Ihan pakko kysyä tästä vauvan nukkumisesta (ei riitaa kiitos!!)

Ja voin sanoa ettei toi mun vuoden ikäinen saisi kyllä nukuttua kantoliinassa, heh!! Nukkuu vaunuissa, koska se on ainut mahdollisuus liikkua samalla.
No vuoden ikäinen ei olekaan enää vastasyntynyt vauva. Sen ikäiset usein osaavat jo kävelläkin, vähintään kontata. Ei vuoden ikäinen enää tarvitse 24/7 läheisyyttä.

Moni vuoden ikäinenkin kuitenkin nukkuu myös liinassa tai repussa jos ollaan liikenteessä :) Meillä se on vieläkin tehokkain tapa nukuttaa lapsi, lapsi joka on jo 2½v.
 
"vieras"
Tässä tuntuu olevan kaksi eri koulukuntaa. En tiedä totuutta. Toinen puoli sanoo, ettei äideillä ollut aikaa imettää. Toinen taas, että äidillä ei todellakaan ollut aikaa keitellä tulokkaalle korvikkeita kokopäivää. Että kätevintä oli pitää pienintä lasta mukana, kehdossa keikkuen ja välillä sylissä. Ehkä tämä on vaihdellut myös perhemuodon mukana.

Sen tiedän aika varmasti, että vuonna 1910, on 50% kaksivuotiaista saanut äidinmaitoa, joten ainakin viime vuosisadan alkupuolella imetysluvut olivat korkeampia kuin nykyään. Missä vaiheessa ne sitten laskivat dramaattisesti? Olin kuvitellut, että teollisten korvikkeiden myötä sotien jälkeen.
Lehmänmaidon lantraaminen vedellä ei kauheasti vie aikaa ja tuskin muitakaan korvikkeita on koko päivää keitelty, vaan laimennettu jotain muuta ruokaa jota oli saatavilla. Näkemieni lähteiden mukaan imettämisessä on ainakin 1800-luvun puolella ollut suuria eroja alueittain pääelinkeinojen mukaan. Idässä, jossa harjoitettiin paljon karjataloutta ja tilat olivat pieniä, imetystä oli helpompaa jatkaa. Äiti siis vietti aikaansa enemmän lähellä taloa, jossa lapsi oli, ja pystyi käymään imettämässä välillä kun työt sen sallivat. Länsisuomen vilja-alueilla taas tilukset olivat laajemmat ja äiti meni kauemmas töihin koko päiväksi, saattoi olla poissa pidempiäkin aikoja. Sielläpäin korvikkeita käytettiin paljon enemmän ja imetys oli joillain seuduilla erittäinkin harvinaista. Tämä näkyikin suurempana lapsikuolleisuutena. Koska olot olivat ankarat, muun porukan selviämiseksi äidin työpanoksen saaminen käyttöön oli kuitenkin tärkeämpää kuin vauvan hengissä pysyminen.

Ymmärtääkseni suomessa ei ole missäänpäin ollut erityisen tyypillistä, että äiti olisi pitänyt lasta jatkuvasti mukanaan, vaan se jätettiin äidin töissäollessa kehtoon joko yksin tai sitten esim. jonkun vanhuksen tai vanhemman lapsen hoidettavaksi, jotka olivat liian heikkoja että heistä olisi ollut mitään hyötyä raskaammissa töissä. Toisista lapsista huolehtivat lapset siis olivat tosi nuoria.

Jonkinasteista imetystä kyllä jatkettiin varmasti usein paljon pidempään kuin nykyään koska ruuan saanti oli epävarmaa, mutta uskon, että täysimetys on ollut harvinaisempaa.
 
^ Sen uskon, että täysimetys on ollut harvinaisempaa. Ja uskon myös sen, että usein vauvat ja varsinkin taaperot jätettiin "heikkojen" hoidettavaksi, siis vanhusten ja pienten lasten. Yksi seikka mitä korvasi varhaislapsuuden läheisyyden puuttumista oli yhdessänukkuminen, toinen taas reilu vapaus vanhempana. Vanhemmat eivät olleet kokoajan valvomassa ja valmentamassa.
 
No sit se vauva voi nukkua vaikka kantoliinassa, enkös mä jo moneen kertaan kirjottanu niin? Isommat lapset voivat myös nukkua päikkäreitä tai sitten touhuilla omiaan jos äiti tarvii lepoa :)
No mun pitää auttaa lasta läksyissä ni enpä siinä voi lasta roikottaa nukkumassa :)
Kuten sanoin, että tulet sitten oppimaan kun lapsia on vähän enemmän.

Mä toivoisin että ajattelisit asiat järkevästi eikä faanaattisesti siitä yhdestä vinkkelistä.
Minä en uskonut ettei ole lasta joka ei tuttia söisi. Ajattelin, että senkin voi vauvalle opettaa, kunnes sain kolmannen joka ei mistään syystä huolinnut tuttia.

Mulla on ihanat ja iloiset lapset, jotka ovat 6kk jälkeen (paitsi esikoinen) siirtynyt meidän huoneesta pois, mutta aina nukkuneet omassa sängyssä. Imetin toki yöllä, mutta siirsin sitten takaisin sänkyyn unia jatkamaan. Esikoinen lopetti 3kk ikäisenä itse yösyönnit ja nukkui heräämättä läpi yön.
Heräsi aina nauramaan sängyssä ja sieltä sitten nostettiin meidän sänkyyn kellimään. Näin tehdään vieläkin, et aamuisin koko perhe köllii yhdessä, hyvien yöunien jälkeen.
 
En mä ajattele fanaattisesti :) Jonkun mielestä se, että kerron vauvalla olevan jatkuva läheisyydentarve on fanaattista. Mun mielestä se on vaan tosiasia ja siihen voi reagoida monella eri tapaa.

Lapsia olen hoitanut omani ohella paljon ja uskon sen toimivan vallan hyvin vaikka ne muut hoidettavat olisivat omiani.

Miksei vauva voi nukkua liinassa sinun auttaessasi toista lasta läksyjen kanssa? Ei kässää.
 
hahaa
NinaTT: Mä luulen että sun lapses kärsii paljon enemmän isättömyydestä kun mun lapsi siitä ettei nuku vierelläni. Meitä on kuitenkin 2 vanhempaa tarjoamassa sitä läheisyyttä päivisin :)

Musta se todellakin on fanaattisuutta että ei voi ymmärtää että perhepeti ei ole kaikille paras ratkaisu.
 
toinen hahaa
Ja se jos mikä on huvittavaa, kun lapseton, tai yhden lapsen äiti kertoo, että on kyllä paljon hoitanut muiden lapsia, että hän kyllä tietävää sen perusteella minkälaista useamman lapsen kanssa on :D :D :D...
 
NinaTT: Mä luulen että sun lapses kärsii paljon enemmän isättömyydestä kun mun lapsi siitä ettei nuku vierelläni. Meitä on kuitenkin 2 vanhempaa tarjoamassa sitä läheisyyttä päivisin :)

Musta se todellakin on fanaattisuutta että ei voi ymmärtää että perhepeti ei ole kaikille paras ratkaisu.
Mutta lapsellanihan tulee olemaan isä. Miksi siis kärsisi? :)

Minä en ole missään sanonut, että perhepeti olisi kaikille aina paras ratkaisu. Kunhan olen sanonut, että pienellä vauvalla on jatkuva läheisyydentarve. Loppu on sitten sinun ja muitten tulkintaa.
 
Ja se jos mikä on huvittavaa, kun lapseton, tai yhden lapsen äiti kertoo, että on kyllä paljon hoitanut muiden lapsia, että hän kyllä tietävää sen perusteella minkälaista useamman lapsen kanssa on :D :D :D...
Minä olen asunut useamman lapsen kanssa vuoden, oman lapseni ensimmäisen vuoden. Kyllä mä sanoisin, että mulla on aika realistinen kuva tulevaisuudestani.
 
En mä ajattele fanaattisesti :) Jonkun mielestä se, että kerron vauvalla olevan jatkuva läheisyydentarve on fanaattista. Mun mielestä se on vaan tosiasia ja siihen voi reagoida monella eri tapaa.

Lapsia olen hoitanut omani ohella paljon ja uskon sen toimivan vallan hyvin vaikka ne muut hoidettavat olisivat omiani.


Miksei vauva voi nukkua liinassa sinun auttaessasi toista lasta läksyjen kanssa? Ei kässää.
Nimenomaan...sinun mielestä tosiasia :)

Haen esim. pari kertaa viikossa keskimmäisen lapsen leikkikoulusta...en voi laittaa lasta kantoliinaan, koska en voi seistä ulkona kolmea tuntia, kun lapsi nukkuu. Ulkovaatteilla lapsella voisi sisällä tulla hieman kuuma. Siksi on nukkunut vaunuissa päikkärinsä aina, koska on ollut eskarilaisen kuskaamista yms.
Mä en ole voinut mennä vauvan ehdoilla pelkästään, koska isommatkin minua tarvitsee. Silloin etsitään tavat jotta kaikki voi hyvin. Meillä voi lapset ja vanhemmat hyvin ja se riittä meille!!
 
Nimenomaan...sinun mielestä tosiasia :)

Haen esim. pari kertaa viikossa keskimmäisen lapsen leikkikoulusta...en voi laittaa lasta kantoliinaan, koska en voi seistä ulkona kolmea tuntia, kun lapsi nukkuu. Ulkovaatteilla lapsella voisi sisällä tulla hieman kuuma. Siksi on nukkunut vaunuissa päikkärinsä aina, koska on ollut eskarilaisen kuskaamista yms.
Mä en ole voinut mennä vauvan ehdoilla pelkästään, koska isommatkin minua tarvitsee. Silloin etsitään tavat jotta kaikki voi hyvin. Meillä voi lapset ja vanhemmat hyvin ja se riittä meille!!
Kantosuojat ja -takit ovat loistavia jos kantaa lasta kylminä vuodenaikoina :)
 
Kertoisitko lisää? Meinaatko, että useamman allekouluikäisen kanssa asuminen, useamman imettäminen, yöheräilyjenhoito, päiväkotiinviemiset ja -tuomiset, yhdessä nukkuminen kahden tai useamman kanssa jne eivät valmista mitenkään siihen päivään kun on omia lapsia useampi?

Sun mielestä sitten sijaisvanhemmat ja äiti ja isäpuolet eivät tiedä mitään lastenhoidosta tai kasvatuksesta kun eihän ne ole omia lapsia :rolleyes:
 
"vieras"
^ Sen uskon, että täysimetys on ollut harvinaisempaa. Ja uskon myös sen, että usein vauvat ja varsinkin taaperot jätettiin "heikkojen" hoidettavaksi, siis vanhusten ja pienten lasten. Yksi seikka mitä korvasi varhaislapsuuden läheisyyden puuttumista oli yhdessänukkuminen, toinen taas reilu vapaus vanhempana. Vanhemmat eivät olleet kokoajan valvomassa ja valmentamassa.
Muistaakseni 30-luvulla lastenhoito-ohjeissa korostettiin nimenomaan, että vauvaa ei saa nukuttaa vieressä. Muuten on varmasti tilan puutteesta nukuttukin tiiviimmin silloin kun ei ole ollut muuta mahdollisuutta. Minun on kuitenkin vaikea pitää sitä mitenkään kovin olennaisena asiana, jos tarkastelee koko kokonaisuutta.

En kyllä tuota sen ajan vapautta pidä sen tavoiteltavana kuin nykyajan avainkaulalasten vapautta, jotka viettävät koulun jälkeen kaikki iltapäivät yksin ilman aikuisseuraa. Nykyään vaan kadut ja kakaralauman hullutukset ovat korvanneet netti ja telkkari. Yhtä lailla heitteillä ovat molemmat olleet. En nyt siis tarkoita kuitenkaan, että mielestäni äidin pitäisi olla pitämässä lasta kädestä 18-vuotiaaksi asti...mutta ennen viidakon lait toimivat pihan lasten kesken, nykyään siinä päiväkodin ylisuuressa lapsiryhmässä. Jossa on sentään vähän aikuisia pitämässä niiden heikompienkin puolta.
 
Kantosuojat ja -takit ovat loistavia jos kantaa lasta kylminä vuodenaikoina :)
Ja vaunut ovat loistavia:) miksi muuttaa hyvää systeemiä. ja kyllä varmaan pakkasella lapsi tarvitsee pipon, kengät, puvun vaikka olis miten hyvät kantotakit. Sä oot kyllä paras :) ihanan nuori aatoksissasi.....haluisin nähdä sut, kun saat toisen lapsen :)
No kaikkea hyvää....mun osalta tää tyhjänpäiväinen keskustelu jää tähän :D
 
[QUOTE="vieras";22455897]Muistaakseni 30-luvulla lastenhoito-ohjeissa korostettiin nimenomaan, että vauvaa ei saa nukuttaa vieressä. Muuten on varmasti tilan puutteesta nukuttukin tiiviimmin silloin kun ei ole ollut muuta mahdollisuutta. Minun on kuitenkin vaikea pitää sitä mitenkään kovin olennaisena asiana, jos tarkastelee koko kokonaisuutta.

En kyllä tuota sen ajan vapautta pidä sen tavoiteltavana kuin nykyajan avainkaulalasten vapautta, jotka viettävät koulun jälkeen kaikki iltapäivät yksin ilman aikuisseuraa. Nykyään vaan kadut ja kakaralauman hullutukset ovat korvanneet netti ja telkkari. Yhtä lailla heitteillä ovat molemmat olleet. En nyt siis tarkoita kuitenkaan, että mielestäni äidin pitäisi olla pitämässä lasta kädestä 18-vuotiaaksi asti...mutta ennen viidakon lait toimivat pihan lasten kesken, nykyään siinä päiväkodin ylisuuressa lapsiryhmässä. Jossa on sentään vähän aikuisia pitämässä niiden heikompienkin puolta.[/QUOTE]

Mun mielestä ideaalia on vapaa leikki eri-ikäisten kanssa; vanhemmat lapset opettavat sosiaalisia taitoja nuoremmille ja osaavat joustaa omista tarpeistaan pikkuisten vuoksi. Aikuisia tulisi olla saatavilla.

Erikseen nukuttaminen oli muoti-ilmiö jonkun aikaa mutta en sitten taas tiedä kuinka monella oli varaa sellaisiin. Eri sänkyyn ehkä yritettiin laittaa, mutta tuskinpa hirveän monella on ollut vauvalle omaa huonetta kuitenkaan. Mun intuitio sanoo, että yhteiset yöt ovat lapsille tärkeitä ja tavallaan sitouttavat perheen yhteen. Moni sanoo, että päivällä on aikaa "seurustella" ja "sylitellä"... No, meillä esim taaperolla päivät menee leikkimiseen, syömiseen, tutkimusmatkoihin ympäri asuntoa tai ulkona, mä teen kotitöitä ja palkkatöitä... Yöllä sitten saa tavallaan ilmaiseksi roppakaupalla läheisyyttä. Mä muistan miten olen pitkään yökyläillyt siskon sängyssä kun ei yksin ollut kiva nukkua :D Vanhemmatkin sukupolvet ovat kertoneet, miten sisarusten kanssa nukuttiin yhdessä ja minkälainen turva se oli.
 
Ja vaunut ovat loistavia:) miksi muuttaa hyvää systeemiä. ja kyllä varmaan pakkasella lapsi tarvitsee pipon, kengät, puvun vaikka olis miten hyvät kantotakit. Sä oot kyllä paras :) ihanan nuori aatoksissasi.....haluisin nähdä sut, kun saat toisen lapsen :)
No kaikkea hyvää....mun osalta tää tyhjänpäiväinen keskustelu jää tähän :D
Miksi takin alle tarvitsisi haalarin? :D Kantotakin ideahan on siinä, ettei lapsi tarvii sinne alle haalaria tms. Riittää ihan sisävaatteet. Jalkoihin vaikkapa villasukat ja päähän pipo - jonka saa helposti pois kun tulee sisälle.
 
"mee"
Itse en uskaltaisi laittaa ihan pientä lasta eri huoneeseen nukkumaan. Ja vauvan luonnollisesti haluan pitää mahdollisimman lähellä, joko samassa sängyssä tai omassa pinnasängyssä joka on ihan minun vieressä.
 
...
Jostain olen lukenut (=netistä), että ennen vanhaan vieressä nukuttamista ei suositeltu ja se oli joissain kaupungeissa jopa kielletty sakon uhalla! Tämän arvellaan johtuneen siitä, että aviottoman tai ei-toivotun lapsen saaneet naiset usein tukehduttivat lapsensa ja väittivät unissaan kierähtäneen tämän päälle, minkä johdosta lapsi kuoli. Tätä pyrittiin ehkäisemään kieltämällä vauvan nukuttaminen äidin vieressä.
 
Ja vaunut ovat loistavia:) miksi muuttaa hyvää systeemiä. ja kyllä varmaan pakkasella lapsi tarvitsee pipon, kengät, puvun vaikka olis miten hyvät kantotakit. Sä oot kyllä paras :) ihanan nuori aatoksissasi.....haluisin nähdä sut, kun saat toisen lapsen :)
No kaikkea hyvää....mun osalta tää tyhjänpäiväinen keskustelu jää tähän :D
Ehkä munkin kannattaa tehdä lapsia enemmän, jotta pääsisin ajatuksesta perhepeti ja lapsen lähellä pitäminen, tuntuu ettei nuo 4 ole sitä vielä opettaneet.

Peesailen ninaTT edelleen!!
 

Yhteistyössä