Iltalehden lukiolistaus

soo
Mä oon aina ihmetellyt miks tuollaisia lukiolistauksia tehdään. Mitä ne nyt kertoo muutakuin keskiarvorajoista millä pääsee mihinkin lukioon sisään. Tottahan niistä lukioista tulee hyviä tuloksia, joihin pääsee vaan yli 9 keskiarvolla sisään. Jos vertaillaan opetusken laatua, niin pitäis olla vähän toisenlaiset mittarit.
 
"vieras"
Mä oon aina ihmetellyt miks tuollaisia lukiolistauksia tehdään. Mitä ne nyt kertoo muutakuin keskiarvorajoista millä pääsee mihinkin lukioon sisään. Tottahan niistä lukioista tulee hyviä tuloksia, joihin pääsee vaan yli 9 keskiarvolla sisään. Jos vertaillaan opetusken laatua, niin pitäis olla vähän toisenlaiset mittarit.
Mitattaisiin sitä missä lukioissa nousee keskiarvot eniten siitä mitä ne oli lukioon tultaessa ja mitä ne on lukion lopussa niin saataisiin jo paljon järkevämpi listaus.
 
Mä oon aina ihmetellyt miks tuollaisia lukiolistauksia tehdään. Mitä ne nyt kertoo muutakuin keskiarvorajoista millä pääsee mihinkin lukioon sisään. Tottahan niistä lukioista tulee hyviä tuloksia, joihin pääsee vaan yli 9 keskiarvolla sisään. Jos vertaillaan opetusken laatua, niin pitäis olla vähän toisenlaiset mittarit.
Ajatella, tuota en ole itse keksinytkään.

Haluaisin silti tietää, mitä tämänpäiväisessä Iltalehdessä on asiasta kerrottu, sekä etusivun mukaisen pidempiaikaisiin tuloksiin perustuvan tilaston.
 
soo
[QUOTE="vieras";26250796]Mitattaisiin sitä missä lukioissa nousee keskiarvot eniten siitä mitä ne oli lukioon tultaessa ja mitä ne on lukion lopussa niin saataisiin jo paljon järkevämpi listaus.[/QUOTE]

Niinpä. Jotenkin höhlää, että vuodesta toiseen niitä listauksia vaan tehdään, vaikkei ne oikeastaan kerro mitään. Tehtäis nyt tuokin asia sitten kunnolla jos kerran pitää listata.
 
Mä oon aina ihmetellyt miks tuollaisia lukiolistauksia tehdään. Mitä ne nyt kertoo muutakuin keskiarvorajoista millä pääsee mihinkin lukioon sisään. Tottahan niistä lukioista tulee hyviä tuloksia, joihin pääsee vaan yli 9 keskiarvolla sisään. Jos vertaillaan opetusken laatua, niin pitäis olla vähän toisenlaiset mittarit.
Just sanoin aamulla miehelle samaa, kun luettiin sitä listaa. Ei oo kovin fiksuja nekään ihmiset olleet, jotka ovat listan kehittäneet ;)
 
[QUOTE="vieras";26251082]No mikä mäkissä? Mutta hei, älä viitti olla pahalla päällä, taivas itkee, älä sinä (sillä tuo tyyli jolla tulit palstalle äsken, johtaa siihen, virtuaalisiin ainakin) :)[/QUOTE]

No, eka kun mentiin (oli helkkarinmoinen kiire), kaksi kassaa oli tyhjillään. Mentiin jonottamaan toiseen. Myyjä tuli, meni toiselle kassalle ja rupesi palvemaan toiselle kassalle meidän jälkeemme tullutta asiakasta. Yritin huitoa, että me oltiin eka, ei huomiota. Palveli KOLMEA asiakasta, ennen kuin meidän kassallemme tuli toinen myyjä. Ja oli siis varmasti nähnyt, että olimme siinä eka. (Emme voineet mennessämme tietää, kummalle olisi pitänyt mennä). Sitten odottelimme ruokia melkein 20 minuuttia - ja kun saimme ruoat, osa niistä oli vääriä. Odotettiin sitten lisää. Siinä ajassa olis ajanut kotiin ja tempaissut jonkun pastan tulille ja kitusiin.
 
Voi olla. Poltin päreeni mäkkärissä tänään ihan totaalisesti. Kostan nyt teille :D.

Mutta tuo on ihan totta, että nuo listaukset ovat ihan täyttä sontaa.
Olkoon ne sinun mielestäsi ihan mitä tahansa.

Jos minä olisin koulunkäynnistä kiinnostunut ja tulevaisuuteeni satsaava yläasteikäinen nuori, olisin kiinnostunut etsimään sellaista oppilaitosta jossa olisi oletettavasti paljon kaltaistani seuraa ja hyvä, positiivinen opiskeluhenki. Lisäksi paljon kannustavaa tukea omien mahdollisuuksieni käyttämiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26251117:
Olisihan tuo kyselijä voinut käydä ostamassa ihan sen lehden itselleen, kun asia kuitenkin noinkin tärkeä hänelle vaikutti hänelle olevan...
Ajatella. Olin kaupassa ja näin otsikon, luulin voivani lukea sen netissä. Niin paljon en aio asiaan satsata, että varta vasten lähden uudelleen kauppaan sen vuoksi.

Mutta tällä palstalla saa ilmeisesti vain kysyä, kumpi mekko olisi parempi, miten mä värjäisin tukkani, onko haitallista imettää jos on ottanut yhden kaljan jne.
 
Olkoon ne sinun mielestäsi ihan mitä tahansa.

Jos minä olisin koulunkäynnistä kiinnostunut ja tulevaisuuteeni satsaava yläasteikäinen nuori, olisin kiinnostunut etsimään sellaista oppilaitosta jossa olisi oletettavasti paljon kaltaistani seuraa ja hyvä, positiivinen opiskeluhenki. Lisäksi paljon kannustavaa tukea omien mahdollisuuksieni käyttämiseen.
Mutta kun nuo eivät kerro mitään opetuksen laadusta.

Kärjessä ovat lukiot, joihin pääsee noin ysin keskiarvolla. Totta kai siellä tulee hyviä tuloksia. Se, että on listan kärjessä, johtuu vain opiskelija-aineksesta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26251132]Heh, tyypillistä kyllä tälle palstalle tämä vastaustapa. Olisi ollut ehkä parempi kysyä vaikka listaa kunnista, joissa saa eniten kotihoidontukea.[/QUOTE]

Ja tarkoitin siis vastauksia yksinkertaiseen kysymykseesi.
 
[QUOTE="vieras";26251132]Heh, tyypillistä kyllä tälle palstalle tämä vastaustapa. Olisi ollut ehkä parempi kysyä vaikka listaa kunnista, joissa saa eniten kotihoidontukea.[/QUOTE]
Joo, tämä vielä lisäksi tuohon listaan, mitä tällä palstalla saa kysyä.

- Mitähän minun olisi pitänyt vastata, kun joku ystävällisesti vastasi sitä mitä pyysin?
 

Yhteistyössä