Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Oikein paljon onnea Hanzu!

No jo on outoa, että ensin pitäis tehdä lastensuojeluilmoitus, ennen kuin saisi apua. Musta ainakin joissakin kaupungeissa on lähdetty siihen monien karmeiden esimerkkitapausten jälkeen, et kynnystä pyytää ja saada apua on laskettu just sen takia, et äärimmäisyyksiltä vältyttäis. Onneksi on itse siinä onnellisessa asemassa, et omat vanhemmat pystyy ja haluu auttaa, jos on tarve. Kyllähän arki aika raskasta ja kuluttavaa lasten kanssa on, kun tuntuu, ettei koskaan ole sellaista hetkeä, et vois itsekin vaan olla, aina on joku askare kesken tai joku jotain vailla.

Siitä olen kyllä onnittelut itseäni, et meillä ei ole eikä tule lemmikkejä, ainakaan koiria, siihen ei voimat enää riittäis. Karmeeta kuulla, kun kaverit kertoo, et kun on just siivonnut lasten sotkut, niin koirat oksentaa/p**koo olohuoneen matolle ja et karvaa on joka paikassa, vaikka kuin siivoo. Mä en vaan ole eläinihminen, kun oon vähän hygieniafriikki ja hajuherkkä.

Mä siirrän vielä tuota lypsämisen aloitusta, kun ei vielä ehtis synnyttämään. Itkuhäläreiden perässä olen juossut kaks päivää, mut ei meinaa löytyä. Mä en ymmärrä, et miks ihmeessä on niin vaikeeta löytää patterilla toimivaa vauvayksikköä -minkä merkkisiä kapistuksia teillä muilla on?

Syöminen alkanut taas tökkiä. Teen ruokaa, mut en pysty syömään, kun oon niin kyllästynyt kaikkiin kana/tonnikala/kasvis/vihannes/salaatti -juttuihin, kun niitä on viimeset ½ vuotta puputtanut. Taitaa mennä loppuaika rasvattomalla rahkalla ja mustikoilla :D

O ja tuota noin, hmm..varmaan ehkä 35+0 (siis miten ihminen ei muista viikkojaan?!?)
 
Täällä ihan järkyttävä päänsärky, joka kerta kun yrittää pystyyn ja pitää silmiä auki. Esikoinen "hyljätty " mummin hoidettavaksi, siinä sitä tukiverkkoa. Mä oon tosi närkästynyt esikoisen yhteen kummiin, joka koko esikon raskauden ajan vinkui kummiksi ja lupaili vaikka mitä apua, niin ei. Nyt jos erehtyy sen kuullen edes vihjailemaan niin alkaa hirvee huuto "Mä joudun itse hoitamaan omiakin lapsia" Ihan ku mä sitten en...
Neuvolassa myös tasaisin väliajoin muistutellaan, että kotiapua saa kunnalta, jos tarvitsee. Onneks toi mummeli soittelee esikoisen perään, että on jo ikävä sitä, että enkö koskaan tuo hoitoon ja suunnittelevat paapan kanssa vaikka millaisia mökkireissuja kesäksi jne... Ne varmaan vaan ilmoittaa sitten kun ne on lomalla, että me mennään nyt laita sille kamat kasaan :D
Onneks on, en mä tiedä miten selviäisin ilman äitin apua. Miehen sukulaiset asuu 900 kilsan päässä, joten niistä ei oikein apua oo paitsi silloin kun käy kylässä.

Meillä on kyllä ihan mahtava neuvolatäti, turistaan muutenkin aina niitä näitä :)

Tällä hetkellä kyllä ihan kakkafiilis, mies lähti töihin jo neljältä ja on kotona joskus yhentoista jälkeen illalla :( enkä mä vaan jaksa esikoista tänään....

Mut kyl tää tästä, alkais nyt vaan tapahtuu niin nää vaivatkin pikkuhiljaa helpottais ja pääsis kiinni arkeen :)
 
Tsemppiä tympeäfiiliksisille!

En ole minäkään kuullut että pitäisi mennä makuulleen tai ambulanssilla synnärille jos vedet menee. Ainakaan jos kaikki on muuten normaalisti.

Mikähän on tämä vähän väliä tuleva pistely/jomotus vasemmalle ihan alavatsaan, tuonne "kummun alle"? Tulee ja menee, kestää ihan hetken. Th mietti että vauva saattaa painaa johonkin tai sitten hormonit munasarjoista viestittelee nyt jotain.

Mulla meni neuvolassa taas tunti kun lätistiin ravintosuosituksista, imetyksestä ym. Th:n mukaan vauva ois jo vähän laskeutunut, jee jee! Sf-mitta 34,5 ja tosiaan oon niin lyhyt että siksi yläkäyrän tuntumassa aina. Hb noussut 120, mikä on tosi kiva juttu. Painoa taas tullut mutta kuulemma kudokset kerää nyt paljon nestettä. Kehotti taas alkaa pumppailla ja ottaa vaikka omat maidot sitten synnärille mukaan jos ehtii ja pystyy. Sydänäänet kuului tosi sivulta, vauva piti selkäänsä mun kyljessä kiinni.

Pähk.puu 36+6
 
Kla ei tarvii muuten mut jos vauvan pää ei oo yhtään kiinnittynyt lantioon tai vauva on perätilassa niin silloin pitäis. Neuvolassa niiden pitäis aina kokeilla sitä päätä ja loppuvaiheessa varsinkin informoida sua asiasta jos ei oo kiinnittynyt.

Meillä nlassa kaikki hyvin, taksilla sinne ja jaksoin kävellä kotiin eikä tehnyt edes tiukkaa, oon niin tyytyväinen! Paineet kunnossa, Hb hyvä, oma paino ja vauvan sf-mitta vaan pompsahtaneet hurjasti ylös. Onhan tässä sitä turvotustakin mut ehkä vois vähän hillitä tuota herkutteluakin. :unsure: Vauvan pää oli jo aika kiinnittynyt ja terkan mukaan melko alhaalla.

Ja strepto-b positiivinen. :confused: olisin niin toivonut ettei olis. Nyt tarttee lähtee sit ajoissa synnärille ja heti jos vedet menee. Ärsyttää aika paljon vaikka yritän olla ottamatta tästä nyt stressiä. Se vaan vaikuttaa synnytykseen ja kivunlievityksiin niin suututtaa :unsure: jos menee yliaikaiseks niin pyydän kyl et ottavat synnärillä vielä pikana sen uusiks, kun periaatteessahan tuo tulos ei ole "voimassa" kuin sen 3-4 viikkoa, kun se voi vaihtua, ja mulla otettiin se jo h35..

Anyways tänään 37+0 eli täysiaikaista lasta tehdään! Mikä helpotus :love:

Muoks. Maitotilanne vaihtelee sairaaloittain ja luovutetun maidon tilanteen mukaan. Vauvateho menee aina etusijalle ja synn.v.osasto saa luovutettua jos sitä riittää. Esim. Mikkelissä välillä riittää myytäväksi asti (esim kotiutuessa vanhemmille) ja välillä ei oo yhtään et joutuu pelkkää korviketta antamaan lisämaitona.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on tosi kiva nvltäti. Sano eilen, että mun miehelle pitäs antaa palkinto, kun on joka kerta ollu mukana :D

Meillä on tosi hyvä tukiverkosto. Mikä on hyvä kun voi sitten kysellä neuvoo ja kaikkee muuta :)

Mä oon maannu vaan kissojen kanssa sohvalla koko päivän. Selkä näköjään revähti tosi pahasti siellä salilla. Ei auta särkylääke eikä kauratyyny :(
 
Hyvin keskeytynyt ajatus tossa edelisessä viestissä minkä laitoin..

Eli siis jos vauva ei oo kiinnittynyt niin pitäisi mennä lanssilla jos vedet menee.. Ainoa vaan et esikoisen kohdalla nlatäti sanoi et on ihan kiinnittynyt ja synnärillä lääkäri totesi et ei sit niin lähelläkään..
 
Heips.
Täältäkin neuvolakuulumisia: Kaikki ok. Sf 34, hb 126, painoa +800g viikolta. Kokonaisuudessaan tullut n.11kg. 3-5 kuitenkin vähempi mitä edellisissä. Tietty ehtii nousta jos on noustakseen, mutta toivottavasti ei nyt paljoa enää. Lyhyt ja valmiiksikin hieman ylimääräistä, niin kovasti olisin jo valmis synnyttämään. Rr oli 135/85. Näyttää nyt nvla käynneillä vähän olevan suurempia kuin kotioloissa. Ens viikolle uus aika ja sitten onkin taas Sjoelle menoa kontrolliin.

Pääsiäissiivoja tehden! Keli tänään talvinen, lunta tupruttaa. Lämpöisiä päiviä odotellen ja aurinkoa. Koululaisellakin alkoi pääsiäisvapaat :)
 
No kävin sit mäkin iltalypsyllä, saldona muutama tippa kolostrumia vai mitä se nyt on. Nlan täti sanoi, et sekin kandee ottaa talteen, mut mä vaan kysyn, et miten se noin niin kun teknisesti onnistuu kotikonstein, kun tosiaan tuli vaan muutama tippa. No, jos sit huomenna jo aamulypsylle :D

Mulle kans sanottiin, et jos menee vesi ennen kuin pää on kiinnittynyt, niin makuulle ja kyyti pihaan, ettei napanuora tule ulos. Tosin musta tuntuu, et ei nää kiinnity ikinä, nytkin tää tyyppi on musta ihan eri kyljellä kuin eilen ja pää ei tosiaan ole suoraan alaspäin vaan ihan viistoon. Tietty jos multa menee vesi kotona, niin sit voi olla, etten kerkee sairaalaan vaikka se on tuossa alta 5 km:n päässä. Vesien menon jälkeen vauvat on ainakin ennen niin vauhdilla tulleet ulos, et ei ehdi paljoo ihmetellä :LOL:

Kellään muulla närästystä? Mä taas sain sen vaivakseni, vaik pitkään oli pois.
 
Pähkinäpuu mulla myös strepto B positiivinen ja ei vaikuta muuten kun että annetaan synnytyksen ajan suonensisäsesti antibiottia eli sit ollaan vähän niinko siihen letkuun sidottuna, sama kun epiduraalin kanssa ettei pääse liikkumaan samalla tavalla. Kivunlievitykset saa normaalisti.
Mulla ollut alusta asti se strepto pissanäytteessä eli se ns "on ja pysyy" eli ei tarvinnu erikseen ottaa alapäästä näytettä eikä sairaalassa enää varmistella testeillä olisko se lähtenyt.

Hedelmällisyystietokonetta harkitsen ihan tosissani koska ei tosiaan käy pillerit, kapseli, rengas, kierukka tai muukaan. Osamaksulla olis pakko ottaa. En ainakaan toistaseks ole törmänny kokemuksiin että ei olis pelittäny. Onhan siinä oma vaivansa muistaa se joka pv niinko pillerit mutta en kyllä keksi muutakaan keholle ystävällistä ehkäsyä :oops:
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Mä lypsin pisarat lääkekippoon ja siitä vedin ruiskuun, hyvin sain talteen sen ekan 0,5ml:kin :)

Positiivinen strepto b käytännössä lisää infektioriskiä vedenmenon jälkeen, ja tietty sitä vauvan infektioriskiä, jonka vuoksi ab-hoito. Antibiootit olisi hyvä saada ainakin kerran miel. väh. 4h ennen syntymää - Siispä sairaalaan olisi hyvä ehtiä ajoissa, eli kotona ei voikaan olla "niin pitkään kuin pärjää." Jos vedet menee niin antibiootit aloitetaan heti. Toki siinä letkussa ei olla kiinni koko ajan vain vaan vain sen annoksen antamisen ajan eli n. 20-30 min kerrallaan. Ammeeseen ei ole asiaa vedenmenon jälkeen, eikä niiden antibioottien tiputuksen aikanakaan oikein voi suihkussa (saati ammeessa) olla kun on tipassa. Ja jos nyt sitten infektio käy päälle niin se helposti hidastaa/pidentää tai jopa pysäyttää synnytyksen (mutta onneksi niin ei läheskään aina käy vaikka olis strepto positiivinen). Tässä taas tieto lisää tuskaa :unsure: nuihin selkäpuudutuksiin ym lääkkeisiin ei toki vaikuta, mutta kun olis toiveena selvitä mahd. kauan/kokonaan ilman niin nuo alkuvaiheen lievitykset olis tärkeämpiä, ja itselle olis se pitkään kotona olokin ollut..
 
Viimeksi muokattu:
Vyöhyketerapia tuntuu kyllä ihanalta! Jotenkin tuntuu, kuin olisi vetreämpi nyt.

Ehkäisyä pitäisi miettiä täälläkin. Näköjään iästä huolimatta hedelmällisyys vielä kohdillaan, kun ensimmäisestä kierrosta kuparikierukan jälkeen napsahti. Minipillerit ei kiinnosta, hormonikierukalla menkat oli eka reilun vuoden, sitten pois reilun vuoden ja loppuaika menikin niin, että oli menkat + välivuoto. Vaihdoin sitten kuparikierukkaan ja olin tosi tyytyväinen. Menkat tuli säännöllisesti, eivät olleet runsaat ja kestivät neljä päivää. Vaihtoehdot siis lienevät kuparikierukka tai sterilisaatio. Kortsua pitää varmaan alkuun käyttää, kun mullahan on tosiaan kahden edellisen synnytyksen jälkeen ekat menkat tulleet neljä viikkoa synnytyksestä. Just siis kerenny jälkivuoto loppua ja samantien alkaa menkat ja heti säännöllisesti 28 päivän välein.

Hetki vielä odotella miestä töistä ja sitten päästäänkin pääsiäisloman viettoon. Aloitamme sen iltasaunalla ja mies saa avata isyyspakkauksensa.

Muoks. Ihan muutama pikkanen kirjoitusvirhe piti korjata. =D =D Eläköön puhelimen ennakoiva tekstinsyöttö.

Niittys 37+0
 
Viimeksi muokattu:
Irith eikös alkuvaiheen kivunlievityksistä vain amme ole poissuljettu vai mitä meinasit? Täällä meillä muutenkin vaikea päästä ammeeseen enkä itse niin välitäkkään mutta voihan kaikkea muuta käyttää? Itse oon ajatellut ihan kaurapussia, ilokaasua, kohdunkaulanpuudutetta ym ja jos ihan pakko niin spinaali viimeinen vaihtoehto.
Ja sairaalasta ohjeistettiin että sairaalaan sitten kun on niin kovat kivut ettei kotona pärjää, ei kuulemma ole kiirettä tulla vaikka siinä uskossa olin kokoajan (n) Lähden kyllä mielelläni hyvissä ajoin ihan senkin takia ettei synny matkalle ja sairaalassa voidaan seurata vauvan sykkeitä ja vointia että ei ole ahdingossa tai muuta vakavaa...
 
Yötä :D Täällä yölypsyllä ja yösyönnillä sekä ite että vauvaki, eilen illalla alko maito niin kovasti nousemaan että nyt oli alettava lypsylle, onneksi otin oman pumpun mukaan ni saa sillä lypsää. Nyt iski eka kertaa myös aivan kauhea nälkä, eihän se auttanu ku hiipiä tuonne saliin syömään yöpalaa :ROFLMAO:

Vauva syö ja voi hyvin, aamusta otetaan vielä bilurubiini ja sitten lääkärintarkastus, mahdollisesti kotiin pääsiäisen viettoon (y):LOL:

:poop: Mulla toimi jo toissailtana mahakin, jiihaa! Yleensä ei oo oma maha toiminu välttämättä sairaalassa ollenkaan, otin kyllä tänne luumuja ja lakua mukaan ja niitä oon syönykki ni liekkö apua (y) sain vaan synnytyksessä yhen tosi kipeän pukaman mutta onneksi sekin paranemaan päin :) ja nyt näyttää vähän siltä että oon saanu antibiootista kaupan päälle hiivan :mad:

Mulle puotettiin kaks kertaa se Ab salissa sen streptokokin takia, ku synnytys piteni. Vauvalta otettu nyt sitte kahteen kertaan tulehdusarvo mutta se ok. :) lisäksi tänää loppuu Ab kuuri jonka oon syöny tissipattiin (y)

Mutta nyt kokeilen vielä alkaa nukkumaan muutamaksi tunniksi :sleep:
 
Joo-o pikkusen jännittää se synnytystapa-arvio; heräsin 5:15 eikä uni tule enää ja mulla on se aika yhdeksältä... Kiva nyt sitten valvoa kun seiskalta vasta piti herätä. :unsure: Toivottavasti siellä nyt sitten kans selviää jotakin eikä oo vaan sisään-ulos "kaikki normaalisti".. Tai siis tarkoitan et saan vastaukset mun kysymyksiin, tietysti hyvä jos kaikki on niinkuin pitää:ROFLMAO:

Multa meinaa toi oikea jalka pettää alta :eek: Ja jos ei ennen synnytystä parane ni kiva kinkata seuraavat 4-6vko! Tuskimpa tuo paranee, pieni liikunta auttaa vähän mutta ei vie sitä karmeeta "kramppikipua" pois..

Mull ei muuten neuvolassa puhuttu mistään streptokokistakaan.. Täältä siitä kuulin ensimmäistä kertaa. Siellä ei oikeastaan oo puhuttu juuri mistään ja justiin katoin neuvolakortista niin oon käyny 7krt neuvolassa tässä raskaudessa.. Esikoisen aikana käyntejä tuli yli 20kpl kun meni vielä yliajalle..
 
Tsemppiä Kapusha! Aika jännä,ettei tuosta streptokokista oo sulle mainittu mitään.. :O Mun tietääkseni Suomessa kuitenkin seulotaan KAIKKI raskaanaolijat!

Mulla oli toi streptokokki negatiivinen. Eli senkin puoleen hyvä juttu, koska lyhyt jälkihoitoinen synnytys ei onnistu jos se ois ollut positiivinen, niin nyt ainakin kriteerit täyttyy siltä osin. Minä kun haluan heti kotiin kun se vaan on mahdollista :)

Täällä on tänään kasvohoitoon meno ohjelmassa. Ja esikoinen menee isänsä luokse pääsiäisen pyhiksi, joten miehen kans laatuaikaillaan yhdessä..vähiin käy nämä kahdenkeskiset viikonloput! ;)

Katjuska rv 38+0!!
 
Huomenta! Täällä kaikki "oireet" kadonneet ja sain nyt hyvän yön ilman supistuksia. Ihanaa! Ei mullekaan streptokokista mitään puhuttu ennen kuin kysyin siitä (teidän vinkkien perusteella). Hus-alueella se otetaan sitten kun menee sairaalaan, pikatestillä ja sillä selvä.:) Hauska kun kaikki alueet tekevät lähes kaikki asiat erilailla.... Toisaalta noista asioista tietää että ihan turha kantaa murhetta mistään. Ei ne siis voi NIIN tärkeitä olla jos käytännöt kerran on niin erot.
Hazulla siellä jo ihana vauva-arki meneillään!
Ai niin tänää siirrytään tosiaan uudelle viikolle :D
Nöösikkä 38
 
Katjuska tuo on se ainut juttu mikä harmittaa että ei pääse sairaalalta suoraan kotiin...

Mulla hyvin todnäk oli esikoistakin synnyttäessä tämä streptokokki koska oli vti silloinkin, mutta 2011 sitä ei vielä testattu eikä edes tiedetty sen vaaroista.

Nöösikkä Yllättävän paljon vaihtelee käytännöt HUS-alueellakin ja täällä Vantaan sisällä. Jokuhan tässä ketjussa sai tukivyön lainaan Vantaalla, mulle sanottiin että ei ole mahdollista saada meidän neuvolan kautta. Meidän neuvolassa ei myöskään ole lapsivesitestejä vaan pitää sairaalaan mennä. Streptokokista puhuttiin jo ensimmäisillä käynneillä että se testataan nykyään. Neuvolassa ja kättärilläkin näköjään ihan eri kantansa asioihin :cautious: Sen takia oon sen enempää mitään miettimättä. Menen ja synnytän ja siinä se. :D
 
Ööö, mä en halua pelotella, mutta tuo strepto on ihan oikeesti sen vauvan kannalta vaarallinen, jos sitä ei äidillä huomata tai hoideta, pahimmillaan voi viedä hengen -tiedän siis ihan oikean tapauksen, et näin on käynyt. Todella harvinainen poikkeustapaus kyllä, mut jokuhan sen paskakortin aina saa :( Siks musta onkin ihme, että sitä ei oikeesti ole valtakunnallisesti kovin kauaa seulottu, mut voi olla, ettei ole niin vaaralliseksi tajuttu. Mut hirveen suuret on kyllä alueelliset erot jo noiden riskiseulojen suhteen tai sit ohjeistuksen tulkinnoissa sallitaan suuret erot.

Hanzu, hyvältä kuulostaa tuo sun toipuminen - ja että :poop: irtoaa, on aika iso juttu. Mä muistan, et esikon jälkeen oli karmee ummetus, ja sit kun ei yhtään uskaltanut pinnistää, ettei paikat ratkee, niin olihan oleminen. Toi hiiva ei kyllä kuulosta kivalle jälkivuotoon yhdistettynä, vaikka hiivasta ei tähän ikään mennessä omaa kokemusta olekaan, mistä en kyllä ole yhtään pahoillani.

Aamulla jäi paperiin pari pisaraa verta, ja heti iski paniikki, et ei kait tää vielä ala tulla, kun mulla on kampaajakin vielä käymättä -ja ne itkuhälärit. Nettikauppoja eilen kattelin, niin on vaikka mitä halvatun tuutulaulua ja tivolia, mut ei välttis patteritoimintoa.
 
Nöösikkä: Täällähän sama tilanne, kun esikoinen on menossa isänsä luokse.. Kuitenkin arkena vähän inhottavaa jos joutuu vaikka keskellä yötä lähteä roudaamaan koulukaverin luo tms.. Mut eihän nää nyt vielä tule todellakaan tämmöisenä ajankohana jolloin se ois kätevintä. :D Mulla ei esikoinen yli mennyt,vaan käynnistettiin laskettuna-aikana, kun verenpaineet alkoi nousta ja pissassa protskua jne.. Tiiä sit miten paljon ois yli mennyt jos ei ois käynnistetty..
 

Yhteistyössä