Huhtikuun hurmurit 2017 *lokakuussa*

Mie olen seurannut ryhmän keskustelua jonkin aikaa ja voisin liittyä joukkoon. Itsellä la 6.4. ja alkuraskaus sujunut ihan kohtalaisen helposti. Mitä nyt kamalaa iltaturvotusta ja väsymystä ollut joka onneksi jo alkaa helpottaa.
Laitanko tähän nuo tiedot vai voinko itse lisätä ne alkuun?
 
  • Tykkää
Reactions: Kakaduu
Mulle on ilmestynyt uusi vaiva, nimittäin kohdun kannatinsiteiden juilinta. Erityisesti nopeasti liikkeelle lähtiessä tai tuolista noustessa tuntuu että sisuskalut ei ehdi mukaan ja mahaa vihlasee ei niinkään kipeästi vaan enemmänkin inhottavasti. Rauhallisesti siis pitää yrittää olla...
Sama juttu. Kyllä se vähän sattuukin. Eilenkin ison pomon kans palaveerasin ja siinä tuolilta noustessa vihlas ihan kunnolla. Piti vaan yrittää olla niin kuin ei olis mitään.
 
Tällä viikolla on alkanut väsyttämään ihan hirveästi, ja uutena juttuna on myös iskenyt joku loputon nälkä. Voisin syödä koko ajan, ja jos ei syö, niin alkaa ihan tosissaan heikottamaan, vaikka kaiken järjen mukaan olen juuri syönyt! Siihen vielä lisäksi kaikki ruoka ällötykset ja pahoinvointi.. todella vaikea keksiä että mitä söisi. Nyt onkin tehnyt mieli ihan hirveesti vaan mäkkärin ranskalaisia, joista en ennen edes tykännyt! (n)
Viime raskaudessa ei ollut mitään tällaisia oireita kuin nyt. Se oli oikeastaan todella oireeton ja helppo raskaus.

Äitiysvaatteita ei ole vielä tarvinnut ostaa. Toivottavasti ei tarviikkaan vähään aikaan.. paitsi jos tää nälkä jatkuu samanlaisena pidempään niin voi olla että tarvetta tulee jo tässä ihan kohta :D

Mä olen miettinyt nimiä jo piitkään, ja tytölle mulla onkin jo ehdotus valmiina. Miehen kanssa näistä ei kuitenkaan olla vielä puhuttu.

Mä oon tuntenut esikoisen syntymästä saakka "haamupotkuja", jotka tuntuu aivan samalta kuin ne vauvan ensimmäiset liikkeet. Mietinkin että tällä kertaa saattaa mennä aika kauan että tunnistan liikkeet ihan oikeasti liikkeiksi, enkä laita näiden haamujen piikkiin.
 
Mä en oo hankkinu vielä ainuttakaan äitiysvaatetta. Vielä menee omat farkut päälle mutta kyllä tuossa jo pienen pieni kumpu on, sitten kun päivän mittaan tulee turvotustakin.
Viimeksi mulla oli parit farkut tuubilla ja tykkäsin. Mulla voi olla vielä yhdet tallella mutta pitäis kyllä käydä ostamassaki ja meinasin H&M:tä käydä kahtoo.

Myös rintaliivi ostoksilla pitäis käydä. Muutenkaan nuo tissit ei oo ihan pienimmistä päästä niin voi ahistus ku kasvavat raskausaikana vielä lisääo_O

Nimiä ei olla vielä yhdessä mietitty. On mulla muutama nimi ehdotus ehkä mielessä mutta luulen että taaskaan ei niin helposti päästä yhteisymmärrykseen miehen kans:ROFLMAO:
Ja mietin että pitäiskö se olla tietyllä kirjaimella alkava tai saman tyylinen ku muilla vaan voiko olla erilainen. Toisaalta mua ei ihteeni haittaa vaikka oliskin erilainen vaan haluan antaa lapselle nimen joka kuulosta hyvältä.

Sain eilen omahoito sivuille verikokeitten tulokset ja ne riskiluvut ja ihan jos ymmärsin niistä niin riski on tosi pieni.

Himoista, ei ehkä oo mitään himoja mutta paljon kahvia ennen juoneena ei vieläkään tee mieli kahvia. Nuorimpaa odottaessani join kahvia paljo ja piti ihan tietoisesti rajoittaa juontia kun kahvi maistu vaan nii hyvälle.

Kath 14+4
 
Meille tuli jo kans tuo riskiarvio postitse kotiin, vain pari päivää nt- ultran jälkeen. Siinä oli maininta vain Downin Syndroomasta, ei riskiä.

Nimet meilläkin on alustavasti valmiina, suvussa kulkevia nimiä. Vähän, että mies saa päättää pojan nimen ja minä tytön nimen :)

Mielitekoja ei ole ollut, just enemmän ällötystä vähän yhtä jos sun toista kohtaan. Ne on kyllä alkaneet helpottamaan heti rv12 alun jälkeen, tässä on nyt sellaista aika seesteistä, että ei kyllä välillä muista olevansa raskaana. Paitsi jos aivastuksessa tuleekin kivoja liitoskipuja :D

Täällä sitä istutaan sokerirasituskokeessa, uskomatonta miten helposti tämä on mennyt. Ei mitään oireita, juoma oli hyvää ja helppo juoda (kuin nopeaa väritöntä vadelmatyyppistämehua / kookosvettä ilman klimppejä). Oon tainnu itteni niin sokerilla marinoida, että olisin voinut vetästä toisenkin purkin. Labratyöntekijä sanoi, että hänellä on aikoinaan ollut myös testi ja vaikka arvot olivat molemmilla kerroilla ihan samat, toisella kerralla kaikki meni kuin vettä vaan ja toisella joutui makaamaan huonovointisena/ pyörtyilevänä makuulla.
 
Kävin avoimessa neuvolassa kuuntelemassa sydän äänet ja sieltä ne onneks löytykin, en sit tiiä et mistä se vuoto oikeen johtu (n) Se oli kyllä niin oudon väristä siinä loppuu kohden.. Huomenna tulee labra tulokset et onko joku virtsatulehdus ilman oireita. Mutta enään eilisen jälkeen ei oo mitään vuotanu ONNEKS, kyllä pikkasen sitä säikähti.
 
Hienoa Pumpuli, että sait hyviä uutisia. Meillä ultra keskiviikkona, jännittää onko nyt "oikean" kokoinen. Disperiniä oon nyt syönyt, aina kun muistan. Mulla on ongelmana painon lasku. 4kg on tippunut tähän mennessä, vaikka oon mielestäni syönyt kunnolla (n)
 
Miulla on ollu koko alkuraskauden ajan tuhruttelua lähes päivittäin, varhaisultrassa epäiltiin syyksi kohdussa olevaa hyytymää. Tänään soittelin neuvolaan, kun tuhruilu vaan jatkuu ja jatkuu ja pääsinkin terkkarin ehdotuksesta samantien ultraan. :)

Ultrassa ei näkyny enää hyytymää, mutta istukka oli osittain kohdunsuun päällä ja ultraaja arveli vuodon johtuvan siitä. Sanoi että saan varautua siihen, että vuotoa jatkuu vielä pidemmänkin ajan. (n)

Muuten ultrassa oli kaikki loistavasti, pieni vaan olikin luultua isompi, eli laskettu aika muuttui, uusi la 21.4.2017 ja viikkoja tänään jo 11+6 eikä 11+1, kuten aamulla vielä. :LOL: Siellä se reilu viisi senttinen vauva kohdussa köllötteli ja heilutteli käsiä miulle. :love: Nyt on hyvä mieli mennä viikon päästä nt-ultraan, kun kaikki oli tämänpäiväisessä ultrassa kunnossa. :)

Nimiehdotuksia meillä on tytölle valmiiksi, mutta pojalle ei vielä. Niitä on niin hirveen paljon hankalampi keksiä, ja tuntuu ettei pojille ole niin kivoja nimiä kuin tytöille, ja kaikki omaan korvaan kivalta kuulostavat nimet on jo "käytetty" (samannimisiä lähisukulaisia, kavereita jne..). Onneks tässä on kuitenkin vielä aikaa miettiä niitä. :D

Minttumar & mini 11+6
 
Ihana kuulla, että kaikilla on asiat hyvin :)
Mä kävin ostamassa äitiyshousut viikonloppuna h&m:ltä ja parit alushousut myös. voin kyllä sanoa, että tuntuu mahtavalta kun mistään ei paina eikä kiristä (y) Muuten olo on aika hyvä..paitsi yöt. Saa ravata vessassa ja janottaa. Onneks nyt joskus sentäs on parempi yö, mutta nyt pari vikaa on ollu aika heikkoja.
Muutamia nimivaihtoehtoja on pyörinyt meillä mielessä ja todettiin sama, että tytölle on paljon helpompi keksiä nimi kuin pojalle. En tajua mikä siinä on, mutta poikien nimet on vähän jotenkin tylsän kuulosia :whistle:
Hei meinaatteko ottaa influenssarokotteen? Meille tarjotaan sitä töistä ilmaiseksi ja neuvolassakin sitä muistaakseni suositeltiin.
Hyviä vointeja kaikille!

rolliakka82 ja tyyppi 13+4
 
Ihana kuulla, että kaikilla on asiat hyvin :)
Mä kävin ostamassa äitiyshousut viikonloppuna h&m:ltä ja parit alushousut myös. voin kyllä sanoa, että tuntuu mahtavalta kun mistään ei paina eikä kiristä (y) Muuten olo on aika hyvä..paitsi yöt. Saa ravata vessassa ja janottaa. Onneks nyt joskus sentäs on parempi yö, mutta nyt pari vikaa on ollu aika heikkoja.
Muutamia nimivaihtoehtoja on pyörinyt meillä mielessä ja todettiin sama, että tytölle on paljon helpompi keksiä nimi kuin pojalle. En tajua mikä siinä on, mutta poikien nimet on vähän jotenkin tylsän kuulosia :whistle:
Hei meinaatteko ottaa influenssarokotteen? Meille tarjotaan sitä töistä ilmaiseksi ja neuvolassakin sitä muistaakseni suositeltiin.
Hyviä vointeja kaikille!

rolliakka82 ja tyyppi 13+4
Normaalissa tilassa en koskaan influenssarokotusta ota, mutta raskaana kyllä otan. :)
 
Nyt nt-ultra takana. Hän nukkui niin sikeästi, että vaikka kätilö tökki ja rummutti masua melkein 15-20 min ni hän vaan nukku. Kuunneltiin välissä sydän ääniä ja sitte papana suuttukin ja potki menemään :love:
niskaturvotusta ei ollut ja kaikki oikein mallikkaasti. On edelleen pari päivää isompi kuin viimesimmistä kuukautisista laskettuna, mutta ei muutettu noin pienellä heitolla. :) olisin voinut jäädä makoilemaan ja katsomaan vaavia vain siihen. Minulla edelleen aika iso kysta, mistä kätilö huomautti. Kasvaessaan voi kuulemma aiheuttaa lamaannuttavaa repäisykipua ja sen kuulemma huomaa sitten o_O voi myöskin puhjeta ja poistua itsestään raskauden edetessä :) toivotaan niin.
Ensi viikolla jo neuvola taas :love::X3:

Oskama & papana 11+6
 
Just tulin kotiin työvuorosta ja ei mee muuten nappi enää tuosta housuista kiinni :ROFLMAO: viime viikolla vain ilta-aikaan oli vaikeeta kun rupes turvottamaan, mutta nyt ei mennyt päivälläkään... Öisin heräilen vielä välillä vessaan, muuten väsymyskin alkanut helpottamaan.

Uutena oireena mieletön himo perunoihin, kaikissa niiden muodoissa. Tänään jomotellut menkkamaisesti mahaa sivuilta, toivottavasti kaikki on kunnossa. Repäisykipuja on myös ollut esimerkiksi kurkottaessa korkealta jotain esinettä. o_O

Kerrottiin muuten vihdoin vanhemmille eilen. Olivat aika innoissaan sekä minun että miehen puolelta, kun molemmille tulee eka lapsenlapsi :love:
 
Yöh, voiko pahoinvointi tulla vielä takaisin jos se on ollut jo useamman viikon poissa :sick:o_O tällä viikolla on ollut ihan kunnolla välillä etova ja huono olo, tänään aamulla piti oikein pönttöä halailla... Ei kiva :cautious::(
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista, minttumar ja oskama! :)
Onkohan muuten jotain paikkakuntakohtaisia eroja tuossa, että milloin laskettua aikaa muutetaan, vai riippuuko se vain kätilöstä/lääkäristä? Kun meidän pieni tosiaan oli nt-ultrassa myös tuon 5 päivää isompi (eli saman kuin minttumarilla), mutta LA:ta ei muutettu. (n) Itse ehkä haluaisin, että muutettaisiin, kun sehän vaikuttaa myös äitiysloman alkamisajankohtaan. Täytyy ehkä vielä kysellä neuvolasta, voisiko sen muuttaa.

Influenssarokotteesta en tiedä, en myöskään ole sitä aiemmin ottanut, vaikka olisin työterveyden kautta ilmaiseksi saanut.. Täytyy miettiä vielä, otanko nyt vai en.

Eveli90, mullakin on etominen tullut viime päivinä takaisin, kun välillä oli jo ihan normaali olo. Pönttöä en onneksi ole vielä halaillut. Ehkä se voi johtua hormonitasojen noususta tai jostakin? Toivottavasti olo paranee!

fabula 11+4 (tai siis 12+2 :LOL:)
 
Ihanaa lukea hyviä kuulumisia :)

Mä en oo tällä(kään) kertaa aatellu ottaa influenssarokotetta. Ei mulle kyllä terkka siitä viimeks mitään puhunu ja seuraava neuvola vasta marraskuussa ja kai se ois siihen mennessä hyvä ottaa, jos meinais?

Mä en kans oikeen tiiä millä perusteella ne muuttaa tota laskettua aikaa. Mulla muutettiin viimeks, vaikka oli vaan 1päivä eroa. Tosin neuvola eli koko ajan sillä menkoista lasketulla ja sitte synnytyssairaala ja lääkärineuvola eli sen uuden ajan mukaan. Hiukka rasittavaa :sneaky:

Mä kävin eilen verikokeissa ja ja pakko oli tietenkin äsken käydä vähän kannassa lueskelemassa onko tullut jotain kirjauksia. Kävin sitte lukemassa kans ekan neuvolan kirjaukset ja huomasin, että terkka on laittanu sinne että sokerirasitus viikoilla 24-28 BMI:n takia. Se punnitsi mut täysissä vaatteissa ja painossa oli kohtuullisen paljon eroa mun normaalipainoon (aamupainoon). Pitäskö mun ottaa ens kerralla puheeks, että lähtöpaino oli jotain ihan muuta ku mitä sielä neuvolassa saatiin viime kerralla? En sillon hoksannu, et laitto lähtöpainoks sen mikä sielä saatiin. Pieni (ja mitätön) asia, mutta ärsyttää ihan valtavasti. Ainaki näillä hormoneilla ja tällä turvotuksella. Sinänsä se ja sama, vaikka sokerirasitukseen joutuski, mutta jos syy on väärä. :sneaky: Anteeksi avautuminen.

diiduska91 10+3
 
Tietoja päivitelty :)

Mie olen seurannut ryhmän keskustelua jonkin aikaa ja voisin liittyä joukkoon. Itsellä la 6.4. ja alkuraskaus sujunut ihan kohtalaisen helposti. Mitä nyt kamalaa iltaturvotusta ja väsymystä ollut joka onneksi jo alkaa helpottaa.
Laitanko tähän nuo tiedot vai voinko itse lisätä ne alkuun?
Tervetuloa mukaan! Mä en tiedä, voiko muut muokata tuota aloitustekstiä, mutta laitoin sut mukaan listalle. Muut tiedot voit laittaa tänne, niin lisäilen nekin listoille :)

Vielä pitää jaksaa yli viikko odottaa oma ultraa. Sillon on rv 12+5. Kamala odottaminen :D
 
Kiitos. (y)Tässä tiedot
6.4/ Karpalo2017/27/LKS/3.lapsi
Täällä laskettua aikaa muutetaan ainakin jos on yli 2 päivää ero. Ainakin minulla on muutettu. Tälläkin kertaa oltiin ultrassa viikkoa luultua pidemmällä. Ja onhan se mukava näinpäin viikko vähemmän odottelua. Ultrassa näytti kaikki olevan onneksi kunnossa :)
Nyt on menossa aika oireeton aika. Mitä nyt iltaa kohden maha paisuu... turvotus ja väsymys ja paha olo on melkolailla poissa. Ainoa, joka kiusaa niin jaloissa nousi heti odotuksen alussa suonet pintaan.:confused: Nyt yritän ehkäistä pitämällä tukisukkiksia joka päivä kokoajan. . Ne tuntuvat auttavan vaikka kyllä välillä ahistavatkin :mad:
Äippävaatteet odottelevat vielä kaapin perillä ja kauppojen hyllyillä. Saa nähdä miten uusiksi tuo vaatekaappi talven aikana menee(n)

Karpalo2017, 14+0
 
Influenssarokotus olisi tarkoitus ottaa. Tyttöä odottaessa oli niin kamala lenssu, oksentelin ja olin tosi kipeä muutenkin ja tautikin osui uuteen vuoteen. Sama toistui myös rv36 milloin menikin vedet jatkuvan oksentelun seurauksena. (supistuksia nestehukasta kätilön mukaan)

Uutena oireena jatkuvasti verta nenästä, tuntuu että ihan kuivat limakalvot.. Mikähän tuohon auttaisi? Talvea kohti mentäessä ei varmasti ainakaan helpotu.
Muutoin nyt menty aika oireettomasti, mitä nyt välillä repii nivusista kun liikkuu.

Avantasia 14+0
 
@avantasia nenän kuiviin limakalvoihin auttoi mulla se että pyöräyttää rypsi,-oliivi,- tai kookosöljyssä topsipuikkoa ja varovasti pyöräyttää sitä nenän sisällä. Pienenä mulla tuli jatkuvasti, päivittäin verta, ja lopulta ku tuo ei enää auttanu niin piti suonia käydä polttaan. Ihme kun ei oo nyt raskausaikana alkanu itellä vaivaamaan.

Muikeroinen ja Pulppu 14+0
 
Täällä yksi, joka kyllä taustalla aina lueskelee, mutta kirjoittaminen jää

Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tsemppiä niille, jotka vielä kituuttelee sitä odottaen

Meille tulikin jättiyllätys nt-ultrassa, kun varhaisultran yksi vauva oli monistunut kahdeksi eli odottelemme siis kaksosia ❤❤ Kaikki oli pienillä hyvin ja nyt ollaan jo ihastuksissa ajatuksesta kahdesta vauvasta. Ensin kyllä meinasin hieman järkyttyä...

Tupla 14+1
 
  • Tykkää
Reactions: Karpalo2017
Joiku, kyllä varmasti on hetkeks sulateltavaa kun tuleekin yhden sijaan kaksi vauvaa kerralla mutta onneks kerkee hyvin valmistautuu ja tottua ajatukseen:)
Tuplasti onnea!
En oo ajatellu ottaa rokotetta, eikä mulle oo ikinä raskauksien aikaan sellasta edes tarjottu...
Viime syksynä oli kyllä tosi hirvee ja pitkä kestoinen kuumetauti mulla, toivottavasti ei tänä syksynä oo samaa tautia liikkeellä. Olin nimittäin kolme viikkoa kuumeessa yhteen menoon ja kun oli viruksen aiheuttama niin eihän siihen mitään parannuslääkettä ollu.

Huomenna tuleekin jo 15viikkoa täyteen.

Kath 14+6
 
Täällä luettu ketjua ahkerasti taustalla mutta ei aika meinaa vaan millään taaperon perässä juostessa riittää tänne kirjoittamiseen:D Illalla menen lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan ja lapsen päikkäriaikana itsekin nukun...siinä se "oma aika" sitten meneekin nukkuessa:rolleyes:

Eveli90 mulla tuli esikoisen kanssa pahoinvointi takaisin kun oli ensin hetkeksi vähän hellittänyt. Tai kuvotusta oli ollut edelleen mutta raju oksentaminen alkoi yhtäkkiä uudestaan rv14 ja 16 ja kesti noin viikon kunnes laantui taas pahoinvoinniksi. Tässä raskaudessa rv12 alkoi oksentelu vähenemään mutta edelleen yököttää koko ajan ja välillä on tosi huonoja päiviä. Luulen että ne on jotain hormonipyrskähdyksiä tms.o_O

Nimistä: Esikoisen aikana oli vaikka kuinka monta tytön nimeä ja muutama pojankin valmiina. Mikään ei sitten kelvannutkaan kun lapsi syntyi ja oli kamala stressi että mikä keksitään. Tämän kanssa olen päättänyt että nimi on valmiina ennen kuin vauva syntyy, tytön nimi onkin jo päätetty jos tulee mutta pojalle ei keksitä mitään. Minustakin tyttöjen nimet helpompi keksiä.

Harjoitussupistuksista: onko kellään vielä ollut? Täällä ollut nyt pitkin viikkoa ja viime yö valvottiin niiden kanssa. Onneksi ensi viikolla neuvola niin voi vähän kysyä..
Esikoisen aikana tuli samanlaisia n rv20 eteenpäin pari viikkoa mahan hurjan kasvun kanssa. Nyt vatsa kasvanut paljon nopeammim ja on jo aika iso että johtuisikohan nuo siitä. Ovat kuitenkin aika epämiellyttäviä:oops:

eemiliah 14+6
 
Harjoitussuppareita on mulla ollut, tosin kaikista alkanut ennen puoliväliä niin ei tullut yllätyksenä. Viime raskaudessa meni kipeiks ja tulivat tiheästi mutta eivät tehneet muuta kuin lyhensi kohdunkaulaa sentin rv33 mikä ilmeisesti ihan normaalia uudestaansynnyttäjälle.
Joissain tapauksissa nuo ovat oireina tulehduksista mutta itselläni ei ole ikinä ollut.

Mua vaivaa palelu. Kuvittelin että olisi ollut vain alkuraskauden riesa mutta nyt viikko 14+1. Ja siis pyysin isännän lämmittämään eilen takkaakin, sisällä nyt 25-26 ja mulla villapaita päällä ja pitkät kalsarit housujen alla mutta siltikin vaan palelee.

Tervetuloa myös uusille ja isot onnittelut tuplista! Onkos tässä ketjussa nyt kaksi tuplia odottavaa?

Avantasia 14+1
 
Hyvä kun tuli puheeksi nuo supistukset, unohdin niistä viimeksi kysyä. Mulla alkoi ne jo joskus rv10 maissa, aiemmin tullut vasta puolessa välissä raskautta. Kysyin ultrassa niistä ja kätilö sanoi, että on ihan normaalia uudelleen synnyttäjälle, eikä tarvi huolestua.

Mulla on vieläkin pelko siitä, että onko vauvalla kaikki hyvin. En ole mitään hankintoja tehnyt, miettinyt nimiä enkä kertonut raskaudesta vanhemmille tai töissä. No keskivkona toivottavasti huolet väistyy ainakin osittain.

Itsellä on oikeastaan vähän pakko ottaa influenssarokote, koska olen keuhko-osastolla töissä, mihin tulee juuri kaikki oireilevat/sairastavat.

OIreina on tosiaan pahoivointi/etova olo, painon tippuminen ja myös tuo palelu. Viime kertainen uimahalli reissukin meni pieleen, kun jatkuvasti sai saunassa ravata ja siellä sitten tuli kuumasta huono olo :/

Pippuri rv 12+2
 

Yhteistyössä