HUOMENNA MINULLA EDESSÄ SEKTIO SPINAALIPUUDUTUKSESSA JA NYT HUOLETTAA VAIN YKSI ASIA:(

  • Viestiketjun aloittaja höperö
  • Ensimmäinen viesti
Minulla on kahdessa ensimmäisessä kiireellisessä sectiossa puutunut rintakehään asti mikä sai aikaan vähän paniikkia kun tuntui ettei pysty hengittään :eek: anestesialääkäri sanoi puudutuksen nousseen liian ylös ja syvästi sai hengitellä että happiviiksistäsai happea. Kolmas suunniteltu sectio nousi kans aika ylös, mutta siinä paremmin huomioitiin se nouseminen, kysyttiin kokoajan et missä tuntuu vielä jotain. Niin ja mä en oo ainakaan saanut esilääkettä missään kolmessa sectiossa!
 
paniikkihäiriöinen myös
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta voiko tällanen paniikkihäiriöinen selvitä tuosta lainkaan hengissä:)
Kyllä selviät.Kerro etukäteen ennen sectiota,niin minäkin tein.Koko ajan vierellä joku,piti kädestä ym.mieheni lisäksi..mua pelottaa olo osastolla section jälkeen,paljon ihmisiä...
 
H
Itellä oli paniikkihäiriö,mutta esim.hammaslääkärissä en koskaan saanut kohtausta,tai jos olin vihainen jostain niin ei kohtausta koskaan tullut.Eikös siis adrenaliini estä tuon kohtauksen tms??
 
Faktaa
Se ennen sektiota saatava esilääkitys on lääke joka neutraloi vatsan happamuutta. Ei siis ole rauhoittava lääke. Puudutus ei koskaan nouse käsiin asti, voi hetkellisesti nousta hengityslihaksiin mutta on nopeasti ohimenevää eikä estä hengittämistä kun vain muistaa olla rauhallinen.
 
vieras
Mulla spinaalina kiireellinen sektio. Ei puutunut kädet ja leikkauksessa oli ihan hyvä olo. Oksentelin vain aikaisemmin synnytyssalissa. Olen taipuvainen ahdistuskohtauksiin, mutta mitään sellaista tunnetta ei tuosta tullut. Paikalla oli ihmisiä, jotka kuitenkin huomioivat sekä minut että lapsen, samoin kuin heräämössä. Rauhoittavaa ei tosiaan saanut (enkä kyllä pyytänytkään) vaan nestemäisen vatsalääkkeen hississä samalla kun kiiruhdettiin leikkaussaliin.
 
Ammattilainen
Se ennen sektiota annettava neste auttaa kohtua supistumaan leikkauksen jälkeen, ei oo rauhottavaa. Jos on vaikea hengittää ni pitää kertoa anestesiahoitajalle, et osaavat seurata puudutuksen rajaa, et hengitys ei vaikeudu liikaa. Rauhottavaa lääkettä voit saada jo leikkaussalissa heti kun vauva on ulkona ja napanuora katkaistu ettei teillä oo enää yhteistä verenkiertoa vauvan kaa. Kannattaa kertoa paniikihäiriöstä ja esittää toive rauhottavasta lääkkeestä heti aamulla ku meet sairaalaan ja huolehtia, et se kirjataan ylös ja leikkaussaliin mennessä kerrotaan anestesiahoitajalle. Tsemppiä!
 

Yhteistyössä