Huhtikuun hurmurit 2015 - Lokakuu-

Heippa,

Kiitokset sitkeäsissi ja minnuli tsemppailusta. Eihän hermoiluuni ollut todellakaan mitään syytä. Neuvolassa kaikki oli hyvin. Sydänäänet kuului oikein hyvin ja vahvoina, syke oli noin 147. Painoa tullut vajaa 2kg neuvolakäyntien välillä, eli noin 200g viikossa. Kuulemma juuri sopivasti. Tästä siis porskutetaan eteenpäin hyvillä mielin.
Seuraava neuvola (lääkäri) on parin viikon päästä ja rakenneultra 2.12.

Karo kyseli sukupuolesta. Meillä on molemmilla tyttöolo. Aiomme kyllä kysyä rakenneultrassa, koska ennestään meillä on kaksi tyttöä ja vaatevalikoima on aika tyttömäistä. Kiva kuitenkin hieman tehdä hankintoja etukäteen :)

Nyt iltasadun lukuun...

T:pikku-Katti
 
Kiva kuulla hyvistä neuvolakuulumisista. Itsellä vielä muutama viikko seuraavaan käyntiin.

Maha näkyy niin selvästi ettei epäilystäkään :D Kyllä vähän järkyttää minkälainen pallokala sitä on huhtikuussa. Pallokala, joka lyllertää kuin pingviini (ihana mielikuva tuli mieleeni) :D

Soodatestiä myös kokeilin. Tyttöä näytti sen perusteella ja itselläkin tyttöolo. Esikoinen on poika. Mutta kumpi vaan on tervetullut. Pojalle ainakin löytyis kasa vaatteita entuudestaan.

Lumi-15 & Masuasukki 15+2
 
Viimeksi muokattu:
Gemini on kaksosraskaus ja tarkoitin, että usein kaksosraskaudessa on haastavaa/ vaikeatakin ultrata kahta vauvaa ja riippuu tietenkin vauvojen asennoista myös. Kaksosraskaudessa rakenneultran pitäisi tehdä lääkärin, mutta joissakin sairaaloissa ei ole päteviä lääkäreitä tätä tekemään vaan ultran tekee kätilöt.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pikku-Katti
Hei vaan kaikille!
Jos sitä vihdoin ja viimein liittyisi mukaan. Olen lukenut ketjua jo ihan alkuajoista lähtien melko säännöllisesti ja joskus päätin ilmoittautua mukaan kunhan niskaturvotusultra on ohi. Niskaturvotus + verikokeet yhdistettynä riskiluku oli sellainen, että seula hälyytti ja kävin istukkabiopsiasta. Piinaavien viikkojen jälkeen vastaukset vihdoinkin tulleet ja masuasukki sai kromosomien osalta terveen paperit, joten josko nyt uskaltautuu mukaan? Toki jännitettävää on vielä edessä kun ensi viikolla on varhaisrakenne ultra, jossa katsellaan vielä tarkemmin rakenteita. Sydäntaustaa kun on, niin hiukan jännittää...

Muutoin raskaus on mennyt hyvin. Jännittää vaan se, että kuinka kauan tämä selkä pysyy menossa mukana. Ennen raskautta ollut selkävaivaa (sekä myös muissa raskauksissa) ja nyt huomaa vaivojen ajoittain pahenevan :(

Mahakin on jo melkoinen, enää ei voi oikein piilotella sitä. Alan pikkuhiljaa toivomaan viileämpiä kelejä, koska takki alkaa käymään melko ahtaaksi..

Eli listalle saa lisätä: 18.4/-minttu/29/3./KYS

Koitan tässä pikkuhiljaa päästä kunnolla mukaan ja jos jossain vaiheessa olisi uskallusta liittyä mukana facebookiin :)

-minttu & masuasukki 15+4
 
Tervetuloa -minttu :) Sullakin on ollut paljon jännäilyä ja odotettavaa tämän raskauden aikana; toivottavasti kaikki sujuu hyvin tästä eteenpäin :flower:

Tänään oli tämän raskauden ensimmäinen lääkärineuvola. Ainoa mitä siellä tehtiin oli sydänäänten kuuntelu. Olin varautunut sisätutkimukseen, papa-kokeeseen, pissanäytteisiin ja vaikka mihin :D Lääkäri kysyi lyhyesti edellisistä raskauksista ja synnytyksistä sekä pyysi olemaan yhteydessä, jos tulee tarvetta esim. sisätutkimukselle. Asia selvä, kuukauden päästä sitten rakenneultraan :)

Väsymys on tällä hetkellä aivan järkyttävä. Täytyy painella äkkiä pehkuihin, että jaksaa huomenna töihin. Onneksi kohta on viikonloppu!
 
Tervetuloa mukaan kaikki uudet huhtikuun nyyttiä odottavat! :)

Minttu, jospa saisit nauttia loppuraskausajasta ilman huolia! <3

Ttaisku, hyvä että kävit päivystyksessä ja syy sykevaihtelullesi löytyi! :)

Miten usein ja selvästi teillä tuntuu vauvan liikkeet?

Meillä masuasukki tuntuu oleva välillä liiankin hissukseen yksiössään. Viimeksi edellisenä la Putousta katsoessa pikkuinen monotti vasemmalle puolelle alamasuun neljä kunnon potkua. Säpsähdin ensimmäiseen ja käänsin katseeni paljaaseen masuuni, jonka pinta hytkyi hiukan potkualueelta aina monotuksen perään! :O :)

Sen jälkeen onkin ollut tosi hiljaista. Olen vaan odottanut samanlaisia tujakoita potkuja, mutta ei. Välillä on tuntunut pieniä muljuamisia, niin kuin vauva vaihtaisi asentoa. Joitakin pieniä hentoja tökkäyksiäkin, mutta huomattavasti vähemmän kuin aiemmin. Aiemmin vauva on ollut aktiivinen minun käydessä unille, mutta viimeiset illat ovat olleet hiljaisia. Edellisenä iltanakin mietin, että ei lähellä vas kylkeä tuntuva hento tökkiminen voi olla vauva, koska kohdun korkein kohta on vasta navan seuduilla ja lisäksi oon miehen mittainen nainen.

Huolettaa tosi paljon, onko vauvalla kaikki kunnossa. :( Yritän olla ajattelematta, kun kaikki tutut toitottaa, että hätää ei ole, vauvahan mahtuu pyörimään vaikka miten perin. Silti heräilen yöllä kesken unien siihen, että silittelen vatsaani ja mietin liikkuuko vauva. :(

Ehkäpä ne tujakat potkut saivat minut sokeaksi hennommille liikkeille, etten niitä enää noteeraa samalla tavalla kuin aimmin odottaessani vaan yhtä napakoita potkuja.

Toivon vaan, että vauvalla on kaikki hyvin. Ru on vasta 18.11. ja neuvola pitäis varailla sinne rv 23 seutuun. Neukkukin vaihtuu just tässä loppuviikosta, kun muutetaan, eikä uudessa neuvolassa ole vielä mitään meidän tietoja.

Bebe ja pikkuinen 17+5
 
Heippa vaan kaikille vanhoille ja uusille. Tsemppiä myös samaan syssyyn ihan joka ikiselle kaikessa.

Mun pää on ollut viimeaikoina ihan tyhjä tai liian täysi. En pysy ajatusteni mukana ja ulos tulee jotain hepreaa jota kukaan ei ymmärrä. Lähipiiri raukka kun joutuvat silti kuuntelemaan tätä sössötystäni. No se siitä nyt. Sori ettei mua ole näkynyt. Täällä ollaan silti.

Viimeraskaudessa mulla epäiltiin raskausmyrkytystä, onneksi se oli turha huoli. Nyt kutisee taas iho ja raskaus vasta aluillaan. Varmaan nahka vaan venyy ja paukkuu unohtamatta kylmenevää säätä joka voi myös aiheuttaa tämän ikävän seurauksen. Välillä olen ryhtynyt villiksi ja rasvaillut itseäni kookosrasvalla. Sen kuivuminen on vaan tuskastuttavan hidasta. Edellisessä raskaudessa hinkkasin mahaani Bodyshopin kookokselta (?vai oliko kaakao?) tuoksuvalla puikolla ihan hyvin tuloksin.

Musta nuo ekat neuvolakäynnit ovat olleet suoraan sanottuna turhia. En ole saanut niistä mitään itselleni. Ainoa fiksu homma lääkärineuvolassa oli sydänäänten kuuntelu (jippii siellä sykki!) sekä ultra silloin joskus. Oma terkkarini on sairaslomalla ainakin vuoden loppuun ja hänellä on tuuraaja. Viimeraskaudessakin terkkarit vaihtuivat kokoajan. Tässäkö sitä sitten aina vaihtuvien terkkarien pitäisi tietää missä kunkin asiakkaan elämässä mennään ym ym.? Ikävää. Huomasin vasta siivotessani jotain vanhoja paperipinoja pois että sieltä löytyi terkkarin kanssa käytäviä lappusia. Muistin samalla että esimerkiksi raskauden aikaisista peloista en ol epäässyt purkamaan sydäntäni terkkarilla ja muuta ei niin mukavaa. Mullahan noita pelkoja oli ja on edelleen. Koko asia on sivuutettu terkkarinvaihdoksella sekä sillä että paperit ovat näköjään kotonani. Hienoa, hienoa.

Olen oksennellut viikonsisällä tasan yhdenä päivänä! Tämä on voitto. Muutenkin olo ollut parempaan suuntaan. Mitä nyt selkä alkanut vihoittelemaan.

Maha näkyy! Näin tässä käy kun ruoka alkaa maistua. Sopivasti pystyin alkaa taas syömään ennen lääkärineuvolaa jossa lääkäri ihmetteli ettei painoni ole laskenut ja terkkari vuorostaan ettei se ole n

Palataan!

Lisa L & 16viikkoinen maha
 
Samaa mieltä neuvolakäynneistä ... Olen kokenut hyödylliseksi vain mittaukset ja sydänäänten kuuntelun :) Tänäänkin terkkari puysi minua tekemään jonkun mielialakyselyn, jee, tiesin, että olen kyllä ihan hyvillä mielin ja maailman onnellisin tästä raskaudesta, ei paljon mielialat vaihtele. Ehkä jollekin tarpeellista tuokin, ehkä... Valmennukseen olisi myös kovasti meitä laittamassa, eipä mennä...minulla kuitenkin jo lapsia ja miehenikään ei koe tarpeelliseksi, osaan kyllä häntä opettaa ja neuvoa, kyllä me pärjätään. No, toisaalta ihan ok neuvolakäynti: ensi kerralla saan raskaustodistuksen ja pääsee hakemaan pakkauksia ja tukia. Pakkauksia otetaan kaksi ja kolmas rahana ( outoa et tuplaodottaja saa kolme etuutta ). Kaikkia vaatteita en halua sieltä, mutta voin sitten laittaa kiertoon.

Liikkeistä : hentojahan ne suurimmaksi osaksi on ja mitään liikelaskentaa ei voi näillä viikoilla vielä tehdä. Mutta ihanaltahan ne tuntuu. Ja molemmilla erilaisilta kuten joka raskaudessakin, yksilöitä jo varhaisessa vaiheessa :heart:

Hb sitten jo niin laskenut, että rauta on aloitettava.

Kaikille hyviä vointeja ja mukavaa odotusta !

T. Paulanna ja pavut 18+1
 
Neuvolakäynneistä. Minusta on hienoa, että nykyään kysellään jo alustapitäen perhetilanteesta, voimavaroista ja mahdollisista ongelmista. Se ei näy aina päällepäin, onko perheellä ongelmia vai ei. Joten on luonnollista, että kaikki täyttävät lomakeet sun muut kyselyt. Kaikki ovat tällöin tasa-arvoisessa asemassa, eikä kukaan voi sanoa, että olemukseni vuoksi minut laitettiin täyttämään papereita. Itse olen kiitollinen, että täällä asiat ovat näin hyvin - ainakin vielä. Voihan se olla, että leikkuri napsahtaa joku kaunis pv neuvolapalveluihin ja sitten avun piiriin on entistäkin hankalampi päästä ihmisten, jotka sitä todella kaipaavat, mutta eivät oma-aloitteisesti osaa hakea apua/ymmärrä oman tilanteensa vakavuutta. Neuvolan tarkoitushan on muukin kuin "pelkkien" mittojen ottaminen - yhtä tärkeää on myös varmistaa perheen osapuolten hyvinvointi ja tukiverkosto, jotta vanhemmat jaksavat uuden tulokkaan kanssa ja tämä saisit hyvät lähtökohdat elämälleen jo raskausaikana. Jos nämä olisivat ns. turhia palveluja neuvolassa, olisi ne jo karsittu pois, sillä nykyään rahaa ei tahdo riittää mihinkään. Tottakai voi tuntua välillä turhauttavalle, mutta erittäin tärkeä on neuvolan tarkoitus nuilla asioilla. Miettii mitkä kerrannaisvaikutukset ja -kustannukset yhteiskunnalle tulee avun ulkopuolelle jääneistä perheistä, joilla on vakavia ongelmia. Ja tietty näiden perheiden osapuolten henkinen sekä mahdollisesti fyysinen kärsimys siihen päälle..

Sellaisia aatoksia. Tarkoitukseni ei ole loukata ketään, mutta tuntuu, että monesti asioita pidetään liian itsestään selvyytenä.

Liikkeistä. Tiedän toki, että jokainen vauva on yksilö, eikä liikelaskentaa tehdä kuin loppupuolella raskautta. Ihmettelen vain, onko se normaalia, mikäli aiemmin päivittäin selvästi tuntuneet liikkeet katoavat oikeastaan olemattomiin päiväkausiksi.. Takana on vain yksi raskaus ja siitäkin on aikaa jo lähes 10v, joten sitä aikaa en niin tarkasti muista. Viikko sitten tunsin liikkeet iltaisin nukkumaan käydessä - en enää. Tunsin niitä, jos olin syönyt juuri kunnolla - en enää. Päivisin touhutessakin niitä tunsin - en enää. Pakostakin mieli alkaa pelätä, onko vauva edes elossa enää. Nyt masussa tuntuu välillä lähinnä kuin ilma kiertäisi siellä ja sitä se onkin ollut, kun on ilmavaivoja. Pitää varmaan huomenna soittaa neuvolaan ja kysyä heidän kantaansa, onko tarve käydä siellä. Omaa mieltä kyllä helpottaisi, jos saisin varmuuden, että pikkuisen sydän sykkii. Liekkö miten vaikea tilanne pitää olla, että tarkastavat sydänäänet?!


Bebe ja pikkuinen 17+5
 
BebeBanbino: soittaisin kyllä neuvolaan ja pyytäisin päästä kuuntelemaan sydänäänet, jos itseäsi huolettaa. Kyllähän me itse parhaiten itsemme kuitenkin tunnemme ja aika oudolta kuullostaa, että tunsit liikkeet jo hyvin ja sitten ei mitään. Toivottavasti kaikki on hyvin :heart:
Kiitos mielipiteestä neuvola asioista, näitä mielipiteitä tarvitaan erilaisia :) Ja onhan totta, että meillä suomessa on asiat hyvin.
PS. Pakko vielä sanoa, että kun itse tunsin ekat liikkeet 16+ viikolla, en tuntenut niitä joka päivä silloin, mutta ne olin minulla silloin vielä kovin hentoja. Ei ne voimakkaita ole vielä nytkään läheskään joka kerta. Eikä aina "herättelemälläkään" tunnu.
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolasta Valitettavasti olen vähän samaa mieltä, ettei siitä nyt mitään muuta hyötyä ole itselle paitsi se että katsotaan että perusjutut on kunnossa (verenpaineet jne). Ymmärrän kyllä miksi niitä lomakkeita pitää kaikkien täytellä, mutta juuri se että jos ja kun on tullut meidänkin perheessä sitten se avuntarve, niin eipä neuvola siihen mitään apua osannut tarjota. Joten sinänsä pidän niitä kyselyjä ajanhukkana, miksi kysellä jos vastaus on sitten aina "koita pärjäillä". Ja kun sinne jostain huolesta soittelee, niin ohjeet on aina samat mitä löytää googlella ja seuraillaan.... noh, me ollaan aika tyytyväisiä yksityisten palveluiden käyttäjiä :) huomioitava tietty on että Suomi on iso maa ja neuvolakohtaisia eroja on ja ne voi olla isoja. Ihan jo mitä näistä alkuraskauden lääkärinkäynneistäkin olen täältä nyt lukenut, niin aika kirjavia käytäntöjä. Olispa itsekkin päässyt erilliselle lääkärikäynnille missä olis katottu kunnolla tulehdusjutut, mutta ei... edelleenkään en saanut lääkäriaikaa omalle neukkulääkärille, vaikka soittelin että vaivaa on... kattellaan ja soita uusiksi jos pahenee oli vastaus.

No ehkä kaikki on hyvin ja minä en sitten vaan ymmärrä ja keksin päästä oireita. Ja kun ei kehtaa sinne koko aikaa soitella ja valittaa :) Näin kyllä viime yönä taas niin hirveän keskenmenounen että huh, jaan bebebanbinon kanssa kyllä sen tunteen kun itse vaan huolehtii ja märehtii asiaa sitten päässään... soita ihmeessä jos pääsisit ne sydänäänet kuuntelee. Ei siitäkään mitään tule kun murehtii 24/7 asiaa.
 
Bebe Soita ihmeessä neuvolaan. Ettei sun tarvii turhaa stressata. Mulla myös tuntuu liikkeet selvästi, mut tosi harvoin. Tosin liikkeet tuntuu aina sivuilla. Mietinkin oisko istukka sijoittunut eteen? Esikoinen oli niin vilkas tapaus masussa, ettei tarvinut missään vaiheessa odotusta miettiä onko kaikki hyvin. Ehkä nyt on rauhallisempi yksilö kyseessä :) No, viikot on vielä vähäiset, että arvailua kaikki :)
 
Onko kaikki muut jo tunteneet selkeesti liikkeitä? Olen kateellinen! Olen ehkä kerran tuntenut jotain, mikä voisi olla vauvan liikettä. Tai joskus rv 13 olin jotain tuntevinani, mutta se tais olla vaan toiveajatelua. Mutta tää on vissiin ihan normaalia ensiodottajalle.

Kevis + pieni 18 + 1
 
Ai niin, kuukausi vaihtuu kohta, kukas haluaisi perustaa Huhtikuun hurmurit 2015 - marraskuu -ketjun? Ei silleen että olisin uupunut työtaakan alle, mutta vähän niinkuin vuorotteluperiaatteella. Itse tein niin, että kopioin tuon ekan viestin edellisen ketjun alusta, ja sitten vain kävin muokkaamassa, kun ilmoititte muutoksista, eli ei vaadi mitään erityisosaamista. Kännykällä tai tabletilla ilmeisesti hankalaa.

Kevis + pieni 18+1 (huudellaan nyt samantien eilinen uus viikko alkaa -POKS!) :)
 
Heippa,

Liikkeistä, Kevis en minäkään tunne useinkaan liikkeitä. Välillä on tuntunut "jotakin" jonka tulkitsen liikkeiksi, mutta en ole vielä aivan varma kun välillä on ollut useita päiviä ilman mitään liikkeisiin viittaavaa. Tämä on minulle kolmas, enkä silti vieläkään ole 100% varma, mikä on liike ja mikä ei. En siis yhtään ihmettele, että et välttämättä vielä tunnista liikkeitä lainkaan. Kyllä ne sieltä vielä alkaa tuntumaan, toivottavasti et murehdi asiaa. :)

Pikku-Katti 15+6
 
"richi"
Lääkärineuvola takanapäin, sisätutkimuksen teki. Ja nyt muutamaa päivää myöhemmin hakeuduin avoimeen neuvolaan ( tällainen kiva käytäntö, että joka päivä jossain neuvolassa helsingissä voi käydä esim. Kuuntelemassa sydänääniä. ) kun en ollutkaan vähään aikaan tuntunut selkeitä liikkeitä, ja repäisykipuja ja liitoskipuja sitäkin enemmän. Siellähän Se sykki -ihan eri paikassa kuin kolmella aiemmalla kuuntelukerralla. Mahan muodostakin toki olisi voinut päätellä, että vihdoin on noustu tuolta häpyluun kohdalta pois. Minä siis olen ihan poikkeus näiden liikkeiden suhteen. Rv 17+6 tänään, liikkeitä tuntenut jo ainakin 2 viikkoa, sitäkin ennen jo vähän epäselviä. Ja siis ensisynnyttäjä. Eivät meinaa uskoa ja laittavat miinuksen liikkeiden kohdalle automaattisesti. Sen sijaan itse olen ollut teille muille kateellinen mahan koosta ja jopa painonnoususta! :D minulla paino alussa laski eikä ole noussut sen jälkeen grammaakaan, ja maha alkoi näkymään vasta tosiaan pari päivää sitten... Ei sillä, tuntuu silti olevan pelkkää turvotusta, mutta nytpä näytän ihanan raskaalta firman pikkujouluissa huomenna <3
 
Liikkeistä, nyt mennään rv 16+4 enkä ole vielä liikkeitä tuntenut, joka on kyllä ihan normaalia. Tosin tämän viikon olen tuntenut aina välillä pientä kutittelua, mutta tiedä sitten. Kohtu ainakin on kasvanut, olen muutama iltana tuntenut selälläni maatessa kohdun pullottavan. Tosin onko kellään muulla tuntunut kohtu vain toisella puolella? Minulla se selvästi pullottaa oikealla puolella.
 
Liikkeistä
Mulla tänään 15+2 menossa ekassa raskaudessa (sikiö tosin viime ultrassa neljä päivää isompi) ja liikkeitä ei ole vielä tuntunut, mutta viime yönä säikähdin mieheni kummallista äkkinäistä liikettä ja heräsin, jolloin tunsin melko varmasti potkun alavatsalla :heart: Alkaiskin jo tuntua liikkeitä, niin tuntuisi todemmalta se, että tuolla mahassa joku ihmisenalku oikeasti elelee :)
 
Minä en myöskään ole tuntenut vielä masuasukin liikkeitä.

Minua mietityttää talvitakki asia. Meinasitteko hankkia äitiysmallin, "tavallisen" takin normaalia isommassa koossa, vai menettekö entisellä? Itse mietin tuota hm:n takkia... Menisiköhän jos ottaisi hieman isomman koon... vai roikkuukohan päällä...
Product Detail | H&M FI

Minisport ja *poks* 15+0
 
"nini"
Hei!

Olen lueskellut tätä huhtikuisten ryhmää alusta alkaen ja en ainakaan ole huomannut, että aiemmin olisi ollut tarkemmin puhetta sikiöseulonnan tuloksista, joten minkälaisia riskilukuja muut seulontoihin osallistuneet olette saaneet? Me saatiin riskiluvuksi 1:1400, nt oli 1,6 ja ikää 23.. jotenkin tuo luku tuntuu isolta riskiltä, kun esikoisen aikaan se oli 1:75 000.
 
"truudy"
Nini, pieni riskilukuhan tuo on, en olisi huolissani. Toki eihän ikinä voi olla varma, mutta jos vaan noita lukuja katsoo.
Meillä riski oli 1:5 ja istukkabiopsian tulos oli Turnerin syndrooma.

truudy 16+1
 
Poks 16 tänään... :popcorn:

Ekoja liikkeitä tunsin olikos se keskiviikkona. Illalla kun sohvalla makoilin ja kuulostelin, niin pari ihan selvää monotusta sain :) kyllä siellä jotain jo tuntuu, mutta tosiaan vain jos oikein hiljentyy kuuntelemaan, ei ne muuten vielä tunnu. Esikoisesta tunsin liikkeet vasta paria viikkoa ennen rakenneultraa, mutta olin ensisynnyttäjä ja silloin oli istukka edessä! Oli muutenkin aika vaimeat liikkeet läpi koko raskauden.. Saas nähdä saanko tällä kertaa niitä monotuksia ja kylkiluiden kaivelua sitten esikonkin edestä...

Onpas kiva tuollainen avoin neuvolajuttu. Tosin tällä kertaa kun on tuo kotidoppleri, niin on voinut ihan itse kotona tarkistaa ne jumputtelut heti :heart:

Hyvää viikonloppua!
 
Liikkeistä Esikoisen kohdalla tunsin ekat liikkeet vasta viikoilla 19-20 :)

Voihan väsymys! Täällä edelleen odotetaan sitä "helppoa" keskivaihetta. Esikoista odottaessa olin tässä vaiheessa energinen ja elämä hymyili. Nyt tuntuu, että vois vain nukkua ja mikään ei oikein huvita. Edelleenkin liikunta on vähäistä, mikä ei varmaan edesauta tätä olotilaa. Pitäis vaan keksii joku liikuntaharrastus. Meilläpäin ei satu olee mammajumppia tällä hetkellä tarjolla eikä nyt perushikijumppat innosta

Lumi-15 15+5
 

Yhteistyössä