Huhtikuun hurmurit 2015 -Helmikuu-



LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli

1.4.
Paulanna / 40+/ 4. & 5./ NKL /poikalupaus & tyttölupaus
Niinu88 / 25v / 2. / Kys /tyttölupaus
Siili SUhonen / 31 / 2. / NKL /
Kevätkaihonkukka /35 / 1. / KOS/poikalupaus
Pallofisu / 33 / 2. / HUS /
Jmia / 21 / 3. / K-SKS / poika
Katkarapu15 / 25v. / 1. / SEKS / poikalupaus
Jasmin12 / 28 / 3. / OYS / Poika

2.4.
Hurika / 38 / 2. / OYS /
Kaneli78/ 35v/ 2. / KOS /
Satsumainen / 30 / 2. / JS / poikaolo

3.4.
Elsinen / 32 / 2. / - /
pitkäperjantai / 33 / 3. / VKS / poikaolo

4.4.
Marena / 27 v. / 2. / K-SKS /
RouvaA / 22 / 2. / JS /
BebeBanbino / 29v / 2. / KYS /

5.4.
jenniella / 26/ 1./ TAYS /
Millimenninkäinen / 31 / 4. / K-HKS /
Pimpuli / 29 / 4. / K-SKS /

6.4.
Calypso / 38 / 3. / TYKS / tyttö
richi / 26 / 1. / KOS /
pikkumuksu / 28 / 1. / KYS /
neanna/ 24 / 1. / OYS? /

8.4.
kolmevitonen/ 35v. / 3. / PKKSK /
Bumble/ 31v / 2. / KOS /

9.4.
Mammax1/ 30 / 2. / OYS / tyttö-lupaus

10.4.
Sandelma / 33 / 3. / K-HKS tai HYS /
ötökkä~ / 23 / 2. / TAYS /
Nauris86 / 28v / 2. / K-PKS /

11.4.
Uimis / 25v / 1. / SAS /
tildanystävä/ 32 / 2. / TYKS /
Panda85/ ? / 1. / - / poika

12.4.
mimmu1986/ 28 / 2. / TAYS / poikalupaus
mabebe/ 29 / 2. / TYKS / tyttölupaus
Boomkaa / 27 / 3. / OYS/OAS /

13.4.
donnaliini / ?/ 2. / MKS /
HaLi80 / 33v /3. / - /
Joppu / 33 / 1. / JS / poikaolo

14.4.
Pirpa / 31v. / 2. / JS /
Kati_ / 22 / 2. / K-PKS /
Magorian/ 25 / 1. / TAYS /
Rii-81/ 33v / 2. / KYS /
Minnuli77 / 36 / 2. / TYKS /poikalupaus

15.4.
Miramaru / 31 / 2. /
Maikki_ / 25 / 1. / - /
Pikkusirkku / 31 / 3. / KOS /
nunnukka89/ 24v. / 2. / K-SKS /

16.4.
tikru83 / 31 / 3 / SATKS /
Tuikkis3/ 3. / TYKS /
nti_v/ 34 / 2. / K-PKS /
Lisa L / 27 / 2. / TAYS /

17.4.
Kazu87/ 27 / SAS /
äitii88 / 26 v. / 2. / - / tyttölupaus
tiinai / 33 / 1. / TAYS /poika
Tiide / 29 / 2. / EKKS /

18.4.
Starangel / 33 / 1. / JS / tyttölupaus
Pikku-Katti / 30 / 3. / HYKS / tyttöepäily
-minttu/ 29 / 3. / KYS /
PienRuu/ 32 / 3. / K-SKS / tyttöolo

19.4.
Liipa / 25 / 2. / OYS /
riksuu/ 20/ 1. / TAYS /
Lumi-15 / 30 / 2. /
Alaina / 26 / 1. / SEKS /

20.4.
Silvia Logo/ 38v. / 2. / KOS /
johannap / 23 / - / 2. / Tyttöolo
nööse / 26 / 1. / SEKS /

21.4.
veepu123 / 25v. / 1. / HYS / poikaolo
Adii/21v./ 2. / KOS tai NKL /
naeli/ 25v / 1. / HYS /
Puppe78/ 36 / 3. / - /

22.4
_mena/ 27v. / 3. ja 4. / - /
Karo86/ 28 / 1. / TYKS /tyttölupaus

23.4.
Nennuli84/ 30 / 3. / LKS /
lakka83/ 33 / 4. / MKS /

24.4.
Minisport / 28v. / 1. / KYS / poika
[K]/ 23 / 1. / JS /

25.4.
keijuliini93 / 21 / 2. / K-PKS /

26.4.
ttaisku / 24v / 1. / SATKS /
mustikka90/ 24 / 2. / SEKS /

27.4.
ssann/ 23 / 2. / JS /
Sitkeäsissi/ 27 / 5. / KOS /
ak78/ 36 / 3. / JS / poika
Silmu84 / 30 / 1. / K-SKS / tyttö

28.4.
Keesha / 23 / 2. / OYS /
Lumililja88/ 26v. / 2. / JS / poikalupaus

29.4.
Lumme75 / 40 / 7. / SEKS / tyttö

30.4.
Amaya/ 28v / 2. / K-SKS / poika
Matunen / 23v. / 1. / - /
Susse90 / 24 / 2. / PHKS /
Toiveessa3<3!!/ 38 / 3. / TAYS /
Eeevp / 22 / 2. / OYS / Poikaolo
Elea/ 26 / 2. / VKS /
LizMon / 30 / 2. / JS /

lasketun ajan tieto puuttuu
saanae/ 26 / 2. / hys /
kotopulla / 26v / 4.lapsi / k-hks
Minninkäinen / 24 /2. / - /
äitionnellinen / 22 v. / 2.lapsi / - /
Hilmaa / 32 v / 2. lapsi / TAYS



synnytyssairaaloiden lyhenteet:
Js = jorvin sairaala
sas = salon aluesairaala
kos = kätilöopisto
nkl = naistenklinikka
ps = porvoon sairaala
lus = länsi-uudenmaan aluesairaala
ekks = eteläkarjalan keskussairaala
hys = hyvinkään aluesairaala
ias = iisalmen aluesairaala
k-hks = kanta-hämeen keskussairaala
k-pks = keski-pohjanmaan keskussairaala
kaks = kainuun keskussairaala
k-sks = keski-suomen keskussairaala
koks = kymenlaakson keskussairaala
kys = kuopion yliopistollinen sairaala
las = loimaan aluesairaala
lks = lapin keskussairaala
lpks = länsi-pohjanmaan keskussairaala
ls = lohjan aluesairaala
mks = mikkelin keskussairaala
oas = oulaskankaan aluesairaala
oys = oulun yliopistollinen sairaala
phks = päijät-hämeen keskussairaala
pkks = pohjois-karjalan keskussairaala
sks = savonlinnan keskussairaala
seks = seinäjoen keskussairaala
satks = satakunnan keskussairaala
tays = tampereen yliopistollinen sairaala
tyks = turun yliopistollinen sairaala
vks = vaasan keskussairaala


Facebook-ryhmän ylläpito tiedottaa: Ryhmä on suljettu, joten uusia jäseniä ei enää oteta mukaan.


Ketjuun mukaan tulijat!! Ilmottautuminen muodossa:
LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli


Ja päivityspyynnöt muutenkin punaisella tai muuten tekstimassasta erottuvasti, kiitos!





Aiempaa keskustelua:
Heinäkuun lopulta syyskuun loppuun: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...rmurit-2015-a/

Lokakuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...l#post30392242

Marraskuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2423875-huhtikuun-hurmurit-2015-marraskuu/

Joulukuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2428118-huhtikuun-hurmurit-2015-joulukuu/

Tammikuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2432036-huhtikuun-hurmurit-2015-tammikuu/


 
Viimeksi muokattu:
Hyi kauhistus, mitä unta näin viime yönä. 7v tyttöni käveli jossain vesiviemäreiden luona ja putkistossa. Sitten kun juuri huusin, että tules pois, niin se tipahti ja virta vei tytön jonnekin veden alle ja putkistojen sekaan. Heräsin kauhusta sekaisena.Juuri sillä hetkellä vauva potki kauheasti. Mitähän enteilee...Hyi että ällöttää.

Onko muilla kveri hiljentänyt tahtiaan.? Ilallla yritän tiedustella sen 10 liikettä, mutta en saanut kuin 5. Noh onneksi nyt tässä koneella ollessani on varmaan tullut sen 20.

Maha on mulla tosi pieni, vaikk alussa olikin iso. Semmoinen jalkapallon kokoinen ja hieman alhaalla. Enteilisikö tuo uni sitten synnytystä. Kun joskus aikasemmmin näin unta, että jouduin 27 viikolla sairaalaan ja vauva syntyi 28. 28 menisi rikki ens keskiviikkona..

Niin mun iäksi voi vaihtaa 40.

Lumme75 & riisinjyvä 27+4
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia uudesta pinosta BOOMKAA! :)

Juu niin se vaan aika kuluu :)
Mä olisin jo ihan valmis hyppäämään jokusen viikon eteenpäin ja alkaa valmistautumaan synnytykseen! Niin on vointi huonontunut ihan tässä 4viikon sisällä... Koko ajan tulee uutta vaivaa...
Nyt on alkanut vihoitella oikein kunnolla tuo VASEN JALKA. Ihan ku joku hermo olis jumissa niin painaa tuonne jalkaan nivusensta alaa päin :( ONKO MUILLA TUON TYYPPISTÄ KIPUILUA?

Voi pöh, ajateltiin perjantaina vähän herkutella ja mies haki meille kiinalaisesta ruuat kotiin.
Ajatuksena viettää iltaa hyvää ruokaa,telkkaria ym... Noh, syötiin, käytiin saunassa ja aikaa oli kulunut vajaa kolme tuntia kun yhtäkkiä tän mamman vintissä rupes sumenemaan! Tuli kauhean kuuma,pyörrytti,huono olo...pääsin juuri sohvalle ja sain sanottua miehelle kuinka nyt hikoiluttaa kovin,ikkunaa auki.... Mies tajusi jälleen heti ja haki sokeri mittarin ja lukema 3.0! :O
Huh! Puoli tuntia mies nostatteli mun sokereita kun olo ei meinannut helpottaa ja taju ei meinannut käynnistyä millään... Lopulta sitten kaikki hyvin.
Hitto että pelästytti taas tuo olo tila! Mä oon ihan hermona näistä mun sokeri jutuista ku nää vaan tuntuu elävän ihan omaa elämää : /

Kukas se oli juuri pyörtynyt alhaisten paineiden takia?! Tunne on hirveä! Pystyn samaistumaan oloosi jollain tavoin :) mullakin on välillä paineet 90/45-50 ja kyllä se olosaa tuntuu! Vielä en ole nurin mennyt :)

LUMME -älä vielä synnytä jooko?! :) Toivotaan että sussa ei oo mitään ennustaja-eukon taitoja ;)
Huh,minkä unen kyllä näit!

Mun anoppi on ihan uskomaton "ennustaja"! Se aikoinaan sanoin nähneensä unta että mä tulin raskaaksi ja siitä ei mennyt montaa päivää kun kerroin sille että arvaapas osuiko uni oikeaan :D
Nyt sitten tässä talvella se kerroin että oli nähnyt unta että vauva syntyi ja tämä vauva ei ollut mikään kovin pieni :D oli kuulema nähnyt sukupuolen,syntymämitat mutta ei paljasta niitä vielä :)
Neuvolahan on vähän vihjaissut että masussa saattaisi olla suht isohko beibi :D Kyllä välillä pelottaa nuo anoppini näyt :D Ollaan kuin äiti ja tytär ja välit loistavat! Mulla on kyllä maailman paras anoppi <3

Tulipa taas rustattua! Ihanaa alkavaa kuuta! Nyt alkaa loppu häämöttää :)

Sitkeäsissi & muru 27+6 <3
 
Kiitos uudesta ketjusta :)

Onpa täällä ollut huonoja oloja niin pyörtymisiä kuin alhaisia sokereita, huh huh :(
Onko sulla sitkeäsissi DM jo entuudestaan, vai onko raskausDM ? Hurjan alas sulla sokerit menee :(

Pyörtymisestä : minäkin sen siis koin jo marraskuun lopulla ja jouduin silloin sairaalaankin sen takia ja jopa pään magneetti tehtiin, kun etiologia epäselvä. Ei selvinnyt kuvauksessakaan mitään. Mulla oli lans matalat verenpaineet ja Hb on muös ollut matala koko tämän raskauden rautalisästä huolimatta.
Ei voi edes ennakoida noita pyörtymisiä, tulee niin äkkiä se tunne, että nyt käy huonosti...

Nyt mittailen paineita päivittäin osaan ennakoida edes vähän, jos kovin matalalla ovat.

Synnytys asiat alkaa tosiaan tässä vaiheessa mietityttämään... Kumpa oliskin se kristallipallo ja näkis milloin ja miten se tapahtuu, vai haluisko sitä kuitenkaan ???

Mulla ensi viikolla äitiyspoli kontrolli ja toivon, että saisin jonkun kannanoton onko alatiesynnytys edes mahdollista...istukan paikka A : lla ??

Hyviä vointeja kaikille odottajille :)

T. Paulanna ja pavut 31+4
 
Kiitos Boomkaa uudesta pinosta! Ilmeisesti päivitysvastuu ei ole liikoja rasittanut =)

Tasan kahden kuukauden päästä laskettu aika, pikkaisen hirvittää! Eikä vaan synnytys, vaan mietityttää millaista tää loppuaika tulee olemaan, kun nyt jo on ollut sormet turvoksissa yli kuukauden, sukkien pukeminen ja riisuminen alkaa olla melkoinen operaatio, kävely on aina välillä melkoista taapertamista...

Kappas, mahani onnistui hävittämään pätkän kirjoitettua tekstiä...

Kelan päätös äitiyspäivärahasta tuli, ja vaikka kovalla työllä rustasin hakemuksen 6 kk tulojen mukaan ja äitiysloman alkupäivää edeltäneeseen päivään asti laskin, niin ottavat huomioon edelliseen palkanmaksuun eli tammikuun loppuun saakka, ja se ei ollut yli 20% suurempi kuin vuoden 2013 vahvistetussa verotuksessa, niin päivörahat on nyt sen 2013 mukaan ja matalammat kuin ite laskin.. Jos siis tajusin sen Kelan kirjeen oikein, ei oo ihan helppotajuisinta tekstiä, että tällainen maisteri sitä tajuaisi ymmärtäisi yhdellä lukemisella.

Onko muut ensisynnyttäjä varailleet synnytyssairaalavierailuja? Pitäis muistaa niinä soittoaikoina soittaa, mutta mietin, että onko niitä aikoja kuinka hyvin (kätilöopistolle) ja onko ne vaan keskellä päivää? Halusisin, että mies pääsisi mukaan, muahan siellä varmaan kärrätään paikasta toiseen sitten tositoimiin, mutta se on se meistä, jonka pitää olla tolkuissaan ja tietää mistä ovesta sisään jne.

Huomaa, että ajatukset käpristyy yhä enemmän oman navan ja vauvan ympärille, ja synnytyksen. Vauva on välillä aktiivisempi ja välillä hiljaisempi, mutta en mä osaa yhtään sanoa, miten päin se on, luultavasti yhä perätilassa, kun alas tuntuu vahvasti liikkeitä, tosin istukka on ylhäällä, ja voihan noi olla nyrkiniskuja tonne alas. Olo on aika tukala, ja mahalaukku tuntuu ahtaalta, tulee närästystä ja refluksia helposti.

Hurjan kuuloisia nuo verensokerin- ja paineenvaihtelut, tsemppiä niiden kanssa!
Ja Lumme, älä nyt vielä päästä vauvaa pois turvapaikastaan kasvamasta! Hurjaa ja kurjaa, jos enneunesi osuu oikeaan! Silloin teillä olisi ilmeisesti pitkä sairaalajakso tiedossa. Mutta onnea syntymäpäiväsi johdosta!

nakkisormi-Kevis + poikanen 31+4 (jos oon pysynyt laskuissa mukana)
 
PAULANNA -Mulla on nyt raskausaikana todettu tuo Radi. En edes tarvinnut sokerirasitusta kun kotimittauksissa heittää lukemat niin selvästi. Tää on ihan uutta mulle! Vauvat ollu pieniä,BMI ennen raskautta 17 ja silti tää paska mulle tuli. Eilen illalla hormonit+tämä vaiva=itkun tirautus koko hommasta. Tuli vaan totaali turhautuminen että tätäkö tää on koko loppu aika :( kyttäät syömisiä ja kellotat ja mittaat ja ja.... Nyt on alkanu pelottaa että mitä jos näin käy jossain kun ollaan liikenteessä! Nyt onneksi olen ollut kotona paitsi kerran oltiin juuri pojan treeneissä kun autossa tuli kumma olo ja sokerit 3.2 syönnistä oli tunti!
Kukaan ei tunnu auttavan asiassa ja kaikki hokee vaan ruokavalio ruokavalio! Perkele kun mä syön niin oikein kun pystyn! :( Perjantaina teki kaksi lasia limua kepposet! Eli limukin on nyt kokonaan unohdettu :( (nimim.entinen Coca-Cola riippuvainen) : /
 
Anteeksi, että olen vieläkin utelias sitkeäsissi :onko sulla hoitona insuliini vai vain ruokavalio ? Ihmettelen vain, että noin alas sinulla yxkax verensokeri menee. Paljonko se on sitten ylimillään ? Aattelin tätä siksi, että jos sulla insuliinit, niin onkohan annostus liian suuri ? Toivottavasti olet saanut hyvät ohjeet miten menetellä. Niin paljon kokemuksia kuulee ettei ole juuri ohjeistettu...
Itse säästyin radilta, kaksi rasitusta kävin ja niistä normiarvot. Riskejä kun oli : ikä ja kaksosraskaus.
 
Viimeksi muokattu:
PAULANNA -Utele vain :) Mulla koitetaan nyt ruokavaliolla saada noita arvoja kuriin. Mun ongelma ei ole niinkään korkeat aterian jälkeiset arvot vaan ateriaa edeltävät.... Sitten aterian jälkeen saattaa romahtaa todella matalalle... Pari kertaa on noussut aamiaisen jälkeen 8.5 ja 7.9 lukemiin. Ennen ateriaa saattaa olla 5.5-7.2 välillä... : / ohjeistusta olen saanut tasan neuvolasta läjän papereita jossa on hiilari taulukkoa ym... Ja sanottu vaan että yritä pitää arvot kunnossa ruokavaliolla. :( olo on toivoton!
 
Etkö ole päässyt ollenkaan diabeteshoitajalle ? Ja käsittääkseni sinun pitäisi päästä myös äitiyspolille kontrolliin. Kysäsepä neuvolasta. Tuntuu, että sinut on jätetty melko yksin tuon radin kanssa. Se vaatii kuitenkin seurantaa ja tietämystä. Ihan tavallista ei ole, että verensokeri laskee 3:een syönnin jälkeen ( no olihan sinulla siinä saunominen ja hikoilu lisänä varmaankin,mutta silti ).

Tuo radihan on ihan kurissa pidettävä ja hallittava asia ja ei välttämättä synny mitään jättivauvoja, jos sitä hoitaa ja saahyvät ohjeet sen kanssa pärjäämiseen :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
PAULANNA -Joo täytyy vähän jutella neuvolassa... Th vaan sano että jatketaan seurailuja ja mikäli arvot jatkaa heittelyjä niin tarvittaessa sitten uudestaan yhteys diabeteshoitajalle. Nyt on vaan puhelimitse th ollut sinne yhteydessä. Tuo aterian jälkeinen lasku on ollut muulloinkin kun saunan ym. Jälkeen...
 
Kevis: aika vähän on tarvinnut listaa päivittää kun vertaa miten tuli muutoksia tuolloin odotuksen alkuaikana :)
Hihkaiskaa vaan vapaasti, jos haluatte vuorollanne tän pinkan päivitysvastuun :wave:
Mulle kyllä sopii vaihtaa vuoroa (etenkin sitten huhtikuussa..Toiveissa olisi saada tämä nappula maailmaan alkukuusta ja sitten piisaakin puuhaa :D )

Lumme: olipa hyvä, että laitoit ikäpäivityksen. Mulla on ollut jo kohta puoli vuotta väärä ikä tuolla listassa. Tulipahan nyt vaihdettua :p
Huh, olipa inhottava uni! Itsekin näin parisen viikkoa sitten unta esikoisesta. Oli kurja talvikeli ja ajoin meidän pihalla (täysin vahingossa) pojan jalan yli autolla. Se tunne oli kyllä aivan kamala kun heräsi, ja mun piti heti käydä kattomassa poikaa kun pääsin sängystä ylös..Siinä pyöri päässä kaikenlaista :ashamed:

Sitkeäsissi: Eipä oo kyllä helppoa sulla :hug: Toivottavasti pääset tapaamaan tuon diabeteshoitajan ihan livenä, että saatte paremman hoitosuunnitelman. Ei kuulosta olevan ihan balanssissa, jos tuolla lailla oireilet.

Jeps, tämä mamma lähtee nyt yrittämään nukkumista. Vasen jalka on tuolta pakarasta/lonkasta lähtien tosi jumissa ja sen huomasi viime yönäkin. Huomenna sitten neuvolakuulumisia :)

Boomkaa ja papunen 30+0
 
Tänään käyty neuvolassa! Raskausviikkoja on kasassa jo 31+2! Hui! :rolleyes:

Kaikki oli mallikaasti tälläkin kertaa. Turvotus on vaan alkanut vaivata. Se näkyy varsinkin sormissa viime päivinä. Neuvolan täti pyysi seurailemaan turvotusta, pissaamista (määriä) ja tietty mahdollisia päänsärkyjä sekä näköhäiriöitä. Sanoi, että joskus raskausmyrkytys ilmenee ensin kaikkina muina oireina ja sitten vasta humauttaa verenpaineet koholle. Lisäksi mittailen verenpaineita kotona omalla mittarilla ajoittain.

Hemppa oli sitten laskenut 129, mikä on tietty vielä hyvä lukema, mutta itselläni on aina ollut korkea arvo ennen raskautta ja tämänkin raskauden aikana ekalla käynnillä 146 ja rv 23 hb 149. Nyt hemppa oli sitten sukeltanut tuohon 129 ja ilmeisesti siitä syystä olen nyt sitten paljon tavallista väsyneempi. Itse ainakin ajattelisin näin, että mun kroppa on tottunut korkeaan hemppaan ja nyt tämä 20 yksikön pudotus, vaikka onkin vielä hyvällä alueella, saa oman olon nuutuneeksi.

Mikä ihaninta, meidän pieni tytynen on kääntynyt raivotarjontaan! :heart: Toivottovasti hän nyt malttaa pysyäkin tuossa asennossa loppuun saakka. Ilmankos alamasulla ja kohdunsuun seudulla on ollut kiristävää sekä paineen tunnetta. =)

Neiti jytkää masussa kovasti ja illalla miehen kanssa seurattiin pitkään, kun pieni ojenteli jäseniään niin että masu sai mitä ihmeellisempiä muotoja. Mua alkoi siinä naurattaa kovasti ja masu oli kuin nahkainen pyramidi, sen jännittyessä naurun lomassa. Napakin pulpahteli reilusti ulos ja sisään naurun tahtiin, josta mieleen tuli ilmapallon puhalluspää, vai miksikä sitä nyt kutsutaankaan. :LOL:

Jänskää, että masu tuntuu mega isolle ja muutamat ovat sanoneetkin, että näyttää kuin laskettuaika olisi lähempänä kuin huhtikuun alussa. Piti sitten tarkistaa esikon aikaisesta äitiysneuvolakortista, mitenhän paljon isompi se maha nyt kakkosta odottaessa sitten on. Yllätys yllätys - mun masu on ollut paljon isompi esikon odotuksessa päivää vaille samoilla viikoilla kuin nyt! Ja painoakin oli tuolloin näillä viikoilla n. 8 kg vähemmän. Silloin olen tainnut olla melkoinen pallomasi! :D

Pitää tosissaan kiinnittää nyt enempi huomiota omiin syömisiin, kun painoa oli taas tullut viikkoa kohden yli 700g. Tietty turvotus selittää varmasti osan noususta. Ihmettelen suuresti, miten mieheni voi vetää paljon enemmän ruokaa keräämättä massaa ympärilleen. Itse taasen en enää pysty syömään yhtä isoja annoksia kuin ennen refluksioireiden vuoksi ja silti painonnousuni on melkoista. Tähän mennessä olen kerännyt jo ruhtinaalliset 14,5 kg painoa! :O Esikon aikaankin keräsin ison suuren osan raskauskiloista näiden viimeisten 10 viikon aikana, jolloin viikossa painonnousu oli monesti yli kilon. Toivottavasti paino ei nousisi nyt ihan sitä 22kg, kun tuo alkupainokin on lähes 10kg enemmän kuin esikon aikaan.. Nooh, onpahan sitten rasvavarastoja maitotehdasta varten! :D

Neuvolalääkäri on sitten maaliskuun ekalla viikolla. Sitä ennen ei ole käyntejä th:n luona neuvolassa.

Sitkeäsissi: Mulla ei ole itselläni sokereiden kanssa ongelmia, mutta asia alkoi minua kiinnostaa, joten luin netistä aiheesta (ja toki olen perusjuttuja opiskellutkin). Ilmeisesti olisi hyvä, että hiilarit olisi ns. hitaasti liukenevia, eli esim. täysjyvää, jolloin verensokeri ei pomppaa yhtäkkiä korkeaksi ja ateriaa kohden kohtuullisesti hiilareita (liekkö ohjeissa määritelty?). Varmaan olisi hyvä, että pieniä aterioita olisi säännöllisesti ja tiuhaan. Sulla ilmeisesti haima tuottaa glukoosipompsuun nähden liikaa insuliinia, jolloin verensokeri laskee nopeasti hyvin alas. Selityksen aamun korkeisiin sokeriarvoihin löysin. Toisilla ihmisillä saattaa yölläkin tulla hypoglykemia ja kun ihminen ei herää siihen, alkaa elimistö nostaa veren glukoosiarvoa hyödyntämällä maksan sokerivarastoja. Aamuyöllä ihmisen elimistö myös tuottaa kortisolia ja kasvuhormonia, jotka heikentävät jonkun verran insuliinin toimintaa elimistössä. Päiväsaikaan en kyllä osaa sanoa, miksi sokeriarvot voisi olla liian korkeat ennen aterioita. Liittyisikö kuitenkin jotenkin hypoglykemiaan ja maksan sokerivarastoihin? Ilmeisesti hypoglykemia voi aiheuttaa insuliinin vastavaikuttajahormonien erittymisen, jolloin elimistö pyrkii tasapainottamaan matalaa verensokeria estämällä insuliinin vaikutusta. Tämä taas voi johtaa tavallista korkeampiin verensokeriarvoihin. Niin ja tosiaan lämpimässä ja rasituksessa toisilla insuliini toimii tehokkaammin, joka voi edesauttaa hypoglykemian muodostumista. Nämä ovat sitten vaan mun pohdintoja tietojen pohjalta, joita löysin. Nuo sokeriasiat on kyllä monesti niin riippuvaisia ihmisestä. Toiselle toinen ruoka ei nosta arvoja liikaa, kun taas toiselle ko. ruoka ei käy ollenkaan. Kannattaa tosiaan neuvolaan soittaa ja pyytää tarkempia ohjeistuksia, kun kurjilta kuulostavat nuo sun oireet. Tsemppiä! :hug:

Lumme: Toivottavasti pienokainen viihtyisi yksiössään lähemmäs laskettua aikaa. :heart:

Ohhoh, minäpä taas rustasin sitten tekstiä urakalla! :whistle:

Kivaa päivää kaikille! :)

Bebe ja tyty 31+2 :heart:
 
Bebe - Kiitos pitkästä selostuksesta :) Joo mä oon yrittänyt ihan hirveästi opiskella tästä itse lisää tietoa. Vaikka hoitaja olenkin ammatiltani on tämä Radi osasto kuitenkin täysin osaamisalueen ulkopuolella. Tuota on mulle sanottukin että usein pieniä välipaloja mutta kun tuo lasku saattaa tapahtua tunnin jälkeen ateriastakin! Ja toisinaan sitten aterian jälkeen 3yinnin päästä arvo saattaa olla yli 6 kun olisi jo seuraavan syönnin aika!?
Noh,täytyy vaan sitkeästi jatkaa tuota ruokavaliota... Nyt olen kaikki makeat karsinut pois ja noudatan pilkulleen oppikirjan ruokavaliota (nälkä vaan on koko aika!). Näköjään ei ole varaa lipsua tai se kostautuu... :(

Mulla myös tuota turvotusta on aikalailla : / Painoa tulee sellaiset 900g/viikko tahtia...

Toivotaan että sulla nuo paineet pysyisivät kuitenkin kurissa :)

Laitoin th:lle sähköpostia noista sokereista. Täällä Vantaalla ei pääse soittamaan omalle terveydenhoitajalle ollenkaan vaan menee johonkin keskitettyyn puhelin neuvontaan... Kurjaa kun ei pysty oman neuvolan kanssa asioida ollenkaan puhelimitse... Noh,katsotaan mitä tuo on mieltä noista arvoista...
 
Bebe mulla ei ole ihan noin paljon vielä viikkoja kuin sulle, mutta muutaman päivän takaisessa ultrassa äitiyspolilla vauva oli jo oikeassa asennossa. Mutta eipä se ilo kauaa kestänyt, eilen illalla vauva oli taas aivan poikittain pää toisessa kyljessä ja jalat toisessa :) Mutta onhan vaavilla tässä vielä hyvin aikaa asettautua lähtökuoppiin. Viikolla 36 sitten synnytystapa-arvioon, jonne pääsen siinä samalla kun muutenkin olisi äippäpolilla käytävä neuvottelemassa synnytyksen jälkeisestä tukoslääkityksestä.

Sokerirasituksesta ei ole neuvolassa ollut mitään puhetta ainakaan vielä ja hemoglobiinikin on mitattu tasan kerran siitä huolimatta, että mulla on ollut sitä jatkuvaa pyörrytystä jo pidemmän aikaa. Jotenkin tuntuu muutenkin, että tuolla neuvolassa vedetään vähän vasemmalla kädellä noita hommia. Tänäänkin oli tarkoitus käydä ostamassa pari puuttuvaa vauvan tavaraa, mutta pyörrytys on ollut niin voimakasta, etten voi edes istua. Verenpaineita ainakin aiemmin on syytetty, kun on olleet niin alhaiset. Paino on mullakin alkanut nyt nousta nopeammin ja uskon, että kiloja kyllä loppua kohti kertyy, vaikka tähän asti ei ole tullut kuin pari hassua vauvakiloa.

Tänään mennään ekaan neuvolan perhevalmennukseen ja mieheni on jo etukäteen aivan kauhuissaan, että jos siellä on kuitenkin luennon sijaan jotain yhteisleikkejä tai "miltä susta nyt tuntuu" -keskusteluja. Näen jo sieluni silmin miten mieheni insinööriaivot vetävät välittömästi tilttiin ja hän alkaa silmäillä evakuointireittejä, jos aletaan jotain piirileikkejä järjestää :D Olemme molemmat niin asiapainotteisia kaikissa jutuissa, että ei sopisi kyllä yhtään meille tuollainen henkevien keskustelu vieraiden ihmisten kanssa tai jotkin muka rakentavat ja hassunhauskat leikit. Aivan hirveää oli sekin, kun vihkipappimme halusi keskustella kanssamme ennen häitä oikein ajan kanssa ja hän lähti juuri tuolle "miltä teistä nyt tuntuu, kun elämänne on muutoksen pyörteissä" -linjalle :x Oli niin hirvittävä ja pitkä tunti jaaritella kaiken maailman diipadaapaa ventovieraan ihmisen kanssa! Ja samalla piti koittaa vastata kysymyksiin siten, ettei vastauksesta paista välittömästi läpi se, että me ei todellakaan olla mitään uskovaisia, vaan kuulutaan kirkkoon ihan vaan muodon vuoksi. Toivotaan, että tänään on tarjolla ihan vaan luento, koska ensi kerralla käsitellään synnytystä ja se olisi kuitenkin ihan tarpeellinen. Miehenihän ei toista kertaa mukaan lähde, jos touhu menee liian himmeliksi tänään :D

Karo
 
Tsemppiä sokereiden kanssa painiskeluun ja muihinkin vaivoihin! :hug:

Tänne on nyt iskenyt pesänrakennusvietti mitä ilmeisimmin, koska sain päähäni että keittiön ruokaryhmä ja lamppu kaipaa kipeästi päivitystä :D "vanhat" myyntiin ja uusia jo katselin tänään Ikeareissulla. Ikeassa oli kivoja uusia vauvajuttujakin, pyyhkeitä, harsoja, vaipanvaihtoalustaa ja sen päällisiä, pyyhkeitä jne. Harmi vaan moni juttu oli loppu, joten en sitten vielä ostanut mitään. Täytyy jossain kohtaa tehdä uus reissu sinne.

Vauvan asennosta Itse en oikein hahmota aina miten päin tyyppi oleilee, mutta yleensä vauvan selkä on oikealla puolella vatsaa ja uskoisin että pää alaspäin. Tosin välillä oleilee poikittainkin ja kääntymiset tuntuu. Liikkeitä on paljon päivittäin, mutta onko potkuja vai nyrkkeilyä, en aina tiedä. Toivon vaan että asettuu sinne oikeinpäin, kun oikea aika tulee. Minulla on jo ennakkoon kammo jostain perätarjontasynnytyksestä tai kääntöyrityksistä, jos sellaisiin joutuisi :$

mini rv 29+3
 
Täällä tapahtui yöllä jokin muutos: maha tuntuu nousseen ylemmäs, heräsin hurjaan närästykseen, ruokaa ei tunnu mahtuvan sisään melkein lainkaan, ja oksensin aamulla. Että kääntyikö poikanen nyt pää alaspäin vai mitä tämä voi olla? Niin ja aiemmin kaikki vaivat keskittyivät oikealle puolelle, mutta tänään töissä SI-kipu iski pitkästä aikaa, ja nyt vasemmalle. Käveleminen on tuskallista. Pitääkin kohta koittaa venytellä, jos auttais. (Olin laiska, enkä aamulla viitsinyt hakea tukivyötä pyykkitelineeltä, ja heti kostautui?)

Monelle muullekin on turvotusta alkanut tulemaan, niin muistutan sormusten poistamisesta ajoissa, ettei teiltäkin jouduta niitä sahaamaan rikki!

Ai niin, jäänytkin kommentoimatta: ttaisku, todella hyvä että teit ilmoituksen työnantajasi asiattomista käytännöistä, hyvin tehty! Tsemppiä sinulle!

Kevis + poikanen 31+5
 
Perheneuvolakäynti takana ja oli kyllä juuri niin naurettavaa, mitä etukäteen pelättiinkin :LOL: Ryhmässä pohdittiin kaikenlaisia hölmöjä kysymyksiä ja miehen naama kyllä hiukan venähti, kun hänet passitettiin yksin vieraiden ihmisten kanssa keskustelemaan henkeviä. Joutui vielä kirjuriksi :D Aivan turha käynti siis, mitään varsinaista uutta tietoa ei tullut, vaan käynti oli omistetty nimenomaan yhdessä keskustelulle. Aiheet vielä oikein niin väkisin väännettyjä, että huh huh. Synnytysvalmennuskäynnillä varmaan käydään, mutta voi olla, että muuten tämä oli kyllä viimeinen perhevalmennus meidän osalta. Kotiin saatiin vielä kaikkia ihastuttavia parisuhdeharjoituksia.... Voi olla, että jää tekemättä :p
 
karo86: mekin kotiuduttiin äsken toiselta perhevalmennuskäynniltä. Miehiä varten siellä piti olla osätyöntekijä juttelemassa miehien kanssa sillä aikaa kun naiset käy läpi imetystä ums. Mutta ei sitten saapunut paikalle, joten miehet kuunteli kaiken imetyksestä ja naisten synnytyksen jälkeisistä vuodoista :LOL: No siinähän tuo meni. eniten mua varmaan hymyilytti, kun kaikilla muilla tuntui olevan sievä vauvavatsa, niin minulla se on tuollainen alavatsapallo ja puolet pienempi kuin muilla.

Vauva liikuskelee ihan oman tahtonsa mukaan. Täälläkin on päiviä jolloin on hiljaisempaa ja sitten taas joku päivä innostutaan ihan kunnolla. Yöt täällä sentään nukutaan eikä mellasteta. Tai sitten en vaan herää niihin.

Joppu ja 30+0
 
Joppu ja Karo: tiedän tunteen mikä seuraa tuota valmennusta. Ihan asiaahan siellä puhutaan ja hyvää tarkoitetaan, mutta ne tilanteet tuppaa olemaan vähän sellaisia, että....:D

Nyt aika omanapainen postaus eli tämän päivän neuvola-kuulumiset :)

Uusi terkka oli erittäin mukava ja kävi reippaasti läpi asiat. Ihan odotan seuraavaa neuvolaa kolmen viikon päästä, kun oli niin mukava käynti ;)

Painoa on tullut yht. lisää 13,3kg (viikkotasolla ei oo laskettu, kun on niin harvoin punnittu). Paineet 123/73 (hieman ylhäällä), mutta kiirehdin käymään neuvolassa kesken työpäivän, joten en yllättynyt :D Pissanäyte oli puhdas. Hemoglobiini oli 104, joten suositteli raudan syömistä joka toinen päivä (ei vaikuta niin kovasti vatsan toimintaan). Sf-mitta kulkee keskikäyrällä (27,5cm). Vauvan sydänäänet kuului hyvin, tasaisesti jumputti 140-145 välillä.
Vauva majailee edelleen raivotarjonnassa ja terkka tuumasi napakan tunnustelun jälkeen, että on jo(!) hieman kiinnittyneen oloinen, joten ei ihme, että olo on välillä tuolla alakerrassa tukala. Terkka nauroi, että taidan joutua käymään usein pissalla ja tulee vähän kerrallaan - jep, näinhän se on.
Lopussa sain vielä tuon anti-D-immunoglobuliini pistoksen ja voi helkkari, että on reisi kipeänä |O Eka tunti meni ihan ok, seuraavana alkoi pikkuisen jomottaa ja neljä tuntia pistoksesta oli reisilihas ihan käyttökelvoton. Jospa tuo huomenna olisi jo parempana tai saa joku muu mennä töihin mun puolesta :kieh:

Sain terkalta kotiin lukemisiksi lähisairaaloiden infolaput. Noissa on mm. listattu milloin lähteä sairaalaan, mitä varata mukaan sekä tietoa osastojen käytännöistä ja tavoista.
Alkaa tosiaan tuntumaan synnytys todelliselta :heart:

Boomkaa ja papunen 30+1
 
BOOMKAA- hui kiinnittynyt jo!? :O apua se alkaa tosiaan konkretisoitumaan tuo tuleva koitos :D Kiva että oli mieluinen terkka :) Se vaikuttaa kummasti millainen terveydenhoitaja odotusaikana oikein on... Hyviä kuulumisia siis sinulla :)

Karo ja Joppu- Vitsi että repesin teidän valmennuskäyntitarinoista :D Itse olen kerran ollut perhevalmennuksessa esikoisen aikana ja se nimenomaan oli asispainotteista luentoa ja synnytysvideo katsottiin.... :) Toiseen en edes tainnut mennä. Olin yksin silloin kun mies ei päässyt mukaan...

Terkalta sain vastauksen mun sokeriarvoista ja katsoo nyt parhaaksi laittaa lähetteen diabeteshoitajalle äitipolille :) Jos alkaisi tulla selvyyttä tähän touhuun..

Sitkeäsissi & muru 28+1 <3
 
Minun neuvolatäti on vähän niin ja näin, tosi mukava hän kyllä on... Mutta nla käynnit on mielestäni olleet turhia.. Aina vaan otettu verenpaine, paino ja kuunneltu sydänäänet.. Max 20 min menee. Ei ole kertonut vielä mitään noista perhe tai synnytysvalmennuksista.. Mulla synnytyssairaala on 80km päässä.. Ens käynnillä täytyy kyllä kysäistä jos ei ala kertoa :)
 
Huomenta!

Ihanan vilkasta keskustelua täällä, muuutaman kerran päivässä on pakko käydä lukemassa :)

Täällä odotetaan koasti ensi viikon neuvolakäyntiä, kun jäi viimeksi kokonaan välistä. Ei se pelkkä lääkäri korvannut tutun terveydenhoitajan tapaamista, varsinkin, kun oli niin kiireinen. En ole saanut äitiysrahaakaan haettua, kun paperit on saamatta. Mulla kyllä kaikki hyvin, unentarve on selvästi taas suurempi ja ristiselkä kipeytyy istuessa. Ostin nyt tukivyön ja selvästi on vähän apua. Ja kun vaan maltaa jumpata, venytellä ja liikkua muutenkin, niin pysyy suurin piirtein kunnossa. Lääkärineuvolassa vauva oli pää alaspäin ja siltä vaikuttaa edelleen. Potkuja eniten ylävatsalla ja alhaalla välillä hirveä paine, luulen, että pää siellä puskee.

Opiskelijana lähes täysin itsenäisen työn vaihe ja on muuten haastavaa! Pitäis esseitä kirjotella ja ajatus karkaa sinne sun tänne. Yritän puhua itelleni, että tee nyt ku saat tehä rauhassa. Mutta olis niin kiva vaan miettiä kaikkia vauvajuttuja ja seurustella mahan kanssa :heart: No, viimeinen rutistus jäljellä joka tapauksessa.

Niin, siitä käheästä äänestä joskus aikasemmin kirjottelin. Se kyllä kieltämättä rassaa aika paljon. Jos joudun vähänki enemmän käyttämään ääntä, niin rasittuu heti. Mutta nyt ei auta kun odotella, että vauva syntyy ja toivoa, että ääni palautuu entiselleen. Eniten harmittaa lauluharrastuksen kärsiminen.

Perhevalmennukseen ei ajateltu mennä, tuntuu, että perusasiat on hallussa ja vauvoja on hotanut ennen omaa lasta hyvin paljon. Synnytysvalmennus on sitten eri juttu.

Jaahas, kello kymmenen rytmi on edelleen voimassa. Sillon alkaa aina mahassa tapahtua:D Nyt alan hommiin ja toivotan kaikille kovasti tsemppiä kaikkien vaivojen kanssa! Vaikeimpina hetkinä keskitetään ajatukset pieneen ihmeeseen. Siitä saa ihmeesti voimaa:heart:

Silmu ja keijukainen 28+2
 
Kävinpä hakemassa sokerimittaus laitteen liuskoja neuvolasta, ja mainitsin samalla tästä jatkuvasta päätaudista. Mittasi paineet 125/85. Hieman on koholla. Huomenna pitää viedä pissi, jotta nähdään onko siellä häikkää. Sokerit on pysynyt aisoissa alle 7 päivällä ja 12 tunnin paasto 4.6.
Kun olen suihkussa kokeillut kohdun napukkaa, niin se on pehmeä. Kiinni paikat on, kerta sormi ei mene sisälle. Vauva oloilee mun lonkissa, kerta kun vauvan pää kiinnittyy, niin sitä on kiva heilutella. Samoin on nyt minulla. Terkka vain tokaisi, että sinnittele vielä 2 viikkoa, niin sitten olisi lääkäri neuvola. Sanoin vain, että kyllähän minä, mutta joku muu ei oikein näytä haluavan.

Maha on niin alhaalla kuin olla ja voi, semmoinen pieni pallo. Ja kun on oikein kovat menkat, niin samanlainen tunne mulla on tuolla ahterissa. Ikäänkuin voisin jonkun muljauttaa ulos. Pakko kasassa pysyä nyt ainakin sinne 32 viikolle. Kaveri kyllä riehuu siitäkin edestä.

Lumme75 & Riisinnuppi (huomenna 28)
 
Vauvan asennosta Esikoinen oli näillä viikoilla jo raivotarjonnassa ja pysyi siinä loppu vaiheeseen saakka. Tämä vauveli tykkää ilmeisesti majailla poikittain. Molemmat kyljet on kipeenä potkuista ja nyrkeistä.

Täällä olo karsea. Flunssaa pukkaa ja tää löhöily alkaa ahdistaa. Koko kroppa on jumissa, kun ei pääse liikuskelemaan.

En käynnyt silloin esikoisen odotuksen aikoihin perhevalmennuksessa, vaikka neuvolatäti suosittelikin. Lähinnä en halunnut aiheuttaa miehelle ahdistusta niistä keskustelutuokioista. Jos valmennus olisi teoriapainoitteinen, niin olisimme varmaan osallistuneet. Pystymme mieheni kanssa keskustelemaan tunteista avoimesti kahden kesken. Hienoa kuitenkin , että tällaista valmennusta järjestetään. Osa on löytänyt pitkäaikaisia äitikavereita noista ryhmistä.
 

Yhteistyössä