HUHTIVAUVAT 2009 *Lokakuussa*

hemuli, toki saa valittaa! oon sitä mieltä että ainaki täällä pitää saada sanottua niinku asiat on, eikä vaan hyssytellä. Mäkin koen tän elon joskus aika rankaksi.. Mä rakastan mun lasta yli kaiken, mun miestäkin ja koirakin on ihan jees. Mä en vaan meinaa jaksaa tota äijää välillä. Se kun ei millään tavalla pyytämättä osallistu. Ei ollut kiinnostunut raskausaikana, eikä nytkään minusta. Oikeastaan mua ärsyttää se, että se kun tulee töistä lösähtää sohvalle ja alkaa kattoa boxista jotain typeriä ohjelmiansa. Minä syötän, vaihdan ja viihdytän Eevan lähes 24/7. Kaiken lisäksi, teen ruoat, käyn kaupassa, siivoan, vien koiran ulos ainakin kahdesti, parhaimmillaan kolmesti päivässä. Hoidan vaatehuollon. Siksipä täällä on tällaista kun on. Ennen minusta tuntui oudolta, että lapsi perheessä on vauvan vaatteita siellä sun täällä, noh, nyt mä tiedän mistä se johtuu. Joskus tullaan sisälle kiireellä ja vaatteet vaan jää sohvaan. Eevan vaatteet kiertää pyykissä niin, etten saa niitä edes viikatuksi välillä, suoraan narulta päälle ja siitä pyykkiin. Mun mielestä mulla on oikeus valittaaki joskus. Mun äiti aina sanoo, että mikset sano sille että tekis jotain.. no :ashamed: jotenki mä kuvittelen että se kun kuitenki käy töissä ja sen pitää siellä jaksaa ja tää on nyt mun "työ" niin on vaan jaksettava. Musta vähän tuntuu et tiedän miltä yh:stä tuntuu, ainaki joskus. Kaiken tämän lisäks, silloin joskus kun mua vähän huvittais :whistle: ju nou, saan vaan väsyneen katseen. Että kiitti vuitusti. Tekee oikeen hyvää jo muutenkin kärsineelle itsetunnolle, en saa aikaseks pidettyä huushollia kunnossa enkä ilmeisesti kelpaa mihinkään muuhunkaan. Pienehkö kriisi itsensä kanssa menossa, ei täysin sinut itsensä kanssa, kilot ja niin edelleen... Ja, musta olis hirveen ihanaa joskus jos mua halittais, pidettäis hyvänä ja kerrottais, että hoidan homman niin hyvin kun pystyn, osaan ja kykenen.
äh. ja sen ajan kun tätä olen kirjoittanut näppis miltei savuten on noi kaks mölliäistä isompi ja pienempi viihtynyt hyvin tossa sohvalla keskenään. menipäs taas syvälliseks.
 
Teppana, :hug:

Tuo sun kirjoitus ois voinut tulla mun näppikseltä. Paitsi että mä sanon miehelle välillä aika kärkevästikin, että voi edes olla pojan kanssa että saan kotityöt tehtyä. Hänen työpäivänsä loppuu neljältä, mulla se on kellon ympäri.

Aikaisemmin meillä oli koti aina tiptop, ja Leevin syntymän jälkeen yritin jatkaa samaa linjaa. Neuvolassa sanoivat, että nuku silloin kun vauva nukkuu... no, mä siivosin jne. silloin ja sitten joskus 2-3 kk paikkeilla iski tosi iso väsy kun en nukkunut juuri koskaan. Nykyään meillä ei sitten enää ole niin siistiä, eikä se mua enää niin häiritse. =)

Itsetunto mulla on aika nollissa, kun ei tuo kroppa sitten palautunutkaan ihan niin kuin esikoisen jälkeen. Mies ei ole asiaa kyllä auttanut. Viimeisin itkukohtaus tuli, kun mies oli tilaamassa pizzaa ja taputti mua mahaan (joo... sitä jäi, siis mahaa ja varsinkin sitä löysää ällöä nahkaa) ja kysyi että riittääkö mulle tavallinen vai syönkö perhepizzan. :kieh:

No, en sitten syönyt mitään, ja sen jälkeen ei ole noita typeriä juttuja onneksi tullut.

Mä on kamalan itkuherkkä vieläkin, toivottavasti normalisoidun edes sit kun lopetan imetyksen... :whistle:
 
Ohops, enkö mie ole muka viikkoon tänne kirjoitellut. Ilmankos on tekstiä tullut.

Ellillä oli eilen eka fysioterapia. Tosi hyvin meni. Mitä nyt Menninkäinen vierasti fysioterapeuttia sen verran että hän vain kauempaa tarkkaili ja jakeli ohjeita.
Mutta, sylissä istuessaan ( siis kun Elli on miun sylissä ) kaikki vaikuttaa normaalilta. Pään ja käsien hallinta hyvä. Jäntevyys normaali. Samoin selällään ollesssa, kyljelleen kääntyy hienosti. Lihakset kehittyneet normaalisti, samoin niiden hallinta hyvää.
Näiden suhteen ei siis mitään ongelmaa.

Mutta, (miksi aina pitää tuolla tuo mutta) Vatsallaan ollessa Ellin ongelma tulee selkeästi esille. Tyttö ei vain pysty vielä ojentamaan itseään suoraksi ja ylös, niinkuin vatsallaan ollessa tuon yläkropan pitäisi mennä. Ja tämä ettei pysty ojentautumaan aiheuttaa tuon kehitysviivästymän.
Siihen pitäisi auttaa aika ja jumppa ohjeet. Eli tietynlaisissa asennoissa kantamista, vauvan syliin nostaminen kyljen kautta kääntämällä, kerran pari päivässä vatsallaan makuuta niin että pyyherulla tms tukee rintakehää ja auttaa nostamaan yläkroppaa ylös. Sekä sitten ihan lelun avulla ja pienoisella avustuksella kääntymään houkuttelemista.

Meillä siis alkaa "ankara" treeni nyt.

Loppukuusta seuraava fysioterapia. Ja ensviikolla sitten se puheterapia.



Tottakai täällä saa myös valittaa ja muistakin kuin vauvajutuista. Jaksamista kovasti rakkaiden, mutta ah välillä niin raivostuttavien miesten kanssa.
Osaa tuo omakin ukko olla välillä niin ärsyttävä. Mutta tuskinpa miekään aina ihanne vaimo olen.
Puhuminen auttaa, tai sitten on ainakin yrittänyt. Mie en ainakaan tunne yhtään huonoa omatuntoa siitä että ukko joutuu tekemään myös kotitöitä vaikka töissä käykin. Lasten kanssa hää onneksi viettää ihan oma aloitteisesti ja mielellään aikaa.
Enkä tunne myöskään huonoa omatuntoa siitä jos on sotkua. Siivota kerkiää aina, ja sitäpaitsi, vaikka kuinka siivoaisi niin aina sitä sotkua syntyy.
Joten turha ottaa sressiä. Sotkua saa olla, kunhan on suurinpiirtein puhdasta niin mie olen ihan tyytyväinen.

Lihasoseista. Kunhan nyt saisi ensin nuo kasvissoseet menemään. Neiti ei siis ole vieläkään oikeastaan hokassut syömisen päälle. Pientä edistystä on sentäs havaittavissa. Bataattia kylläkin vasta saa. Maissi myös aloitettiin mutta se vaikutti sen verran selkeesti kakkaan, ekana päivänä kakkasi neljästi ja nyt ei ole kakannut ollenkaan. Joten päätin jättää maissin toistaiseksi pois ja kokeilla sitä uudestaan myöhemmin. Pidetään nyt paripäivää taukoa uusista mausta ja mennään vain bataatilla kerran se tuntuu sopivan hyvin. Pitää sitten ottaa vaikka perunaa tai porkkanaa.

Kerran päivässä syö neiti sen pari tee lusikkaa. Pitäis varmaan harkita jos alkais kaksi kertaa antamaan jossainvaiheessa. Ei siis ole määrät vielä oikein lisääntyneet, mutta eiköhän tähänkin aika auta kunhan neiti hokasee syömisen päälle


Vaipoista, meillä käytössä liberon kolmoskoko. Ja hyvin ovat toimineet meidän kirppanalla.


ZikiZiki, tuo vieressä nukkuminenhan on aivan ihanaa, varsinkin jos molemmat nukkuvat paremmin niin.
Toivotaan ettei teidän vauvalle tule vierastmista isin suhteen kun viikot joudutte olemaan erossa.
Mutta ihan varoituksen sana, jos vauva vierastaa kovasti niin se kyllä tulee jos on tullakseen. Meillä jätkä vierasti kaikkia, ja pahasti. Parin viikon ajan jopa isäänsä, joka sentäs on illat ja viikonloput aina kotosalla. Nyt on kyllä niin isin poika....



Manna, älä murehdi. Teidän Elsa on kuitenkin kasvanut ja se on pääasia. Se että yhden kerran käyrät vähän notkahtavat ei oikeesti merkkaa yhtään mitään.
Uskallan tämän sanoa sillä että meillä on kolme pientä ja hitaasti kasvavaa lasta.
Jos vauvan kasvu pysähtyy kokonaan tai jopa laihtuu niin sitten on aihetta huolestua ja tutkia vähän mistä johtuu.
Mutta sillä että käyrät kerran notkahtavat ei ole mitään merkitystä. Voi olla että ensikerralla käyrät taas nousee, tai menevät samalla käyrällä kuin nyt.
Jos lapsi vain kehittyy normaalisti, on terve ja perustyytyväinen niin kaikki on varmasti hyvin.

Toki tuo kasvu kontrolli on hyvä olla ( meilläkin on 7kk iässä, normaalistihan seuraava neuvola olisi vasta 8kk ) Ei siitä haittaakaan ole. Ja aina näitä on hyvä seurata.
Mutta älä murehdi. Jos Elsa voi hyvin ja ruoka maittaa niin kaikki varmasti hyvin kasvun osalta.

Nuo mahdolliset allergiat ovat tietty kurja juttu. Ne nehän voivat myös hidastaa kasvua. Jätätte nyt sitä perunaa ensin pois ja testailette varovaisesti uusia. Kokeilette saada posket parantumaan ja toivotaan että syyllinen löytyisi.
Bataattia voidaan me ainakin suositella.


Meidän Elli oli 6kk neuvolassa 63m ja 6.3kg Pituus menee nyt -2.2 käyrällä ja paino -1 käyrällä. Pieni mutta sitäkin sievempi =)
Th ei jaksa enää murehtia meidän Ellin kasvusta. Sama th hoitanut nyt meidän kaikkia kolmea ja nuo vanhemmat olleet samassa iässä jopa pienempiä. Heitä on tutkittu keskussairaalaa myöten ja vihdoinkin nuo ovat tajunneet ettei meidän lapsissa ole mitään vikaa. He ovat vain lyhyitä ja pieniä. Ja kasvavat hitaasti. Kaikki on silti hyvin ja terveempiä lapsia saa hakea.

Oma aika, niin mitä himskatti se onkaan? Muistaako joku??

Nojoo, siitä voi vain haaveilla nyt. Mutta eivät nämä kullanmurut ole ikuisesti pieniä. Ja uskallan väittää että muutaman vuoden päästä sitä omaa aikaa on liiaksikin kun lapsukaiset ovat jo sen verran isoja että huitelevat omissa menoissaan. Sitten sitä jo kaipaa heitä välillä kotiinkin.

*halauksia* kaikille pienille kolhijoille. Muistakaa mammat näitten vauvojen ja isompien kanssa. Eivät nämä tiedä vielä maailmasta mitään. Ja ainoastaa kokeilemalla oppii. Eihän sitä voi tietää että sängyltä pääedellä hyppääminen sattuu jos sitä ei ole ikänä ennen tehnyt.
Meidän on vain annettava näiden murujen itse kokeilla ja opeteltava uusia asioita vaikka välillä vähän sattuisikin.
On vain neuvotta ja ohjeistettava kärsivällisesti ja vahdittava ettei pahemmin satu.
Osalla on varmasti tuttua, ja lopuilla vielä edessä. Se kun lapsi kerta toisensa jälkeen heitän lusikan lattialle ja aina se pitää nostaa ja pian taas lentää alas. Se on ihan painovoiman testailua. Mistäs sen voisi tietää jos ei kokeile. Entäs jos se lusikka ei joku kerta tippuisikaan vaan jäisi siihen ilmaan? ( nojoo, nyt mie eksyin aiheesta)

Vauvan ymmärtämisestä, nämä kullanmurut ovat kyllä uskomattoman viisaita ja ymmärtävät yllättävän paljon. Ja kokoajan oppivat lisää tarkkailemalla omaa perhettään ja ympäristöään.


Wau, komiat mitat Lumi-enkelin Siirillä.

Mitenkös Jaahassun miehen työpaikan suhteen kävi? Toivottavasti hyvin.

Hui, onneksi Hekla selvisitten säikähdyksellä pienen kanssa. Mutta varmasti mamman sydän kylmäsi kun toinen menee noin sairastumaan. Toivottavasti tyttö voi nyt hyvin.

Ihania kuvia olette laittaneet pienistä. Kaikki luettu vaikken ihan kaikkeet kommentoinutkaan. Hurjan taitavia pikkuisia kyllä kaikilla. Ovat nämä rakkaat vain pieniä ihmeitä. Ei voi muuta sanoa.


Ukko otti eilen puolipäivää vapaata että pääsin menninkäisen kanssa kaksin sinne fysioterapiaan. Innostuttiin sitten lähtemään tuurin kyläkaupalle. Mitään ei varsinaisesti olisi tarvittu mutta kummasti sitä rahaa paloi.
Varsinkin toi meidän Ellinkäinen on kova tuhlaamaan. Tyttö tahtoi välttämättä ostaa itselleen sellaisen kehittävän lelukaaren. Lisäksi tilattiin Ellille ( ja isommille yhteiseksi ) vaaleanpunainen säkkituoli. Ja mie hurahdin. Siellä oli pieni putiikki missä voi painattaa itse tuotteita. Niin Ellillä on nyt bodi missä on teksti MENNINKÄINEN

ohops, kuinkahan pitkä romaani tästä on tullut. Jaksoittekohan edes lukea kokonaan.


t: Solina ja Menninkäinen 6kk2vko
 
Pakko oli tulla vaan sanomaan, että Teppanenan teksti oli ihan suoraan sellasta tekstiä, minkä mä olisin voinu kirjottaa.. :hug: Tällä viikolla miehellä ollu vielä 3 yöpyvää työvuoroa, eli sillon oon käytännössä koko vuorokauden kaksistaan Konstan kanssa. sit kun tulee töistä, niin on niin väsyny ettei jaksa tehdä mitään.
 
heipp,
:hug: kaikille työleskille.meillä mies teki alkusyksystä kanssa 12 tuntisia päiviä ja vkonloput päälle,joten pieni aavistus on mitä käytte läpi.se ei käytännössä nähnyt lapsia silloin lainkaan,mutta meillä ne on onneksi vain kausiluontoisia työrupeamia jonka jälkeen taas pystyy ajoittamaan työn miten tahtoo ja pitämään välissä lomapäiviä (tekee siis omissa nimissään remppakeikkoja).

Solina mä jaksan hyvin lukea sun "romaanit".kirjoitat jotenkin niin elävästi, että tuntuu kuin tuntisin sinut ja koko perheen jo hyvin :D

tällä palstalla on kumma vaikutus siis positiivisessa mielessä.ainakin kun käyn vähän narisemassa ettei muksut nuku niin johan koisivat molemmat! rasmus mennyt kaksi yötä yhdellä syötöllä ja esikoinen ei ole heräillyt.nyt vaan kiritän univelkoja kiinni ja olen kuin uudesti syntynyt!! :D :D
taas paukuttaa ajatuksen kohdilla tyhjää, joten palailen kun saan siitä kiinni.

tutsa ja rasmus
 
Koitan hieman ryhdistäytyä kirjoittelussa ;-)
Tuntui kivalta huomata, että oli kaivattu.

Mun täytyy kyllä sanoa, että meillä mies on ollut tosi ihanasti mukana vauvan hoidossa. Tekee kanssa välillä pitkiä päiviä, mutta on silti ottanut myös yöhoitovastuita, jotta mä saisin ees joskus nukuttua kunnolla. En kyllä tiä miten tuon pikkumiehen sais nukkuun... viime yönäkin heräs viis kertaa ja joka kerta pitää syödä. Ollaan ruvettu antaan öisin maitoa vaan pullosta. Aluksi aateltiin et sillai sais yösyötöt pois, mut ei auttanut. Nyt siit on ainaski se hyöty et kumpi tahansa voi hoitaa yön ja samalla näkee paljonko syö. Kiinteitä syödään tosi isoja määriä, mutta silti jaksaa yölläkin syödä 2-4dl, joka on musta kyllä ihan liika.... seuraavaksi taidetaan kokeilla antaa yöllä vain vettä... Ens viikolla neuvola, jos sieltä sais jotain hyviä vinkkejä.

Me pidettiin jotain kuukausi sitten pienimuotoista unikoulua, että saatiin pois tissisuussa nukkuminen ja se helpottikin mun arkee tosi paljon. Sen jälkeen kun on suostunut nukkuun päikkärit vaunuissakin.
Mut mä luulen, et osa noista yöheräämisistä menee tuon kutisevan ihon piikkiin. En ole pystynyt löytämään syy-yhteyttä kiinteiden kanssa.... ja oon kyllä monesti miettinyt, että joko lopettaisin imettämisen jos se auttais. Tällä hetkellä mulla on viljaton imetysdieetti (maidoton, soijaton ja munaton on jo kokeiltu, mut ei selvästi ole ollut eroa ihon kulun suhteen). Mut sit taasen ajattelen, et harmittaa jos imetyksen lopettaminen ei vaikuttaisikaan ihon kuntoon....
*muoks* Oliko täällä kellään kokemuksia vauvan allergioiden metsästämisestä ja imetysdieeteistä? Tuntuu itestä ainakin vaan jotenkin hankalalle löytää mille olis allerginen. Ollaan käyt prickeissä, mut niis ei näkynyt mitään eikä tuossa maitoaltistuksessakaan. 'muoks*

Sori, tulee hieman sekavaa tekstiä. Oon huomannut, että muisti ei toimi enää ihan loogisesti kun kuiteski tuota univelkaa on matkan varrella tullut/ollut.

Mites muuten Kadakilla? joko teillä nukutaan paremmin?

Luin kaikkien tekstit, mut kommentointi jäi taasen niukaksi.

Huomasin vasta eilen illalla, että sellossa on tänään babybio... en sitten tullut enää koneelle sitä mainostaan, mut lähdetään sinne perheenä, kun mies sattuu oleen lomalla :)
 
ihania tekstejä tullu!!!! :heart:
Jotenki nyt taas jaksaa, ku tietää ettei ole ainut joka melkein yksin lasta hoitaa! :)
Ja Solina luin kyllä siun tekstin, ja täytyy sanoa että ihanasti kirjotat aina! :)

ziki ja Duracel Nanna huomenna 6kk :heart:
 
:kieh: tulipas auottua päätä täällä. Aamulla oli kriisikeskustelu puhelimitse, mies lähti niin vihasena töihin että oli pakko :ashamed: soittaa perään. Sovittiin että keskustellaan asiasta vielä naamatusten. Että joops.. kun ei vaan osaa puhua :$ ainakaan ajoissa.
 
En vissiin saanut päivällä vielä tarpeeksi kirjoitettua kun nyt piti palata.

Ihana jos jaksatte lukea vaikka miun teksteillä on tapana "vähän" rönsyillä. Ja kiitos.

Teppana :hug: toivottavasti saitte ukon kanssa asioita selvitettyä.
Hekla hienoja neuvolamittoja teilläkin
zikizikille jaksamista yksin oloon ja erossa oloon
Vaavelille stemppiä allergioiden metsästykseen. Toivottavasti syy ratkeaa.
Tutsa kannattaa käydä täällä valittamassa jos se kerran auttaa. Valita oikein sydämesi kyllyydestä.

Multa jäi kaikesta huolimatta päivällä muutamasta jutusta kirjoittamatta joten joudutte kestää mun juttuja taas.

Ensinnäkin vauvojen sukellusrefleksi. Onko muitten vauvoilla vielä? Ellillä tuntuu olevan vieläkin se suht voimakkaana. Sillä edelleen jos ulkona tytön kasvoille pääsee suoraan tuulemaan salpautuu likalla henki. ( tätä ollut siis ihan aina ) Saa olla tosi tarkkana ulkona että miten päin tyttö on tuuleen nähden. Onneksi se menee parissa sekunnissa ohitse. Jotenkin siihen olllut niin tottunut ettei koko asiaa ole ajatellut. Mutta nyt tajusin että tytöllähän käy edelleen niin tuulella. Pitää sitten 7kk painokontrollissa neuvolaan asiasta mainita. Onko muilla samaa?

*muoks* nyt on kyllä vähän huono äiti fiilis tästä, miten en ole aikaisemmin edes neuvolalääkärille asiasta puhunut.

Toisekseen, lelut, Mites muilla? Ellille on nyt tullut ettei hänen kädestään saa viedä leluja. Jos erehtyy tytöltä ottamaan niin muuttuu pikkuneiti niin surkeaksi kuin olla voi ja sitten vasta helpottaa kun saa omansa takaisin.
Mutta hänhän saa sitten ottaa äidiltä. Ja kaikki mitä mammalla on kiinostaakin kovasti.

Jokin kolmaskin juttu oli, mutta ei muisti riitä siihen enää. Eli voin palata taas myöhemmin kirjoittelemaan tänne kunhan se muistuu mieleen.



Voih, :heart: :heart: Miten voikin toinen olla tuossa vieressä nukkuessa, suloisesti tuhisten, niin ihana ja rakas, pieni ja viaton, ihan täydellinen olento. :heart: :heart: :heart:


t. solina ja Äidin Kullunanuppu
 
moi!

jospa ehtis hetken kirjoitella ennekuin pakko mennä nukkumaan... kauhee kiirus taas, koko päivän juossu ympäri kaupunkia ja ilta pakattu kun huomenna taas reissuun. yks oikein hyvä ystävä menee naimisiin :heart: on heilläki vauva jo hyvää vauhtia kasvamassa =)

ensinnäki kiitos kaikille tsemppauksista ja ennenkaikkea järkipuheista tuon elsan kasvun suhteen :flower: :D kyllä minäkin rauhoituin "jo" eilen illalla, jotenkin vaan iski ne raskausajan huolet päähän että nyt se elsan kasvu kokonaan taas pysähtyy :/ elsan synnytyshän käynnistettiin kun kasvu masussa tippui pikkuhiljaa 0-käyrältä -1:lle, siitä -2:lle ja lopulta -3:lle, jolloin käynnistyspäätös tehtiin. lisäksi nuo neuvolan allergiaepäilyt pisti mielen vähän matalaksi... vaavelille muuten kovasti tsemppiä allergiajuttujen kanssa. on se älyttömän kurjaa kun pieni kärsii ruoka-aineiden takia.

teppana :hug: kyllä minä sinuna puhuisin miehelle ja vaatisin apua. eihän se sinun homma ole hoitaa vauvaa 24h ja vielä koko koti päälle!! meillä mies joutuu kyllä heti töistä tullessaan käymään kaupassa, laittamaan ruuan ja auttamaan myös siivouksissa. minä hoidan kyllä sitten elsan esim öisin kokonaan, jotta mies saa nukkua, mutta kyllä kotitöissä apua vaadin... toivottavasti tekin saatte asiat puhuttua ja paremmalle tolalle.

tutsa hyvä että toimii palsta :D tosin mä oon huomannu et päinvastaisestikin menee, jos esim menee kehumaan että kylläpä sujuu kiinteiden aloitus, niin jatkopa sitten onkin ihan pepusta... mutta kiva kun saa valittaa ja vuorostaan taas sitten hehkuttaa ioisia juttuja!

solinan jutut luen minäkin aina :wave: ja monesti niistä muuten viisastunut myös. mm kasvukäyrät vihdoin tajusin, kun selitit niin hyvin! juu, ja hienoa että elli päässyt fysioterapiaan, kyllä se kehitys siitä varmasti lähtee vauhdilla vaikka eipä minustakaan tässä mikään kiire ole saada vauvoja vielä kovin vauhdikkaasti liikkeelle...

tänään ollut muuten jotenkin aivan ihana päivä elsan kanssa, on nauraa kihertäny, "jutellut" ja pyörinyt väkkäränä sylissä... :heart: ja mikä parasta, sain elsan syömään puoli desiä bataattia ja desin marjasosetta!! =) lisäksi olen tarjoillut tissiä vähän joka välissä ja vaikka tod ei joka kerta kelpaa niin tuntuu ihan että eiköhän tuo elsan kasvutahti saada taas nousuun kun kiinteitäkin vihdoin alkoi vähän mennä.

mut nyt nukkumaan ja ensi vkolla varmaan sit lisää taas, mukavaa vkl mamas y bebecitas :wave:

t. manna + elsa 6kk ja 8pv :heart:
 
Luin taas, ja sori en osaa kommentoida, kaikilla oli mielenkiintoisia juttuja... Eniten Teppana ja Solina jäitte mieleen.
Toivottavasti Teppana saisitte miehen kaa välit kuntoon. Mikään ei oo niin tärkeetä ku on pieni lapsikin, ku että isän ja äidin välit olis kunnossa. :hug: Tosin kyllä mäkin saan aika hyvin kantaa vastuun Auran hoidosta. Isukki kyllä mielellään tyttöään leikittää, mut esim vaipanvaihto meinaa olla jo ihan ylivoimaista.. *huoh*
Ja Solina tosiaan kirjottaa niin kiinnostavasti. Toisaalta täällä ollaan mukana huolessa, ei sun tarvii yksin kantaa niitä. :hug:
Niin ja Zikille voimia yksinoloon. Mun ei tarvii sentään olla yksin, kuin päivisin, ja sekin ottaa koville... :hug:

).( Aura on kai jotenkin vähän kipee. Nenä on tukossa, ja se onki sit ainoo oire. Sen lisäks se oli ihan järjettömän kiukkuinen viime yönä. Kahden aikaan mies ilmoitti että painuu sohvalle nukkumaan, ei siinä muksun huudossa pystyny nukkumaan. Sit ku mies meni, ja imetin viel vähän typyä sylissä (se ei jostain syystä pystyny ilmeisesti syömään makuultaan, niinku yleensä öisin), niin se nukahti sängylle selälleen samantien ja nukkui aamuun asti. Toki meillä oli sit enemmän tilaakin, en ollu ihan niin kiinni siinä ku yleensä. Eli kai sil oli sit kuuma yöllä... Sit mun piti viedä mies töihin, että saan auton käyttööni täksi päiväksi (meen hakee yhtä nukensänkyä, ja vien sen mun vanhemmille, minkä yks tuttu lupas siis Auralle)... Niin mies oli ollu niin unissaan, että heräs vasta viittä vaille kuusi, kun viittä yli kuusi piti viimeistään olla liikenteessä. Mä sit äkkiä vaan puin vauvan ja itseni ja mentiin viemään miestä. Onneks Aura nukahti samantien ja nukku autossa hyvin ja ku tultiin sen kaa kotiin niin saatiin viel nukuttua pari tuntia. :)

Nyt pitäs lähtee kohta sinne seikkailulle. Toivottavasti tyttö on hyväntuulinen. :p
 
Paljon ootte taas ehtiny kirjotella ja moneen asiaan olisi sanottavaa.
Allergioitten metsästäminen pienenltä on vaikeaa.Omasta kokemuksesta ainakin.Lapsemme joka oli alleginen tuntui jossain vaiheessa reagoivan kaikkeen.Vaikka vettä olisi antanut.Vuosikkaana sitten alkoi helpottaa.
Solinan kuulumiset oli mukavia.oliko siitä ellin hikoilusta mitään puhetta lääkärin kanssa?Meillä on jo tuo sukellusrefleksi hävinnyt eli osaa hengittää vastatuulessa,oli helppo havaita siinä muutaman päivän takaisessa myräkässä:)
Isän osallistuminen kotitöihin.Juu ei osallistu muuten kuin syömällä ja sotkemalla huushollia.Lapsen hoito on sitä että käy sanomassa tui-tui-pikkuinen...
Kasvusta.Tässä iässä kyllä tuntuu että kasvu notkahtaa.Pääasia että jonkin verran paino nousee ja lapsi näyttää sopusuhtaiselta.Meitä on lihavia ja laihoja eikä kannata verrata toisten kasvuun.
Omia kuulumisia.Alinassa on taas kova räkätauti.Isosisko toi taudin koulusta.Tie sonnalla oon kulettanu lääkärissä mutta sanovat vaan että on virustulehdusta,jopa useita tauteja päällekkäin.Tyttö syö huonosti,soseita ei mene juuri ollenkaan,tissiä kyllä.Eli ei ole kyllä paino paljon nyt noussut.Seuraan itse painoa kotona.Suun kautta hengittää ressu kun on nenä niin tukossa.Höyryä on hengitetty ja nasolinia nenuun.Tyytyväinen pitää tietysti olla kun ei ole tarvinnu lääkekuuria,ne on niin hirveitä myrkkyjä pienelle.Veljellä on vähän vanhempi tyttö jolla on ollu jo kaksi korvatulehdusta. :/ Yöt on entisellään,alkuviikosta kun tuo tauti iski todenteolla,oli pari yötä että eipä juuri nukuttu ollenkaan...nyt on ollut vähän rauhallisempaa mutta tissiä pitää edelleen ottaa 5-6 kertaa yössä.
Vaaveliko se oli pitänyt unikoulua?Miten toteutitte?Ja sullako oli myös sitä allergiaa?Missä ihottuma esiintyy ja miten sitä hoidetaan?
Mitä kadakille ja säteelle kuuluu,vieläkö teillä nutkutaan tissin vieressä? :)
No niin,tyttökin heräsi turisemaan.Kovasti yrittää nousta kontalleen ja vähän siinä jo onnistuukin.Niin ja esimieskin soitteli ja kyseli olenko töihin palaamassa ä-loman jälkeen.. :/

mamma ja allu 5 ja puoli kk
 
AAM
:wave: neitit, rouvat ja vauvat :)

talvityttösemme 10e kirpputorilta löydetyssä puvussa kokoa 80 :D emmä mikään hampstraaja ole... :whistle:

Solina mie ainakin luen sun tekstit tarkkaan..

teppana :hug:

Isukit.. kyllähän tuo osallistuu mutta poika tietty enempi isisään kiinni meillä ja sitä "huoltaa" ja mulle jää tyttö harteille, ei haittaa mua sillei. . . mut kllä se oma aikakin on kultaakin kalliimpaa :D :ashamed:

vaaveli voi prickit oli puhtaita kaikki.. :( höh se on työtä selvittää mikä sit noi aiheuttaa kun voi olla monta tai yks... muna, gluteeni, lakto, voi elämää.... :hug: voimia toivottavasti selviää.

ei tällä erää taas muuta kai... ? aivot lyö tyhjää ja poiak pitäis herättää.. :D

Aam & anskuliini :heart:
 
:wave: Hellou!

Vissiin kaksi kuukautta mennyt lukematta ja kommentoimatta. Ollut mukamas niin kiirettä...

Solina Ihana oli lukea, että kaikki hyvin :heart:

Meillä tyttö oli peräti 9,2kg ja 68cm 6kk neuvolassa. Huh heijaa.

Ja mies on niin ollut työasioihin ja koulutuksiin/kuntokartoituksiin (työpaikan) keskittynyt, että täällä huhkitaan joskus 8pvää itsekseen näiden kahden lapsen kanssa. Ja kyllä on väsynyt olo... Ei paljoa jaksa koneelle tulla.

Meillä syödään possua ja naudanlihaa. Kana tulee jostain syystä kaaressa ulos? Mikä lie... Sitten ne perus kasvikset perunoineen. Ja vadelma, mustikka, puolukka, karpalo, banaani, persikka, omena, mango jne... Puurot keittelen itse ja vellit veteen. Eli Nallen pikakaurasta puuroa ja nallen 4-viljan jauheesta velliä. Velli uppoaa paremmin. Soseita laitan joukkoon. 4-5 annosta päivässä, siis ruokia kaikkinensa ja tissimaidolla edelleen mennään. Sitä kun tuppaa tulemaan.

Oma paino menee jo miinuksen puolella. Mutta ihmekökään, kun ei kerkeä syömään.

Nyt lähden nukkumaan. Isoveikka herätellyt öisin äitiä... Ja sitten vähän vauvaakin ja iskä öitä töissä. Tahtoo saada nukkua.

Ei nousta konttaamaan, eikä tukia vasten. Kääntyillään molemmin päin ja yritetään nousta istumaan. Ryömii hiukan, ennemmin pakittaa. Mutta pyörimällä pää paukkaa ja paperivalolamput saa lattialla kyytiä, kun neiti tykittää vasten...

Öitä! Jaksuja kaikille!
 
Paikalla vaikkakin aika harvoin nykyään... :( SORRY!

Ja taas uusille puolivuotiaille onnentoivotukset ja tsempitykset kiinteiden kanssa =)

Mannalle :hug: tiedän tunteen, mutta meillä Inkku alkoi ihan kivasti syömään puuroa ja nyt menee ainakin yksi ateria päivässä (wow). Toivotaan että löytyy joku hyvä ei- allergisoiva josta Elsa pitäis ja se sopisi. Riisipuuro ja mustikkasose on takuuvarmat (meillä) joista ei tuu oireita.

AAM...ai ku söpö :heart:

Toi noiden miesten osallistuminen on täälläkin vähä tapetilla...Joudun ohjeistamaan liiaksikin ja sit se vielä kuvittelee että jaksan antautua sille yöllä, kun sänkyyn pääsen...ja kilin karvat sanon minä :kieh: EI HERU ni EI HERU :LOL:

Pakko muuten hehkuttaa meidän Inkusta...se lähti nyt konttaamaan oikein urakalla. Se muistuttaa geggoa joka edestakaisin liikkein heiluttaa "käsiään" ja jalkojaan ennen varsinaista harppausta. Se on NIIIIIN söpöä katseltavaa :LOL:

Raukka pieni yrittää nousta lelukoriin ja tuijottaa niitä vihaisena jos ei sinne sekaan pääse...oikeesti...aika hassu

Mä päätin, että kommentoin kaikkien juttuja, mutta arvatkaapa mitä kävi...? YLLÄWIIIIII, en enää muista mitä piti kirjoittaaa. Mä oon just tällanen taulapää jolla on imetysdementia!!!!
Eli sorry, mutta ei pysty.......

Lähden häpeissäni saunaan ja löylytän viimeisetkin muistinrippeet (joita siis ei oikeesti ole enää) ja yritän olla parempi ihminen :p

Superheppuli ja Inke-Minke 3pv vaille 6kk
 
No niin, luettu on, isovanhemmat hoitaa poikaa, mies juo saunakaljaa ja mä pääsin koneelle täällä reissussa :)

Kamala, kun olitte kirjotelleet paljon (=ihanaa siis). :)

superheppuli, voi teidän konttaajaa!

Sussen, teppana, :hug: ei olla täälläkään palauduttu edellisiin mittoihin ja petipuuhia ei ole ollut synnytyksen jälkeen...kyllä välillä ahdistaa, mutta toisaalta olen tosi väsynyt koko ajan.

vaaveli, mamma67, sama yömeno jatkuu, 1-2 tunnin välein havahtuu ja helpoin tapa rauhoittaa on tissi. unikoulua harkitaan.

misStar, ihanaa, että ootte saaneet laitettua pienen yökylään! Me ei vielä olla uskallettu osittain ton meidän yötissiongelman takia.

tutsa, kiva, että lapsoset ovat nukkuneet kiltimmin :) ja kivaa, että jaksat meidän höpinöitä lueskella!

mammanen, meillä oli kanssa jo yli 9kg! Ja onnittelut ryömimisestä. Täällä vielä kiepsutaan samalla tekniikalla kuin Ruttanan ja Napin pienet, pylly ylös ja kyljelleen.
 
jatkuu...

jaahassu, happy, ruoat meillä samalla tavalla, aamu- ja iltapuurot hedelmäsoseen kera, ei hienonneta kaurahiutaleita ja keitän veteen. Joskus teen riisihiutaleista. Lounas on liha-kasvis-sose. Olen keittänyt maustamattomia possu- ja kanasuikaleita ja hienontanut sauvasekottimella ja vähän keitinlientä sekaan. Päivällinen on pelkkä hedelmä- tai marjasose. Sekoittelen omia ja kaupan soseita sujuvasti.

Solina, ihanaa treenit ja lelut :flower:

jaahassu, meillä älyää tissin saamisen siten, että rauhoittuu ja ristii kädet rinnalle - ihana.

manna, hemuli, meillä kanssa punaista röhelöä naamassa, kaulan alla ja vähän jaloissa, mutta en yhtään tiedä, mistä aineesta tuli ja muuten poika voi hyvin. Seurataan tilannetta ja rasvaillaan ja pestään naama jokaisen kiinteän jälkeen ja varotaan hankaamista.

AAM, kiva, että sielläkin saatu omaa aikaa!

Mitäs vielä...Laala mies vaan vaippatalkoisiin, sinä hoidat vyötäröstä ylöspäin ja mies vyötäröstä alaspäin! :)

Automatka (600km) meni yllättävän hyvin tänne pojan kanssa, alkaa jo olla niin iso ja reipas :) heh.

t. kadak & pikku-tikrulainen 6kk ja risat
 
Ihanasti tullu tekstiä!
Kyllä se vaan autto se täällä purnaaminen! Oma olo parani sitä myöden roimasti kun sain puhuttua miehelle ettei kaikki ole kunnossa. Sovittiin että hää ainakin yrittää osallistua enemmän ja lupasi viedä koiran ulos ainakin kerran päivässä. Pikkuhiljaa...

soseita alkaa vissiin täälläkin mennä pikkuhiljaa paremmin. Velliä oon saanu myös annettua parina iltana. Huudon kyydittämänä kylläkin.. ainakin on yritetty. Tänä aamuna ihan kuin olis vahingossa avannut suunsa lusikalle, annoin sitä banskupuuroa aamulla. Ja iltapäivällä annoin kasvissosetta niin kyllä sitäkin se muutama teelusikallinen upposi.

sukellusrefleksion eevalla vielä aika v ahvana, vastatuulessa ainakin haukkoo ja samoin jos heittää naamalle jotain. Tai siis vaikka harson laittaa naamalle niin vetäsee. Uimassahan me käydään sitä harjoittelemassakin joten en ole ajatellut että sen olemassaolosta haittaakaan on. sitä suojaheijastetta vai mikälie ei kyllä ole, istualtaan kaatuu ihan miten sattuu, ainakin vielä.. :|

Jestanpookeli, kello on jo NOIN paljon. Se on uinti heti 8.30 nyt mentävä siis unten maille! Paremmalla ajalla taasen.
 
Huomenta mammat.

Viimeistä viikonloppua Kreikan maalla vietellään taas tällä erää.. Oliskohan seuraavan kerran sitten hiihtoloman aikaan.

Kaikki luettu ja kaikki unohdettu.. siis mä liityn superheppulin joukkoon tässä lahopäisyydessä. :ashamed:
On ihan toivotonta muistaa kaikkea. :ashamed:

Ja siitäpä syystä mä teen tänne itseäni varten pienen koonnin nyt tän reissun aikana opituista jutuista niin voin sitten kotona kirjoittaa ylös ja täältä löydän varmasti.. Ryömimään lähdettiin heti alussa (peruuttamalla), Kontille noustaan nyt kunnolla alkoi n. 3 päivää sitten. Pari päivää sitten alkoi rattaissa nousemaan enempi istumaan jos ollaan valmiina puoli-istuvassa asennossa.

Isän osallistumisesta, meillä osallistutaan kyllä ihan mukavasti mun mielestä silloin kun siis samassa paikassa ollaan, mutta koska tilanne on mikä on niin käytännössä hoidan sen arjen yksin 24/7 suurimman osan vuodesta ja omasta ajasta voin vain haaveilla, mutta tunnustettakoon etten sitä vielä edes kaipaa. Mihin ei ole tottunut ei sitä osata kaivatakaan on mun motto.

Sukellusrefleksi taitaa meilläkin vielä löytyä, koska kun tuuli osuu kasvoihin haukotaan henkeä. :wave:

AAM, Ihana kuva Anskusta. :D

Nyt alkaa olla neiti tissiä vailla, joten jatketaan... :wave:


Ruttana & Beanie 5kk 3vko 4pv :heart:
 
Launtaita!

Manna, elsa ehtii vielä vuosien varrella hankkia niitä vararenkaita.. Onneks kehittyy hienosti noin muuten :)

Hemuli, meillä syödään nykyään vaan niitä muksun valmispuuroja ku ne jauheista tehdyt ei uppoa herralle. Vois tietty upotakki jos laitettais jotain hedelmäsosetta sekaan mut on se niin helppoa ku voi mikrossa nopeasti lämmittää...

Teppana ja muille työleskille tms. :hug:

Mamma67
, meillä menee aika vaihtelevasti.. toisina öinä heräillään tunnin kahden välein ja toisinä öinä herätään tissille ehkä kolme kertaa. Unikoulua mietitään varmaan sit ku se maaginen 6 kk tulee täyteen. |O

Mies
meillä kyllä osallistuu töiden jälkeen ja viikonloppuina ihan yhtä paljon ku mäki. Tiesin, että siitä tulee hyvä isi mutta oon kyllä yllättyny siltiki.. positiivisesti pelkästään. Imettää se ei tietty voi :D.

Ansku,
pieni eskimo :heart:

Misstar, määäki haluun! No mun aika päästä viihteelle koittaa taas joskus. Pari kertaa siiderillä oon kyllä käyny (JEEEE).

Meillä oli keskiviikkona 5 kk neuvola (1,5 viikkoa myöhässä ). Painoa oli 9515 g , pituutta 67,2 senttiä ja py oli 45,4. Luukas on aika paksu pituuteen nähden.. mutta siis mäki oon hurjat 160 senttiä pitkä ja mies nippanappa yli 170. Neuvolatätskä kirjotti: Luukas kasvaa ja kehittyy upeasti. Tykkää sylissä pomppimisesta, viihtyy lattialla vatsallaan, kääntyy sujuvasti. Suojaheijasteet jo näkyvissä. Alkanut maistella soseita ja puuroa. Tiukukuulo +/+. Hieno poika! Sai kyllä olla taas niin ylpeä :heart: . Rokotteen laittoa ei edes huomannu ku isi heilutti hienoa junaa edessä. Mies pitäny isyyslomaa tämän viikon ja mä oon saanu nukkua aamusin vähän pidempään :).

Ystävä sai poikavauvan keskiviikkona. Se oli NIIIIN pieni. Paino vaan 2,5 kiloa vaikka oli täysaikanen. Lääkäri oli lupaillu neli kilosta :whistle:.

Hei, miten paljon ja minkä näköstä nyppyä teille on soseista tullu?
Luukaksella sellasta pientä punasta nyppyä leuan alla. Ei mitenkään erityisen rajusti niitä ole. Ollaan ajateltu, johtuuko hampaiden tulosta ja kuolaamisesta vai mahtaako olla toi bataatti/bataatti-peruna...

Säde ja Luukas 5,5 kk
 
=) Aurinkoista sunnuntaita mammat!
Ei mulla sen ihmeempia kuin että soseita menee pari ruokalusikallista kerrallaan. Eilen ekan kerran oikein avasi suutaan ja söi. Ja mulle tää oli shock :eek: mun pikkuvauva syö jo Ihan Oikeata Ruokaa. Eilen oltiin koko päivä jumboilemassa ja taisi pikkusella olla vähän nälkä kun kasvissosetta tarjosin, siksi varmaan upposi poikkeuksellisen hyvin. Illalla vielä ennen nukkumaanmenoa annoin desin velliä josta joi n 80ml. Nukahti klo 21 :whistle: ei koskaan ennen noin aikasin.. Heräsi nyt aamulla ekan kerran 7.45. :heart:
Jahka tuo mies vielä herää niin lähdetään hakemaan mummolasta polttopuita että saadaan tätä torppaa lämmittää takallakin.

Allergiosta Ajattelin, että alkaisin antaa Eevalle varovasti makuja, tai eri viljoja ja kasviksia. Kunnes mä tajusin ostaneeni neljän vilja velliä :LOL: Nyt se on sitä pari purkkia syönyt eikä siitä ainakaan mitään ole tullut joten toivotaan ettei tule jatkossakaan!
 
Päivät menee niin vauhdilla, et tuntuu ettei ehdi koskaan kommentoida tänne mitään. Tekstit oon kyllä ahkeraan lukenu mut sit taas neiti onkin jo vaatinut äidin huomioo ja kommentoinnit on jääneet vallan tekemättä.
No mutta nyt hyvä hetki kun täällä nukutaan ekoja päikkäreitä (iskän kainalossa :) )

Allergioista En kans tiedä onko jotain allergiaa vai ei, mutta meillä on myös posket sellaiset karheat ja vähän punaiset ja leuassa sekä sen alla sellaisia pieniä punaisia näppyjä. Oon antanut nyt vasta perunaa, porkkanaa, parsaa ja kaurapuuroa enkä kyl osaa yhdistää et tuliko jostain tietystä ruoka-aineesta. Muuten iho on kauttaaltaan tosi hyvässä kunnossa, et siks en oo niin kauheen huolissaan tästä ollut. Tuntuu et aika monella on tällaisia oireita... Laitoin yöks vähän Liberon perusvoidetta ja auttoi siihen karheuteen kyllä. Niitä näppyjä ei oo kauhean paljoo mut sen verran kyl et hyvin huomaa. Täytyy vaan toivoa ettei oo mitään allergiaa.

Yöunet on täällä aika levottomia. Ennen nukku niin hienosti läpi yön, mut nyt on yhtä hulinaa. Välillä herätään parin tunnin välein ja tuhdataan sängyssä ihan pirteänä. Onkohan tää joku vaihe tässä 5-6kk iässä kun tuntuu, et monella sama tilanne. Toivotaan ja uneksitaan vielä et ne kunnon yöt joskus palaa.

Tyttö on ekaa kertaa vähän kipeenä. Ei onneks sen enempää, mutta nuhaa on ja sellasta kuivaa yskää. Onneks ostettiin se Nenä-Frida, on ollu ihan ehdoton kapistus ton tukkosen nenän kanssa.

Ens viikolle lupailivat jo lunta! Hui! Pitänee vaihtaa pian talvirenkaat.
Nyt alkaa sit se hauskuus et mitä pukea päälle vaunu-päikkäreille. Mulla tää taito on vähän hakusessa, aina tulee vaan laitettua liikaa päälle. Jotenkaan en vaan osaa arvioida sopivaa vaatemäärää. No, parempi kuitenki niin ku et liian vähän. Olin muuten ekaa kertaa Jonathan vaatekutsuilla, missä myytiin ihan kivan näköisiä ulkohaalareita. Onko kellään kokemusta näistä, et onko hyviä? Aika edullisia ainakin olivat.

Nyt suihkuun ja nauttimaan rauhallisesta aamiaisesta
:)
 

Yhteistyössä