Huomattavasti ylipainoisten ja lihavien ihmisten kommentit ärsyttää

Minulla ei ole ollut ikinä painon kanssa ongelmia, nuorena ja oikeastaan alle 30-vuotiaana olin ennemmin laiha/hoikka. 30-v lähtien olen ollut normipainoinen.
Raskaus kilot on aina lähteneet "itsestään" kovin nopeasti synnytyksen jälkeen.

Nyt kiloja on sit alkanut tulla ja ihan lyhyessä aikaa (lopetin tupakan polton) ja tällä hetkellä BMI on 25 eli lievä lihavuus. Tarkkailen syömisiäni ja olen alkanut kuntoilla. Tuttavaiirissä on paljon ylipainoisia ihmisiä ja heidän kommentit ärsyttää:
"ei sun tartte laihduttaa, et oo lihava", "hullu oot kun kuntoilet noin paljon", "missä ne sun läskit oikein on", "lopeta jo"

Keltään en siis saa tukea ja kannustusta. Jos en tee mitään niin olen kuin he ja sitä en halua. Tyytyä vain kohtaloon, kun ei jaksa liikkua, ei jaksa tehdä asialle mitään, on vain, liikkumatta, tekemättä mitään ja vaan syö ja lihoo enemmän.

Ymmärtäisin jos kuntoilisin ja laihduttaisin hulluna, koska ois vaan pakko, että kaverit ois huolissaan vaan kun saan kuntoilusta tosi hyvät fiilikset, tupakka pysyy poissa, niin miksi en saisi kuntoilla? Ja paino ei vaan laske eli ei oo vaaraa että kuihdun pois.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ei se oo muuta, kuin kateutta, kun ei itse saa persettään ylös sohvalta tai ei ole tahdonvoimaa alkaa tarkkailla ruokavaliota ja syödä terveellisesti.

Mulla sama homma, kun tiputin viime talvena 12kg painoa, lähtönä oli BMI noin 24 niin sain kuulla tuollaisia kommentteja.
 
  • Tykkää
Reactions: mamuska7
"vieras"
Kyllä saat kuntoilla ja ehdottomasti tee se!
Lisäksi oman kokemuksen mukaan sanoisin että tee vielä extratreenit!

Itse lihoin tupakoinnin lopetettuani 9 kiloa!
Aloitin jo muutamaa viikkoa ennen lopetustani lenkkeilemään ja käymään jumpissa, tiesin että todennäköisesti lihon lopetuksen jälkeen ja tämäkään ei auttanut!

Tupakointi oli niin hyvä keino huomaamattaan viemään ruokahaluani, etten lopetuksen jälkeen oikein tajunnut että söin liian usein ja liikaa.

En syönyt isompia määriä, en vain täyttynyt niistä samalla tavoin ja siksi olikin jo melko pian uusi nälkä. Kova näläntunne oli melko uusi asia minulle, rööki vei siltä terän ennen, ja siksi luulinkin minulla aidosti olevan kova nälkä kun se tuntui niin paljon vahvemmin kuin ennen.
 
  • Tykkää
Reactions: mamuska7
Nyt oon käynyt 5-7 kertaa viikossa kuntosalilla (1-1,5h) ja yleensä lisäksi uimassa/vesijuoksussa. Oon yrittnyt lepopäiviä pitää, mutta jokin vaan aina vetää kuntoilemaan. Nyt alotan jumpat, meinasin että ottaisin kolme eri jumppaa viikolle ja sen lisäksi kuntosalin ja hallin. On kumma jos en saa tuota 7 kg pois prkleeee :D
 
kiitti teille vastauksista, saa edes täältä kannustusta. Tiedän että se on jotain kateutta kun toinen saa aikaan jotain mihin itellä ei rahkeet riitä. Mutta kun oon yrittänyt heitäkin kannustaa mukaan, että tulisivat kokeilemaan miten hyvän fiiliksen kuntoilusta saa.
Mutta he vaan kannustaa mua alottaan tupakointi uudestaan, niin kilot kuulemma lähtee.
 
fhfhf
Yleensä ruokavalio vaikuttaa painoon eniten. Eli sitä rukkaamaan. Tupakoinnin lopettaminen kyllä voi nostaa painoa, mulla on itseasiassa pari tuttua jotka on yrittäneet lopettaa polttamisen mutta sitten ovat päätyneet jatkamaan kun eivät kestä painon nousua :/ Hyvä että olet siinä onnistunut!

Ja juu, kateutta tuo kavereiden reaktio vain on tai sitten he yrittävät tavallaan itselleenkin vakuutella että ylipaino olisi ok..
 
"vieras"
Nyt oon käynyt 5-7 kertaa viikossa kuntosalilla (1-1,5h) ja yleensä lisäksi uimassa/vesijuoksussa. Oon yrittnyt lepopäiviä pitää, mutta jokin vaan aina vetää kuntoilemaan. Nyt alotan jumpat, meinasin että ottaisin kolme eri jumppaa viikolle ja sen lisäksi kuntosalin ja hallin. On kumma jos en saa tuota 7 kg pois prkleeee :D
Kuulostaa hurjilta sun liikuntamäärät, älä vedä överiksi, menee helposti paikat rikki ja sitten on pakko istua sohvalla turpoamassa.

yritä löytää vaikka jumppa johon sisältyy sekä aerobinen että lihaskuntoa, sellainen kunnon rääkki.
Ne on mulle olleet tehokkaimpia.
Ja kyllä mäkin nyt joudun sulle ainakin sitä yhtä lepopäivää viikossa suosittelemaan, uskon että päivän lepäilyllä kulkee seuraavakin treeni paremmin.

Tsemppiä, kyllä niiden on kohta pakko lähteä sulamaan!
 
  • Tykkää
Reactions: mamuska7
No kyllä huomaa ettei jaksakaan vetää kunnon treenejä kuin noin neljä-viisi kertaa viikossa, mutta sitten olenkin ihan hyvillä mielin vetänyt löysemmän treenin 1-2 kertaa viikossa (yleensä ajan kuntopyörällä parikymmentä minuuttia ja en tee muuta salilla vaan meen siitä uimaan/vesijuoksemaan)
Tää joka päivänen kuntoilu on vielä siitä tupakasta vierottumista. Kun tulee levoton mieli ja rauhaton olo, mihin normalisti vetäsis röökin niin sillon on vaan pakko päästä ottaan hiki pintaan.

Lääkäri oli sitä mieltä että mä syön liian vähän tähän kuluttamiseen nähden. Nyt oonkin sit menossa kuunteleen ohjeita mitä ja minkä verran tulisi syödä.

Mutta kiitti sulle semppauksesta!
 
Nyt oon käynyt 5-7 kertaa viikossa kuntosalilla (1-1,5h) ja yleensä lisäksi uimassa/vesijuoksussa. Oon yrittnyt lepopäiviä pitää, mutta jokin vaan aina vetää kuntoilemaan. Nyt alotan jumpat, meinasin että ottaisin kolme eri jumppaa viikolle ja sen lisäksi kuntosalin ja hallin. On kumma jos en saa tuota 7 kg pois prkleeee :D

Olen itse ylipainonen ja en sano tätä kateuttani - päinvastoin..

Liikuntamääräsi ovat mielestäni aika suuret..
..runsas "treenaus" ei välttämättä näy vaalla painon putoamisena, ainakaan heti.

BMI 25 on siinä juuri lievän ylipainon rajoilla..esim. BMI 24.9 on normaali paino.

Kirjoitit..Lääkäri oli sitä mieltä että mä syön liian vähän tähän kuluttamiseen nähden. Nyt oonkin sit menossa kuunteleen ohjeita mitä ja minkä verran tulisi syödä.

..ja kirjoitit myöskin..Ymmärtäisin jos kuntoilisin ja laihduttaisin hulluna, koska ois vaan pakko, että kaverit ois huolissaan ..

Ehkäpä ystäväsi ovatkin huolissaan, eivätkä kateellisia:|..

Tarkoitin juuri tuota, että: hyvä aikomus liikkua, voikin kääntyä itseään vastaan.

Tupakan jäätyä pois, lievität juuri tuolla kovalla treenillä sitä hermostunutta oloasi ja levottomuutta - ymmärrän..mutta ettei menisi sitten liiallisuuksiin kuitenkaan..kannattaa tarkkailla hieman.
..eikä lääkärikään ole väärässä ollut, huomannut ruokavaliosi riittämättömyyden.

Kovalla treenauksella, ruokavalio myös hyvin tärkeä - kuin myöskin vähemmän liikkuvalla.

Painonpudotuksessa tuo syöminen on se ensimmäinen, jota lähdetään tarkistamaan&ruukkaamaan ja treenataan hieman hillitymmin, mutta mieluiten kuitenkin joka päivä.=)

Hyvä, että tupekki jäänyt!:flower:

Liikkuminen ei kuitenkaan juuri koskaan ole pahasta - Hyvää jatkoa tervellisellä tielläsi!:heart::wave:

T. -15kg takana ja vieläkin kevyempi oloinen toivon mukaan edessä.:)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tigerina
Olipa mahtava lukea tätä kirjoitusta. ja kannusti itseä eteenpäin. En polta ku muutaman joskus mutta nekin vois jättää jo unholaan. Ja kuntoilua olen aloittanut ja lapettanu jo monta vuotta. Mahtava että olet onnistunut siinä. Tsemppiä ja vauhtia eteenpäin.
Mutta yhden asian mä sanon että elä tee siittä kuntoilusta sen suurempaa numeroa niiden ylipainoisten edessä. Se jos joku ärsyttää.
Olen itsekkin lievästi ylipainoinen ja tuttavani joka ei todellakaan ole mitenkään laiha tai lihaksikas ni jakaa aina sitä korostaa kuinka paljon urheilee ja miten terveellisesti syö (totuus on ihan muuta). Puheet on aina syömisessä,laihtumisessa/lihomisessa,urheilussa jne. Ei vaan tahdo jaksaa olla hänen kanssa.
 
Loppakorva
Mää olen onneksi saanut vain positiivista palautetta kuntoilun aloituksesta. No, painoa on huomattavasti liikaa. En ole syömisiin vielä koskenutkaan, aloitin liikunnalla. Kun en ole koskaan liikkunut. Käyn salilla 1-4 kertaa viikossa.

Mietin vaan et kuinka pääset noin usein??
 
W.S
Olipa mahtava lukea tätä kirjoitusta. ja kannusti itseä eteenpäin. En polta ku muutaman joskus mutta nekin vois jättää jo unholaan. Ja kuntoilua olen aloittanut ja lapettanu jo monta vuotta. Mahtava että olet onnistunut siinä. Tsemppiä ja vauhtia eteenpäin.
Mutta yhden asian mä sanon että elä tee siittä kuntoilusta sen suurempaa numeroa niiden ylipainoisten edessä. Se jos joku ärsyttää.
Olen itsekkin lievästi ylipainoinen ja tuttavani joka ei todellakaan ole mitenkään laiha tai lihaksikas ni jakaa aina sitä korostaa kuinka paljon urheilee ja miten terveellisesti syö (totuus on ihan muuta). Puheet on aina syömisessä,laihtumisessa/lihomisessa,urheilussa jne. Ei vaan tahdo jaksaa olla hänen kanssa.
Olen samaa mieltä vastaajan kanssa, että ihmisten palautteet ovat joskus suoraan verrannollisia siihen miten itse asiansa esittelee.
 
  • Tykkää
Reactions: Minuli
hmmmm
Minä olen ylipainoinen, mutta ärsyttää, jos minun silmiini laiha ihminen valittaa "läskeistään". Ei ihme, että anoreksisia on paljon, kun normaalipainoinenkin on jo lihava.
 
"Anne"
Pikkuvinkkinä kirjaudu kalorilaskuriin. Kun saat alun ihmettelyn jälkeen homman pelaamaan niin siellä on kaikki, se laskee liikunnoista, kulutuksesta, ruuista teoriat ja käytännöt, näyttää onko kulutus arvioitua suurempi vai pienempi, haaleat/värikkäät porkkanat ja vesilasit ja suositeltu energiajakauma ympyrä ohjaavat syömään paremmin ja terveellisemmin.

(normaalipainon ylärajassa oleva ihminen tuskin on laiha..^)
 
  • Tykkää
Reactions: mamuska7
fdgdf
[QUOTE="vieras";27787115]Ei se oo muuta, kuin kateutta, kun ei itse saa persettään ylös sohvalta tai ei ole tahdonvoimaa alkaa tarkkailla ruokavaliota ja syödä terveellisesti.

Mulla sama homma, kun tiputin viime talvena 12kg painoa, lähtönä oli BMI noin 24 niin sain kuulla tuollaisia kommentteja.[/QUOTE]

Ei se välttämättä ole kateutta vaan vääristynyt kehonkuva. Jos on itse kovinkin lihava niin kaikki normaalipainon lähellä olevat näyttää laihoilta ja hyväkroppaisilta.
 
  • Tykkää
Reactions: mamuska7
Siis teen sellaista työtä, että pääsen milloin vain salille (teen miehen firmalle paperihommia, eikä mitään säännöllistä työaikaa). Yleensä käynkin aamulla/aamupäivällä ja kun olen päättänyt pitää lepopäivän, niin sit aina illalla tulee lähdettyä. Sali/halli reissulla menee 2-3 h, joten kyllä aikaa jää muuhunkin :D
Siis minä en pidä itseäni nyt lihavana, siitä ei ole kysymys, huolestuttaa vain että kun sitä painoa näkyy vaan tulevan ja tulevan. Jos en tee mitään, niin kohta olen todellakin lihava. Ja totta kai kun nyt eän näin terveellisesti olettaisin ja odottaisin, että paino alkaisi tippua ja kun sitä ihmettelen, niin sit saan aina näitä kommentteja kavereiltani.
No tänään oli kaveri mukana ja väitti että vyötäröni ois pienentynyt, samoin peppuni. No vaalla se ei näy?!?!?!
 
Ja tiedättekö kuinka paljon päivässä menee aikaa tupakanpolttoon? Jos päivän aikaan poltat tunnin välein. jos olen toimistolla tekemässä hommia, menee matkoineen päivineen aikaa 5-10 min (riippuu onko juttukaveria mukana). Eli iltaan mennessä polttamiseen kulutetulla ajalla treenaan salilla :D Eli mulla jää aikaa muuhun ihan yhtä paljon kuin ennenkin.
 
Liikakilojen kanssa kannattaa keskittyä vaan siihen omaan sisäiseen ääneen jos ei ole oikeasti jotain painoliitännäistä sairautta mikä vääristää sitä.

Kannustusta on turha hakea mistään lähipiiristä, suomalaiset ei ole luontaisesti mitään kovin sydämellisen hyväntahtoista porukkaa, jollei kyse ole oikeasti hyvistä ystävistä / kavereista. Ne joilla on ongelmia oman painohallinnen kanssa on myös aika kehnoja lähteitä tuelle. Jollei kyse ole yhdessä liikkumisesta ja molemminpuolisesta motivaatiosta...
 

Yhteistyössä