Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Kla
Huomenta! Heräsin ihan hirveään pullanhimoon :D

Kapusha: Mullakin kuluis colaa ihan niin paljon kuin kaupasta jaksais vaan kantaa :X3: Nyt uutena lempparina vielä festival-limu, vaikka en oo koskaan aiemmin tykännyt pommacista!

Katjuska: Mäkin haluaisin kotiin synnäriltä heti kun vaan pääsee. Kuinkakohan pian on mahdollista päästä, jos on uudelleensynnyttäjä, streptokokki on negatiivinen ja muutenkin kaikki itsellä ja vauvalla kunnossa? En pidä yhtään sairaaloista ja ahdistaa ajatuskin, että joutuisi olemaan siellä pitkään..

Anscu: Meidänkin kisut syö aivan kaikki viherkasvit. Harmittaa, että joutuu säilyttämään kaikki kukat korkealla kaapin päällä, kun niin paljon tykkään kukista ja haluaisin pitää niitä esillä :( Oon suunnitellut hankkivani jotain roikkuvia ruukkuja ikkunoiden eteen.

Tuntuu, että nää vikat viikot on vaan odottelua ja aika kuluu tosi hitaasti. Ei oikein tiedä miten päin sitä olis. Mä olen ollut viimeiset 2 pv ihan kypsä tähän mahaan ja olotilaan. Tuntuu, että vatsa räjähtää ihan just ja liikkuminen on tosi hankalaa. Vatsakipuja on ollut kans pari päivää, enkä tiiä onko ne ruoansulatuksesta vai vauvasta johtuvia vai molemmista.
Eilen huomasin, että polvet on keränneet ihan hyvin nestettä ja verisuonia on paukkunut niistä ihan kunnolla. Kans 1 suonikohju ilmestynyt polveen. Ja tissit näyttää ihan mukiloiduilta kun niihinkin tullut verenpurkaumia :confused: Vatsaan ei vielä oo tullut raskausarpia, mutta tällä menolla ei varmaan kestä enää kauaa. Närästys ollut myös niin pahana että oon joutunut syömään rennietä. Ja levottomia jalkoja varsinkin iltaisin, mutta onneks rauta on auttanut niihin sen verran, että on pystynyt nukkumaan.
Mulla tähän loppurutistukseen vissiin tiivistyy sitten kaikki nekin vaivat, joita ei oo aiemmin tän raskauden aikana ollut. Eipähän jää ainakaan mistään raskausoireista paitsi :D

Mulla oli viimeksi niin nopea synnytys, etten ehtinyt saamaan muuta kivunlievitystä kuin ilokaasua. Heräsin silloin vesien menoon 4.30 aamuyöstä ja samantien alkoi kipeät supistukset alle 5 min välein ja limatulppa irtosi. Soitin sairaalaan, mutta ne sanoi, että ei vauva voi vielä syntyä, koska olin ensisynnyttäjä, ja käskivät odottaa kotona. Olin kuitenkin itse sitä mieltä, että vauva syntyy nyt joten lähdin kiellosta huolimatta sairaalaan, ja olin sinne saapuessa jo 8cm auki, eli suoraan synnytyssaliin ja ponnistamaan. Ruikutin vielä epiduraalia, mutta en sitä enää siinä vaiheessa ehtinyt saada, ja vauva syntyi 7.30.
Toivonkin, että tää synnytys ois samankaltainen ja yhtä nopea (ei yhtään nopeampi kuitenkaan) kuin tuo edellinen, niin että pärjäisin pelkällä ilokaasulla. Jos tää synnytys kestää kovin kauan, niin en kyllä usko pärjääväni ilman kivunlievitystä, mulla ei ole kovin korkea kipukynnys.
Mietityttää ja jännittää synnytys tosi paljon!

Mulle ei ole puhuttu neuvolassa mitään tosta, että jos menee vedet, eikä vauva ole kiinnittynyt (niin kuin ei oo), niin että pitää mennä ambulanssilla! Nyt kyllä vähän ihmetyttää toi neuvolatouhu... Ja sama homma ton perhetuen kanssa.. Kiitos Niittys tuosta linkistä ja AOS, Pähkinäpuu ja Katjuska vinkeitä ja kokemuksista. Otanpa ton asian uudelleen puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä.

Huomenna paukkuu 37 viikko ja oon päättänyt myös kokeilla maidon pumppaamista. Tuskin siitä mitään haittaakaan on!

T. Koala ja pikkuihana 36+6
 
Huomenta :)

Apua mun rupes kauheesti tekemään lakuja mieli!

Onneks Hanzu sun toipuminen kuulostaa hyvältä :)

Minä en uskalla jostain syystä kokeilla tota maidon pumppaamista :D Vaikkka eihän siitä kuitenkaan varmaan mitään haittaa ois :D Tuntuu vaan olo muutenki ihan tunaritla, ku koko ajan pitää yheltä kaveritla kysyä neuvoo kaikkeen vauva juttuihin ja sillä ei oo ees vauvoja, mutta se tietää tosi paljon! (n):confused: Esim en tienny sitä, että tutikin menee kuukausi jutuilla..

Täällä alku yö meni ihan kivasti, kun otin eilen sitten iltaa vasta vielä yhden 1g panadolin selkää varten ja se sitten helpotti, mutta sitten keskellä yötä rupes koskee selkään, vauva rupes liikkuu, pissitti ja rupes tulemaan suppareita :D Ajattelin, että en halua nyt selkä vaivasena kyllä lähtee synnyttää :LOL:
 
Kla: Tossa vissiin käytännöt vaihtelee,mut meillä päin jos kaikki on ok, niin pääsee kotiin jo 12h synnytyksen jälkeen. :) sit pitää 2-5vrk siitä käydä tarkastuksessa vauvan kans osastolla..
Täällä kans eskoinen syntyi käynnistykestä 3,5h päästä..joten nopeaa toimintaa odotettavissa tälläkin kertaa.
 
Kyllähän str-b:n vaaroista on tiedetty pitkään. Siksi esim jos alle 2 kk ikäisellä nousee kuume pitää käydä näytillä jne. Monissa maissa seulat tuli aiemmin kuin meille ja tätä olen kyllä ihmetellyt. Syynä on ollut sen tuloksen pysymättömyys. Eli voi vaihdella positiivisesta negatiiviseksi nopeasti ja aiemmin katsottiin, että turhaa kustannusta kun tulos ei ole kuitenkaan varma.

Nyt nuo pikatesti ovat parantaneet tietysti sitä synnytyksen aikaisen tilanteen seulontaa. Mutta jokapaikassahan niitä ei tehdä. Mullakin otettiin nyt vaikka synnytän Hussin alueella.

Ja B-streppihän voi aiheuttaa myös keskenmenon, supistuksia, ennenaikaisen vesien menon ja äidille sepsiksen... Itse testasin itseni vuonna 2009 esikkoa odottaessani töissä :LOL:

Siitä ehkäisytietokone hässäkästä tietävät! Mikä siinä on toimintaperiaate? Otetaanko verinäytteitä vai miten se karttoittaa kierron noin varmasti? Alkoi kovasti kiinnostamaan kun ne hormonit ei oikein innosta...
 
Kevätkukkanen siinä hedelmällisyys-/ehkäisytietokoneessa mitataan lämpö suusta, kielen alta. Se oppii tunnistamaan käyttäjänsä kierron. Tässä linkissä paljon tietoa siitä ja kysyttyjä kysymyksiä: http://www.lady-comp.fi/ladycomp-p-774.html
Tuotahan voi ehkäisyn lisäksi käyttää myös perhesuunnitteluun ja siinä on myös sisäänrakennettu raskaustesti. Mua kyllä kiinnostaa tuo tosi paljon, toivois vaan että takuuta olis enemmän kuin kaksi vuotta, on niin kallis. Mutta kyllähän se muukin ehkäisy maksaa!

Kävin just viemässä streptokokki-näytteen labraan. Siksi otettiinkin vasta nyt, koska tulos on voimassa vaan sen muutaman viikon. Ens viikolla tulokset.

Oli ihan surkea levoton yö, mutta mikäs tässä kotona ollessa. Ei vaan ehkä jaksakaan lähteä kirpparille ja kirjastoon...

Mulla jatkuu nämä kivuttomat mutta pitkät supparit ja eilen alkoi menkkajomotukset. Äsken oli pikkasen kiire kävellä kotiin, maha siis löysällä. :D Eihän tämä nyt vielä varmasti synny, mutta huvittaa nämä oireet. Toisaalta nyt vaavi on täysiaikainen!

Sain muutaman tipan pumpattua, en jaksanut kauempaa. Jos sitä vähän pitäis yllä, en ehkä säästä jos ei tule kovin paljoa. Miten kauan pitäis yhellä kertaa pumppailla että sitä alkais mahollisesti tulemaan enemmän?

Pähkinäpuu rv 37+0
 
Heissan! :)
Katjuska, hyvältä kuulostaa toi sun kasvohoito, kyllä hemmotteluhetket tulee tarpeeseen ja hyvä nyt nauttia (vaikka ei se muu elämä kyllä siihen vauvan tuloon nyt lopukkaan, että sitten vaan isälle hoitoon ja ite välillä hemmotteluihin! :) )
Itsekin wilen hemmotutin itteeni suellä hierojalla käynnillä :) kävin ekan kerran tän luona ja oli kyllä aivan ihana hieroja ja hiero tosi hyvin! :) tästä taisikin nyt tulla se mun vakio hieroja kun hinta-laatusuhde kihdillaan ja plussana vielä että kävelymatkan päästä meitä! :) mehän muutettiin tänne uudelle paikkakunnalle alle puoli vuotta sitten ja hakusassa on ollu se-oma-luottohieroja :)

Pippuri, miekään en jotenkin uskalla vielä pumppailua aloittaa. Oon aatellu; että sitten kun vauva tulee ja mikäli sille tarvetta on. Pumppu mulla löytyy se philipsin avent ja sen just eilen pesin ja sterilisoin.

Pippuri ja Kia, kiva etten oo ainut kissanomistaja, jolla kissat rakastaa viherkasveja (vaikken toki muille samaa toivoiskaan!). Oon ikeasta ostellu jotain teko viherkasveja, kun ne kuitenkin raikastaa jotenkin kotia, vaikka toki muovi on aina muovi ja oikee se paras :D

Irith, Sadeyes ha oliko Pähkinäpuukin strepto b positiivinen? Mullahan se on kans positiiivinen, mut minkäpä sille voi, näilä mennään :) kyllä se muakin kovasti harmitti ja olin vähä eka kauhuissanikin, ertä mitä se ny sit meinaa, mut terkkari rauhoitteli ja sanoi että noin joka kolmannella se on. Osallistun sellaseen Oysin PIPSA testiin, eli just synnärille mentäessä multa otetaan vielä se näyte ja boin 60-90 minuutin päästä selviää, oonko sillä hetkellä positiinen vai negatiivinen. Tod.bäk se antibiootti kuitenkin heti aloitetaan , vaikken sit oiskaan, kun tää eka testi ainakin oli positiivinen. Sit ku tulos tulee, nii sit näkee jatketaanko vai stopataanko.

Hwdelmällisyystietokone kuulostaa kiinnostavalta, kun itsekään en ehkäisynä halua hormoneita käyttää , niin kortsulla sit mrnty. Pillereirä joskus koitin, mut ei ne mulle oikein sopinu ku vaikuttaa sit mun mielialaankin.

Se hieronta teki kyllö terää, eulen illalla oli ihanan rentoutunut olo ja yökin menu hyvin , tosin jotain painajaisia näin :D

Ihana kuulla Hanzun vauva-arjesta!♡

Nyt alan pestä mun kotispa naamiotani kasvoista pois :D

Anscu ja Pikkuinen 39+2
 
Uskaltaakohan siihen pelkkään lämpötilan seurantaan luottaa ehkäisyssä? Tunnistan aika hyvin ovulaation ja silti meni joku pieleen tossa loppukesällä :LOL: En oikeasti ymmärrä miten tämä mussukka on mahdollinen, mutta ehkä ne siittiöt eli jostain syystä päiväkausia ja odotteli kärsivällisesti ovista :love:

Mulle neuvottiin Lohjan sairaalassa pumppaamaan aina 5 min per tissi ja neljä kertaa päivässä kummatkin tisut.

Muiksi ei risut vaan tisut :whistle:
 
Anscu en tiedä vielä strepton tuloksista, tänään vasta ekaa kertaa otettiin se multa, toivottavasti tietysti ei olis. Mutta onneksi kaikki saa hyvää hoitoa vaikka sellanen ois! :)

Okei kiitti Kevätkukkanen imetysneuvosta. Ja teidän pikkunen on nyt tänne sitkeästi tarkoitettu tulevan! ;)
 
AOS
Mukavaa alkavaa pääsiäistä kaikille! :p

Neuvolassa käyty, pissa puhdas, paino sama kuin viikko sitten. Sf 34. Paineet kuitenkin korkeammat kuin missään vaiheessa raskautta on ollut. Neuvolatäti tokaisi vain, että ennen synnytystä joillakin saattaa paineet nousta! Toivossa toki mukava elää että pääsiäisvauva saataisiin, mutta tuskin tästä nyt vielä pääsee pinnisteleen :ROFLMAO:

AOS 37+6
 
Mäkin oottelen strepton tuloksia, pitäiskin kohta tarkistaa onko kanta.fi sivustolle tullut, eilen ainakin vaan luki, että näyte otettu. Verikokeessa kans kävin ja toivottavasti vasta-aineita ei oo tullu edelleenkään, olin siis se neg veriryhmältäni ja vauva pos. Varmaan tää pääsiäinen tässä välissä vaan pitkittää tuloksia eikä ehkä ens tiistain neuvolassakaan vielä tulokset oo tulleet. Verenpaine on pysynyt lääkkeillä/tai muutenkin (mistäs sitä tietää) hyvin hyvinä, joten en stressaa siitä. Tänään taas turvottaa enemmän kun esim eilen ja jalat on pakko nostaa ylös monta kertaa tän aamunkin aikana kun tuntuu niin puupökkelöiltä. Paino ei ole onneksi grammaakaan noussut kun aamusin oon puntarissa käynyt. Ja no eipä merkkejä raskausmyrkytyksestä muuten olis nyt ollutkaan mutta sitähän ite kuitenkin mietti kun yhdisti korkeen verenpaineen ja nopeasti nousseen painon + turvotuksen.

Mä olin kans tällä viikolla kasvohoidossa ja oli kyllä rentouttavan luksusta! Nautin myös siitä mustapäiden puhdistuksesta vaikka kipeetähän se tekee heh. Outoa. Kipeydestä puheen ollen, mulla on kyllä aika matala kipukynnys ja sen vuoksi eniten jännään synnytyksessä sitä, jos en kerkee saamaan epiduraalia tai jos lamaannun ponnistusvaiheessa kivusta täysin. Saa nähdä pitäiskö mun mennä juttelemaan jonkun kanssa tästä aiheesta; en kuitenkaan koe pelkopolin olevan sitten lopulta se mun paikka, niin paljon en sentään pelkää vaan normaalia jännitystä tää varmaan vaan on.

Musta taas tuntuu että tää vika kuukausi ennen laskettuaikaa menee hirveen nopeesti eteenpäin ja toivois ajan jotenkin hidastuvsn :) Vaikka oottaakin vauvaa niiiiiin kauhian paljon. Ehkä nyt on alkanutkin jännittää just se, kun mitään suurempia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä ei todellakaan ole ja kun kuulee niitä tarinoita, keillä yhtäkkiä alkanutkin synnytys ihan yhtäkkiä etukäteen. Vaikka edelleen mulla fiilis että yli mennään ja reilusti. Katotaan jos vaikka vappuvauva tulisi ;)

Tänään ollaan menossa synnytyssaliin tutustumaan miehen kanssa, jännää! :) Siitä sitten kiva alottaakin yhteinen pääsiäinen rennosti. Ollaan käyty jo kaupassa ja suunniteltu hyvät ruoat joka päivälle, anoppilaan mennään syömään yhtenä päivänä ja täällähän päin Suomea pääsiäislauantaina trullit virpoo ja illalla on pääsiäiskokko. Ei mitään ihmeempiä suunnitelmia oo siis tiedossa, kiva rentoutua ja nauttia toisen kainalosta rauhassa kun mieskin vapaalla koko pääsiäisen :) Vois kattoo leffoja, neuvolasta saadun vauvanhoito-videon ja tehdä kävelylenkkejä ennen saunaan menoa. Oleilla kaksin kunnolls ennen vauva-arkea :)

Mukavaa pääsiäistä - nauttikaa!

pumskeli rv 36+1
 
Noniin, nyt on synnytystapa-arviossa käyty. Alateitse saan synnyttää niinkuin toivoin ja lääkärin mukaan mulla on tilava lantio.
Vauvalla kaikki hyvin, lapsivettä oli tarpeeksi. Ja sitten se painoarvio!! 2780g ja viikkoja 35+2.. Eli siis synnytän jonkun 5kiloisen jässikän jos menee yliaikaiseksi :confused::confused: Saanko nyt mennä paniikkiin?!
Katoin esikoisen kortista et samoilla viikoilla ollu painoarvio 2200g..
Sanoin miehelle et nyt sit lenkkeilyä, siivousta ja seksiä jospa tämä tulisi ajallaan! Tosin onko noista oikeesti mitään hyötyä asian suhteen, en tiedä;) Kanavaa jäljellä 3cm ja paikat kiinni.. Et parempi ois jos asian eteen jotain vois tehdä ettei menis yli. Pelkään sitä kaikista eniten..:cry:

ITKUHÄLYTIN-asiaa; Kahesti jo unohtanut tän. Meillä on käytössä Phillipsin itkuhälytin johon saa molempiin "päihin" patterit ja siihen mikä jää sänkyyn/vaunuihin saa myös virtajohdon kiinni. Noi bilteman hälärit oli yhtä tyhjän kanssa, ei ottanut signaalia ulko-oven läpi.. o_O Et suosittelen noita Phillipsin!:) Yritin kuvaa etsiä mut ei löytynyt semmoista täysin samanlaista mikä meillä on.

Hei kuulkaas, meillä syö koira kaikki kukkaset mitä sisälle tuo... tai istuttaa ulos. Viimeksi söi tulppaanit maljakosta kun oli 5min yksin sisällä..:confused:
Ja sen sanon, et kyllä saa onnitella itseään ne jotka ei koiraa/koiria oo hankkinut. Mulla ainakin loppunu voimat jo ajat sitten mutta onneks nuo on jo ikäpappoja ettei tarvii mitään kauhean kovaa lenkitystä, saavat pihalla leikkiä vapaana kyllä. Mies jo suunnitteli seuraavaa koiraa kun noista aika jättää mut minä sanoin et ei kiitos. Kissan voin ottaa, ehkÄ!
 
Kapuska, mulla oli painoarvio rv 35+5 kanssa 2700g ja lääkärin mukaan ihan normaalipainoinen ja kasvu hyvä. Sanoi kyllä että sokereita kandee vähän kattoa kun loppuviikoilla vauva kasvaa 150-200g viikkotahdilla mutta muuten kaikki oikein oppikirjamaisesti. Tietty jos yli hirveästi menee niin asia erikseen, mutta itse vaan etukäteen panikoin jos oliskin jo ollut yli kolmikilonen tossa vaihheessa :D Siksi ite koen ton painoarvion itelläni hyvin normaaliksi tässä vaiheessa.
 
Ihanalta kuulostaa nuo teidän kasvohoidot, hieronnat ja kaiki tommoset :love: harmi ku ite en oo käyny ku kasvohoidossa ja pari kertaa kampaajalla :unsure:

Mullaki on tuo ehkäisy mietinnässä, kun en itekkään haluais hormonaalista, mutta en haluais käyttää kondomia :ROFLMAO:
 
Kevätkukkanen olikohan lääkäriliiton lehti joulu/tammikuulta missä luki että strepto B:n vaaroista _vastasyntyneelle_ päästiin perille vasta vuonna 2013. Silloin se yhdistettiin vastasyntyneiden keuhkokuumeeseen, aivokalvontulehdukseen ja verenmyrkytyksiin ja otettiin tavaksi seuloa raskaana olevilta. Se artikkeli streptokokista oli tosi kattava, 3-4sivun mittainen mutta en vaan nyt löydä sitä lehteä kun meillä näitä lehtiä ja kirjoja riittää. :cautious: Mutta näköjään löytyy ristiriitaista tietoa tuostakin aiheesta joten parempi olla ajattelematta enempää :D Eiköhän meidän kaikkien vauvat kuitenkin turvallisesti maailmaan pääse.
 
Hei,
Onnea vauvaantuneille!

Neuvolakuulumisia täältäkin suunnalta. Mulla hp 141 ja terkkari kehui sitä oikein hyväksi. Pissa puhdas mutta alapaine ensin 98 ja toisella mittauksella 95. Neuvoi seuraamaan pääsiäisen aikana kotimittarilla ja ottamaan synnärille yhteyttä jos ei laske ja jos päätä alkaa särkeä. Turvotusta mulla ei oo missään vaiheessa ollut eikä muutakaan viitettä raskausmyrkytykseen. Nyt on vain oltava tarkkana.

Tänään 38+0, esikoinem syntyi 38+6 joten jännitys alkaa nousta. Painoa tullut yhteensä 12 kg ja sf 31. Yöt on hankalia ja vessassacsaa käydä useasti. Olisin jo niin valmis synnyttään.

Strepto otettiin viikko sitten mutta oli kai neg. kun siitä ei tänään mitään mainittu. Jänniä aikoja.
 
Onpas outo artikkeli ollut Sadeyes :eek: Olen töissä bakteriologian laboratoriossa ja kyllä tuo b-streptokokin vaara vastasyntyneelle on ollut tiedossa ainakin niin kauan kun olen siellä ollut töissä! Eli vuodesta 2007 lähtien. Alle 2 kk ikäisille vastataan kyseinen bakteeri helpommin kuin muille jne. Johtuen sen vaarallisuudesta pienelle. Muille kuin raskaana oleville ja vastasyntyneelle se kuuluu normaaliflooran.

Joten todella erikoista, että on kirjoitettu tuollainen artikkeli, vaikka tosiaan tieto b-streptokokin aiheuttamasta infektiosta on kyllä ollut tiedossa aieminkin.
 
Palaan vielä tuohon B-streptokokki, eli GBS asiaan, kun jäi ihan ammattimielessä vaivaamaan. Eli se Sadeyesin artkkeli on kyllä ollut hieman harhaanjohtava.

Tässä linkissä vuodelta 2006 Suomen lääkärilehden artikkeli vastasyntyneen GBS-taudin ehkäisystä. Ja siis GBS tarkoittaa B-ryhmän streptokokkia. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90748/sll462006-4821.pdf?sequence=1

Artikkelissa todetaan mm., " B-ryhmän beetahemolyyttinen streptokokki (GBS) on vastasyntyneiden yleisin bakteremian ja meningiitin (=aivokalvon tulehdus) aiheuttaja".

Tässä artikkelissa on mm. tilastoja B-streptokokin aiheuttamista vastasyntyneiden infektioista vuosina 1995-2011. Lähde myös suomen lääkärilehti. http://www.thl.fi/attachments/Infektiotaudit/Torjuntaohjeet/Vastasyntyneen_varhaisen_B_ryhman_streptokokki_infektion_ehkaisy.pdf

Eli kyllä sen vaarallisuus vastasyntyneille on todellakin ollut tiedossa paljon ennen vuotta 2013.
 
Kyllä strepto on ollut tiedossa pitkään. Aloitin urani äitiysneuvolassa ja jo 2000-luvun alussa strepto seulottiin supistelevilta ja hoidettiin synnytyksen yhteydessä. Muilta näytettä ei kyllä otettu. Sitten näytteenotto väheni ja mm. itseltä ei otettu näytteitä, vaikka supisteli. Nyt se sitten seulotaan kaikilta.
 
Joo kyllä strepto B:n vaarallisuus on tiedetty jo kauan. Näytteenoton vaihtelevat käytännöt voi johtua siitä, että tutkimustieto "parhaasta" tavasta vaihtelee ja muuttuu - aiemmin jossain päin Suomeakin seulottiin vain riskiryhmässä olevat, nykyään koko Suomessa kaikki mutta se vaihtelee että missä ja miten - tuossa neuvolan rutiiniseulassa h35-37 on tosiaan se huono puoli että tulos voi muuttua, kun taas pikatesteissä on se huono puoli että eivät ole yhtä tarkkoja (anteeksi, en jaksa etsiä tähän linkkiä lähteeseen) ja niissä tulee enemmän vääriä negoja, jolloin voi jäädä joku hoitamatta. Näkisin että pienempi paha kuitenkin on hoitaa antibiooteilla joku jonka strepto onkin muuttunut negatiiviseksi kuin että jää hoitamatta joku positiivinen. Aina vauva ei sairastu vaikka saisi tartunnan, mutta silloin kun sairastuu niin se on todella vakava juttu ja voi johtaa kuoleman lisäksi vaikka mihin komplikaatioihin. Niin ja tosiaan joka paikassa ei voida tehdä noita pikatestejä kellon ympäri, esim Mikkelissä vain arkena ma-pe 7-15, joten siksi täällä seulotaan rutiinisti neuvolassa.

Mitäs vielä. Meillä MKS:ssä minimiaika lyhytjälkihoitoiselle kotiutumiselle on 6h, jos kaikki kriteerit täyttyy.
 
En tajunnut siltä lääkäriltä kysyä et mikähän se syntymäpaino vois olla.. Esikoinen oli tosiaan 3750g vaikka syntyi 17pv yli, ettei menny 4kg edes rikki. Silti stressaan tätä ihan hulluna, kun ite oon painanu syntyessäni 4,5kg, jäänyt jumiin ja väkisin jouduttu repimään ulos. Siinä sitten mulle tullu ikuinen hermovaurio käteen joka onneksi on fysioterapialla saatu jotenkin toimivaksi... En halua omaa samalle lapselle. Pieniä juttuja ehkä mutta esim en voi musikaalisena ihmisenä soittaa kitaraa tai rumpuja, tietyt urheilulajit on poissuljettu...
Esikoinen oli kyllä sellanen mato matala, et tosi kaponen. Jospa tämäkin ois niin menis urakka ehkä helpommin ;)

Tää painoasia ja se ylikaikaisuus on kyl asioita mitkä varjostaa taas mieltä... Asioita joihin ei oikeen voi itse vaikuttaa mitenkään :(

Sain sitten elämäni ensimmäiset peräpukamat!! Tarviiko mulle ihan aikuisten oikeesti tulla kaikki raskausvaivat?! :mad::( Suonikohjut enää puuttuu sit on varmaan kaikki mitä on mainittu jossain opuksessa. Onneks olo on muuten ihan ok, vaikka toi iskias nyt tekee elämästä hankalampaa..
Lääkärikin oli vähän asenteella "kipu kuuluu raskauteen" kun nilkutin sinne ja puhuin siitä et se jalka saattaa pettää alta.
 
Kapusha älä huoli, jospa nykyaikana osattais paremmin nähdä mahdolliset ongelmat ja vaarat ja ennaltaehkäistä niitä. Eihän se vauva myöskään lopussa enää niin hirmuisesti kasva ja voithan pyydtää päästä uudestaan kokoarvioon, jos paljon vaivaa. Mutta tosiaan sama arvio oli sulla kuin mulla ja se arvioi tuon syntymäpainon perusstantardien mukaan, mikä voi toki heittää sinne tänne.. Mielenkiinnolla odotan ensi viikon kokoarviota omalle kohdalle kyllä.. Eri lääkäri tosin mittaamassa. Kohdunsuun tilanne kiinnostaa kans paljon, on niin tiheästi nyt näitä supistuksia. Mulla on ollut KOKO RASKAUDEN ajan kutinaa peräaukossa enkä edelleenkään tiiä mitä se on! Lääkärikään ei osannut sanoa. Oon käyttänyt siihen AC3 Comfort -voidetta, jota voi käyttää myös peräpukamien ehkäisyyn ja hoitoon.
 
Kevätkukkanen kiitos tiedosta! Onpa kiva kun ei voi luottaa edes lääketieteellisiin julkaisuihin :confused: Mutta eipä sillä onneksi paljon meidän tilanteisiin vaikutusta ole milloin streptokokkia on tutkittu ja miten.

Pähkinäpuu sisäisiä peräpukamia? Kihomatoja? Kihomadot tuli mieleen kun pojan päiväkodissa niitä tällä
hetkellä on:censored:
 
Sadeyes kyllähän kihomadot pitäis näkyä ulosteessa? Ja tosiaan kun laitan sitä voidetta niin ei kutita. En tiiä oisko vaan sitten kuiva ja ärtynyt se iho, jos vaikka tiheät vessakäynnit sen aiheuttaa. Lääkäri joskus tutki ettei ois peräpukamia mutta mitähän nuo sisäiset on.. Toisaalta se kutina on tuossa ulkopuolella vaan. Vois vielä ens viikolla uudestaan kysyä kun on lääkäri. Oon toivonu jos se loppuis synnytykseen.
 
Huomenta :)

Täällä ei oo yhtään hyvä keli. Lunta tai mitä tuo onkaan sataa ja ihan harmaata :(

Mulla ei oo onneks vielä tullu peräpukamia, mutta kauhulla ootan millo ne tulee mulle :D

Joku puhu tuolla närästyksestä, sitä on mullekkin tullu nyt raskausaikana. Ennen mua ei närästyäny koskaan, mutta nytten on närästäny. En oo kyllä tarvinnu närästyslääkkeitä.

Hyvää pääsiäistä kaikille :) Kuorituiskohan joku nyt pääsiäisen aikaan :love:
 

Yhteistyössä