Huhtikuun Hurmurit *Marraskuussa*

Vitsi että ollaan jo näin pitkällä :) Koko ajan tulee lisää puolenvälin ylittäjiä.

Mulla on ultra silloin kun poksuu 21vko, eli reilu 3vko vielä. Äkkiähän toi aika menee, mut nyt tuntuu että sinne on vielä tooosi pitkä aika.

Liitoskivuista: Mulla ei tytöstä ollu juuri lainkaan, mutta nyt on ollut vihlontaa ja viiltelyä. Myös sellaista raskasta oloa vatsassa, ei mielellään kumartele minnekkään jos ei oo pakko. Ja ihan istuessa paikallaankin viiltää tuosta keskivatsalta häpyluuhun. Tää oire on tullut nyt tänään vasta. En kyllä oo huolissani näistä, mutta saa nähdä mitä on sitten lähempänä kevättä... Tuskin ainakaan helpottaa. Liitoskivuthan johtuu siitä että kiinnikkeet venyy, joten kai ne voi poistuakin jossain vaiheessa, tai muuttua joksikin toiseksi vaivaksi. Mulle terkka antoi hyvän vinkin, että jos kipu alkaa minuutin kuluessa laantumaan niin silloin ei oo kyseessä mitään vakavaa.

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista siellä jo käyneille! :)

Natte ja Mansikkamaija: Mulla tosiaan kanssa hyvät kokemukset sektiosta. Ja nyt synnytän samassa sairaalassa kuin Natte ja pääsen synnytystapa arvioon tuon sektion takia. Mielenkiintoista kuulla mitä sanovat sektiosta. Jorvissa eivät kyseenalaistaneet ollenkaan haluani sektioon, kun oli perätilavauva. Tosin ei siinä hirveemmin ollut aikaakaan käännyttää. Kokoarvioksi saatiin kai 3,9kg ultrassa, niin siihenkin vetosin että en sen kokoista halua alateitse synnyttää, kun on vielä perätilassa. Tyttö oli sitten 3,5kg vaan. Käytännössä varmaan olisi päädytty kuitenkin sektioon, koska tytöllä oli liian lyhyt napanuora, jotta olisi päässyt kääntymään oikein päin. Alateitse synnytettäessä olisi luultavasti sykkeet laskeneet tai edistystä ei olisi tapahtunut tms. Saa nähdä miten nyt käy, toivon tosiaan että saisin alatiesynnytyksenkin kokea, koska tyttö perätilan takia joutui lonkkalastaan ja maito ei koskaan noussut. Minulla on sellainen kuvitelma päässäni että normaali alatiesynnytys edesauttaisi, että näiltä välttyy.

ON: Oon taas kauheessa flunssassa... 3. peräkkäin. Ois ihan kiva olla välillä terveenä että pääsee taas ulos ja liikkumaan. Töissä oon kyllä pystynyt käymään, mutta iltaisin ei jaksa tehdä oikein mitään. Nytkin on jo sellainen olo että voisi mennä nukkumaan. Viime viikko meni niin että tyttö oli yhden päivän vaan tarhassa. 3 päivää kuumeessa ja sai antibiootin keuhkoputkentulehdukseen, sitten yskä yltyi niin ettei 2 yöhön nukkuttu juurikaan... Nyt on jo onneksi 2 yötä saatu nukkuakin, mutta saa nähdä tuleeko omien vaivojen takia taas huonouninen yö.

Alley ja pirpana

 
Huomenia :)
Liitoskivuista helpottavaa lukea että muillakin ihan samanlaisia kun just aamula mieheni kanssa
juttelin niistä ja sanoin ettei mulla ole ollut ennen niitä muttatulimme kuiten tulokseen että aika kultaa muistot :)
Eniten tunnen niitä yöllä kun käännän kylkeä tai jos nousen makuulta ylös ja kyykistyminen ei myös tunnu hyvältä.
Työni tosin melko raskasta eilen jo ajattelin että jaksankohan äitiyslomaan asti vaikka kyllä toisaalta se on hyötyliikuntaa,
Kuten neuvolassa terkkari sanoi ;) Toinen yöllinen inhottava vaiva joka toistunut muutaman kerran
Suonenveto,huh kun tuntuu välistä että täytyy huutaa :D

Rakenneultrasta Mulle annettiin aika np- ultrassa sinne ja se on tasan viikolla 21 eli 2 yön päästä :)
Jännittää !!!!!

Ja valtavasti onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista on ollut mukava lukea niitä
Ylläri iltatähti 20+5
 
Huomenta! Liitoskipuja myös täällä ja varsinkin öisin kylkeä kääntäessä, jep. Kävin tänään neuvolassa ja siitä mun paineen tunteesta terkka vain totesi, että kuuluu kohdun kasvuun :) Tässä vähän tuloksia:

RR: 114/64
Hb: 122
Kohdunpohjan korkeus: 15,5cm
Painon nousu/vko: 0,376kg :whistle:
Syke: n.152

Eli se mun olematon painon nousuni olikin vain vaa'an sekoilua... Nyt pitää alkaa sitten hieman tarkkailemaan tuota syömistä. Syön kyllä terveellisesti ja monipuolisesti, mutta määrää pitää alkaa vähentämään pikkuhiljaa. Onneksi tämä tulee tehtyä helposti, kun mahalaukkukin alkaa hiljalleen ahdistua pienempään tilaan...

House tylsää, kun on tuollainen terkka neuvolassa :( Musta kiva täti tekee odotusajankin paljon miellyttävämmäksi ja saa näkemään asiat valoisasti sekä poistaa "turhat" pelot. Toivottavasti teillä kaikki kuitenkin hyvin ja pian tulee jokin terävä potku, joka jälleen rauhoittaa äidin mielen :)

Sipulisankari & Narsku 18+2
 
Moika mie en tiedä onko nää nyt niitä liitoskipuja mutta tänä aamuna alkoi, mies lähti kuuteen töihin ja kun yritin jatkaa unia niin ei mikään asento ollut hyvä vaan tuntui semmoista menkkamaista kipua alapäässä ja alaselässä. Sain kuitenkin nukuttua vielä hetken, mutta nyt niitä silloin tällöin tulee, kestää hetken ja sit taas ei mitään. Eka raskaus kun on niin en tietenkään yhtään osaa sanoa, että mitä nämä nyt sitten olisi.
Liikkeitä ei vielkään tunnu, tai en osaa ainakaan tunnistaa.
Rakenneultraa pitäisi odottaa vielä hetki, sinne päästään vasta ihan kuun lopussa. Tällä kertaa mieskin pääsee mukaan <3

Jospa nämä kivut ja jomotukset nyt vähän helpottaisi...

Napppi ja peikkolapsi 18+1
 
Täällä taas :)

Onnea poksumisista ja kaikesta muustakin! :flower:

Tänään oli neuvolakäynti, ja sieltä päivitykset:
RR: 121/66
Hb: 135 (oli noussut viime kerrasta huomattavasti, vaikken rautaa syökään)
Painonnousu: +368g/vko
Vauvan syke: 135
Kohdunpohjan korkeutta ei mitattu.

Monien mainitsemia liitoskipuja en vielä tunne. Aavistuksenomaista jomotusta kyllä, jos on kovasti touhunnut jotakin. Sen sijaan herään välillä aikaisin. Tänään heräsin neljän aikoihin, ja siinä meni tunti-puolitoista hereillä kupsutellessa, kun ei pysty heti nukahtamaan.

Voikaa hyvin! :)

Viljavainio ja Pikkumuru 20+1
 
Liitoskipuja ei ole täällä vielä tuntunut. Aikasemmissa raskauksissa paljon liikkuessa tuntui jonkin verran, mutta nyt en ole ilmeisesti liikkunut kovinkaan paljon. :whistle:

Liikkeitä tunsin pari hentoista potkua tai sen tapaista eilen illalla. Oli niin kiva mennä nukkumaan, kun ei tarvinnut murehtia. =)

Naistenklinikan remonttia olen minäkin vähän pohtinut vaikka ei siellä ole edes tarkotus synnyttää. Husin alueella silti olen, joten riskitapauksessa en tiedä, mihin täältä ohjattais. Perätilavauvan kävin silloin naikkarilla synnyttämässä, koska tässä meidän lähisairaalassa ei hoidettu riskisynnytyksiä. En tiedä, miten on nyt asian laita. Viime synnytyksen jälkeen nimittäin oli kätilön kanssa puhetta siitä edellisestä perätilasynnytyksestä ja silloin totesi, että jos tulette vielä tänne synnyttämään, niin nyt sais perätilavauvankin synnyttää täällä. No, täytyy toivoa, että ihan normaali raskaus ja synnytys tulee, niin saa sen tässä lähellä hoidettua. Tykkään paljon tästä meidän pikkusairaalasta. Täällähän tehtiin kans hetki sitten remontti, mutta kaiketi se on jo valmis?

Sitten ruoan laittoon ja lapsia viemään harrastuksiin.

Natte ja Tinja 18+1
 
  • Tykkää
Reactions: Hjannah
Moika: onnea hyvistä ultrakuulumisista :)

Natte: kyllä sen remontin varmaan pitäisi olla valmis. Meiltä meni töistä sinne sellasta seinälevyä ja viimeisen toimitin joskus syyskuussa. Ne on kuitenki viimesiä mitä sinne on laitettu. Np ultraan ku mentiin vahingossa sieltä osaston kautta ni sillon oli remontti vielä kesken.
 
onnea kaikille hyvistä uutisista! Et Moika kuitenkaan paljasta sukupuolta?

House: Hyvä että sait laitteen jos antaa mielelle rauhan :) Itse varmaan kuuntelisin joka päivä ja panikoisin liikaa, joten en laitetta ostanut.

Liitoskivut Ei oo mielestäni niitä vaan oisko iskiaiskipuja, kun tuntuu häntäluun yläpuolella jos nostelee jotain painavampaa (eilen varastoa mylläsin 2tuntia..) tai istuu/seisoo pitkään paikallaan niin liikkelle lähtö aiheuttaa kipua. Pakotusta alapäässä aiheuttaa noi suonikohjut jotka kyl synnytyksen jälkeen onneks häviää.. mitähän vielä sitä tulee.. Syömisen jälkeen jotenkin ahdistunut, tuskanane olo kun tuntuu että maha pingottaa ja supistelee kyl päivittäin.

Huomen poksutaan taas, kyl viikot vierii, reilu kk jouluun, joko ootte joululahjat jo ostaneet?

Jos joku pk-seudulla tarvi pojan vaatetta niin täällä ois, edullisesti/ilmaseksi 56-86cm ois tarjolla. Meinaan nyt antaa pojan vaatteet kiertoon/myydä, osa esikoisen vaatteista tietty käyt tytöllekin, vihree, keltanen, punanen. Pinkkiin kyllästyy et kiva pukee välillä ihan muuhunkin väreihin.

Seuraava neuvola kahen viikon päästä, sillon saan kelan paperit. Mulle painoo tullut jo 7kg, apua! Vaik oonkin liikkunu ja herkutellut lähinnä viikonloppusin ja kohtuudella, no sitä tulee sen verran kun tulee ei voi mitään.

Manzana81

 
Moikalle onnea hyvistä ultrakuulumisista ja poikalupauksesta. =)

Tänään olis neuvolapäivä, puoli neljältä aika. Sokerinmittausvärkit saan kotia, katotaan miten tiuhaan nyt sitte pitää alkaa mittailemaan. Ja syömisiä pitää tarkkailla myös, toivottavasti paino ei olis pompsahtanu aivan hirveisiin lukemiin vielä. Nyt, kun pahoinvointi on kokonaan hellittäny ja kahvikin jo maistuu, pystyn ruveta tarkkailemaan tuota syömistä. Silloin kun vielä oli jatkuvaa etomista, oli pakko syödä, mitä alas sai ja melko usein. Tuon takia on voinu paino nousta. Kotopuntaris en oo edes käynyt.

Palailen kertomaan neuvolakuulumisia sitten illemmalla.

silkkii ja itu 18+1
 
Alley kiitos tiedosta. Hyvä tietää, että rempan pitäis olla ihan valmis. Mukava päästä uusiin tiloihin synnyttämään. Mun veli sai vuosi sitten vauvan siella ja ne joutui olemaan ihan remontin keskellä. Meidän vauva syntyi pari kuukautta ennen ja silloin ei vielä remppa ollut alkanut. Hyvin ollaan onnistuttu siis väistämään sairaalaremontti vaikka ollaan saatu vauva remontin molemmin puolin. :D

Moikalle onnittelut hienoista ultratuloksista! :)



Manzana kyseli joululahjoista. Mä olen aika ison osan jo ostanut. Vielä täytyy esikoiselle ja kuopukselle keksiä jotain lisää ja anopille kans. Niin ja sisarusten lapsille pitäis myös jotain keksiä. Niin ja ei olla miehen kanssa juteltu, ostetaanko toisillemme. Mä olisin sitä mieltä, että ei osteta joululahjoja vaan molemmat saa jotain tarpeellista sitten hankkia joulun jälkeen alesta. Oon nyt hoitovapaalla, joten ei ole rahaa mihinkään turhaa tällä erää.

Mä juuri tänään mielessäni hymistelin aamulla, että on se hyvä, kun voi pitää paksuja takkeja, niin kukaan ei vielä huomaa mun raskautta. No, iltapäivällä sitten pojan eskarikaverin äiti kysyi, milloin meille tulee vauva. Että se siitä sitten. Ei enää paksu toppatakkikaan peitä tätä kumpua. :kieh:

Natte ja Tinja 18+2
 
  • Tykkää
Reactions: Myymamma
Minut voi poistaa pinosta...
Eilen illalla kivut yltyivät niin etten saanu nukutuksi särkylääkkeestä huolimatta. Nousin ylös mennäkseni vessaan jollain reisille holahti tummanruskeaa vanhaa verta (?). Hätähän siinä tuli ja ensiavun kautta äitipolille jossa ultraan mentäessä sikiö sitte syntyi.
:'( Ollut kuolleena jo vissiin viikon, pari mutta kun ei niitä liikkeitä kai muutenkaan ensisynnyttäjä tässä vaiheessa tuntisi niin en osannut epäillä kun kipujakaan ei ennen eilistä ollut. Nyt aloitetaan surutyö vaikka ei olisi halunnut päästää irti. Tuntuu ettei jaksa, mutta suunta tästä on vain ylöspäin ja ollaan puhuttu, että uutta yritystä vaan sitten kun sitä saa yrittää.

:'( :'( :'(
 
Voi Napppi, iso :hug: sinne ja jaksamista eteenpäin! Ei jotenkin enää tässä vaiheessa osaa odottaa tällaisia uutisia. :(

Neuvolassa kaikki oli hyvin. Sain nyt sitten ikioman verensokerimittarin ja kerran kuukaudessa tarttee mitata päivän ajan arvot. Painoa oli tullut 415g/vk, ihan ok, mutta sais vähempi mun mielestä tulla. Täytyy kiinnittää nyt siihen enemmän huomiota sitten. Vauvan syke 157 ja tyttöolo kyllä taas voimistui, vaikka välillä epäilyttää kuitenkin josko oliskin poika, mutta kun nuo äänet kuuli, niin jotenki vaan oli muka tytön syke. Muut arvot kaikki kohdillaan.

Mun neuvolantäti on kyllä tosi mukava ja kamalaa oliskin, jos joutuis kulkea sellaisen tädin luona, jonka kanssa ei kemiat kohtaa yhtään. Tuolle tädille pystyn kyllä puhua kaikki asiat ja kysyä typeriäkin, vaikka vois luulla, että viidettä odottava ei typeriä enää kysele, mutta niin taas tuntuu kaikki asiat uusilta ja ihmeellisiltä, melkein ku olis ensikertalainen.

Jaksamisia kaikille arjen keskelle!

silkkii ja itu 18+1
 
  • Tykkää
Reactions: Napppi
Napppi oon niin pahoillani, paljon voimia teille surutyöhön :'( :hug: Ei näitä uutisia tosiaan osannu enää odottaa.. Niin väärin, niin väärin. Kyllä nousi kyyneleet silmiin :(

En viitsi nyt samalla omia kuulumisia edes kirjoitella.
 
  • Tykkää
Reactions: Napppi
Voi apua! Pahoittelut, Napppi :hug:
Alkaa jo pelottaa tämän luukun avaaminen, niin paljon vastoinkäymisiä.

Minäkään en tunne vauvan liikkeitä. Ainoastaan reilu viikko sitten yhden kerran tiedän varmasti tunteneeni sitä "kuplintaa". Muuten on ihan hiljaista :(

Lisäksi rinnasta löytyi joku ylimääräisen tuntuinen patti. Aika ultratutkimukseen vasta kahden viikon päästä. Sehän nyt voi olla mikä vaan maitorauhanenkin, mutta erottuu niin selvästi, että pakko tutkia.

Tää on ihan liian jännittävää! Just kun pahoinvoinnit loppui ja aloin nauttia tästä.

Myymamma 18+5
 
Myymamma mulle ilmestyi esikoisen loppuraskaudessa rintaan, tai enemmänki kainaloon patti. Olin ihan varma, että kun vihdoin näytti siltä, että saisimme vauvan niin sairastun syöpään. No se oli sitten karvatupen tulehdus, kävin lääkärissä. Mutta kyllä raskauden aikana rinnoissa tapahtuu niin paljon muutoksia, että varmasti on joku asiaan kuuluva rauhanen :) Mutta ehdottomasti kannattaa käydä näytillä, niin saa mielenrauhan!

Hjannah&Pallero rv 20+2:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Myymamma

Yhteistyössä