Imetys"helvetti"

  • Viestiketjun aloittaja Auttakaa mua!
  • Ensimmäinen viesti
tsemppiä
[QUOTE="vieras";28161959]Ymmärrän imetyksen tärkeyden ja olen tietoinen sen terveysvaikutuksista. Ja tiedän että vauvat ovat avuttomia ja hoitoon pitää panostaa. Mielestäni kuitenkin äidin terveys ja hyvinvointi on tärkeämpää kuin se että saako vauva rintamaitoa vai ei. Itse en voinut terveyssyistä imettää, vaikka olisin halunnut.[/QUOTE]

Itseasiassa imetys edistää äidinkin terveyttä. Ja äitinä ainakin itse laitan vauvan terveyden etusijalle itseeni nähden. Enkä pidä pikkuvauva-aikana äidin hyvinvointia lainkaan tärkeänä. Enkä silti ole marttyyri :)
 
"vieras"
Esikoisen kanssa imettäminen ei onnistunut, alku oli hankala eikä maito noussut ollenkaan isoksi osaksi stressin takia eikä hän osannut edes imeä, lypsämälläkään ei maitosaalista tullut yhtään.

Toisen kanssa onnistui muutamia viikkoja, sitten maito vaan loppui, oikeasti se vain loppui. Huuti nälkää, paino putosi, vaipat kuivia. Mikään lypsykone ei saanut maitoa tisseistä irti. Yritin imettää ja korviketta joutui antamaan silti. Neuvolasta sain neuvon lopettaa tissin antamisen kokonaan koska ei sieltä mitään tullut. Hyvin erikoista, tosin äitini väittää että hänellä oli samoin.

Nytkään maito ei ole "noussut" rintoihin, vauva sieltä saa koska pissaa, harvakseltaan mutta paino sentään nousee, hitaasti tosin. Aamullakin tissit on ihan tyhjät lutterot vaikken yöllä olisikaan imettänyt kuin kerran. Huolettaa tosiaan tuo maidon riittävyys. Ja nyt kun olo on tämä, ei tee maidon tuotannolle hyvää.

Minä yritän, oikeasti yritän!

Isot kiitokset tsempeistä, niitä tarvitaan <3 En minä vielä luovuta mutta neuvot on nyt tarpeen. Lohduttaa tietää edes se että jossain vaiheessa tämä tulee helpottamaan...
Ei se välttämättä oikeasti helpota! Tiedän tuon tunteen kun se imetys tempaisee niin mukaansa! Kenenkään ei oman jaksamisensa kustannuksella kannata imettää, niinkuin itse tein. Voi kun minua olisi joku patistanut lopettamaan ennenkuin olin aivan loppu! Anna vain lisäksi korviketta vauvalle jos siltä tuntuu. Ei tuo imettäminen ole se hyvän äityiden mitta! Voit olla ihan yhtä hyvä äiti lapsellesi vaikket imettäisi ollenkaan. Kyllä sillä yrittämiselläkin joku raja mielestäni on.
 
"Vieras"
Meillä oli kuopuksen kanssa samanlaista, mutta onneksi hän on loppukeväästä syntynyt joten pienemmällä vaivalla päästiin ulos, ja minä sitten ulkonakin imetin leikkipuistossa ym... :) talvella ei tietysti onnistu. Ja sama meno kyllä jatkui sen ekan parin kuukauden jälkeenkin, kun vauva oli tottunut aina sen tissin saamaan halutessaan, joten käytti sitten minua tuttina (ei huolinut oikeaa tuttia). Ja oikeastaan sama meno jatkuu vieläkin, lapsi nyt siis vajaa 2-vuotias. Ei siis tissiä enää hingu, mutta äidin jatkuvaa syliä/huomiota, muuten itkee ja raivoaa....

Nyt jälkikäteen ajattelen että olikohan se imetys sitten kuitenkaan niin tärkeää, olisiko lapsesta tullut erilainen luonteeltaan jos ei olisi vauvasta asti aina saanut heti sitä mitä haluaa...? Vaan jos siis olisimme antaneet korviketta jolloin myös joku muu kuin minä olisi lasta voinut joskus hoitaa ja antaa ruoan ja tyydyttää lapsen tarpeet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;28161977:
Itseasiassa imetys edistää äidinkin terveyttä. Ja äitinä ainakin itse laitan vauvan terveyden etusijalle itseeni nähden. Enkä pidä pikkuvauva-aikana äidin hyvinvointia lainkaan tärkeänä. Enkä silti ole marttyyri :)
Anteeksi, mut mun on pakko olla tästä eri mieltä. Imetys ei välttämättä tee äidin terveydelle hyvää, mulla on siitä valitettavasti hyvin kouriintuntuvia kokemuksia. Toisekseen, äidin hyvinvointi on ihan yhtä tärkeää mitä vauvankin hyvinvointi. Jos äiti voi huonosti psyykkisesti tai fyysisesti, ihanko tosissas ajattelit että loppuunpalanut äiti sitten jaksaa hoitaa sitä vauvaa kaikella rakkaudella?

Aina kun ei ne asiat mene kuten Strömsössä. Mä en halua mollata ketään tällä kommentilla, mut itselleen täytyy olla armollinen, oli vauvaa tai ei.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;28161977:
Itseasiassa imetys edistää äidinkin terveyttä. Ja äitinä ainakin itse laitan vauvan terveyden etusijalle itseeni nähden. Enkä pidä pikkuvauva-aikana äidin hyvinvointia lainkaan tärkeänä. Enkä silti ole marttyyri :)
Meillä ei rintamaito ole tuonut terveyttä kenellekään. Esikoista imetin vuoden ja jatkuvasti oli kipeä. Nyt kuopusta imetin 2kk ja ensimmäisen vuoden ainakin ollut paljon ensimmäistä terveempi. Eräs terveydenhoitaja sanoikin tuosta että "kyllä se kylmä kahvi saattaa kaunistaa muttei ihmeisiin pysty":)
 
"Hiphei"
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;28161977:
Itseasiassa imetys edistää äidinkin terveyttä. Ja äitinä ainakin itse laitan vauvan terveyden etusijalle itseeni nähden. Enkä pidä pikkuvauva-aikana äidin hyvinvointia lainkaan tärkeänä. Enkä silti ole marttyyri :)
Outo ajatusmaailma sulla, vauva etusijalle ja muilla lapsilla ei niin väliä?
Ihan uskomatonta, miten voit edes ajatella noin ?
Imetys ei ole tärkeimpiä asioita lasten elämässä.
 
tsemppiä
Anteeksi, mut mun on pakko olla tästä eri mieltä. Imetys ei välttämättä tee äidin terveydelle hyvää, mulla on siitä valitettavasti hyvin kouriintuntuvia kokemuksia. Toisekseen, äidin hyvinvointi on ihan yhtä tärkeää mitä vauvankin hyvinvointi. Jos äiti voi huonosti psyykkisesti tai fyysisesti, ihanko tosissas ajattelit että loppuunpalanut äiti sitten jaksaa hoitaa sitä vauvaa kaikella rakkaudella?

Aina kun ei ne asiat mene kuten Strömsössä. Mä en halua mollata ketään tällä kommentilla, mut itselleen täytyy olla armollinen, oli vauvaa tai ei.
Selitin kai liian lyhyesti. Tarkoitan että liian helposti ei pidä luovuttaa. Toki on hyvä tunnistaa se raja jolloin ei enää jaksa, mutta siihen asti voi piiskata itseään. Minulla on kokemusta vakavasta masennuksesta ja rankasta pikkuvauva-ajasta (ei samaan aikaan) joten ymmärrän senkin puolen.
 
tsemppiä
[QUOTE="Hiphei";28162009]Outo ajatusmaailma sulla, vauva etusijalle ja muilla lapsilla ei niin väliä?
Ihan uskomatonta, miten voit edes ajatella noin ?
Imetys ei ole tärkeimpiä asioita lasten elämässä.[/QUOTE]

? Luepa viestini uudestaan.
 
Nytkään maito ei ole "noussut" rintoihin, vauva sieltä saa koska pissaa, harvakseltaan mutta paino sentään nousee, hitaasti tosin. Aamullakin tissit on ihan tyhjät lutterot vaikken yöllä olisikaan imettänyt kuin kerran. Huolettaa tosiaan tuo maidon riittävyys. Ja nyt kun olo on tämä, ei tee maidon tuotannolle hyvää.

Minä yritän, oikeasti yritän!
Luehan uudelleen ja mieti. Rinnat on tyhjät, vauva vaatii jatkuvasti rinnalle. Mun mielestä se meinaa sitä ettei sitä maitoa kertakaikkiaan tule tarpeeksi. Jos pissaa, niin hyvä. Kakkaakin pitäisi tulla ihan säännöllisesti, ei taida tulla?

Toisekseen, älä rakas ystävä koe niin, että sun täytyisi selitellä meille muille jotenkin sun omaa imettämistä. Jos tilanne on se ettei maito riitä vauvalle, ja oot ite palamassa loppuun henkisesti, anna sitä korviketta vauvalle. Vaikka imetys onkin tärkeää, niin tärkeämpää on se että se vauva saa sitä maitoa tarpeeksi, oli se sitten pullosta tai rinnasta. Mun koko maailma pelastui noilla samoilla sanoilla, mitä neuvolatäti mulle sanoi, kun itkin ja mollasin itseäni ettei musta oo mihinkään ku ei tuu maitookaan ja poika vaan laihtuu.

Eli anna vauvalle korviketta, se ei ole mitenkään väärää tai selittelemisen arvoista. Kunhan se muksu nyt saa sitä maitoa tavalla tai toisella.
 
"vieras"
Luehan uudelleen ja mieti. Rinnat on tyhjät, vauva vaatii jatkuvasti rinnalle. Mun mielestä se meinaa sitä ettei sitä maitoa kertakaikkiaan tule tarpeeksi. Jos pissaa, niin hyvä. Kakkaakin pitäisi tulla ihan säännöllisesti, ei taida tulla?

Toisekseen, älä rakas ystävä koe niin, että sun täytyisi selitellä meille muille jotenkin sun omaa imettämistä. Jos tilanne on se ettei maito riitä vauvalle, ja oot ite palamassa loppuun henkisesti, anna sitä korviketta vauvalle. Vaikka imetys onkin tärkeää, niin tärkeämpää on se että se vauva saa sitä maitoa tarpeeksi, oli se sitten pullosta tai rinnasta. Mun koko maailma pelastui noilla samoilla sanoilla, mitä neuvolatäti mulle sanoi, kun itkin ja mollasin itseäni ettei musta oo mihinkään ku ei tuu maitookaan ja poika vaan laihtuu.

Eli anna vauvalle korviketta, se ei ole mitenkään väärää tai selittelemisen arvoista. Kunhan se muksu nyt saa sitä maitoa tavalla tai toisella.
Samaa mieltä. :)

Jaksamisia ap:lle!
 
"vieras"
Luehan uudelleen ja mieti. Rinnat on tyhjät, vauva vaatii jatkuvasti rinnalle. Mun mielestä se meinaa sitä ettei sitä maitoa kertakaikkiaan tule tarpeeksi. Jos pissaa, niin hyvä. Kakkaakin pitäisi tulla ihan säännöllisesti, ei taida tulla?

Toisekseen, älä rakas ystävä koe niin, että sun täytyisi selitellä meille muille jotenkin sun omaa imettämistä. Jos tilanne on se ettei maito riitä vauvalle, ja oot ite palamassa loppuun henkisesti, anna sitä korviketta vauvalle. Vaikka imetys onkin tärkeää, niin tärkeämpää on se että se vauva saa sitä maitoa tarpeeksi, oli se sitten pullosta tai rinnasta. Mun koko maailma pelastui noilla samoilla sanoilla, mitä neuvolatäti mulle sanoi, kun itkin ja mollasin itseäni ettei musta oo mihinkään ku ei tuu maitookaan ja poika vaan laihtuu.

Eli anna vauvalle korviketta, se ei ole mitenkään väärää tai selittelemisen arvoista. Kunhan se muksu nyt saa sitä maitoa tavalla tai toisella.
Olen aivan samaa mieltä!!!
 
"vieras"
Meillä mentiin osittaisimetyksellä pari kuukautta, kun kaikesta yrityksestä huolimatta maito ei vaan riittänyt. Sitten vauva teki totaalisen tissilakon ja ei enää halunnut sitä vähääkään enää. Turhautui vaan tissillä kun ei sieltä tarpeeksi nopeasti maitoa tullut. Joo se imetys on tärkeää, mutta kaikilla se ei vaan oikeasti onnistu syystä tai toisesta ja se nyt ei tee kenestäkään huonompaa äitiä. Olen minäkin valmis tekemään tuon vauvan eteen kaikkeni ja sen takia sitä korviketta annoin (ja annan edelleen kun on vasta 4kk) Nytkin tuo paino menee alakäyrillä, kasvaa sentään tasaisesti ja ei vielä syytä huoleen. Vaikka sanotaan että ne korvikevauvat kasvaa nopeammin. Minulla on 4 sisarusta ja kaikkia meitä on pitkään täysimetetty. Eniten tissiä saanut on se kaikkein allergisin tapaus ja toisellakin on allergiaa ja minulla sekä yhdellä sisaruksella taas kaikenmaailman vatsavaivat. Että ei se aina tosiaan takaa mitään parempaa terveyttä.

Ap:n tilanteessa koittaisin vaikka sitä korviketta kerran päivässä antaa, jos sillä kerran nukkuu pidemmät unet. Koska kyllähän tuon ikäisen olisi nukuttava kunnon päikkäritkin. Ja saisi ne muutkin lapset sitä aikaa ja äiti itsekin vähän hengähtää.
 
Tsuh
Heip!
En asu Suomessa ja täällä imetyksestä ei "vouhoteta" niinkuin Suomessa.
Meidän ekat viikot kuulostaa ihan samalta kuin sun...
Sitten lastenlääkäriin kontrolli 3 viikkoisena. Vauvan paino ei ollut noussut ja verensokeri alhaalla.
Näin meille neuvottiin :
- 10 minuuttia per rinta, tässä ajassa kuulema 90% maidosta tulee jos imuote on oikea
- korviketta tarjotaan maitoa 60ml, vauva juo sen mitä haluaa
- max 4h syöntien välillä, muutoin verensokeri laskee ja vauva on liian väsynyt (meilläkin nukkui helposti 6-7 tuntia)

Näin täälä, koska myös äitien jaksaminen on tärkeää. Ja sehän myös vaikuttaa maidon määrään.
Minulle oli kova pala ruveta toimimaan näin koska kuvittelin että on jonkunlainen epäonnistuminen imetyksessä...

Meidän vauva on nyt 8 viikkoa, iso mötkäle... Siis painoa on tullut tosi reippaasti nyt viime viikkoina.
Nykyään vauva syö pullosta vain iltaisin ennen nukkumaan menoa, muutoin tyytyy rintamaitoon. Eli maidon tulo EI TODELLAKAAN ole vähentynyt, päin vastoin sillä oma jaksamiseni on loistava.
Niin ja nyt kun asiat ovat asettuneet, niin usein vauva on melkein tunnin rinnalla kun maitoa on paljon ja hiljainen hetki äitille eli voimme molemmat nauttia imetyksestä :)

Tsemppiä!
 
ap.
Kuten huomaatte jos luitte kirjoitukseni, olen joutunut kasvattamaan korvikkeella edellisetkin lapset, imettämiseni ei ole koskaan ollut "helppoa" eikä se maidontulo ole ollut itsestäänselvyys.
Joku neuvoi lypsämään pulloon, sen tekisin niin mielelläni mutta kun ei tule, ei millään. En saa edes tippaa, en edes aamulla vaikka luulisi yön jäljiltä jotain tisseissä olevan.

Päätös siirtyä korvikkeisiin ei ole helppo ja molempia ei oikein pidemmän päälle pysty yhdistämään. Toki tiedän että korvikkeellakin lapset kasvaa ja voivat hyvin, elämä helpottuisi jne. En ole laisinkaan korvikevastainen. Mutta tiedän myös imetyksen hyödyt ja haitat, no ne haitat on nyt tätä mitä eletään.

Ehkä siis sitkeästi vielä yritän jatka ainakin hetken, jos ei ala helpottamaan niin annetaan sitten korviketta. Ei se maailmanloppu ole. Vaikka kolmas lapsi tämä jo onkin, olen silti ihan uusi näissä imetysasioissa. Taustat huomioon ottaen kun en voi olla miettimättä maidon riittävyyttä.

Voi kun isompien lasten kanssa olisikin jo helpompaa. Kuten sanoin, isompi on ad/hd, arki on haastavaa jo muutenkin. Keskimmäinen on mustis, vauvan ja esikoisen saamasta erikoiskohtelusta. Ikääkin vasta 2,5 vuotta ja hänkin tarvitsee äitä vielä paljon. Isä on paljon lasten kanssa ja muualtakin saadaan apua, mutta muillakin on arkikiireensä ja apua annetaan silloin kun isäkin joutaa, päivät olen yksin näiden kolmen kanssa. Silloin ei kukaan jouda auttamaan.
 
ap.
Luehan uudelleen ja mieti. Rinnat on tyhjät, vauva vaatii jatkuvasti rinnalle. Mun mielestä se meinaa sitä ettei sitä maitoa kertakaikkiaan tule tarpeeksi. Jos pissaa, niin hyvä. Kakkaakin pitäisi tulla ihan säännöllisesti, ei taida tulla?

Toisekseen, älä rakas ystävä koe niin, että sun täytyisi selitellä meille muille jotenkin sun omaa imettämistä. Jos tilanne on se ettei maito riitä vauvalle, ja oot ite palamassa loppuun henkisesti, anna sitä korviketta vauvalle. Vaikka imetys onkin tärkeää, niin tärkeämpää on se että se vauva saa sitä maitoa tarpeeksi, oli se sitten pullosta tai rinnasta. Mun koko maailma pelastui noilla samoilla sanoilla, mitä neuvolatäti mulle sanoi, kun itkin ja mollasin itseäni ettei musta oo mihinkään ku ei tuu maitookaan ja poika vaan laihtuu.

Eli anna vauvalle korviketta, se ei ole mitenkään väärää tai selittelemisen arvoista. Kunhan se muksu nyt saa sitä maitoa tavalla tai toisella.
Itku tuli, kiitos näistä sanoista <3
Sekä monelle muulle tänne kirjoittaneesta, kiitos <3
 
tsemppiä
Kuten huomaatte jos luitte kirjoitukseni, olen joutunut kasvattamaan korvikkeella edellisetkin lapset, imettämiseni ei ole koskaan ollut "helppoa" eikä se maidontulo ole ollut itsestäänselvyys.
Joku neuvoi lypsämään pulloon, sen tekisin niin mielelläni mutta kun ei tule, ei millään. En saa edes tippaa, en edes aamulla vaikka luulisi yön jäljiltä jotain tisseissä olevan.

Päätös siirtyä korvikkeisiin ei ole helppo ja molempia ei oikein pidemmän päälle pysty yhdistämään. Toki tiedän että korvikkeellakin lapset kasvaa ja voivat hyvin, elämä helpottuisi jne. En ole laisinkaan korvikevastainen. Mutta tiedän myös imetyksen hyödyt ja haitat, no ne haitat on nyt tätä mitä eletään.

Ehkä siis sitkeästi vielä yritän jatka ainakin hetken, jos ei ala helpottamaan niin annetaan sitten korviketta. Ei se maailmanloppu ole. Vaikka kolmas lapsi tämä jo onkin, olen silti ihan uusi näissä imetysasioissa. Taustat huomioon ottaen kun en voi olla miettimättä maidon riittävyyttä.

Voi kun isompien lasten kanssa olisikin jo helpompaa. Kuten sanoin, isompi on ad/hd, arki on haastavaa jo muutenkin. Keskimmäinen on mustis, vauvan ja esikoisen saamasta erikoiskohtelusta. Ikääkin vasta 2,5 vuotta ja hänkin tarvitsee äitä vielä paljon. Isä on paljon lasten kanssa ja muualtakin saadaan apua, mutta muillakin on arkikiireensä ja apua annetaan silloin kun isäkin joutaa, päivät olen yksin näiden kolmen kanssa. Silloin ei kukaan jouda auttamaan.
Oikea asenne :)
 
Mun 5 viikkonen piti mua tuttina, nyt olen laittanut tissin pois, kun näyttää siltä, että maha on täynnä (alkaa raivoamaan tissille, mutta lutkuttaa silti), sitten ollaan vähän seurusteltu kunnes alkaa kamala huuto itku, laitan tytölle vaatteet päälle ja lähetään kävelylle (nukkuu 3-4h), heitän vään kävelyn jälkee kärryt parvekkeelle, siellä nukkuu kaikki päikkärit. Sisällä ei suostu enää päivisin nukkumaan.
 
Mitä maidon riittämiseen tulee niin syömisistä ja juomisista kannattaa ehdottomasti huolehtia. Silloinkin kun aikaa ei tunnu riittävän mihinkään. Ehkä mies voisi töihin lähtiessään laittaa sinulle aamupalaa valmiiksi? Tai muuten varautua sellaisin syömisin mitä ei juuri laitella tarvi.

Ymmärrän kyllä hyvin tilanteesi, niin halusi imettää kuin sen että arki menee pirun haastavaksi jos vauva roikkuu jatkuvasti tissillä ja kaksi isompaakin kaipaa äitiä. Meillä on kaksi erityislasta, pikkukoululaisia, sekä kotihoidossa oleva 2v3kk ja nyt 3kk ikäinen vauva. Kaikkia olen imettänyt pitkään, kiitos sen että maitoa tulee hyvin. Tuo 3kk on täysimetyksellä ja se sujuu hyvin mutta hän onkin helppo imetettävä. Jos mietin että niinä päivinä kun olen yksin kotona kaikkien lasten kanssa vauva roikkuisi jatkuvasti tissillä... Silloin olisi pakko turvautua korvikkeisiin vaikka kuinka haluaisin imettää.

Mutta jaksamista, teit sitten miten hyvänsä. :)
 
vinkki
Mää en mitenkään tuomitse tai muutakaan, tuli vaan mieleen tuosta kun sanoit että tissit on aamullakin ihan luttanat vaikka vauva olisi imenyt vain kerran yössä..... Niin yöimetykset kiihdyttää maidontuotantoa kaikista parhaiten, joten jos kykenet niin vauva vaan viereen ja annat imutella niin paljon kuin se haluaa..

Meillä meni sillai että mitä enemmän vauva oli yöllä tissillä, sitä piukeempana rinnat oli aamulla. Eli ei vauva öisin vältsist edes syönyt, kunhan hengaili tissillä ja tilas lisää maitoa :)
 
"ninni"
On varmasti aika kurja tilanne, harmittaa ihan sun puolesta. Ja niiden kahden muun pienen! Ma sanoisin kanssa, etta anna vaan sita korviketta, jos meinaat ettei maito riita. Me asutaan kanssa ulkomailla ja taalla ihan vastasyntyneelle lisamaito suositellaan annettavan sellaiselle isolla laakeruiskulla (ruisku vauvan suuhun ja sun pikkusormi kanssa siihen viereen, kun vauva imee, naet sen kun ruiskussa nousee kuplia. voi vaatia hieman harjoittelua, etta saat oikean asennon ruiskulle). Tata voisit ehka kokeilla? etta tosiaan imetat sen 10 min per puoli ja sitten 60ml korviketta. Me mentiin nain alusta, ja vahan myohemmin pullo kayttoon, kerta paivassa. Vauva nyt 10kk ja imetys jatkuu. Etta ei se imetyskaan siihen valttamatta lopu.

Mun mielesta tarkeinta on kuitenkin se koko perheen hyvinvointi, kun ei se korvike mitaan myrkkya ole. Tsemppia kuitenkin aloittajalle, mita tahansa paatatkin, kylla se varmaan siita viela helpottaa:)
 
äiti mutta
Ahdistava ketju. :O Imetys ei ota onnistuakseen ja korvikkeesta on jo yksi lupaava kokemus, mutta eihän suomalainen äiti voi päästää itseään helpolla ja antaa maitonsa lisäksi esim. tutin ja sitä korviketta...ei, kärsikööt äiti, muut lapset jne. kunhan vaan se IMETYS, tuo äitiyden suora mittari, onnistuu.
 
Täh?
Alkuperäinen kirjoittaja äiti mutta;28162404:
Ahdistava ketju. :O Imetys ei ota onnistuakseen ja korvikkeesta on jo yksi lupaava kokemus, mutta eihän suomalainen äiti voi päästää itseään helpolla ja antaa maitonsa lisäksi esim. tutin ja sitä korviketta...ei, kärsikööt äiti, muut lapset jne. kunhan vaan se IMETYS, tuo äitiyden suora mittari, onnistuu.
^ No nythän käytännössä imetys onnistuu mutta muu elämä siinä sivussa ei. Ap:n edelliset lapset on kasvaneet korvikkeella...
 
MTO
Anteeksi tuo otsikko...

Kertokaa rakkaat äidit mitä teen väärin.

Meillä on 5 viikkoinen vauva, sekä 2,5 vuotias sekä 5 vuotias joten esikoisesta ei ole kyse.

Vauva on koko ajan tissillä, paitsi öisin. Nukkuu 5-8 tunnin unia joten minäkin saan nukuttua hyvin. Päivät on sitten oma lukunsa...

Noustaan siinä 8 aikaan sängystä, herään vauvan kanssa samaan aikaan. Alkaa syöminen, vaihdetaan vaatteet, syödään, pestään pylly, syödään... kello onkin jo 2 iltapäivällä. Minä vielä yökkärissä, joskus aamupalan syöneenä, yleensä en. Vauva ei viihdy hetkeäkään yksin, sylissä tai lähellä on oltava. Muut lapset hyppii seinille, ruoka pitäisi tehdä ja ulos mennä, vauva vaan valvoo.

Todellakin valvoo, silmät sirkeänä syö, ei edes pieniä unia rinnalla. Valvoo jopa 8 tuntia putkeen, ilman pienintäkään unta. Kokeilin eräs iltapäivä antaa korviketta, nukahti heti ja nukkui pitkät päiväunet.

Tätä tämä oli jo laitoksella,sama tyyli ja rytmi pysynyt tämän 5 viikkoa. Eikö mun maito riitä? Minä olen viittä vaille luovuttamassa kohta =(
Ja ei, kantoliina ei helpottaisi mun elämää juuri yhtään. Älä kiitos siitä aloita. ON kokeiltu, kumpikaan meistä ei tykännyt siitä.

Kaikki vauvat on erilaisia. Meilla on kaksi; esikoisella oli meille hyva rytmi alusta asti. Soi kolmen tunnin valein ja nukkui siina syontien valissa. Ja oli tyytyvainen kenentahansa kasivarsilla. Kuopus sita vastoi on aina ollut sita mielta, etta ainostaan Aidin sylissa on turvallista. Enpa usko,etta korvike olisi tehnyt mitaan eroa. Joskus vitsailinkin, etta olen hanen kaveleva jattilais tutti.
'Rinnat tyhja' tai 'maito ei riiita' tama kai pitaa paikkansa vain jos painoa ei ala tulemaan. Kayran alarajalla meillakin on kummatkin olleet, mutta jatkuvasti kasvaneet ja olleet terveita. Esikoisen kansssa rinnat olivat pinkeat ja kuopuksen kanssa ovat olleet pehmeat, mutta kummatkin olen rintamaidolla ruokkinut.

Olisiko silla mitaan eroa mita maitoa tarjoat siihen paiva rytmiin. Yrita suunnitella paiva rytmi joka sopii sinulle ja kahdelle isommalle ja yrittakaa pitaa siita kiinni. Ei varmaan onnistu joka paiva, mutta voi auttaa siina ulos menemisessa ja isompien viihdyttamisessa.

Meilla kantoliina osoittautui katevaksi, koska vauva pystyi siina syomaan samalla, kun esikoisen kanssa tehtiin muita juttuja. Esim oltiin ulkona tosin kevaalla, kesalla ja syksylla. Talvella ei enaa tarvinnut tissia niin usein oli jo vanhempi ja tyytyi nukkumaan pidempia tovia vaunuissa.

Mihin ratkaisuun paadytkin niin parin viikon/ kuukauden paasta tilanne alkaa varmaan helpottumaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äiti mutta;28162404:
Ahdistava ketju. :O Imetys ei ota onnistuakseen ja korvikkeesta on jo yksi lupaava kokemus, mutta eihän suomalainen äiti voi päästää itseään helpolla ja antaa maitonsa lisäksi esim. tutin ja sitä korviketta...ei, kärsikööt äiti, muut lapset jne. kunhan vaan se IMETYS, tuo äitiyden suora mittari, onnistuu.
Näinhän se on. Itse en imettänyt vaan siirryttiin pulloruokintaan. Neuvolassa jopa varoitteli, että saatetaan saada negatiivista palautetta muilta ihmisiltä, koska ei ole lapsi rintaruokinnalla. Ajattelin vain, että olkoon. Lapsi syököön pullosta ja kaikki on tyytyväisempiä. Ja nyt vuotta myöhemmin onnellinen perhe. :)
 

Yhteistyössä