Huhtikuun hurmurit 2016 *Heinä-elokuussa*

Mooi moi! Juuri äsken plussasin, kolme päivää menkat myöhässä ja kaks tummanpunaista viivaa tikkuun sain, kyllä multa ja mieheltä onnenkyyneleet tulvimalla tuli. 28 vuotias oon ja meillä on yks lapsi jo entuudestaan, neiti täytti juuri pari viikkoa sit vuoden. Laskettuaika olis sit kans jossakin huhtikuun alussa ja synnärinä TAYS facebook-ryhmästä olen myös kovasti kiinnostunu, jos sellasta pistetään pystyyn[/QUOTE

Oi joi, varmasti tullu kyyneleet silmiin, onhan se ihana uutinen! :)
Sä oot mun ikänen ja aynnäri sana ku mulla, TAYS! Tiiä vaikka nähdään sit huhtikuussa siellä! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Debis
Ihan hyviä taulukoita löytyy myös tältä sivulta: http://www.zoonoosikeskus.fi/portal/fi/zoonoosit/bakteerien_aiheuttamat_taudit/listerioosi/
Raskauteen liittyviä tapauksia 0-2vuodessa. Koska listeria bakteereita saa jokainen ihminen elämänsä aikana kasviksista ym, mutta perusterveellä ne ei aiheuta ongelmia. Nämä sairastuneet ovat yleensä hyvin sairaita ihmisiä ennestään. Ja raskaana oleva ei kuitenkaan ole sairas. :)
Ruokamyrkytyksen erilaisita bakteereista saa n. 7000 suomalaista vuodessa joten itse elintarvikealalla työskenneenäkin, jos alkaisin pelkäämään listeriaa joka on suomessa esiintyvistä tartunnoista olemattomin, välttäisin kyllä samantien kaikkea ruokaa. :D
Henk. koht vältän kyllä kojuruokia/pizzerioita ja graavilohtakaan en ostaisi kalatiskiltä. :) Luotan maalaisjärkeen sekä haju, maku ja näköaistiin (y)
Olet kyllä ihan oikeassa siinä, että todennäköisyydet listerian saamiseen ovat lähes mitättömät :) Omalla kohdalla "ehdottomuuteen" näissä jutuissa varmaankin vaikuttaa se, että lähipiiriin sattuu kuulumaan se yksi henkilö, jonka synnytys käynnistyi ennenaikaisesti aivan liian aikaisin listerioosin seurauksena ja seuraukset olivat surulliset. Siksipä itse tulee pelattua täysin varman päälle, vaikka varmasti hätävarjelun liioittelua paikoin onkin. :)
 
Mulla on kyllä sama homma, varmasti monien mielestä listerian välttely on vähän hössötystä, mutta koska sen seuraukset on nimenomaan raskaanaolevalle niin radikaalit, niin vältän sitä sen verran kuin pystyn, 9kk elämästäni ilman graavilohta on aika häviävän pieni aika :D Mutta toki nämä on niin henkilökohtaisia päätöksiä että arvostakaamme jokainen toistemme päätöstä :)
 
Mun kanta tohon listeria-asiaan on se,että graavilohia yms. vältän kyllä. Mutta kotimaisia tuore-,ja homejuustoa syön kyllä ihan surutta! Jos pelkäisin listeriaa,niin ensimmäisenä jättäisin kasvikset sit syömättä,niistähän sen tartunnan saa niin paljon helpommin mitä noista pästöroiduista juustoista.

Minä voisin pysytellä mielelläni ihan täälllä, ei välttämättä se faceryhmä niin kiinnosta :)
 
Juu kannattaa kasviksia, varsinkin salaattia välttää jos haluaa pelata varman päälle listerian kanssa. Kasviksissa listeriaa yhtälaillla kun graavikalassa Suomessa, THL vaan ei voi suosittaa ettei kasviksia syötäisi, ovathan ne tärkeä osa ravinnossa.
Ikävää Alainne että tuttusi on kuulunut näihin 0-2 ihmiseen vuodessa jolle se on osunut :confused: Näitähän vaikka mitä pöpöjä ja tauteja ja aina ne jonkun kohdalle kolahtaa vaikka kuinka varovaisesti elämäänsä eläisi.
Niin ja jokainen elää raskautensa omalla tavallaan, ei siinä mitään väärää ole!

Tänään tuli vihdoin tasavahvat viivat apteekin omaan testiin :p himotestaajan täytyy testailla päivittäin :ROFLMAO:

Hyvä, että on muitakin jotka haluaa jäädä tänne juttelemaan. Itse en muutenkaan faceprofiilia monille jaa, ja kun on tottunut keskustelupalstoihin siitä asti kun ne keksittiin ja naamakirjasta ei ollut tietoakaan vielä :p
 
Sadeyes: Minä odotin esikoistani vuonna -07, ja silloin tuli tänne kirjoiteltua,ja siitä jäi kivat muistot, joten nyt haluan taas kirjoitella just nimenomaan tänne. Kerkesinhän minä tänäkin vuonna kirjoitella tammikuun odottajiin 1½kk.. :/
Mulla ei oo vielä tasavahvat viivat, mut minähän plussasin ihan törkeeän aikaisin :D mietin just että hassua,huhtikuussa kun tulin edellisen kerran raskaaksi, niin ei silloin käynyt mielessäkään että testailut aloittaisin jo viikkoa ennen kun menkkojen pitäis alkaa :D kaikkea sitä on täältä oppinut,kun vauvakuumepuolella pyörin :D Mulla oli jemmassa 20kpl testejä kaapissa, kerkesin muutaman negan jo tehdä ennen plussaa..ja nythän sit tosiaan täytyy joka aamupissa edelleen lirauttaa tikkuun :D hah! ja 2 digiä kans odottelee vielä, niihin haluisin sen 2-3 ja sit sen jälkeen 3+ näkyviin :ROFLMAO:
 
Minullekin muuten kanssa tämä keskustelupalsta on mieluisampi paikka jutella kuin facebook. :)

Ja lueskelin muuten raskausajan ravitsemussuosituksia maailmalta ja huomasin, että missään mitä vilkaisin (lähinnä jenkit ja britit siis) ei puhuttu mitään homejuustoista, jos ne oli tehty pastöroidusta maidosta. Että sinänsä kyllä vaikuttaa Suomen suositukset tiukoilta... Ei ehkä tästä enää sen enempää :)
 
Etusivun saanut nyt jokseenkin valmiiksi :)

Eilisestä ollut nännit hirmu arat, pelkkä liivien pukeminen aiheuttaa tuskia.Lisäksi aamulla tuntui "pistävää" kipua alamahassa...

Tuosta listeriasta itse vältän kyllä raskaus ajan kaikkia missä voi olla, harvinaistahan se on Suomessa kyllä on.

pikkumuikkunen Olen "asiakkaana" yksityisen puolen lapsettomuuspolilla että julkisissa lapsettomuushoidoissa. Yksityiselle on vaan jotenkin ollut helpompaa vaan "mennä".

Kotiuduttiin vasta vähän aikaa sitten Tampereelta, lähdettiin aamulla eilen Särkänniemeen tytön kanssa ja illalla käytiin ideaparkissa ja syömässä. Yövyttiin hotellilla ja syötiin hyvä aamupala. Nyt ihan loppu :D

Hyviä viikon alkuja!

Vilma 5+2
 
Katjuska minäkin kirjoittelin täällä -11 kun odotin esikoista, eikä sillon muistaakseni kukaan vielä edes puhunut mistään facebookryhmistä. Nykyään on harmillista seurata näitä ryhmiä kun ne kuihtuu pikkuhiljaa kasaan. :unsure: Ja jotenkin luontevampaa kirjoittaa kasvottomana valkovuodoista, tissikivuista ja hiivatulehduksesta. :ROFLMAO: Facessa kun omalla naamalla kirjoittaa tuntemattomille, tuntuu kuin menisi kadulla kasvotusten vastaantulijalle sanomaan "hei, kylläpäs tulee paljon valkovuotoa, oliskohan mulla hiiva!?" :ROFLMAO:
Sulla on kyllä hyvä testivarasto! (y) Pitää itsekkin vielä paketti pc:itä hakea ja vaikka sain digiin 1-2 niin pitää se 3+ vielä saada. :p

Melinda Eikö se ole hyvä ettei ole oireita? Muistan kun esikon aikaan palstalla monikin oli suruissaan ja huolissaan kun ei ollut oireita, mutta minä ainakin olin tyytyväinen, että pärjäsi koko raskausajan kärsimättä. :eek: Näyttikö se testi nyt vahvempaa viivaa? En ehtinyt vielä käydä himotestaajissa kattomassa laitoitko sinne kuvaa.

Alainne se on jännä verrata Suomen suosituksia muihin maihin! Muualla kun kummastellaan sitäkin, että meillä nakataan lapset pihalle pakkaseen yksin nukkumaan jääkarhujen ja rosvojen armoille. :D
 
Sadeyes: en oo viel hakenut testiä haen huomenna jos kerkiän.Haen Apteekista suoraan. Ja voin kuvan laittaa sitten tänne. Noh olen lukenut että tuulimunaraskaus on usein oireeton siksi niitä oottelen. Tosin ei mulla koskaan ole ollut tuulimunaraskautta saatika sitten keskenmenoa.
 
Oireista: Mulla oli viime raskaudessa oireita paljonkin, ja sehän meni sitten kesken rv10..oli heti tissit tosi kipeet,ja ekat oksut tuli joskus rv 5 jo! Mulla oli jo alkio/sikiö lopettanut kasvamisen pari viikkoa ennen kuin keskenmeno huomattiin,ja sen jälkeenkin vielä oksensin,ja maha kasvoi..(turvotusta) Että vaikka oliskin oireita,niin siltikään kaikki ei aina ole hyvin.

Nyt ei oo muuta vielä kuin tissit ihan hirveen kipeet,ja masu turvoksissa.
 
Mä en oo päässyt vielä palstailun makuun :D Tai lueskelen muiden juttuja paljon, mut jotenki vaikeampaa ite alkaa kirjottamaan mitään. Lisäks tuntuu et kirjottelen pelkkiä omanapailu tekstejä ku en muista mitä muut on kirjotellu, siks face ois musta helpompi ja muutenkin sitä tulee enemmän käytettyä :)
Mutta halukkaathan voi siirtyä faceen (jos joku sen ryhmän sinne luo) ja ne jotka ei halua voi jatkaa täällä ^^
 
  • Tykkää
Reactions: minitoiveissa
Alainne se on jännä verrata Suomen suosituksia muihin maihin! Muualla kun kummastellaan sitäkin, että meillä nakataan lapset pihalle pakkaseen yksin nukkumaan jääkarhujen ja rosvojen armoille. :D
Lempparini on toistaiseksi ollut Jenkkien suositus välttää raskaana ollessa kuumia kylpyjä ja saunomista. Ei taida olla Suomessa tällaista? :p
 
  • Tykkää
Reactions: Sadeyes
Hei mutkin saa lisäillä listaan  :)
La 2.4. / 2. lapsi / 24 vuotta / kätilöopisto

En osaa värjätä sitä,enkä tunnu osaavan oikeen mitään näin puhelimen kautta .. Ehkä mä vielä opin.

Omista oloista sen verran, että mua vaivaa aivan järjetön ylienergisyys. Koko ajan pakko tehdä jotain. :D ja tänään tein uuden testin.Oli vaan pakko varmistaa,että viiva on vahvistunut. Ja olihan se <3

Fb:stä en oikeen osaa sanoa vielä juuta enkä jaata . Tarttis saada tää odotus ensin vähän konkreettisemmaks.
 
Pitäkää vaan hulluna mua,mutta tilasin tänään zalandolta muutaman mammavaatteen,koska ne oli niin halpoja :D JOS tää menee kesken,niin en usko että on turha hankinta,koska sitten tulee uutta yritystä kuitenkin. Minä oon sellaista mallia,että maha pamahtaa HETI. Kohtu on eteenpäin kallellaan,selkä on notko,ja olen altis turvotuksille. Tuossa keskenmenneessä raskaudessa kerkesin käyttää mammafarkkuja jo pari-kolme viikkoa. Eli jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin kovin montaa viikkoa ei mee omat rytkyt päälle! Ja ihan normaalipainoinen oon tavallisesti,eikä ole mahassa ylimääräistä :)
 
Katjuska tuohan on vaan hyvä juttu (y) Mä kattelin tänään isoveli-paitaa esikolle netistä, mutta en vaan uskalla vielä ostaa :unsure: En itseasiassa edes vielä ymmärrä sitä, että tuolla sisällä joku kasvaa. Pää ei jotenkin suostu uskomaan. Ehkä jos saan digiin sen 3+ tai viimeistään ultrassa. :D
Kuulun kanssa näihin pallomahoihin. Olen hoikka ja tämä järkky turvotus pistää varmasti kaikilla silmään :eek: Pohdin just, miten saisi huomenna töissä peiteltyä tätä rantapalloa vai pitääkö alkaa vaan voivottelemaan, että söin kaalilaatikkoa ja nyt kiertää vatsassa :ROFLMAO:
 
Moikka pitkästä aikaa, en oo päässyt kirjoittelemaan viikonloppuna. Listeria juttuun jos kantaa ottaisin niin mä jätän nuo raa'at kalat ja lihat yms.muille, mutta kyllä mä suomalaisia juustoja syön :)
Keskiviikkona on ensimmäinen neuvola, jee!
Onko kellään tullut pientä tuhruvuotoa? Mulla tuli eilen päivällä pyyhkiessä muutamaan otteeseen verta, tänään ei kyllä enää mitään ja kipuja ei oo ollut.
Esikostahan vuosin ihan reippaasti näillä viikoilla ja terve lapsi syntyi, mutta kyllä tuo vaan taas säikäyttää :unsure:
Niin ja minutki voisi lisäillä listaan.

Pinqu/23.v/2.lapsi/la 28.3/Kätilöopisto

En näköjää saa punaiseksi puhelimella.
Ja facelle peukku!
 
Minä en ole omaa kantaani listerian suhteen oikein vielä tehnyt.. Tyhjiöpakattuja kaloja ja raakoja lihoja vältän, mutta juustoista en oikein tiedä. Samaan aikaan tiedostan sen että on HYVIN HYVIN epätodennäköistä, että niistä mitään saisin mutta joku minussa kuitenkin estää niitä syömästä ja tiedän että myöhemmin tulisi kunnon morkkis jos niitä söisin (n)

Viikonloppuna oltiin häissä ja hyvin selvisin paljastumatta (y) Hääkakku oli ainut joka vähän herätti ihmetystä, kun jätin sen väliin mutta onneksi hääkakun kanssa (juustokakku) oli tarjolla myös suklaakakkua jota sitten vetelin iloisena :) Kahden viikon päästä olisi vielä toiset häät edessä! Saa nähdä miten silloin käy.

Minä en ehkä vielä tässä vaiheessa ole kiinnostunut facesta, mutta myöhemmin kyllä jos tässä sinne asti selvitään. Jotenkin niin epätodellinen fiilis ja haluaisin odotella vähän turvallisemmille vesille ennen kuin rupean kirjoittamaan omalla nimelläni.
 

Yhteistyössä