Huhtikuun hurmurit 2015 - Marraskuu-

KIITOS Lisa L! Kavoinkin aamulla blenderin kaapista ja ajattelin illalla hakea kaupasta vihanneksia ja tehdä sosekeittoa. Netissä suositeltiin tuota ja myös runsasta vedenjuontia. Yritän nyt näitä "kotikonsteja" ensin. Apteekista kävin kyselemässä ja sanottiin, että lähes kaikki ummetuslääkkeet vaikuttavat ns. paikallisesti, joten ovat sallittuja raskauaikana. Hintaa litkuilla on vaan aika pitkä penni, joten mennään nyt näillä parsa, porkkana, ym yhdistelmillä ensin! :)

Kohtu painaa muuten aika mukavasti tohon virtsarakkoon, auts! 1/2-1 tunnin välein vessassa rampata ja sitte tulee muutama pisara. Luulin myös, että olisi virtsatulehdusta, mutta ei kuitenkaan ole mitään kipuja. Tarvii neuvolassa mainita kuitenkin asiasta ensi viikolla! :)

ttaisku ja pikkunen 15+4
 
Ilmottaudun mukaan kans. Taustalla seuraillut kun ei oikein keväisen keskenmenon jälkeen ole tästä tohtinut puhua vielä isommin, mutta kai se nyt alkaa jo todellista olla.. Ja päälle 1:13 down epäily niin ei oikein hehkuttamaan ole päässyt..

mutta
17.4/ tiinai /33 /1./tays/poika
 
Viimeksi muokattu:
äiti88 ihana kuulla että kaikki on hyvin!

Itse olen kuumeisesti miettinyt että milloin noita liikkeitä alkaisi tuntua. Alkuviikosta vatsaa kutitteli sisältä päin ja mietin että voisiko olla pikkuisen liikkeitä. Tänä aamuna heräsin siihen että vatsassa muljusi, aivan kuin joku olisi ilmoittanut, että nyt herätys, kun on aamu. Jäin sitten miettimään, että näinkö unta vai oliko se totta... :) Tosin nyt musta äsken tuntui taas että joku muljahteli vatsan toisella sivulla. Ehkä se oli pikkutyyppi vaihtamassa mukavampaan asentoon :heart:

Mulle vois etusivulle päivittää tiedot, miksiköhän LA:n olen ilmoittanut alussa väärin..

13.4. Joppu / 33 / 1. / Js / poikaolo
 
Toinen kerta neuvolaa takana. Pikkuisen syke oli 150. Sain myös riskiluvut Downin riskisuhde 1:36000 ja ikäriski 1:1100 (kuulostaa isolta riskiltä) ja Edwardsin riskiluku 1:100 000.

Me ei olla vielä shoppailtu paljoa. Muutamat potkarit ja bodyt kirppikseltä lähtenyt mukaan. Myös parit lakanat ostettuna. Vielä piitkä ostoslista, esikoinen kun kyseessä :)
 
Tänne ei mitään ihmeempää, odottelen vatsan kasvua että oikeasti alkaisi näkyä tämä raskaus johonkin :)
Tänään neuvolalääkäri tässä aamulla, rakenneultra 4.12. ja seuraava neuvola vasta sitten joulukuun puolivälissä. Silloin kuulemma kirjoitetaan todistus Kelaa varten, wautsi! Tuntuu hurjalta.

Minulle voi päivittää poikaolon, siltä on tuntunut alusta lähtien, mutta en kyllä pety vaikka tyttö tulisi. Ei ole silleen mitään odotuksia esikoisen kohdalla :)
 
Tervehdys täältäkin.
Minäkin lueskellut teidän jutustelua taustalla melkeimpä alusta asti. Mukaan en ole rohjennut aiemmin, koska minullakin takana keväällä keskenmeno. Nyt pelon sekaisin tuntein kasvatellut masua. Pahoinvointi ja väsymys ollut kaikki voimat vievää.
Takana on nyt kolme ultraa ja kolme neuvola käyntiä. Alussa pääsin kahteen kertaan tarkastuttamaan tilanteen verisen vuodon takia ja neuvolaan yhden ylimääräisen käynnin päänsäryn vuoksi tarastuttamaan verenpaineita. Meillä neuvolan täti on aivan ihana ihminen. Vaikka ei ole oman alueeni, niin toiveesta sain hänet. Ollut aiemmissa raskauksissani myös. Minulla siis kaksi poikaa -07 ja -08.

Nyt olenkin viikon verran makoillut sairauslomalla päänsäryn ja väsymyksen vuoksi. Niin ja yrittänyt myös ulkoilla. Raskausdiabeteskin todettiin ja sokerit heittelee herkästi. Työni on henkisesti välillä aika kuormittavaa ja täällä kotona on laajennusremontti menossa. Hieman haasteellista pyörittää kotia, kun ei tule vesi sisälle eikä ole mukavuuksia kuten tiskikone tai suihku. Pyykinpesukin onnistuu vippaskonstein, jos ei ole pakkasta...mut kyl tää tästä.
Siis odottelen innolla että oloni kohenisi ja pääsisin täysin nauttimaan tästä niin odottamastani raskaudesta.

Äitiyshousuja olen turvotuksen vuoksi käyttänyt jo lähes alusta saakka. Tukivyönkin olen saanut, mutta en ole vielä käyttöön ottanut. Muitahankintoja en ole uskaltanut vielä tehdä. Paitsi yhdet me&i siilipokat oli pakko ostaa.

Voi olla että jatkossakin lueskelen enemmän juttujanne, kun olen itse niin huono kirjoittelemaan. Kiitokset kuitenkin teille jotka jaksatte kirjoittaa.
Ihanaista odotusaikaa kaikille. Voimia. :heart:

Minun rivini: 18.4. PienRuu/32/3./K-SKS/ tyttöolo

PienRuu ja pikkuR 16+6
 
Tervetuloa uudet, lisäsin teidät etusivun listaan.

Ihanaa äiti88 että vuoto olikin vaaratonta ja pienellä on kaikki hyvin!

Tukivyöni (Anita baby belt) tuli eilen, ja kokeilin tänään ekaa kertaa pitää sitä töissä. Piti kuitenkin loppupäivästä ottaa vyö pois, kun se alkoi ahdistamaan, kun kuminauha meni istuessa kierteelle. Vielä vähän iso vyö, eli kannattaa tosiaan ottaa se kokoa tavallista vaatekokoa pienempi vyö, sitä saa sitten loppuraskaudesta säädettyä isommalle tarranauhan avulla. Varmasti seisomatyössä ja liikkeellä ollessa oikein hyvä, kunhan totuttelee.

Kevis + pieni rv 19+2
 
Kiitos vielä ihanista kommenteista :heart:

Onpas meitä pitkään pahoinvoivia tällä kertaa... oma olo on kyllä jo selvästi parantunut, joten nyt jo jaksaa paremmin. Mutta kuvotus pysyy edelleen kuvioissa, ja esim. raskausvitamiineja en pysty vieläkään ottamaan kun niistä lentää laatta.

Aika jännää että osalla on rakenneultra ihan käsillä, niin se aika rientää. Sitten saakin neuvolasta jo pian laput kelaa varten. Ja katsoin että myös vauvavakuutushakemuksen saa pistää menemään rakenneultran jälkeen, eli meilläkin jo ensi kuun alussa.

Tänään rv 17+0 *poks*
 
Huomenta,

Olen tämän viikon vain taustaillut, kun on ollut älyttömät työkiireet. Koetan tulla vähän useammin kirjoittelemaankin jatkossa.

Äiti88, ihana juttu, että kaikki on kunnossa. Hyvä kun kävitte ultrassa varmistamassa tilanteen, epätietoisuus on kaikista pelottavinta. Hyvää vointia sinulle ja toivottavasti vuoto ei uusiudu.

Uusia on tullut matkaan mukaan. Tervetuloa kaikille! Tämä ryhmä on ollut mielestäni oikein kiva ja kannustava. Muistissa on eräs aikaisempi ryhmä, jossa hengailin kakkosta odottaessa, jossa ei ollut mielestäni niin kiva tunnelma ja lakkasin käymästä siellä lopuksi. (Muutama takakireä kirjoittaja joukossa muuttaa keskustelujen sävyn herkästi ikäväksi...)

(.) ajattelin mennä aamulenkille. Hieman jännä, miten mahtaa juoksu vielä kulkea. Viime viikolla menin illalla, jolloin olin juuri 1,5 h ennen syönyt. Palleaa alkoi pistämään ja päälle iski aivan järjetön pissahätä. Jos yritin ottaa juoksuaskelia, tuntui että lirisee. : / nyt menen aamulenkin, jotta voin kokeilla tyhjemmällä mahalla juoksua (kuitenkin puuro ja kahvi syötynä). Saapa nähdä miten käy... Jos nyt on sama ongelma, niin siirryn jo suosiolla reippaaseen kävelyyn.

Tänään viikkoja 17+0! :D
 
Huomenta kaikille ja uusille tervetuloa :) kiva, että vielä tulee uusia odottajia !

Juoksemisen lopetin jo lähes plussaan, ei vain minun kohdalla enää tuntunut hyvältä. Jännä kuulla miten te muut, jotkuthan juoksee lähes synnytykseen asti. Salilla olen vielä käynyt, mutta sekään ei enää tunnu läheskään aina kivalta ja saattaa olla, että lähinnä grosstrainerilla ja kuntopyörällä teen alku- ja loppulämmitelyt, vähän jalkaliikkeitä ja se on sit siinä. Kävely on edelleen kivaa :)

Liikkeitä kuulostelen päivittäin ja välillä on oiken kunnon meno päällä, kun molemmat pyörii yhtäaikaa. Liikkeet tuntuu hyvin, istukka takaseinässä. Kuopuksella oli etuseinässä ja en muista näin vahvoja liikkeitä edes tunteneeni varsinkaan näillä viikoilla.

Mietityttää edelleen pakkaus/pakkaukset. Haluasin sieltä molemmille ne villapuvut ja peitot, mutta ei je ole 140 e arvoiset yhteensä, joten voipi olle, että otan siis vain yhden pakkauksen ja ostan toiselle sen villapuvun ja peiton :) Vaatetta meille on kertynyt jo niin paljon, että pakkauksen muita vaatteita tuskin tarvitsen. Mitä te muut olette päättäneet pakkauksen suhteen ?

Meillä alkaa olla muutenkin varustelu jo kohdillaan, amme puuttuu, mutta muuten kaikki jo hankittuna. Olen aloittanut ajoissa, kun ei koskaan tiedä, jos vaikka vuodelepoon joudun, kovin paljoa ennenaikaisesti en haluaisi näiden tuplien maailmaan putkahtavan.

Hyvää viikonloppua kaikille ja ISÄNPÄIVÄÄ !

T. Paulanna ja pavut 19+3
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille! Kiva, että porukkaa tulee lisää, aktiivisia kirjoittajia löytyy eivätkä kaikki ole karanneet facebookiin ;)

Paljon tsemppiä teille, joilla on vielä pahoinvointia, vuotoja tai epäilyjä normaalista raskauden etenemisestä :heart: Toivottavasti tuolla rakenneultraäänessä ei kenellekään ilmene enää mitään vaan saamme keskittyä nauttimaan kasvavista vauvamasuista!

Pikku-Katti: mun oli pakko lopettaa juokseminen, koska tuo pissahädän tunne on ihan kauhea. Pitkällä kävelylläkin saattaa "painetta" tuntua, mutta helpompi hallita sitä kuin juostessa.

Omaa napaa: Väsymys on helpottanut, kun malttaa mennä ajoissa sänkyyn illalla. Ruoka maistuu hyvin ja vatsakin toimii kunhan ehtii käymään kävelyllä. Päivisin en ehdi papusen touhuja seuraamaan, mutta iltaisin sohvalla pötkötellessä liikkeet tuntuu hyvin (välillä jopa ihan kädellä) :)
Töissä: Meidän ryhmässä on nyt paljon pieniä, joten nostamista ja kantamista tulee koko päivälle. Paineen tunnetta ja supistelua tuntuu jo useammin, mutta helpottaa kun ehtii rauhoittumaan. Eivät vielä onneksi ole yhtää kipeitä oloja, joten ei sinänsä vaikuta työntekoon.
Hankinnat sekä äitiyspakkaus: Meillä löytyy melkein kaikki ennestään. Äitiyspakkauksen aion ottaa sen vuoksi, että siinä on tuo makuupussi, toppahaalari ja kevyttoppis. Niissä on hyvä nukuttaa vauvaa kärryissä. Sellaiset mitä en tarvitse tai jää käyttämättä, laitan lahjoituksena kotimaahan tai ulkomaille.
Vielä kaksi viikkoa rakenneultraan. Kunhan siellä on käyty, niin voi olla hyvillä mielin :)

Boomkaa ja papunen 17+6
 
Viimeksi muokattu:
Hei van täältäkin,pitkästä aikaa!

boomkaa mä jouduin jäämään just ton paineen tunteen takia saikulle viikko sitten!mulla kans töissä nostellessa, ja kantaessa tuli sitä, ja lääkäri sanoi että heti jos sitä tulee ni pitää lopettaa. tarkasti multa sit kohdun suut m, mut ens viikola on uus lääkäri, kun haluaa seurata,et ei kai se paineen tunne ala tekee mitään muutoksia..

mä tosiaan oon nyt tän kuukauden ainakin pois töistä,työnantaja ei pysty järjestämään helpompia töitä/ apua ennenkun joulukuussa,ehkä!
tuntuu vaan niin kovin pitkältä tämä aika kotona, kun pihan kolaaminen on jo kipuja aiheuttavaa :ashamed:

Tuntuuko teillä muilla alavatsalla pintä nipistelyä/ vihlontaa? mä oon varmaan ihan vainoharhainen noiden kipujen kanssa, kun aina tulee ekana mieleen et ei kai se istukka nyt vaan meinaa irrota sieltä , se kun tuossa edessä on.

mä sain kans sen sokerimittarin kotiin, mut mulla on ssokeriarvot olleet niin hyvät,että ei tarvitse enää päivittäin mitata,kerran tai kaks mittausta viikossa riittää! :)

Tukivyö juttuja minäkin täällä olen seurannut mielenkiinnolla, mulla on skolioosi, niin selkä varmasti alkaa pahemman kerran vielä vihoittelemaan,mitä pitemmälle päästään!

miten teidän miehet suhtautuu kaikkiin raskausjuttuihin?? mietin et oonko löytänyt jonkun mykän yksilön, vaai onko kaikki miehet samanlaisia, kun tuntuu että toinen ei oikein osaa puhua mistään/ kysellä mitään oloista tms. hänelle tämä on eka lapsi, niin jotenkin ajattelin aina et se ois kiinnostuneempi, mutta ei se sitä ulospäin näytä, jaa siitäkös meinaa hermot mennä välillä,kun tuntuu et seinätkin kuuntelee enemmän :D mutta ei kai se vaan sitten osaa kysellä tai puhua mistään mitään.


nunnukka ja ötö 17+3
 
Pitkästä aikaa tulen kirjoittelemaan :)

Olen nyt pitänyt hetken hiljaiseloa kun mitään kirjoitettavaa ei yksinkertaisesti ole ollut... Lisäksi on ollut vähän kaiken näköistä muutakin... Oltiin mm.meidän 3v tytön kanssa pari yötä sairaalassa ym... Mutta nyt kotona ja jos sitä taas ottaisi itseä vähän niskasta kiinni ja skarppais tän kirjotuksen suhteen! Lukenut olen kyllä joka päivä :)

Äiti88 -onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin vaikkakin varmasti säikäyttävää tuollainen kova vuoto!

Nunnukka -Kyllä mulla vihloo ja pistelee välillä tuonne alavatsaan. Mitä lie on... Varmaankin ihan vaan siitä kohdun kasvusta aiheutuvaa ikävää vaivaa :)

PAKKAUKSESTA
Me ollaan kaikkien lasten kohdalla se otettu ja otetaan myös nyt :) Meistä on hienoa että kaikille Suomalaisille on tarjolla tuollainen pakkaus,johon on kasattu sitten kaiken näköistä... Ja onhan se kiva sitten niitä hypistellä kun se vihdoin kotiin tulee :)

MUISTA HANKINNOISTA
Hoitopöydän haluaisin. Sellaista meillä ei ole ollut kun kahdella ensimmäisellä ja nyt sen haluaisin. Sellanen lipastomalli olis kiva.

MIEHEN SUHTAUTUMISESTA RASKAUSAIKAAN
Meillä mies on kyllä mukana odotuksessa,kuuntelee kun kerron jotain tuntemuksia,oireita ym...Kyselee päivittäin jotain, varsinkin pidemmällä kun ollaan niin liikkeistä onko tuntunut jne... Välillä se on ärsyttävää ja jopa turhaa vöyhötystä! Pikkukipuiluista tai muusta "huolestuttavasta" en edes aina uskalla heti kertoa,kun on jo vähintäänki sairaalaan viemässä!
Ei tuo kuitenkaan oma-aloitteisesti lue mitään odotus juttuja tai viikko juttuja... Kuuntelee kyllä ku luen ite ne sille joka viikko :D

(.)
Tänne omaan napaan ei mitään ihmeellistä kuulu... Masu kasvaa ja niin tietysti viime viikolla tunsin EKAT PIENET LIIKKEET! :D Hentoja potkuja tuntuu nyt päivittäin mutta hetken vaan ja yleensä kerran pari päivässä niitä tunnen,jos oikein keskityn ja asentokin vaikuttaa miten silloin olen :) Voiku ne nyt pian vahvistuisi :)

Palaan taas :) Hyvää viikonloppua ja kaikille jo iseille ja isäksi tuleville ihanaa ISÄNPÄIVÄÄ <3

Sitkeäsissi & muru rv15+5 <3

P.s. Onkos teillä jotain isänpäivälahjaa tai muuta isänpäivä extraa suunniteltuna?
 
Tervetuloa kaikille uusille! :)

Täällä on myös taustailtu tää viikko. Alkuviikosta sain jonkinasteisen migreenikohtauksen.Kaikki sai alkunsa pienestä hartiajumista. Lopulta päätä särki niin että meinas oksennus lentää. Onneks panadol ja lepo auttoi. En ole kärsinyt ikinä migreenistä, joten en voi kuvitella mitä se oikeasti on siitä kärsivillä. Tästä toipuunena seuraavaks alkoi kauhee närästys. Tää raskaus on kyllä ollu oireita oireiden perään. Siksi kai mulla onkin tyttöolo. Halutaan kuulla rakenneultrassa sukupuoli, mutta en välttämättä kerro sitä täällä. Katsellaan :)

Tukivyöksi hankin myös Anita beltin.Myyjä suositteli myös kokoa pienempää, mitä yleensä vaatteissa käyttää. Esikoisen kohdalla ei ollu vyötä käytössä ja kärsin kovista selkäkivuista.Toivottavasti tuosta vyöstä olisi apua. Ainakin moni on sitä kehunut.

Juoksu täälläkin jäänyt heti raskauden alkuvaiheessa. Pystyisin varmaan juoksemaan, mutta se tuntuu epämukavalta.

Äitiyspakkaus Arvon vielä otanko vai en. Esikoisen kohdalla suurin osa vaatteista jäi käyttämättä. Mutta oli se kieltämättä ihanaa, kun paketti silloin saapui ja pääsi hypistelee niitä vaatteita.

Liikkeet ja vihlaisut Liikkeet tuntuu päivittäin. Välillä muljahtelee kunnolla. On se ihanaa <3 Vihlaisuja tuntuu vähän siellä täällä. Kipeimmät tuntuu kohdunsuun lähistöllä.

Meillä mies on mielestäni hyvin raskaudessa mukana. Kovilla hän on kyllä ollut. Paljon on joutunut esikoisen kanssa olemaan, koska tää väsymys on lähes jokapäiväistä. Mietin välillä, että pitäis pienellä asioilla yrittää tätä parisuhdettakin hoitaa.

Isänpäiväksi leivotaan kakku, korrti&lahja hommattu ja lisäksi esikoinen on askarrellu jotain hoidossa:)

Lumi-15 ja huomenna poksuu rv17
 
Viimeksi muokattu:
Apua! Kokeilin just ekaa kertaa sitten lääkärikäynnin kuukausi sitten mun kohdunkaulaa ja se on aivan erilainen kuin ennen! Kuukausi sitten kiinteä ja kiinni ja pituutta 3cm, nyt mun mielestä ihan selkeesti lyhentynyt ja muuttunut pinnaltaan sellaisen muhjuisen tuntuiseksi ja keskelle on alkanut tulla kuoppaa. Ei mitenkään läpiauki, mutta sormen mentävä kolo kuitenkin :O Kääk, pitää soittaa maanantaina neuvolaan ja kysyä asiasta.

Karo & vauvanalku 16+3
 
Nunnukka: en oikein tiedä miehen suhtautumisesta, odotin enemmän ehkä. Eka lapsi hänellä ja on jotenkin hyvin vaisuhko asiasta. Kerran ollaan puhuttu kunnolla ja sanoi että pelkää keskenmenoa (keväällä takana yksi) ja riskilukuja np-ultran jälkeen, kun meillä oli iso down riski. Oliko muilla näiden riskilukujen kanssa jännitettävää? Muutenkin kyllä tuntuu et fiilikset menee ja tulee tässä talossa laidasta laitaan. Jotenkin ennen ei yhtään mustasukkaisesta itsestäni on tullut maailman mustasukkaisin ihminen. Ja se ei tietenkään auta kotona asiaa suuntaan eikä toiseen.

Ootteko te muut kauheen väsyneitä? Mää nukkuisin koko ajan... Tosin siihen varmaan vaikuttaa että maha ei toimi lainkaan, ei auta mitkään ruoat, hedelmät, lääkkeet..
 
Äitiyspakkaus otetaan, kunhan kela-neuvola on ohi.

En vieläkään tunnista/tunne liikkeitä, onneksi keskiviikkona on ultra, toivottavasti siellä näkee että kaikki on hyvin. Tiedän, ettei ole ihan tavatonta, ettei ensisynnyttäjänä vielä tunne liikkeitä, mutta silti välillä huoli yrittää nostella päätään.

Mulla taisi eilen olla tukivyö turhan ylhäällä selkäpuolelta, tänään laitoin sen paljon alempaa, suorastaan "yläpepun" kohdalta, ja oli paljon miellyttävämpi ja tuntui auttavan, kun oli paljon seisomista ja liikkumista.

Onko muut ensiodottajat huomioimassa tulevaa isää jotekin? En ole keksinyt mitään loistoideaa, joten ehkä keitän aamukahvin ja teen leivät valmiiksi, mutta tuskin muuta, juhlitaan sitten ensi vuonna.

Tuleva isä kyllä kuuntelee, ja aina välillä itse ottaa puheeksi kaikenmoista lapseen liittyvää, kuten kummit ja ristiäiset ja nimestä tuli joskus yhtäkkiä puhetta (ei ole mitään selkeää nimiehdotusta kummallekaan noussut)

Hyvää vointia kaikille!

Kevis + pieni 19+3
 
Täytyy varmaan itsekkin hankkia tuollanen tukivyö, kun sitä niin hehkutetaan :) vaikka ei minulla vielä mitään selkäkipuja ole, mutta kaippa se ennaltaehkäiseekin niitä?

Pakkausta ei oteta, koska on edellisestä osa tallella. Mutta olen ostanut tämän vuoden pakkauksesta sen makuupussin, toppapuvun, vanupuvun ja pussilakanan, eli ne mitkä miellytti omaa silmää eniten. Kannattaa tsekata facebookin äitiyspakkauskirppis, jos halajaa vain jotain tiettyjä osia tuosta pakkauksesta niin sieltä löytyy ja myös ihan uusia välillä :)

Miehen suhtautuminen No meillä mies osallistuu ihan kivasti, kulkee neuvolassa ja ultrissa mukana jne aina mahdollisuuksien mukaan. Mutta harvemmin se tunteistaan avautuu raskausasioissa eikä todellakaan lue mitään neuvolan lappusia... esikoisen aikana neuvolan terkka yritti saada sitä johonkin tulevien isien keskusteluryhmään mukaan ja mies liki järkyttyi ajatuksesta :D Sen sijaan on todella kiinnostunut kaikesta varustelusta (kaukalot, rattaat yms) ja tykkää miettiä nimiä ja kummeja.

Parempia vointeja säryistä ym kärsiville!
 
Tervetuloa kaikille uusille! :)

Äitii88: Hyvä että vuoto on loppunut ja vauva voi ultran mukaan hyvin! <3

Toivottavasti kenenkään meistä ei tarvitse enää kohdata mitään ikäviä asioita koskien raskautta!

Tsemppiä kaikille pahoinvoiville ja muista ikävistä sekä huolettavista vaivoista kärsiville!

Miltä muuten kipeät supistukset tuntuvat näillä viikoilla (itselläni menossa rv 19+0)?

Aamupäivästä käveltiin tyttären kanssa keskustaan (n. 2km). Siellä pyörittiin kaupoissa kolme tuntia, eli seisaallani olin koko sen ajan ruokailua lukuunottamatta. Kävelimme sieltä kotiin ja täällä jatkoin muutossa sekaisin jääneiden tavaroiden järjestelyä. Siinä touhutessa huomasin, että masuun alkoi koskea menkkamaisesti. Sohvalle päätin kellahtaa lepäämään hetkeksi ja tässä n. 10 min maattua kipu alkoi hellittää, mutta alamasu/kohtu tuntuu kireälle. Voikohan tämä olla lievä, kipeä supistus? Vai voiko pelkkä kohdun kasvu aiheuttaa tällaista puuhastellessa alkavaa kipuilua? Onko teillä muilla ollut tämän tyyppisiä kipuja nyt/aiemmissa raskauksissanne? Oliko ns. vaaratonta kipuilua?

Vauva on potkutellut masussa tällä viikolla tosi kovasti! (Tänään tosin on ollut tosi hiljainen päivä.) Potkut ovat selkeitä - kuin joku tökkisi sormenpäällä kohdusta käsin. :) Innolla jo odottelen hetkeä, kun mies ja esikko voivat tuntea pikkuisen potkut masun päältä! <3

Aiomme ottaa äitiyspakkauksen, sillä siinä on paljon tarpeellista tavaraa, jota meillä ei vielä ole. Esikon vanhatkin on jo aikaa sitten laitettu kiertoon.

Meillä mies on lähes yhtä innokas odottaja kuin minä! :D Hän lukee mielellään neuvolan antamia opuksia ihan oma-aloitteisesti. Tarvikkeista on myös hyvin kiinnostunut ja yhdessä ollaan kirppareilta tehty kivoja löytöjä. Netistäkin kahtelee vaunuja ja hoitopöytää käytettynä. Nimiä ollaan yhdessä tuumailtu useampaan otteeseen ja muutenkin juteltu vauvan kehityksestä viikko viikolta, sekä siitä millaista elämä tulee olemaan pikkuisen synnyttyä. :) <3

Isänpäivänä ajattelin jo muistaa miestäni, vaikka vauva onkin vasta masussa. Hän on kuitenkin myös isäpuoli esikoiselleni ja huolehtii hänestä hyvin isällisesti. Ostin hänelle kortin, jossa lukee tyyliin: "Elämä on ollut aiemmin pelkkää harjoittelua - nyt se vasta alkaakin!" Sisäpuolelle tekstin: "Isyyden ensiaskeliin! Rakkaalle Puolisolle, Puoli-isälle (esikon sanoin), Tulevalle isälle; Toivottavat: Minä, Esikoiseni ja Masuasukki". Kortti on Reino-laatikossa kera avomallisten Reinojen (tarve muutenkin tohveleille) sekä Suffeli -keksipaketin, josta voi ottaa makeaa aamukahvin kera. :)

Ihanaa lauantai-iltaa kaikille!

Bebe ja pikkuinen 19+0 poks!
 
Mä en ota pakkausta. Varastossa on tallessa vielä tytön vaatteet ja pakkauksessa oli niin paljon turhaa ja meillä jäi vaatteita käyttämättä. Osa ei sopinut muiden vaatteiden kanssa yhteen tai esim resori housut eivät pysyneet tytöllä jalassa.
Otan rahana ja ostan sitten makuupussin vaikka jostain. Jos tulee tyttö, niin vauvalle on muumimakuupussi jo valmiina.
Vihreä aappa olisi kiva, kun tytölle ostin sen toisen aapan vaunuihin. Pakkauksen makuupussi jäi lähes käyttämättä.

Meidän baba saa lahjaksi uuden partahöylän. Ja tyttö on kerhossa tehnyt sydän jääkaappi magneetin

Silvia ja pikkuinen 16+1
 
Bebe En ole asiantuntija, mutta omasta ja tuttavien kokemuksista voin kertoa noiden supistelujen suhteen. Mulla tuli tällä viikolla eka harjoitussupistus. Se on normaalia. Kohtu harjoittelee tulevaan. Mulla ne tulee yleensä levossa eikä kestä pitkään. Eivätkä oo kipeitä. Tuttavalla puolestaan tuli ns.oikeita supistuksia heti alkuraskaudesta lähtien. Hänellä oli "supisteluherkkä" kohtu. Siis reagoi herkästi esim.rasitukseen. Valitettavasti en osaa kertoa oliko ne hänellä kipeitä. Ja noi supistukset tuntuu varmaan jokaisella eri tavalla. Kannattaa varmasti kysyä neuvolasta, jos vaivaa enemmän :)
 
Bebe en minäkään asiantuntija ja kun noi supistustuntemuksetkin on niin yksilöllisiä..mutta tässä toisessa raskaudessa on selvästi aiemmin tullut kaikki liitoskivut ym ja myös supistelut. Mulla tulee juuri tuota menkkajomotusta ja painetta jos touhuan liikaa, mutta levossa menee ohi niin en ole huolestunut. Ja näin hoitovapaalla saa aika hyvin levättyä aina kun on tarve. Eilen siivosin koko päivän, leivoin, kokkasin jne ja illalla tuli rengasmaista kiristystä mahan ympärille, joka siis myös ihan sattui. Mutta en ole varma oliko nekään suppareita vai mahavaivoja, kun oli myös tota monelle tuttua ummetus- ja ilmavaivaa illalla... alkaahan ne suoletkin mennä myttyyn pikkuhiljaa joten kaikenlaisia tuntemuksia tulee :D mutta mullahan oli tuo lääkäri justiinsa eikä siellä alapäässä mitään muutosta ollut tapahtunut kivuista huolimatta.

Muistelisin sellaisen ohjeen jostain että kivuttomat supistukset on vaarattomia harjoitussupistuksia. Jos ovat kipeitä mutta menee levossa ohi, niin nekään ei vielä tod.näk. aiheuta mitään kunhan muistaa kuunnella kroppaa ja ottaa iisimmin. Mutta jos alkaa tulemaan paljon kipeitä supistuksia eikä esim. töiden vuoksi ole mahdollisuutta lepoon, niin sit kyllä kannattaa soitella neuvolaan.... lepoahan niihin todennäköisesti ensin määrätään..?
 
Oi ihanaa, onnea Samour! :heart: ihania isäinpäivän uutisia!

Aamulla olin aivan varma, että tunsin ensimmäiset potkut. Hittolainen, sitte niitä ei enää tuntunutkaan! :( no päivä kerrallaan!
Tänään kuitenkin POKSUU taas :heart: 16+0 !! 4viikkoa vielä rakenneultraan. Rakenneultrassa odotan enemmänkin sitä, että näen taas pikkusen ja sitä, että onko kaikki kunnossa! Sukupuolta kun ei oteta selville , jätetään yllätykseksi :)

Äitiyspakkauksesta: luulen, että otetaan se. Siellä kuitenkin tavaroita, joita meillä ei ole hankittuna. Kävin läpi ystäväni äippäpakkausta hiljattain ja tykkäsin kyllä niistä tavaroista. Vaatteet oli ihan ok, ns kotivaatteiksi. Muuten kuosit ei oikein miellyttänyt, mutta saa ne sitten laittaa eteenpäin jos siltä näyttää.

Supistuksista: olen myös miettinyt niitä. Välillä töiden jälkeen, kun on seisomatyössä ja koko päivän seisoskelee ja kävelee ja kantelee erinäisiä tavaroita, niin illalla ns. menkkajomoja. Oon ajatellut ne kasvukivuiksi, mutta voiko ne siis olla supistuksia?
Menevät yleensä ohi ihan levolla!

Olen nyt myös havainnut, että kohtu on alkanut suoristua. Alavatsalle (ns. karvoituksen yläpuolelle) on alkanut tulla kumpua. Sitä paineleminen tuntuu inhottavalta ja luulen, että kohtu on alkanut tulla enemmän "pintaan". Huomaan myös, että kohtu painaa nyt todella voimakkaasti virtsarakkoon.
Ihanaa jos pian vatsa alkaa näkyä :heart: nyt vaan kuulen ihmisiltä, jotka tietävät raskaudesta, että "miten voit olla noin pieni vielä" ja "missä sun vatsa on"... Ärsyttävää :D

Nyt palaan pikkusen ahertelemaan ja oikein mukavaa Isänpäivää kaikille :heart:

ttaisku ja pikkunen 16+0 POKS!
 
Heippa,

Toivottavasti kaikilla on ollut mukava isänpäivä. Täällä on touhua ja tohinaa riittänyt, kun on vierailtu ja meillä on käynyt vieraita koko viikonlopun.

Mielestäni esikoisen odottajan kannattaa ehdottomasti ottaa äitiyspakkaus. Siellä on vaikka mitä pikkutavaraa, jota ei muuten ehkä hoksaa hankkia. Ja muutenkin pääsee paremmin 'fiilikseen' kun saa pakkuksen kotiin hypisteltäväksi. Itse en ole vielä päättänyt otetaanko vai ei...esikosta on pian 7 vuotta vanha pakkaus, joka onkin toiminut kahden pikkuisen ensimmäisenä petipaikkana ja etenkin makuupussi (ja pikkusakset) on olleet kovassa käytössä.

Ttaisku, täällä on myös yksi pienimasuinen. Kolmen viikon päästä on jo puoliväli, eikä edelleenkään ole ilmiselvä vauvamasu pompsahtanut esiin. Kohtu on taakse kallellaan, ja edellisten kahdenkin kanssa maha on tullut esiin vasta puolivälin jälkeen kunnolla. Eikä silloinkaan kovin isona, vaan sellaisena kovana pakettina. Viimeksi muistan käyneeni juuri puolivälissä työterveyslääkärillä,eikä hän tajunnut, että olen raskaana. Kun sanoin asiasta ja kerroin, että ollaan jo yli puolivälin, hän kovasti ihmetteli, voiko kaikki olla kunnossa kun on niin pieni maha... :D

Supistuksia on muutamia, ei kivuliaita, tullut. Kivuttomista ei kannata huolestua, mutta jos tulee kivuliaita usein, niin mielestäni on parasta käydä lääkärissä näytillä varmuuden vuoksi.

Pikku-Katti 17+1
 

Yhteistyössä