Huhtikuun hurmurit 2015 -Tammikuu-



LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli

1.4.
Paulanna / 40+/ 4. & 5./ NKL /poikalupaus & tyttölupaus
Niinu88 / 25v / 2. / Kys /tyttölupaus
Siili SUhonen / 31 / 2. / NKL /
Kevätkaihonkukka /35 / 1. / KOS/poikalupaus
Pallofisu / 33 / 2. / HUS /
Jmia / 21 / 3. / K-SKS / poika
Katkarapu15 / 25v. / 1. / SEKS / poikalupaus
Jasmin12 / 28 / 3. / OYS / Poika

2.4.
Hurika / 38 / 2. / OYS /
Kaneli78/ 35v/ 2. / KOS /
Satsumainen / 30 / 2. / JS / poikaolo

3.4.
Elsinen / 32 / 2. / - /
pikkukolmonen / ? / 3. / - / poikaolo

4.4.
Marena / 27 v. / 2. / K-SKS /
RouvaA / 22 / 2. / JS /
BebeBanbino / 29v / 2. / KYS /

5.4.
jenniella / 26/ 1./ TAYS /
Millimenninkäinen / 31 / 4. / K-HKS /
Pimpuli / 29 / 4. / K-SKS /

6.4.
Calypso / 38 / 3. / TYKS / tyttö
richi / 26 / 1. / KOS /
pikkumuksu / 28 / 1. / KYS /
neanna/ 24 / 1. / OYS? /

8.4.
kolmevitonen/ 35v. / 3. / PKKSK /
Bumble/ 31v / 2. / KOS /

9.4.
Mammax1/ 30 / 2. / OYS / tyttö-lupaus

10.4.
Sandelma / 33 / 3. / K-HKS tai HYS /
ötökkä~ / 23 / 2. / TAYS /
Nauris86 / 28v / 2. / K-PKS /

11.4.
Uimis / 25v / 1. / SAS /
tildanystävä/ 32 / 2. / TYKS /
Panda85/ ? / 1. / - / poika

12.4.
mimmu1986/ 28 / 2. / TAYS / poikalupaus
mabebe/ 29 / 2. / TYKS / tyttölupaus
Boomkaa / 26 / 3. / OYS/OAS /

13.4.
donnaliini / ?/ 2. / MKS /
HaLi80 / 33v /3. / - /
Joppu / 33 / 1. / JS / poikaolo

14.4.
Pirpa / 31v. / 2. / JS /
Kati_ / 22 / 2. / K-PKS /
Magorian/ 25 / 1. / TAYS /
Rii-81/ 33v / 2. / KYS /
Minnuli77 / 36 / 2. / TYKS /poikalupaus

15.4.
Miramaru / 31 / 2. /
Maikki_ / 25 / 1. / - /
Pikkusirkku / 31 / 3. / KOS /
nunnukka89/ 24v. / 2. / K-SKS /

16.4.
tikru83 / 31 / 3 / SATKS /
Tuikkis3/ 3. / TYKS /
nti_v/ 34 / 2. / K-PKS /
Lisa L / 27 / 2. / TAYS /

17.4.
Kazu87/ 27 / SAS /
äitii88 / 26 v. / 2. / - / tyttölupaus
tiinai / 33 / 1. / TAYS /poika
Tiide / 29 / 2. / EKKS /

18.4.
Starangel / 33 / 1. / JS / tyttölupaus
Pikku-Katti / 30 / 3. / HYKS / tyttöepäily
-minttu/ 29 / 3. / KYS /
PienRuu/ 32 / 3. / K-SKS / tyttöolo

19.4.
Liipa / 25 / 2. / OYS /
riksuu/ 20/ 1. / TAYS /
Lumi-15 / 30 / 2. /
Alaina / 26 / 1. / SEKS /

20.4.
Silvia Logo/ 38v. / 2. / KOS /
johannap / 23 / - / 2. / Tyttöolo
nööse / 26 / 1. / SEKS /

21.4.
veepu123 / 25v. / 1. / HYS / poikaolo
Adii/21v./ 2. / KOS tai NKL /
naeli/ 25v / 1. / HYS /
Puppe78/ 36 / 3. / - /

22.4
_mena/ 27v. / 3. ja 4. / - /
Karo86/ 28 / 1. / TYKS /tyttölupaus

23.4.
Nennuli84/ 30 / 3. / LKS /

24.4.
Minisport / 28v. / 1. / KYS / poika
[K]/ 23 / 1. / JS /

25.4.
keijuliini93 / 21 / 2. / K-PKS /

26.4.
ttaisku / 24v / 1. / SATKS /
mustikka90/ 24 / 2. / SEKS /

27.4.
ssann/ 23 / 2. / JS /
Sitkeäsissi/ 27 / 5. / KOS /
ak78/ 36 / 3. / JS / poika
Silmu84 / 30 / 1. / K-SKS / tyttö

28.4.
Keesha / 23 / 2. / OYS /
Lumililja88/ 26v. / 2. / JS / poikalupaus

29.4.
Lumme75 / 39 / 7. / SEKS / tyttö

30.4.
Amaya/ 28v / 2. / K-SKS / poika
Matunen / 23v. / 1. / - /
Susse90 / 24 / 2. / PHKS /
Toiveessa3<3!!/ 38 / 3. / TAYS /
Eeevp / 22 / 2. / OYS / Poikaolo
Elea/ 26 / 2. / VKS /
LizMon / 30 / 2. / JS /

lasketun ajan tieto puuttuu
saanae/ 26 / 2. / hys /
kotopulla / 26v / 4.lapsi / k-hks
Minninkäinen / 24 /2. / - /
äitionnellinen / 22 v. / 2.lapsi / - /
Hilmaa / 32 v / 2. lapsi / TAYS



synnytyssairaaloiden lyhenteet:
Js = jorvin sairaala
sas = salon aluesairaala
kos = kätilöopisto
nkl = naistenklinikka
ps = porvoon sairaala
lus = länsi-uudenmaan aluesairaala
ekks = eteläkarjalan keskussairaala
hys = hyvinkään aluesairaala
ias = iisalmen aluesairaala
k-hks = kanta-hämeen keskussairaala
k-pks = keski-pohjanmaan keskussairaala
kaks = kainuun keskussairaala
k-sks = keski-suomen keskussairaala
koks = kymenlaakson keskussairaala
kys = kuopion yliopistollinen sairaala
las = loimaan aluesairaala
lks = lapin keskussairaala
lpks = länsi-pohjanmaan keskussairaala
ls = lohjan aluesairaala
mks = mikkelin keskussairaala
oas = oulaskankaan aluesairaala
oys = oulun yliopistollinen sairaala
phks = päijät-hämeen keskussairaala
pkks = pohjois-karjalan keskussairaala
sks = savonlinnan keskussairaala
seks = seinäjoen keskussairaala
satks = satakunnan keskussairaala
tays = tampereen yliopistollinen sairaala
tyks = turun yliopistollinen sairaala
vks = vaasan keskussairaala


Facebook-ryhmän ylläpito tiedottaa: Ryhmä on suljettu, joten uusia jäseniä ei enää oteta mukaan.


Ketjuun mukaan tulijat!! Ilmottautuminen muodossa:
LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli


Ja päivityspyynnöt muutenkin punaisella tai muuten tekstimassasta erottuvasti, kiitos!





Aiempaa keskustelua:
Heinäkuun lopulta syyskuun loppuun: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...rmurit-2015-a/

Lokakuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...l#post30392242

Marraskuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2423875-huhtikuun-hurmurit-2015-marraskuu/

Joulukuun ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2428118-huhtikuun-hurmurit-2015-joulukuu/


 
Viimeksi muokattu:
Erinomaista vuotta 2015 kaikille!

Kiitos Boomkaa uudesta ketjusta.

Ehdin vielä eilen hakemaan äitiyspakkauksen postista hetkeä ennen kuin se meni kiinni, en malttanut odottaa huomiseen, kun huomasin uimasta tullessani paketti-ilmoituksen saapuneen. Tosi paljon vaatetta ja tavaraa, ja mun mielestä kivemman näköiset värit, kuin miltä kelan sivuilla näyttivät. Sitä monen kauhistelemaa oranssia on aika vähän. Kiva, raikas turkoosi ja vaaleenvihree jäi mieleen. Hypistelin ja lajittelin vaatteet koon mukaan. Meille kätevästi talvivaatteet on niitä isoimpia (70 cm), varmaan ens talvena ihan sopivia!

Kevis + poikanen 27+1
 
Kiitos uudesta tammikuun ketjusta :)
Hain myös paketi eilen postista ja ylläri oli talvihaalari livenä, minusta se on ihan kaunis ja sopii sekä tytölle että pojalle, meillä tulee tytölle unihaalariksi vaunuhin sitten isompana, pojalle olen ostanut äitiyspakkauskirppikseltä harmaan, missä valk.pikkuja haalarin, on myös ihan ok :)
Tykkäsin kaikesta muusta, mutta ne oranssit/terrakotat ei silmää miellytä, mutta eihän niitä montaa ole. Enkä myöskään usko, että käyttöön tulee ne puolipotkarit, kun en oikein tykkää puolipotkareista, paitsi POPin olen niitäkin hankkinut.
Tänään on kone pessyt jo koneellisen noita vaatteita ja sitten silitys ja kaappiin.

Sain eilen soitettua kelaankin ja hommattua uuden verokortin äitiysrahaa varten, nyt kun en enää töihin mene ennen sitä niin prosentti olisi ollut aivan liian suuri. Näppärästi hoitui puhelimessa asia.

Hyvää alkanuyya vuotta 2015 :heart:

T. Paulanna ja pavut 27+1
 
Ihanaa vuotta 2015 meille kaikille!! :)
Vaikka itsellä onkin nuo kaksi tyttöä ennestään ja vielä aika pieniä eikä vauva-ajasta niin kauaa ole mutta silti sitä odottaa nautinnolla että pääsee taas nukkumaan nyytti kainalossa! Se on niin ihanaa aikaa ne ekat kuukaudet pienen kans. Ja vaikka haasteita siihen liittyy kaikilla eri elämäntilanteissa niin sitä vaan pitäs osata unohtaa muu maailma ja kiireet ja nautiskella vauvan kanssa mahdollisimman pitkään. Se aika menee niin äkkiä ohitse. Itse en tiedostanut/ymmärtänyt esikoisen kohdalla että kaikki itkut ja ressi oli turhia ja lisäksi sitä yritti vaan suoriutua mahdollisimman hyvin. Toisen kohdalla olikin ihan eri tilanne. Sitä osas relata alusta asti ja olis voinu päivän vaan maata nyytti kainalossa sängyssä ja ihailla pientä. :heart: Voi niitä aikoja! :)

Tässä tämmöisiä muistelmia vuoden alkuun...moni joka miettii lasten "hankkimista" liian pitkään (eikä sitten välttämättä saakaan niitä tai syystä tai toisesta pelkää äidiksi tulemista) niin ensinnäkin oon aina miettinyt että kuinka paljosta ne naiset jää paitsi, vaikka elämästä voi nauttia monella muullakin tavalla, mutta itse olen ainakin ollut omista lapsista niin onnellinen ja lapset on se elämän suola. Kotiäitiys on välistä taistelua ja väsyttävää mutta antaa niin paljon myös takaisin ja elämälle tarkoituksen.
Miehen kanssa ollaan puhuttu ja pohdittu näitä asioita viime aikoina ja ehkä joku muukin jolla jo on useampi lapsi.
Oma mies ainakin tuppaa unohtamaan arjessa joskus että ei ne lapset ole aina pieniä ja jos ei osaa ottaa iloa irti nyt vaan täyttää päivät huolella ja stressillä millon mistäkin asiasta niin kohta se onkin kaikki ohi. Lapset kasvaa ja lähtee kouluun eikä ne enää pyöri koko ajan siinä kotona jaloissa. Eikä varsinkaan ne enää tule syliin tai jaa märkiä pusuja joka päivä heti aamusta. :heart: Yksi päivän paras kohokohta aamulla kun lapset kömpii viereen ja haluaa halia ja pussailla.

Taas tuli tällainen romaanivuodatus. Mä en osaa kirjoittaa lyhyesti.
Kai sitä vaan haluaa tunnelmoida ja valmistautua omalla tavalla siihen vauvatunnelmaan.
Ja sen näkee tytöistäkin. Vanhempi puhuu vauvan hoitamisesta ja parhaillaan itkee silmät päästä tuolla äitiä :D ja nuorempi on huutanut koko aamun ja kiukutellut kun tutti lähti, pinnis lähti ja kohta joutuu luopumaan siitä vauvan asemastakin! Senkin ne vaistoaa. Uhmaa on varmaan kivasti sitten kun vauva tulee taloon vaan sehän on vaan elämää ja kuuluu asiaan. Huolissaan olisin jos nuorempi olis pysynyt tössykkänä ja hiljaa vaan koko ajan. Ihan hyvä että omaa tahtoa löytyy ja osaa sen ilmaista, vaikka välilläkorvissa tinnittää kun toinen kiljuu falsetissa :D

Jasmin12 ja poitsu 27 :heart:

Onko raskaus rasittanut parisuhdetta ja missä määrin?

Meillä ollu aina vaikeinta aikaa raskausajat. Ja varsinkin se loppuaika. Siihen on syynsä selvästikin...itse äitinä valmistautuu uuteen ihmiseen koko sen ajan ja rakastaa lastaan jo valmiiksi. Haluaa toimia parhaaksi katsomallaan tavalla jne...miehiltä se vie aikaa!
Sanotaan että vasta kolmannen lapsen jälkeen mies hyväksyy isän roolin täysin. Ja ymmärtää että kun isäksi tullaan niin sitä myös ollaan. Jää nähtäväksi meneekö näin. :) tottakai isäkin rakastaa lapsiaan mutta isillä ei synny niin symbioosia vauvaan eikä vielä ihan pieneenkin lapseen koska vauva ja pieni lapsi on vielä äidistä niin riippuvainen.
Mitä ajatuksia teillä muilla on?
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille "pitkästä" aikaa!

Ekaksi: kiitos Boomkaalle uudesta ketjusta :heart:

Tokaksi: pakko avautua! Siis okei, tää on varmasti toisaalta ihan hyväkin asia, että miestä kiinnostaa, mutta olen jo aiemminkin avautunut täällä miehen peloista ja siitä, että se pelkää koko ajan jotain tapahtuvan vauvalle.
Alkuraskaudessa hän pelkäs joka ikistä nipistystä ja heti oli varma, että kesken menee. Tai, joka ilta piti kuunnella sydänäänet, koska ei uskonut, että siellä se oikeesti on!
NOH, nyt siis viikkoja 23+4 ja käyty NP- ja rakenneultrat ja mies ollut molemmissa mukana ja nähnyt ihan itse, että siellä se on. Liikkeet tuntuvat tosi selvästi ja tuntuu myös miehelle kun hän kokeilee.. SILTI hän KOKO AJAN kyselee, että "no onks tuntunu liikkeitä!?" ja jos sanon, että nyt ollut hiukan hiljasenpaa (esim aamulla heti herättyä), että se varmaan nukkuu. Ja hän jatkaa kyselyä 5minuutin välein! No, jos sanonkin, että juu tuntuu koko ajan, ni hän sanoo siihen, että "nii varmaa".
Ja joka helvetin ilta pitää olla kuuntelemassa niitä sydänääniä!!!!!

Siis joo tosi kiva, että häntä kiinnostaa ym, mutta vittu toi menee niin yli!!! Ja hän oli edellispäivänä jutellut exänsä kanssa, joka sai myös lapsen noin kuukausi takaperin ja tämä ex oli sanonut, että hänen kaverillaan kävi niin, että lapsi sai sätkykuoleman kohdussa. Siitähän se show sitte syntyi!! Ja nyt nämä kaks päivää toi hysteerisyys on vaan pahentunut! Ja mulla oikeesti palaa käpy!!
Onneks mun äiti osaa aina hiuan rauhotella, koska miehen perusluonne on jo sellanen yltiönegatiivinen, että aina pitää ajatella pahinta! RAIVOSTUTTAVAA!
Onko teillä muilla tällästä?!

Sitten toinen asia: SEKSI! hitto, mussa taitaa olla jotain vikaa. En oikeesti taida kiihottua enää mistään. Seksiä ei tee mieli, ei kiinnosta mikään siihen liittyvä! Ja sitten tänään kun ajattelin, että voispa yrittää ja ehdotin miehelle, niin häneltä tuli vastaus: "ei sun kanssa seksiä voi harrastaa..."! Purskahdin itkuun, että mitä tarkottaa tolla ja hän sanoi, että "kun sulla on toi maha".... MITÄ SITTEN?!?! tunnen itseni tällähetkellä oikeesti niin epäseksikkääksi, että oikeen itkettää!
Enkä tajua miksi oon nyt näin tunteet pinnassa ja hermo kireellä..

Yleisfiilia kuitenkin tällähetkellä tosi energinen ja kotona jaksaa puuhastella vaikka kuinka! Työmotivaatio.. No sitä ei edes ole! :D

Anteeksi tämä räjähdys, mutta ei oikeesti ole ketään jolle avautua näistä asioista. Kaikesta huolimatta rakastan tota Uunoa ja en pärjäis päivääkään ilman sitä, mutta hitto, että se saa mun veren kiehumaan välillä :D hahah!

Hei IHANAA UUTTA VUOTTA KAIKILLE :heart: tämä on meidän vuosi!

ttaisku ja pikkunen 23+4
 
Kiva kuulla, että äitiyspakkaus on ollut ihan hyvä. Mullekin kerkeää tuo vanha paketti tulla, sillä en jaksa pantata hakemusta erikseen vaan laitan kaikki kerralla menemään :)

ttaisku: onpa sun miehesi herkkä tämän raskausasian suhteen! Tarvit varmasti paljon hermoja, jottet tuskastu jatkuvaan kyselyyn, yms. Ei ole mukava nauttia raskaudesta, jos toinen ahdistaa liikaa. Tää on kyllä hyvä paikka avautua ja purkaa tuntoja; ei tartte kaikkea kaataa ukon niskaan (vaikka kunnon avautuminen voisikin puhdistaa ilmaa) :D

Omaa napaa parisuhteen tilanteesta. Oma mieheni ei erityisen paljon ole kysellyt liikkeistä, olotiloista tms. No, olotiloista on tietysti tullut valitettua ääneen ja sanottua herkästi, jos on paha olo tms.
Kun liikkeet alkoi tuntua ulospäin, niin (jossain tunnnekuohuissa melkein itkua vääntäen) kysyin, että eikö häntä kiinnosta ollenkaan, että mitä mun vatsassa tapahtuu. Hieman hölmistyneenä siihen vastasi, että tottakai kiinnostaa. Ei ollut hoksannut, että ollaan jo niin pitkällä ja aatellut, että turhaan niitä kuulostelee ennen kuin MINÄ kerron, milloin voi tuntua hänellekin. En enää ole odottanut hänen aloitetta vaan esim. sängyssä nappaan kädestä kiinni, että kokeile kun pikkuinen jumppaa :)
Lapsen synnyttyä ei ole ollut mitään ongelmia esim. siteiden muodostamisessa lapseen. Samalla lailla hänkin hoitaa ja ihastelee pientä, miettii itkun syitä jne. Antaa toki enemmän vastuuta mulle, mutta sanoo myös että uskoo mun ymmärtävän pienen tarpeita paremmin. Samalla on sitten huolehtinut enemmän kotihommista ja toisesta lapsesta, jotta mulla on aikaa vauvalle.
Seksi ei ole missään vaiheessa ollut hänelle ongelma. Mun on ollut (jälleen kerran) hieman vaikea hyväksyä muuttuva kroppa ja raskauden tuomat rajoitukset (esim. selkä ja lonkkakipu) petipuuhissa. Miksi on niin vaikea ymmärtää sitä, kun oma mies sanoo että näytät todella seksikkäältä eikä oikeastaan pysty pitämään näppejään erossa missää vaiheessa? Ole siinä sitten reilusti ylpeä itsestäsi ja naiseudesta, kun iltaisin tekee mieli livahtaa makkariin peiton alle ennen miestä, että tämä ei näkisi mun (omasta mielestäni turvonnutta ja levinnyttä) kroppaa, jota hän pitää ihanana ja kauniina :ashamed: Joskus käy mielessä, että kuinka pahalta hänestä tuntuu kun torjun hänen lähentelyn sen vuoksi, että minä en usko hänen oikeasti haluavan minua. Jep, näin hyvä itsetunto ja yhdessäoloa takana jo 12 vuotta. On nää hormonit mielenkiintoisia :LOL:

Jopas tuli tekstiä. Kiva, että sai vähän jäsennettyä omia ajatuksia. Ymmärtää arvostaa tuota omaa ukkokultaa, kun asiat vois olla aivan eri mallilla :heart:
 
Ttaisku olen pahoillani sun tilanteesta. Raskaus on muutenkin rankkaa aikaa monessakin mielessä. Oma mies pelkäsi kans esikoisen kohdalla ja sai sätkyn jo pienestä asiasta joskus. Kai sekin osittain on hyvä asia että toinen huolehtii mutta liika on liikaa ja muistan itsekin että siitä käytiin aikoinaan keskustelua.

Seksi:
Ei tosiaan hirvenä on napannu taas viime aikoina ja olen huomannut että sekin menee sykleissä. Välillä vois monta kertaa viikossa ja välillä ei kiinnosta moneen viikkoon. Paitsi unissa. Unet on ihan käsittämättömiä. Mulla ei niinkään johdu siitä haluttomuus että peittelisin omaa kroppaa kun meillä on mennyt niinpäin että mies tykkää muodoista ja olen ollut paljon isompi aikaisemmin joten en koe itseäni mitenkään valtavaksi tms. Sain ennemminkin nuottia mieheltä kun laihdutin aiemmin ettei oo enää takapuolta jne...

Meilläkin mies on hoitanut paljon vauvaa ja varsinkin esikoista! Välillä tuntui että hän on se äiti. Varsinkin kun itsellä ei imetys onnistunut monistakin syistä. Mutta silti myös mies on ollut aina vähä "mustis" siitä että mun aika menee pienten kans eikä hän saa enää niin huomiota eikä sille seksillekään ole aina aikaa kun haluais tai hommat pitää hoitaa yöllä puolikuolleena väsymyksestä tai sitten päivällä pikaiset. :LOL:
Lapset menee aina edelle ja vie aina sylin ja paikan. Niinhän se on.
En tiedä johtuuko siitä että lapset on tyttöjä eikä ne halua että isi tulee edes lähelle äitiä vaan ovat heti kiskomassa pois. Ja jos mies antaa ees pusun lasten nähden ni kumpikin huutaa ettei isi saa pussata äitiä kun "se on minun äiti"! Siis hirveetä taistelua kaikin puolin huomiosta ja hellyydestä.
 
Viimeksi muokattu:
Vuosi on alkanut niinkin hohdokkaissa merkeissä, että juuri huomasin, että peräpukamat ovat täällä :x Vaikka niistä aina puhutaan, niin en kyllä jotenkin voinut uskoa, että MULLE nyt tulis jotain sellaista, mutta siellä nyt näyttävät iloisesti killuvan :wave:

On ollut puhetta tuosta uuden verokortin tilaamisesta ja olen nyt asiasta aivan pihalla, että miten tuo verotus menee sitten tältä vuodelta :confused: Olen töissä pari kuukautta ennen äippäloman alkua ja sitten teen loppuvuodesta jotain satunnaisia päiviä, joista oon jo selvittänyt, että ne vaan ilmoitetaan itse kelalle ja vanhempainraha maksetaan niiltä päiviltä minimimääräisenä. Mutta miten äitiysrahan ja vanhempainrahan verotus nyt menee, käytetäänkö siinä ihan verokortissa olevaa veroprosenttia vaikka suuruus lasketaan 2013 tulojen mukaan? Eli jos veroprosentti on liian suuri, niin vaikuttaako se nyt myös noihin tukien määriin palkan lisäksi? Jos tilaan uuden verokortin, niin pitääkö mun ensi vuoden palkkatulojen lisäksi laittaa siihen paljonko saan Kelan tukia vuoden aikana ja miten ihmeessä se prosentti sitten muodostuu? (eikö noiden tukien verotus ollut kuitenkin jotenkin erilainen?) Palkkatulothan on tältä vuodelta aivan naurettavat veroprosentin suuruuteen nähden, mutta kai nuo kelan tuetkin lasketaan mun tuloiksi jolloin vuositulot nousevat huomattavasti, vaikkei tietty lähelle verokortissa arvioitua tulorajaa :confused: Aivan liian pitkä aika mistään kanssakäymisestä Kelan kanssa ja aivot leikkaa välittömästi kiinni kun pitää tällaisia miettiä :D Neuvolasta vaan lätkäistiin laput kouraan ja ei mulla tullut koko verotusjuttu mieleen, ennen kuin täältä luin, että osa oli tilaillut uusia kortteja. Vai koskiko tämä vain niitä jotka haluavat äitiysrahan niiden viime kuukausien tulojen mukaan? Kiitos jo etukäteen avusta! :flower:

Karo
 
Verokortista : ota Karo86 esille tiedot omista laskelmistasi mitä tulet tienaamaan ensi vuonna palkkatuloa ( arvio niistä äitiyslomaaikaisista tuloista ja tuloista ennenkuin äitiysloma alkaa ) ja jos työnantajasi maksaa kolme kuukautta palkkaa äitiysloman alusta huomioi tämäkin sekä mahdolliset lomarahat ensi kesältä ( voidaan myös maksaa sinulle vasta myöhemminkin; selvitä tämä ). Sitten täytyy olla tiedot äitiuspäivarahan määrästä. Nämä tiedot verotoimisto haluaa erikseen, sillä toinen on palkkatuloa ja toinen kelan etuutta. Ainenkin minulla hoitui asiat tosi näppärästi kelanpalvelunumerossa, kun nämä tiedot olin valmiiksi esille kaivellut. Myös netissä voi itse täyttää hakemuksen. Kela lisää veroprosenttiin 2% minkä verotoimisto on sinulle laskenut, miksi ? Mutta näin on.
Huomioi myös mm. matkavähennykset tai tulonhankkimisvähennykset,.jos sinulla on niitä työssäoloajalta, vähennä ne pois äitiysloman ajalta. Helppoa vai mitä ? On se, kun virkailija neuvoo mitä pitää tietää.

Täällä herätty jo ennen kukonlaulua :( Muutenkin nukkuminen on hankalaa, väsyttäis, mutta kun wc-reissut verottaa unta ja toinen niin kaamea vaiva on närästys. Ei oikein auta lääkärin määräämä lääke eikä Renniet :( Eikä edes se, että pariin tuntiin ennen nukkumaan menoa en mitään enää syö. Enkä syö maustettua jne. Tää vaan niin kuuluu mun raskauksiin. Loppuu kyllä sitten, kun mahaa ei enää ole :)

En muista hehkutinko jo, että sokerirasitus oli ok, ei raskausdiabetestä :heart:
T. Paulanna ja pavut 27+2
 
Kiitos uudesta ketjusta :flower: vähiin käyvät...

Karo86 olikin jo saanut hyviä neuvoja verojuttuihin. Aika koukeroisia ovat välillä. Mutta palkkatuloja ja kelan etuuksia varten tulee omat verokortit ja kelan etuuksia verotetaan ankarammin eikä niistä voi tehdä samalla tapaa vähennyksiä kuin palkkatuloista.

Äitiyspakkauksen toppahaalari on minustakin ihana. Raikas ja sopii molemmille. Ostin sen fb-kirpparilta. Nuo terrakotat ja oranssit ei oikein minuunkaan iske. Mutta enempi minua pakkauksessa nyppii niitten sisävaatteiden laatu, eivät mielestäni ole kovin laadukkaita. Jos vertaa niihin omiin vauvavaatteisiin, joita äiti on säästänyt vuoden 88 pakkauksesta eikä oo menneet miksikään... ei puhettakaan että näitä nykyisiä säästäisin 20 vuotta, hyvä kun esikoisen ajan kestivät. No ei ne nyt puhki kuluneet, mutta venyivät, vanuivat, menettivät muotoaan ja tuli haalistumaa tai nyhtää pintaan. Ja kun kyllä niiden vauvanvaatteiden pitäis pesuja kestää ja kuumiakin mielestäni kun tulee puklua, kakkaa, mustikkasoppaa sun muuta, mutta nykyään kaikki pitäisi pestä maks 40 asteessa... Nojoo, anteeksi purnaus.

ttaisku Sun miehes on sitten vähän niinkuin raskausoireiset naiset :D voihan noita pelkoja miehillekkin tulla niinkuin meille naisillekkin kun pelätään sitä sun tätä.Toivottavasti rauhoittuu, tosin sittenhän se huoli vasta alkaakin kun vauva syntyy.. kukapa sitä ei olis pinnikseen kurkannut vartin välein jne.. ;) Nimimerkillä: esikoinen nukkui perhepedissä kun pelkäsin kuollakseni kätkytkuolemaa...

Seksistä jaan teidän fiiliksiä, välillä haluttaa ja välillä ei sitten yhtään. Mahan kanssa en nyt ihan ole sinut, ainakaan kaikissa asennoissa... miestä se ei kyllä haittaa yhtään, päinvastoin. Mutta välillä kyllä kutsuu möhömahaksi yms "humoristista". Ja ollaanhan me sen verta kauan yhdessä oltu ja kaikkea toisistamme nähty ettei juuri edes osaa enää nolaantua, mutta ei se nyt niin hehkeää ole miehelle illalla selitellä että jospa unohdetaan noi makkarihommat tältä iltaa, kun kävin juuri laittamassa peräpukamavoidetta ja ne vaivaa... on tää raskaus sitten hehkeää aikaa :saint:

Koko eilinen meni kovasta päänsärystä kärsien, se oli vain toispuoleista ja tuntui poskihampaiden, ohimon ja silmän kohdalla. Luulin että hampaissa on reikä joten soitin tänään aamulla hammaslääkäriin. Sain ajan 45 minuutin päähän, tukka putkella sinne kun ajattelin etten viikonloppua tästä särystä aio kärsiä. Hammaslääkäri sitten tutki, koputteli, puhalteli kylmää ilmaa ym hampaisiin eikä mitään löytynyt. Vain ikenet ärtyneet. Vähän noloa, lääkäri oli varmaan valmistautunut suunnilleen juurihoitoon ja päädyttiin sitten vain putsaamaan hampaat ultraäänellä :whistle: Kuulemma raskausaikana ikenet ärtyy ja pieni tulehdus voi aiheuttaa epämääräistä kipua, mutta en tajua että noinkin kovaa! Aloin sitten miettimään josko se olikin jotain raskaudenaikaista migreeniä... En tiedä, edelleen päätä jomottelee ja panadolia menee. Ikenet kyllä on kipeät myös!

Tänään POKS rv 25 <3
 
Tsemppiä kaikille, joille on ilmentyneet nuo peräpukamat riesaksi. Mies kertoi juuri eräästä työkaverista, jolla olivat päässeet tosi pahaksi koska ei ollut kehdannut hakea apua niihin. Aikamoinen kauhustoori :D

Mun on tehnyt viimepäivinä mieli kahvia. Noh, pikku kupin olen itselleni sallinut parina päivänä ja kamala närästys on ollut joka ilta. Rennietä olen nappaillut useamman, mutta järkevintä on varmaan jättää tuo kahvi pois.
Toivottavasti paulannalla helpottaa jossain vaiheessa, ei ole mukava jos edes lääkkeet eivät auta. Tuo närästyskipu voi olla tosi inhottavaa :|

Tulevasta synnytyksestä: sellainen tuli mieleen, että jos on aiemmin tehty episiotomia niin onko käyttäytynyt miten seuraavassa synnytyksessä?
 
Viimeksi muokattu:
Olen tuolta toukokuisista,mutta laskettuaika muuttui radikaalisesti. Eli liittyisin tänne huhtikuisiin.
nimi:Lumme75
ikä:39(miltei 40)
Laskettuaika 29.4
Lasten lukumäärä: 6 tämä raskaus 7
Synnytyssairaala: Seks
Sukupuoli: tyttö(varmistettu lpv:lla)

Elikkäs kaikki 6 olen tehnyt normaalisti,mutta nyt halluisin sektion. Sektio siksi,että saisin samalla sterilin.
 
Piti googlailla noista hehkeistä peräpukamista, huh-huh, kuulostaa tosi kurjalta! Hyvä motivaatio pitää huolta kuitujen saamisesta! Onneksi nyt on tehnyt kovasti mieli omenoita ja mitakin hedelmiä. Ja onneksi niitä on nyt hyvin kaupoissa tarjolla, raikkaina ja houkuttelevina (välillä ne on niin heikon ja nahistuneen näköisiä, ettei yhtään innosta ostaa).

Parisuhteessa ei ole tapahtunut muutoksia raskauden aikana, mies on ehkä vähän suojelevampi kuin aiemmin. Mullakin varmaan menisi hermot, jos olisi ttaiskun miehen tapaan koko ajan kyselemässä ja huolissaan ihan kaikesta. Ensimmäisen odotus on molemmille yhtä uutta ja ihmeellistä, mutta kyllä sen ymmärtää, että se on minulle todellisempaa ja konkreettisempaa. Oli alkuneuvoloissa mukana, mutta eipä niissä paljon mitään ole isälle. Mies ei malta kauaa tunnustella pienen liikkeitä, aina välillä pienen hetken kokeilee ja kysyy että liikkuuko nyt, mutta ei tietysti juuri silloin liiku. Noh, myöhemmin liikkeet varmasti tuntuvat paremmin ulkopuolelle.

Makuukammarissa on ollut paljon aiempaa hiljaisempaa (no haha, kuorsataan molemmat), mun ei vaan ole tehnyt mieli yhtä usein kuin ennen raskautta. Nyt loppukolmanneksella on vähän vilkastunut =) Maha-pallo vaan on jo vähän tiellä.

Närästys on vaivannut vasta kerran, jouluna, mutta voi kauhistus mikä korvennus se olikaan, onneksi soodalla helpotti. Kauhistuin kyllä että nytkö se alkaa ja jatkuu koko kolme kuukautta, mutta onneksi ei (vielä). Myötätuntoni teille, joita närästää usein!

Vaatteiden laadusta: eipä nykyään varmaan mitkään vaatteet kestä aikaa ja käyttöä, tuntuu että muutaman pesun jälkeen kankaat kulahtaa, nyppyyntyy jne. vaikka noudattaisi kuinka pesuohjeita. Ja vaikka olisi mikä "laatumerkki" olevinaan. Toki mulla on kokemusta vasta aikuisten vaatteista.

Verokortti on täälläkin muuttamatta, koitan ensin saada selkoa niistä tulevista tuloista eli sen äitiyspäivärahan laskeskeltua kuntoon. Haen 6 kk tulojen mukaan. Nyt oli viimeisimmässä palkkakuitissakin tieto, että työnantaja maksaa 3 kk palkallista äitiyslomaa. Ootteko hakeneet samalla vanhempainrahaa? Maanantaina soitan kelaan ja kysyn apua, kun en ole ihan varma miten täytetään. Mulla on tulossa palkkaan korotus ensi kuussa, mutta ei se kokonaisuutta paljon muuta.
Tammikuun palkka menee vielä vanhalla verokortilla, ja uuden verokortinhan saa netistä nopeasti, joten sen kanssa ei ole hoppua.

Tämä sormien turvotus ja puutuminen on kyllä ikävää. Neuvolassakaan ei ollut mitään muuta kuin veden juomista ja jumppailua ja vähäsuolaista ruokaa neuvoa. Onko teillä hieronta tai akupunktio tai jokin auttanut?

Kevis + poikanen 27+2
 
Haha, pukamia kannattaa kyllä heti hoitaa jos niitä tulee, ettei etene kauhukokemukseksi :p Apteekin voiteet auttaa ainakin minulla hyvin, välillä katoavat kokonaan. Ekat pukamat ilmestyi muistaakseni jo ennen rv 20, mutta hoito tehosi niihin hyvin ja olivat jonkun aikaa jo poissakin.. mutta aika tavallisia ne kai on loppua kohden ja synnytyksessäkin sellaiset voi lahjaksi saada..
 
Tervetuloa mukaan Lumme :) Ihan uteliaisuuttani kysyn, että paljon sulla muuttui tuo laskettu aika?

Vauveli on päättänyt siirtyä (ainakin hetkeksi) hieman ylemmäs ja/tai poikittain. Ihanaa, sillä tänään ei ole kertaakaan potkutellut mua tuonne rakon suuntaan!
Ilo voi tietty olla lyhytaikainen ja huominen erilainen, mutta nautin jo näinkin pienistä riemuista :D

Tulevalle isoveljelle on alkanut iskeä äkillisiä hellyyden puuskia vauvaa kohtaan. Saattaa napata ohimennen kiinni ja halailla tovin vatsaa. Toivottavasti on yhtä rakastava syntymänkin jälkeen :kiss:
Niin se aika rientää ja lapset kasvaa. Esikoinen täyttää kahdeksan vuotta ennen vauvan tuloa...Haikeudella muistelen hänen vauva-aikaa, siitä tuntuu olevan iäsyys :whistle:
 
Hyvää uuttavuotta teille kaikille!
Kiitoksia myös uudesta tammikuun pinosta :)

Pakko tulla nyt ttaisku kommentoimaan tuota sun purkautumista.
Siis ihan kun sä kirjoittaisit mun miehestä! Meillä on sentään viides lapsi tulossa ja pahenee vaan tuo hössötys ja tuo yltiöpäinen "mitä jos kuitenkin jotain on vialla" asenne! Jatkuvasti tuokin kyselee onko liikkunu tai jos erehdyt jostain vihlaisusta jotain mainitsemaan niin johan on suunnilleen auto käynnissä kohti kättäriä. Alussa piti kuunnella juu jatkuvasti sydänääniä ja vittu jos niitä ei heti löytynytkään.....
Alussa ei voitu mitään läheisyyttä harrastaa ettei vaan käy mitään ja loppua kohden mentäessä pelkää kai osuvan vauvan päähän jollain tapaa :D :D :D

Nyt on kyllä rauhoittunut mitta seuraavaksi edessä onkin synnytys! Voi luoja sitä käyrien tuijottelua, ja panikointia että miksi ne äänet laskee.....

Toisaalta ymmärrän kyllä miestäni vähän. Meillä ei ole ihan ruusuilla tanssimista ollut:
-Eka synnytys päättyi hätäsektioon ja lääkärit sanoivat että kyse oli minuuteista.
- Toinen käynnistettiin kun käytössä tuli notkahduksia äänistä eikä vauvaa saatu liikkumaan. Se päättyi imukuppiin sydänäänten laskujen vuoksi.
-Kolmas meni hyvin. Mutta vauvan ollessa reilun viikon jouduttiin takasin osastolle kun vauva oli menettänyt painoaan yli 13% ja syöminen oli laiskaa... Siihen päälle jatkuvat sairastelut 3 viikon iästä lähtien.
-Neljäs meni sekin hyvin. Tosin painoa olisi voinut olla enemmän mutta kaikki meni hienosti.
-Viides meni kesken. Olin vähällä mennä myös itse. Menetin verta yli 2l ja päädyin lanssilla sairaalaan ja siellä kaavintaan. Hb oli alimmillaan 70.

Joten ehkä noihin on syynsä mutta rajansa kaikella! Itse en ole sinut vartaloni kanssa enkä halua esitellä itseäni miehelle yhtään sen enempää kun on ns. Pakko.... Miestäni tuo rantapallo ei tunnu häiritsevän tai muutama lisäkilo. Itse koen itseni tällähetkellä norsuksi :D

Tulipas tekstiä! Huh!

Sitkeäsissi & muru rv 23+5 <3
 
Sitkeäsissi: ymmärrän kyllä miehesi huolen. Kai siellä takaraivossa kummittelee nuo aiemmat komplikaatiot... :( toivotaan, että nyt menee kaikki hyvin :heart:

Meillä mies turhautuu tosi nopeesti, jos ei tunnekaan liikkeitä. Vetäsee vaan käden pois ja hymähtää. Toisaalta ymmärrän senkin, kun kuitenkin varmasti haluaisi osallistua ja kokea enemmän. Voi näitä miehiä!

Ja voi näitä liitoskipuja! Kotona mulla on hyvä olo, mitä nyt välillä vihloo ja nipistelee, mutta töihin kun pitäisi lähteö ja siellä olla niin voi mories! Sattuu oikein viimestä päivää.. Huomaan myös, että töissä ilmestyy muitakin vaivoja. En tiedä johtuuko stressistä ja ahdistuksesta sitä paikkaa kohtaan. Mietin, että ottaisin asian puheeksi 22.1. neuvolassa ja keskustelisin siitä, että kannattaisiko jäädä jo pois...

Mua myös stressaa se, että pitää kysyä esimieheltä siitä 3kk palkanmaksusta... Hitto! Ja kun tiedän, että ne kieltäytyy ja mä en aio jättää asiaa siihen, vaan marssin suoraan liittoon. Sen jälkeen en ainakaan haluisi sinne töihin enään takasin mennä! :( välillä mietinkin, että miks edes oon tuolla ku vihaan sitä paikkaa niin paljon. Äh!

Hei apua!!! Mulla ei ole mitään hajua noista verokorteista ym! en edes tiennyt, että jotain tollasiakin pitää ottaa huomioon?!
Enkä tiedä, että kannattaako mun ottaa se äp-raha 6kk vai 2013 tulojen mukaan?!
Ärsyttää kun en saa sitä vuoden 2012 verotuksen mukaan. Tulot tippui vuodesta 2012->2013 yli 14 tuhatta.... :(
Eikä todellakaan lohduta, vaikka mies tienaa tosi hyvin! :D

Mulla on muuten vaihtunu se positiivisuus-jakso negatiivisuus-jaksoksi... Jotenkin ihan surullinen koko ajan ja yhtäkkiä ruvennut masentamaan ystävyyssuhteet tai niiden puute. MITÄ TÄÄ ON?!
Haluan sen positiivisuuden takasin :D

Miten te muut jaksatte henkisesti?

Huomenna poksutaan :heart:
Saispa jo tän minin syliin!

-ttaisku ja pikkunen 23+6
 
Vaatteiden laadusta vielä, ihan totta kevätkaihonkukka että eipä ne aikuistenkaan vaatteet tunnu sen laadukkaampia olevan. Merkkituotteissakin liian usein maksaa sitten vaan siitä merkistä, mutta jossain halpapuljussa nekin lopulta tuotetaan. Ja ainakin mielestäni hoidan vaatteita aika huolellisesti; poistan isot tahrat heti, käännän jokaisen vaatteen sukkia myöten nurinperin pestessä, kuivaan kaikki narulla, en koskaan rummussa, muotoilen märkänä... Tuo nyt sitä nukkaantumista hillitsee, mutta saumat on monissa ihan vinksallaan jne. Otan kyllä vastaan vinkkejä laadukkaista lastenvaatteista! Tällä hetkellä mennään h&m linjalla, kun ei sitten harmita jos vaate ei kestä - ne on kyllä laadultaan tosi vaihtelevia. Joku kehui täällä poppia, sitä en ole kokeillut sisävaatteissa vielä. Tänne tuli juuri popin outletti, että ehkä sitä sitten raaskis ostaakkin jos on oikeasti kestäviä. :)
 
Kommentoipa minäkin tuota vaatteiden laatua. Ostin muutama päivä sitten uudet h&m mamalegginsit. Kävivät pyykissä ennen ekaa pitokertaa ja tadaa, persauksessa reikä! Enkä minä mitään kuittia säästellyt + meiltä on jonkun matkaa tuonne kauppaankin, niin en asiasta lähde reklamoimaan. Neulaa ja lankaa vaan käteen ja parsimaan ahteriosuus kuosiin ennen kuin repeää enemmän :LOL:
Myös merkkivaatteiden laatu on laskenut vuosien saatossa (aikuisten ja lasten vaatteissa) ja niidenkin joukossa usein maanantaikappaleita tms. joten ei se extrahinta ainakaan materiaaleihin ole mennyt. Ostan kuitenkin molempia, riippuu paljon siitä mikä miellyttää omaa silmää :)

Saapa nähdä millainen yökyöpeli tästä muksusta tulee. Aktiivisin aika vuorokaudesta on tällä hetkellä klo 22-02. Tuo on tosin sama aika olla hereillä kuin kuopuksellakin oli syntymän jälkeen ekan kuukauden ajan. Ihan höperöksi nämä illat on menneet muutenkin kun tulee valvottua jatkuvasti yli puolen yön. Ensi viikolla alkaa työt, joten pitäisi saada rukattua päivärytmi taas normaaliin..... :D
 
Viimeksi muokattu:
Laskettuaikani muuttui siksi,koska ilmeiseti olen tullut ennemmin raskaaksi kun kuukautiset osoittaa. Alkuperäinen olisi 8.5. Joten hieman heittää aika. Mahani on jotain valtavaa. Aivan kuin olisi tulossa 2,mutta kuitenkin siellä todistetusti 1. Veriseulat hälytti 1:165 ,mutta onneksi lvp varmisti terveen tytön olevan tulossa. Raskausajan diabeteksen sain kanssa tässä raskaudessa. Muissa ei ole ollut. Eli insuliinillä mennään.
Sterilisaatiosta sen verran,että eiköhän nyt lapsiluku ala olla kohdallaan ????
Pakkausen olen ottanut 94,96,99,ja 07. Nyt ajattelin ottaa myös,kerta näyttää olevan ihania vaatteita. Rahallisesti se 140e ei ole oikein mitään.
Sektion yhteydessä olisi tarkoitus pyytää tuo sterilisaatio. Sektio lupaa en ole vielä saanut,mutta pari lääkäriä oli joh asiasta samaa mieltä. Kaikenkaikkian kaikista vaikein raskaus tähän mennessä.
 
27.4 / Silmu84 / 30 / 1./ K-SKS /tyttö

Tervehdys kaikille!

Alusta asti olen lukenut juttuja täällä, mutta ollut laiska itse liittymään ryhmään. Voi olla, että jatkossakin tulen olemaan lähinnä sivustaseuraaja. Mutta joitakin ajatuksia kuitenkin tähän.

Omalla kohdalla raskausaika on mennyt todella hyvin. Noin kolme viikkoa etomista ja ruokahaluttomuutta, mutta siinä kaikki. Ei minkäänlaisia kipuja vielä tähän mennessä. Mutta yksi ilmeisesti aika harvinainen vaiva mulla näyttää olevan ja sitkeä sellainen, nimittäin äänen käheys. Täysin terve oon ollu koko syksyn, mutta limaa on kurkussa koko ajan ja lauluharrastus kärsiny pahemman kerran. Todella ärsyttävä vaiva. Lääkärikin vaan totesi, että raskausvaiva mitä ilmeisemmin. Tästä ei kyllä löydy tietoa mistään, olen käyttäny runsaasti aikaa yrittäen etsiä sitä.

Mukava on ollu seurata muiden raskauden etenemistä ja löytää samoja tuntemuksia. Mulla mielialat on olleet todella tasaiset, viime viikkoina ehkä oon huomannu itkeväni tavallista helpommin. Lähinnä huvittaa sekä itseä että miestä. Parisuhde on suorastaan kukoistanu ja seksielämä myös. Me tosin ollaankin aika tuore pari, jolla voi olla tekemistä tän asian kanssa. Mutta mulla ei ole halut kyllä vähentyneet, päinvastoin. Jännityksellä ootan, miten tää aisa kehittyy loppuraskaudessa tai viimeistään sitten, kun vauva on syntyny...

Hankintoja ollaan tehty aika maltillisesti. Vaunut ostettiin käytettynä ja nyt on turvakaukalo hakusessa. Vaatteita saan ihan varmasti lähipiiriltä, sen verran hurahtanutta sakkia on ympärillä:D

Onnea kaikille odotukseen, toivotaan, että kaikki pienet selviää onnellisesti maailmaan!

Silmu ja kevätkeiju 24+0
 
Tervetuloa mukaan uudet! :) Meitä onkin jo vino pino....käykäähän taustailijat ja naamakirjalaiset päivittämässä välillä kuulumisia ;)

ttaisku: sun kannattaa käydä siellä verotoimistossa niin auttavat noiden prosenttien kanssa. Ja sitä ennen kelalla käyt kysymässä tai soitat, että kumman mukaan sun kannattaa hakea äitiysrahaa. Ymmärtävät kyllä; eiköhän kaikki halua saada nuo tuet korkeimman mahdollisen mukaan :)

Eilen kirjoitin tuosta masuasukin päivärytmistä. Illalla ei kuitenkaan kuulunut normaalia iltajumppaa ja nukkumaan mennessä olin jo hieman huolestunut. Pari pientä möyrimistä tuntui, joten niiden antaman helpotuksen myötä nukahdin. Hiljaista on ollut vielä tänäänkin. Vaikka yleensä en turhia murehdi niin kyllä tää on saanut mietteliääksi :confused:
Miten muilla, onko masuasukin rytmeissä tapahtunut muutoksia näillä viikoilla?

Tänään oli eka työpäivä loman jälkeen. Huomenna vapaa ja siitä eteen päin normaalilla rytmillä. Huh, mitenhän kauan sitä jaksaa hoitaa töissä lapsia kun maha on kasvanut niin vauhdilla? Itsensäkin pukeminen aiheuttaa jo puhinaa, niin miten sitten saa autettua tusinan verran lapsia pihalle :D
lumme: ootko huomannut, että olis joka raskaudessa ollut isompi maha vai onko tää viimeinen poikkeus? Mulla on nyt kolmas tulossa ja maha on kasvanut paljon nopeammin kuin aikaisemmissa. Istukka on alhaalla takana, joten myös liikkeet on tuntuneet paljon aiemmin. Kaksi mun tutuista on tehneet steriloinnin sektion yhteydessä, kun saivat tuplat. On varmaan helpompi niin, koska ei joudu erikseen käymään toimenpiteessä.
 
Viimeksi muokattu:
hauskaa että tulee uusia kirjoittajia mukaan, tervetuloa!

Rytmeistä: Täällä oli eilen poikasella hiljaisempi päivä, meinasin jo vähän huolestua. Tänään on kuitenkin möyrinyt ja potkiskellut ihan entiseen tapaan. Olisko ollut eilen enemmän jalat sisäänpäin, ja siksi ei tuntunut?

Tuo pukemis -ähinä ja puhina kuulostaa tutulta, yritin tänään kiskoa villasukat jalassa jo muutenkin pikkasen kireiksi muuttuneita kenkiä jalkaan turvonneilla sormillani ja oli vissiin niin epätoivoisen näköistä ja kuuloista, että mies tuli auttamaan. Harjoittelua maaliskuulle? (jospa nyt ihan vaan löysään kenkien nauhat enkä yritä villasukkien kanssa niitä jalkaan)

Sain jo ensi viikon keskiviikolle kätilöopistolle äitiyspoliajan, ja jotenkin nousi huoli: onko tää mahan kasvu nyt liian isoa tai jossain muissa arvoissa jotain häikkää, kun aika tulikin noin nopeesti? Neuvolassa sanoi kuitenkin että ajan kanssa voi kestää. Järki yrittää muistuttaa että hyvä vaan, siellähän ne on parhaita asiantuntijoita, oli tilanne mikä tahansa, ja parempi tutkia liikaa kuin liian vähän. Ja ihanaa päästä samalla kurkistamaan pientä ultrakuvista pitkästä aikaa.
Kutsussa pyydettiin varaamaan aikaa 1-2 tuntia, kuulostaa paljolta! Mitä äitiyspoliklinikalla yleensä tehdään tai tapahtuu?

Unirytmi on itselläkin päässyt loman aikana lipsahtamaan vähän myöhäiseksi, nyt uni tulee puolen yön aikoihin ja sitä riittää suunnilleen 9 saakka, ja keskiviikkona pitää olla jo 8.15 skarppina töissä.. Ja olen vielä ke illalla menossa äitiysjoogaan, nukahdankohan viimeistään loppurentoutuksessa? :D

Kevis + poikanen 27+5
 
Mitä äitiyspoliklinikalla tehdään : käyn ensin kätilön vastaanotolla, missä mitataan verenpaine ja virtsa tarkistetaan.
Kätilö myös tarkistaa esim. jos otettu verikokeita jne. Tulokset valmiiksi lääkärille. Jutustelua. Tähän mennessä ei ole käyriä otettu, mutta tällä viikollaotetaan nekin.
Sitten lääkärin vastaanotto ja siellä ultraus. Hän tutkii vauvan/vauvat tarkkaan, tekee mittaukset ja arvoi niiden perusteella koon. Tarkistaa lapsivedenmäärän ja kohdun tilanteen.
Keskustellaan voinnista jne.
Minulla kuluu tuohon polikäyntiin 1-2 h lääkärillä ( usein ollut osan aikaa kaksi lääkäriä ultraamassa, kun kaksosten ultraus ei aina ihan helppoa ovat sanoneet )ja n. 30-45 min kätilöllä.
Labrassa käyn aina jo edellisenä päivänä, jotta vastaukset on sitten valmiina.

Uni on aika katkonaista joka yö, max sellaisia 2-3 h pätkiä.

Vauvojen liikeistä : tulevat voimakkaimpina alkuillasta ja nukkumaan mennessä ja aamuyöstä, joloin myös supistuksia tulee levossa.

T. Paulanna ja pavut 27+5, siis ke alkaa jo 29. Raskausviikko :) Vau !
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä