Imetys"helvetti"

  • Viestiketjun aloittaja Auttakaa mua!
  • Ensimmäinen viesti
Auttakaa mua!
Anteeksi tuo otsikko...

Kertokaa rakkaat äidit mitä teen väärin.

Meillä on 5 viikkoinen vauva, sekä 2,5 vuotias sekä 5 vuotias joten esikoisesta ei ole kyse.

Vauva on koko ajan tissillä, paitsi öisin. Nukkuu 5-8 tunnin unia joten minäkin saan nukuttua hyvin. Päivät on sitten oma lukunsa...

Noustaan siinä 8 aikaan sängystä, herään vauvan kanssa samaan aikaan. Alkaa syöminen, vaihdetaan vaatteet, syödään, pestään pylly, syödään... kello onkin jo 2 iltapäivällä. Minä vielä yökkärissä, joskus aamupalan syöneenä, yleensä en. Vauva ei viihdy hetkeäkään yksin, sylissä tai lähellä on oltava. Muut lapset hyppii seinille, ruoka pitäisi tehdä ja ulos mennä, vauva vaan valvoo.

Todellakin valvoo, silmät sirkeänä syö, ei edes pieniä unia rinnalla. Valvoo jopa 8 tuntia putkeen, ilman pienintäkään unta. Kokeilin eräs iltapäivä antaa korviketta, nukahti heti ja nukkui pitkät päiväunet.

Tätä tämä oli jo laitoksella,sama tyyli ja rytmi pysynyt tämän 5 viikkoa. Eikö mun maito riitä? Minä olen viittä vaille luovuttamassa kohta =(
Ja ei, kantoliina ei helpottaisi mun elämää juuri yhtään. Älä kiitos siitä aloita. ON kokeiltu, kumpikaan meistä ei tykännyt siitä.
 
"vieras"
Noo, en osaa oikein auttaa, muuta kuin toteamalla että meillä oli ihan samanlaista. Lisäksi vauva vielä huusi kaiken aikaa. Teidän vauveli on vielä niin pieni, kyllä se on ennemmin normaalia kuin epänormaalia siinä tissillä roikkuminen. Eikä meilläkään vauveli tykännyt kantoliinasta eikä repusta, mutta pakko sitä välillä oli siinä kantaa, kun ei se yksinkään halunnut missään maatta ja kotitöitäkin oli pakko välillä suorittaa. Ei se vauva pieneen huutoon kuole, kun on äidin lähellä kuitenkin..
 
tsemppiä
[QUOTE="niin";28161679]Anna korviketta, jos sillä nukkuu. Ei se imettäminen niin iso juttu ole, että muut lapset pitäisi jättää paitsioon pelkän tissin antamisen takia.[/QUOTE]

Imettäminen ON iso juttu.

Ap: tuollainen kuulostaa aivan normaalilta, mutta sitä ei onneksi kestä enää kovin kauaa :) Älä anna sitä korviketta enää, siitä tulee kierre jolla saat maidontulon pian tyrehtymään.

Liinan käyttö ei onnistunut teillä mutta oletko koittanut Manducaa? Meidän temperamenttinen valvojapoika rauhoittui siihen aina pienen hytkyttelyn jälkeen ja jopa nukkui siinä mikä oli aivan uskomatonta.

Onko sinulla miestä? Laita hänet avuksi, isä saa olla illalla vauvan kanssa ja sinä teet seuraavan päivän ruoat ja aamupalat ym. valmiiksi ettei tarvitse niitä laittaa vauvan kanssa. Miltä kuulostaa?
 
"heippa"
Mun nuorin oli samanlainen. Peffa homeessa istuin sen kanssa nojatuolissa päivät pitkät... Manducan hommasin ja sainkin sen viihtymään siinä, mut mulle tuli hiki. Mutta sainpa edes hetken tehdä jotain muutakin kuin istua nojatuolissa. Totesin, ettei meillä vauva syönyt oikeasti, vaikka siltä näytti. Mä olin tutti. Hyvin se pärjäsi sitten, kun sain tutin pysymään hetken suussa, eli nälästä ei ollut(kaan) niinkään kyse.
 
"iines"
Meillä myös yksi lapsista ollut tuollainen tissitakiainen ja päivisin valvoja. Otin silti tietoisesti käyttöön päivärytmin, eli aamupäivällä ulkoilua 10-12 välillä, vauva vaunuihin ja muu porukka matkaan. Välillä huuto jatkui myös ulkoillessamme mutta usein myös vauva lopulta nukahti ja pikkuhiljaa tottui tähän rytmiin, alkoi jo rauhoittua kun aloin pukemaan ulkovaatteita hänelle. Jos paino nousee, pissaa ja kakkaa tulee, vauva varmasti saa sulta riittävästi maitoa.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"Hiphei"
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;28161721:
Imettäminen ON iso juttu.

Ap: tuollainen kuulostaa aivan normaalilta, mutta sitä ei onneksi kestä enää kovin kauaa :) Älä anna sitä korviketta enää, siitä tulee kierre jolla saat maidontulon pian tyrehtymään.

Liinan käyttö ei onnistunut teillä mutta oletko koittanut Manducaa? Meidän temperamenttinen valvojapoika rauhoittui siihen aina pienen hytkyttelyn jälkeen ja jopa nukkui siinä mikä oli aivan uskomatonta.

Onko sinulla miestä? Laita hänet avuksi, isä saa olla illalla vauvan kanssa ja sinä teet seuraavan päivän ruoat ja aamupalat ym. valmiiksi ettei tarvitse niitä laittaa vauvan kanssa. Miltä kuulostaa?
Ei se niin iso juttu saa olla että muut lapset jää huomiotta.
 
ap.
On mieskin mutta ei siitä nyt ole apua kun on töissä, ongelmat onkin tässä virka-aikaan kotosalla =) Eli nämä päivät, valveillaoloajasta on tissillä 90%

Ruuat ja muut saan jotenkin hoidettua, säälittää nuo muut lapset ihan hulluna. Isommalla on vielä ad/hd joten helppoa ei ole, äidillä eikä keskimmäisellä lapsella.

Musta vaan tuntuu etten jaksa, niin kovin kun me molemmat imettämisestä nautitaankin. Mutta kun mun päivät menee siihen ihan kokonaan. En edes jaksa tätä kohta senkään puolesta kun oma ulkoilu on niin vähäistä, yölläkö käyn?? En jaksa olla aloillani näin paljoa mutta imettäminen ei onnistu kovin hyvin liikkeellä ollessa. Vauva on ollut nuhainen eikä tunnu järkevälle vielä laittaa ulos kun koko aikana ei ole vielä päästy kunnolla ulkoilua aloittamaan. Tuttikaan ei kelpaa.

Ikävä on noita isompia lapsia, ei musta ole niille riittänyt nyt yhtään =( ja illemmalla kun vauva on isän kanssa tai torkkuu, tekemistä riittää, pyykkiä, ttiskiä, ruokaa, valmisteluita... siitä taas imettämään, omaa aikaa on 0. Enkä edes ihmeitä odota, vessataukoa edes.

Mieskään mahdottomiin pysty auttaa parhaansa mukaan. Ei käy edes harrastuksissaan nyt, jättänyt kaiken "turhan". Jotenkin koko perhe ollaan tosi väsyneitä tähän =(

Pitänee kokeilla sitten vielä jotain kantojuttua vielä kerran. Vauva ei ole mitenkään itkuinen noin muuten, ei vaan tykkää jäädä "yksin", nauttii lähellä olosta ja sylistä.
 
MTO
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;28161721:
Imettäminen ON iso juttu.

Ap: tuollainen kuulostaa aivan normaalilta, mutta sitä ei onneksi kestä enää kovin kauaa :) Älä anna sitä korviketta enää, siitä tulee kierre jolla saat maidontulon pian tyrehtymään.

Liinan käyttö ei onnistunut teillä mutta oletko koittanut Manducaa? Meidän temperamenttinen valvojapoika rauhoittui siihen aina pienen hytkyttelyn jälkeen ja jopa nukkui siinä mikä oli aivan uskomatonta.

Onko sinulla miestä? Laita hänet avuksi, isä saa olla illalla vauvan kanssa ja sinä teet seuraavan päivän ruoat ja aamupalat ym. valmiiksi ettei tarvitse niitä laittaa vauvan kanssa. Miltä kuulostaa?
Kannatan!

Mulla meinasi myos menna hermot toisen kanssa, jatkoin kuitenkin rintamaidolla, ja kaytin hyvakseni Miehen ja vieraiden ajan. Saivat joko leikkia esikoisen kanssa, siivota tai kokata, jos eivat itkevaa vauvaa halunneet kantaa. Vauva, kun oli paattanyt, etta Aidin syli oli se ainoa paikka missa ei tarvinnut itkea, ja tissilla oli paivisin vahan valia, mutta onneksi yolla nukkui 4-5 tuntia.

Nyt kun on kiintealla ruoalla, niin on rintamaito jaannyt vahemmalla. Ja kun on alkanut leikkiminen kiinnostaa niin viihtyy leikkien pitkiakin toveja kunhan Aiti on samassa huoneessa.

Vaikka se nyt just tuntuu rankalle, niin suhteellisen lyhyt se vauva aika on, jos vaan pystyt nakemaan sen yli. Tsemppia!
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"Loppis"
Koita vielä jaksaa, se aika on kuitenkin loppujen lopuksi niin lyhyt. Voisiko isommat osallistua kotitöihin? Ja oikeesti, ei nehän nyt maailman tärkeimmät oo.
Mites isovanhemmat, onko heistä apua?
 
ap.
Rytmistä vielä sen verran että meillähän se on tosi säännöllinen ja yön kannalta hyvä, päivät vaan sitten tätä.

Toki odotan että päästään vauvan kanssa ulkoilemaan, nyt on vain liian kylmää (täällä-13c) ensi kertaa lähteä vaunuilemaan nuhaisena.

Ja mies tekee paljon myös kotitöitä... ei ole siitä kiinni että stressaisin niitä. Kyse on siitä että pelottaa riittääkö maito, toiset lapset ja oman olon huonous.
 
"Loppis"
[QUOTE="Loppis";28161831]Koita vielä jaksaa, se aika on kuitenkin loppujen lopuksi niin lyhyt. Voisiko isommat osallistua kotitöihin? Ja oikeesti, ei nehän nyt maailman tärkeimmät oo.
Mites isovanhemmat, onko heistä apua?[/QUOTE]

Ja siis tarkoitin et kotityöt ei ole maailman tärkeimmät :D jos siis jää joskus tekemättä!
 
"vieras"
Jos elämäsi helpottuu, niin siirry korvikkeisiin. Turha se on itseään kiusata ja stressata turhasta. Ymmärrän, että halu imettää on suuri, mutta kannattaa harkita vaihtoehtoja ihan jo oman hyvinvoinnin vuoksi. Tuo, ettet ehdi syödä, vaikuttaa jo maitoonkin.

Itse en imettänyt ja ihan terve kaveri tuossa vieressä leikkii. :)

Jaksamisia!
 
tsemppiä
On mieskin mutta ei siitä nyt ole apua kun on töissä, ongelmat onkin tässä virka-aikaan kotosalla =) Eli nämä päivät, valveillaoloajasta on tissillä 90%

Ruuat ja muut saan jotenkin hoidettua, säälittää nuo muut lapset ihan hulluna. Isommalla on vielä ad/hd joten helppoa ei ole, äidillä eikä keskimmäisellä lapsella.

Musta vaan tuntuu etten jaksa, niin kovin kun me molemmat imettämisestä nautitaankin. Mutta kun mun päivät menee siihen ihan kokonaan. En edes jaksa tätä kohta senkään puolesta kun oma ulkoilu on niin vähäistä, yölläkö käyn?? En jaksa olla aloillani näin paljoa mutta imettäminen ei onnistu kovin hyvin liikkeellä ollessa. Vauva on ollut nuhainen eikä tunnu järkevälle vielä laittaa ulos kun koko aikana ei ole vielä päästy kunnolla ulkoilua aloittamaan. Tuttikaan ei kelpaa.

Ikävä on noita isompia lapsia, ei musta ole niille riittänyt nyt yhtään =( ja illemmalla kun vauva on isän kanssa tai torkkuu, tekemistä riittää, pyykkiä, ttiskiä, ruokaa, valmisteluita... siitä taas imettämään, omaa aikaa on 0. Enkä edes ihmeitä odota, vessataukoa edes.

Mieskään mahdottomiin pysty auttaa parhaansa mukaan. Ei käy edes harrastuksissaan nyt, jättänyt kaiken "turhan". Jotenkin koko perhe ollaan tosi väsyneitä tähän =(

Pitänee kokeilla sitten vielä jotain kantojuttua vielä kerran. Vauva ei ole mitenkään itkuinen noin muuten, ei vaan tykkää jäädä "yksin", nauttii lähellä olosta ja sylistä.
Isoin lohtu kai siinä on se että se ei oikeasti enää kauaa kestä! :) Kun vauva on 2 kk, luulen että teillä alkaa arki sujua jo paaljon paremmin ja isommatkin saavat enemmän äitin aikaa. Suosittelen myös keksimään isompien kanssa puuhaa jota voi tehdä samalla kun vauva syö, esim. kirjoja, palapelejä tmv.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"Vieras"
Meillä kuopus oli ensimmäiset 6kk aina tissillä. Aika hyvin oppi, leikkimään esikoisen kanssa lattialla, samalla imettäen. Ulkonakin käytiin, syötin just ennenkuin lähdettiin. Vauva vaunuihin ( hyvin voi viedä ulos, kun siellä vaunuissa kuitenkin lämmin) ulkona oltiin se mitä vauva kesti. Usein joutui syliin ottamaan kun alkoi kova huuto. Sisälle, tissi esille ja esikoiselle ruokaa.
Niin se vaan meni, ei voi toisia lapsia rangaista siitä että vauva on vaativa, vaan sitten on opittava toimimaan yhdellä kädellä ja imettämään kävellessä jne.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
tsemppiä
[QUOTE="vieras";28161839]Jos elämäsi helpottuu, niin siirry korvikkeisiin. Turha se on itseään kiusata ja stressata turhasta. Ymmärrän, että halu imettää on suuri, mutta kannattaa harkita vaihtoehtoja ihan jo oman hyvinvoinnin vuoksi. Tuo, ettet ehdi syödä, vaikuttaa jo maitoonkin.

Itse en imettänyt ja ihan terve kaveri tuossa vieressä leikkii. :)

Jaksamisia![/QUOTE]

Pari kuukautta voi kärsiäkin vauvan vuoksi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;28161874:
Pari kuukautta voi kärsiäkin vauvan vuoksi.
Miksi pitäisi kärsiä? Pitääkö äidillä olla pakosti rankkaa? Mikä nykyihmisiä vaivaa kun pitää väkisin tehdä asioista vaikeita?

Onko kyse siitä, että kun väkisin tekee asiat vaikeasti, niin sitten voi aina tilaisuuden tullen heittäytyä marttyyriksi?

Ihmettelen vain. :/
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
ap.
Esikoisen kanssa imettäminen ei onnistunut, alku oli hankala eikä maito noussut ollenkaan isoksi osaksi stressin takia eikä hän osannut edes imeä, lypsämälläkään ei maitosaalista tullut yhtään.

Toisen kanssa onnistui muutamia viikkoja, sitten maito vaan loppui, oikeasti se vain loppui. Huuti nälkää, paino putosi, vaipat kuivia. Mikään lypsykone ei saanut maitoa tisseistä irti. Yritin imettää ja korviketta joutui antamaan silti. Neuvolasta sain neuvon lopettaa tissin antamisen kokonaan koska ei sieltä mitään tullut. Hyvin erikoista, tosin äitini väittää että hänellä oli samoin.

Nytkään maito ei ole "noussut" rintoihin, vauva sieltä saa koska pissaa, harvakseltaan mutta paino sentään nousee, hitaasti tosin. Aamullakin tissit on ihan tyhjät lutterot vaikken yöllä olisikaan imettänyt kuin kerran. Huolettaa tosiaan tuo maidon riittävyys. Ja nyt kun olo on tämä, ei tee maidon tuotannolle hyvää.

Minä yritän, oikeasti yritän!

Isot kiitokset tsempeistä, niitä tarvitaan <3 En minä vielä luovuta mutta neuvot on nyt tarpeen. Lohduttaa tietää edes se että jossain vaiheessa tämä tulee helpottamaan...
 
tsemppiä
[QUOTE="vieras";28161910]Miksi pitäisi kärsiä? Pitääkö äidillä olla pakosti rankkaa? Mikä nykyihmisiä vaivaa kun pitää väkisin tehdä asioista vaikeita?

Onko kyse siitä, että kun väkisin tekee asiat vaikeasti, niin sitten voi aina tilaisuuden tullen heittäytyä marttyyriksi?

Ihmettelen vain. :/[/QUOTE]

Siksi koska imetys on lapsen terveyden kannalta hyvin tärkeää. Vaikka sinun lapsesi on ainakin vielä terve, tutkimukset osoittavat rintamaidon olevan parempi vaihtoehto. Pieni vauva on avuton ja kyllä nykyäänKIN pienen vauvan hoitoon täytyy vähän panostaa. Se ei ole suuri pyyntö koska vauva-aika on niin lyhyt.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"vieras"
Meillä oli juuri samanlainen tilanne! Nyt vauva jo 8kk... Mutta,mutta,minullekin vannotettiin että maitoa olisi riittävästi kun vauva kasvoi todella hyvin. Itki rinnalle jatkuvasti. Meilläkin muita lapsia joita olen pidempään imettänyt ja olin pitkään sitkeästi siinä uskossa että kyllä se kohta rauhoittuu ja maitoni varmasti riittää!

Ei se imemistahti mihinkään rauhoittunut, jatkuvasti olisi ollut rinnalla. Sitten minulta loppui henkinen kestävyys tuon imetyksen kanssa ja olin ihan poikki. Vauva ei huolinut pulloa ja korviketta ollenkaan joten ihan sairaalassa vierailtiin pulloilun oppimiseksi.

Ah, kuinka kaikki helpottui ja vauva oli todella tyytyväinen korvikkeesta. Lääkäri sanoi minulle sairaalassa että vaikka on huippuhienosti kasvanut niin se ei tälle vauvalle vieläkään näköjään riitä. Eli kun imee niin ei mielestään saa ihan tarpeeksi mahaansa täyteen ja kohta haluaa siis lisää, kierre valmis. Luulisi että kun tiuhaan imettää niin maitomäärät kasvaisivat valtaviksi. Minulla ei kai noin stressin ja fyysisen rasituksen vuoksi käynyt.

Lopetin imetyksen täysin kun vauva oli 3kk ja opetettiin pullolle. Ei suostunut pulloa ja rintaa syömään, oli valittava toinen. Vauva oli oikea suursyömäri, halusi 200ml kerralla maitoa ja sen jälkeen olikin tyytyväinen 3-4t.

Olen erittäin paljon imetyksen kannalla, mutta armahda itseäsi jos homma jatkuu. Melläkin vauva kasvanut hienosti korvikkeella ja kaikki paljon tyytyväisempiä näin.
 
  • Tykkää
Reactions: Hukkapiru
Mun on oikeastaan turha sanoa mitään, kun en imetä, mutta silloin kun imetin sen mitä imetin niin meillä oli ihan samanlaista. Öisin saattoi nukkua jopa 4tuntia putkeen, mut muuten huusi nuppi punaisena loput vuorokaudesta ja silmät soppalautasina. Meillä ongelmat johtui monen sattuman summasta, ja ne loppuivat siihen kun aloin antamaan korviketta. Pääsyy oli se, että maitoa ei kertakaikkiaan vain tullut tarpeeksi (korkeintaan 60ml päivässä) niin isolle lapselle.

Aikaa kai se vaatii, ja kärsivällisyyttä rutkasti. Imettämisestä luopumista en suosittelisi, ellei tilanne oikeasti ole sellainen ettei se kannata, eikä mikään kikkakolmonen siihen vauvan tyytyväisyyteen auta. Imettäminen ihan oikeasti on tärkeää, mut ymmärrän kyllä jos usko siihen hommaan rakoilee tuossa tilanteessa.

Isommat lapset varmasti jossain vaiheessa ymmärtää ettei äiti voi ratketa joka paikkaan samaa aikaa, joten älä soimaa ittees siitä loputtomiin ettet oikeastikaan pysty kaikkeen yksin juuri sillä hetkellä. Rintamaitoahan voit kokeilla vaikka pumpatakin pulloon, ja antaa isän hoitaa syöttämisen iltasella niin pääset itsekin vaikka lenkille tai edes sinne vessaan :) Kyllä se siitä, ajan kanssa :hug:
 
KotKot
Meillä kuopus oli samanlainen. Yöt nukkui hyvin, mutta ensimmäiset 3kk viihtyi pelkästään sylissä. Sen jälkeen poika viihtyi enemmän lattialla ja alkoi saamaan lisämaitoa, kun paino ei noussut. Loppupeleissä tuo aika menee tosi nopeaa, mutta jos jo nytten olette tosi väsyneitä, niin miksi rääkätä kaikkia. Päätät sitten kituutella tai antaa korviketta, niin molemmat on oikeita vaihtoehtoja.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;28161938:
Siksi koska imetys on lapsen terveyden kannalta hyvin tärkeää. Vaikka sinun lapsesi on ainakin vielä terve, tutkimukset osoittavat rintamaidon olevan parempi vaihtoehto. Pieni vauva on avuton ja kyllä nykyäänKIN pienen vauvan hoitoon täytyy vähän panostaa. Se ei ole suuri pyyntö koska vauva-aika on niin lyhyt.
Ymmärrän imetyksen tärkeyden ja olen tietoinen sen terveysvaikutuksista. Ja tiedän että vauvat ovat avuttomia ja hoitoon pitää panostaa. Mielestäni kuitenkin äidin terveys ja hyvinvointi on tärkeämpää kuin se että saako vauva rintamaitoa vai ei. Itse en voinut terveyssyistä imettää, vaikka olisin halunnut.
 

Yhteistyössä