Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Lääkärireissusta oleellisimmat:

- Kohdunsuu ulospäin jo hieman auki, sisältä kiinni. Normaalia näillä viikoilla.
- Painoarvio tällä hetkellä 2700 g eli keskikäyrällä. Tämän mukaan olisi syntyessään 3700 g mutta sehän on vain arvio.
- Sf-mitta 34 eli ilmeisesti vähän yläkäyrällä, mutta lääkäri totesi että mun maha on tosi "edessä", mikä johtuu kai siitä kun oon niin lyhyt.
- Raivotarjonnassa edelleen ja tosi epätodennäköistä että kääntyisi, ei kuitenkaan vielä kiinnittynyt.
- Hemoglobiini laskenut 115 eli pitäisi kai taas syödä ahkerammin rautaa.

Kaikki siis hyvin, mutta halusi parin viikon päästä kuitenkin nähdä uudestaan. En kunnolla saanut selvää miksi, vaikka kysyin, halusi vain tarkistaa. Varmaan radikin vaikuttaa.
Multa tosiaan kysyi erikseen haluanko että tarkistetaana kohdunsuu. Kuulemma ei ole enää niin väliä näillä viikoilla mitä siellä tapahtuu! o_O
 
Pähkinäpuu, sounds good! :) tota rautaa vaan mietin, että saboko se terkkari tai lääkäri, että tolla arvolla täytyy rautaa syödä, vai vaikuttaako radi jotenkin aiihen? Kun mulla on ollu rauta noissa lukemissa, 114 esim ja sen jälkeen 118, ja aina ei oo ees mitattu. On caan sanottu, että esim tuo 114:kin on vielä ok (ja olikohan mulla joskus 110), mut on vaan kehotettu syömään rautaa sisältäviä ruokia vähä enempi. Mutta että rautatabuja en oo missään caiheessa syöny ha noita on pidetty iha ok arvoiba täälkä meidän neuvolassa, ku raskaana olevilla ne kuirenkin aina ylernsä laskee(n)
 
Anscu mulla on ollu samanlaisissa lukemissa raudat kuin sulla, viimeks oli 116. Kunhan ei alle 110 mene (muistaakseni se oli raja?), eivät lisärautaa suosittele. Näin ainakin meidän neuvolassa.

Varmaan sulla liittyy myös viikkoihin, etteivät enää lisärautaa suosittele. Mulle ainakin neuvolan terkka sanoi, että rauta-arvot nousee/korjaantuu yleensä loppua kohden, en kyllä muista miksi :D

Maitoa neuvoi välttämään rautapitoisia ruokia nauttiessa, kun se heikentää sitä imeytymistä.
 
  • Tykkää
Reactions: anscu
Me otettiin heti kun jäin saikulle esikoinen pois hoidosta, eli on nyt vaan eskarissa. Kuopus (kohta 5 v.) kävelee pitkin seiniä ollessaan yksin, eikä täällä maalla oikein ole puistoja tms., jossa voisi päivittäin kavereita tavata. Joten pidetään toukokuun loppuun hänet 3 päivää viikossa, 4 tuntia kerrallaan hoidossa. Kesäkuun alusta ovat kummatkin kotona. Varmaan jatketaan syksyllä hänellä tuota 3 päivää viikossa, alle 5 h. päiviä, kun isoveli aloittaa koulun.

Kerhokin olisi ihan hyvä vaihtoehto, mutta kun vien ja haen esikoisen, niin mielellään hoidan samaan aikaan kuopuksenkin viemiset. Kerhoajat ovat valitettavasti aika ristiin eskariaikojem kanssa.

Pähkinäpuu olitko säkin tänään Lohjan äippäpolilla vai oliko tutkimukset neuvolassa? Mä nimittäin olin tänään polilla kokokontrollissa rd:n vuoksi ja pitää mennä taas kahden viikon kuluttua kokoarvioon :)Meillä vauva oli arviolta 2,4 kg ja syntymäpaino alle 3,5 kg.

Voi olla että joudun aloittamaan insuliinin... Nyt on ollut 5 päivää paastot ok, kun pidän paaston max 8 tunnissa... pe arvioivat tilannetta uudelleen. Jos arvot pysyy näin, en joudu insuliinille (y) Ärsyttää vaan se, että joudun syömään yömyöhään jos haluan nukkua esim. kasiin..
 
Tänään käyty äitipolilla. Minimiannos (2yksikköä) insuliinia riittää pitämään ainakin vielä verensokerit kuosissa. Vauva oli kasvanut tasaisesti edelleen hieman keskikäyrän yläpuolella. Painoarvio nyt 2.9kg. Minusta kuulosti isolta näille 35+2 viikoille, mutta lääkäri ei ollut moksiskaan. Ja oli eri lääkäri kuin viimeksi ja hän oli sitä mieltä ettei aleta käynnistelemään normaalia aiemmin, jos ei ota mitään erityistä kasvupyrähdystä. Ota nyt sitten selvää, kun toinen lääkäri lupaili että viimeistään lasketun ajan tienoilla käynnistetään. Toki kuulemma vaikuttaa tuo insuliinin vähäinen annostuskin. Jos joudun suurentamaan annosta, niin sitten mietitään käynnistystä.

Käyrääkin otettiin. Jouduin makaamaan 45minuuttia, kun pikkupampula päätti olla päiväunilla eikä saatu aluksi tarpeeksi vaihtelua käyrään. Sitten kuitenkin kaikki ok, kun heräsi päivätirsoilta. Ensi viikolla seuraava käynti taas.
 
Mä olen skipannut lisäraudan, kun aiheutti ummetusta. Nlasta sanottiin tänään, et synnyttämään mennessä hemppa ei sais olla alle 110. No ei varmaan niin alas laske, ja lopussa yleensä aina paranee.

Painoa oli tullut huimat 100g, tosin otettiin, kun rakko oli täpötäysi eli todellisuudessa on varmaan pysynyt ihan samana. Ja tää on nyt sitten ä-polille ongelma, kun olivat asiakseen siitä nlaan ottaneet yhteyttä.

Tähän asti on nlassa puhuttu, et synnytys käynnistetään radi-äideillä, jos ei synny la:aan mennessä, mut tänään sit sanottiin, et jos vauva ole iso kokoinen tai voi huonosti tms. ei välttämättä tehdäkään mitään. En kyl usko, et yli menis, ei oo menny aiemmatkaan.

Loppui muuten mullakin ne hyvät yöunet, viime yönä oli niin kipee selkä, et säteili pakaraan ja toiseen jalkaan, ja oli pakko otta Panadol, et sai nukutuks.

Meilläkin jää noi kaks tarhaikäistä kesäkuussa kotiin, huhti- ja toukokuun ovat vielä osan viikkoa hoidossa, kun ei tiedä milloin tää vika villahousu tulee ja miten pitkään ollaan sairaalassa. Ja joo, en tosiaan enää jaksais touhuta noiden kanssa koko päivää, pukee ja riisuu ja tehdä ruokaa ja korjata jälkiä koko ajan.
 
Huiman paljon tullut tekstiä sitten viime käynnin (y)

Huhtihapsukkaiselle tsemppiä!

Viime perjantai oli vihdoin ensimmäinen äippälomapäivä :D Edeltävä tiistai ja keskiviikko oli pakko ottaa sairauslomaa kun kädet olivat niin turvonneet maanantain todella rankan työpäivän jälkeen. Ihan en loppuun asti pystynyt olemaan töissä, mutta aika pitkälle näillä käsillä kuitenkin.

Moni on kirjoitellut turvonneista käsistä. Mie niin tiedän tunteen armahan, lokakuusta asti ovat molemmat kädet olleet turvoksissa, sormet puutuneet ja tunnottomat. Rasituksen jälkeen oikea kämmen ollut kolminkertainen. Lääkäri tänään lohdutti että yleensä puolen vuoden sisällä synnytyksestä pitäisi turvotuksen ym. hävitä, toivottavasti. Välillä meinaa itku tulla kun sormet tuntuvat inhottaville, tavarat ei pysy kädessä ja asioiden tekeminen on hankalaa, ripsarin laittokin pitää pätkiä osiin :(

Mie ennakoin että tämä 5. syntyisi kuten muutkin meidän "parittomat" lapset, viikolla 38+. 1. syntyi 38+4, 2. 40+3, 3. 38+0 ja 4. 40+0. Ei haittaa vaikkei tulekaan silloin, mutta osaa hieman varautua kun tiedä miten vauhdilla päättää laskeutua :love: Tänään juuri miehelle sanoin, että täytyy pitää lasten kanssa palaveri siitä että jos ollaankin joku yö lähdetty synnyttämään. Meillä on vanhin 14 ja nuorin 7,5 vuotias ja ajattelin ettei heitä tarvitsisi yöllä herättää ja viedä mummolle tai mummoa ajattaa meille. Ovat joutuneet välillä muulloinkin lähtemään omatoimisesti kouluun. Uskoisin että pärjäisivät.

Miulla ei ole koskaan mennyt vedet kun synnytys on alkanut. Aina ollaan lähdetty supistuksilla liikkeelle. Yleensä synnärillä ovat puhkaisseet kalvot kun ovat yrittäneet laittaa puudutusta, mutta aina on jäänyt yritykseski kun vauva on syntynyt miltei samantien.

Miulla supistukset tuntuvat ainoastaan alavatsassa. Aiemmin olen ollut aina kyljellään toisessa kädessä ilokaasumaski ja toisella olen rutistanut sänkyä. Itseasiassa, viimeisin lapsikin taisi syntyä kylkiasennossa, muut sillä selällään sukista kiinni. Puhekykyä ei ole, koskenut aina niin pirusti ettei vaan kykene puhumaan. Siksi valmistelen aina miehen puhumaan puolestani.

Miulle on tullut reilussa viikossa noin 2 kiloa painoa:eek: Turvotuksesta johtuvaa, epäilisin. Tänään kun heräsin ja vessassa käynnin jälkeen näin itseni peilissä, oli toinen kylki täynnä painaumajälkiä petarista :confused: Että rouva on aika turvonnut:(

Tänään oli lääkärineuvola. Jännäsin alkuun että tuleeko kovasti sanomista tuosta painonnoususta, mutta olivat samaa mieltä että johtuu turvotuksesta ja kun ei ole ollut päänsärkyä tai valkuaista, eivät pitäneet huolestuttavana. Kaikki oli kunnossa. Hb:n pyysin mittaamaan kun ei olisi muuten ottanut, oli vähän noussut ja nyt 129, paineet ok. Sain kotiin itse otettavaksi sen streptokokkinäytesetin. Lääkäri teki alakautta tutkimuksen ja sanoi että pää tuntuu sekä kohdunsuu on pehmeä ja kiinni (mitasta ei laittanut mitään) mutta ei enää uimaan. Vauvasta sanoi, että on ihan hyvän kokoinen ja kun edellinen 4225g on mahtunut tulemaan niin kyllä tuosta lantiosta tämäkin tulee. Tuon tarkempaa painoarviota en tule saamaan, ellei sf-mitta nyt vallan villiinny seuraavaan kertaan. Nyt oli 32,5 ja pikkasen yli keskikäyrän. Yleensä on mitat muuttuneet mittaajan mukaan :p

Pehmenneestä kohdunsuusta innostuneena/järkiintyneenä kävin vihdoin ostamassa imetysrinulit. H&M:sta ei löytynyt tarpeeksi isolla ympärysmitalla, joo-o turvottaa koko rouvaa. Lindexiltä löytyi mukavat. Ajattelin ostaa nyt kunhannytjotainsaapäälle, ja sitten kun on toivottavasti suurin turvotus synnytyksen jälkeen laskenut, parit lisää.

Imetysvaatteista oli puhetta. Mie olen ostanut muistaakseni 5 lyhythihaista ja 5 pitkähihaista imetyspaitaa sekä 1 imetystopin ja 1 imetysyöpaidan kirpparilta. Täällä on yksi kirppari missä on aivan älyttömän paljon hyväkuntoisia tavaroita ja todella halvallai. Ostin mm. varuiksi käyttämättömän näköisen Aventin rintapumpun 3e ja elämäni ensimmäisen imetystyynyn (käyttämättömän näköinen sekin) 2,5e. Imetyspaidat ovat olleet 1e-2e ja yöpaita oli 4e. Se yöpaita on kyllä hivenen eroottissävytteinen, että olikohan fiksu hankinta :D Mustaa silkkiä, pitsiä ja bling-koru rintojen välissä. Miksiköhän on tehty tuollainen IMETYSyöpaita, onkohan ajatus ollut että uutta putkeen samoin tein :ROFLMAO: Meillä kun tämä viides villahousu on viimeinen lapsi.

Sairaalareppu, se sama vaaleansininen joka on ollut jokaisella synnärireissulla mukana ja joka selässä lähdin ekaluokalle kouluun :love:, on pakko pakata. Kaikki muu onkin jo valmiina :)

Nyt nukkumaan. Tällä viikolla onkin taas jokaiselle päivälle jotakin. Milloinkahan olisi sellainen sohva-selässä-päivä. Voin sanoa että tulisi tarpeeseen. Lauantaina kuitenkin on mukavaa menoa tiedossa. Tuttu valokuvaaja pitää teemapäivän jossa pääsee meikattavaksi ja sitten kuvattavaksi. Mie menen ottaamaan sen kauan haaveillun kunnollisen mahakuvan :D

Anismo&pikku tyyppi 35+1:love:
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, mie en ymmärrä olenko ns. radi-odottaja vai en. Kärähdin silloin sokerirasituksessa, mutta sen jälkeen asiasta ei ole ollut muuten puhetta kuin annettiin sokrumittari ja ohjeet miten mitata kerran viikossa. Ketään ei ole kiinnostanut mittaukset, dieetista ei muuten puhetta kuin että mitkä sisältävät sokeria tms, miuta ei ole tutkittu missään eikä mitään radiin liittyvää ole ollut puheissa neuvolassa. Ei vauvan mittaamisia tai puheita mahdollisesta käynnistämisestä.
 
Hellurei :)

Onnittelut kaikille hyvistä nvl kuulumisista :)

Ja ihana maha norapilla :)

Apua kävin eilen kahtoo 3 viikosta vauvaa ja siinä tajus, että hetkinen ei oo kauaa niin itselläkin on tommonen Sulonen tuhisia :love: sitten sitä rupes miettii illalla kaikkee, että osaako sitä vauvaa hoitaa oikein yms :eek:

Viime yö oli kauheen vaikee nukkua, ekana tuli muutama supistus ja lähes koko yön tuli menkka jomotuksia plus vauva vielä riehu.. :confused:

Hei tuli mieleen tosta lapsilisästä, oon sen hakemuksen tehny, mutta pitääkö siitä sitten vielä ilmottaa kelaan, kun vauva on syntynyt vai miten se oikein menee? :eek:
 
Kla
Huomenta!
Täällä olisi vielä yksi huhtikuinen odottaja! Laskettu aika mulla on 15.4. ja Lohjalla ois tarkoitus syntyä.
Jännittää jo ihan hirveästi tuleva synnytys! Meillä esikoinen tuli kolmessa tunnissa ja mun lähisuvussa on kaikki synnyttäneet syöksyllä. Meiltä ajaa vielä puoli tuntia Lohjalle, joten pelottaa jos ei ehditäkään sinne ajoissa. :S Pitää kyllä lähteä sairaalaan heti kun tuntuu että synnytys käynnistyy..
Toivon että käynnistyis vesien menolla ja kipeillä supistuksilla, niin kuin viimeksi, että varmasti tajuan lähteä ajoissa sairaalaan :D
Toinen mikä pelottaa synnytyksessä eniten, on pahasti repeäminen. :(

Mulla on ollut supistuksia molemmissa raskauksissa rv 14-15 asti. Ne ei oo kuitenkaan tehneet mitään muutoksia kohdunsuulla. Reilu kuukausi sitten yhtenä iltana alkoi tulla voimakkaita supistuksia (ei kuitenkaan niin kipeitä kuin synnytyssupistukset) 3-6 min välein ja siitä lähdettiinkin sitten sairaalaan, jonne jäin yöksi seurantaan ja mulle annettiin kertaluontoisesti supistusten estolääkettä. Onko täällä kukaan muu saanut lääkettä supistuksiin?
Se lääke vaikutti pari viikkoa, jona aikana vauva ei liikkunut melkein ollenkaan (muuten on tosi vilkas tapaus ja jatkuvasti potkimassa) ja supistukset loppui kokonaan.
Nyt vasta maaliskuuta kohden alkoi uudestaan supistelemaan taas jatkuvasti ja vauvakin on onneksi taas vilkastunut. Mietityttää, oisko se lääke voinut aiheuttaa jotain ikävää vauvalle..
Nyt tulee tasaisesti 6 supistusta tunnissa ja liikkuessa n. 5 minuutin välein.

Pelästyin eilen illalla, kun tunsin nukkumaan mennessä, että jotain valuu ja tuli tosi iso limaklöntti, ihan kirkasta, sitkeää limaa. Mulla on tullu tollasta samanlaista muutaman kerran aiemminkin, mutta eilen tuli niin iso, että pelkäsin jo mahtaako se vauva sieltä ruveta syntymään. Onko teillä muilla tullut limaa?

Mua mietityttää tosi paljon imetys. Onko teillä millaisia imetyskokemuksia?
Mulla meni esikon kanssa imetys ihan päin honkia, en onnistunut imettämään käytännössä ollenkaan ja se on jäänyt vaivaamaan mieltä, koska olisin kovasti halunnut.
Mulla nousi maito silloin muutama päivä synnytyksen jälkeen ja yhdessä yössä AA-kokoiset tissini oli kokeneet muodonmuutoksen valtaviksi, D-kokoisiksi melooneiksi, ja ei hitto miten paljon se sattui! xD Epäilen, että vauvalla oli väärä imuote, enkä osannut korjata sitä, joten nännit oli haavoilla ja maito "juuttui" rintoihin, mikä johti sitten rintatulehdukseen.
Nyt oon koittanut lukea lehdistä ja netistä ja neuvolan lippulappusista kaiken mahdollisen imetykseen liittyvän tiedon, mitä on tullut vastaan, että voisin tällä kertaa onnistua paremmin. Pakkasin jo lanoliinivoiteen sairaalakassiin, että voi sitten kipeitä rinnanpäitä rasvailla, kun en viimeksi sitäkään tajunnut tehdä.
Mäkin löysin kirpparilta rintapumpun, kait siitä vois olla jotain apua, jos maito taas uhkaa jumiutua rintoihin?

Voimia teille, joiden yöunet on katkonaisia! Mä joudun käymään yleensä kerran yössä vessassa, ja jos se kerta on lähelläkään aamuyötä (klo:04-05) niin en yleensä saa enää unta, mikä on tosi raivostuttavaa. Mulla on aina ollut vaikeuksia saada uudestaan unta, jos herään yöllä. Ajatukset lähtee heti juoksemaan hirveetä vauhtia..

Mulla on taipumusta anemiaan ja ollut matala hemoglobiini koko raskauden ajan. En oo kertaakaan vielä päässyt yli 120. Siksi syön rautalääkettä joka päivä, mulle se aiheuttaa pahoinvointia, huimausta ja ummetusta. Viimeksi kun mitattiin, se oli 111. Toivon että se nyt nousisi vielä ennen synnytystä.

Huomenna on neuvolalääkäri, jossa katsotaan kohdunsuun tilanne ja tehdään kokoarvio. Vauva on kasvanut keskikäyrillä koko raskauden ajan ja sf mitta oli viikko sitten 31. Kohdunsuu oli kk sitten viime lääkärissä pehmennyt, mutta ei avautunut ja onko se nyt kohdunkaula vai kohdunkanava, niin se oli 3 cm pitkä, eli hyvin tuntuu vauva siellä pysyvän supistuksista huolimatta. :) Toivon, että menis mahdollisimman lähelle laskettua aikaa, eikä haittais jos menis vähän ylikin, kunhan ei liian isoksi pääse kasvamaan.
Mulla on lonkat ja alaselkä välillä tosi kipeät, ja muusta liikunnasta, kuin rauhallisesta kävelystä ei oo kannattanut edes haaveilla pitkään aikaan, mutta muuten olo on fyysisesti tosi hyvä. Mielialat mulla on ailahdellu tosi paljon ja melkein päivittäin kiukuttaa ilman mitään syytä.. :( Tuntuu kuin oisin se piirrettyjen tykinkuula, jossa sytytyslanka palaa, valmiina posahtamaan minä hetkenä hyvänsä. Onneksi mies on jaksanut kärsivällisenä katsoa mun urpoilua ja kestänyt kaikki vaikeatkin päivät.

Oon ollu jo monta kuukautta sairaslomalla (supistusten takia), ja asutaan eri paikkakunnalla kuin mun kaverit ja perhe, joten on joutunut keksimään tekemistä, että sais päivät kulumaan. Oon mm. opetellut kaapissa pitkään pölyttyneiden saumurin ja ompelukoneen käyttöä, virkannut, käynyt ahkerasti lainaamassa kirjoja kirjastosta ja nyt on suunnitelmissa opetella macrame-punontaa ja ryijyn ja räsymattojen tekoa netin avustuksella. Olis järkevää tehdä valmiiksi ruokaa ja leipoa pakkaseen, mutta oon tosi laiska ruoanlaiton suhteen, joten saattaa jäädä haaveeksi.

Tulipas kirjoitettua ihan hirveä romaani! :'D

T: Koala ja pikkuihana 35+4
 
Viimeksi muokattu:
Anscu joo terkkari käski täällä päin alottaa raudan syönnin, kun hemoglobiini oli laskenut 114. En ota sitä kuitenkaan joka päivä enää, kun ummettaa niin pahasti, ja sen takia otankin yleensä Duphalacia sen yhteydessä.

Mäkään en nyt tiiä miten se on radi-äideillä tuon käynnistyksen kanssa, ei oikein saa varmaa tietoa. Saankohan muuten mennä vielä uimaan, kun tuo kohdunsuu on "ulos auki mutta sisältä kiinni"?? Unohdin kysyä.

Anismo mulla kans jää aina hienot kuviot mahaan petauspatjasta. Pari viikkoo sitten oli paino noussut yli kilon viikossa, mutta eilen ei onneks ollut tullut yhtään kahessa viikossa, huh. Niin ja epäilen kans että turvotus tässä nyt nostaa painoa välillä. Etenkin kun menee puntarille jos on seissyt ja touhunnut koko päivän.

Kla mulla on laskettu aika 14.4. ja Lohjalla synnytän. Meiltä ajaa sinne vajaa puoli tuntia. Mulla kans kaverit ja perhe asuu kaukana eri paikkakunnalla ja ollaan tänne vasta muutettu, niin hieman on yksinäistä välillä. :unsure: Tämmösiä yhtäläisyyksiä löysin sun tekstistä. :) Imetysasiat on itsellä paljon mielessä ja on itelle tosi tärkeää. Ootko tutustunut esim. Facebookissa sellaseen ryhmään kuin Imetyksen tuki ry? Siellä on paljon vinkkejä ja kokemuksia imetysasioihin liittyen, tukiäidit ym. Hyyyvin aktiivinen ryhmä.
 
Voisko joku kertoa että mitä hittoa tää hikoilu oikein on?!:LOL: Hikoilen öisin ihan kamalasti.. Muistan kyllä imetysajalta että ensin oli kamala hiki ja sitten paleli seuraavaksi mut et odotusaikana.. Ja edelliskerralla olin viimeisilläni heinäkuussa! :sick:

Meillä ei esikoinen oo tammikuun jälkeen ollut päiväkodissa. Johonkin kerhoon varmaan menisi syksyllä, katsotaan nyt. Toisaltaa tykkää toisten lasten seurasta kovasti, mutta esim päiväkodin aloitus oli aivan järkkyä. Itki lohduttomasti _kaksi kuukautta joka aamu_. Sama lomien jälkeen meni monta viikkoa että tottui. Ei siis ole mikään sosiaalisuuden huippu ja tosi kiinni meissä vanhemmissa. Oikea iilimato joka vauvasta tähän päiväänkin tykännyt nukkua iho ihoa vasten :love:

Mulla oli tänään tarkoitus lähtä niitä imetysvaatteita ostamaan, mutta laskujenmaksun jälkeen ei tarviikkaan :confused: Onneksi ens kuusta eteenpäin saan sitä äitispäivärahaa, jää edes vähän enemmän käteen. o_O

Patjan kuvat iholla on tuttua täälläkin... Sormusta en nyt oo 2pv käyttänyt. Koitan vettä juoda PALJON mut se taas aiheuttaa et yöllä tarvii ravata vessassa vielä enemmän.. Tosin mielummin käyn aiheesta vessassa, viime yönäkin kävin pariin kertaan pissaamassa varmaan ruokalusikallisen kun "Oli sellaiinen tunne". Pikkusen ärsyttävää, veikkaan että muut tietää tunteen :(:(

Mä oon vähän tehnyt ruokaa pakkaseen, et saa esikoinen ruokaa jos vauvalla onkin vaikka vatsavaivoja tms paljon.
Leipoa haluaisin pakkaseen,mutkun oon niin nirso et mun mielestä pakkasesta otetut leivonnaiset maistuu sille pakastimelle vaik säilöis miten! Oon siis ihan himoleipuri ja olisin siitä ammatin itelleni tehnyt jos en olisi astmaatikko! :cautious:
 
Mie en ole pitänyt sormusta enää lokakuun alun jälkeen kun jo silloin alkoi sormet turvota. Kolmannen lapsen synnytyksen jälkeen laitoin vihkisormuksen takaisin, söin kourallisen sipsejä enkä saanut enää sormusta pois. Oli pakko leikata seuraavana päivänä sormus poikki Nyt otan varman päälle.

Eilis-aamusta tullut melkein kilo lisää Olen yrittänyt juoda paljon mutta ei ole näköjään auttanut. Onko muita keinoja vähentää turvotusta?
 
Meillä oli eilen neuvola, sf mitta 36, sama kuin pari viikkoa sitten, mutta vauva ei ole vielä laskeutunut , hyvin valvottujen öiden jäljiltä terkkari huolestui sen verran, että jos ens viikolla neuvolassa oon yhtä väsynyt, kuin eilen niin kirjoittaa lähetteen synnärille arvioon käynnistyksestä. Toki me molemmat päädyttiin siihen lopputulokseen, että tää unettomuus johtuu pitkälti stressistä, kun synnytystapa arviossa ei otettu kantaa tohon ahtaaseen lantioon jne.

Turvotukseen se tuore ananas on muuten ihan parasta, ei sitä koko ajan viitti syödä, mutta viimeksi kun söin, hävis yöllä kaks kiloa!

Joku kyseli pitääkö ilmoittaa lapsen syntymästä erikseen, meillä meni esikoisesta tieto suoraan ainakin (joulukuussa 2014) ja seuraavassa kuussa tuli lisät jo ihan normaalisti.

Imetys vaatteita oon ostanut neljä toppia ja neljät liivit. Mä tykkään pitää neuletakkeja tai vastaavia, niin pitkähihaisia en oo ees katellu. Mekon ehkä ristiäisiin joutuu etsimään :)

Hikoilusta, täällä on jalat koko ajan hiestä märät, ei puhettakaan, että vois sukkia pitää, ihan järkyttävää :D
 
Lääkäriterveiset vkolta 36+5. Hb edelleen ilman rautaa 131. Pissa puhdas. Painoa nyt alusta +6kg, ei turvotusta. Paineet 101/72. Kohdun ulkosuu on auki mutta sisäsuu kiinni, pehmennyt, kaula jäljellä. Ihan näyttäis siis kaikki olevan niinkuin näillä viikoilla kuuluukin. No mikäpä tässä sitten möllötellessä :whistle:
Päivät menee hyvällä fiiliksellä mutta iltaisin tulee sellainen pieni ahdistus kun paikat päivän touhuista vähän kipeet, kääntyminen on vaikeaa ja kaikki mietityttää... Silloin aina tuntuu että tätä on vielä paljon jäljellä.
Tervetuloa taas uusille!
 
Kla minökin suosittelen tuota imetystuki ry:n fb-sivuja! Siellä on koulutettuja tukiäitejä vastailemassa ja paljon vertaistukea!

Minäkin synnytän Lohjalla ja ajomatkaa on n.30 min. Esikoinen ja kuopus syntyivät vauhdilla, joten jännittää sairaalaan ehtiminen. Minulla on tästä raskaudesta radi ja vauvalla rytmihäiriöitä. Noiden ja nopeiden synnytysten vuoksi on äippäpolilla lupailtu käynnistystä. ..

Me asumme Lohjan maaseudulla ja muutimme tänne pari vuotta sitten. Sukulaiset ja läheiset ystävät asuvat kauempana, mutta jonkinverran on lapsien kautta tullut uusia tuttavuuksiakin :) Aloitan taas perhekerhossa käymisen vauvan ja kuopuksen kanssa ja sieltä saa varmasti taas uutta äitiseuraa.
 
Pippuri Kelaan menee synnäriltä tieto aina kun vauva syntyy (kelakortti ynnämuut syyt) ja lapsilisä lähtee sitten seuraavasta maksupäivästä juoksemaan.

Kla tervetuloa! Eiköhän se limaklöntti ollut limatulppa. Voi irrota useita viikkoja ennen synnytystä tai sitten ei irtoa ollenkaan.

Täällä kehotetaan rautaa syömään loppuun asti jos hb on alle 115. Koska synnytyksessä jokainen menettää enemmän tai vähemmän verta ja jos menettää vähän normaalia enempi niin ei sitten olis vaaraa joutua verensiirtoon. Itellä nyt kokeilussa uutuus Sanasolin pureskeltavat rautatabut. Kaikki mahdollinen kokeiltu läpi ja vatsa on ja pysyy ihan löysällä.

Imetysvaatteita on kahdet liivit ja kaksi toppia. Yhdet olisi riittänyt mutta oli edullisissa 2-packeissa. Muuta en osta ennenkuin näkee onnistuuko imetys. Menee hukkaan vaatteet jos syystä tai toisesta joutuu pullolle.
 
Kia tervetuloa :)

Mulla ei oo hikoilu lisääntyny :D tuntuu vaan, että öisin on jopa kylmempi mitä yleensä :D

Minäkin oon kanssa kuullu, että tuore ananas vie turvotusta pois :)

Meillä ois tänään joku ihme seksi synnytysvalmennus :eek: ei oo mitään hajua millainen se on, mutta sitten sen näkee :D

Minäkin taidan ehkä jotain imetysvaatteita ostaa, tällä hetkellä mulla on vaan yhdet liivit :censored:
 
Kevätkukkanen niin, unohdin vastata. En siis ollut Lohjalla, vaan neuvolassa multa lääkäri ultras ja parin viikon päästä myös neuvolassa katsoo koon. Oonkin ihmetellyt, miksi yksi toinen meidän neuvolan asiakas on joutunut käymään Lohjalla joka kuukausi ultrassa radin takia ja maksamaan siitä kaikesta vielä! Mulla ei ole ollut sen kummempia seurailuja. Tuo seuraava lääkäri on ainoa ekstra mitä on ollut.
 
Ja tosiaan tuttu kätilö vastaskin jo mulle, että saa uida jos on ulkosuu auki mutta sisäsuu kiinni. Limatulppa suojaa.

Muoks. On mullakin "plumpsahtanut" välillä limaa, mutta eihän sitä vielä limatulpaksi voi mennä sanomaan.
 
Helou ja Teretulemast uudet messiin! :D

Määkin tein lapsilisähakemuksen netissä, siihenhän laitetaan laskettu aika mutta todellisuudessa lapsilisää maksetaan lapsen syntymästä seuraavana kuukautena, ja sitähän voi sielläkin käydä muuttamassa kun tekee muutosilmoituksen.

Mulla alko tuo mun tissipaise mietityttää, on siis hyvin jo paranemassa mutta tihuuttanut sellasta verta/kudosnestettä ja mietin että viikon päästä mulla voi olla jo vauva jota pitäisi imettää niin soitin sitten aamulla neuvolaan tuosta, sieltähän määrättiin heti lääkkärille ja kävin niin kirjoitti ab-kuurin, lääkäri kyllä sanoi että hyvä itsehoito ollut mutta pelataan varman päälle ja laitetaan kuuri kun kohta pitäisi imettää. Mulla imetys kuitenkin alkanut jo salissa sujumaan yleensä niin tympeä jos nyt tuon takia olis ongelmaa.
KLA: kannattaa kyllä kysyä synnärillä jo heti opastusta myös imetykseen (y)
Lisäksi se katto mun streptokokkituloksen ja nyt se oli mulla eka kertaa positiivinen o_O Mut syön tuohon tissiin nyt kefexin kuurin.. auttaakohan se tuohonkin vai pitääkö tarvittaessa kiiruhtaa sairaalaan silleen että kerkeevät vielä tiputtaa suonensisäisesti ab:n... miten liene..

Mulla oli viikko sitten pehmeää kanavaa 3cm ja sormelle oon auki.. eilen kävin uimahallissa lasten kans kun ei sitä kiellettykään.. en kyllä kysynytkään, no se oli varmaan viimenen kerta nyt vähään aikaan kun on ruukattu joka viikko käyä, jos ei mies satu innostumaan käyttää lapsia siellä mutta tuskinpa.. :)

Pitiköhän se mullakin lähtä kattelee oisko hyvinä imetystoppeja tarjolla ni ei tarttis venyttää normaalitoppeja.. jos ois tullu jotai hyvinä uusia 3,5 vuoden tauon jälkeen :LOL:

Täälläkin turvotusta sen verran ettetn meinannu vkl:na saada sormuksia pois, sain kuitenkin ja en uskalla enää laittaa. Ananas on hyvä turvotuksenpoistaja, varmaan tuore ananas vielä parempi (y) Hikoilua ja kuumuutta on kyllä pitkin vuorokautta :X3:

Multa ei oo hb:ta mitattu varmaan pariin kuukauteen.. jospa se ois hyvä mut en kyllä halua loppuajasta syödäkään rautaa ettei vaikuta vauvan keltasuuteen.. ja ku oon nyt käyny äippäpolilla ni siellä ei oo mitattu, käyntejä ei enää ole omaan nlaan, viimeksi käyny omassa neuvolassa 5-6 viikkoa sitten. Vois kyllä käyä useamminkin kun mun terkkari on nii ylimukava :love:
 

Yhteistyössä