Huhtikuun hurmurit 2014 ~Lokakuun lorut~

Moikka kaikille!

Täällä ilmottautuis yks huhtikuussa saava lisää! :) En tiiä onko teillä ollu tapana täällä mitä kertoa, mutta siis ensimmäistä lasta odotetaan täällä innolla. Tämä meidän pikkunen rakkauspakkaus on 4,5 vuoden yrityksen tulos ja voitte vaan kuvitella miltä tuntu nähdä ensimmäistä kertaa ne kaks viivaa raskaustestissä, senpä jälkeen niitä testejä varmaan tehtiinki parikymmentä lisää :D

Mutta siis tosiaan 17.4 on laskettu aika. Niskaturvotus ultra on jo ohi ja kaikki sen osalta kunnossa, tyttöä siellä ultraaja veikkasi, mutta eihän niillä viikoilla voi mitään varmaa sanoa vielä.

Tiistaina 22.10 on Neuvola, 23.10 Sokerirasitus (Mihin joudun kahdesti raskauden aikana ellei käry käy jo tässä ensimmäisessä), 29.11 on sitten rakenneultra. Muita aikoja ei tässä nyt vielä tiedossa ole, mutta eiköhän tuohon ennen rakenneultraa vielä neuvolaan ajan saa. Toivottavasti ainakin.

Mimmuskainen ja kyytiläinen 14+3
 
  • Tykkää
Reactions: Karviaismarja
Minulle voisi päivittää RU 20.11. Tänään ensimmäistä kertaa tuli sellainen olo että oikeasti housut puristaa. Äitiysvaatteita olen tilaillut, tulevat vasta ensi kuun puolella, että siihen asti pitää vain yrittää ahtautua vaatteisiin. :)
 
tiitii88 Mulla on ollu jo jonkun aikaa sellanen olo, että omat housut puristaa ja olenki voinu pitää vaan sellasia missä kuminauhavyötärö :D Kaikki missä nappeja/vetoketjuja niin on jääneet pois, tuntuu inhottavalta. H&M:ltä hain muutamat paidat ja yhdet housut kävelylenkeille, tavallisia äitiyshousuja sellasia siistimpiä en sieltä löytänyt. Pitää niitä jostain tilailla.
 
Moikka

Mäkin ilmottaudun mukaan :) Esikoista odotellaan, LA on 26/4 ja nyt menossa 13+2. Np ultrassa kaikki näytti OK. Ollaan kerrottu lähimille kavereille ja perheelle mutta työpaikalla en ole vielä kertonut. Onko facebook ryhmä siis salainen, jos siihen liittyy niin näkeekö kaverit ?

26/4 Kriztina / 28 / ensimmäinen / Hyks

Seurantana olisi seuraavaksi 18/11 N sekä 9/12 RU
 
  • Tykkää
Reactions: Karviaismarja
Tervetuloa uusille mukaan!

mimmuska ikä (jos haluat kertoa ) ja synnytyssairaala niin lisäisin viellä tuonne listalle :)

kriztina joo facebook ryhmä on salainen sitä ei näe kukaan kaveri listalla tai muutenkaan, sitä ei voi edes etsiä haulla vaan jos sinne haluaa niin yksityisviestiä täällä adalielle :)
 
Viimeksi muokattu:
Yönenkeli 24v ja KYS

Miwwi Minä oon vajaa kaks viikkoa plussan jälkeen pitäny töissä omia housuja kun työhousut ei menny kiinni kun turvotti. :D Noi kotihousut/lenkkeilyhousut mitkä ostin H&M:stä niin on ihanat, ei purista mistään!

Onko täällä muita ylipainosia odottajia? :)

Mimmuskainen 14+4
 
Täällä neuvola visiitti tehty. Pissa oli puhas, hemoglobiini oli 130, paineet oli hyvät ja tiitiäisen sykkeet tosi vahvat ja sai 141-142 tasasta lukemaa nyt sit seuraavaks keskiviikkona suunta kontrolli käynnille jyväskylään.

Seuraava neuvolakin sovittii 29.11. niin saapi kelalle sitten paperit.

ja kattoppas vaan kyllähän se paino oli sieltä hiipiny aika reippaasti + 0.888 viikko huh huh eli + 10 kg jo!!!

Yönenkeli ja tiitiäinen 16+2
 
Moikka.

Täällä vielä yksi ilmoittautuisi. Toinen on tulossa ja laskettuaika olisi 22.4. NP-ultra oli viikko sitten ja kaikki näytti olevan hyvin. Rakenneultra on 3.12 ja neuvolakäynti vasta 17.12. Olis ihan kivaa jos noita neuvolakäyntejä olisi useammin niin pääsisi sydänääniä kuuntelemaan. Nyt vaan saa odotella ja ihmetellä, että onko kaikki varmasti kunnossa.

22.4
skoopee/28/toinen/KOS
 
Täällä saatu kauhun tasapainoa taas hieman lievennettyä. Lauantai iltana tuli aivan kirkasta verta ja sen jälkeen tuhrutellut ja pikkuhousun suojaan tullut vaihtelevasti punertavaa tai rusehtavaa vuotoa. Tänään pääsin onneksi neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä ja kyllä ne sieltä kuuluville saatiin. Nyt sitten tämä viikko seuraillaan ja jos tuhruttelu ei lakkaa niin uudelleen yhteyttä neuvolaan.

Onneksi pitäs huomenna tai ylihuomenna tulla doppleri, jos sillä sais pidettyä hieman paremmin mielenrauhaa.

Marpa ja masa 14+3
 
Minäkin mielelläni ilmottautusin tänne mukaan! Aloitin toukokuisissa, mutta nyt sitten erinäisistä kummallisista syistä haluaisinkin siirtyä tänne :D Sitten vähän sepustusta minusta:
LA 25.4. Heku/22/ensimmäinen/TAYS
Reilu vuosi meni, että saatiin plussa testiin ja jo viikolla 7+ kävin ekan kerran lääkärissä - epäilys kohdunulkoisesta raskaudesta. Koko päivän sompailin ympäri Tamperetta ja lopputuloksena ultrakuva pienestä murusta oikeassa paikassaan. Neuvola halusi laskea lasketun ajan menkkojen mukaan, ei sikiön koon mukaan, koska heitto oli niin pieni. Ja siitä huomasinkin, että jos en olisi raskautunut niin kiertoni olisi ollut lyhin sitten pillereiden syönnin ja tämänhän takia tosiaan luultiin ensin, että laskettu aika olisi toukokuulle. Kyllähän se minulle kelpaa, että LA onkin aiemmin :D
Alkuraskaus on mennyt oksentaen ja turvotuksen kera niin, että ensimmäistä odottava mama onkin jo pyöristynyt niin, ettei kauluspaitaa saa päälle.
Olen seuraillut teidän keskustelua siitä asti, kun LA osoittautuikin huhtikuun puolelle, mutta nyt vasta np-ultran jälkeen halusin siirtyä tänne toukokuisista.
Poksun viikoillani kuitenkin vauvan koon mukaan vaikka LA onkin sitten "väärä" siihen nähden, mutta näin on itselle helpompi.
22.10 Neuvolalääkäri ja 11.12 Rakenneultra
Heku & Nökö 13+0 POKS
(Ainiin ja minulle voi laittaa myös poikaolon)
 
Tässä olisi päivitys mulle, sain vihdoin soitettua neuvolaan.
Eli Neuvola 22.11 ja sen 29.11. neuvola-ajan voi poistaa.

Sokeriarvot oli kohdillaan, suorastaan alakanttiin. Mutta sellainen oli kyllä olokin... Kilpirauhasarvot vaan ei ota asettuakseen, se nyt ei ole uutta, kun ilman raskauttakin heittelevät.

Nyt olen aivan varma, että liikkeet tuntuu!
 
Tervetuloa munkin puolesta kaikille uusille!! :flower:

Marpa onko sulla aiemmin vuodellut tän raskauden aikana? Joillain voi kait pitkällekin hiukan vuodella aina siihen aikaan kun olisi normitilassa kuukautiset? Toivotaan että kaikki hyvin, kotidoppler kyllä antaa mielenrauhaa kun kuulee että siellä joku polskuttaa. :)

Mä odotan liikkeitä jo niiiiiin kovasti, muutaman töytäisyn olen ehkä jo tuntenutkin! Dopplerilla tänään kuuntelin ja kovasti oli liikenteessä pikkuinen, äänitettiin vähän koneellekin. Harmi vaan, että siihen tulee aina koneelta kuunnellessa jotain häiriöö ja kuuluu paljon "suttusempana" äänet, en tiedä missä vika.

Masu ei edelleenkään oo kasvanut, joten työvaatteista ei mulla oo vielä hetkeen huolta; istuen pääasiassa teen töitä, joten aika löyhät saavat sitten kyllä olla kun tuo vatsa alkaa kasvaa.. :p

Karviaismarja ja tiiti 16+5 (huomenna poksuu ja alkaa jo 18. viikko!!!)
 
Täällä kaikki hyvin painajaisista huolimatta.

Tosiaan sokerirasituksessa kävin 1,5 viikkoa sitten 10.10. ja tulokset oli hyvät, ei siis ainakaan vielä raskausajan diabetesta. Koska kuulun riskiryhmään, niin joudun käymään testissä myös myöhemmin, en tosin enää muista millä viikoilla.

Sokerirasituksessa veren glukoosiarvot olivat
paastoarvo 4,8 (raja-arvo 5,3)
1 tunnin kuluttua 7,8 (raja-arvo 10,0)
2 tunnin kuluttua 7,5 (raja-arvo 8,6)

Kilpirauhasarvoissa TSH oli taas koholla, mutta lääkäri sanoi, ettei aihetta huoleen eikä annostuksen nostamiseen olisi toistaiseksi. TSH siis 2,33 ja T4V 13,4, kun tuon TSH-arvon pitäisi olla raskausaikana 1-2. En usko, että noin niukasta koholla olemisesta voisi vielä olla mitään haittaa vauvalle, mutta olen silti vähän pettynyt, ettei tuohon puututa milläänlailla. Seuraava kontrolli TSH:n suhteen 15.12.

Seuraava neuvola 8.11. ja rakenneultra 21.11.

Vauvan sydänäänet kuuluu kotidopplerilla hyvin, pahojen painajaisten takia niitä onkin nyt tullut kuunneltua kerran päivässä, aiemmin riitti hyvin kerran tai kaksi viikossa :\ Pieniä liikkeitä on alkanut tuntumaan, erityisesti iltaisin pikkuinen tuntuu möyrivän paljonkin. Tyttöolo on ollut jo pidempään, mutta varsinaisesti ei ole toiveita suuntaan eikä toiseen minulla eikä miehellä.

Housut on jo vaihtuneet nyt 2 viikon sisällä farkuista ja jeggingseistä kuminauhavyötäröisiin leggingseihin, kun navan seudulta kiristää melkoisesti. Tilasin parit uudet housut ja tällä hetkellä ne taitaa olla ainoat, jotka mahtuu jalkaan :D Hirveä stressi alkaa olla jo talvitakin suhteen, sillä viime talven takki ei mahdu enää päälle ja muutenkin tällaiselle kurvikkaalle ihmiselle on vaikea löytää talvitakkia, joten entäs nyt sitten! Lastentarvikeliikkeiden äitiystakit tuli jo kierrettyä läpi, mutta suurin koko taisi niissäkin olla XL/40-42, jotka ei sopineet edes hartioista kunnolla. Onneksi Elloksella näyttäisi olevan verkkokaupassa isokokoisia leveneviä takkeja talveksi, täytynee jossain välissä kokeilla tilata sieltä.

ralliruutu 16+4
 
Mimmuskainen juu ylipainoa löytyy :)

ja tohon painoindeksiin niin mulla ei ihan 30 riitä :D

Mulla oli tänään neuvola, eipä siellä mitään ihmeempiä, sokerirasitus kosahti paastoarvosta ollen 5,3 ja sain liuskat ja neulat että voin alottaa seurannan, plääh. Painoa miinus 2kg lähtöpainoon :D Kaikki ok, seuraava aika onkin jo se missä täytetään kelan paperit :)

Adalie & Pikku 15+6
 
Pitkästä aikaa tälläkin puolella taas! Oonkohan kärryillä jutuista vielä... Kaikille uusille tervetuloa joukkoon :)

Täällä oli kans tänään neuvola ja kaikki oli hyvin, verenpaine oli vaan 55/106 ja hb 113, mutta ei mua yhtään väsytä tai muuta. Mietin kyllä pitäiskö sitä lisärautaa alkaa jo nappailemaan... Virallinen suositus oli kai että jos alle 110 laskee. Syökö joku täällä jo rautatabuja? Sykkeetkin kuului hyvin ja oikein hyvä ja vahva syke siellä jumputtikin n. 150 :) Itellä ei ole kotidoppleria joten se on aina jännä ja ihana hetki kuulla ne sykkeet.

Täälläkin on ehkä alkanut tuntua pieniä liikkeitä ihan viime päivinä, tosin menee edelleen siinä rajalla että pitää miettiä olikohan toi nyt vauva vai joku lihasnykäys tai ilmakupla... Mutta pikkuhiljaa varmaan voimistuu :)

Mulla mahtuu vielä omat vaatteet päälle, tosin aika just ja just, epäilen että viikko eteenpäin niin pitää vaihtaa äitiyshousuihin... Niitä on kyllä kaiken kokoisia viime raskaudesta tallella eli pitäis kyllä löytyä valinnanvaraa.

Niin joo, ja mulle vois päivittää RU 20.11.

Eireann 15+6
 
Viimeksi muokattu:
Heips!
tervetuloa uusille!!
Kultapupu: mä voin kyllä jotenkin kuvitella sen tunteen, jos itse on yrittämällä yrittänyt ja sit toinen vaan hupskeikkaa tostanoin vaan raskautuu! mua jotenki vähän jollain tapaa nolottaa se et me onnistuttiin kertalaakista, just sen takia kun niin monet yrittää pitkään. hirmu onnellinenhan siitä olen, mutta kuitenkin, niin ja meillä oli/ on tarkat "suunnitelmat" ja lapsi on äärettömän haluttu. tuli sitä tossa pari vuotta "pelättyä", et tulenko raskaaksi. mut en olis uskonut tällaiseen onneen! mutta se on pääasia että te olette jo toistamiseen kokemassa onnea!!! ihanaa!!
En tiedä onko ne mun (ikävät) ajatukset ihan puutaheinää, pelkään vaan kun tiedän millanen meen äiti osaa välillä olla. Typeriähän ne ainakin on, mutta ihminen mä vaan olen:/.
Jännä juttu, tänään kun olin valmistautumassa suuhygienistille lähtöön, eli siis pesin hampaitani yht´äkkiä vaan oksensin ja lisää tuli minkä kerkes.... mä olin just ollu niin tyytyväinen kun sain mahan täyteen, kun aina ei oikein tee mieli niin syödä. jännä oli se, että mähän en ole aiemmin oksentanut, vähän on ollut pientä kuvotusta, mutta ei sitäkään moneen viikkoon. toisekseen, mutta ei ollut yhtään huono olo tms. missään vaiheessa, mä vaan oksensin kaiken pihalle, outoa... olikohan se se hammastahna? käytin aika paljon:D.

Ihanaa Yönenkeli, että tilanne helpottui!! sähän olet saanut kerättyä jo komeat raskauskilot!! ellen nyt harhoja nähnyt. mutta kaipa niitä kertyy helpommin tommossiille laihoille odottajille, kun mun vaavikka tuntuu syövän mun sapuskan ja mä taas elän mun vararavinnoilla=), ainaki mä haluan uskoa niin!!!XD Eiköhän jos ne noin helposti tule niin lähtee myöskin nopeaa;)
Marpa, toivotaan että se vuoto nyt lakkais kokonaan!
Mimmuskainen, mäki olen ylipainoinen, painoindeksi on jotain 28,2. mä oon jo tehnyt joitain mamma vaate löytöjä kirppikseltä ja paria housuja jo käyttänytkin normi housujen ohella, turvotuksesta riippuen;D

Emmä tiedä, mutta jotenkin vaikka työ ja taloudellinen tilanne ei ole ihan parhaimpia niin mä olen jotenkin niiin ONNELLINEN!!!!! en tiedä, että olisin koskaan ollut näin onnellinen! pitkään elin todella kurjassa suhteessa ja elämässä menneisyydessäni, joten nyt se varmasti vielä korostaa tätä oloa!! Mulla on aivan ihana mies, meillä on ihana talo, mulla on sentään työ, vaikka mikään huippu/unelmientyö se ei ole ja meille on tulossa vaavikka!! siis kerrassaan ihanaa!!!! mä olen niin kiitollinen, että selvisin hengissä ja sain aloittaa uuden, oikean ja oman elämän! Liian harvoin tästä puhuu ääneen, kun joka päivä tätä kuitenkin mietin! Mä niin toivon että tunnette samoin omasta elämästänne!!

No tän siirapin jälkeen on hyvä toivottaa parasta viikkoa kaikille!!!
Lilleri ja vaavikka 16+1<3
 
Hei Ralliruutu! mulla on kans kilpparin vajaatoiminta ja koko raskauden ajan ja jo kun alettiin "yrittämään" mä itse säädin lääkitystä, kun lääkärillä ei ollut oikeen mitään ajatusta koko asiaan, katto vaan silloisia arvoja, että hyvät on! mä uskon, että jos en olisi lisännyt lääkitystä en olisi tullut raskaaksi/olisi mennyt kesken. joten kannustan sua tekemään asialle itse jotain, jos siltä tuntuu, ei niistä lääkkeistä mitään haittaa kuitenkaan ole (siis tietenkin jos menee liikatoiminnan puolelle on ne oireet, mut sit tietenkin vähennät. Ainoa on jos lääkettä syö pitkään, jatkuvasti liikaa se voi aiheuttaa osteoporoosia, mutta nyt kyse on raskaus ajasta, ei loppu elämästä.) Mulla TSH arvo oli ennen raskautta muistaakseni 0,09 eli ihan liikatoiminnan rajoilla, eikä se kyllä vieläkään tuntunut vaikuttavan oloihin, lähinnä väsymys ja unen tarve on älytöntä, sekä hitaus!! ja siis mä nostin ennen "yrittämistä" ja plussauksen jälkeen ja viime mittauksissa luku oli 2, jotenka taidan alkaa taas nostaan määrää. järjen kanssa tietenkin!
Vointeja, onneks vielä saa nukkua;D
Lilleri88
 
lilleri88 et nähny hahrjoja kyllä se on se +10kg :D mul on BMI nyt 23 esikoisen aikana se oli BMI 27 ja kakkosen aikaan BMI 30, et nyt ollaan ihan eri linjoilla. Mä söin koko alkuraskauden n. koko ajan ettei tullu huonoa oloa, nyt alkaa pikku hiljaa tasaantuu ettei tarvi koko aikaa syödä. Paino taa nous ekassa 14,2 kg tokassa 7.1 kg
Mut pitää toivoo et lähtee yhtä nopeesti kun tulikin ;)

Marpa Hirveesti jaksamisia sen vuodon kanssa :heart:

ON Huomenna on se kontrolli aika.. eka katotaan CRP ja sit varmaan ultraus
 
  • Tykkää
Reactions: lilleri88
Uusille tervetuloa mukaan!

Mimmuskainen, meillä myös useamman vuoden odotus palkittiin elokuussa plussalla. Vieläkään ei meinaa uskoa todeksi tätä!

Mulla ei vaatteet vielä purista, mutta etenkin iltaisin olo on hirveän turvonnut! Tosin, käytän paljon sellaisia löysiä vaatteita, hameita ja kuminauhavyötäröhousuja, joten luulen että nämä menee vähä pidempään päälle. Nyt kun ratsastaminen on jäänyt vähän vähemmälle, pitäisi välipäivinä jaksaa raahautua lenkille. Ennen ratsastin joka päivä, mutta nyt pari kolme kertaa viikossa.

Sydänääniä en ole päässyt vielä kuuntelemaan, niitä odotan kovasti, samoin liikkeiden tuntemista. Ensiviikolla olisi sokerirasitus ja neuvolalääkäri. Sokerirasitus pelottaa, en tiedä miten pystyn olemaan syömättä niin pitkään :) se litku ei niinkään hirvitä, ennenkin olen sitä juonut ja kyllä kai se alas menee.

Tällä viikolla pitäisi soittaa tulevaan työpaikkaan ja kertoa raskaudesta, saa nähdä ottavatko mut siitä huolimatta töihin. Turha kai sitä on etukäteen stressata.

Mirenna 12+6
 
Huomenta! :D
Täällä on nyt toinen neuvola ohi. Neuvolalääkäri käynti tuntui "turhalta" kun oli niin pikanen reissu. Noh, kai siitä hyötyä voisi olla, jos jotain "ongelmia" olisi ilmennyt. Kaikki oli siis hyvin! Vauvan sydänäänet kuului vähän huonosti - liekö sitten tuon takia kun istukka edessä ja vaava vielä pikkanen, mutta kuului kuitenkin ja sanoi, että hyvä 150 rytmi :)
Hemoglobiinia ei otettu, se vähän harmittaa. Itsellä oli pikkasen alhanen se viime kerralla, mutta neukkutäti ei halunnut vielä niin aikasessa vaiheessa antaa rautatabletteja. Toivotaan, että se ei ole laskenut.
Minua on nyt niiiin ärsyttänyt ihmiset, jotka ei ymmärrä miettiä ollenkaan mitä suustansa päästää. Tai lähinnä sellaiset ihmiset, jotka ovat läheisiä ja tuttuja monen vuoden takaa, jotka sitten laukovat mitä sattuu. Ajattelin kertoa lapsuudenystävälleni iloiset uutiset meidän vauvasta, niin tämä sitten tokasee sellasia asioita mitä olisi kannattanut miettiä pariin kertaan. Hän hyvin minut tuntee, tietää että meidän vauvanhankintaprojekti kesti kauemmin kuin hänen rakastettu vahinko, hänen mahansa kasvoi vasta viikolla 25 ja minä turposin jo viikolla 13 niin olen hänen sanojensa mukaan lihava entinen anorektikko. Ei nämä asiat hyvältä tunnu hänen suustaan. Ja sieltä tuli paljon paljon muutakin.
Anteeksi tämä kamala avautuminen, mutta ärsyttää ja en tiedä minne purkaisin tämän olon
En malttaisi millään odotella, että liikkeet alkaa tuntumaan (ja pahoinvointi helpottamaan)! :) Nyt yritän saada itsellenikin paremman fiiliksen!
Heku ja Nökö 13+1
 
ralliruutu mulle neuvolatäti juuri eilen viimeksi puhelimessa sanoi, että TSH:n raja olisi 2,5. Tai sitten muistan ihan väärin. :D

Heku siis oikeasti sun ystävä (!) sanoi sua lihavaksi entiseksi anorektikoksi?????? Ja vauvauutisten yhteydessä???????? Mitä ihmettä?? Kyllä muakin ärsyttäisi, tai siis ärsyttää sun puolesta nytkin!!! : /

lilleri88 ihanalta kuulostaa sun onnellinen olotila! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: lilleri88

Yhteistyössä