mut kyyneliin. Toivottavasti tekin saatte pian oman nyytin ihan syliin asti.

Meillä oli tänään eka ultra. Kaikki oli hienosti. Nt oli 1.2 ja pääperä mitta oli 5,7. Ihana pitkänhuiskea, rauhalliset liikkeet omaava kavru siellä venytteli :heart: LA pysyi samana vaikka olikin 3 päivää isompi. Olen niiiiin onnellinen! Kyllä tämä on aina vaan yhtä jännää ja ihanaa, vaikka jo viides lapsi kyseessä.

Ehkä maailman onnellisin Villis ja hänen täydellinen Vilperinsä 11+5
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Mä yritin tässä mietiskellä ja lueskella tuota äitiyspäivärahan suurutta. Mulla on siis sellainen tilanne, että työsopimus on vuoden loppuun ja en tiedä ja en usko että saan jatkaa, eli osaako joku sanoa kuinka se äitiyspäiväraha silloin menee? Työttömäksi jouduttua saan kyllä liitolta rahaa, mutta ei sekään mikään hurja summa oo. Minkälaisia tilanteita teillä muilla on ennenkuin jäitte/jääte äitiyslomalle? Tai aikaisempia kokemuksia näistä?
 

Yhteistyössä