Ihan paskoja nää nykyautot

meillä on alle kolme vuotta vanha Kia ja nyt jo alkaa temppuilla. Ei kestä ees yhtä iltaa/yötä pakkasessa (nyt -25) ilman että pitäs lämmittää. Ei siis lähtenyt (taaskaan) käyntiin. Helvetin raivostuttavaa.

Edellinen Nissan lähti muistaakseni käymään koska vaan vaikkei olis ollu roikassakaan. Tai sitten aika kultaa muistot...
 
"tööt"
Eikö järki sano, että pakkasilla auto laitetaan roikan päähän, ei ne vanhemmatkaan autot noilla pakkasilla välttämättä lähde(tästä seurannee se, että tulee pitkä litania sankaritarinoita omien autojen käyntiin lähtemisistä -50 pakkasilla silloin ennen)
 
"äiti"
meillä on alle kolme vuotta vanha Kia ja nyt jo alkaa temppuilla. Ei kestä ees yhtä iltaa/yötä pakkasessa (nyt -25) ilman että pitäs lämmittää. Ei siis lähtenyt (taaskaan) käyntiin. Helvetin raivostuttavaa.

Edellinen Nissan lähti muistaakseni käymään koska vaan vaikkei olis ollu roikassakaan. Tai sitten aika kultaa muistot...
Kannattaa laittaa johtoon, ei rasita niin moottoria. Minun vanha diiseli ei inahtanukkaan 17 asteen pakkasessa viimetalvena. Meinasin myöhästyä töistä. Äkkiä fillarilla 8km polkemaan. Nyt aina lämmityksessä 5-7 välillä jos puhelin soi töihin aamulla.
 
"vieras"
Esim. muutama vuosi sitten yhteen Skodan malliin tuli aivan liian tehoton akku. Maahantuoja ei tietenkään tätä myöntänyt, mutta merkkihuollossa niitä vaihdettiin lukuisia.
 
hmph
Mä kyllä ymmärsin, että ap:n auto on ollut roikassa.

Käyttäkää autoa joka päivä, saastuttavaa ja kallistahan se on, mutta minkäs teet.

Kannattaa käyttää huollossa autoa, siinä voi olla jossain vikaa kun ei käynnisty roikassaolosta huolimatta. Tai sit teillä on se liian lyhyen aikaa piuhassa kiinni. Meidän auto pitää olla 3h roikassa, jos on yli 20 astetta pakkasta. Teillä on ehkä samantyyppinen lokilämppäri, sellainen ionisoiva tjt.
 
"tööt"
Mä kyllä ymmärsin, että ap:n auto on ollut roikassa.

Käyttäkää autoa joka päivä, saastuttavaa ja kallistahan se on, mutta minkäs teet.

Kannattaa käyttää huollossa autoa, siinä voi olla jossain vikaa kun ei käynnisty roikassaolosta huolimatta. Tai sit teillä on se liian lyhyen aikaa piuhassa kiinni. Meidän auto pitää olla 3h roikassa, jos on yli 20 astetta pakkasta. Teillä on ehkä samantyyppinen lokilämppäri, sellainen ionisoiva tjt.
Käsitit väärin: 'ilman että pitäs lämmittää' tarkoittaa juuri sitä ettei ole roikassa joka yö.

Kovalla pakkasella ei pidä lämmittää pidempään. Tässä lainattu teksti Ylen sivuilta:

"Akkuhuoltajan mukaan pienillä jipoilla akku ei tyhjene kovillakaan pakkasilla. Akkuja on myyty viimeviikkoina runsaasti.

Akkujen myynti käy pakkasella kuumana. Akkukauppojen varastot alkavat olla tiukoilla.

-Tähän asti on pärjätty, eikä ole tarvinnut myydä ei-oota. Mutta jos pakkaset jatkuvat vielä viikkoja, niin akkuvarastot alkavat loppua, sanoo akkuhuoltaja Markku Kuittinen.

Mitä kovempi pakkanen, sen lyhyempi lämmitysaika

Pakkanen laittaa auton akun koville. Markku Kuittinen vertaa, että 20 - 25 pakkasasteessa akku pystyy luovuttamaan varauksestaan vain puolet verattuna 20 asteen kuumuuteen. Akkua kuluttavat myös lisälämmittimet, joita monella on nykyään autoissaan.

- Lyhyiden matkojen ajaminen kovalla pakkasella laskee akun vastaanottokykyä huomattavasti. Auto on silloin kyllä lämmin, mutta se ei käynnisty, Kuittinen toteaa.

- Voi kuulostaa epäloogiselta, mutta kovalla pakkasella autoa on lämmitettävä lyhyempi aika, koska muuten akku ottaa huonosti ajon aikana virtaa vastaan, sanoo Kuittinen.

Erityisesti ongelmia voi tulla lyhyillä matkoilla, kun akku ei tahdo latautua. Markku Kuittinen suosittelee akun lataamista säännöllisesti.

-Nykyään on olemassa myös automaattisia ylläpitolatureita. Kun laittaa moottorinlämmittimen päälle, niin se lataa myös akun automaattisesti ja voi olla päällä vaikka miten kauan, Kuittinen kertoo.

Uusissa autoissa riittää virtasyöppöjä

Akkujen elinikä nykyisin on pahimmillaan vain 2 -3 vuotta. Uusien autojen sähkölaitteet syövät virtaa.

- Monella on se tapa, että syksyllä laitetaan takalasinlämmitin päälle ja sammutetaan se keväällä. Lämmitin on kuitenkin suuri virtasyöppö, Markku Kuittinen sanoo.

Kuittinen neuvoo valitsemaan akun käyttötarkoituksen mukaan. Lähes jokaiseen autoon löytyy nykyään akku, joka sopii samaan tilaan kuin normaali akku, mutta on 30 prosenttia tehokkaampi, hän sanoo.

YLE Kymenlaakso / Valtteri Kykkänen"
 
..
meillä on alle kolme vuotta vanha Kia ja nyt jo alkaa temppuilla. Ei kestä ees yhtä iltaa/yötä pakkasessa (nyt -25) ilman että pitäs lämmittää. Ei siis lähtenyt (taaskaan) käyntiin. Helvetin raivostuttavaa.

Edellinen Nissan lähti muistaakseni käymään koska vaan vaikkei olis ollu roikassakaan. Tai sitten aika kultaa muistot...
Hih, minulla on vuosimallin -94 Volkswagen ja lähti ilman lämmitystä käyntiin :)
 
no kyllä mä sen tiiän että pitäs lämmittää :mad: on sen verran noita pakkasia ollu muinakin talvina täällä pohjoisessa että tiiän kyllä.

mutta kun on se silti ärsyttävää että kun unohdat sen laittaa niin heti se kostaa eikä lähde käymään. Ja tiiän senkin että ei hyödytä lämmittää sen pidempään kuin se pari tuntia, mutta ei oo ajastinta nyt kun ollaan muutettu... eikä täällä kaupassa taida ees olla sellasta...

mutta lähempä koittaa joko se lähtis...
 
[QUOTE="kkk";22815622]Just oli lehdessä tästä, että niitä autoja tarvis käyttää (siis ajaa tai muuten pitää käynnissä) näillä pakkasilla. Että senkin takia niitä ongelmia on.[/QUOTE]

meillä on kyllä auto päivittäin käytössä. Ja eilenkin kauppareissun ajan se kävi niin että lämpes kunnolla ja akku latautu...

ei lähteny vieläkään käymään ja kohta kaks tuntia ollu roikassa. Varmaan sain siitä jo akunki tyhjäksi prkl. Ei ollu meidän aamu tämä.
 
"Tööt"
Meillä 2007 vuoden skoda. Lähti käyntiin ihan hienosti -30 pakkasella. Tosin, meillä on aina roikassa auto. Paitsi tuon yhden kerran. Lähtee ihan nätisti käyntiin aina.
 
-
[QUOTE="tööt";22815671]Niin että mikäs se Auto sitten on?[/QUOTE]

No varmaan mikä tahansa muu... Tottahan se on, että Kia on halpismerkki, eikä sitä oikein voi verrata muihin "nykyautoihin"..
 
[QUOTE="kkk";22815690]Sit on kyllä autossa jotain vikaa. Tai akussa.[/QUOTE]

joo voipi olla. Tuossa jonkun linkittämässä pätkässä lukikin että nykyään akut kestää sen 2-3 vuotta. Ja tuo on meillä nyt kolmatta vuotta tuo auto... Pitäs varmaan vaihtaa akku. ja muutenkin ois aika käyttää huollossa... No pitää pyytää anoppi käymään laturin kanssa jos se ei tuosta tokene...

ärsyttää vaan kun täältä lähin paikka on 160km päässä missä on huoltoliike. Ja itseasiassa tuo pitäs käyttää Rovaniemellä huollossa nyt kun siinä on se joku hemmetin mahdollinen jarruosa joka on viallinen... eli ei ois ku vaivaset 460km matkaa huoltoon...

Mutta eniten tässä varmaan ärsyttää että oon heränny turhaan ennen kahdeksaa :D
 

Yhteistyössä