Huhtikuun Hurmurit *Marraskuussa*

Poks poks! Puoliväli olis nytten. :)
Neuvolassa (tänään)moitittiin painoa vähän liikaa tulleen mut johtunee turvotuksesta jota on vähän tullut.... Hb 108 ja alotellaan raudan syönti. Muuten kaikki ok. Liikkeet tuntuu ja hirvee jytä päällä välillä. :) Ensiviikon tiistaina olis rakenneultra. Kun jaksais sinne asti odotella.

Onnea hyvistä uutisista kaikille! Uskomatonta että tässä jo mietitään äitiysloman alkamista ja justiin vasta tein testin... Aika vaan menee nopeesti sitten loppujen lopuksi.

orpk86 20+0
 
tervehdys taas pitkästä aikaa! :wave:

tai niin no... itsestä tuntuu että olen kovinkin aktiivinen palstailija kun lueskelen monta kertaa päivässä, mutta harvoin on aikaa pysähtyä kirjoittamaan...

paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista!!! :heart: luulis olevan tämän pinon suru-uutisten kiintiö täynnä, joten toivottavasti lopuillakin on pelkkiä hyvä uutisia! =) minäkin kiinnitin huomiota, että monella on tyttöolo vaihtunut poikalupaukseksi... :p

hoitopöytä ostettiin esikoiselle, olikin kovassa käytössä pienessä kämpässä mutta isommassa vaihdettiin vaan hoitoalusta pyykkikoneen päälle ja hyvin on toiminut! :D

unista... esikoisen kohdalla huomasin jo, että yöheräilyt kuuluivat asiaan jo odotusaikana, ja nyt vähän sama juttu... saan kuitenkin aika hyvin uudestaan unen päästä kiinni, mutta onhan se uni paljon kevyempää jotenkin. vessassa en ole joutunut ramppaamaan vielä mitenkään erityisen paljon. *koputtaa puuta*
sukupuoleen liittyvistä unista... olen nähnyt yhden poika- ja yhden tyttöunen. poikaunessa synnytys oli lähtenyt käyntiin 18+ viikolla, olin luonnollisesti (unessa) aivan paniikissa. vauva oli tulossa jalat edellä ja haaroväli nähtiin. itkin kätilölle että työnnä se nyt vielä edes pariksi viikoksi takaisin! :LOL: joo, helppo nyt on nauraa, toivottavasti ei ole mikään enneuni...
tyttöunessa taas en muista muuta, kun että synnytys oli melko helppo, emmekä tienneet (unessa) sukupuolta etukäteen. kätilö sitten nosti vauvan ylös ja haarovälistä ei killunut mitään. :D noh, otapa näistäkin nyt sitten selvää... ;) poikaolo edelleen, tyttö silti ehkä enemmän toiveissa. sukupuolella ei väliä, tällä kertaa odotankin enemmän ultraa sen takia, että varmistuisin siitä, että kaikki on kunnossa. : /

esikoiselle ei olla vielä kerrottu, kun ei tiedä minkä verran ymmärtää...ehkä sitten ens vuoden puolella aletaan keskustella asiasta, niin ei tule kauheen pitkä odotusaika hänelle...veikkaan että aika mustasukkaista laatua tulee olemaan... :whistle:

täällä kärsitään selkäkivusta. eikä edes alaselkä vaan ihan keskeltä! veikkaanpa, että on lihakset jo päässeet sen verran huonoon kunottn, että se on havaittavissa jo nyt. :ashamed:

en haluis jäädä varhennetulle äippälomalle, kun haluisin olla mahd. pitkään kotona, ja se hoitovapaa on taloudellisesti aika tiukkaa, joten saapi nähdä nyt sitten. en oo kyllä edes katsonut mistään, että mihin asti ä-loma mulla kestää..kelan sivuiltako sen pysty laskemaan?

vielä 2 viikkoa ultraan! onkohan mulla ihan vikana tästä porukasta, kun tuntuu että kaikki on joko käyny tai on ens viikolla menossa...? odottavan aika todella on piiiiitkä!!! :kieh:

viikoista ja päivistä sekaisin, mutta jotain 19 nurkilla ollaan! :D
 
Ihania ultrakuulumisia, ONNEA KAIKILLE!! Tuleehan niitä tyttöjäkin lisää pinoon, hyvä, hyvä! =)

amante Toivotaan ettei oo enneuni, koomisia usein noi unet, liekö tulee sit uniinkin kun ajatukset pyörii oman navan ympärillä... Mä en oo nyt nähnyt unia, mut kahesta ekasta kyllä ja outoja sellasia. Mä nukun aika hyvin, vaik joudunkin käymään vessassa 2-3krt. Tosin jos käy aamusta 6.00 aikaan kestää kauemmin nukahtaa uudestaan.

Mulla oli neuvola tänään, hemppa 118, viimeks rv 10 oli 126, ollut kahessa muussakin raskaudessa taipumusta ton hempan laskuun, rautaa oon syönyt, ehkä päivittäin en ihan oo muistanu. Täytyy tsempata. Verenpaineet ok, painoo tullu 9kg, lähtö paino edellisiin verrattuna -6kg ja -3kg, mut samoissa lukemissa mennään kuin edellisissä raskauksissa näillä viikoilla, ei näköjään kauheesti vaikutusta vaik jumpas käyn 2-3krt, pyöräilly/kävelly paljon, lähes joka päivä jotain 30min-1h30min. Tuntuu kyl et paremmas kunnossa on vaik toi paino onkin sama, koska viime keväänä juoksin niin paljon, terveys-ja kauneusmessuilla oli keuhkojen tilavuusmittaus ja mittaaja kehui tosi hyväksi, urheilijan keuhkot, jospa sitä sitten synnytyksessä jaksas puuskuttaa :LOL: paremmin! Pissa meillä tsekataan itse ja olin epävarma, samoin hoitaja joten meen huomen nyt antaa pissanäytteet ja verikokeen kans, verikoe ois pitäny ottaa ultran yhteydessä mut meil ei tsekattu down-juttuja joten verikokeita ei oo tän raskauden aikan ollenkaan otettu, haluavat ottaa hiv-ym. tautien takia. Onneks miehel huominen vapaa niin pääsen yksin labraan.

Sydänäänetkin löyty lopulta, oli harjottelija etsimässä ja etuistukan takia ei heti löytäny, tunsin aamulla liikkeitä joten en panikoinut kun ei heti löytänyt. Kelan paperit sain käsiin, en meinannut ottaa pakkausta mut bongasin jonkun isoäidin täältä kaksplussan sivuilta joka haluis ostaa sen pojalleen ja lähettää Usaan hintaan 250€, joten otan sen ja myyn hänelle =) Kelan korvaushan taitaa olla vaan 140€

Hoitopöydästä Meil toiminu tosi hyvin pyykkikoneen päällä oleva alusta, viereen mahtuu kylppäriin 3-laatikollinen ikean kangaslaatikko hylly, kaukana suihkusta joten ei kastu ja siihen mahtuu hyvin ylimpään laatikkoon vauvan tavarat, täl hetkel kuopuksen 1v 9kk vaipat, vaatteet ym. siinä vielä mut täytyy sit sovitella kummankin kun nyt pienempi (2v1kk)ikäero kun viimeks(2v9kk) sillon esikoinen ei enää ollut päivävaipassa.

Pidättekö vauvaa aluks äippäpakkauslaatikossa vai suoraan pinnikseen? Meil vähän tila ongelmaa kun kolmiossa asutaan ja meidän makkari aika pieni, saan onneksi kaverilta lainaa kehdon joka vie vähemmän tilaa kuin pinnis, jospa isompi kämppä siunaantuisi ens vuoden puolella!! Loppuraskaudessa muutto ehkä ei oo niitä ykkösjuttuja mut näin tehdään jos isompi asunto saadaan.

Täl viikolla se talvi tulee tänne eteläsuomeenkin, jei, toivottavasti lumi pysyy kun on niin pimeetä! Alle kk jouluun, ja kohta onkin uusi vuosi ja pian kevät =) Kaveri sai esikoistyttönsä viime La:a, vkoilla 38, oli kyl pieni 2,6kg ja 43cm, katotaan koska pääsen nuuhkii vauvantuoksua!!

Manzana81, 22+5
 
viuwolf laita linkki siitä lipastosta ja tasosta! mä täällä kuumeiseti mietin mistä löytäisin jonkun vastaavanlaisen yhdistelmän.. niin ja meille siis hoitopöytä tulee lasten huoneeseen, koska vessaan tai kylppäriin ei kunnolla mahdu ja kylppärin vessan hana + allas on erittäin epäkäytännölliset tähän tarkoitukseen :)
ja just tykkään että vaatteet ois just siinä ihan samassa yksikössä.. muttei avonaisilla hyllyillä..

nukkuminen on täällläkin muuttunut jo huonommaksi :( aina oon ollu hyvä nukkumaan mutta nykyään unet on katkonaisia, heäilen vähän väliä. tulee vessahätä tai jano tai nään jotain ihme unia.. ja kun nyt meen joka päivä töihin klo 6 niin kyllä vähän väsyttää joo tässä aamutuimaan.. pakko päästä nukkumaan aina ihan viim illalla klo 21.

rakenne ultraan 2 viikkoa, äääääh.. mä en jaksa ofottaa... vaan pakkohan se on :) ens viikolla meen sisätautien polille johonkin tutkimuksiin mun lanneselässä olevan kivun/vaivan vuoksi.. täytynee jo vähän selvittää etä onko mun edes mahdollista synnyttää alakautta.. kun välillä menee jalka/jalat alta ja en voi liikuttaa niitä yhtään yms.. että jospa senkin puolesta sitten saisin jo suoraan sen sektio päätöksen sieltä' pelkopolilta mihin pääsen sitten joskus rv 28 aikaan :)

jaahas, ei auta.. se on taas mentävä sorvin ääreen :)

m-m & hippu 18 + 2
 
Huomenta.

Ja onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille. Mun pitää malttaa odottaa vielä tovi, ensviikon perjantaina rakenneultra.

Manzana, kyselit vauvan nukkumapaikasta. Mekin saatiin kehto ja laitetaan nyt ihan ekaksi vauva siihen uinumaan. Meillä myös aika pieni makkari, pinnis sinne kyllä sopii, kun tekee uusia järjestelyitä, mutta ajattelin aluksi päästä helpommalla ja tuoda vain kehdon sinne, niin ei tarvi heti alkaa mulkkaamaan makkaria uusiksi. Katotaan jatkoa sitten, kun vauva ei enää kehdossa nuku.

Täällä poksuu puoliväli. En lakkaa jahkumasta sitä, miten äkkiä tää aika on mennyt. Marraskuukin kului tosi nopiaa ja kohta jo joulua vietellään. Onneksi ei oo töitä ennen joulua enää ku kaks kolmen päivän viikkoa ja yks kokonainen. Kelpaa kyllä mulle kunnon loma nyt!!

Mutta nyt töitten pariin! Voikaahan hyvin paksusti!

silkkii ja itu 20+0
 
Huomenta vaan täältäkin :) Eilisten kiireiden jälkeen ehdin taas lukemaankin juttuja, onnea ultrakuulumisista!!! :)

Meillä tosiaan oli eilen kaikki niin kuin pitikin. Narsku näytti kaikki kykynsä, eikä suostunut olemaan hetkeäkään paikallaan ultrattaessa :D Ensin oli täysin kaksin kerroin, kantapäät korvissa, hetken päästä saatiin mahtava kuva, jossa on jalka täysin suorana... Mies ei ole vielä kunnolla tuntenut liikkeitä, joten hän oli aivan liikuttunut pienokaisen jumppatuokiosta :heart: Syke oli kaiken tämän liikehdinnän myötä 162 ja istukka oli hyvällä paikalla takaseinämässä (ei siis mikään ihme, että olen tuntenut liikkeet jo viikosta 14-15 lähtien...) Poikaa kovin lupaili, musta vaan näkyi kumman kaksihaarainen vehje, eli katsotaan vielä 3D:ssä :) Niin vahva tyttöolo takana ja mahakin on levinnyt joka suuntaan, niin on vaikea uskoa olevansa itse väärässä, vaikka salaa poikaa itse toivoinkin ;)

Pinnasänky löytyy vielä esikoisen jäljiltä. Sinne laitamme esikoiselta myös jääneen äitiyspakkauksen laatikon (tein esikolle siihen sellaisen reunapehmusteen, jotta on vähän suloisemman oloinen nukkumapaikka kuin pelkkä pahvilaatikko). Tällä kertaa pitää vain viimeistään parin kuukauden ikäisenä siirtää sänky isän puolelle, jos auttaisi yösyöttöjen vähenemiseen...

Hoitopöytänä meilläkin oli (ja tulee taas olemaan) vain taso pesukoneen päällä kodinhoitohuoneessa. Ostettiin siihen yläpuolelle seinälle hylly, jossa säilytin kaikkea tarpeellista tavaraa ja yhden lakanakaapin tyhjensin vauvan vaatteille.

Jouluvalot asennettiin ulos viime viikonloppuna ja nyt pitäisi vain saada sisällä kunnolla siivottua, jotta sinnekin saisi koristet jo paikalleen :) Ihanaa, lunta saadaan tosiaan todennäköisesti pian tännekin!

Sipulisankari & Narsku 19+6
 
Rakenneultrakuulumisia heti tähän alkuun. =) Kaikki oli vauvalla hienosti. Vastasi ihan viikkoja. Sellaiset 300g olis tän hetkinen painoarvio. Ja mun tyttöolo vahvistui tyttölupaukseksi. :heart: Laskettuaika pysyy siis siinä 15.4. Nyt on rv 20+1 ja vauvan päänympärys vastasi rv 20+0. Istukka on etuseinässä niin kuin tiesinkin jo. Ja lapsivettä normaalisti. Söpöjä kuvia saatiin meidän pikkuneidistä. Meillä olis sitten huhtikuussa yksi poika ja kolme tyttöä. =)

Vauvan sänkypolitiikka meillä on vielä ratkaisematta. Pinnis tossa makkarissa nököttää, mutta tän hetkinen kuopus on koko ajan nukkunut meidän vieressä. Täytyy miettiä sitten, mihin tuo taapero laitetaan sitten, kun vauva syntyy. Hankalaksi menee imetys, jos taaperokin nukkuu vielä meidän sängyssä.

Hoitopöytänä meillä on ollut hoitotaso tossa pinniksen päällä. Tai on se siinä edelleen, kun meidän 1v3kk taapero on niin pienikokoinen, että hyvin mahtuu vielä siinä vaihtamaan vaipat. Huonohan toi systeemi olis, jos siellä pinniksessä joku nukkuis. Sais olla aina nostelemassa sitä tasoa edestakas. Nyt on toiminut hyvin, kun pinnis on lähinnä vaatekaappi, jonka päällä se hoitotaso. :D

Täällä oli joillain muillakin tälle päivälle ultra. Odottelen kuulumisia. :)

Niin joo ja mies sitten pääsikin ultraan mukaan, kun miehen äiti on samassa sairaalassa töissä ja pääsi siksi aikaa katsomaan taaperoa, kun oltiin ultrahuoneessa.

Natte ja Tinja 20+1
 
  • Tykkää
Reactions: Namida
Onnea taas hyvistä ultrakuulumisista!!:flower: :)

Muutosta, me muutettiin viime raskauden aikana, kun olin rv 38+, oli kuitenkin
ehkä elämäni helpoin muutto, koska en tehnyt oikeastaan mitään :) Toki ärsytti, kun kaikki oli hujan hajan, mutta kaikki kunnia miehelleni siitä muutosta ja kodin laittamisesta! Vauvakin meni viikon yli ja kaikki olikin tuolloin kunnossa, kun miehellä alkoi laskettuna aikana kesäloma, niin kerkesi viikon vielä järjestellä! :)

Vauvan nukkumisesta.
Esikoinen(1v4kk) nukkuu vielä pinniksessä, mutta ajateltiin alkuvuodesta hankkia hänelle lastensänky. Näin ollen vauva saisi
veljensä pinniksen heti synnyttyään.

Eipä muuta, ylihuomenna neuvola.

Hjannah&Pallero rv 22+1:heart:
 
Ultrakuulumisia: Kaikki ok, sukupuolta ei näkynyt, oli jalat niin yhessä. Sieltä löytyi lisäistukka, jonka ei pitäisi millään tavalla olla vaivaksi. Vauv aoli normaalia pienempi (joka olikin odotettavaa) niin seuraava ultra vk32.

Hoitopöydästä Kiitos kaikille vastauksista! Niin siis meillähän on se ongelama vielä kaiken lisäksi, että pesukoneen päälle ei saa mitään, kun on kuivausrumpu päällä, eikä meillä ole kyllä kodinhoitohuoneessa vesipistettäkään, joten vessaan mentävä jokatapauksessa...

20+2
 
viuwolf KIITOS, näyttää kyllä kivalta ja luulen että laitetaan hankinta listalle :) tosin kattelen vielä netistä käytettyjä mutta tuo on kyllä niin nätti että en varmaan enää muista kelpuuta :D

pinnasänky meillä on osiin purettuna autotallissa ja kasataan se sitten vauvalle vähän lähempänä, meillä siis lapset "muuttaa" samaan huoneeseen ja alusta alkaen pinnis on siellä, mutta voi olla että makkariin sitten ehkä otan alun öitä varten joko sen äp laatikon taikka ensisängyn, tutulta saisin erittäin edukkaasti :) en haluais änkeä sitä pinnistä makkariin kun menee niin ahtaaksi.. mutta mietitään..

oletteko kukaan muuten miettinyt imetysasioita? mä en koskaan pystynyt esikoista imettämään kun alkuun ei jaksanut itse hommaa hoitaa ja sitten ei jotenkin oikein oppinut kun oli pullosta saanut niin pitkään.. ja sillä tavalla imettäminen on mulle tosi vieras juttu ja jotenkin en osaisi kuvitella imettäväni varsinkaan jos vieressä olisi joku muukin aikuinen.. onko synnärillä pakko saada imetettyä ennen kun pääsee kotiin? entä jos lypsän omaa tavaraa ja annan sitten puollosta? kun jotenkin se että maidon voi antaa kumpi vaan toi meille sellaista mukavaa arkea silloin aikoinaan esikoisen aikaan.. olenko jotenkin pöljä kun jo nyt näitä mietin, tuntuu vaan että yleinen asenne on se että lapsesta ei voi tulla tasapainoista ja kunnollista jos ei sitä ole ihan oikeasti imetetty. ja monet mullekin sitä

niin ja onnea paljon kaikille ultrassa käyneille ja sieltä mukavia uutisia saaneille! :)

olenko mä ainoa joka ei ehkä kysy sukupuolta etukäteen? :) mä en ole vielä päättänyt että miten tehhään.. mies sano että sittenhän se selviää kun syntyy ja se haluis pitää jännitystä yllä.. :)

m-m & hippu 18+2, edelleen :D
 
Iltaa ihanat! :heart:

Ihan ensimmäiseksi ultrakuulumisia: kaikki hienosti!! Vastasi viikkoja mitoiltaan ja painaa 450g. Sydän ja munuaiset hyvässä kunnossa, liikkui hienosti. Mutta liikkeiden perusteella tiesinkin tämän aktiiviseksi tapaukseksi. Istukka on mulla takaseinässä mikä selittää sen, että olen jo parin viikon ajan tuntenut liikkeitä vaikka ensisynnyttäjä olenkin. Itsepäinenkin tämä pikkuinen oinasmuksu on, ei olisi millään suostunut kääntymään asentoon pikkuaivojen mittaamiseksi, mun piti kääntyä kyljelleen ja kätilö kiusi anturilla kovasti ennenkuin natsas viimein. :) Ja minulle voi päivittää tyttölupauksen! :heart: Niin ja yksi erityisen kaunis ja tarkka kuva saatiin tästä meiän neitosesta profiilista huulet raollaan, sweet!!

Karen: laitoin sulle yv:ä!

Masuuntaputtelijoita ei mulle tänne kiitos! Jopa oma faija kun taputti niin vetäydyin vähän taaksepäin, kun ei muutenkaan olla liian läheisiä. Ainoa joka saa on oma rakas, niin ja jos joku todella läheinen ystävä taputtaa niin se on ihan ok... Musta on aina ollut kurjaa se, et me suomalaiset ollaan juroa ja sulkeutunutta kansaa joka ei puhu eikä pussaa, mut tässä asiassa vaan taidan olla perisuomalainen. Aika varmasti murisen ja puren!! Mulla on niin iso se oma reviiri...

Unettomuudesta: Se on mulle ollut tuttua jo ennen raskautta. Olen niin kova stressaan enkä saa sitä vaihdetta pois kun pitäis nukkua, vaik kuin tiiänkin ettei ne asiat mun stressaamisella parane, päin vastoin. Ja tää ongelma tuntui vaan pahenevan, kun muutenkin mun kaikki fiilikset on korostuneet nyt raskaana ollessa. No, nyt sit raudan syömisen myötä oon alkanut niin nukahtamaan kuin nukkumaankin paremmin. Johtuu varmaan siitä, et nousen niin hurjan aikaisin ylös että ehdin puuhamaan hurjasti juttuja ennen iltaa. Ulkoilen myös joka päivä nyt ja unen laatu on parantunut selkeästi.

Ainiin, siis vaikka Neuvolantädin pistokokeen mukaan mun hb oli 119, eli lähes normaali, oli näis viimisimmis labrakokeissa tullut luotettavaksi luvuksi 105. Tosi hyvä siis et kuuntelin omaa oloani ja ostin sitä rautaa! Eikä ihme että se jeesas mun oloa niin paljon ja muutuin zombiesta eläväksi kertaheitolla!! Ne pikakokeet voi siis valehdella.

Onnea hurjasti kaikille muillekin hyvistä ultrakuulumisista!!!

Mulla oli kyllä muutakin kommentoitavaa, vaan nyt oon niin väsy etten muista. Kauniita unia kaikille!!

Namida ja Emppu 21+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Natte ja Hjannah
Ai nyt muistin! Eli Mansikka-Maijalle tuosta imettämisestä: mä en siis yleensä tapaa olla ujo, ainakaan häveliäällä tavalla, mut imetys ei ajatuksena tunnu musta luontevalta taikka mukavalta. Silti aion imettää, ja voihan se ollakin että kun se sitten on ajankohtaista, mun fiilikset muuttuu... Oon miettiny hurjasti mistä tää johtuu, ja yks syy voi olla näinkin kumma, kuin että mulle ajatuksena (ja ihan konkreettisesti) rinnan imeminen liittyy erotiikkaan. Joten ajatus siitä että pieni vauva imee mun rintaa ei herätä äidillisiä vaan kieroutuneita tuntemuksia... Taidan olla siis jokseenkin pimeä eukko!!? En myöskään tahtoisi imettää julkisella paikalla. Jotenkin en vaan haluis jakaa sellasta ulkopuolisten läsnäollessa/nähden.

Mutta, nää fiiliksethän voi muuttua kun musta sit ihan todella tulee äiti. Ja ihan siks aion imettää kun ritamaito on niin ravitsevaa ja terveellistä, ja myös siksi, että vauva rakastaa sitä läheisyyttä mikä siinä syntyy... Mutta mun äiti ei pystynyt mua imettään, sain korviketta, ja olen nyt siis ainakin fyysisesti ihan terve tapaus. Pää onkin sit ihan oma lukunsa! :LOL:

Et siis oo yksin kelojesi kanssa.

-Namida-
 
Onnittelut hienoista ultrakuulumisista Kaukaa hyvän näkönen ja Namida!

Yksi masuntaputtelija on osunut mun kohdalle tässä raskaudessa. Se oli mulle tuntematon henkilö eräissä juhlissa, joku kaverin miehen sukulainen. Mua ei haittaa, jos sukulaiset ja ystävät taputtelee tai silittelee, mutta tuntemattomat tai hyvää päivää tutut sais pitää näppinsä jossain muualla. :mad:

mansikka maija ei ehkä kannata hirveesti etukäteen stressata imetyksestä vaan lähdet fiilispohjalla. Kokeilet vaikka ensin miltä se tuntuu ja, jos tuntuu hankalalta annat vaan sitä korviketta. Sairaalassa ne varmaan vaatii sen imetyksen, jos olet päättänyt antaa tai edes yrittää antaa omaa maitoa. Mutta jos sanot heti, että et aijo imettää, ei sitä imetystä sulta voida vaatia. Varmaan jotain painostusta saat osaksesi. Tuntuu aikamoiselta kiihkoilulta välillä noi imetysjutut noilla synnäreillä. Mullekin tänään lyötiin joku imetysopus kouraan, kun lähdin pois sieltä ultrasta. Jotenkin outoa, että tässä vaiheessa ja varsinkin, kun olen jo kolme lasta imettänyt. Mihin mä sitä opusta nyt tarviin? Enkä nyt ihan ole voinut unohtaakaan sitä hommaa, kun edellisen kerran olen imettänyt vielä kesällä silloin 10kk ikäistä kuopusta.

Namida mä oon jotenkin väsynyt, mutta repesin täysin, kun aloin miettimään, että sun vauvan painoarvio on 450 kiloa. Hauskoja nää kirjotusvirheet, kun osuu hassuun kohtaan. Mä oon ite monesti laittanut esim. vauvan syntymäpainon tyyliin 3200 KG. :LOL:

Mulle on tullut ihan hirveet liitoskivut. Tai ainakin on nyt parina päivänä ollut hankala välillä kävellä, ku sattuu ihan sikana tonne alavatsaan ja sieltä vielä säteilee johonkin tonne sisäpuolelle. Ihan kauheeta välillä. Sellasta viiltävää kipua, kun puukolla joku viiltäis. Ei oo näin pahoja kipuja ollut aikasemmissa raskauksissa, mutta voihan se johtua vaan siitä, että on jo neljäs raskaus, ja tietty alan kai mäkin vanhenemaan.

Nyt iltapalalle ja metsästämään sitä nukkumattia.

Natte ja Tinja 20+1 edelleen

Niin ja piti vielä mansikka maijalle ehdottaa, että juttelisit neuvolassa tosta imetyksestä. Ehkä yhdessä pääsisitte johonkin hyvään ratkasuun ja tietäsit sit, miten toimit, kun vauva syntyy. Ja mä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että äidinmaito on parasta ravintoa, mutta korvike tulee tosi hyvänä kakkosena. Itsekin olen korvikevauva ollut aikoinaan ja ihan hyvä musta tuli. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta vaan taas. Olipa jotenkin todella levoton yö, nyt sitten väsyttää todella paljon :( Mun mielestä raskaana ollessa pitäisi olla oikeus jäädä kotiin nukkumaan ja tulla töihin vasta puolilta päivin, jos siltä tuntuu :D

Kyllähän täällä on aika rautaisia odottajia, kun tosiaan satoja kiloja mahassa kannetaan (mä en edes huomannut tuota Namidan lipsahdusta, ihan luonnollinen painohan tuo oli ;) )

Masutaputtelijoita on nyt myös mun ympärillä. Onneksi kaikki kohdalle osuneet ovat olleet ystäviäni. Tuntemattomien ihmisten en antaisi tulla lähellekään, mutta musta on kiva, kun kaverit taputtelevat (esikoisen kanssa kukaan ei uskaltanut mun mahaani koskea ja olin jotenkin pettynyt).

Itse imetin esikoista kokonaisuudessaan vuoden (viimeiset kuukaudet tietty osittaisimetyksellä). En oo mitenkään korvikkeita vastaan ja välillä oikeasti toivoinkin, että oltaisiin harjoiteltu pulloruokintaa ajoissa! Ei siitä tahtonut tulla missään vaiheessa mitään joten olin aika kiinni pojassa koko vuoden... Olen vaan niin pirun pihi, etten halua kuluttaa vähiä KELAn tukia maitoon, kun sitä oli ilmaiseksikin saatavilla!!! :LOL: Mun mielestä äitiä ei sovi tuomita sen perusteella imettääkö hän vai ei. Just noi jutut tuo monelle (varsinkin esikoistaan odottavalle) niin suuret paineet imetykseen, että monella se vaikuttaa jo ihan siihen maidon tuloonkin. Ja jos äidillä tosiaan tulee maitoa hyvin, niin voihan sitä pumpata ja antaa pullosta, jos imetys tuntuu oudolta tai vieraalta. Vaihtoehtoja on tänä päivänä niin monia!

Sipulisankari & Narsku 19+6 tai 20+2 tai jotain... (Ultran mukaan 19+6, mutta lasketun ajan mukaan 20+2, joten kai mennään tuolla jälkimmäisellä) :D
 
Imetyksestä, mä imetin esikoista 5kk ja senkin osittaisimetyksellä. Koko elämänsä siis saanut osittain korviketta. Vauva kellastui ekan viikon aikana eli siis suomeksi sanottuna kuivui, kun ei saanut tarpeeksi maitoa. Yksi yö oltiin sinivalohoidossa ja säikähdin tuota hommaa niin paljon, etten enää edes uskaltanut yrittää täysimetystä senkään jälkeen kun vauva saatiin kuntoon. Tokikaan en tiedä, että oisko ees onnistunut. Jossain vaiheessa maidon tulo selkeästi lisääntyi, mutta en uskaltanut kokeilla. Kaikista kamalinta oli, kun tietyt sukulaiset vaati ja piti huonona äitinä ja vaikka ja mitä kun en täysimettänyt.:kieh: Hyvä, etten sairastunut masennukseen, kun noita hormonipäissäni kuuntelin ja pyörittelin päässäni.

Tällä kertaa toivon imetyksen onnistuvan paremmin, mutta jos ei, niin toivon myös osaavani ottaa rennommin :)
Minunkin mielestä rintamaito on parasta ravintoa, mutta kyllä niillä korvikkeilla ihmisiä kasvaa myöskin!!:) Meidän pojalla(1v4kk) ei ole koskaan ollut kuumetta tai mitään korvatulehduksia ym. Parilla nuhalla on selvitty, vaikka anoppikin oli sitä mieltä, että tulee sairastamaan koko ajan kun saa korviketta. Nyt voisi jo vähän nauraa tuollekkin.

Tulipa pitkä sepustus. Näköjään on mulle edelleen vähän kova paikka, vaikka poika jo isompi. Mutta pointtina on, että kenenkään ei pitäisi imetyksestä tehdä elämää suurempaa asiaa ja sivulliset voisivat pitää suunsa kiinni! :)

Hjannah&Pallero rv 22+2:heart:
 
Imetyksestä: Meillä tyttö sai korviketta jo laitoksella, kun paino putosi niin rajusti. En myöskään saanut kovin hyviä neuvoja imetykseen siellä, joten aika ummikkona näiltä osin pääsin kotiin. Lisäksi toinen rinta aukesi niin pahasti, että sieltä ei tullut muuta kuin verta. Kotona jatkettiin osittaisimetyksellä, mutta korvike määrät kasvoi, vaikka imetin aina molemmista rinnoista ja niin pitkään kuin tyttö siinä viihtyi. 2kk kohdalla jätin imetyksen pois ja korvikemäärä kasvoi n. 20ml/kerta. Eli pullovauva meilläkin oli. Tämän toisen kanssa toivon onnistuvani paremmin, jos ei onnistu niin en ole pettynytkään. Meillä ei kukaan muu arvostellut pulloruokintaa kuin miehen toinen mummi. Tämä oli vielä silloin ekana iltana, kun päästiin kotiin. Hän alkoi valittamaan siitä kuinka olisi vauvalle parempi että sitä imetetään ja kaiken maailman höpötykset ja syyt. Onnistui syyllistämään huonoksi äidiksi, vaikkei sitä suoraan sanonutkaan. Tähän totesin, etten halua toiselle verta syöttää, sitten hiljeni mummokin, kun minä aloitin itkemään. Jokainen kuitenkin tekee parhaansa. Ja samallalailla pulloruokittu saa läheisyyttä kuin rintaruokittukin. Tuosta korvikevauvojen sairastamisesta, meillä on ollu korvakierteet ja kaikenlaiset flunssat, mutta vasta sen jälkeen kun on päivähoidon aloittanut. Lisäksi tyttö on maitoallergikko, mutta tämä kuulemma kulkee geeneissä ja hänelle tulee siis isänpuolelta.

Sama juttu Hjannah, edelleen kova paikka minullekin tämä imetys kuten huomaat oman tarinan pituudesta :) Mulla muuten laitettiin jo ekassa ultrassa merkintä äitipolin tietoihin että toiveissa imetysneuvontaa, kun vauva on syntynyt.

Onnea ultrakuulumisista taas :) Ja mukava saada niitä tyttölupauksiakin tänne. Mulla on ultra vasta viikon päästä. Toivottavasti aika menee pian sinne.

Alley ja pirpana 20+0
 
Heip jälleen mammat...kirjoittelen täällä tasaisen harvoin =)

Vaivana aivan jäätävä väsymys joka on vähintään samaa luokkaa kuin alkuraskaudessa...hemppa ei edes ollut kovin matala (oli tippunut 136->126) Siitä huolimatta, että hemppa oli vielä noinkin hyvä, niin alotin lisäraudan,syön silloin kun muistan... jos se edes auttas tähän väsymykseen...

Vaivaako muita mahan arkuus/kosketusherkkyys? Mulla siis mahan pinta ihan kosketusarka, "kivulias" on ehkä liian voimakas sana,mutta sellainen arka.Jos painan kevyesti niin tuntuu pahalle,yäk.

Niin monet on jo päässeet rakenneultraan :heart: Meillä moinen vasta ensiviikolla...ja perjantaihin saakka pitää odotella.Hui kuin jännää!

Vauvan liikkeet tuntuu jo selvinä muljahduksina..joka päivä tuntuu jumppaa :heart:

Hassua kun tuntuu,että te kaikki muut ootte jo suunnitelleet vauvan sänkyasiat,imettämiset ja muut hankinnat...meillä vasta haaveillaan,että päästäis tositoimiin ja ostamaan tavaroita (tosin ne hinnat ei liiemmin hymyilytä). Ja imettämistä en oo juurikaan ajatellu,kai se sujuu omalla painollaan, jos on sujuakseen..voihan se olla, että nämä asiat kerkee miettimään puhki sitten lähempänä loppuraskautta :p

Paksuja vointeja kaikille!
T;Muksutar ja Pulla 19+4
 
Heissan pitkästä aikaa!

Onnittelut kaikille mukavista ultrakuulumisista!

Myös minä oli viime perjantaina ultrailtavana vikkojen ollessa 21+1.
Kaikki näytti olevan kunnossa. Painoa pojanpallerolla oli 439 grammaa ja koko olisi vastannut 21+3.

Eli mun poikaolo tosiaan oli totta! :heart:
Toki salaa ja ei-salaa minä, mies ja tuleva isosisko, 2,5v., toivottiin tyttöä.
Isoveli, 9v., toivoi poikaa ja esikoistytär 14v., ei ainakaan tulevan sisaruksen sukupuolta harmitellut. Onneksi niin.
Tuntuu jotenkin itseltä absoluuttisen väärältä pettyä vähän sukupuoleen, koska se ei vain ole oikein. Ja kun mulla niitä tyttäriäkin on jo kaksi. Joku ihme päähänpinttymä mulla on muka ollut vain kolmesta tyttärestä, aivan niin kuin sen asian voisi tuosta noin vain päättää.

Vilkkaalta tämä minun masulainen myös vaikuttaa. Jos on sitten livenä isoveljeäänkin vauhdikkaampi, niin se on menoa se.

Dominique ja Poikapupu 21+6
 
ONNEA ihan valtavasti kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :heart: Nyt todella toivon, että huhtikuisten suru-uutiset olisi jo takanapäin ja kaikki saisi nyyttinsä kotiin keväällä!

Imetyksestä sen verran, että ajatuksena on täysimettää 6kk ikään, toki kasvuvauhdista riippuen sitten jo kiinteitäkin jos vaatii, ja jatkaa n. 1v. ikään asti osittaisimetyksellä. Näin tein esikon kanssa ja kaikki meni niin mallikkaasti, että en malta odottaa, että saan pikkuisen rinnalle :heart: Multa alkoi esikon odotusaikana maitoa valumaan jo joskus 7.kuun jälkeen, siis paita oli märkä koko ajan ja mulla meni liivinsuojia pakettikaupalla. Sairaalassa ihmettelivät ja nauroivat, että harva ensisynnyttäjä lähtee kotiin vauvan ja viiden täyden maitopussin kanssa. Sairaalasta asti käytin imettäessä maidonkerääjiä toisessa rinnassa ja keskimäärin kaksi kertaa sain sen tyhjentää aina yhden imetyskerran aikana :rolleyes: Eli oletuksena on, että sama homma on edessä tämänkin kanssa. Kuitenkaan imetys ei ole mikään hyvän äidin mitta, joskin itse olen sitä mieltä, että mitä järkeä on oman "häveliäisyydentuntonsa" takia uhrata maailman paras (ja ilmainen) vauvanruoka ja laittaa rahaa korvikemaitoon. Toki saattaisin olla eri mieltä, jos oma imetys ei olisi sujunut niin hyvin. Kannattaa kuitenkin ainakin yrittää ensin imetystä ja jos ei sitten onnistu, niin sit siirtyä korvikkeisiin. Niin, ja mä imetin ainakin ihan missä sattui, julkiset vessat tuli tosi tutuiksi kauppa- yms asioidenhoitokeikoilla, kirjastossa oli mukavan rauhallista aina, autossa pitkillä matkoilla jnejne. Oli kyllä niin näppärää, vauva vaan syliin ja paitaa sen verran ylös/alas, että sai tissin esiin. Harsoa vaan vähän päälle, jos tuntui liian julkiselta paikalta. Tämän tulevan kanssa oon ajatellut myös yrittää jaksaa opetella kantoliinailua, sen kanssa imettäminen on kuulemma tosi helppoa ja samalla vauva sais sitä läheisyyttä koko ajan. Tai sitten vaan Manducan kans, silläkin kuulemma onnistuu.

Hoitopöytä meillä on tällainen Vauvan hoitopöytä 50.00 € - Lastenhuoneen kalusteet - Koti - Huuto.net (avoin) Tällä hetkellä siitä on tuo taso vintillä ja lipasto on esikoisen käyttövaatekaappina. Meillä on aivan onnettomasti säilytystilaa ja ainakin yksi isompi lipasto/vaatekaappi on hommattava ennen vauvan syntymää, muuten ei vaatteet mahdu mitenkään. Mä tykkään tuosta hoitopöydästä, päällä oli tietty hoitoalusta harsojen kanssa, laatikoissa oli vauvan vaatteita, tuossa välikössä kaksi koria, joissa kestovaippoja ja muita tavaroita (kynsisakset, peppurasvaa, hoitoliinoja, vanupuikkoja yms) ja laitettiin vielä tuonne ulkopuolelle sivuille molemmin puolin koukut, joissa roikkui kans muoviset korit, joissa oli vaippoja ja vaatteita. Eli kaikki tarvittava käsien ulottuvilla ja menee tosi pieneen tilaan joihinkin isoihin esim. Ikean systeemeihin verrattuna :)

Pinnasänky on vielä esikoisella, kun on niin levoton nukkuja, pää vaan hakkaa laitoihin kun unissaan mönkii. Hankitaan sille isojen poikien sänky kunnon laidalla tuossa joskus kevättalvella, niin tottuu nukkumaan siinä jo hyvän aikaa ennen vauvan tuloa eikä tule sitten mitään "mustasukkaisuutta" siitä, että vauva on vienyt hänen sänkynsä. Meillä on siis talossa 3h, mutta toinen (makuu)huone on niin täynnä tavaraa ja käytännössä varasto-/työ-/koirahuoneena, että ei siitä lapsille makkaria saa. Eli yhteen makuuhuoneeseen on mahdutettava jotenkin järkevästi meidän parisänky, iso vaatekaappi + lipasto, vauvalle pinnasänky (tosin ensikuukaudet saa nukkua pienemmässä kehdossa/korissa) ja esikon uusi isompi sänky :D Ai miten niin ahdasta...

Namida ja joku muukin oli vähän masisfiiliksissä, tosi kiva lukea, että teidän fiilikset on jo paremmat! :)

Uniherkkyyttä on muuten mullakin. Heräilen tosi herkästi (verrattuna siis normaaliin tukkina-nukkumiseen :D) ja käyn 2-3krt vessassa yön aikana. Lisäks jos aamuyöstä herään, niin saatan pyöriä sängyssä tunninkin saamatta uudestaan unta. Mä en ole ikinä kärsinyt unettomuudesta ja siksi tää onkin niin rasittavaa! Sit aamulla väsyttää aivan mahdottomasti ja useinkaan en päikkäreitä ehdi ottaa. Illalla alan jo klo 22 aikaan tipahdella, mutta toisinaan olen ihan pirteänä vielä yhdeltäkin.

Maanantaina poksui puoliväli eli tänään 20+2! Aivan käsittämätöntä, miten nopeasti aika kuluu...
 
Hjannah meillä tyttö nyt 3,5 vuotias ja yksi korvatulehdus takana n. vuosi sitten.. joten ei tämäkään "korvike lapsi" kovin sairas ole ollut :D

ja siis kyllä mä ainakin aion yrittää sitä imetystä, koen /koin sen toisen ihmisen neuvomisen ja liaan lähelle tulemisen vaan niin jotenkin ahdistavana että en tykänny... ja sitten kun se ei vielä edes onnistunut kun vissiin kerran niin jotenkin sen pullottelu tuntui mukavammalta jos tytön sairaala aikana :) mulla oli siis sairaalasta lainassa sellanen lypsy kone jolla lypsin kotona ja vein sairaalaan, ja kun tyttö pääsi kotiin niin lypsin osittain pakkaseen.. että kyllä ne elämän ensiviikot on alotettu ihan ehdalla tavaralla :D jossain vaiheessa vaan tuntu siltä ettei mun elämä ollu muutakun syöttämistä ja lypsämistä niin pikkuhiljaa ne lypsyhommat sitten jäi...mutta tosiaan, aika näyttää miten tälläkertaa käy ja tuntuu, jos saan täysiaikaisen vauvan niin varmaan se imetyksen kokeilu helpottuu jo pelkästään senkin takia :)

Naneni näppärältä näyttää tuo teidänkin hoitopöytä :)
 
Keskiviikkoiltaa :)
Imettämisestä ollu puhetta haluaisin myös kertoa että läheskään aina se että ei imetä ole oma valinta...Esikoiselle ei minulta maitoa riittänyt yritin ja yritin,1,5 kk meni vähän tissiä ja korviketta päälle kunnes poika kyllästy tyhjään tissiin,ajattelin stressiä ja sektiota syyksi maidon tulemattomuuteen.Sitten kun 3 vuotta myöhemmin sain tytön kaikki jankuttivat jokaiselle tulee maitoa kun sinnikkäästi imettää en antanut korviketta vaan imetin ja vauvan paino alkoi kotona laskea ja neuvolasta vanha terkkari sanoi ei kaikille maitoa tule.Toisen kohdalla osittain imetin 3 kk halusin antaa kuitenkin läheisyyttä ja jokaisen kallisarvoisen tipankin. Kummallisinta oli että toisen kohdalla mulla oli lainassa rintapumppu ja joskus oli jopa tunne nyt varmasti maitoa on ja sitten kokeeksi lypsin niin juuri pikku liru tuli...Siinäpäs minun imetystarinaa ja silti vielä uskallan toivoa imetyksen ihmet iltatähtemme kohdalla.Ois ihanaa yösyötölläkin nostaa rinnalle eikä lähteä pullon lämmitykseen ja kaikista raskainta oli ensin tissiä ja sitten vielä lisäksi pulloa.
Mutta huomenna poksuu :) ja oikein sydämelliset onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista :)
Ylläri iltatähti 22+6
 
  • Tykkää
Reactions: Sipulisankari

Yhteistyössä