Huhtikuun hurmurit 2015

Ja hei, onko muita riskiryhmään kuuluvia, jotka joutuvat sokerirasitukseen jo viikoilla 12-16?
Juuri selvitin isäni sairauksia, ja diabetes-taipuvuus on geeneissä... sama kai se missä vaiheessa sitä sokerilitkua nielee.. :(
 
Hei huhtikuiset! Olen seurannut teitä alusta lähtien, mutta vieläkään en uskalla liittyä listoille. Olin keväällä tammikuisten ryhmässä, mutta raskaus meni heti alussa kesken. Nyt en ole uskaltanut iloita tästä. En ennen np-ultraa, joka on alle 2 viikon kuluttua. Laskettu aika näillä näkymin 19.4.

Oli pakko tulla kommentoimaan noista iho-ongelmista. Itselläkin raskaus pistää ihon kukkimaan. Samalla tavalla iho kukkii kuin esikoisen odotuksen aikaa. Kovin kuivattavia putsareita en uskalla käyttää, koska ainakin itsellä pahentaa vaan tilannetta. Kävin tänään Life:sta ostamassa teepuuöljyä, jota käytetään paikallisesti näppyjä kuivattamaan. Maksoi vaan jonkun 10€ vai oliko jopa alle sen. Toivottavasti edes hiukan auttaisi ihon kuntoon.

Oireista muuten. Pahoinvointi on selvästi alkanut helpottaa. Enää ei joka päivä yökötä. Väsymystä on edelleen ja on aivan kauheeta. Turvotus täälläkin helpottunut hiukan. Uutena oireena on tullut viiltävät liitoskivut alapäässä.

Toivotaan, että loput masuasukit pysyisivät kyydissä mukana loppuun saakka. Kurjia nuo menetykset :(

Lumi 10+3
 
Ei tarvitse paastota seurantaverikokeisiin.
Joku kyseli varhaisesta sokerirasituksesta : jouduin ja kävin viikolla 12+ ja sain puhtaat paperit :) Ehkä jatkossa vielä uudelleen iän, kaksosraskauden ja sukurasitteen takia.

Närästykseen löytyi apua apteekista :) Rennie tai Gaviscon (kohtuudella). Nyt on ok, kun päivällä yhden Rennien otin ja olen miettinyt mitä syön.
 
heippa,
Taas tuli viestejänne lukiessa mieleen käydä ottamassa vitamiinit, kiitos avusta =)
Rautaa on tuossa multivita raskaus -tabletissa, mutta muuta lisärautaa pitää harkita, jos hemoglobiini näyttää huonolta. Nyt sitä ei ole taidettu mitata missään, tai ainakaan en muista kuulleeni tulosta.

Seulontaverikoetta varten ei tarvitse paastota! Mun mielestä oli kiva, että pissanäytteen sai ottaa kotona, helpompaa kuin kupla otsassa rakko halkeamaisillaan mennä labraan!

Sain eilen seulontatulokset, ei kohonnutta riskiä, helpottavaa! (ullta+verikoe)

Kävin jo viime viikolla sokerirasituksessa, kun painoindeksin perusteella olen riskiryhmää, pahinta oli se paasto aamulla, kun on tottunut sen mehuhuikan ja keksin saamaan. Ota hyvää luettavaa mukaan, niin aika menee mukavasti (vaikka se litku onkin kauhean makeaa ja ällöä). Tulokset menee vissiin suoraan neuvolaan.

Pahoittelut Merimakkara ja muut menetyksen kohdanneet. :(

Iho kukkii täälläkin, osasyynä on varmaan välillä mussutettu epäterveellinen ruoka, mutta kyllä hormoneillakin on osansa.

Mullakin nyt kai poksahtaa uusi viikko käyntiin, jos uskon sairaalan laskelmia, ja kai mä nyt sitten uskon :D

Kevis + itu 13+0
 
Voimia merimakkara! :/ :hug:

Sokerirasituksesta Itse en näillä näkymin joudu. Viime raskaudessa jouduin kun pissanäytteessä oli joku vika, rasitustestin tulos sitten oli ihan normaali. Ihan vinkkinä vaan, ei kannata syödä 300g irtokarkkipussia neuvolaa edeltävänä iltana, se saattaa näkyä näytteessä ;) Niille jotka ei kokeessa ole koskaan ollut, haluaisin kuitenkin sanoa ettei se VÄLTTÄMÄTTÄ ole niin kauheaa kuin aina sanotaan! Minut peloteltiin naama valkoiseksi sillä kokeella. Mutta se litku oli mielestäni vaan kuin todella makeaa cocacolaa, ei sen juomisessa ollut mitään ongelmia. Pelkäsin että oksennan, mutta ei tullut edes huono olo. Tylsintä koko kokeessa oli se istuskelu odotusaulassa :D

Kiitos närästyslääkevinkeistä, täytyy kokeilla jotain muuta kuin Rennietä. Se saa minut oksennuksen partaalle :X

Tuleeko muille sellaisia hillittömiä väsymyskohtauksia? Itse olen nyt kolmena iltana yhtäkkiä siinä seitsemän maissa meinannut nukahtaa pystyyn. Jotenkin kaikki raajat painaa tonnin, huimaa, tekee pahaa, väsyttää, palelee hillittömästi.... Pakko mennä maate vaikka pahoinvointi ei oikein anna rauhassa nukkua. Päivisinkin kyllä välillä hengästyttää joku ihan pikkujuttu ja huimaa... :/

äitii88 & mini rv 10+6
 
Sokerirasituksesta: siitä litkusta olen kuullut minäkin kauhutarinoita, juuri nykäisin sen huiviini eikä oikeasti ollut pahaa. Meillä joku sitruksen makuinen, vähän juissimehulle maistui :D Eikä sitä tosiaan tarvitse paljoa nykyään juoda (2,5dl). Pahempi on tämä väsytys ja huono olo, kun on pitänyt paastota...
 
Pahassa pahoinvoinnissa se litku tekee todella huonon-olon. Mä makasin viimeksi ekassa rasituksessa molemmat tauot ja tokassa ekan tauon.

Eilen ku soitin ultra-aikaa, niin tuli katsotuksi neuvolakorttiin ja kas piti mennä labraan käymään rv10 aikaan. No tänään sitten on iltavuoro, niin käyn tänään.

Mahan turvotus palasi viime yönä ja pahoinvointi oli ihan järkyttävää yöllä ja nyt aamulla. Rasittukseen menen vasta viime tipassa. rv 16 Jos pahoinvointi olisi silloin jo vähentynyt.

Ultra ajan jouduin vaihtamaan kun satuikin iltavuorolle. No 13.10 sinne pääsen.


Silvia ja pikkuinen 10+3
 
Huomenta vaan!

Seulontaverikokeessa tuli käytyä viime viikolla ja siitä pienen verenkuvan tiedot olikin jo toissapäivänä saapuneet tuonne neuvolaan. Tulokset siitä oli kovin positiiviset, hemppakin yli 130. Itse asiassa soittelin noiden tulosten perään neuvolaan sen vuoksi, että olo on todellakin ollut ihan vetelä. Äiti88, et ole ainoa.Väsyttää koko ajan ja vaikka nukkuisi 9 h yössä, niin vaikutus ei ole todellakaan se, mitä luulisi. Voisin nukkua vaikka koko päivän. Vähän tämä väsymys alkaa vaikuttamaan - tai siis on jo pidempään vaikuttanut - työntekoon, poitsun kanssa touhaamiseen ja parisuhteeseenkin. : / Muistan olleeni esikoisestakin väsynyt, mutta muistaakseni se oli näillä viikoilla jo mennyttä, eikä oireita ollut oikein muutenkaan.

Toinen syy, miksi soittelin neuvolaan, oli juurikin tuo sokerirasitus. Iän, sukurasitteiden ja bmi takia olin jo ensimmäisessä raskaudessa 2 kertaa sokerirasituksessa. Nyt, kun kävin ekan kerran neuvolassa, asia mainittiin, mutta neuvolatädiltä jäi lähete tekemättä ja mainitsematta, että tarttis mennä. Oli kuitenkin kyseisen asian tiedostoihinsa kirjannut. (Kyseinen "neuvolatäti", jos nyt itsenään nuorempaa noin voi kutsua, oli ainakin yhtä väsynyt ja "pihalla" kuin minäkin. Joten ei mitenkään ihmeellistä, että ko. rasitukseen liittyvät jutut jäivät käsittelemättä. ;) )

"Litku" ei mielestäni ole mitenkään pahaa, eikä siitä muutenkaan tullut mitenkään ihmeellisen huono olo. Vielä kun saa ajan varattua heti klo 7 jälkeen aamusta, ei aamusyömistenkään kanssa tule mitenkään iso ongelma. Olen kyllä siinä onnellisessa asemassa, että pahoinvointi ei ole tarkoittanut posliinin halailua vaan enemmänkin jatkuvaa etovaa oloa.

Voimat vievää väsymystä lukuunottamatta, olo on normalisoitunut aika pitkälle. Jotkut hajut tökkii, kakat tökkii (sekä poitsun että kissan) ja muutenkin kaikki eritteet - haisevat tai nähdyt - aiheuttaa yökkäyksen. Tätä se on sitten raskauden loppuun. Närästys toivottavasti tulee vasta sitten viimeisellä kolmanneksella.

Iso halaus kaikille joiden tarrasukat eivät pitäneet. Se on niin epäreilua. :hug:
Iso Hip-Hurraa myös kaikille, joilla pikkuinen kasvaa ja kehittyy. :heart:

Ensiviikon np-ultraa ja väsymyksen poistumista odotellessa.

Minnuli ja Nökö 11+2
 
Heippahei,

Naaman kukkimisesta täällä ollut puhetta ja itsekin lukeudun todellakin niihin joille on siunaantunut raskauden myötä aivan tuhottomasti näppylöitä :( Mulla on niitä normioloissa muutenkin jonkun verran mutta tää on taas jotain ihan hirveetä. Niitä on myös kaulassa ja poskissa yms hormonialueilla. Mielelläni itsekin kuulisin jos joku löytää jonkun hyvän ja toimivan pesuaineen/kasvoveden joka jeesaa tätä asiaa. Huomaan että liian tujut aineet tekevät tilanteen vielä huonommaksi! Itteäkin hirvittää tuleva talvi ja kylmät olosuhteet yms. Itellä suorastaan pakko käyttää peittävää meikkiä kun työ on semmosta esilläoloa (vaikka voisi olla että tekis hyvää olla ilman)...

ultraa edelleen odottelen innolla ja jännällä! Se on huomenna. hui :heart: Jos/kun kaikki hyvin niin kerrotaan isoveljille asiasta. Eipä sen puoleen että tätä mahaa enää yhtään vois piilotellakaan. Tosi monet tulevat onnittelemaan jne... Huomisen jälkeen ei haittaa enää.

Olot hyvän maltilliset edelleen. Väsyä ilmassa (jokohan se rautakuuri kohta olis ok) ja maha tuntuu vähän "tunkkaselta" ja raskaalta. Edes aamuisin en koe että se olisi litteä ja iltaa kohden aina pyöristyy entisestään. Viikonloppuna tulossa melkoset härdellit ku esikoisella on synttärit mutta hyvin se varmasti menee. Kiva et saa ultratulokset ennen sit ku synttäreillä tulee nähtyä tuttuja jotka eivät vielä tiedä perheenlisäyksestä niin ei tartte koittaa ees piilotella vaan voi puhua avoimesti asiasta.

Kertoilen huomenna ultrakuulumisia sitten.

-Baby3 + manu 12+1
 
Mä en pysty olemaan tässäkään raskaudessa kovin rennosti ja unohtamaan oireita. Keskenmenoja kun on takana, niin murehtii aina joka kolotusta. Nytkin sattuu reiteen, mutta onneksi ei selkään eikä mahaan ja ainakaan vielä ei verta tule.
keskenmenossa kun heräsin yöllä melkoiseen reisikipuun + muihin kipuihin.

Mulla ei auta edes välttämättä aikainen labra aika. Saatan aamulla voida herätessä jo todella pahoin, kuten tänäänkin on. Töihin pitää mennä, kun mulla aloitti opiskelia.
kaupassa taas oli tuskaa miettiä mitä söisi :-(
 
Silvia, tiedän tunteen. Esikoisen odotuksessa en osannut turhia pelätä. Nyt oireita on vaikka muille jakaa niin silti pelkään, että tää viedään multa pois. Kurjaa! Mut onneks ultra lähellä. Oliko sulla päivä jo varmistunut? Ja jospa sit viimeistään osaisi nauttia, kun vauvan liikkeet alkaa tuntumaan. Eikös uudelleensynnyttävät tunne liikkeet aikaisemmin kuin ensimmäistä odottavat?

Voimahali kaikille :heart:
 
Eka neuvola takana, siellä meni herranjumala yli kaksi tuntia, kun meidän terkkari on sellainen räpätäti.. Ja kaikki lippuset lappuset, esitteet ja jopa jonkun dvd.n lykkäsi mukaan, nyt on materiaalia. Sydänääniä ei yritettykään kuunnella, mikä oli aika pettymys, mutta dopplerilla kuuntelin itse myöhemmin, heti löytyi :) Hemppa oli 134, olin ihan huikean positiivisesti yllättynyt!

Mun pitäisi huomenna mennä labraan heti aamuseiskalta, ihan noin melkein jaksaisin lähteä heti aamulla neulalla tökittäväksi.. Mutta onhan se nyt mentävä.

Mä oon käynyt välillä silmäilemässä tuota kesäkuisten pinoa ja hyvänen aika kun alkaa tuntua, että olisi itse jotenkin pitkällä jo! Vaikka ihan alkutaipaleella vasta.

Naeli + tyyppi 10+2
 
Heippa kaikille!

Minäkin (taas) täällä :D Edellinen vauva syntyi helmikuussa 2014 ja taas odotellaan <3 Mun tarina lyhykäisyydessään:

Alkoi olla etovaa/pahaa oloa - tein positiivisen testin, soittoa neuvolaan, koska kuukautiset olleet viimeksi huhtikuussa (imetin heinäkuuhun asti). No siellä ultrattiin, löytyi kaksi vesipussia, ensin terkka meinas että aluksi voi olla jotenki kahdessa osassa tms, no sitten kummastakin löytyi ruskuaispussia. Viikot arviolta 5. Siitä n. kuukausi eteenpäin uusi ultra. Viikko sitten kävin toisessa ultrassa ja joo, kaksi sykettä <3 Ovat erimunaisia eli epäidenttisiä. Meillä ei ole suvussa kaksosia, ja mulla on leikattu 2011 munasarjakysta+koko munasarja poistettu, että aika hyvin, kun on kaksi munasolua silti irronnut. Jotenki vois kuvitella ainakin tuollaisen vaikuttavan hedelmällisyyteen.

Tänään kävin sitten taas ultrassa, kun tuli rusehtavaa vuotoa, ei mitään hätää onneksi.

Varma laskettu aika selviää ensi viikolla np-ultrassa, siellä vissiin mittailevat kunnolla. Lisäillään tiedot sitten listaan kun varmistuu :)

T. Anna ja Yks ja Kaks n. rv 10
 
Tänään käyty läjä kirjasia hakemassa neuvolasta. Sydänääniä koitettiin kuunnella, mutta ei löytynyt. (Paniikki). Hoitaja koitti rauhoitella, parin viikon päästä uudelleen kuunneltavaksi. Välissä tässä olisi reissu Kreikkaan tiedossa. Kaipa tuolla uskaltaa fetaakin maistella kunhan pitää maalaisjärjen mukana.

Olo jatkunut edelleen hyvänä, ei väsytä tai ellota.
*muoks*
Finneistä: minulla myös leuka täynnä patteja. Oli kyllä jo yritysaikana, liekö pcosta johtuvaa..


Minisport 9+6
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mena :heart: sulla jääkin melkoisen pieneksi ikäero vanhimman ja tuplien välille ;) mutta sikäli ihanaa, että sitten aikanaan heistä seuraa toisilleen.
Ollaan nosteltu myös uutta tuplaodottavien ketjua tuolla monikkoperheiden osiossa, tervetuloa myös sinne !

Muutkin uudet tervetuloa tänne huhtikuisiin !

T. Paulanna ja pavut 13+1
 
Minulla on hieman auttanut naaman kukkimiseen apteekin Favora ja Aco. Ei ne ole kaikkia finnejä saanut poistettua, mutta iho on selkeästi vähemmän ärtynyt ja punainen sekä pintakuivuudesta johtuva hilseily on poissa. Meikkivinkkinä itsellä toimii Vichyn Dermablend kevyesti ja vain paikoittain pensselillä tuputellen ohuen meikkivoiteen päälle.

Sokerirasitukseen en joutunut edellisessä raskaudessa eikä neuvolassa ollut mitään puhetta, joten en usko että tässäkään. Melkoisia tarinoita siitä on kyllä kuullut. Minä en siedä mitään hedelmää makeampaa, en ole koskaan sietänyt. Lapsenakin ostin karkkipusin sijaan aina purkkapussin, joten siinä mielessä mokoma litku varmaan olisikin kauhutarinoiden arvoinen! :LOL:

Punainen liha on täällä joutunut täyspannaan. Varsinkin possu saa melkein välittömästi oksennuksen nousemaan kurkkuun. Hajukin ällöttää... Onneksi sentään kana ja kala maistuu ettei tarvitse pelkkää porkkanaa alkaa mussuttaan.

Tämä raskaus on kyllä niin erilainen ensimmäiseen verrattuna, että mies on ihan varma, että siellä on tyttö tuloillaan. Ihanaahan se olisi, mutta todella pelottava ajatus myös. En ole koskaan ollut hyvä tyttöjen jutuissa ja lapsena/nuorena kaverit on aina olleet poikia. Olen kyllä ehkä hieman haaveillut pienestä, jonka hiuksia saisi laittaa ja joka ehkä tykkäisi laittaa äidin hiuksia. :heart:
 
Sokerirasitus: Mun mielestä pahinta oli se, että piti istua ja odotella (eli pohtia omaa olotilaa). Loppupuolella huomasi, että nälkä alkoi olemaan hirmuinen. Olo oli kuin olisi nälissää vetänyt säkillisen karkkia kupuun. Kokemuksesta viisastuneena varasin toisessa raskaudessa mukaan leivän ja omenan, jotka söin heti kun viimeinen verikoe oli otettu.

Väsymystä on ollut hieman enemmän. Pari kertaa havahduin unesta sohvalta kun odottelin miestä iltavuorosta vaikka yleensä ei ole mitään ongelmia pysyä hereillä.

Iho-ongelmat: näppyjä on ilmestynyt hartioiden ja lapaluiden väliin sekä rintakehälle. Atooppinen iho aiheuttaa muutenkin ongelmia niin nämä uudet vaivat ei ole pahimmasta päästä.

Muiden kommentit raskaudesta: kukaan ei ole vielä suoraan sanonut mitään, mutta pari kertaa on tullut pitkiä katseita. Mun puolesta voisi olla vielä näkymättä kuukauteen, mutta ei tätä kovin pitkään piilotella vaatteilla.

_mena: Aika huima tausta sulla..! Mutta hienoa, että kaikki on ollut ok ja toivottavasti jatkossakin kaikki sujuu hyvin :)
 
Onko muilla samanlaisia havaintoja: ihokarvat ja kynnet tuntuu kasvavan hurjaa tahtia! Kynnet ihan hyvä, mulla on muutenkin vahvat kynnet, mutta noi säärikarvat, voi kauhee!

Mulla oli kans sokerirasituskeikalla eväsleipä ja omena mukana, helpotti kummasti kiljuvaa nälkää verikokeiden jälkeen. Ja se mukaansatempaava kirja auttoi jaksamaan sen odottelun.

Nyt pitää päästä nukkumaan, unentarve tuntuu lisääntyneen. Tsemppiä kaikille!

Kevis + itu 13+1
 
Meilläkin nt-ultra takana päin. Siellä meidän pieni liikkui kovasti. Seulonnassa niskaturvotus oli matala, riskiluvut myös. Viikot vastasi 13+0 ja la muuttui 2.4 (en saa punaiseksi nyt puhelimella). Oli mukavaa kun kätilö oli sama kuin esikoisen nt- ja rakenneultrat tehnyt kätilö. Oikein mukava nainen, toivoinkin että osuisi sama. :) Mutta ihanaa oli nähdä pieni ensimmäistä kertaa, tulee raskaus jotenkin todemmaksi.

Pahoinvointi on tullut takaisin ja taas on saanut oksennella. Ja finnejä on täällä myös!

Onkohan Kevikselle tulossa poika jos säärikarvat kasvaa nopeasti? :)

Pahoittelut kaikille menetyksen kokeneille! :(

Marena & mörrimöykky 13+0
 
Jahas! Täällä jäi aamiainen kesken, kun piti juosta vessaan puklulle. Teet ja ruisleipä viemäristä alas... Huoh! Ei ole aiemmin tarvinnnut halailla pönttöä, mutta nytkö tämä valtaa myös minut? Olotila helpotti välittömästi. Meikit jouduin pesemään , mutta pääsin ajoissa sinne labraan ja nyt tapan aikaa ennen töiden alkua. Josko saisi vielä jotain syötyä :/

Arkaluontoisempaa asiaa... Kokeeko muilla miehet pelkoa seksin harrastamisessa?
Me ei olla kuin kerran yritetty plussaamisen jälkeen, koska mies on todella pelokas sen suhteen, että "vahingoittaisi" vauvaa tai, että aiheuttaisi keskenmenon ym... Todella tuthauttavaa, mutta jotenkaan en haluaisi pakottaakaan. Mies oli mukana lääkärikäynnillä, jossa lääkärikin sanoi, että seksin harrastaminen on sallittua. Onko vinkkejä miten saisin miehen vakuutettua tästä? Tämä on todella NOLOA!

Ihanaa viikonloppua kaikille :heart:
 
ttaisku, meillä ei mies ole ollut seksin suhteen pelokas, mutta suoraan sanoen musta itsestäni on tullut totaalisen haluton. Siis ei vaan nappaa, ei sen puoleen, että tältä väsymykseltä paljon jaksaisikaan... Mutta mulla ei tosiaan seksi käy edes mielessä, saati että sitä tekis mieli harrastaa. Mies on ollut ihan hienotunteinen tähän saakka. Auttaisiko sun miestä, jos löytäisit sille luettavaksi jostain jonkun tarpeeksi pätevän tahon kirjoittamaa mustaa valkoisella, että jos ei erikseen kielletä niin seksi on ok? Tai ehkä toi on jollain tavalla sun miehen tapa nyt käsitellä tätä asiaa muuten vaan :)
 
Meillä piti aluksi vähän muistuttaa, että pikkuinen on turvassa eikä siihen pysty osumaan tai sitä vahingoittamaan, mutta on tässä raskauden aukana seksikerrat harventuneet. Varsinkaan aamuisin mua ei todellakaan haluta, tai pelottaa että tulee paha olo. Toivottavasti tämä tästä vilkastuu, kun vointi kohenee!

Jonkun isä-kaverin kanssa juttelu vois olla avuksi, mutta ymmärrän, jos et tuttavamiehille halua olla vinkkaamassa, että keskustelkaas luontevasti mieheni kanssa... Ehkä joku kirjallinen ohjeistus, esim. siinä neuvolasta saadussa kirjasessa on seksistäkin juttua, olisi hyvä.

Kevis + itu 13+2
 
No moro!

Täällä oon niin HÄMMENTYNYT kun vaan voi olla. Ultra meni hyvin, kaikki kunnossa MUTTA laskettu aika siirtyi vaan taaksepäin vaivaset 6VIIKKOA :confused: uusi laskettu aika on helmikuussa!!!!!

Niskaturvotusta EI tietenkään mitattu koska kaveri oli liian iso siihen :D vastasi siis viikkojen 12+2 sijaan viikkoja 18+3. Ultrassa selvis myös että vauva on poika eli kikkelit näkyi :) rakenneultra jo 17.10. Menipä 6 viikkoa vauhdilla tässä raskaudessa!!! Oli mulla jotain omia epäilyjä että joko masussa on kaksi tai oon pidemmällä koska masu pukkas esille niin ajoissa.

Sekava mut erittäin onnellinen olo. Pitänee siirtyä helmikuisiin.... Tsemppiä kaikille teille odotukseen ja kiva kun ehdin olla mukana tämän aikaa :heart:

Baby3 ja Manu 12+2=18+3
 
  • Tykkää
Reactions: Jmia ja tamariini

Yhteistyössä