Huhtikuun hurmurit 2017

Mä en muuten just tajua tätä, kun mulla vasta viides viikko meneillään ja vatsa on jo kamalan iso ja turvonnut. Tullut arpiakin lantiolle ja istuessa ihan kamala iso makkara koko maha! Pitäis niitä voitetakin katsella jossain välissä tuohon mahaan ja aloittaa rasvaukset tarpeeksi ajoissa :LOL:
Mulla kans jäätävä turvotus varsinkin jos olen istunut paljon päivän aikana esim. töissä. 5+1 menossa vasta. Kai se turvotus siitä pian laskee ja muuttuu enemmän oikean vauvamasun näköiseksi. :)

Noista raskausarvista sen verran että niitä ei oikein voi estää tulemasta jos on taipumusta arpiintua herkästi. Siis jos vaikka teininä on tullut kasvuarpia niin tod näk tulee raskausarpiakin. Täysin geneettistä siis. Minäkin rasvailin kovasti eskoista odottaessa ja toki se auttoi siihen ihon pingottavaan tunteeseenkin, mutta rv 35 ratkes koko navan ympärys kivoille arville kun maha kasvoi vielä täysin eteen päin niin kaikki paine oli just siihen navan kohtaan.
 
Heippa! Varovasti hyppäisin mukaan tähän. 33v, 4lapsen äiti. Lapset poika 1v11kk, tyttö 4, tyttö 5 ja tyttö 12. Maanantaina tein ekan haalean plussan. Huomenna clearbluen testi kehiin. Vuosi sitten kesäkuussa oli km. Toivottavasti tämä pieni nyt pysyisi matkassa.

33v/Tyks/5lapsi/29.4
 
Hehe, hyvä olla ajoissa. :D Nyt jotenkin toisen lapsen kohdalla tietää paremmin mitä oikeesti tarvii ja järkevä ostaa niin ostan jos sattuu kohdalle. Nyt kun on kevätvauva ja viimeksi synnytin kesällä niin on vähän eri tilanne, että saattaa tarvita erilaisia vaatteita ja juttuja. Meillä oli myös sillon lainassa kaikkea kavereilta niin nyt joutuu ehkä hommaamaan itselle jotain juttuja kuitenkin.

Niin ja äitiyshousut ostin kans parit kun tuntuu että kohta ei normihousut mahdu päälle enää. :D
Sama täällä!! Maha on ympäri vrk pieni pallo, ja 5min syönnistä ja iltaisin se turpoaa ihan tosissaan.. Ja piti tosiaan itsekkin ne ekat äitiysfarkut ostaa, kun yleensä oon aika hoikka niin ei vaan mene enää housut kiinni, tai jos menee niin ei mene koko päivää.. :D
 
Onnea uusille plussanneille! :)
Mulla eka neuvola jo huomenna, yllätti itsenikin, et varattiin näin alkuun. Meitin neuvolatäti kuulosti puhelimessa ainakin ihan tosi mukavalta, niin kiva päästä juttelemaan ja purkamaan tuntoja. Pohdin myös, onko neuvolan kautta mahdollista saada lähete hammaslääkärille, kun tarttis pari paikkaa korjata, mut jonot on kuukausien mittaiset!
Oloina edelleen tissien arkuus, ajoittaiset menkkamaiset kivut ja etova olo. Ja välillä palelee ja heti perään hikoiluttaa.

kamno ja Möykky 5+6
 
Onnea uusille plussanneille! :)
Mulla eka neuvola jo huomenna, yllätti itsenikin, et varattiin näin alkuun. Meitin neuvolatäti kuulosti puhelimessa ainakin ihan tosi mukavalta, niin kiva päästä juttelemaan ja purkamaan tuntoja. Pohdin myös, onko neuvolan kautta mahdollista saada lähete hammaslääkärille, kun tarttis pari paikkaa korjata, mut jonot on kuukausien mittaiset!
Oloina edelleen tissien arkuus, ajoittaiset menkkamaiset kivut ja etova olo. Ja välillä palelee ja heti perään hikoiluttaa.

kamno ja Möykky 5+6
Oho, kylläpäs teillä on aikaisin eka neuvola! Eikös se yleensä ole rv 8-10. :D Miulla oli km-raskaudessa neuvola vasta rv 9+5, ja niin kauan oli kyllä rasittava odotella. :D Tällä kertaa eka neuvola rv 8+3.

Minttumar ja mini 5+5
 
Jep, mut samapa kai tuo! Voi myös johtua siitä, kun sanoin kiertoni olleen tosi epäsäännöllinen? Mutta tosiaan, itsehän haluan uskoa vahvasti, et Möykky pysyy matkassa mukana, vaikka teidän muiden kokemuksia lukiessa pelko vähän kuristelee kurkkua :/
 
Syssy^^ Joo luin itse asiassa eilen illalla juuri netistä, ettei ne voiteet auta vaan iho repee jos repee. Mulla se varmaan repeää, kun mulle on aina tullut noita arpia helposti... :eek:

kamno Mulla on kaksikin reiällistä ja vihlovaa hammasta (toisesta kai paikkakin vähän repsallaan...). Kyselin samalla hammashoidoista, kun varailin neuvola-aikaa, niin hän neuvoi varaamaan nyt heti kaupungin hammashoidosta ja sanoi että "mutta ei siellä sitten raskaana olevat mitenkään jonojen edelle pääse vaan joutuvat ihan niin kuin muutkin jonojen hännille". Varasin nyt sitten yksityiseltä ajan, kun duunikaveri niin vielä kehui sitä paikkaa :LOL: Mäkin muuten sanoin, että mulla on epäsäännöinen kierto (koska mulla on todella epäsäännöllinen), mutta mulle se laittoi ekan ajan kuukauden päähän eli viikolle 9.

Mulla on ollut etenkin tänään hyvin oireetonta ja sitä ihmettelinkin. Onneksi äiti rauhoitti ja sanoi, että hänellä ei myöskään ollut mitään oireita alussa. Kerroin muuten eilen mummillekin ja se otti asian yllättävän hyvin. Kuulosti ilahtuneelta. Oon niin huono pitämään salaisuuksia!
 
Täälläkin jo kahdet mammafarkut kaapissa.alkuviikosta oli niin tukala olo, että oli pakko ostaa ja testata. Nyt on paljon parempi! Eikä kukaan ulkopuolinen huomaa, et mulla on jo semmoset. :)
Vaavin vaatteitaan on tullut jo kirpparilta haalittua. Isompia juttuja sitten myöhemmin.
Ultraan maanantaina ja siihen on niiiiiin pitkä matka vielä.
 
Mukavan oireetonta, yleensä pahoinvointi alkanut 6+0 viikolla, mut vielä ei juuri mitään. Tissit on kasvanut, mikä pienirintaiselle aina plussaa. Ja kaikki vaatteet kiristää, mut en aio kyl mammavaatteisiin pukeutua ennenkuin kun on vauvamaha. Nyt on kiva hengähtää, seuraavat 4 viikkoa lomalla! Ei olla vielä kerrottu kenellekään, tulee olemaan aika yllätys kaikille, kun ollaan vannottu jo vuosia sitten, että kahteen jää. Meillä siis 4- ja 6-vuotiaat.

Eka neuvola varattu ja varhaisultraan ei mennä. Ainoa mitä pelkään on kaksoset, me ollaan seurattu kaksosarkea aika läheltä ja mä niin toivon, että tää kolmas on kolmas eikä kolmas ja neljäs. Viime yönä näin taas kaksosunta.. että sellaisia pelkoja täällä
Jen 6+0
 
Mua jännittää myös kaksosten mahdollisuus! En tiedä miten pärjäisin kahden vauvan ja näin vilkkaan taaperon kanssa. Meillä molempien suvussa jonkin verran kaksoisia, ja moni pelotellut niistä. Varhaisultraan varmaan pakko päästä mielenrauhan vuoksi.

Mulla on eka neuvola 20.9. eli 8+4. Meillä neuvolassa kuulemma oma ultralaite, jolla lääkäri voi tarvittaessa kurkata :) jos ei siihen pääse, niin pitää selvitellä yksityisen mahdollisuutta.

Kuuluulo sydänäänet jo yleensä ekalla käynnillä? Siis joskus viikolla 8-10? En muista yhtään esikoisen ajoilta.
 
Kiitos kun lisäsitte mut listalle :)
Mulla on ollut melko oireeton tää kolmas raskaus. Jonkin verran sellaista etovaa oloa on aika ajoin ja repäisykipuja vatsalla mutta eipä juuri muuta. Nyt kyllä toivotaan sormet ja varpaat ristissä että pienellä on kaikki hyvin ja pysyy kyydissä huhtikuuhun asti.

Mites sen faceryhmän kanssa, miten sinne pääsee? Tahdon olla aika paljon aktiivisempi siellä kun täällä, kun on niin paljon helpompi puhelimella selata :)

haave31 ja papu 7+1
 
  • Tykkää
Reactions: Bea.S
Musta on tullut hirveen herkkä.. Tänään töissä oli joku tuonut sen alle vuoden ikäisen lapsen näytille, niin meinasin itkeä tirauttaa, kun hän oli niin söpö :love:

Kamala tää mun vatsa. Tänään jouduin melkein juosta matkan kotiin, kun vatsa oli niin sekaisin ja täynnä ilmaa. Aivan kamalaa. Ja nyt alkoi sitten järkyttävät säryt rintojen ulkosivuilla.. Mut yks hyvä puoli on se, että musta tuntuu jo nyt, että on alkaneet finnit lähtemään veke:LOL:
 
Onko muilla ylävatsan turvotusta? Mulla on ja siitä johtuen olo lähes koko ajan sellainen ettei tiedä pitäisikö oksentaa vai syödä :sick: todella inhottavaa. Päivät tulee tehokkaasti makoiltua sohvalla kun liikkuminen tekee pahaa. Aamulla on hyvä olla kun ei turvota ja illasta olo on aivan kamala:(

Suuta kuivaa myös, saatta tosin johtua lääkityksestä myös.
Avantasia 7+5

Tervetuloa uusille taas :)
 
Mulla kanssa suuta kuivaa koko ajan. Erityisesti iltaisin. Huomaa et vettä pitäisi juoda nyt paljon enemmän kuin normaalisti.

Mulla on huomenna neuvola ja vähän jo jännittää mitä siel tapahtuu! Olisi ihana jos sydänääniä jo kuunneltaisiin mutta en tiedä onko se mahdollista meidän neuvolassa.

Madddde 7+1
 
Onko muilla ylävatsan turvotusta? Mulla on ja siitä johtuen olo lähes koko ajan sellainen ettei tiedä pitäisikö oksentaa vai syödä :sick: todella inhottavaa. Päivät tulee tehokkaasti makoiltua sohvalla kun liikkuminen tekee pahaa. Aamulla on hyvä olla kun ei turvota ja illasta olo on aivan kamala:(

Suuta kuivaa myös, saatta tosin johtua lääkityksestä myös.
Avantasia 7+5

Tervetuloa uusille taas :)
Juuh mulla pahimmillaan turvotus alkaa jo tissien alapuolelta ja on ihan pallo nimenomaan iltaisin ja työpäviän jälkeen. Suuta kuivaa myös.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on vietetty hiljaiseloa kun pidin kesälomat pois esikoisen lähtiessä kouluun. Jospa sitä taas koittaisi vähän aktivoitua :). Melkoinen määrä on tekstiä tullut parissa viikossa!

Uusille tervetuloa myös minun puolestani

Pahoinvointia on ollut melkolailla. Aamut alkavat useimmiten oksentamalla, työpäivä menee jotenkuten tsemppaamalla mutta illalla sitten sohvalla makaakin melkeimpä raato. Onneksi tämä kohta helpottaa vähän. Sen voimalla jaksaa, Viime viikolla oli ensimmäinen neuvola ja kaikki oli siellä ok. Sain labra-ajan vähän reilun viikon päähän ja seuraava neuvola on sitten siitä viikon päästä. Koitetaan saada sydänaanet kuuluviin neuvolan laitteilla. Ultraankin tuli jo aika ja se on sitten vasta neljän viikon päästä. Toivottavasti saadaan silloin neuvolassa sydänäänet kuulumaan :). Ultraan en aio mennä ennen kunnallista. Jos on mennäkseen kesken niin sitten se menee. Ja ultran tilanne on tilanne sillä hetkellä. Seuraavana päivänä tilanne voi olla jo ihan toinen. Käytän siitäkin säästyneen rahan vaikka pykälää parempiin vaunuihin sitten. Niin ja turvotus on sitä luokkaa että tätä rantapalloa ei ihan kovin kauaa enää salailla :eek: Ei minusta aiemmissa raskauksissa ollut vielä tämmöistä pötsiä näillä viikoilla. Nyt siis viikkoja neuvolan mukaan muistaakseni 9. Omien laskujen (oviksen) mukaan muutama päivä vähemmän, mutta näillä mennään. Kyllähän se sitten ultrassa tarkentuu.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä pahoinvointi nostellut eilen ja tänään päätään.. Eilen oli todella inhottava pahoinvoinnin ja närästyksen sekainen olotila, en ees osaa sanoa kumpaan ois enemmän kallistunu.. Ei yhtään mukavaa. :sick: Tänään puolestaan aamu meni oireettomasti, mutta nyt syönnin jälkeen rupes etomaan taas. Ei kylläkään oo vielä niin pahaa ollut, että tarviis edes harkita oksentamista. Lievää kuvotusta koko ajan, mutta en tykkää tästäkään. Tai no, tavallaan tykkään, kun raskaus tuntuu tällä tavoin varmemmalta. :D

Vielä puolitoista viikkoa varhaisultraan.. Ei millään malttaisi odotella. Toivottavasti saisin tällä kerralla mukaani ultrakuvan jostain kivemmasta, kuin tyhjästä kohdusta, kuten viimeksi. :(

Minttumar & mini 5+6
 
Mulla oli tänään neuvolassa ar- ultra ja pikkuinen löytyi oikeasta paikasta ja sydän löi!:) Tänään 7+0, mutta täti sai mitoiksi 6+5 ja 7+3 niin pääsen vielä viikon päästä tarkastukseen. Olin ihan puulla päähän lyöty kun ultra tehtiinkin mahan päältä! Sen takia oli noita mittojakin varmaan vaikea saada.

Mä oon viime aikoina käyttäny pelkästään legginssejä ja tunikoita niin ei oo vaatteet kiristäny eikä tarvinnu hommata äitiysvaatteita:) Jotain varmaan täytyy jossain vaiheessa ostaa, ei oo enää jäljellä mitään vanhoja.

Vauvan vaatteita oon ostanu yhen bodyn, lindexistä niitä tupla neppareilla olevia:) Hirveesti on vielä jäljellä vanhoja vaatteita niin niitä ei varmaan paljon tarvi ostaa.

Mua väsyttää tosi paljon ja sit kivasti en vastapainona saa nukuttua:/ Jollain muulla tais olla samaa. Sit väsyneenä oon tosi kiukkunen ja pinna on lyhyt, harmittaa kun tulee lapsille tiuskittua. Aamuisin etoo myös jonkun verran, syömällä pysyy kurissa, mutta tuntuu et pitää syödä koko ajan:/ Raskauskiloja kun ei tarttis tulla yhtään. Ja alaselkää rupee tosi helposti särkemään. Mulla oikeestaan ihan samat oireet kun kahesta aikaisemmastakin. Ja repäisykipuja tietty.

Kellekkään ei oo vielä kerrottu, mutta miehen siskolle varmaan kerrotaan kun suunnitellaan sen kanssa äkkilähtöä ulkomaille, minä ja lapset ja hän. Vähän mietityttää toi lentäminen näin aikaisessa, mutta oon ymmärtänyt että ei pitäis olla vaaraa. Suunnitteleeko kukaan muu lentämistä? Ja muutenkin jännittää miehen siskoille kertominen, kun heillä molemmilla lapsettomuutta taustalla:/

Uusia on tullut monen monta sitten viime käynnin, onnea ja tervetuloa!:rolleyes::barefoot:
 
Mua jännittää myös kaksosten mahdollisuus! En tiedä miten pärjäisin kahden vauvan ja näin vilkkaan taaperon kanssa. Meillä molempien suvussa jonkin verran kaksoisia, ja moni pelotellut niistä. Varhaisultraan varmaan pakko päästä mielenrauhan vuoksi.

Mulla on eka neuvola 20.9. eli 8+4. Meillä neuvolassa kuulemma oma ultralaite, jolla lääkäri voi tarvittaessa kurkata :) jos ei siihen pääse, niin pitää selvitellä yksityisen mahdollisuutta.

Kuuluulo sydänäänet jo yleensä ekalla käynnillä? Siis joskus viikolla 8-10? En muista yhtään esikoisen ajoilta.
mulla ei oo koskaan kuunneltu noin aikasin, mutta muistaisin että joku on kertonut että on kuulunu ja kuunneltu:)
 
Mulla pahoinvointi jo helpottanut huimasti. Öisin öklöttää ja kun nälkä iskee, tekis ennemmin mieli oksentaa kun syödä. Mutta syömällä taas olo normalisoituu. Ihanaa! :LOL:

Sen sijaan naama kukkii ihan kuin teinillä ja yöllä heräilen pissalle. Turvotus iltasin myös ihan kiitettävää.
 
mippis, mä olen ainakin ensi viikolla lentämässä Keski-Eurooppaan ja en usko, että siitä mitään haittaa on (silloin rv7). Meillä on muutama matka suunniteltu myös raskausviikoille rv10, rv14 ja rv24. Lennot ovat suurrimmaksi osaksi n.2-3h pituisia paitsi tuo rv24 reissu jonka lento on sen n. 6h.

Reese 6+2
 
Nyt on tännekin pahoinvointi rantautunut, tosin sellaisena tyypillisenä etovana olona ja ruokahaluttomuutena. Väsymys on myös kovaa. Mulla on tosiaan kaksi suht pientä kotona (päälle 1v ja 3v), niin pitää tietoisesti tsempata kun en halua, että heidän arkensa kärsii.

Edellisistä lapsista johtuen tälle kolmannelle ei ole juurikaan tarve hankkia mitään muuta kuin pieniä vaatteita. Niitä kun ehdin jo myymään, koska alkuun oli tarkoitus, että kolmatta yritettäisiin joskus vuonna nakki... mutta ihmisellä on lupa muuttaa mieltään ;) Vähän halusin fiilistellä, joten joitain pieniä vaatteita hankin jo. Kieltämättä vähän oudolta tuntuu se, kun ei ole hankintojen osalta mitään miettimistä: samat sisarusrattaat pysyy ym. ja on selvät sävelet, millaiset vaatteet on kokenut pienelle vauvalle parhaaksi. Helppoa sinänsä, mutta on se jotenkin todella erityistä aikaa, kun odottaa ensimmäistään :)

Kiinnostaisi tietää, millaisia raskausappeja teillä on käytössä? Niitä tuntuu olevan androidilla pilvin pimein, niin tulee valinnanvaikeus. Ei sitä kuitenkaan muista ulkoa, mitä kehittyy milloinkin, niin ne asiat kiinnostaisi. Ja sellainen olisi erityisen hyvä, missä näkee oman raskausajan, koska nyt edelleen joudun googlailemaan "kuinka pitkällä raskaus on", kun en millään meinaa muistaa missä mennään :D

6+2 (näköjään :'D)
 
Onpas tullut kivasti taas uusia plussanneita, onnea ja tervetuloa!:)

Täällä eletty aikamoista piinaviikkoa, viime viikolla oli tosiaan ar-ultra hoitojen puolesta ja pikkuinen oli silloin liian pieni vaikka sydän sykkikin hienosti. Sydän kurkussa menty tämä viikko ja tiistaina alkoikin tiputtelemaan verta, olin ihan varma että kesken menee. No tänään oli vielä tarkistus ultra ja pikkuinen olikin ottanut hienon kasvuspurtin ja oli nyt jo 7+5!:love: Kyllä pienet itkut siinä tirautin kun olin jo pahimpaan varautunut ja sitten näin itsekkin ihan selkeästi kasvaneen pienen ja hienon sykkeen. Nyt on onnellinen olo ja toivotaan että sinne nt-ultraan sitten seuraavaksi päästäisiin:rolleyes:

Täällä esikoisen ihanimmat vauvavaatteet säilytetty ja tekisi mieli alkaa niitä jo hypistelemään. Pahoinvointi on kuitenkin niin kamalaa että ei onnistu varastolle könkkääminen ja tavaroiden penkominen haha. No kyllä tässä ehtii:)

Pahoinvointia tosiaan aamusta iltaan ja illasta aamun ja oksentelua aina välissä. Alkaa loppumaan ruoat mitä pystyy syömään kun kaikki ällöttää ja oksettaa. Kamala jano on koko ajan mutta mikään ei pysy sisällä paitsi kivennäisvesi vähän kerrallaan. Toivon niin että tää kohta alkaisi jo helpottamaan vaikka taitaa mennä ihan päinvastoin. No hyvän asian vuoksi kestettävä!:ROFLMAO:

eemiliah ja pikku kakkonen 7+5
 
Ataraksia, mulla on käytössä Ovia Pregnancy ja pidän siitä hurjasti! Rinnalla kulkee myös The Bump joka on myös ihan kiva, mutta en sitä selaile niin usein kuin tuota Oviaa (sisältää vähemmän infoa, mutta hienoa sikiö 3d kehitysvaiheet kuvat löyttyy joka viikolle).

Oviassa on se kätevä puoli, että siihen saa merkatua kaikki lääkärit/neuvolat etc. etukäteen, kaikki "oireet" ja fiilikset pystyy tallentamaan, sieltä voi tsekkaa onko joku lääke sopiva/saako käyttää (tosin jenkkiversio, eli voi olla osittain eri suosituksia joissain lääkkeissä), miten vauva kehittyy ja miten äiti voi. Lisäksi siellä on paljon artikkeleita kaikesta maan ja taivaan väliltä (englanniksi tosin). Suosittelen!

Reese 6+2
 
  • Tykkää
Reactions: Ataraksia

Yhteistyössä