Huhtikuun hurmurit 2017

Vanhempien lasteni isän kanssa olimme 12 vuotta yhdessä, mutta naimisiin emme koskaan menneet. Minä en enää loppuvaiheessa suostunut, ja hyvä niin... :ninja:

Tämä tulevan vauvan isän kanssa menimme naimisiin alkuvuodesta 2v ja 2kk seurustelun jälkeen. Asia oli selvä jo siinä vaiheessa kun mies kantoi tavarat luokseni. Ja itseasiassa jo vähän sitä ennenkin. Hän on minun puuttuva palaseni :love:. Eli tässä tapauksessa oli selvä järjestys - ensin häät ja häämatka, sitten vauva.
 
Me mentiin naimisiin tänä kesänä. Laskurin arvioima ovulaatio on tapahtunut päivä ennen häitä :D Luulen kyllä, että ovulaatio venyi joitakin päiviä myöhemmäksi stressin takia, mutta se selvinnee ehkä vielä! :)

Täällä on tiputellut verta hyvin niukasti pari päivää. Näyttäisi "vanhalta" vereltä. Kipuja ei ole ollut, mutta toki se silti vähän mietityttää. Noh jos menee kesken, niin eihän se sille mitään mahda. Nyt olisi normaalisti kyllä menkat menossa, jos en olisi raskaana, niin mietin myös valemenkkojen mahdollisuutta. Sain jo yhdet valemenkat jo ihan raskauden alussakin, jolloin tiputteli pari päivää hyvin niukasti.

Ootan kyllä kokoajan kirjettä kotiin, josta selviäääisi eka ultra-aika. Miten tämä odottaminen voikin olla näin piinaavaa :D

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :)
 
Jospas taas itsekin aktivoituisi keskusteluun!

Meillä oli viime viikolla varhaisultra. Kaikki oli kunnossa, alkio ja syke näkyi :) Menkoista laskemani LA siirtyi 2 päivällä eteenpäin, ovis on ollut siis pikkuisen myöhässä. Neuvolakin tuli varattua ja se olisi nyt tällä viikolla samana päivänä kuin esikoisen 2-vuotisneuvola.

Onpa monella täällä kovaa pahoinvointia, kurjaa! Mulla on myös ollut kuvotusta aamuisin ja iltaisin, mutta tänä aamuna tuli ensimmäistä kertaa sappinesteet ylös. Pitää siis kokeilla että söisi jotain pientä ennen kuin nousee sängystä ylös. Viime raskaudessa oksentelu (varsinkin öisin ja aamuisin) kesti rv 8-15, eli innolla odotan tulevaa...:/
Stressaa jo etukäteen tulevat viikot, työkiireet, ulkomaan työmatkoja+lentoja ja raskaus pitäisi pystyä pitämään vielä jotenkin salassa. Mutta päivä kerrallaan eteenpäin!

Meillä on esikoisen (pojan) vaatteita monta isoa pahvilaatikollista säilössä, en ole raaskinut niitä kauheasti karsia. Samoin vaunut ja muut isommat on jo olemassa. Mutta jos np-ultraan asti kaikki menee hyvin, niin varmaankin joku pieni vaate on käytävä ostamassa. Jotenkin mulla on sellainen tuntuma, että tämäkin olisi poika, kun oireet on ihan samanlaiset.:)

Me ollaan oltu 4,5 vuotta naimisissa ja aika pian häiden jälkeen alkoi esikoisen yritys, mutta silloin odotus oli pitkä ja vasta hoidoilla lähti raskaus alkuun. Nyt jos kaikki menee hyvin niin ikäeroksi tulisi muutaman kuukauden vajaa 3 vuotta, mikä kuulostaisi oikein hyvältä :)

Tsemppiä kaikille alkavaan viikkoon!

aurora* 7+1
 
  • Tykkää
Reactions: papurinsessa
Kiitos noista raskaussovellusvinkeistä, latasin sen ensimmäisenä mainitun Ovian ja se vaikutti riittävän selkeältä tarpeellisine juttuineen :)

Naimisiin menemisestä: Mieheni kanssa mentiin viime vuonna naimisiin ihan vaan maistraatissa ja sitten käytiin syömässä. Kaksi lasta oli siis jo. Oli se sinänsä tiedossa, että joskus naimisiin menisimme mutta lähinnä siitä syystä, että on kiva että kaikilla on sama sukunimi.
 
Kiitos kaikille kommenteista tuohon avioliitto-asiaan liittyen. :) Hauska huomata, etten ole ainoa, joka tuota sukunimiasiaa on pohtinut. Mä en tiedä miksi se häiritsee mua niin paljon. Tässä käy vielä niin, että minä kosin miestä :LOL: Viimeistään kahden lapsen välissä (meillä haaveena siis kaksi lasta) olisi kiva astua avioon.

Mua niin ärsyttää, kun mies ei vieläkään halua kertoa vanhemmilleen tästä ja mä taas haluaisin kamalasti jo kertoa heillekin. Itselläni koko suku kohta tietää, mutta mies pelkää liikaa reaktiota, niin ei ole vielä kertonut. Musta heidän on hyvä tietää myös siinä tapauksessa, jos jotain käy...

Mulla ei edelleenkään paljoa oireita. Eilen taas sattu illalla kyljelleen alavatsaan (nipisti) ja lisäksi rinnat ovat turvonneet, mutta muuten ei oikein mitään. Ehkä ihan hyvä näin. :D

Niin ja ollut välillä nyt outoa kellertävää limaa vessakäynneillä, mutta luin, että sekin voi kuulua raskauteen (tai olla tulehdus, pitää seurailla).
 
Mä soitin äsken neuvolaan ja sain ajan kahen viikon päähän. Ei terkkari ees onnitellu Esikoisesta ku soitin keskitettyyn ajanvaraukseen (eri kaupunki), ni sielä täti puhelun lopuks onnitteli. Terkka suositteli alottamaan raskausajan monivitamiinin, syöttekö te jotain vitamiineja tms.? Viimeks söin vaan d-vitamiinia ja nyt mietin tekisinkö samoin vai alottasko monivitamiinin.

diiduska91 5+1
 
Mä soitin äsken neuvolaan ja sain ajan kahen viikon päähän. Ei terkkari ees onnitellu Esikoisesta ku soitin keskitettyyn ajanvaraukseen (eri kaupunki), ni sielä täti puhelun lopuks onnitteli. Terkka suositteli alottamaan raskausajan monivitamiinin, syöttekö te jotain vitamiineja tms.? Viimeks söin vaan d-vitamiinia ja nyt mietin tekisinkö samoin vai alottasko monivitamiinin.

diiduska91 5+1
Ei muakaan onniteltu esikoisesta, kun neuvolaan soittelin ja enemmänkin kuulosti vähän jopa kyllästyneeltä se henkilö sielä :LOL: Mullekin se sanoi vitamiineista ja foolihaposta. Sanoin, että mulla ollut sivuvaikutuksia noissa molemmissa, mutta kehotti nyt kuitenkin syömään viikolle 12 asti noita foolihappoja. Oon niitä nyt vedellyt suonenvetojen uhalla. Niitä vitamiineja en oo enää syönyt, kun meni vatsa sekaisin ja värjäänty uloste (ostin prismasta jotain perus mammavitoja). Eipä se niistä oikee puhunutkaan enää sitten, sanoi vaan, että foolihappo on nyt tärkeä.

Kui sul muuten niin aikaisin neuvola? Mä soittelin silloin kanssa, mutta mulla vasta viikolla 9 (nyt rv 5+3) :whistle:
 
Se foolihappolisä on oikeesti aika tärkee, puutos saattaa aiheuttaa sikiölle hermoputken sulkeutumishäiriön. Mulla toi monivitamiini on tuntunu aamuisin lisäävän huonoa oloa ja kun välillä on tullu ylöskin niin ostin lisäksi pelkän foolihapon minkä voi sitten tarvittaessa ottaa. En kyllä oo ihan joka päivä ottanu, kun normaalisti en vitamiineja purkista syö niin ei millään meinaa muistaa.

Mä oon joutunu muutamille kavereille kertomaan raskaudesta, kun on ollu semmosia tilanteita, että ois muuten varmasti aiheuttanu ihmetystä. Isovanhemmista kolme neljästä asuu eri paikkakunnalla niin heille ei ole vielä kerrottu, kun ois kiva minusta kertoa kasvotusten eikä puhelimessa. Mun äidille kerroin aika varhain, kun ei pahoinvointia oikein voinut peitellä kun ollaan niin paljon tekemisissä ja se on sitten onneksi ollut apuna myös esikoisen kanssa kun mun olo on ollu huono.
 
Tänään hulahti (vanhaa) verta hiukan enemmän aamun jälkeen. Eka ultra-aika on vasta 3,5 vko:n päästä, joten oli sitten pakko kuitenkin varata yksityiselle ultra, vaikka hinta kirpaiseekin. Saatiin yksityiselle ultra-aika torstaille. Voi sitten sen julkisen puolen ultran perua, jos torstain uutiset onkin huonot.

Oon jotenkin tosi pessimistisellä päällä tänään :D

Hipppu 8+3
 
Onpas keskustelu mennyt eteenpäin parissa päivässä :LOL: Nyt on onneksi muutama päivä ollut ihan hyvä olo ja ruokakin on maistunut. Oksentanut en ole kertaakaan, mutta yökkiny kylläkin vessassa. Toivon että pahin olisi nyt ohi 8+1 :). Keskiviikkona olisi eka nauvola..jännittää vähän mitä siellä on. Täällä oli painonnoususta jotain juttua. Mua ainakin turvottaa ihan hulluna, vaikka normaalia vähemmän syön tällä hetkellä. Aamupaino oli noussut tosiaan sen 2 kg. En kyllä haluaisi ihan hirveästi ylimääräistä saada tänä aikana, koska niistä on kyllä varmaan hankala päästä eroon (n)
Me ollaan oltu mun mieheni kanssa yhdessä melkein 15 vuotta ja siitä naimisissa 8 vuotta. Aika nuorena sitä ollaan tavattu. Ja nyt vasta aika oli kypsä lapselle..
 
Me oltiin miehen kans yhdessä 10v ennen ku naimisiin mentiin maistraatissa, koska mies ei kuulu kirkkoon. Meillä oli jo kaks lasta.
Kutsuttiin lähimmät sukulaiset juhlistamaan ja sitten lähdettiin kahdestaan pienelle viikonloppu reissulle.

Tänään oli eka neuvola ja kuulin pienen sydämen äänet:love:
Muutaman viikon päästä sitten uä, kunnalliseen.

Kath 9+1
 
Naimisiinmenosta Ei olla naimisissa (eikä edes kihloissa) eikä ole tarkoitus mennäkään vihille ennen esikoista. En usko, että lähitulevaisuudessakaan ollaan naimisiin menossa. Ei vaan kumpikaan koeta sitä asiaa vielä ajankohtaiseksi tai tarpeelliseksi, kun hyvä on näinkin. :) Eri sukunimet ei minua myöskään haittaa. Lapselle isän sukunimi ja itse olen omalla sukunimelläni naimisiinmenoon asti. 5v ollaan oltu yhdessä reilun kuukauden päästä ja omakotitalo ostettiin juuri. Ja nyt tulossa esikoinen, jos vaan loppuun asti tällä kertaa päästään. Siinähän sitä vakiintumista onkin jo hetkeksi aikaa. :D

Raskaussovelluksista Miulla on käytössä Odotukseni ja Pregnancy + (englanniksi). Lisäksi latasin vielä Gravid & Baby -sovelluksen, kun se vaikutti niin kivalta, ja tykkään muutenkin enemmän näistä suomenkielisistä, kuin englanninkielisistä. :rolleyes:

Minttumar & mini 6+2
 
Täällä myös turvotus ihan älytöntä iltaisin. :D Pieni ihana syyllinen näkyi tänään varhaisultrassa sydän sykkien. ❤ Oli tosi kiva kyllä käydä, konkretisoitui homma tosi paljon taas. :)

Me ollaan kihloissa, yhdessä ollaan oltu 8 vuotta. Naimisiin haluaisin ehkä tämän lapsen jälkeen, jonka uskon olevan meille viimeinen. Mies hannaa, kun sitä jännittää niin se hääjuhla. Noo mä puhun sen vielä ympäri, mitäs kosi :D

Ikävä vaiva, mutta onko teillä muilla ollu ummetusta? Mulla on ihan kamalaa! Ei ainakaan helpota tätä turpeaa oloa..

Milli06, mä en ollut silloin viimeksikään facebook-ryhmässä, enkä kovin aktiivinen täällä palstallakaan. Satuin vaan jotenkin muistamaan sun nimimerkin sieltä listoilta. :)

Norbba 7+2
 
Täällä taitaa pahoinvointi nostella vihdoin päätään.. Tänä aamuna heräsin hirveeseen oksetukseen, ja oli noustava samantien ylös keittämään puuroa, ettei tarvitsisi oksentaa. Puuro tökki aika pahasti, mutta sain kuitenkin menemään alas. Hyvä niin, sillä hetken päästä pahoinvointikin loppui. :) Kahvi tosin jäi kesken.

Täällä on myös alkanu öiset pissahädät. Aamuyöllä on pakko käydä vessassa, kun on niin kova hätä. Ja herätessä taas sama homma. Miulla on ilman raskauttakin jatkuva pissahätä (tunnin välein vähintään on päästävä), joten mietin että asunko vessassa sitten raskauden ollessa pidemmällä. :ROFLMAO:

Tasan viikko varhaisultraan. :love:

Minttumar & mini 6+3
 
Tuosta foolihaposta vielä... Mä olin tosiaan jo pari kuukautta ennen yrityksen aloitusta lukenut siitä, miten tärkeä se on ja aloittanutkin sen :LOL: Sitten alkoi kaikenmaailman oireita, jotka yhdistin siihen ja samalla ystävät ja sukulaiset sanoivat, että "hyvin sitä on ennenkin pärjätty ilman" niin ajattelin jättää sen. Neuvolasta kuitenkin neuvottiin käyttämään sitä nyt alussa ainakin, niin olen nyt plussasta saakka napsinut sitä joka päivä.

"Ikävä vaiva, mutta onko teillä muilla ollu ummetusta? Mulla on ihan kamalaa! Ei ainakaan helpota tätä turpeaa oloa.." Mulla on välillä ummetusta ja välillä vatsa sekaisin. Mulla on tosin aina ollut huono vatsa :D

Meinasin tulla samasta oireesta valittamaan, ku mistä minttumar eli oon nyt viikon ajan jo heräillyt öisin kamalaan pissahätään.. Viime yönäkin oli pakko nousta klo 1.20 pissalle. Lisäksi tuli taas koko yö nähtyä raskausunia ja nukuttua kamalan levottomasti.

Wii, tänään mies suostuu vihdoin kertomaan vanhemmilleen tästä :) Olisikin ollut tyhmää jättää heidät pois tästä, kun oma lähipiiri tietää jo.
 
  • Tykkää
Reactions: minttumar
Pitkästä aikaa minäkin ehdin kirjoitella tänne. Me mentiin naimisiin esikoisen ollessa 1v. Hänestä on vaan hirveän hauskaa, että hänellä on ehtinyt olla jo 2 sukunimeä. Onhan se ainakin enemmän kuin pikkusisaruksella. :LOL:

Vuoto on nyt täällä loppunut. Eilen oli eka neuvola. Sydänääniä ei saatu kuulumaan, mutta testi ainakin näyttää vielä vahvaa viivaa ja oireet ovat selkeät. Ultra reilun 3 viikon kuluttua. Siihen asti koitan olla liiaksi miettimättä asiaa. Kenellekään emme kerro ennen sitä (lukuun ottamatta yhtä ystävää, jolle en osannut mitään valehdellakaan kieltäytyessäni viinilasillisesta).

Tänään oletettuja päiviä 9+4. Ultra näyttänee, jos elämää on, siirrynkö kuitenkin sitten maaliskuisiin. Näillä päivillä la olisikin 31.3.
 
Papuprinsessa: Täällä eka neuvola on yleensä viikolla 8, mutta joo onhan se aika aikasin, ku viikkoja sillon vasta 7+1 ja ku mulla on pitempi kierto ku toi 28 ni oikeesti voiki olla vasta 6+1 :D mutta tollasen ajan se terkkari anto.

Mä latasin tollasen appin ku gravid & baby (suomenkielinen) ja vaikuttaa hyvältä. En oo tosin vielä kovin kauaa ehtiny käyttämään. Esikoisen aikana käytin sitä vau.fi odotus, mut en tykänny.
 
Papuprinsessa: Täällä eka neuvola on yleensä viikolla 8, mutta joo onhan se aika aikasin, ku viikkoja sillon vasta 7+1 ja ku mulla on pitempi kierto ku toi 28 ni oikeesti voiki olla vasta 6+1 :D mutta tollasen ajan se terkkari anto.

Mä latasin tollasen appin ku gravid & baby (suomenkielinen) ja vaikuttaa hyvältä. En oo tosin vielä kovin kauaa ehtiny käyttämään. Esikoisen aikana käytin sitä vau.fi odotus, mut en tykänny.
Itse olisin mieluusti mennyt viikon pari aikasemminkin, kun ensiodottajana kamalasti kaikkea kysyttävää ja suuri tiedonjano! :LOL: Mutta oottelen nyt sitten sinne 9:lle viikolle... Alle kuukaus enää :D
 
Mullakin on ummetusta, se on kyllä viheliäinen vaiva :confused: Usein tuntuu että ruuat jää oikein painamaan vatsaan ja mitään liikettä ei tapahdu. Pitää lisätä vedenjuontia, se on nyt jäänyt vähän vähemmälle kun olen hörppinyt yhtä himoitsemaani gefilus-mehua :rolleyes:

Sama juttu tuon yöpissimisen kanssa.. Varsinkin kun toisinaan joutuu keskellä yötä viemään esikoista takaisin omaan sänkyyn ja odottelemaan että hän sinne rauhoittuu, ja tuntuu että rakko räjähtäisi ennen kuin sinne vessaan ehtii :eek: Ne on piiiitkiä minuutteja pidätellä pissiä kuulkaa :D

Pahoinvointi on täällä asettunut mutta nälkä tulee yhä tosi usein. Öisin en ole kuitenkaan joutunut enää syömään, hyvä niin. Selvimmät oireilut on rinnoissa, ihan älyttömän kosketusarat on ja kylmälle herkät. Monta kertaa olen ulvonut kivusta kun lapsonen vaikka syliin kiivetessään varaa painoa rinnan päälle :confused: Väsymystä on ja päiväunia on nukuttu. Menkkakipuja myös löytyy ja niitäkin pidän hyvänä merkkinä.

Neuvola on ensi viikolla ja varmaan joskus kuukauden päästä sitten nt-ultra, täälläpäin pistävät siis neuvolasta sinne lähetteen ja aika tulee sitten postissa. Nelisen viikkoa vielä ekaa kolmannesta jäljellä siis!

Bosch 8+1
 
Voi anteeksi sintssa, puhelimella selaan ja painoin ensin vahingossa tuota "hauska" kohtaa tuosta rating kohdasta! Pahoittelut kokemastasi ja paljon voimia, toivottavasti teillä tärppää pian uudelleen.
 
Sintssa, pahoittelut:(ja voimia toipumiseen!

Onko muilla pakaran/alaselän/SI-nivelen vihlomista? Mulla oli poikien raskauksista tätä samaa, mutta ei varmaan näin aikasin, nyt 5+4. Jos liian reippaasti lähden kävelemään niin meinaa oikea jalka lähteä alta. Äsken siivosin raksalla 3tuntia ja auts! Varmaan huomenna tekee vielä kipeämpää. Onkohan sillä tekemistä, että on 3.raskaus vuoden sisällä, paikat löystyy nopeammin.

Vaivaako muita hiivatulehdus? Itsellä sitkeä sellainen. Jos ei ala kohta rauhottua, pitää neuvolaan soittaa. Käytän Canesten rasvaa, maitohappobakteereita ja jogurtin vaihdoin maustamattomaan ja leivän rukiiseen.

Jännästi vatsassa paineen tunnetta ja kuplimista. 14.9. varasin ultran, jalat maassa mennään mutta kyllä se tunnepuolikin alkaa päätään nostamaan..

KolmasKerta3, 5+4
 

Yhteistyössä