Huhtikuun hurmurit 2016 *huhtikuussa* MEIDÄN KUUKAUSI!

Irith täällä peukut pystyssä ja hengessä mukana! !! Heti kun luin sun kirjoituksen alkoi supistaa :D:ROFLMAO:

Pippuri hoida nännejä bebanthenilla ja lansinohilla. B hoitaa ja L suojaa imetyksen aikana. Vaikka olisi oikea imuote, niin alkupäivinä voi sattua aika kovastikin. Korviketta kannattaa välttää (jos siis imetys tärkeää itselle) koska se on kaikki pois maidontilauksesta ja nostatuksesta. Tsemppiä!
 
Mulla alkanut kipuilemaan nännit jo nyt pumppauksesta.. Ei kivaa. Luulin, että olisivat jo karaistuneet edellisistä imetyksestä, mutta ei näköjään. Ehkä liian pitkä tauko teki tehtävänsä.

Tänään kävin jo apteekista täydentämässä tissirasvavarastoja :D
 
Tää ei nyt varmaan helpota ketään, ennemminkin ärsyttää.. mutta kerronpa silti :D Luin imetyksestä paljon etukäteen, ja yritin valmistautua siihen kaikkine mahdollisine tulevine ongelmineen. Niinpä olin henkisesti valmistautunut myös nännien rikkoutumiseen, ja jopa "odotin" sitä tapahtuvaksi, kun se on kuitenkin niin yleistä.

Kaikeksi yllätyksekseni imetys tuntuikin alusta asti hyvältä, eikä ole sattunut ollenkaan :D eikä nännitkään olleet moksiskaan! Olin hyvin yllättynyt, mutta hyvä tietty näin.

Tsemppiä supistelijoille ja odottajille, täällä odotellaan innolla uusia vauvauutisia ja tarinoita! :love:
 
Kauanko muuten rintamaito säilyy jääkaapissa? :D kun tossa rintapumpun jutussa lukee 10-12h, mutta imetys sivulla 1-2vrk. Mietin vaan, kun pomppasin maitoo pulloon 13.00 päivällä, niin jos on tarve voiko sen käyttää yöllä? :ROFLMAO:
 
Täällä takana täysin kivuton ja poltteeton päivä! Jos selkä ei olis niin jumissa ni voisin unohtaa olevani raskaana! Paitsi että pikkutyyppi työntää varpaitaan mun kylkiluiden päälle, tuntuu aika erikoiselta :D

Huomenna täytyy käydä täyttämässä jääkaappi, limu- ja mehuvarastot jos sattuu et keskiviikkona tulee käynnistyspäätös niin on sit kotona kaikkea valmiina :) Tissirasvatkin onneksi löytyy, viimeksi mulla oli käytössä rintakumit liian matalien rinnanpäiden takia niin en tarvinnut. Saa nähdä miten nyt käy.
Vähän ehkä kyllä masennun jos tilanne alakerrassa on edelleen se kanavaa 2cm ja sormelle auki.. Jos ees jotain kehitystä ois tapahtunut... Nähtäväksi jää!
 
Kevätkukkanen: Minulla kohdunsuu kiinteä ja 3cm, sormelle auki 1cm. Ballonkin voi laittaa ärsyttämään paikkoja epäkypsässäkin tilanteessa, mutta kohdallani vielä viikon uskaltaa odottaa tilanteen muuttumista, kun ei vauva ollutkaan yhtä painava kuin viikko sitten, eikä pelkoa yli nelikiloisesta. Aina parempi itsestään käynnistynyt synnytys kuin käynnistetty. Paras vaihtoehto käynnistykseen olisi kalvojen puhkaidäsu, mutta vauva vielä korkealla ja kanavaa ei pitäisi olla niin olisi riittävän kypsät paikat puhkaisuun.

Ajattelin nyt kokeilla huomisesta eteenpäin porraskävelyä, lenkkiä ja tuore ananasta jos niistä olis apuja :-D
Tänään on nyt iltapuoleen supistellut ja paineentunnetta tuntunut, kypsyttäiskö ne nyt paikkoja... Voi kun käynnistyiskin itsestään.
 
Onnea Sadeyes ja Anismo! Jokohan Irith:llä nytti sylissä! :) Mielenkiinnolla odotan kuinka kätilönä kokee itse synnytyksen! <3 :)

Täällä lähtenyt arki rullaamaan hienosti :) Vauva on tosi tyytyväinen,syö ja nukkuu. Vieraiden käynti lähinnä nyt pitänyt päivät kiireisinä :D kun ei viitsi vieraiden aikaan kotihommia yms tehdä! Mies on onneksi lomalla nyt 3vk. Esikoisen mielestä vauva on ihana ja tykkää sylitellä ja paijjata. On otettu kovasti mukaan vauvanhoitoon, eilen perheen miehet kylvetti pikkumiehen ekaa kertaa. Eilinen koulupäivä oli kuitenkin mennyt pipariksi ja oli poikaa itkettänyt kovasti koulussa.. Tuli sitten jo tuntia aiemmin kotiin. Varmaan harmitti kun joutui lähtemään kouluun kun muut täällä vauvan kanssa kotona, ja vieraiden käynti selvästi stressaa häntä.. Täytyy yrittää vähän rauhoittaa tätä rumbaa,viikonloppuna esikoinenkin saa olla kotona ettei mene isänsä luokse, niin voitais koko perhe yhdessä olla vaan ja tilata pizzaa ja katella leffoja :)
Eilen käytiin jo ekaa kertaa vaunuillen lähikaupassa. Tuntui hassulle, kun kaupan kassakin katseli että mites sitä jo vaunujen kans liikenteessä, kun perjantaina olin vielä maha pystyssä.. :D

Katjuska ja poju iltapäivällä 3vrk
 
Ei oo vauvaa vielä ei.. Yöllä kävi niin kipeäksi ja kun on tuo strepto + niin lähdettiin sit sairaalaan. 3cm auki ja kanava hävinnyt, ammeessa ja ilokaasulla meni pääasiassa yö, aamuyöstä olin jo ihan poikki niin otin kipupiikin ja sen avulla pari tuntia nukuin supistusvälejä, ja nyt sitten supistukset on hiipumaan päin. Seuraillaan tässä et vieläkö lähtis kotiin kun on vesikin tallella. Nyt kun olis voimia taas jatkaa niin ei, vähän turhauttaa. :confused: lähellähän me tosin asutaan että voihan se siellä lähteä uuteen nousuun.
 
Huomenta :)

Eka yö takana vaavin kanssa. Yö meni muuten hyvin, mutta kun ruvettiin nukkumaan niin vauva söi,puklas, söi puklas, söi, puklas ja sitten se rupes kiukkuilemaan. No onneks mies sai vauva rauhottumaan ja yö meni muuten hyvin ja vauva ei ees ite heränny syömään vaan piti herättää syömään :) Huomasin aamulla, että tissit on turovnnu iha hitosti ja koskee tosi paljon :D No onneks maito nousee! Tänään tulee kaveri kattoo pikkusta :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkukkanen
Pippuri vuorokauden sisällä pitää ainakin pakastaa jääkaapissa ollut maito ja hienoa, että maito nousussa :) Suosittelen yhä kaikille imettäjille fb:n imetystuki ry -ryhmää! Kovasti vertaistukea ja tietoa tukiäideiltä ja kanssa imettäjiltä!

Pumpuli kiitos infosta! Eli epäkypsäänkin tilanteeseen voi laittaa Ballongin. Kuopus käynnistettiin sillä ja aukesin tosi nopeaan ja ei tarvittu mitää lääkkeitä vaihdittamaan synnytystä. Muistaakseni olin silloin n. 2 cm auki ja pehmeä tms.

Irith toivotaan, että supistukset tuosta vahvistuu ja voimistuu!

Meillä esikoinen kipeänä ja pelkää tietty, että itse olen kohta samassa taudissa ... Ei houkuta synnyttää kuumeessa, eikä sen puolen hoitaa vastasyntynyttä kipeänä. .

Miten teillä on menneet ponnistusvaiheet? Monesti kuulee, että ponnistuksen saa luvan kätilöltä tms. Ja sitten aloitellaan ponnistaminen. Itselläni kummassakin synnytyksessä ponnistusvaihe vaan vyöryi päälle ja vartalo ponnisti ihan itse, kyselemättä lupaa multa tai kätilöltä :ROFLMAO: Tai siis se vaan alkoi ja sitten mentiin. Aina mietityttänyt mistä tuo johtuu?

Synnytys on muutenkin alkanut pyörimään enemmän ja enemmän mielessä. Sekä hyvässä että pahassa. ..
 
Moikka liityin just kaksplus!! Meidän pieni Shilo poika syntyi 3.4kättärillä 53 cm ja 3.84:) oon nii mahottoman ylpee ja muuttunu hulluksi somesekopää äidiksi joka ei osaa muusta puhua kuin vauvasta:D jospa kavereilla menee kohta hermot kun muilla ei ole lapsia vielä..
 
Kevätkukkanen... Mulla tämä viimeinen tuli ulos 1min ponnistuksella. :ROFLMAO: 3 kertaa ehdin ponnistaa. Tuli itsellekin ihan yllätyksenä kun sanoin kätilölle että kurkkaa mitähän jalkovälistä tulee kun musta tuntui että vaan että vauvan pinni luiskahtaa ulos... Sanoi, että täältä tulee pää että anna tulla vaan. Tässä kohtaa kokemuksesta oli hyötyä sillä en tarvinnut ponnistamisen tunnetta vaan tiesin heti mihin suuntaan ja miten ponnistaa ja niin poika oli maailmassa todella helpost ja ilman repeämisiä tai ponnistuskipua.
Edellisiä oon joutunut ponnistaan sentään sen 10 min. :D
Tänään otettiin seulat sairaalalla. Hirveästi ne ottaa pinestä verta!!! Oli kyllä mun mielestä aika hurjaa!!!!
Nyt heräillään päikkäreiltä syömään joten velvollisuudet kutsuvat.
 
Supistukset ei loppuneet mutta hidastuivat, kieltäydyin lähtemästä kotiin joten kohdunsuun pyörittely, oksitosiinisuihke nenään ja rappusten raivaaminen sai ihmeitä aikaan. Vesi meni spontaanisti joten tältä tieltä ei ole paluuta :ROFLMAO: PCB oli aivan loistava mutta mulla oli kokenut laittaja :love: nyt alkaa jo hiipua pois mut ilokaasu ja Pink Floyd pitää vielä pinnalla. Kyllä tää tästä syntyy! :poop: tuli jo, Seuraavaksi lapsi :whistle:
 
Mulla ponnistusvaihe kesti 15min, tuntu kyllä ihan ikuisuudelta :D

Kävin tänään ekaa kertaa :poop: synnytyksen jälkeen. Onneks olin syöny luumuja ja ottanu vähän lääkettä, kun oli tuo aikamoinen kokemus :ROFLMAO:

hei onko normaalia, että synnytyksen jälkeen lähtee ruokahalu? Ei oikein maistu ruoka, mutta kyllä oon silti syöny.
 
Ponnistusvaiheesta oli puhetta. Mulla tuli kahdella työnnöllä vauva ulos, mutta kipu oli aivan jäätävä.. Noh oma valinta sen puoleen ettei tullut tuhdimpia puudutteita otettua. :D Onneks tuli nopeesti ulos,oisin varmaan kipushokkiin mennyt aika pian.. Esikoisen synnytyksessä ei ollut noin paha, kesti silloin 18min mut olikin sipinaalipuudutus.
No saipahan mies vähän todellista kuvaa tosta synnyttämisestä, kun vähän ennen ponnistusta tuumasin että sulla on ihan väärä kuva tästä hommasta, ei tää yleensä oo näin helppoa että täällä vaan hengaillaan hyväntuulisena :D niin tuo ponnistusvaihe laittoi sit hommaa vähän balanssiin, kun supistusten aikana koko avautumisvaiheen näytin kuulemma melko kivuttomalle, niinkuin olinkin,kiitos ilokaasun. :)
 
Hyi! Tuli nyt ponnistuksesta puhuttaessa takaumia kuopuksen ajoilta.. :eek: Mulla kerkesi juuri epiduraali loppumaan, kun piti alkaa ponnistamaan ja se sattui ihan jäätävästi. Ponnistin reilu 30min. Ylipätään olin kaks viikkoa synnytyksestä melko shokissa siitä kivun määrästä mitä synnytyksessä koin (oksitosiini ei varmaan auttanut lieventävästi asiaan silloin). Ja kohta pitäis taas mennä synnyttämään :confused: Kyllähän sitä jo odottaa eikä jaksais olla enää raskaana, mutta siis apua!
 
Viimeksi muokattu:
Piti vielä lisätä, että kuopus oli tosiaan vaan 3200g ja ainut toistaiseksi alakautta syntynyt lapseni. Ja silloin oli viikkoja se 42+0. Nyt maanantaina neuvolassa kokenut terkka arvioi käsikopelolla tän vauvan noin 3,5 kiloiseksi ja viikkoja "vasta" 38+2 nyt :confused:
Kuopuksen aikaan vielä sain episiotomian ja repesin... No jospa olis kudokset sen verran venynyt, et tulis isompikin nyt helpommin..

Elättelen kumminkin toiveita, että tää syntyisi viimeistään rv 40 aikana. Jos on oikeasti jo tuon kokoinen, niin olisi varmaan ainakin valmiimpi syntymään aiemmin, kuin kuopus. Supisteluita ja muita kipuiluja on päivittäin edelleen.
 
Esikoisen ponnistusvaihe oli aika hurja mullakin. Synnytys eteni niin vauhdilla ja ponnistusvaihe alkoi kun oltiin miehen kanssa kaksin, ja mulla ei mitään kivunlievitystä. Painettiin sitä nappia ja kukaan ei tullut..

Jotenkin tajusin, että nyt se syntyy ja paniikki oli aikamoinen. Muistan, että koko kohtu kramppasi näkyvin aaltoina. Onneksi kätilö ehti juuri ja juuri paikalle. Kipu oli aika kova ja en uskaltanut aluksi ponnistaa päätä ulos.

Repesin, mutta en pahasti. Kuopus oli isompi ja ei ainuttakaan repeämää ja vuorokauden kuluttua paikat ihan "normit". Itselläni esikoinen selvästi raivasi paikat joustavammaksi...:whistle:
 
Tänään 4 päivää synnytyksestä niin aloitin belly bindingin... Saas nähdä :D nyt tuntuu vielä aika oudolta. Tätähän sais pitää yöt/päivät mutta katotaan nyt.
Eilen oli aika tavalla painetta rinnoissa ja pakkautumiakin mutta toivon että tänään olis parempi kun eilen kääntelin vauvaa aika tavalla syöttäessä ja yritin purkaa pakkaumia. En haluais stimuloida yhtään lisää maidontuotantoa pumppaamalla.
Nyt odotellaan lisää huhtikuusia vauvoja... Kuka ilmoittautuu seuraavaksi? :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkukkanen
Moikka! Me kotiuduttiin eilen pikku prinsessan kans♡ kaikki on uutta ja ihmeellistä, haltioissamme vauvasta ollaan ja pelottaa osaanko tehdä kaikki oikein. Imetys meillä lähteny käyntiin ja rinnat on pinkeet ja isot :) ponnistuksesta oli puhetta, no voi myöhemmin kertoo synnytyskertomustakin, mut toi ponnistusvaihe kesti mulla tunnin, alko jo epätoivo tulemaan, kunnes tsemppiavuksi tuli lääköri ja toinen kätilö, ja imukupilla lopulta tyttö otettiin mun samalla ponnistaessa. Olihan se hommaa, mutta jotenkin nyt on nostalginen oll ha vähän "haikeekin", ja se tunne kun näki että pikkuinen tumma pää tuli ulos, sitä ei vaan voi sanoin kuvailla. ♡♡
Paljon onnea kaikille vauvan saaneille (tulipa muuten tosiaan paljo vauvoja 9.4 :D) ja tsemppiä kaikille, joilla synnytys lähestyy! :)
Ps.Pippuri, miten teillä on kisut uuteen perhernjäseneen tottuneet? Meillä toinen ei näyttäny paljo ees välittävän ha toinenkin vähä kävi kattomassa ja haisteli vauvan sukkaa meidän valvonnassa ja meni nukkumaan :)
 

Yhteistyössä