Ilmiöoppiminen on ihan hanurista

Jos pitäis listata (ja tehän arvaatte että oon listannu) asioita jotka tyhmentää länsimaista kulttuuria ja pisa-tuloksia, niin niitähän riittää: rap-musiikki, somen liikakäyttö nuorilla, yliseksuaalisuus, pullamössökasvatus, kritiikitön positiivinen ajattelu, ja uusi OPS.

llmiöoppiminen ei kuulosta pahimmalta asialta maailmassa, mut mun korviin kuulostaa ihan idiootilta.

Ennen
"Ankat elävät laumoina keski-Euroopassa, sekä kotieläiminä että luonnonvaraisina".
Nyt:
"Tämä on ankka! Miltä ankka tuoksuu (pullotettua ankan hajua), miltä sen höyhenet tuntuu (voitte laittaa kädet höyhenpussiin) miltä se maistuu (teemme ankkapaistia kotitalouden tunneilla)?

Ennen psykologian tunnilla:
"Myönteiset ja ilon kokemukset vaikuttavat psykofyysisellä tavalla".
Nyt:
"Ilo! Mitä se on? Hymyillääs vähän. Sit nauretaan ringissä - missä ilo näyttää? Ja miltä se tuntuu, tuntuuko se poskipäissä? Leukaperissä? Mahassa? Peräsuolessa?"

Karrikoin, mutta siis: oppijoita pidetään ihan idiootteina. Ja mulla on joku kuva että Ranskassa, pedagogian kehdossa tuo ilmiöoppiminen on suosittua: läträtään maaleilla ja höpötetään "aurinko...keltainen...lämmittää..ooh la laaa"...
 
Viimeksi muokattu:
Ja siis EN tarkoita sitä että pitäisi olla kalvosulkeisia vain. Opetusta saa, ja pitää elävöittää. Mut tärkeää on että mistä käsin lähdetään asiaa tarkastelemaan.

Vaikka mä tunnustelisin 5 leopardin ja 10 shakaalin turkkia niin ei se mitään hyödytä.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Noihan on ihan koulujen päätettävissä ja tietysti eroja toteutuksessa on, mut esim yläkoulun ilmiöpäivät keskittyi hyvinvointiin ja siellä opiskeltiin laajasti aluetta, tutustuttiin koulutuksiin ja kehitettiin vanhuksille ohjelmaa.
Mun mielestä ainakin hyviä juttuja olleet muutkin ilmiöpäivät/ viikot


Ps kelpaako sulle ikinä mikään?
 
vierailija
Sä karrikoit aika rajusti, sillä ei tuo ilmiöoppiminen nyt niin kamala ole, mitä annat ymmärtää. Itseasiassa oppimisesta on tehty monitasoisempaa ja -puolisempaa, kun oppilaasta tehdään aktiivinen osallistuja passiivisen sijaan ja esim.alaluokkalaista ajatellen oppiminen saadaan myös mielekkääksi erilaisten kokeiden/tutkimusten/projektien avulla, mikä puolestaan antaa parempia valmiuksia yläluokille ja jatko-opintoihinkin työelämästä puhumattakaan.

Mutta onhan selvää, että aina löytyy joku, joka vastustaa uutta ja muutosta
 
vierailija
Olihan se selvä asia, että kun häiriköt ja aivovammaiset piti saada samoille oppitunneille, niin ei ollut enää mahdollista pitää normaaleja oppitunteja. Tässä mennään taas heikoimpien ehdoilla. Parasta tottua siihen ajatukseen, että tulevaisuudessa kumisaappaan keksiminen lähtee liikkeelle lätäköstä juomisen ja saappaankärjen nuolemisen kaltaisista perusteista.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön ja Echo
Noihan on ihan koulujen päätettävissä ja tietysti eroja toteutuksessa on, mut esim yläkoulun ilmiöpäivät keskittyi hyvinvointiin ja siellä opiskeltiin laajasti aluetta, tutustuttiin koulutuksiin ja kehitettiin vanhuksille ohjelmaa.
Mun mielestä ainakin hyviä juttuja olleet muutkin ilmiöpäivät/ viikot


Ps kelpaako sulle ikinä mikään?[/QUOTEmonet Ap n aloitukset ovat - niknkuin hän sanoi-karrikoituja, mutt ovat kuitenkin suosittoja ketjuja.]
 
Sä karrikoit aika rajusti, sillä ei tuo ilmiöoppiminen nyt niin kamala ole, mitä annat ymmärtää. Itseasiassa oppimisesta on tehty monitasoisempaa ja -puolisempaa, kun oppilaasta tehdään aktiivinen osallistuja passiivisen sijaan ja esim.alaluokkalaista ajatellen oppiminen saadaan myös mielekkääksi erilaisten kokeiden/tutkimusten/projektien avulla, mikä puolestaan antaa parempia valmiuksia yläluokille ja jatko-opintoihinkin työelämästä puhumattakaan.

Mutta onhan selvää, että aina löytyy joku, joka vastustaa uutta ja muutosta
No ei ole yllätys että mä vastustan tuota liikaa itseohjautuvuuttakin.
Tai siis ilmiöopetusta ja itseohjautuvuutta on hyvä lisätä _jonkin verran_, mutta ei loputtomiin.

Se maanantaiaamuna kouluun raahautuva tenava ei intoudu yhtäkkiä kahlaamaan tietoa banaanikärpäsen elämästä, vaan valuu pitkin pulpetteja. Silloin mukaansatempaavalla tavalla opettava ope pystyy pelastamaan tunnin (ja edellyttäen että häiriköt on integroitu johonki huitsin nevadaan).

Ja yks älyttömän iso tekijä: lapsen tiedonkeruutaidot eivät koskaan ole niin hyvät kuin opettajan, samasta aiheesta. Opettaja pystyy tekemään paljon havainnollisemman esityksen kuin Jonne, joka on saanu hikisesti power pointiin muutaman sliden ja esittää sen, kaverien tirskuessa.


Mä palaisin näihin 3 tekijään, millä moni mun luokalla ollut muistaa asiat vielä vanhanakin:
- häiriköt pois luokasta muihin ryhmiin
-tunnilla on hiljaisuus, eli pikkuisen adhd:tkin rauhoittuu
-ope kertoo asiat tarpeeksi mielenkiintoisesti
-toisto, toisto, niin että muksut osaa ne unissaankin. Vaikka se "hauki on nisäkäs"
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
Silloin opetettiin eri kasvatusideologiaa kuin nykyään. Jos olisit opiskellut ihan hiljattain, niin sinulla ei olisi mitään ongelmaa ilmiöoppimisen kanssa.
Hehee....mulla ei olis ongelmaa?
Ongelma on ilmiöoppiminen.

Kyllähän kaikkea aivopesua pystyy kasvatustieteessä toteuttamaan, koska jostakin uusista ideoista/tutkimuskohteista niiden tohtoreiden on palkkansa nyhdettävä. Ei tieteellisessä tutkimuksessa auta hokea muiden keksimiä vanhoja asioita.

Mutta kasvatustiede on ongelmallinen tieteenala, koska:
Se pyörä, eli hyvä kasvatustapa on keksitty jo. Se on ollu satoja, tuhansia vuosia. Palataan vain siihen.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Itsse inhoan koulua, jossa "tilat on toteutettu tukemaan uuden oppimisen ajattelua."
Lue täältä:
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/547407-entinen-toimisto-muuttui-satojen-oppilaiden-valiaikaiseksi-kouluksi-hameenkylan

Miltä kuulostaa: Ja tätä on uusi ajattelutapa yksinkertaisuudessaan: ei luokkia. Sanomalassa on koulun käytössä kuusi kerrosta, joista löytyy avaria oppimistiloja. Yhdessä oppimistilassa opiskelee 2–3 luokkaa vähintään kahden opettajan johdolla. Oppilaita yhdessä oppimistilassa voi olla yhtä aikaa yli 70.
Yli 70 yläasteikäistä samassa tilassa!? Mitä siitä seuraa? Ei ole melua, ei keskittymishäiriöitä vaan iloista, yhdessä oppimista? Niinhän?
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Itsse inhoan koulua, jossa "tilat on toteutettu tukemaan uuden oppimisen ajattelua."
Lue täältä:
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/547407-entinen-toimisto-muuttui-satojen-oppilaiden-valiaikaiseksi-kouluksi-hameenkylan

Miltä kuulostaa: Ja tätä on uusi ajattelutapa yksinkertaisuudessaan: ei luokkia. Sanomalassa on koulun käytössä kuusi kerrosta, joista löytyy avaria oppimistiloja. Yhdessä oppimistilassa opiskelee 2–3 luokkaa vähintään kahden opettajan johdolla. Oppilaita yhdessä oppimistilassa voi olla yhtä aikaa yli 70.
Yli 70 yläasteikäistä samassa tilassa!? Mitä siitä seuraa? Ei ole melua, ei keskittymishäiriöitä vaan iloista, yhdessä oppimista? Niinhän?
Tuon jutun mukaan voi olla sata oppilasta yhdessä tilassa. Tehokasta.
 
Hmmmm... toisaalta tunnen muutamankin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneen jotka ovat aikansa lukeneet, että "haukionkala, haukionkala,haukionkala..." mutta kun kaislikossa polskahtaa niin ihmettelevät, että mikä SE oli?
Ei kaislikossa aina se hauki molskahda, on niitä muitakin kaloja, lisäksi linnutkin räpistelee järvellä. Eli ihan viisaasti sanottu heiltä.
Mäkin totean muksuille että kala molskahti. (y) (Vaikka taisi olla vertauskuva sulla)
 
Itsse inhoan koulua, jossa "tilat on toteutettu tukemaan uuden oppimisen ajattelua."
Lue täältä:
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/547407-entinen-toimisto-muuttui-satojen-oppilaiden-valiaikaiseksi-kouluksi-hameenkylan

Miltä kuulostaa: Ja tätä on uusi ajattelutapa yksinkertaisuudessaan: ei luokkia. Sanomalassa on koulun käytössä kuusi kerrosta, joista löytyy avaria oppimistiloja. Yhdessä oppimistilassa opiskelee 2–3 luokkaa vähintään kahden opettajan johdolla. Oppilaita yhdessä oppimistilassa voi olla yhtä aikaa yli 70.
Yli 70 yläasteikäistä samassa tilassa!? Mitä siitä seuraa? Ei ole melua, ei keskittymishäiriöitä vaan iloista, yhdessä oppimista? Niinhän?
Suomeksi:kaaos.
 
vierailija
Äsken MTV- uutisissa:
"Poikkeuksellista valmistuvassa vankilassa on, että sen suunnitteluun ovat osallistuneet asiantuntijat, vangit ja vankilan henkilöstö. Tavoitteena on luoda vankila, joka auttaisi vankeja rikoksettomaan elämään kiinni."

Mikä älynväläys on ollut näyttää kaikki ennakolta heille? Ja osallistua suunnitteluun? Helpottaa pakenemista:eek:
 
Olihan se selvä asia, että kun häiriköt ja aivovammaiset piti saada samoille oppitunneille, niin ei ollut enää mahdollista pitää normaaleja oppitunteja. Tässä mennään taas heikoimpien ehdoilla. Parasta tottua siihen ajatukseen, että tulevaisuudessa kumisaappaan keksiminen lähtee liikkeelle lätäköstä juomisen ja saappaankärjen nuolemisen kaltaisista perusteista.
Juu mä mä aattelen että tuolla ilmiökakkelilla saatetaan hakea säästöjä: ope, anteeksi opetuksen ohjaaja, voi laittaa luokan pakertamaan jotain ryhmätyötä siksi aikaa kun suhaa toisessa luokassa, josta ope flunssassa/OPS-burn outissa kotona: ei tartte palkata sijaista toiseen luokkaan.
 
Äsken MTV- uutisissa:
"Poikkeuksellista valmistuvassa vankilassa on, että sen suunnitteluun ovat osallistuneet asiantuntijat, vangit ja vankilan henkilöstö. Tavoitteena on luoda vankila, joka auttaisi vankeja rikoksettomaan elämään kiinni."

Mikä älynväläys on ollut näyttää kaikki ennakolta heille? Ja osallistua suunnitteluun? Helpottaa pakenemista:eek:
Rampe:"Mun mielestä kalterit ei oo kovin esteettiset..."

Voi elämä. Vankilan kuuluu olla vankila, ei hotelli. En mä huonoa ruokaa tai homeisia suojia vangeillekaan haluis, mut ei sinne mitään silkkilakanoita tartte hommata...
 
  • Tykkää
Reactions: päätön

Yhteistyössä